S-routes in Rotterdam

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » ma 27 sep 2010, 12:46

Nog een paar s-routes:

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Vinny » ma 27 sep 2010, 17:24

Historisch Delfshaven is dus geen toeristische bestemming (meer)? :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Pino » ma 27 sep 2010, 18:31

Ik vermoed eerder "nog niet". Kwestie van een al bestaand bord, en er was geen aanleiding om het te vervangen.

Overigens zou het ook best verdedigbaar zijn om Historisch Delfshaven in het wit op de borden te laten staan. Namelijk als stadsdeel, gelegen aan de buitenkant van datgene wat als Delfshaven op de borden staat. Historisch Delfshaven is namelijk een buurt waarin nog best wel wat mensen wonen; het is niet direct een reservaat voor toeristen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Willem » ma 27 sep 2010, 21:47

De crux hier zit in de toevoeging van het woordje historisch. Met dat woordje wordt vooral het historische deel rond dat ene grachtje bedoeld en zou het, ook al wonen er mensen, een bruine bestemming kunnen worden. Daarmee kan het woord toeristisch weer geschrapt worden, want de bruine achtergrond heeft al de betekenis van toeristisch (althans hier).
Zonder het woord toeristisch wordt het stadsdeel bedoeld en dat is een witte bestemming. Het zou me niet verbazen als er nog eens een bord verschijnt met tweemaal Delfshaven erop, eenmaal met een bruine en eenmaal met een witte achtergrond.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Vinny » ma 27 sep 2010, 22:17

Het stadsdeel Delfshaven is toch "Delfshaven" en niet "Historisch Delfshaven"?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » di 28 sep 2010, 11:27

^^ Vinny, Willem geeft al antwoord op je vraag. Hoewel hij toeristisch en historisch door elkaar haalt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Vinny » di 28 sep 2010, 20:38

In feite geeft hij dus aan dat "Historisch" een volstrekt onnodige toevoeging is dan toch? Dat Delfshaven "gewoon" ook naar Historisch Delfshaven gaat spreekt dan toch voor zichzelf, of begijp ik iets niet?
Met Delfshaven in het bruin (zoals de andere toeristische bestemmingen ook gekleurd zijn) hoeft er toch niet een witte bestemming te komen met dezelfde naam. Dat zou toch bezopen zijn? Of denk ik nu weer te simpel?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Willem » di 28 sep 2010, 21:56

Vinny schreef:In feite geeft hij dus aan dat "Historisch" een volstrekt onnodige toevoeging is dan toch? Dat Delfshaven "gewoon" ook naar Historisch Delfshaven gaat spreekt dan toch voor zichzelf,
Dat is helemaal juist. Delfshaven is Delfshaven, historisch of niet. In de vorige post had ik inderdaad de termen historisch en toeristisch door elkaar gegooid, vooral vanwege de associatie dat het woord historisch is toegevoegd om toeristische redenen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Willem » di 28 sep 2010, 22:02

Vinny schreef:Met Delfshaven in het bruin (zoals de andere toeristische bestemmingen ook gekleurd zijn) hoeft er toch niet een witte bestemming te komen met dezelfde naam. Dat zou toch bezopen zijn? Of denk ik nu weer te simpel?
Mee eens, maar de angst die ik heb is dat het wel gaat gebeuren als bruine bestemmingen op wat grotere schaal in Rotterdam worden uitgerold (met de invoering van de s-nummers moeten er toch veel borden aangepast worden). Inwoners en bezoekers (familiebezoek, winkels etc.) volgen dan de witte borden, terwijl Amerikanen die op zoek naar het kerkje van waaruit de Pilgrims Fathers vertrokken zijn de bruine borden kunnen volgen.

Het punt was bedoeld als voorbeeld hoe bewegwijzering kan doorschieten. Nu al een beetje door de toch ietwat zinloze toevoeging "historisch" en straks misschien door het verschil in achtergrondkleur.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Kaaiman » wo 29 sep 2010, 10:30

Is nog niemand dat inwendig verlichte RVV-1990-bord opgevallen? :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » wo 29 sep 2010, 13:15

Vinny schreef:Dat Delfshaven "gewoon" ook naar Historisch Delfshaven gaat spreekt dan toch voor zichzelf, of begijp ik iets niet?
Wat ik dacht dat Willem schreef:Zonder het woord historisch wordt het stadsdeel bedoeld
Het stadsdeel is aanzienlijk groter dan het historische stukje.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Vinny » wo 29 sep 2010, 17:19

Dat is op normale bewegwijzering ook nooit een probleem.
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.28 ... 16,,0,3.13

Hier hoeft Amsterdam toch ook niet voorzien te worden van het prefix: Historisch Amsterdam ofzo..., zelfs -Centrum hoeft er niet achter te worden geplakt... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door mb90 » wo 06 okt 2010, 20:35

Sinds afgelopen vrijdag is het hele Drooglever Fortuynplein weer open voor het verkeer. Hier wat foto's van maandag van de nieuwe bewegwijzering op en rondom het plein met ook de nodige S-routes.

Komend vanaf de Maastunnel zien de borden er voor de richting Erasmus MC en Delfshaven er zo uit. Een stuk rustiger ten opzichte van de oude situatie die onderaan pagina 3 (foto van Palance) te zien is:
Afbeelding

De toelichting over het Eramus MC is nu op een apart bord na de kruising te vinden:
Afbeelding

Komend vanaf de Westzeedijk vanuit het centrum zijn alle S-nummers bij elkaar te vinden:
Afbeelding

Komend vanaf de 's Gravendijkwal is S100 te vinden met veel Erasmus MC-info erbij..:
Afbeelding

Daarna zijn er nog geen definitieve borden te vinden, maar 2 tijdelijke voor de richting Maastunnel/Erasmus MC en voor de richting Delfshaven/Euromast:
Afbeelding

Komend vanaf de GJ de Jonghweg zijn ook alle S-nummers te vinden met op de achtergrond ook 2 borden over de rijstrokensituatie daar:
Afbeelding

Dan een bord voor alleen S114 die richting de Westzeedijk en de Vierhavenstraat gaat:
Afbeelding

Dan iets buiten het plein. Komend vanuit de Maastunnel en vanaf het plein richting de 's Gravendijkwal is S100 ook al te vinden en ook Diergaarde Blijdorp als bruin doel:
Afbeelding

En tot slot de andere kant op. Daar is dit bord bij de splitsing tussen de Maastunnel en het DF-plein te vinden:
Afbeelding
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door mavas » wo 06 okt 2010, 21:43

Hangt op die eerste foto het verkeerslicht nu aan hetzelfde portaal als de bewegwijzering?!?!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door mb90 » wo 06 okt 2010, 22:30

Ja, het verkeerslicht hangt aan hetzelfde portaal daar.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » wo 06 okt 2010, 22:33

Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling :roll: Wat staat daarover in de richtlijnen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Sophie » wo 06 okt 2010, 23:41

^^ In het Buitenland bestaan zelfs stoplichten geïntegreerd in verkeersborden. Dat as hier ook wel een goed idee geweest.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » do 07 okt 2010, 13:00

Mooie foto's, vooral deze:

Afbeelding

Hier wijst de pijl richting Euromast nu eens helemaal terecht omhoog. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door peejay » do 07 okt 2010, 13:25

mb90 schreef:Komend vanaf de 's Gravendijkwal is S100 te vinden met veel Erasmus MC-info erbij..:
Afbeelding
Belachelijk! Als "[Niet parkeren] Erasmus MC" en [Parkeren] Erasmus MC" (nog) de zelfde kant uit zijn, volstaat de enkele aanduiding "Erasmus MC".
Rij met je hart

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door JB81 » do 07 okt 2010, 14:35

harry schreef:Mooie foto's, vooral deze:
[afbeelding]
Jammer van de spelfout in Lloydkwartier.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » do 07 okt 2010, 17:58

^^ Reden te meer om deze foto op mijn site over wegweizers te willen hebben. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » do 07 okt 2010, 18:04

mb90 schreef:Komend vanaf de GJ de Jonghweg zijn ook alle S-nummers te vinden met op de achtergrond ook 2 borden over de rijstrokensituatie daar:
http://i516.photobucket.com/albums/u326 ... G_0232.jpg
Die rijstrookconfiguratieborden (3x woordwaarde) zijn erg onrustig, hoe dun die pijlen ook zijn.

In Rotterdam-Zuid heb ik nog geen s-nummering aan getroffen. Met name disndagavond heb ik op plekken gereden waar nu gewerkt wordt (daar verwacht je als eerste aanpassingen), zoals de Laan op Zuid, de Slinge/Langenhorst (hoewel daar volgens mij geen S-routes zijn gepland)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door mb90 » do 07 okt 2010, 19:49

harry schreef:^^ Reden te meer om deze foto op mijn site over wegweizers te willen hebben. :)
Dat is geen enkel probleem hoor. ;)
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » vr 08 okt 2010, 15:54

Vanmiddag ben ik hier langsgereden - als passagier - komende vanuit het centrum. De bestuuder en mede-passagier merkten op dat het asfalt mooi glad erbij lag, maar de de indeling van het kruispunt er nou niet echt op vooruit gegaan was. De nieuwe bewegwijzering en de S-nummering hebben duidelijk hun doel gemist.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Vinny » vr 08 okt 2010, 22:47

Ik vraag me nou echt af of S nummering wel of niet helpt in een betere indeling van een kruispunt. Ik zou zeggen: Het heeft niets met elkaar te maken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Willem » vr 08 okt 2010, 23:00

Het om zeep helpen van mooie wegen en kruispunten en deze vervangen door iets wat veel minder is is een trend die je helaas al een aantal jaar door heel het land ziet.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door marcel » za 09 okt 2010, 13:19

peejay schreef:Belachelijk! Als "[Niet parkeren] Erasmus MC" en [Parkeren] Erasmus MC" (nog) de zelfde kant uit zijn, volstaat de enkele aanduiding "Erasmus MC".
Opmerkelijk vind ik ook een wit vlak op een blauw vlak op een wit vlak op een blauw vlak ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door marcel » za 09 okt 2010, 13:20

Vinny schreef:Ik vraag me nou echt af of S nummering wel of niet helpt in een betere indeling van een kruispunt. Ik zou zeggen: Het heeft niets met elkaar te maken...
Lijkt mij ook.
Ik ben in ieder geval blij met de s-nummering, al had ik liever gezien dat nummers in Den Haag bijv. met 2 beginnen en in Rotterdam met 3. Nu zijn er wel erg dicht bij elkaar dezelfde nummers.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » za 09 okt 2010, 17:48

Er is geen overlap tussen beide systemen, daarvoor liggen Den Haag en Rotterdam net te ver van elkaar. De A13 wordt dan trouwens de enige snelweg met een S-weg aan beide uiteinden (aan beide zijden loopt de weg als S-weg door). Gelukkig worden dan, voor zover bekend, niet dezelfde nummers. Ik vraag me echter af of dat toeval is, of dat daar over nagedacht is.

Bij Zaanstad is er wel over nagedacht om overlap met de Amsterdamse nummering te voorkomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » ma 18 okt 2010, 11:22

Palance schreef:De A13 wordt dan trouwens de enige snelweg met een S-weg aan beide uiteinden (aan beide zijden loopt de weg als S-weg door).
De A13 loopt al een tijdje door naar het Prins Clausplein en niet naar de Hoornbrug...
Palance schreef:Gelukkig worden dan, voor zover bekend, niet dezelfde nummers. Ik vraag me echter af of dat toeval is, of dat daar over nagedacht is.
Het lijkt me heel erg sterk dat ze over zoiets gaan nadenken. :)
Voorlopig liggen de s-routes in Den Haag allemaal binnen de buitenring (en niet, zoals in Amsterdam, ook daarbuiten). Dus overlap met Rotterdam is dan helemaal uitgesloten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie