Namen Knooppuntconfiguraties

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Namen Knooppuntconfiguraties

Bericht door Chris » di 13 sep 2005, 14:59

Knooppuntnamen.

Hiermee bedoel ik niet namen als Hoevelaken of Leenderheide, maar hoe ze heten. Bijvoorbeeld een Klaverblad, Vlinderdas, Trompet etc.
Voor mijn knooppunt lijst lijkt het me handig om alle benamingen eens te weten, omdat ik nu er maar wat neerzet. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen die niet in 1 naam te vangen zijn.

Bijvoorbeeld de volgende:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 13 sep 2005, 15:36

Het probleem met definities is, is dat ze niet a priori worden verzonnen, en vervolgens probleemloos op waarnemingen kunnen worden toegepast - het is precies andersom: er wordt in het geval van de knooppunten een bepaalde oplossing bedacht, en die krijgt dan een naam. In de praktijk zijn er echter veel meer oplossingen dan geschikte namen.
In het geval van je bovenstaande knooppunten, is het probleem dat ze vaak elke definitie tarten. De eerste heeft kenmerken van een 3-level-stack, maar met de doorgaande rijbanen gedraaid om ook het linksafslaan via een directe boog mogelijk te maken. het 2e knooppunt heeft trompet-, windmolen- en T-knooppuntkenmerken; het 3e knooppunt heeft vooral veel weg van gecombineerde vlinderdassen; het 4e knooppunt is een T-knooppunt à la Watergraafsmeer (eigenlijk worden alle knooppunten met drie armen T-knooppunten genoemd - ik weet niet of er aparte namen voor de variates bestaan. Dit zou je een turbine-T-knooppunt kunnen noemen); het 5e knooppunt is eigenlijk eenzelfde soort turbine-T, maar dan met de arm van de I-30 naar Texarkana een kwartslag gedraaid, en een vlinderdas-achtige integratie van de I-530.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 13 sep 2005, 15:45

Waarom stellen we niet De Knooppuntvormen en hun achtergrond op :twisted: ?

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 13 sep 2005, 15:49

Lijkt me een zeer interessant topic. Ik zou wel eens wat dieper willen ingaan op het hoe-en-waarom van bepaalde knooppuntontwerpen - alhoewel die voor sommigen misschien compleet voor de hand liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 sep 2005, 15:51

Alargule schreef:Lijkt me een zeer interessant topic. Ik zou wel eens wat dieper willen ingaan op het hoe-en-waarom van bepaalde knooppuntontwerpen - alhoewel die voor sommigen misschien compleet voor de hand liggen.
Dit topic lijkt me daar zeer geschikt voor Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 13 sep 2005, 19:14

Je bent iig begonnen Alargule :mrgreen:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 13 sep 2005, 19:29

Ik zal ook proberen mijn steentje bij te dragen.

Zoals ik al eerder aangaf is ook diep in de site van René het een en ander te vinden. (Linker rijtje.) Helaas ontbreken bij een aantal de namen.

Afbeelding
^
Voor deze zou ik graag een naam zien. Ik vind het in elk geval NIKS van doen hebben met een 3-level-stack, zoals hier genoemd werd. Een 3-level-stack is zoals een 4-level, maar dan kruisen de fly-overs elkaar in een kruispunt met VRI. Dit knooppunt lijkt dan haast eerder nog op een 4- dan op een 3-level-stack.

Afbeelding
^
Dit knooppunt zou ik geen vlinderdas noemen. Bij een vlinderdas gaan m.i. de verbindingsbogen vóór de kruising en de klavers langs. Dat is hier niet het geval. Dit vind ik meer een combi van een windmolen (oude Vaanplein) met een klaverblad. Dat levert de mooie naam 'klavermolen' oid op.
Hoewel, op Renés site staat dit knooppunt ook als een van de varianten van de vlinderdas genoemd... Toch zou ik deze variant eerder klavermolen oid noemen.

Afbeelding
^
Dit is wmb een T-knooppunt met semi-directionele verbindingsbogen.
Bij een T met directionele verbindingsbogen denk ik aan zoiets:
Afbeelding
Hoewel ik dat ook nog wel een Y zou kunnen noemen, afhankelijk van de richting waarin de wegen lopen.

De rest van de knooppunten in dit topic zou ik gewoon als spaghetti benoemen, ofwel: het is zo'n allegaartje dat er niet één naam aan te geven is, en ook niet twee (in de vorm van een combinaam).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 13 sep 2005, 21:26

En hoe noem je het noordelijke deel van KP Ridderkerk? (Met 7 richtingen ons eigen "Zevensloten")
"Halve ster plus"?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 13 sep 2005, 21:41

Klaverspaghettister?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 sep 2005, 12:40

Is dit wellicht iets? (verzameling knooppuntnamen en -soorten)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk