Wegweizers (fouten in bewegwijzering)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegweizers

Bericht door Willem » di 20 aug 2019, 20:05

Zijn er dan dubbelingen met nummers boven de 400? Dacht dat dat niet voorkwam.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegweizers

Bericht door Coen Tunnel » di 20 aug 2019, 20:13

^^ Nee, het ging over de vroegere dubbelingen in de P-, S-, T- en Q-nummers. Voor 1993 waren er veel dubbelingen en veranderden wegen op de provinciegrens van nummer.
Snelwegfreak schreef: di 20 aug 2019, 19:34 Bijna volledig met Coen Tunnel eens. Alle N-nummers bewegwijzeren heeft zeker niet mijn voorkeur. Héél veel van die wegen leiden van niets naar nergens zonder enig regionaal of doorgaand karakter. Ik zie er totaal de meerwaarde niet van in.
Dat had ik misschien nog even moeten verduidelijken. Interlokale N400+-wegen kunnen inderdaad best aangegeven worden. Maar als ze niet aansluiten op andere N-wegen (bijvoorbeeld de N856 in Drenthe), of het een ETW is die één plaats met een 1-5 km verderop gelegen andere N-weg (zoals de N984, N972, N966 in de provincie Groningen), voegt het niet veel toe. Er moet wat mij betreft minimaal een interlokaal belang zijn (dus een weg als de N990, het meest belachelijke wegnummer van Nederland, valt ook af), en sprake van een aansluiting op minimaal één andere genummerde weg.

Alleen in een provincie als Flevoland is er wat voor te zeggen om alle N-nummers daadwerkelijk op de bewegwijzering aan te geven, daar zijn ook geen ultrakorte routes, en allemaal zijn ze verbonden met elkaar. In andere provincies mag er wat mij betreft kritisch naar gekeken worden.

N400+-GOW's mogen wat mij betreft sowieso wel aangegeven worden. Die wegen zijn dan blijkbaar belangrijk genoeg om in provinciaal beheer te zijn en GOW-status te hebben. Deels gebeurt dat ook wel, bijvoorbeeld de N928 Balk-Woudsend in Friesland.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door Palance » di 20 aug 2019, 20:41

Snelwegfreak schreef: di 20 aug 2019, 19:34 Bijna volledig met Coen Tunnel eens. Alle N-nummers bewegwijzeren heeft zeker niet mijn voorkeur. Héél veel van die wegen leiden van niets naar nergens zonder enig regionaal of doorgaand karakter. Ik zie er totaal de meerwaarde niet van in.
Ik zie liever consistent gebruik: Als je bepaalde wegnummers die voorkomen op een kaart of navigatie aangeeft op de bewegwijzering, dan moet je dat voor alle wegen doen. Dan weet de weggebruiker waar hij aan toe is en hoeft het niet af te hangen van willekeur van de wegbeheerder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegweizers

Bericht door boe! » di 20 aug 2019, 20:57

Coen Tunnel schreef: di 20 aug 2019, 20:13Maar als ze niet aansluiten op andere N-wegen (bijvoorbeeld de N856 in Drenthe) ... voegt het niet veel toe.
Ik zou dan nog wel onderzoeken of zo'n wegnummer met weinig middelen alsnog aangesloten kan worden op een ander wegnummer. Dat moet uiteraard geen kilometerslange route worden via achterafweggetjes want dan kan je het wegnummer beter schrappen. In het geval van de N856 zou je kunnen overwegen om het wegnummer in Beilen en Westerbork te continueren en aan te laten sluiten op de A28 resp. N374.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegweizers

Bericht door Willem » di 20 aug 2019, 21:00

Continueren van wegnummers door plaatsen heen is sowieso een ding dat moet gebeuren. Het blijft raar dat een nummer bij een komgrens opeens weg is.

In andere landen lopen nummers wel gewoon door.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegweizers

Bericht door Snelwegfreak » di 20 aug 2019, 21:22

Maar wéét jij wel hoeveel doorgaand sluipverkeer er dan door onze kern rijdt..? Als we het niet vermelden is dat beter voor de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid.
:denk:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegweizers

Bericht door Coen Tunnel » di 20 aug 2019, 22:20

Palance schreef: di 20 aug 2019, 20:41
Snelwegfreak schreef: di 20 aug 2019, 19:34Bijna volledig met Coen Tunnel eens. Alle N-nummers bewegwijzeren heeft zeker niet mijn voorkeur. Héél veel van die wegen leiden van niets naar nergens zonder enig regionaal of doorgaand karakter. Ik zie er totaal de meerwaarde niet van in.
Ik zie liever consistent gebruik: Als je bepaalde wegnummers die voorkomen op een kaart of navigatie aangeeft op de bewegwijzering, dan moet je dat voor alle wegen doen. Dan weet de weggebruiker waar hij aan toe is en hoeft het niet af te hangen van willekeur van de wegbeheerder.
Dus moeten we het laten afhangen van de willekeur van de kaartenmaker?
boe! schreef: di 20 aug 2019, 20:57Ik zou dan nog wel onderzoeken of zo'n wegnummer met weinig middelen alsnog aangesloten kan worden op een ander wegnummer. Dat moet uiteraard geen kilometerslange route worden via achterafweggetjes want dan kan je het wegnummer beter schrappen. In het geval van de N856 zou je kunnen overwegen om het wegnummer in Beilen en Westerbork te continueren en aan te laten sluiten op de A28 resp. N374.
Als dat een interlokale verbinding toevoegt aan het netwerk ben ik er voor. Bij de N856 zie ik dat echter niet, die loopt dan eigenlijk gelijk aan de N381.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door Rene » wo 21 aug 2019, 5:32

Snelwegfreak schreef: di 20 aug 2019, 21:22 Maar wéét jij wel hoeveel doorgaand sluipverkeer er dan door onze kern rijdt..? Als we het niet vermelden is dat beter voor de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid.
:denk:
Ik zie het sarcasme in deze opmerking wel, maar er zijn dus helaas heel veel lokale politici die echt zo denken. Om dezelfde reden is de N201 in Hilversum dus juist van de bewegwijzering af gehaald... :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door Palance » wo 21 aug 2019, 7:04

Willem schreef: di 20 aug 2019, 21:00 Continueren van wegnummers door plaatsen heen is sowieso een ding dat moet gebeuren. Het blijft raar dat een nummer bij een komgrens opeens weg is.
In andere landen lopen nummers wel gewoon door.
Precies. Dat is m.i. iets dat opgelegd zou moeten kunnen worden.
Coen Tunnel schreef: di 20 aug 2019, 22:20 Dus moeten we het laten afhangen van de willekeur van de kaartenmaker?
Zoals ik dus al schreef: de weggebruiker moet niet afhankelijk zijn van de willekeur van een wegbeheerder of, zoals hierboven genoemd, van een andere wegbeheerder als die toevallig halverwege de route verandert.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegweizers

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 aug 2019, 7:44

Palance schreef: wo 21 aug 2019, 7:04
Coen Tunnel schreef: di 20 aug 2019, 22:20 Dus moeten we het laten afhangen van de willekeur van de kaartenmaker?
Zoals ik dus al schreef: de weggebruiker moet niet afhankelijk zijn van de willekeur van een wegbeheerder of, zoals hierboven genoemd, van een andere wegbeheerder als die toevallig halverwege de route verandert.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Want je zei ook: "Als je bepaalde wegnummers die voorkomen op een kaart of navigatie aangeeft op de bewegwijzering, dan moet je dat voor alle wegen doen."

Kaartenmakers kunnen natuurlijk ook hun kaarten aanpassen en alleen wegnummers vermelden die daadwerkelijk op de borden staan. En een kleuronderscheid maken tussen GOW's en ETW's. Dan ben je al een heel eind.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door Palance » wo 21 aug 2019, 8:15

Coen Tunnel schreef: wo 21 aug 2019, 7:44 Dat is geen antwoord op mijn vraag. Want je zei ook: "Als je bepaalde wegnummers die voorkomen op een kaart of navigatie aangeeft op de bewegwijzering, dan moet je dat voor alle wegen doen."
Ja, en jij komt alleen terug met 'willekeur van een kaartenmaker'.
Coen Tunnel schreef: wo 21 aug 2019, 7:44Kaartenmakers kunnen natuurlijk ook hun kaarten aanpassen en alleen wegnummers vermelden die daadwerkelijk op de borden staan. En een kleuronderscheid maken tussen GOW's en ETW's. Dan ben je al een heel eind.
Ik heb eerder het idee dat er veel meer wegnummers op kaarten of navigatiesystemen te vinden zijn dan op de bewegwijzering. En ik vind dus inderdaad dat een N-weg (net als een A-weg) te allen tijde volledig bewegwijzerd moet worden over de volledige route.

Ik zie geen enkel argument waarom je dat niet zou doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegweizers

Bericht door Peter » wo 21 aug 2019, 8:21

En moeten die kaartenmakers dan afgaan op de site van Harry om te kijken of een route is bewegwijzerd of niet. En wat moeten ze dan met een route die "hier en daar is bewegwijzerd". Hier en daar op de kaart zetten ? Het is toch echt de wegbeheerder (en wegbeheerders als de weg een provinciegrens kruist) om dit af te stemmen en ook in te voeren, wat mij betreft ook afgedwongen bij gemeentes (maar dan ook de wijziging betalen).

Voor korte stukjes verbindingsweg naar een dorp of tussen dorpen (circa 100 denk ik van de N400+), die wellicht sowieso ooit wordt afgestoten, had men wellicht ooit een aparte categorie moeten maken (P-800-999 of N1800-N1999 of zo). Maar goed: dat maak je niet meer ongedaan zonder hoge kosten. Een landelijke database aangegeven nummers (en die dan wel ook overal of nergens aangeven) lijkt de beste oplossing zodat kaarten en wegwijzers aansluiten. Maar circa 300 N400+ kan prima op de wegwijzers. Desnoods tijdelijk met een sticker die iets te klein is of een ruitertje, zoals destijds ook veel N399- wegen zijn getagd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegweizers

Bericht door Peter » wo 21 aug 2019, 8:33

Coen Tunnel schreef: di 20 aug 2019, 19:26 Ook in veel andere landen kent men administratieve wegnummers; zeker landen die vier- en vijfcijferige wegnummers hebben zetten ze vaak niet op de borden.
In de UK en Frankrijk verschijnen viercijferige A of D nummers vaak wel op de borden. Zoveel landen zijn er denk ik niet met 4-5 cijferige wegen als niet bewegwijzerde categorie. Duitsland heeft de K en L categorie (met 2-4 cijfers), die vrijwel nooit op de wegwijzers komt, maar dat zijn ook andere wegbeheerders (Kreis en Land).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door Kaaiman » wo 21 aug 2019, 8:50

Vinny schreef: di 20 aug 2019, 17:49Routenummering op de bewegwijzering is ooit uitgevonden om navigatie voor automobilisten te vereenvoudigen waardoor de rijtaak minder zwaar wordt.
Routenummering wel ja. Dat geldt voor landen als Denemarken nog steeds en tot 1976 in Nederland ook. Voor de rest gaat het om een eenduidige aanduiding van wegen. Voor 1993 had je dus bijvoorbeeld een N399 die S20 heette in de ene provincie en die doorliep via de S3 van een andere provincie. Dat is gevoelig voor spraakverwarring. Door één wegnummer af te spreken en die tevens te handhaven als administratief nummer, heb je die verwarring niet meer.

Daarmee kom je meteen bij de crux: er is een verschil tussen routenummering en wegnummering. Routenummering is puur bedoeld voor geleiding van het verkeer. E-routes, S-routes en zeker R-routes zijn puur routenummering en worden in Nederland (vrijwel) niet gebruikt als administratieve aanduiding. Enige uitzondering is wellicht de S100 Binnenring Parkstad.

De A/N-nummers van rijkswegen zijn ook routenummers, maar komen voor het overgrote deel overeen met de administratieve nummers. Het aantal uitzonderingen is sinds de invoering in 1976 en zeker sinds de sanering in 1993 gestaag gedaald. We hebben nu nog wat relicten als de A18 die rijksweg 15 is en de N35 die gedeeltelijk rijksweg 835 is.

De A/N-nummers van provinciale wegen zijn wegnummers. Deze worden enerzijds gebruikt als routenummers (serie 175-400) en anderzijds als administratieve aanduiding (175-999). De provincies mogen naar eigen inzicht bepalen in hoeverre administratieve nummers ook als routenummers gebruikt moeten worden, maar de richtlijn is 175-400 wel en 401-999 niet als routenummer. Van oorsprong hadden alle nummers 175-400 een doorgaand belang en zijn dus routenummer. Dat is door ontwikkelingen in het wegennet niet meer zo, terwijl sommige wegen 401-999 ondertussen wel een doorgaand belang hebben gekregen en als routenummer zijn verschenen.

Het gebruiken van administratieve nummers in bijvoorbeeld navigatie is in feite oneigenlijk gebruik. Alleen routenummers zouden aangegeven moeten worden. Maar hier ligt ook meteen de dubbelheid: er bestaat niet zoiets als een routenummerregister waarin de routenummers worden gescheiden van de administratieve wegnummers, omdat het om hetzelfde wegnummeringssyteem gaat. Voor kaartenmakers (en wegennerds) is dat een grote lastigheid, want zo wordt het de willekeur van de wegbeheerder. Ter daarbij de NBd op die kennelijk ook intern niet zo'n register bijhoudt getuige de vele consistentiefouten die nog altijd gemaakt worden.

Mijns inziens zou op basis van bijvoorbeeld het Nationaal Wegenbestand (NWB) zo'n routenummerregister wel op te zetten zijn. Maar dan zouden er ook in IPO- of NDW-verband (waar het NWB onder gaat vallen) afspraken gemaakt moeten worden dat dat register dan de enige waarheid is ten aanzien van wegnummerlogica in Nederland. Wat de NBd dan consequent moet oppakken door alle routenummers voor alle in het NWB aangegeven wegvakken te gaan bewegwijzeren binnen 10 jaar, en alle niet-routenummers uit te faseren binnen diezelfde tijd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door mavas » wo 21 aug 2019, 9:25

Exact. En dan komen we terug op het verhaal dat er geen beleid (meer) is, en dat wel sterk wenselijk is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegweizers

Bericht door Peter » wo 21 aug 2019, 11:53

Kaaiman schreef: wo 21 aug 2019, 8:50 De A/N-nummers van rijkswegen zijn ook routenummers, maar komen voor het overgrote deel overeen met de administratieve nummers. Het aantal uitzonderingen is sinds de invoering in 1976 en zeker sinds de sanering in 1993 gestaag gedaald. We hebben nu nog wat relicten als de A18 die rijksweg 15 is en de N35 die gedeeltelijk rijksweg 835 is.
Er zijn daarnaast nog 2 administratieve nummers. Degene in de systemen en de weg/objectmarkering. De hm-paaltjes van de A18 geven immers nergens RW15 weer. Wat het systeem zegt is niet interessant voor de weggebruiker of de hulpdienst.
Er is daarnaast een beperkt aantal uitzonderingen, waarbij de bewegwijzerde route niet de be-hm-de route volgt zoals de N310 bij Garderen en een groter aantal dubbelingen (waar de weg maar 1 administratief nummer heeft).
(de leukste is natuurlijk de N344-N310 dubbelnummering, die geen administratief nummer heeft als gemeentelijke weg)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizers

Bericht door Vinny » wo 21 aug 2019, 20:29

Coen Tunnel schreef:Dat is jouw aanname, maar ik zie daar eerlijk gezegd geen enkel bewijs voor om dat te staven.
Ik heb bewezen dat het beleid toen was om te kiezen voor een zichtbaarheid van de nummers: vanaf halverwege jaren '90 verschenen in Zuid-Holland de eerste routebevestingsbordjes met N nummers boven de 400 en later onder meer ook in Noord-Holland en andere provincies het nummer op hectometerbordjes soms om de kilometer en soms op elk hectometerbordje.

De eerste keer dat ik zo iets zag was de N 444 tussen Oegstgeest en Leiden. Dat bordje moet zijn opgehangen tussen 1993 en 1997 omdat ik alleen in die jaren sociale contacten in Oegstgeest had en af en toe achter in de auto bij mijn ouders daarheen reed. Daar ben ik dus 100% zeker van 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door harry » wo 21 aug 2019, 21:38

^^ Van alle provincies waar ik foto's van dit soort nummerbordjes heb, zijn die in de jaren 1990 geplaatst.
SPOILER: TOON

Afbeelding
O.a. Utrecht, Flevoland en Noord-Brabant hebben dit nooit gedaan.
Noord-Brabant heeft zelfs tot 2001 de nieuwe N-nummers niet gebruikt. Toen ze eindelijk overgingen zijn direct een aantal wegen weer van nummer veranderd.
Zie http://wegnummers.nl/nl/uitleg3.html voor die Brabantse hernummering.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door harry » wo 21 aug 2019, 21:46

Willem schreef: di 20 aug 2019, 20:05 Zijn er dan dubbelingen met nummers boven de 400? Dacht dat dat niet voorkwam.
Alleen met een paar rijkswegen. Het rijk heeft de paar N>400-wegen die het overhield na 1993 nooit meer van nummer gewijzigd.
Op deze pagina: http://wegnummers.nl/nl/uitleg1.html een overzicht.

Ergens deze eeuw besloot het rijk die nummers op hm-bordjes te zetten. Maar niet als dat een dubbel nummer was, dan werd in plaats daarvan een ander nummer gebruikt.

Wat er nu nog rest:
Rw 708, aangegeven op hm-bordjes als A208
Rw 783, aangegeven als A73 (!)
Rw 835, aangegeven als N35
Rw 838, aangegeven als N50
Rw 915, aangegeven als N915

Wordt het tijd voor een afsplitsing? Dit gaat over wegnummers, niet over wegweizers.
:denk:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegweizers

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 aug 2019, 22:22

Vinny schreef: wo 21 aug 2019, 20:29
Coen Tunnel schreef:Dat is jouw aanname, maar ik zie daar eerlijk gezegd geen enkel bewijs voor om dat te staven.
Ik heb bewezen dat het beleid toen was om te kiezen voor een zichtbaarheid van de nummers: vanaf halverwege jaren '90 verschenen in Zuid-Holland de eerste routebevestingsbordjes met N nummers boven de 400 en later onder meer ook in Noord-Holland en andere provincies het nummer op hectometerbordjes soms om de kilometer en soms op elk hectometerbordje.

De eerste keer dat ik zo iets zag was de N 444 tussen Oegstgeest en Leiden. Dat bordje moet zijn opgehangen tussen 1993 en 1997 omdat ik alleen in die jaren sociale contacten in Oegstgeest had en af en toe achter in de auto bij mijn ouders daarheen reed. Daar ben ik dus 100% zeker van 8-)
Niet zo selectief quoten a.u.b. ;) Want je verdraait nu zaken.

Dit is de hele context:
Coen Tunnel schreef: di 20 aug 2019, 19:26
Vinny schreef: di 20 aug 2019, 17:49Toen in 1993 de N nummers boven de 400 werden ingevoerd moet er wel een intentie geweest zijn om ze ook te gaan bewegwijzeren, anders had men de oude administratieve P-, S-, T- en Q nummers kunnen handhaven.
Dat is jouw aanname, maar ik zie daar eerlijk gezegd geen enkel bewijs voor om dat te staven. Zeker in de eerste jaren is dat juist nergens gebeurd. Daarom lijkt het er op dat er juist de intentie is geweest om die nummers administratief te houden. Dit is in latere jaren ook zo gecommuniceerd door bijvoorbeeld de ANWB. De introductie van N-nummers boven de 400 had ook te maken met een grote uitruil/overdracht van wegen tussen de verschillende wegbeheerders en daarmee het beëindigen van de oude provinciale primaire, secundaire, tertiaire en quartaire wegenplannen. Met de N-nummers kwamen er unieke nummers voor de provinciale wegen, in plaats van een S1 in elke provincie. Ook als de nummers administratief blijven is dat een voordeel.
Het ging dus over bewegwijzering, niet routebevestigingsbordjes en hectometerbordjes. Dat is geen bewegwijzering.

Die routebevestigingsbordjes ken ik ook wel uit de jaren '90, en ook nu zie je ze hier en daar nog wel. Dat heb ik ook niet betwist. Maar het ging dus over bewegwijzering, en jouw stelling dat er wel de intentie moet zijn geweest om ze te bewegwijzeren zie ik nergens bewezen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizers

Bericht door Vinny » vr 23 aug 2019, 19:57

Ik heb het idee dat vanaf het moment dat de N nummers boven de 400 werden geïntroduceerd de bedoeling is geweest om de mogelijkheid te hebben om ze te bewegwijzeren, maar dat er financiële, organisatorische en/of logistieke redenen waren om het niet meteen te doen. Het beleid dat in 2005 in de folder van de ANWB stond is sowieso niet in overeenstemming met de feitelijke situatie: Het beleid zegt "De vijver is leeg" terwijl er aantoonbaar vis in de vijver zat (namelijk minimaal het wegnummer N 470, en op dat moment al in de pijplijn andere wegnummers). Daaruit valt de conclusie te trekken dat voor zover dat beleid was zoals dat toen werd opgeschreven of niet (meer) gold of men zich er niet aan hield. Bovendien is de 'vis' er niet per ongeluk ingevallen, de ANWB (of iemand namens de ANWB) heeft de vis doelbewust in de vijver gestopt.

De volgende zin vat het beste de feitelijke situatie in de periode 2005-2010 weer:

"De ANWB geeft nummers boven de N 400 alleen aan op wegwijzers als de weg een essentiële functie in het netwerk vervult of wanneer de wegbeheerder daar expliciet opdracht voor geeft".

Als mensen dit onzin vinden of het verdraaien van feiten mogen ze dat van mij best doen, maar het is naar mijn beste eer en geweten gedestilleerd uit de waarnemingen die ik gedaan heb.

Wat het beleid daadwerkelijk is geweest weet ik natuurlijk net zo min als de anderen die niet bij de vergaderingen aangeschoven zijn. Wanneer het beleid was/is om de nummers boven de 400 zoveel mogelijk administratief te houden is dat in ieder geval niet erg goed gelukt, overigens als het beleid is om ze zoveel mogelijk volledig te bewegwijzeren is dat ook niet goed gelukt.

Daarom is mijn oproep om wel eenduidig beleid te formuleren door de NBd en het beleid ook uit te gaan voeren, zodat over 10 jaar er geen twijfel mogelijk is, maar dat 90% van de wegen die een bewegwijzerbaar route- of wegnummer hebben ook daadwerkelijk op de bewegwijzering verschijnt. In mijn ogen zou dat het doel van de huidige bewegwijzeringsdienst en wegbeheerders moeten zijn.
Harry schreef:Noord-Brabant heeft zelfs tot 2001 de nieuwe N-nummers niet gebruikt.
In 2005 gebruikte de provincie nog een bijzondere nummering aangegeven op de plankaarten van de HSL/A16 project.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegweizers

Bericht door Peter » za 24 aug 2019, 15:49

Het is een kwestie van de commitment van alle provincies om in een duidelijke database aan te geven welke wegen ze willen bewegwijzeren (en dat ook te doen binnen 1-2 jaar) zodat kaartenmaker deze wegen duidelijk in beeld kunnen brengen. Maar een gemiddeld IPO gaat meestal niet verder dan buurconflicten en samenspanning tbv subsidies….
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizers

Bericht door Vinny » zo 22 sep 2019, 10:26

Ik heb geen idee of deze bekend is, maar hij viel me gisteren op:
https://goo.gl/maps/d3BgM9qc8rtaWyWj7

Er staat Oostzee, maar dat moet natuurlijk Oosterzee zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door Palance » zo 22 sep 2019, 10:40

Of er moeten een paar nullen achter de kilometeraanduiding, dan klopt-ie misschien wel ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wegweizers

Bericht door Robbert297 » zo 22 sep 2019, 17:06

^^ Dekt dan ook meteen Finland af. :top:
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegweizers

Bericht door boe! » di 08 okt 2019, 17:05

Er wonen nu twee vinken in Vinke(n)veen.
:arrow: https://petershotnews.nl/nieuws/79233/v ... gwijzering

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegweizers

Bericht door Snelwegfreak » di 08 okt 2019, 17:45

It wasn't me ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Fouten in de bewegwijzering.

Bericht door MaartenE » za 07 dec 2019, 21:23

Al jaren staat het volgende bord tussen Weert en Budel-Dorplein:
https://goo.gl/maps/qTfcukcpoKGw8B7U6

Afbeelding

Budel-Dorplein is vernoemd naar de oprichters van de zinkfabriek die daar staat, de Belgische gebroeders Dor. Het dorpje was lange tijd volledig gefaciliteerd door de fabriek. De school werd betaald door de fabriek, de huisarts, de kerk, etc. Je kan ook zien aan de huizen dat deze duidelijk zijn geënt op de Belgische bouwstijl, wat, ondanks de geringe afstand van België, toch uniek is in Noord-Brabant.
(Krijg het niet voor elkaar de afbeelding normaal te linken vanuit Dropbox via de [img] tags, excuses.)

Waarschijnlijk een overenthousiaste medewerker van de ANWB die ervan overtuigd was de fout van zijn collega te herstellen. ;)
Zijn er nog meer van zulke voorbeelden te vinden, waar er voor langere tijd spel- en drukfouten zichtbaar zijn?

Dacht dat het wellicht leuk was om er een soort verzameltopic van te maken, deze fout is er zéker al 4 jaar, en volgens mij nu nog steeds niet hersteld.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fouten in de bewegwijzering.

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 dec 2019, 11:05

Overigens zijn deze wegwijzers niet van de ANWB/NBd, maar door de gemeente zélf uitgevoerd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegweizers

Bericht door Pino » zo 08 dec 2019, 14:41

^^ Een andere gemeente dan de gemeente waarover het gaat, gelukkig. Het zou toch wel erg gênant zijn geweest wanneer de gemeente Cranendonck zelf niet had geweten hoe de topografische namen in de gemeente juist te spellen. Voor Weert zou ik dan hoogstens nog meegeven dat het anders toch echt Dorpsplein had moeten zijn ;)

Plaats reactie