De keuze van netwerkdoelen / control cities (deel 1)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 01 dec 2005, 13:03

Amsterdam komt pas na Maastricht op de borden op de A2 vanuit het Zuiden. Daarvoor staan alleen Maastricht, Heerlen en Eindhoven op de borden.
Rainier

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 01 dec 2005, 13:04

Riva schreef:Amsterdam komt pas na Maastricht op de borden op de A2 vanuit het Zuiden. Daarvoor staan alleen Maastricht, Heerlen en Eindhoven op de borden.
Toch is volgens mij de afstand van de Utrechtsebrug tot aan afrit Ouderkerk ook nog wel een kilometer of 5. Dan zou het totaal dus 210 de ene kant op zijn. Na Maastricht komt Amsterdam gelijk op de borden en zou het toch tenminste meer dan 200 moeten zijn lijkt mij?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 01 dec 2005, 13:44

hoevenpe schreef:Na Maastricht komt Amsterdam gelijk op de borden en zou het toch tenminste meer dan 200 moeten zijn lijkt mij?
Dit is al eens ergens ter sprake gekomen op dit forum, maar ik weet even niet meer waar...

In elk geval: Amsterdam staat bij knooppunt Kruisdonk voor het eerst vermeld, maar zonder afstandsaanduiding. De eerste borden MET afstandsaanduiding staan bij Meerssen op de Kruisberg. Afstand tot Amsterdam is dan nog 198 km.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 01 dec 2005, 13:51

Seat Ibiza schreef:De eerste borden MET afstandsaanduiding staan bij Meerssen op de Kruisberg. Afstand tot Amsterdam is dan nog 198 km.
Vreemde is dat als ik in locatienet dit uitreken ik toch op 203 kom, zelfs als ik het begin van de Rijnstraat (Utrechtsebrug) als doel kies...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 dec 2005, 23:40

Ja dat klopt ook wel. Amsterdam wordt gerekend tot het splitsingspunt A 2 / A 10 op Knooppunt Amstel ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 02 dec 2005, 18:20

Ja daar staat ook een bord Amsterdam in de berm.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 02 dec 2005, 21:42

Wat mij betreft mogen ze Amsterdam ook al vanaf de Belgische grens aangeven. De A2 loopt namelijk, ondanks de onderbreking in Maastricht, helemaal door naar Amsterdam.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 02 dec 2005, 21:46

bas1984 schreef:Wat mij betreft mogen ze Amsterdam ook al vanaf de Belgische grens aangeven. De A2 loopt namelijk, ondanks de onderbreking in Maastricht, helemaal door naar Amsterdam.
Dat zou mij ook logischer lijken. Wat mij betreft kan het dan vanaf Cheratte worden aangegeven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 02 dec 2005, 21:51

ja bijvoorbeeld. En als we dan toch bezig zijn, dan ook Luik of misschien zelfs Luxembourg vanaf Amsterdam aangeven.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » vr 02 dec 2005, 23:26

Eerst dient men te weten waar het gros van het (bovenlokaal) verkeer, dat op een bepaalde plek passeert, naartoe gaat. Idealiter kiest men op basis daarvan de bestemmingen (over de nationale grenzen heen). Weg dus met de huidige strikte regels in de Nederlandse bewegwijzering.

Mij lijkt het best dat:
- Indien er op de weg een grote stad ligt, die als 'focaal verdeelpunt' functioneert (d.w.z. een punt waar het verkeer zich opsplitst in verschillende richtingen, of een punt dat de eindbestemming is van een groot aantal weggebruikers) ligt, wordt deze als voorlopige eindbestemming aangegeven.
- Indien het verkeer zich opsplitst op een knooppunt a.h.w. in the middle of nowhere, wordt een bijkomende bestemming toegevoegd, die gelegen is langs de kruisende weg.
- Aanvullend worden belangrijke tussenliggende doelen aangeduid.
- Er wordt rekening gehouden met het belang van de weg: lokaal, nationaal, internationaal. Op een internationale transportas bijvoorbeeld geeft men vlugger lange-afstandsdoelen aan dan op een snelweg van eerder lokaal belang.
- Eventueel kunnen lange-afstandsdoelen eenmalig aan belangrijke knooppunten of bijvoorbeeld aan de grens worden aangeduid d.m.v. een 'volg route...'-bord (km-aanduiding incluis).

Afbeelding
Bord in Belgische uitvoering, zoals ik het zou plaatsen langs de E40 net na de Duits-Belgische grens te Lichtenbusch. Paris en Lille hoeven op deze manier niet permanent aangeduid te worden tot Liège; en toch lever je service aan het lange-afstandsverkeer.

Deze vijf richtlijnen zou ik als dusdanig in de praktijk omzetten, d.w.z. niet te strikt en afhankelijk van de situatie.

Toegepast op de A2, kies ik voor Eindhoven als eindbestemming tussen KP Amstel en Eindhoven. Ik ben er zeker van dat het verkeer ter hoogte van pak 'm beet KP Deil niet massaal op weg is naar Maastricht; onnodig dus om dat al vanaf Amsterdam aan te geven. In Eindhoven zal het verkeer zich opsplitsen richting Venlo, Maastricht (en Antwerpen). Indien de A2 Eindhoven-grens B het nummer A75 had gekregen, zou Maastricht niet op de borden hebben gestaan bij KP Deil.
In omgekeerde richting: eindbestemming Amsterdam.

Wat betreft de A2 Eindhoven-grens B, vind ik het wat moeilijker. Ofwel [Köln, Maastricht] ofwel [Köln, Liège, Maastricht]. Köln onder voorbehoud, nadat aangetoond is dat een aanzienlijk deel van het bovenlokaal verkeer op KP Kerensheide voor de A76 kiest. Liège is ook een moeilijk geval, want veel verkeer is er ten zuiden van Maastricht niet meer. Om het aantal permanent aangegeven doelen te beperken, opteer ik voor een bord 'Liège 105km, volg route Maastricht'.
Luxembourg is m.i. uitgesloten, omdat Liège net dezelfde rol als Eindhoven vervult: verdeelpunt richting Brussel, Namur, Luxembourg, Verviers.

Wat vinden jullie?

EDIT: in omgekeerde richting:
- tussen KP Cheratte en Eindhoven: Eindhoven als eindbestemming
- tussen Eindhoven en Amsterdam: Amsterdam als eindbestemming

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 8:12

Kan.. maar dat van die omgekeerde richting ben ik het niet mee eens.

Verder moeten ze wel zo'n afstandsbord regelmatig bij knooppunten herhalen en dus niet nu 1 zo'n bord met Luxembourg erop bij Amsterdam neer zetten en daarna niet meer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 03 dec 2005, 10:39

Rien schreef: Wat betreft de A2 Eindhoven-grens B, vind ik het wat moeilijker. Ofwel [Köln, Maastricht] ofwel [Köln, Liège, Maastricht]. Köln onder voorbehoud, nadat aangetoond is dat een aanzienlijk deel van het bovenlokaal verkeer op KP Kerensheide voor de A76 kiest. Liège is ook een moeilijk geval, want veel verkeer is er ten zuiden van Maastricht niet meer. Om het aantal permanent aangegeven doelen te beperken, opteer ik voor een bord 'Liège 105km, volg route Maastricht'.
Luxembourg is m.i. uitgesloten, omdat Liège net dezelfde rol als Eindhoven vervult: verdeelpunt richting Brussel, Namur, Luxembourg, Verviers.

Wat vinden jullie?
Ik zou Köln door Aachen vervangen (goh ;-)), qua ligging en grootte is het vergelijkbaar met Luik en het is de eerste grote stad over (op ;-)) de grens. Bovendien is de verbinding Eindhoven-Keulen helemaal niet zo logisch via A2/A76, dat kan beter via A67/BAB40/BAB57 of A67/BAB40/BAB3.

Overigens zou ik Aken met tussen haakjes Aachen erop zetten, net als Luik.. ;-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 dec 2005, 12:13

Dat is een andere discussie ;) :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 18:07

of Keulen via de A67/BAB61/BAB4. Dat gaat ook erg goed.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 03 dec 2005, 21:36

Rien schreef:- Eventueel kunnen lange-afstandsdoelen eenmalig aan belangrijke knooppunten of bijvoorbeeld aan de grens worden aangeduid d.m.v. een 'volg route...'-bord (km-aanduiding incluis).

Afbeelding
Bord in Belgische uitvoering, zoals ik het zou plaatsen langs de E40 net na de Duits-Belgische grens te Lichtenbusch. Paris en Lille hoeven op deze manier niet permanent aangeduid te worden tot Liège; en toch lever je service aan het lange-afstandsverkeer.
Op dit punt wil ik me toch een keer in deze discussie mengen.

De termen suivre, volg, route, via, folge, (etc). maken het er juist voor de internationale reiziger niet duidelijker op. Ik pleit dan ook in deze voor een nieuw internationaal symbool, dat deze teksten op eenduidige wijze kan vervangen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 03 dec 2005, 23:37

René schreef:De termen suivre, volg, route, via, folge, (etc). maken het er juist voor de internationale reiziger niet duidelijker op. Ik pleit dan ook in deze voor een nieuw internationaal symbool, dat deze teksten op eenduidige wijze kan vervangen.
Da's geen slecht idee. Ik zie nu trouwens in dat ik een fout heb gemaakt, want gezien de plek waar het bord staat, zou er "suivre Liège folgen" of iets dergelijks moeten staan. Het maakt het er niet overzichtelijker op.

Als internationaal symbool lijkt me een pijl het meest eenvoudig... en het duidelijkst? (Dus "--> Liège".)

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 04 dec 2005, 8:47

Dat lijkt me een goed idee. Een pijl zal heel duidelijk zijn.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 05 dec 2005, 21:23

Die pijl moet dan wel een iets ander ontwerp hebben dan alle andere pijlen, want anders raken mensen in de war omdat ze bv. denken dat ze moeten afslaan om in Luik uit te komen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 05 dec 2005, 22:51

bas1984 schreef:of Keulen via de A67/BAB61/BAB4. Dat gaat ook erg goed.
Ja maar dat lijkt me tot 2007/2008 niet echt bevorderlijk voor jou en je stadsgenoten (tenminste in een van je 2 woonplaatsen).. dus ook niet wenselijk voor bewegwijzering

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 05 dec 2005, 22:54

René schreef: Op dit punt wil ik me toch een keer in deze discussie mengen.

De termen suivre, volg, route, via, folge, (etc). maken het er juist voor de internationale reiziger niet duidelijker op. Ik pleit dan ook in deze voor een nieuw internationaal symbool, dat deze teksten op eenduidige wijze kan vervangen.
Ik denk dat het wel meevalt als je "via" gebruikt. Dat betekent in de meeste "grote" talen hetzelfde. In Duitsland vinden ze dat in ieder geval ook en daarom zie je op de BAB93 als je uit Oostenrijk komt een groot bord: Berlin via (über) <93><8><99><9>
(snelwegnummers uit mijn hoofd..)

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 07 dec 2005, 14:11

jeroent schreef:
bas1984 schreef:of Keulen via de A67/BAB61/BAB4. Dat gaat ook erg goed.
Ja maar dat lijkt me tot 2007/2008 niet echt bevorderlijk voor jou en je stadsgenoten (tenminste in een van je 2 woonplaatsen).. dus ook niet wenselijk voor bewegwijzering
Hoe bedoel je? Dat het niet handig is om het aan te geven? Dat is het inderdaad niet. Daar heb je gelijk in. Maar tot dat de A73 er is, is het een geweldig alternatief!

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 07 dec 2005, 14:20

Ik neem aan dat jeroent bedoelt dat het verkeer van de A67 naar de BAB61 tot 2007/2008 nog altijd dwars door Venlo moet en daarom een andere route naar Keulen nemen wenselijk is...

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 07 dec 2005, 14:23

Ok op die manier.. Ik was even in de war met een ander topic :oops:

Toch wordt op de radio soms gemeld om over Venlo te gaan (wanneer er iets gebeurd is op de A2/A76).

Ik snap natuurlijk dat voor de bewoners aan de Klagenfurtlaan te Venlo dat niet prettig is. Echter, op dit moment is het een veel gebruikte route, ook voor richting Keulen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 07 dec 2005, 21:20

bas1984 schreef:Ok op die manier.. Ik was even in de war met een ander topic :oops:

Toch wordt op de radio soms gemeld om over Venlo te gaan (wanneer er iets gebeurd is op de A2/A76).

Ik snap natuurlijk dat voor de bewoners aan de Klagenfurtlaan te Venlo dat niet prettig is. Echter, op dit moment is het een veel gebruikte route, ook voor richting Keulen.
Bij extra verkeer door een calamiteit wordt vanuit Duitsland echter de route via de B221 (AS Kaldenkirchen-AS Straelen) aanbevolen. Er staan op de 61 zelfs speciale borden met knipperlichten voor die ze aan kunnen zetten.
Maar volgens mij is dat meer als er in Venlo een versperring is. Ik heb ze al 2 keer in werking gezien, maar weet dus niet wat er toen aan de hand was.

Misschien is het sowieso een beter idee om die route als vaste bewegwijzering ri. Mönchengladbach in te stellen. Het is niet ver om en levert een stuk minder overlast op (behalve dan in Leuth). De weg is goed "uitgebouwd" dus eigenlijk is daar niet zoveel op tegen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 07 dec 2005, 21:32

Die weg loopt dwars door zo'n natuurgebied heen. Ben daar wel eens geweest, toen het donker was. Das echt uitkijken daar voor overstekend wild. Bovendien zit het 'om' vooral in dat eerste stukje. Daar kom je uit het westen maar vanaf de afslag loopt de weg nog een heel stuk in west/zuidwestelijke richting terug.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 07 dec 2005, 21:34

Jeroen schreef:Die weg loopt dwars door zo'n natuurgebied heen. Ben daar wel eens geweest, toen het donker was. Das echt uitkijken daar voor overstekend wild. Bovendien zit het 'om' vooral in dat eerste stukje. Daar kom je uit het westen maar vanaf de afslag loopt de weg nog een heel stuk in west/zuidwestelijke richting terug.
Ja en nu ik erover nadenk zijn de Duitsers ook vast niet zo blij om onze overlast naar hun land te verplaatsen.
Het is niet hun schuld dat die A74 er niet al lang ligt...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 dec 2005, 14:26

jeroent schreef:Het is niet hun schuld dat die A74 er niet al lang ligt...
Nee, maar wel dat ze destijds de BAB61 recht naar Venlo hebben laten lopen, in plaats van aan de sluiten op de BAB40...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 dec 2005, 14:29

Jeroen schreef:Die weg loopt dwars door zo'n natuurgebied heen.
Ongeveer hier dus:
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 08 dec 2005, 21:55

Nu ik erop let: Wat doet Kleve (80 km) daar op de bewegwijzering. Je moet eerst meerdere wegnummers doorkruisen om maar enigszins in de buurt te komen ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 dec 2005, 21:57

Ach joh, dat hele ding is een wegweizer. De A2 loopt daar immers helemaal niet. Dan zal Kleve ook wel fout zijn.. :mrgreen: