NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: NBA: Netwerkdoelen op de A44-A79

Bericht door sirdanilot » wo 03 nov 2010, 14:02

Wally schreef:
Dit stukje 2x2 weg is dus Vmax 80 km/h en geen snelweg (zelfs geen autoweg). Meest irritante is dat men daar wel harder gaat rijden gezien het wegprofiel, en weer zachter gaan rijden bij het teruggaan naar 1x2 (en dan net geen 80 op d teller dus in werkelijkheid net boven de 70). Verder is het zeker in de vakantieperiode een drukke route.

Rotterdam wordt wel bewegwijzerd op de A256, dus mocht je bij De Poel toch van de A58 de A256 opgaan kun je keurig Rotterdam volgen op de borden.
Dit alles is dus exact wat ik zei/bedoelde te zeggen.

En ja het is inderdaad een 80 per uur stukje maar is ooit aangelegd met de bedoeling snelweg te worden (de weg Goes - Hellegatsplein). Het ziet er ook uit als een snelweg en heeft één oprit/afrit.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 13 nov 2010, 12:02

Is er al bekend welke doelen er bij gaan komen? Deze lijsten geven namelijk een minima aan. :|

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 19 jul 2011, 13:59

Ik heb net deze draad ontdekt via de link in het A74 topic... en probeer uit te vinden waar de letters voor staan :)
H = hoofdoel
N = netwerkdoel
B = België
D = Duitsland
I = ?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 19 jul 2011, 14:05

Uit draadje over netwerkdoelen A1 en verder:
Rene schreef:(N=Netwerkdoel, D=Internationaal netwerkdoel in Duitsland, H=Hoofddoel, L=Laatste doel van enig belang in Nederland)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 19 jul 2011, 14:09

Volgens mij stond de I staat voor internationaal doel (Rotterdam en Amsterdam). Doelen die Rijkswaterstaat zo belangrijk vindt, dat ze ongeveer overal in het land op de borden moeten verschijnen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 jul 2011, 17:10

Klopt. Geleiding van internationaal verkeer naar de plaatsen die binnen Nederland het meeste verkeer trekken, oftewel Amsterdam en Rotterdam. Dat wil overigens niet zeggen dat Amsterdam en Rotterdam door heel het land op de borden verschijnen. Het gebeurt alleen op de internationale hoofdroutes, en zolang de routes naar beide plaatsen gelijk zijn, zal er in de regel maar één van de twee op de borden verschijnen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 10 sep 2011, 22:26

Kickje met oog op de lijsten.
(A16)Vanaf KP Zonzeel:
Rotterdam (N)
Dordrecht (H)
----------------------
[A59] Zierikzee (H)
(A17/A59)Vanaf KP Klaverpolder
Antwerpen
Bergen op Zoom
Roosendaal
(A59)Vanaf KP Noordhoek:
Zierikzee (H)
(A29/A59)Vanaf KP Sabina:
Amsterdam (I-N)
Rotterdam (N)
Schending continuiteitsprincipe met Zierikzee. B(
Hopelijk wordt dit goed gedraaid met de lokale toevoegingen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 10 sep 2011, 22:38

---
Laatst gewijzigd door Rene op zo 27 sep 2015, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » di 13 sep 2011, 22:52

Goes staat helaas ook niet op de nieuwe borden bij knooppunt Zoomland terwijl het wel zou moeten volgens de lijst. Een gemiste kans :down: ..

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 13 sep 2011, 22:55

^^ Op de nu uitgebrachte borden werken ze nog niet met het nieuwe netwerksysteem.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » di 13 sep 2011, 22:59

^^ Wanneer dan wel?
Laatst gewijzigd door mavas op wo 14 sep 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd. M.v.gr. Mavas

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 okt 2011, 12:40

Rene schreef:A74-Re:

Vanaf KP Ulingsheide/Tegelen:
Köln (D)
Deze dient nog aangepast te worden naar: Koblenz, Mönchengladbach en Nettetal.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 okt 2011, 12:44

^^ Ik denk niet dat René zomaar een richtlijn gaat aanpassen als die niet opgevolgd wordt.
(Misschien wel de naam van het knooppunt trouwens.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 okt 2011, 12:47

Hoezo niet? Deze doelen staan nu op de nieuwe borden en bovendien gaat de A61 helemaal niet naar Köln. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 okt 2011, 12:55

Als ik René goed begrijp, komen in de richtlijn geen knooppuntnamen voor, want die zijn gebaseerd op kaartjes met routebomen naar de plaatsen in kwestie. En als er dan ten oosten van Tiglia alleen maar een lijntje naar Köln loopt, is de conclusie dat volgens de routeboom het doel Köln verplicht zou zijn. Waarbij de betrokken Rijkswaterstaat-regio de vrijheid heeft om nog andere doelen toe te voegen.

Conclusie is dat men zich op Tiglia hoe dan ook niet heeft gehouden aan de richtlijn door NIET Köln neer te zetten (het waarom laat ik in het midden, maar ik ben er niet rauwig om). Het noemen van Nettetal, Mönchengladbach en Koblenz betekent echter niet dat René's lijstje gebaseerd op de door Rijkswaterstaat gehanteerde routebomen onjuist was.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 18 okt 2011, 12:56

SnarfFlevoland schreef:Hoezo niet? Deze doelen staan nu op de nieuwe borden en bovendien gaat de A61 helemaal niet naar Köln. ;)
De richtlijn zegt Köln. Dat de bordenmakers zich daar niet aan gehouden hebben, betekent niet dat Rene hier de richtlijnen eigenhandig zou moeten aanpassen. Als er wat zou moeten worden aangepast, dan zijn het de borden op de A74.
:lampje:

(of RWS moet met herziene richtlijnen komen natuurlijk)

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 18 okt 2011, 13:20

^^ Ik vind Köln logischer dan Koblenz. Naar de Nederlandse doelensystematiek vertaald zou volgens mij Köln een I-doel en Koblenz een N-doel zijn. Maar wellicht is hier om continuïteitsredenen van afgeweken?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 okt 2011, 13:26

Seat Ibiza schreef:
SnarfFlevoland schreef:Hoezo niet? Deze doelen staan nu op de nieuwe borden en bovendien gaat de A61 helemaal niet naar Köln. ;)
De richtlijn zegt Köln. Dat de bordenmakers zich daar niet aan gehouden hebben, betekent niet dat Rene hier de richtlijnen eigenhandig zou moeten aanpassen. Als er wat zou moeten worden aangepast, dan zijn het de borden op de A74.
:lampje:

(of RWS moet met herziene richtlijnen komen natuurlijk)
Volgens mij is het goedkoper om de richtlijnen aan te passen dan de borden. Is Köln echt zo belangrijk om aan te geven op de A 74?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 18 okt 2011, 14:18

^^ Dat hangt er vanaf wat er met Köln gaat gebeuren op de A73 bij Rijkevoort.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 okt 2011, 14:49

Ja ok, dat is een goed punt. Ik ging er vanuit dat dat niet gewijzigd zou worden :)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 18 okt 2011, 15:45

Wouter N14 schreef:^^ Dat hangt er vanaf wat er met Köln gaat gebeuren op de A73 bij Rijkevoort.
De grap is dat er vanuit het zuiden bij Rijkevoort op de A73 al NBA hangt met Köln erop :p

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 okt 2011, 17:17

Vanaf Rijkevoort word je voor Köln naar de A77 gestuurd en volgens de routebomen blijft dat zo. De verwijzing bij Venlo werd wel geacht continu te zijn met een verwijzing Köln op de A67 vanaf Leenderheide. In die zin dus eerder voor verkeer afkomstig vanuit België en vanaf de A58. Die verwijzing valt met de nieuwe bewegwijzering dus niet meer te realiseren. Ik hoop dat dat vooral is omdat Rijkswaterstaat, na het vaststellen van de routebomen enal dan niet samen met Straßen.NRW, tot de conclusie is gekomen dat een specifieke geleiding van Eindhoven naar Köln meer kwaad dan goed doet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 okt 2011, 17:25

evos schreef:Ik vind Köln logischer dan Koblenz. Naar de Nederlandse doelensystematiek vertaald zou volgens mij Köln een I-doel en Koblenz een N-doel zijn.
Dat is alles behalve logisch. De A61 loopt helemaal niet naar Köln. Het loopt er westelijk ruim aan voorbij. Bovendien bevindt er zich geen rechtstreekse aftakking vanaf de A61 naar Köln in richting zuiden. In richting noorden heb je dat nog wel bij Dreieck Erfttal.
Seat Ibiza schreef:De richtlijn zegt Köln. Dat de bordenmakers zich daar niet aan gehouden hebben, betekent niet dat Rene hier de richtlijnen eigenhandig zou moeten aanpassen. Als er wat zou moeten worden aangepast, dan zijn het de borden op de A74.
Tja, maar is de richtlijn dan wel correct? Een rechtstreeks lijntje naar Köln bestaat in werkelijkheid geen eens vanuit Venlo. De A61 gaat Mönchengladbach, Koblenz en Ludwigshafen voorbij. Köln zie ik in dat rijtje niet voorkomen. Als je vanaf de A61 naar Köln wilt dan moet je vanuit Nederland bij AK Kerpen speciaal afbuigen naar de A4.
Vinny schreef:Volgens mij is het goedkoper om de richtlijnen aan te passen dan de borden. Is Köln echt zo belangrijk om aan te geven op de A 74?
Inderdaad. :yes:

In ieder geval ben ik het geheel met de borden makers eens. Koblenz is veruit de meest geschikte doel voor de A74 om bovenaan te zetten, gevolgd door Mönchengladbach. Over Nettetal valt dan nog te discussiëren. :p

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 okt 2011, 17:47

SnarfFlevoland schreef:Tja, maar is de richtlijn dan wel correct? Een rechtstreeks lijntje naar Köln bestaat in werkelijkheid geen eens vanuit Venlo. De A61 gaat Mönchengladbach, Koblenz en Ludwigshafen voorbij. Köln zie ik in dat rijtje niet voorkomen. Als je vanaf de A61 naar Köln wilt dan moet je vanuit Nederland bij AK Kerpen speciaal afbuigen naar de A4.
Je denkt in lijntjes, terwijl de NBA-netwerkbenadering niet op lijntjes is gebaseerd. Die is gebaseerd op een keuze voor enkele belangrijke netwerkdoelen, en op de borden bestaat ruimte voor de netwerkdoelen die je nog voor je hebt (met dien verstande dat netwerkdoelen waarvoor je eerst langs een ander netwerkdoel moet niet zullen worden vermeld). Hoe vaak je ook zult moeten afslaan op weg naar die plaatsen. Dat geldt in het binnenland (verwijzing Rotterdam op de A2, verwijzing Utrecht bij Hengelo) net zo hard als voor de aangewezen buitenlandse netwerkdoelen. En mijn bezwaar tegen het gebruik van Köln op de A74 ligt dan ook niet in het feit dat deze stad geen doel in lijn is voor de A61; eerder in het feit dat er dusdanig veel gelijkwaardige routes zijn tussen Venlo en Köln dat de geleiding via de A74 potentiële verwarring oproept.

Overigens staat Nederland niet alleen met deze vorm van netwerkbenadering. Hij lijkt vrij sterk op de manier waarop de Fransen hun belangrijkste doelen aangeven. Dat gebeurt ook onafhankelijk van de vraag of het doelen in lijn zijn. Maar dan staat Lyon op de borden op de A26, staat Lille op de borden vanaf Beaune en staat Strasbourg op de borden vanaf Lyon. Overigens neemt dit zowel in Nederland als in Frankrijk niet weg dat naast de netwerkdoelen ook doelen in lijn dienen te worden bewegwijzerd. Dus op de A74 zou het Köln zijn náást Koblenz en/of Mönchengladbach, net zoals het op de Franse A26 Lyon is náást Reims.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 okt 2011, 17:56

In hoeverre is een netwerkdoel richtinggevend als het niet in een lijn is voor een weggebruiker die er niet heen hoeft?
Ik zal dit met een praktijkvoorbeeld proberen duidelijk te maken:
Op de A 2/E 25 staat nu Luik/Brussel aangegeven. Persoonlijk vind ik Brussel niet de meest richtinggevende bestemming die er bestaat, en ik zou derhalve veel liever Luxemburg zien. Voor de mensen die wel naar Brussel toe moeten, lijkt het mij geen onnodig verzwarende rijtaak om op Luik (Liège) te navigeren.
Een ander voorbeeld is bij knp. Valburg de vermelding Oberhausen. Ik vind het wel correct dat dat wordt aangegeven, maar qua richtinggevendheid is et niet echt handig, want de stad is richting het zuidoosten, terwijl de verwijzing naar het noorden loopt. Kortom, als je niet naar Duitsland moet dan kan je in de war raken.
Ik denk dat voor Köln iets vergelijkbaars geldt. Als je naar Keulen zelf moet is het fijn dat de stad staat aangegeven, maar als je bijv. naar Zwitserland onderweg bent, dan is de vermelding niet meteen iets waar je op zit te wachten lijkt mij.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 okt 2011, 18:20

Pino schreef:En mijn bezwaar tegen het gebruik van Köln op de A74 ligt dan ook niet in het feit dat deze stad geen doel in lijn is voor de A61; eerder in het feit dat er dusdanig veel gelijkwaardige routes zijn tussen Venlo en Köln dat de geleiding via de A74 potentiële verwarring oproept.
Uiteraard. Dat ben ik ook wel met je eens. Als er geen gelijkwaardige weg te vinden was had ik Köln ook lang niet zo vreemd gevonden, maar in dit geval is Köln bij de A61 alles behalve logisch. Ook omdat op de A61 geen Köln meer voorkomt. En wat mij betreft een terechte keuze van Duitsland.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 18 okt 2011, 18:41

Vinny schreef:In hoeverre is een netwerkdoel richtinggevend als het niet in een lijn is voor een weggebruiker die er niet heen hoeft?
Ik zal dit met een praktijkvoorbeeld proberen duidelijk te maken:
Op de A 2/E 25 staat nu Luik/Brussel aangegeven. Persoonlijk vind ik Brussel niet de meest richtinggevende bestemming die er bestaat, en ik zou derhalve veel liever Luxemburg zien. Voor de mensen die wel naar Brussel toe moeten, lijkt het mij geen onnodig verzwarende rijtaak om op Luik (Liège) te navigeren.
Dat is ook een vreemde situatie, waarin 1 willekeurige uitvalsweg vanaf Luik heel prominent wordt aangegeven, en de rest niet. In de benadering van RWS, die wat mij betreft uitstekend in elkaar zit, zou Luik ongetwijfeld netwerkdoel zijn, en zou het de enige bestemming zijn tot kort voor de stad. Dat is duidelijk genoeg.
Een ander voorbeeld is bij knp. Valburg de vermelding Oberhausen. Ik vind het wel correct dat dat wordt aangegeven, maar qua richtinggevendheid is et niet echt handig, want de stad is richting het zuidoosten, terwijl de verwijzing naar het noorden loopt. Kortom, als je niet naar Duitsland moet dan kan je in de war raken.
Dat is gemakkelijk op te lossen door wat minder krampachtig met indirecte wegnummers om te gaan.
Ik denk dat voor Köln iets vergelijkbaars geldt. Als je naar Keulen zelf moet is het fijn dat de stad staat aangegeven, maar als je bijv. naar Zwitserland onderweg bent, dan is de vermelding niet meteen iets waar je op zit te wachten lijkt mij.
Als een snelweg op een steenworp afstand passeert van een miljoenenstad (wel hard gooien), vind ik het niet onredelijk dat die stad een prominente plaats krijgt op de bewegwijzering, in combinatie met de eerste grote stad die wordt gepasseerd (M'gladbach). Een stuk logischer dan een stad van het formaat Zoetermeer, die toevallig ook wordt gepasseerd op de route, maar wel honderden kilometers later.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 okt 2011, 19:41

Vinny schreef:In hoeverre is een netwerkdoel richtinggevend als het niet in een lijn is voor een weggebruiker die er niet heen hoeft?
Ik denk dat je die vraag alleen maar kunt beantwoorden op basis van de volledige set doelen op het bord. Als voor de A74 alleen Köln op de borden staat, geeft het bord een verkeerd plaatje van de A74/A61. Maar als Köln goed staat ingebed tussen doelen als Koblenz en Mönchengladbach, doet het geen pijn. Die vormen de hoofdrichting, en Köln is een toetje als miljoenenstad die voor veel mensen belangrijk zal zijn. Dat geldt ook voor Brussel op de A2. Doordat ook Luik op de borden staat en iedereen op weg naar het zuiden weet dat hij langs Luik moet, overleeft het Brussel wel voor mensen op weg naar Luxembourg. En voor mensen die wel richting Brussel moeten (buiten vakantieseizoen denk ik toch de meest prominente richting bij Luik) is de extra vermelding een toetje, die noch in de weg staat noch noodzaak is.

Dit soort netwerkbenadering wordt alleen lastiger in situaties waar mogelijk verwarring kan ontstaan over de te volgen route of wanneer de vermelde doelen onduidelijkheid creëren over de rijrichting. Daar kom je dus uit op Köln bij Venlo (pak je de A40/A3, de A40/A57, de A61/A4 of de A61/A52/A57?), maar bijvoorbeeld ook met Oberhausen bij Valburg. Die laatste is dubbel lastig, omdat er twee gelijkwaardige routes naar Oberhausen zijn (via Rijkevoort is naar de stad én naar de A3-zuid korter) én omdat Oberhausen niet bijster richtinggevend is voor een route naar het noorden. Zoals Ds79m terecht opmerkt zouden deze probleemgevallen deels voorkomen kunnen worden met vermelding van indirecte wegnummers. Maar ook dat komt natuurlijk tegen een prijs ...
Als je naar Keulen zelf moet is het fijn dat de stad staat aangegeven, maar als je bijv. naar Zwitserland onderweg bent, dan is de vermelding niet meteen iets waar je op zit te wachten lijkt mij.
De meeste Nederlanders zullen voldoende bekend zijn om hun weg vanuit de verschillende delen van Nederland naar bijvoorbeeld Zwitserland te vinden op basis van vermeldingen als Venlo en Mönchengladbach. Zoals men in die streek zou zeggen, et hät noch immer joot jejangen. Buitenlandse weggebruikers zullen wat meer moeite hebben met deze vermeldingen; zij zijn dus geholpen met verwijzingen naar grote bekende plaatsen. Dat geldt evenzeer voor de Nederlandse internationale netwerkdoelen Amsterdam en Rotterdam als voor buitenlandse steden als Brussel en Köln.

Resteert de vraag waarom de moeite nu eens een keer wordt gedaan, in een tijdperk dat navigatie gemeengoed is en de functie van bewegwijzering dus eerder van geleiding naar routebevestiging verschuift. In die zin was wat minder netwerkbenadering wat mij betreft ook best goed geweest (de Duitse benadering, die sterk gericht is op het noemen van doelen van naderende knooppunten).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 okt 2011, 20:04

Ds79m schreef:Als een snelweg op een steenworp afstand passeert van een miljoenenstad (wel hard gooien), vind ik het niet onredelijk dat die stad een prominente plaats krijgt op de bewegwijzering, in combinatie met de eerste grote stad die wordt gepasseerd (M'gladbach). Een stuk logischer dan een stad van het formaat Zoetermeer, die toevallig ook wordt gepasseerd op de route, maar wel honderden kilometers later.
Mee eens, maar zeg nou zelf: Koblenz is toch een veel logischer doel dan Köln op de A74?! Ik zou het heus niet verkeerd vinden als beide plaatsen genoemd werden op zowel de A74 als op de A61, maar Koblenz (en later Ludwigshafen) blijft toch wel duidelijk een belangrijker doel voor de A61.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 18 okt 2011, 20:10

Doelendiscussie. :p