De keuze van netwerkdoelen / control cities (deel 1)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 07 sep 2005, 12:57

Hanno schreef:Verder weet ik bijna zeker dat langs de A15 tussen Ridderkerk en Benelux Hoek van Holland wordt aangegeven en dat vanaf de A16 vanuit Breda op Ridderkerk Europoort, Havens en Hoek van Holland op de borden staan.

Heb ik het nou zo fout?? :?
Helaas je gaat vandaag niet door voor de ijskast ;)

Afbeelding

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 07 sep 2005, 13:04

Tjsa, toch iets te lang geleden dat ik er geweest ben, geloof ik... Nou goed, als je het mij dus vraagt zijn dit niet de meest logische bestemmingen of ontbreekt er het een en ander. Maar goed, Ds79m krijgt de eer :klappen: En ik... :wall:

Stom trouwens dat de dubbelnummering van de A16 en de A15 op de laatste foto zo lelijk gedaan is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 sep 2005, 13:08

Dat bord met Europoort/Den Haag; A 16 A 15 is ongelofelijk subtiel. Ik denk dat vrijwel iedereen er overheen leest... ;)

Verder zijn er weer allerhande opzetbordjes met Centrum en PR-Fast Ferry... *zucht*. Zeker Centrum hoort gewoon integraal in het bord opgenomen te zijn... :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 07 sep 2005, 13:25

Linkerbord: Waar is Utrecht? Amsterdam kan er hier ook wel bij. Beetje karig voor het drukste wegvak van Nederland.
Rechterbord: Wat doet Ridderkerk op dat bord?
Rainier

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 07 sep 2005, 13:42

Riva schreef:Linkerbord: Waar is Utrecht? Amsterdam kan er hier ook wel bij. Beetje karig voor het drukste wegvak van Nederland.
Rechterbord: Wat doet Ridderkerk op dat bord?
Utrecht verschijnt pas bij KP Ridderkerk-Noord (ook vanaf de A15-west). Verkeer vanuit Antwerpen dat naar Utrecht wil, wordt bij KP Galder immers al via de A27 gestuurd, en anders nogmaals bij KP Zonzeel via de A59/A27.

Ridderkerk: Het knooppunt heet nu eenmaal zo :)
Maar serieus: Ridderkerk is geen hele grote, maar qua oppervlakte wel een uitgebreide plaats. Bij de aftakking naar de A15 richting oost staat Ridderkerk-Zuid, en rechtdoor staat 'gewoon' Ridderkerk (via de A38). Welke richting je ook kiest, Ridderkerk vind je op de volgende afrit. Daarom zal het er hier wel al bijstaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 sep 2005, 13:43

Je moet er toch al af voor de richting Europoort, dus ook al voor de A 38 naar Ridderkerk. Ja dan moet die bestemming natuurlijk wel vermeld worden...

(Of kun je nogsteeds verderop ook nog de A 38 nemen? Ik dacht dat die mogelijkheid bij de laatste reconstructie van Knp. Ridderkerk was komen te vervallen; maar ik heb het punt niet heel helder voor de geest staan).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 sep 2005, 14:00

Wicher schreef:Het lijkt me dan ook dat er niet zozeer veel Duitse toeristen komen voor Europoort, maar eerder Duitse vrachtwagenchauffeurs. Die hebben er wel degelijk wat aan.
Het aardige is dat je nergens te zien krijgt dat je echt in Europoort zit. Dat moet je afleiden uit het feit dat het niet meer op de borden staat...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 07 sep 2005, 14:08

Vinny schreef:Je moet er toch al af voor de richting Europoort, dus ook al voor de A 38 naar Ridderkerk. Ja dan moet die bestemming natuurlijk wel vermeld worden...

(Of kun je nogsteeds verderop ook nog de A 38 nemen? Ik dacht dat die mogelijkheid bij de laatste reconstructie van Knp. Ridderkerk was komen te vervallen; maar ik heb het punt niet heel helder voor de geest staan).
Je moet bij KP Ridderkerk-Zuid hoe-dan-ook de A16 verlaten richting Ridderkerk. OP de parallelbaan krijg je dan de keuze richting A15/E31/Gorinchem/Ridderkerk-Zuid (voor de wijken Drievliet en Oostdam). Rechtdoor kom je op KP Ridderkerk-Noord uit, met de keuze Europoort/A15 (die leidt naar de hoofdrijbaan van de A15-west), Of Barendrecht/Ridderkerk/IJsselmonde. Die splitst zich heel even later weer in de richtingen IJsselmonde/Barendrecht/A15 (de parallelbaan van de A15-west), en de richting Ridderkerk over de A38 (o.a. voor de wijken Bolnes, Slikkerveer)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 07 sep 2005, 14:29

Het zou wel handig zijn moest men op de ring rond Rotterdam bij het knooppunt met de A16 richting Breda ook Antwerpen reeds ergens vermelden, want dat is een belangrijke bestemming voor vrachtverkeer en bovendien gebeurt het omgekeerde: Rotterdam wordt in Antwerpen aangegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 sep 2005, 14:36

Je moet bij KP Ridderkerk-Zuid hoe-dan-ook de A16 verlaten richting Ridderkerk.
Nou dat lijkt me dan duidelijk. Als het niet bij knp. Ridderkerk-zuid staat aangegeven, mis je dus gewoon de hele plaats. Kortom, daar is het de laatste en enige kans om Ridderkerk vanaf de A 16 uit de richting Dordrecht te bereiken. Dus is het noodzakelijk op de bewegwijzering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 sep 2005, 14:36

Zou het trouwens wel cool vinden als ze dan ook A 38 gaan vermelden. Heb je een tripel genummerde weg ineens... :lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 sep 2005, 14:39

Vinny schreef:Zou het trouwens wel cool vinden als ze dan ook A 38 gaan vermelden. Heb je een tripel genummerde weg ineens... :lol:
Hoezo? Rechtdoor is A16, rechtsaf is dan A15/A38.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 12 sep 2005, 19:57

Even een ouder topic van stal halen, nu ik deze foto tegenkwam ter verduidelijking:
Palance schreef: Maar serieus: Ridderkerk is geen hele grote, maar qua oppervlakte wel een uitgebreide plaats. Bij de aftakking naar de A15 richting oost staat Ridderkerk-Zuid, en rechtdoor staat 'gewoon' Ridderkerk (via de A38). Welke richting je ook kiest, Ridderkerk vind je op de volgende afrit. Daarom zal het er hier wel al bijstaan.
Afbeelding

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 17 sep 2005, 17:36

Niet echt mooi gedaan trouwens, met die verschillende regelafstand. :kots:
Rainier

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 sep 2005, 14:59

Riva schreef:Niet echt mooi gedaan trouwens, met die verschillende regelafstand. :kots:
Inderdaad. Kan veel beter. Te beginnen met alles op één bord te plaatsen, dus wég met die ruitertjes.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 nov 2005, 20:29

Ik heb eens nagedacht over de A2. Daar is de control city Maastricht.
echter, met het wegvallen van Europese binnengrenzen, is Liège een veel betere control city.

aantal inwoners:

Maastricht: 122.600
Liège: 600.000

Liège is ook een veel belangrijker knooppunt dan Maastricht, met snelwegen richting Aachen, Saarbrücken, Metz, Namur, Brussel en Antwerpen. Vanaf Maastricht kan je alleen naar Aachen en Liège.

Vergelijk het met de situatie Zoetermeer-Den Haag. Zoetermeer staat ook niet over grote afstand aangegeven. Zoetermeer telt ongeveer 120.000 inwoners, Den Haag bijna 500.000

Ik denk dat statistisch gezien vanaf Eindhoven Liège een veel betere control city voor de A2 is dan Maastricht.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 22 nov 2005, 20:42

Het is een lastig punt. Op zich heb je gelijk, maar op de A2 tussen Maastricht en Liège kun je een kanon afschieten. Hoewel het ook weer verdedigbaar is dat weinigen van Amsterdam tot Maastricht zullen rijden. Op zich is de grens wel een logische natuurlijke barrière, en vlak daarvoor ligt de laatste grote stad die bewegwijzerd wordt. Anderzijds wordt in Duitsland ook Amsterdam en Rotterdam al op ruime afstand aangegeven. Dat zijn al een paar argumenten voor en tegen, die je zo zou kunnen gebruiken ;)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 23 nov 2005, 7:57

@ Chrizz: Nu vergelijk je echter het aantal inwoners van de gemeente Maastricht met dat van de agglomeratie Luik. De gemeente Luik heeft namelijk maar ongeveer 185.000 inwoners en is daarmee niet zo gek veel groter dan de gemeente Maastricht. De agglomeratie Luik is wel een stuk groter dan die van Maastricht.

Als verdeelpunt is Luik natuurlijk wel veel belangrijker, dus vanaf Eindhoven zou ik ze er gewoon beiden opzetten.
Rainier

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 nov 2005, 8:00

Dat is maar net hoe de steden zijn opgebouwd. In Nederland en Duitsland kennen we weinig voorsteden. Die zijn meestal bij de stad toegevoegd. Maar in België, Frankrijk en Zwitserland zien we juist een hele hoop voorsteden. Ik heb gekozen voor de directe agglomeratie van Liège. In dit geval zijn dat allemaal kleinere voorsteden. Anders dan bijvoorbeeld Lille, waar Tourcoing en Roubaix ook aardig groot zijn.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 23 nov 2005, 8:07

Mwah, een voorstad van Luik zoals Seraing heeft ook tegen de 100.000 inwoners. Bovendien heb ik in een ander tabelletje voor de agglomeratie Luik het getal 307.000 zien staan, toch aanzienlijk minder dan 600.000, hetgeen zou betekenen dat de agglomeratie Luik even groot zou zijn als de agglomeratie Antwerpen. Ik weet zeker dat dat niet het geval is.
Rainier

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 nov 2005, 8:11

De stad telt 162.087, De gemeente Antwerpen telt 455.713 inwoners, de agglomeratie 800.000

Liège telt 185.574 inwoners, de agglomeratie 600.000

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 23 nov 2005, 8:57

Hoe groot Antwerpen is, doet er natuurlijk niet toe voor het verhaal. Het lijkt me wel zo dat als Liège in Nederland had gelegen, het zeker veel eerder zou zijn aangegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 nov 2005, 12:58

Maar dat ligt ze niet.
Wij zien Maastricht als 'fictief' eindpunt. En terecht. Vanaf Amsterdam kan eventueel gekozen worden om Eindhoven i.p.v Maastricht als 'fictief' eindpunt te zien. Immers bij knp. Ekkerswijer eindigt de rechtdoorgaande richting in de route '2'. Overigens vind ik Eindhoven als focaal verdeelpunt ook niet verkeerd: Er komen de volgende rijkswegen bij elkaar: A 2 (ri. Utrecht en ri. Maastricht), de A 50 (ri. Nijmegen), de A 58 (ri. Tilburg), de A 67 (ri. Antwerpen en ri. Venlo) en de N 69 (ri. Valkenswaard).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 nov 2005, 14:48

Eindhoven is sowieso beter. Ik vind dat we sowieso moeten afstappen van het feit dat vanaf het begin al de laatste grote stad aan de weg aangegeven moet worden. Hengelo vanaf Amsterdam slaat ook nergens op. Wel lekker ver weg. In Duitsland geven ze ook geen Passau aan vlak na Oud-Dijk. In Polen doen ze dat echter weer wel (iig op de A4.) Maar daar geven ze sowieso verdere doelen aan zoals Warszawa in Wroclaw.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 23 nov 2005, 16:23

Wanneer je Europa als 1 land ziet, en de grenzen negeert, is er geen reden meer om Maastricht aan te geven. Dat zou vergelijkbaar worden met Assen aangeven op de A28 vanaf Utrecht, wat gelukkig niet gebeurt. Voorlopig is het alleen de vraag of je Europa als 1 land kan/wil zien.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 23 nov 2005, 18:27

Vanaf Eindhoven is er nóg een route naar Luik: via de N69 en Hasselt. Dat is wellicht zelfs korter (maar niet sneller), en kan dus in theorie een reden zijn om Luik niet op de A2 aan te geven bij Eindhoven.
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 23 nov 2005, 18:35

Je ziet in Nederland vaak dat de laatste grotere plaats voor de grens de bestemming is en als je daar dan bent, komt er een bestemming achter de grens. Op de A1 is Hengelo het doel. Bij knp. Azelo is er nog steeds geen Duitse bestemming. Pas bij knp. Buren worden Osnabrück en Münster aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 nov 2005, 18:36

Eindhoven - Hasselt - Liège 112km
Eindhoven - Maastricht - Liège 125km

wel degelijk korter dus. Alleen is via de A2 toch wel een logischer route.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 23 nov 2005, 18:53

Frits schreef:Je ziet in Nederland vaak dat de laatste grotere plaats voor de grens de bestemming is en als je daar dan bent, komt er een bestemming achter de grens.
En daar is Oberhausen (A12) dan weer een uitzondering op.
Iedere regel moet nou eenmaal een uitzondering hebben...
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 nov 2005, 18:56

Proef ik hier een lobby om toch maar wel de A 69, A 24 aan te leggen... ;)

Maar goed: Ook in een verenigd Europa zal een taalgrens een echte grens blijken te zijn. Voor de meeste functies behalve internationaal transport en toerisme zullen mensen liever in hun eigen taal gebied blijven. Daardoor zie je dat er maar weinig mensen een taalgrens oversteken. Ik heb in dit verband ook wel eens uitgelegd dat een deel van het Belgische probleem daarmee samenhangt. Doordat er weinig Walen in Vlaanderen gaan werken (taalprobleem) krijg je discrepantie in economische ontwikkeling...