NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door Pino » di 18 okt 2011, 22:02

SnarfFlevoland schreef:Zeg nou zelf: Koblenz is toch een veel logischer doel dan Köln op de A74?! Ik zou het heus niet verkeerd vinden als beide plaatsen genoemd werden op zowel de A74 als op de A61, maar Koblenz (en later Ludwigshafen) blijft toch wel duidelijk een belangrijker doel voor de A61.
Koblenz omschrijft de A61 goed, maar het standpunt dat Ds79m feitelijk inneemt is dat Mönchengladbach de A61 ook al goed omschrijft (zodat Köln náást Mönchengladbach dus ook voldoende richtinggevend is voor verkeer richting Koblenz en verder).

Moeilijk om te zeggen of ik wel of niet met het eens ben; kwestie van persoonlijke voorkeur waarschijnlijk die de doelendiscussie niet waard is.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 19 okt 2011, 8:49

Voor bepaalde doelen in het westen en zuiden van Keulen is de A61 wel de beste route, maar over het algemeen zou ik verkeer naar Keulen niet via de flessenhals A61 sturen met veel vrachtverkeer en 2x2, maar voornamelijk via A40-A3 (grote stukken 2x3) of A40 en vervolgens A57, die over een aantal jaar ook volledig 2x3 is.
Met andere woorden Köln dus via A67-A40 bewegwijzeren lijkt mij het beste. Desnoods Köln West/Süd via A61, maar om nou op zo'n grote afstand al met extra aanduidingen te werken vind ik wat overdreven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 okt 2011, 9:55

jeroent schreef:Voor bepaalde doelen in het westen en zuiden van Keulen is de A61 wel de beste route.
Dan doel je denk ik op de route via Kerpen? Dat mag zo zijn, maar er is ook nog de route via A61-A52-A57, die de meest directe route vormt van de kant van Eindhoven naar het centrum en ook voor grote andere stukken van Köln wel de logische aanrijdroute is. Slechts voor een paar stukken Köln die tegen de A3 aanliggen zou de A40-A3 route in aanmerking komen. Je kunt dus concluderen dat de A74 de meest directe route vormt naar het grootste gedeelte van de stad Köln.

Dat wil echter niet zeggen dat het ook gepast is om Köln via die route te bewegwijzeren. Het woord "netwerkdoel" geeft al aan dat de stad niet op de borden staat vanwege haar belang als stad, maar vanwege een positie in het netwerk. Oftewel omdat veel internationale weggebruikers langs de stad moeten op weg naar een internationale bestemming. Als dat je uitgangspunt is, doet de hele analyse welke delen van de stad je het beste bereikt via welke route niet langer terzake. Je moet gaan kijken naar de meest directe route naar cruciale knooppunten en doorgaande routes. Bekeken vanuit Venlo denk ik daarbij primair aan de A3 en de A4-oost, maar ook wel aan de Linksrheinische Autobahn. En dan komt de aap uit de mouw: vanuit Venlo zijn er verschillen tussen de logische route naar Köln-stad, naar de A3/A4-kant van de stad en naar de Linksrheinische Autobahn.

En omdat dat het gegeven is, creëer je alleen maar verwarring door bij Venlo -of zelfs maar bij Mönchengladbach- Köln op de borden te gaan zetten. De ter plaatse onbekende die in die omgeving op Köln rijdt kan namelijk gewoon niet weten over welke route hij wordt gestuurd. En dat is wel zo'n cruciaal gegeven in deze buurt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 19 okt 2011, 10:08

Dit is waarom men in de Verenigde Staten meer met windrichtingen en straatnamen/wegnummers werkt dan met doelen, tenzij ook echt daadwerkelijk het doel zelf bedoeld wordt.

Vanuit Venlo zijn er meerdere routes naar Keulen, dus je hebt twee opties: óf je geeft het helemaal niet aan, of je geeft verschillende delen van Keulen aan. Dat laatste wordt lastig, omdat men dat dan in Duitsland moet continueren, en volgborden als 'Köln-West volg route zus en zoveel' lijken me ook niet heel erg handig. Wat wel een goed compromis zou zijn, is een route naar "Köln-Centrum" en gewoon een route"Köln/Mönchengladbach"etc. Dit gebeurt ook bij knooppunt Burgerveen (Den Haag-Centrum en Den Haag). Vervolgens in Duitsland volstaat een aanduiding "Köln".

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 okt 2011, 10:25

^^ Bij Everdingen gaat het ook zo, met Utrecht-West dat vervolgens gewoon wordt gecontinueerd als "Utrecht". En in Duitsland, waar bijvoorbeeld op Kreuz Leverkusen een splitsing wordt aangelegd tussen verschillende delen van Köln, maar na dat knooppunt weer gewoon "Köln" op de borden staat.

Kortom, mocht je bij Venlo of Mönchengladbach een splitsing aanleggen tussen verschillende delen van Köln, dan zou je geen volgborden nodig hebben of vermeldingen als Köln-Süd op de afstandenborden krijgen. Maar goed, dat wordt mij allemaal veel te gecompliceerd, temeer omdat de benadering van Köln vanuit Eindhoven / Venlo wel wat diverser is dan de benadering van Den Haag vanaf Burgerveen of die van Utrecht vanaf Everdingen. Misschien is de wens de vader van de gedachte, maar ik houd het er maar op dat ze bij Rijkswaterstaat tot hetzelfde inzicht zijn gekomen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2011, 12:36

Als er twee (of meerdere) routes naar dezelfde bestemming lopen die redelijk gelijkwaardig zijn dan vind ik dat je als wegbeheerder een keuze mag maken door slechts één route te bewegwijzeren. Sterker nog, daar gaat mijn voorkeur naar uit want dat levert de minste verwarring op. Als mensen "eigenwijs" willen zijn is het prima om hun eigen (mogelijk iets efficientere) route te nemen, maar dan weten ze de weg al.
Ik denk dat je die vraag alleen maar kunt beantwoorden op basis van de volledige set doelen op het bord. Als voor de A74 alleen Köln op de borden staat, geeft het bord een verkeerd plaatje van de A74/A61. Maar als Köln goed staat ingebed tussen doelen als Koblenz en Mönchengladbach, doet het geen pijn.
Nou dat doet het wel: Op knooppunt Tiglia worden dan wel erg veel doelen aangegeven. Bewegwijzering is de kunst van het weglaten. En juist knooppunten lijken mij beperkend in wat je aangeeft. Natuurlijk zul je Köln moeten blijven continueren als het eerder al op afstandsborden (of andere bewegwijzering) geweest is, alleen ik zou zeggen: maak het geen netwerkdoel zodat je op Tiglia geen overvolle borden krijgt. Maar dan moet het op andere borden ook niet gezet worden. Levert weer ruimte op.

Andersom heb je het Rotterdam probleem: Ook daar weer heb ik het idee dat de netwerkbenadering faalt. De gedachte is erg goed natuurlijk, maar rondom Eindhoven zijn de borden al erg vol, om daar dan ook nog Rotterdam bij te gaan zetten betekent een informatieoverflow voor de weggebruikers daar, terwijl de verwijzing Rotterdam op wegen 'voor' Eindhoven hooguit een "lekker toetje" is. Dat kan dan dus ook gemist worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 okt 2011, 13:12

^^ Op Tiglia: gewoon Nettetal weghalen.
Rotterdam bewegwijzeren langs Eindhoven: ik roep al maanden dat dat problematisch gaat worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2011, 13:14

Nettetal of Kaldenkirchen vind ik wel nodig, het is immers een regionaal doel van betekenis. Het hoort er m.i. gewoon thuis. Het weghalen is net als het weghalen van Barendrecht op de ring van Rotterdam :geenlach:

Voor de algemene discussie over netwerkbenadering en zwaluwdoelen heb ik trouwens een aparte draad aangemaakt:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=247&t=16931

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 19 okt 2011, 13:14

Pino schreef:
jeroent schreef:Voor bepaalde doelen in het westen en zuiden van Keulen is de A61 wel de beste route.
Dan doel je denk ik op de route via Kerpen? Dat mag zo zijn, maar er is ook nog de route via A61-A52-A57, die de meest directe route vormt van de kant van Eindhoven naar het centrum en ook voor grote andere stukken van Köln wel de logische aanrijdroute is
Volgens Google Maps zit er weinig verschil tussen die route en de route A40-A57. De laatste is zelfs 2 minuten sneller naar het centrum van Keulen. Maar dat is allemaal Google Maps logica.
Want in de praktijk is de A52 in de spits een bottleneck vanaf Kreuz Mönchengladbach tot aan MG-Nord. Nu is de A57 ook nog druk bij Krefeld e.d., maar als die over een paar jaar 2x3 klaar is, dan is A40-A57 de snelste en logische route naar Keulen met als alternatief A40-A3.
A61 zal voorlopig een vrachtwageneldorado blijven en ook voor de A52 ten noorden van MG zijn er geen concrete verbeterplannen. Met andere woorden, de A74 is zeer welkom voor bestemmingen ten zuiden van Keulen, maar het lijkt me niet de beste route naar Keulen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 okt 2011, 13:49

Vinny schreef:Nettetal of Kaldenkirchen vind ik wel nodig, het is immers een regionaal doel van betekenis. Het hoort er m.i. gewoon thuis. Het weghalen is net als het weghalen van Barendrecht op de ring van Rotterdam.
Nettetal en Kaldenkirchen zijn aan de Duitse kant nog niet belangrijk genoeg om een vermelding op de afstandenborden te krijgen. Iets wat overigens in de breedte geldt voor plaatsjes van regionaal belang, gelegen in de buurt van een grotere plaats. Het is niet zo dat op de belangrijkere knooppunten van Köln ook nog even regionaal belangrijke plaatsen als Erftstadt en Leverkusen worden meegenomen. In Nederland doen we dat evenmin. Zie Barendrecht, Schiedam, Hoofddorp, Geldrop en vele andere. Allemaal regionale doelen van betekenis, allemaal bewegwijzerd van binnen de stad, maar doorgaans niet bewegwijzerd op autosnelwegen als doorgaand doel.

Overigens was ik het wel heel redelijk eens met je benadering over kiezen tussen twee gelijkwaardige routes. Soms kom je er niet omheen en dan maakt de wegbeheerder beter een keuze in plaats van dat beide alternatieven moeten worden bewegwijzerd. Maar daar gaat dan dus wel de vraag aan vooraf of het in deze fase noodzaak is om het doel in kwestie te bewegwijzeren.

Die vraag beantwoord ik positief als je bijvoorbeeld een ringweg nadert en je je tussen twee tegengestelde punten beweegt. Op die manier moet op het Terbregseplein gewoon Europoort bewegwijzerd worden. Praat je over een zeer belangrijke stad in het netwerk, dan kan een keuze ook voor de hand liggen. Het feit dat er tussen Grijsoord en Rotterdam, of tussen Maanderbroek en Amsterdam, gewoon een keuze is gemaakt, dat kan ik me prima voorstellen. Maar hoe minder belangrijk de bewegwijzerde plaats is in je netwerk, hoe verder die verwijderd is en hoe groter de verschillen tussen de gelijkwaardige alternatieven, des te eerder ben ik geneigd om te zeggen dat je het netwerkdoel maar even van de borden weg moet laten. En aan de reacties die je in deze draad ziet, denk ik dat je kunt afleiden dat velen vinden dat Köln bij Venlo op een negatieve wijze aan die criteria voldoet. Dan kun je bijna niet anders zeggen dan "maak dan die keuze tussen gelijkwaardige alternatieven maar niet en laat de weggebruiker het uitzoeken op basis van lijnbenadering".

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 19 okt 2011, 14:07

^^ Het probleem met 'de reacties in deze draad' is dat ze vrijwel zonder uitzondering van mensen komen die je midden in de nacht wakker kunt maken en kunt vragen waar KP Maanderbroek ligt. Eventueel nog met de inhoud van de bewegwijzering ter plaatse erbij. De bewegwijzering is echter ook bedoeld voor Tante Sjaan, en dan vind ik dat je niet om doelen met een zo groot belang als Keulen heenkunt op deze plek. Het is veruit de grootste stad die je op korte afstand passeert op de A61, en daarmee een heel logisch doel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 19 okt 2011, 14:14

Helemaal eens, Köln moet bij Venlo wel bewegwijzerd worden, maar dan niet via A74-A61, maar via A67-A40. Meeste verkeer zal bij Zaarderheiken de keuze moeten maken en dan is het goed om daar Köln via de A40 aan te geven. Dan kunnen mensen alsnog later bij knp. Moers kiezen voor A57 of A3.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 okt 2011, 14:41

^^ Tante Sjaan rijdt alleen maar op haar Tomtom, en heeft nog nooit van haar leven een wegenkaart bekeken, laat staan op een bord gelet. En als tante Sjaan's Tomtom uitvalt, heeft ze alsnog niets aan de verwijzing "Köln", want ze kan dan alsnog nergens Keulen vinden....

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 19 okt 2011, 14:50

Snelwegenkenner schreef:Kickje met oog op de lijsten.
(A16)Vanaf KP Zonzeel:
Rotterdam (N)
Dordrecht (H)
----------------------
[A59] Zierikzee (H)
(A17/A59)Vanaf KP Klaverpolder
Antwerpen
Bergen op Zoom
Roosendaal
(A59)Vanaf KP Noordhoek:
Zierikzee (H)
(A29/A59)Vanaf KP Sabina:
Amsterdam (I-N)
Rotterdam (N)
Schending continuiteitsprincipe met Zierikzee. B(
Hopelijk wordt dit goed gedraaid met de lokale toevoegingen.
Zierikzee komt eigenlijk wel wat aan de late kant op de borden volgens het nieuwe systeem. Maar goed, ze mogen Zierikzee natuurlijk nog wel toevoegen. Zierikzee is erg belangrijk op de A59. Mensen die naar de efteling zijn geweest weten namelijk dat ze Zierikzee moeten volgen op de terugweg. Zierikzee staat daar zowel voor de Randstad als Zeeland :top:.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 19 okt 2011, 14:52

SnarfFlevoland schreef:
Rene schreef:A74-Re:

Vanaf KP Ulingsheide/Tegelen:
Köln (D)
Deze dient nog aangepast te worden naar: Koblenz, Mönchengladbach en Nettetal.
Ik wist niet dat Koblenz al in Nederland op de borden staat?
Heeft iemand daar een foto van?
Persoonlijk zou ik kiezen voor Frankfurt ipv Koblenz. Koblenz is op zo'n grote afstand te nietszeggend.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 okt 2011, 15:08

^^ Frankfurt is niet echt een handige bestemming om via de BAB61 te leiden. En is in Duitsland op deze route dan ook niet terug te vinden, itt Koblenz.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 19 okt 2011, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 okt 2011, 15:15

Steptimer schreef:Heeft iemand daar een foto van?
As requested:
Afbeelding
Foto is gemaakt door harry
paolie schreef:Frankfurt is niet echt een handige bestemming om via de BAB61 te leiden. En is in Duitsland op deze route dan ook niet terug te vinden, iit Koblenz.
Klopt inderdaad. Als je echt zover in de grote afstanden gaat nadenken zou Ludwigshafen of zelfs Karlsruhe een logischere keuze zijn. Frankfurt ligt veel meer in de lijn van de A3 en de A45. Maar de huidige keuze voor Koblenz is meer dan logisch, omdat Duitsland deze plaats ook als hoofddoel gebruikt tot AK Koblenz (A48). Ludwigshafen ligt nog duidelijk te ver weg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2011, 15:22

paolie schreef:^^ Tante Sjaan rijdt alleen maar op haar Tomtom, en heeft nog nooit van haar leven een wegenkaart bekeken, laat staan op een bord gelet. En als tante Sjaan's Tomtom uitvalt, heeft ze alsnog niets aan de verwijzing "Köln", want ze kan dan alsnog nergens Keulen vinden....
Bewegwijzering ontwerp je op gemiddelde weggebruikers niet op de positieve of negatieve karikaturen. Bingokaartbewegwijzering met allerlei indirecte wegnummers, nietszeggende localiteiten, onherkenbare knooppuntnamen - allemaal leuk voor de nerds, maar gemiddeld genomen snapt een weggebruiker: Leidseplein, Zaanstad, Leeuwarden veel beter dan "centrum zuidzijde west, ring A10, A 8, A 7, N 31, (knp. symbool) Zurich"... :yes:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 okt 2011, 16:27

paolie schreef:Frankfurt is niet echt een handige bestemming om via de BAB61 te leiden. En is in Duitsland op deze route dan ook niet terug te vinden, iit Koblenz.
If anything zou ik Frankfurt wel een aardig doel vinden om onderscheid tussen kunnen maken tussen verkeer voor de stad Köln (te geleiden via de A57) en verkeer dat verder naar het zuiden moet (te geleiden via de A3). Maar goed, om nou bij Venlo al een onderscheid Köln / Frankfurt te maken, en dat vervolgens toe te moeten gaan voegen als doel van de A40 en een (additioneel) stuk A3 ...

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 19 okt 2011, 19:38

SnarfFlevoland schreef:
Steptimer schreef:Heeft iemand daar een foto van?
As requested:
Afbeelding
Foto is gemaakt door harry
Klopt inderdaad. Als je echt zover in de grote afstanden gaat nadenken zou Ludwigshafen of zelfs Karlsruhe een logischere keuze zijn. Frankfurt ligt veel meer in de lijn van de A3 en de A45. Maar de huidige keuze voor Koblenz is meer dan logisch, omdat Duitsland deze plaats ook als hoofddoel gebruikt tot AK Koblenz (A48). Ludwigshafen ligt nog duidelijk te ver weg.
Bedankt voor het plaatsen van de foto. Daar heb je wel gelijk in, maar om nou Koblenz al van zover aan te geven is ook nogal wat.
Zullen ze in Koblenz Venlo als doel toevoegen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2011, 19:53

http://maps.google.nl/?ll=47.398175,8.5 ... ,,1,-10.25
Je ziet dat zelfs in Zürich Koblenz bewegwijzerd wordt. Nu zijn netwerkdoelen er vooral voor om verkeer richting Zwitserland de gelegenheid te geven om Luxemburg te ontlopen. Nu Koblenz van beide zijden wordt bewegwijzerd stel ik voor om op bovengenoemd kruispunt gewoon Venlo aan te geven, en in Venlo al met Zürich te beginnen. Mensen die naar Zürich onderweg zijn worden geholpen omdat die plaats gewoon genoemd wordt op de bewegwijzering en mensen die er niet heen hoeven, worden ook geholpen omdat deze plaats veel naamsbekendheid heeft en ook ongeveer op die lijn ligt...
SPOILER: TOON

Disclaimer: Bovenstaande tekst is niet serieus bedoeld

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 19 okt 2011, 20:44

^^Dan is het misschien ook handig om Vinny tussen haakjes te zetten voor mensen die naar jou onderweg zijn. :mrgreen: Koblenz vind ik opzich geen slechte keuze, want mensen op weg richting de Eifel, weten dat ze dan op de goede weg zitten. Voor Koln kan je er ook voor kiezen om bij knp. Zaanderheiken de mensen de A40 en de A3 te volgen en op de A73 rond Venlo Koln opnieuw op de bewegwijzering te zetten.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 19 okt 2011, 21:33

Vinny schreef:Je ziet dat zelfs in Zürich Koblenz bewegwijzerd wordt
Toch raar dat ze je voor Koblenz over de Hauptstrasse 17 sturen, zou toch liever over de snelweg naar Duitsland rijden...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2011, 21:38

Dan is het misschien ook handig om Vinny tussen haakjes te zetten voor mensen die naar jou onderweg zijn.
Men is dat nieuwe systeem inderdaad aan het uittesten in de Oekraïne. Ik vind het nu al een geslaagd experiment...
http://ukraine2012.gov.ua/upload/iblock ... 2d19b2.jpg

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 okt 2011, 21:43

Vinny schreef:Je ziet dat zelfs in Zürich Koblenz bewegwijzerd wordt.
Wie zegt dat er in Venlo met Koblenz niet de Koblenz in Zwitserland wordt bedoelt?! :hap: ...SPASSBREMSE...
Steptimer schreef:Zullen ze in Koblenz Venlo als doel toevoegen?
In Koblenz zelf nog niet, maar al wel snel als je op de A61 Autobahnkreuz Meckenheim voorbij bent, waar het verkeer richting Bonn afslaat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 okt 2011, 21:52

---
Laatst gewijzigd door Rene op zo 27 sep 2015, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

BlackPanther
zandpaadje

Bericht door BlackPanther » zo 14 okt 2012, 6:50

Rene schreef:A79-Re:

Vanaf KP Kruisdonk:
Köln (D)
Aachen (D)
Heerlen (H)
Moet dit niet zijn:

Heerlen
--------------
[A76] Köln (D)
[A76] Aachen (D)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 14 okt 2012, 8:04

Nee, het gaat hier om doelen, niet om hetgeen er exact op de borden staat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

BlackPanther
zandpaadje

Bericht door BlackPanther » zo 14 okt 2012, 12:44

Ik denk dat jij het begin van het topic nog eens goed moet lezen. Er wordt wel degelijk door Rene aangegeven in zijn posts hoe het op de borden zal verschijnen.
Rene schreef:A50-Li

Vanaf KP Grijsoord
Eindhoven (N)
Nijmegen (N)
------------------------
[A15] Rotterdam (N)

Vanaf KP Valburg
Eindhoven (N)
Nijmegen (N)
---------------------
[A73] Maastricht
[A73] Köln

Vanaf KP Bankhoef
Eindhoven (N)
Oss (H)
------------------
[A59] Breda (N)
[A59] 's-Hertogenbosch (H)

Bovendien zijn er inmiddels op de A79 rond Valkenburg en Hulsberg al afstandsborden geplaatst met:

Köln
Aachen
Heerlen

Zonder streep en zonder vermelding van de kruisende A76 die je moet volgen. Het wordt dus wel degelijk nu uitgevoerd zoals Rene het hier meldde.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 okt 2012, 13:50

---
Laatst gewijzigd door Rene op zo 27 sep 2015, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])