Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Vinny » di 23 mar 2010, 9:05

Ik denk dus eerder aan namen als "Baronieplein", "Peelplein" of "Kempenknoop". Dat geeft ook richting.
Hmm dat is wel heel anders. Ergens vind ik de knooppuntnamen bij Parijs ook wel goed; ook al zijn ze wat lang. Iedereen kent de "Porte de la Chapelle" wel :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Pino » di 23 mar 2010, 10:09

Porte de la Chapelle valt in dezelfde categorie als Grijsoord. Je moet het van tevoren weten waar het ligt om een mededeling te begrijpen over een file op dat punt. Hebben de Parijse namen een grotere naamsbekendheid? Ongetwijfeld kent iedereen in het Ile de France ze. Maar als een ter plaatse onbekende bij Parijs komt, zal de naam Porte de la Chapelle weinig meer zeggen dan "dat zal een knooppunt ergens op de Périférique zijn". Op die manier praat je dus over dezelfde 95%-5% verhouding als in Nederland. 95% van de weggebruikers op een weg kan prima uit de voeten met de gebruikte knooppuntnamen, voor 5% moet je mogelijk een wijziging doorvoeren.

Wat betreft aanduiden van files aan de hand van hectometerpaaltjes, dat is alleen al lastig omdat het begin en einde van een file doorgaans variabel is. Filelengtes nemen toe, nemen weer wat af, je kunt dat niet echt koppelen aan een hectometerpaal. Dat onderscheidt een file van een flitser. Een kilometerpaal zou wellicht wat meer voor de hand liggen, maar dan loop je nog altijd aan tegen de gedachte dat file-informatie ook inzichtelijk moet zijn voor mensen die zich nog niet op de weg bevinden waarop de file staat. Ik denk dat dat ook de reden is dat in de meeste landen files niet op zijn Brits worden aangekondigd als "file op de A2 tussen afrit 4 en 5".

Knooppunten bij een grote stad met letters of cijfers: het is mooi verzonnen, vooral ook de link met de nieuwe grafische DRIPs. Maar daar zit wellicht ook meteen het probleem. Want op die grafische DRIPs staan de files al dusdanig ingetekend dat je daar geen knooppuntnamen meer nodig hebt. Rijd je daarentegen nog op de A2 bij Utrecht en hoor je dan iets over de A10 ter hoogte van Amsterdam E, dan mag je raden. En uiteindelijk valt er dan meer te raden dan bij Amsterdam-Zuid. Daarbij gelden mijn eerder omschreven gedachten over onderscheidend vermogen ook bij dit soort knooppuntnamen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door harry » di 23 mar 2010, 10:41

Kaaiman schreef:En die namen zouden gesponsord kunnen worden.
Nadeel: dan weet je als je radio luistert niet meer of de reclame al begonnen is...
Kaaiman schreef: Dan duurt het niet lang meer of je ziet dit op de DRIP:

Code: Selecteer alles

Omleiding via Libressebaan.
Heeft die een inlegkruispunt?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Kaaiman » di 23 mar 2010, 11:35

Misschien wel een inlegknooppunt, maar dat lijkt me behoorlijk oncomfortabel. :rofl2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door hoevenpe » di 23 mar 2010, 12:34

Als daar dan een ernstig ongeluk gebeurd, ligt er dan ook een blauwe vloeistof op de weg? ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Kaaiman » di 23 mar 2010, 12:50

Nee, de vleugels zorgen er wel voor dat die vloeistof vervliegt. :vleugels:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door hoevenpe » di 23 mar 2010, 13:33

Het eerste knooppunt waar je ook op kan zwemmen, paardrijden en dansen? ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Rene » di 23 mar 2010, 13:37

hoevenpe schreef:Maar op zich moet ik zeggen dat het idee van windrichtingen me toch ook wel erg aanspreekt. Bij Knp. Eindhoven-NoordWest weet ik gelijk waar ik het moet zien, en als je een beetje ruimtelijk inzicht hebt dan snap je wel dat als je hoort dat er een file staat tussen Eindhoven ZuidWest en Zuid dat de zuid-ring vast staat.
Als, als...
De meeste weggebruikers hebben echter een cartografisch-ruimtelijk inzicht dat behoorlijk minder is dan van de gemiddelde forumbezoeker alhier.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Kaaiman » di 23 mar 2010, 13:38

hoevenpe schreef:Het eerste knooppunt waar je ook op kan zwemmen, paardrijden en dansen? ;)
... en je voelt je daardoor nog veel zekerder ook! :puh2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Vinny » di 23 mar 2010, 13:58

Maar dat kan toch al in Knooppunt de Hogt-nieuwe stijl. Of is de Dommel geen zwemwater geworden? :hypocrite:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Vinny » di 23 mar 2010, 14:07

Op die manier praat je dus over dezelfde 95%-5% verhouding als in Nederland. 95% van de weggebruikers op een weg kan prima uit de voeten met de gebruikte knooppuntnamen, voor 5% moet je mogelijk een wijziging doorvoeren.
Zo kun je natuurlijk ook knooppuntnamen als "qqttpplzzyxx" goedpraten. Het gaat er juist om om een naam te kiezen die eenvoudig te localiseren is (voor leek en expert), makkelijk in het gehoor ligt, prettig te onthouden is en fijn te gebruiken in relevante informatiebronnen. Knooppuntnamen als Uilingheide voldoen daar dus niet aan. Venlo-zuid zou een alternatief kunnen zijn; persoonlijk vind ik "Knooppunt Tegelen" de beste optie. Een dergelijke redeneerwijze geldt wat mij betreft ook voor de bestaande knooppunten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Kaaiman » di 23 mar 2010, 14:08

Of is de Dommel geen zwemwater geworden?
Je bedoelt het Hogt-Bocht-Vocht? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Pino » di 23 mar 2010, 14:56

Vinny schreef:
Op die manier praat je dus over dezelfde 95%-5% verhouding als in Nederland. 95% van de weggebruikers op een weg kan prima uit de voeten met de gebruikte knooppuntnamen, voor 5% moet je mogelijk een wijziging doorvoeren.
Zo kun je natuurlijk ook knooppuntnamen als "qqttpplzzyxx" goedpraten. Het gaat er juist om om een naam te kiezen die eenvoudig te localiseren is (voor leek en expert), makkelijk in het gehoor ligt, prettig te onthouden is en fijn te gebruiken in relevante informatiebronnen. Knooppuntnamen als Uilingheide voldoen daar dus niet aan. Venlo-zuid zou een alternatief kunnen zijn; persoonlijk vind ik "Knooppunt Tegelen" de beste optie. Een dergelijke redeneerwijze geldt wat mij betreft ook voor de bestaande knooppunten.
Natuurlijk bedoelde ik mijn post niet als argument om maar met een zo raadselachtig mogelijke knooppuntnaam te komen. Laten we bij Knooppunt Ulingsheide nog een andere richting uit bewegen nu het nog kan. En ook bij al bestaande knooppunten is er best iets te zeggen voor een wijziging van een onduidelijke naam. De Sabina's, De Stokken, De Poelen, enzovoort - ram er een wijziging doorheen (alleen niet bij de onduidelijke namen die sterk ingeburgerd zijn, zoals Kleinpolderplein en Amstel).

Maar je moet er dan wel zeker van zijn dat die nieuwe naam een vooruitgang is voor alle weggebruikers. En daar gaat het in mijn optiek fout bij knooppunten met windrichting-namen. Zie mijn eerdere posts waarom. Jij noemde de Porte de la Chapelle. Voor mij is dat een typisch voorbeeld van een naam die net zo onduidelijk is als Ulingsheide en De Stok, maar die desalniettemin voor 95% van de weggebruikers door dagelijks gebruik volstaat. Als je iets voor de resterende 5% wilt doen, eindigt dat gegarandeerd in een windrichting-naam. En dat is dan dus een achteruitgang. Ziedaar de problematiek in de breedte: hoe ver moet je gaan om een kleine minderheid te accomoderen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Vinny » di 23 mar 2010, 15:30

Bij Porte de la Chapelle wordt aangesloten bij een lokaal reeds bekende naam met zelfs internationale uitstraling.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Pino » di 23 mar 2010, 15:44

Welke internationale uitstraling? Ik wil niet zeggen dat ik op dit punt maatgevend moet zijn, maar ik zou verbaasd zijn als je zelfs maar binnen Frankrijk ex-Ile de France een meerderheid weet te vinden die zegt "ah, dat is aan de noordkant van Parijs en vormt de aansluiting met de A1". Laat staan onder internationale weggebruikers.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Ds79m » di 23 mar 2010, 19:39

^^ Wat je nog zou kunnen doen is met de richtingen van de wegen gaan werken. Porte de la Chapelle (voornamelijk bekend gemaakt door Youp van 't Hek) zou dan iets worden als Porte de Lille. En in Nederland zou het dan iets worden als Utrechtsepoort, Amersfoortsepoort, enz.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Queue » wo 24 mar 2010, 18:54

^^ Vind ik zeker geen gek idee. Een file op de A10 Ring Amsterdam tussen Utrechtsepoort en Amersfoortsepoort, ik denk dat het nauwelijks duidelijker kan. Je loopt alleen nog wel tegen wat kleine struikelblokken aan: wat doe je als het knooppunt twee uitgangen van de ring heeft? Wordt Ridderkerk dan Nijmeegsepoort of Bredasepoort (danwel Dordtsepoort)? En wordt Oudenrijn dan Haagsepoort of Bosschepoort? Ander punt is dat je zal moeten uitwijken naar een minder voordehandliggend doel aan de uitvalsweg om dubbelnamen te voorkomen. Kleinpolderplein zou Haagsepoort worden, maar De Nieuwe Meer ook. Je zou dan voor De Nieuwe Meer moeten uitwijken naar Leidschepoort.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Euregio » wo 24 mar 2010, 19:04

Het klinkt verschikelijk in mijn oren, nee niet doen.
Zo is het duidelijk naar mijn mening, alles is voor mij nu glashelder. De weg, welke richting hij gaat. En de knp naam.
Simpel, en niet zo moeilijk maken als ''de scheveningse poort etc..''

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Rene » wo 24 mar 2010, 20:34

Dan krijg je dus van dit soort dingen.
Ik weet niet of ik daar echt vrolijker van word... :?

Regio Amsterdam:
Haagsepoort (A4-A10)
Zaansepoort (A8-A10)
Utrechtsepoort (A2-A10)
Amersfoortsepoort (A1-A10)
Haarlemseknoop (A5-A9-A200-N205)
Schipholseknoop (A4-A5-N201)
Amstelveenseknoop (A4-A9)
Arenaknoop (A2-A9)
Weesperknoop (A1-A9)
Almeerderknoop (A1-A6)

Regio Utrecht:
Noordhollandseplein (A2-N230)
Gooiseplein (A27-N230)
Stichtseplein (A27-A28)
Gelderseplein (A12-A27)
Zuidhollandseplein (A2-A12)
Brabantseplein (A2-A27)

Regio Rotterdam:
Haagsehoek (A4-A20)
Delftsehoek (A13-A20)
Goudsehoek (A16-A20)
Dordtsehoek (A15-A16)
Zeeuwsehoek (A15-A29)
Havenhoek (A4-A15)

Regio Breda:
Zoomseknoop (A16-A58)
Antwerpseknoop (A16-A27-A58)
Eindhovenseknoop (A27-A58)

Regio Eindhoven:
Bosschepoort (A2-A50)
Tilburgsepoort (A2-A58)
Antwerpsepoort (A2-A67)
Weerterpoort (A2-A67)

Regio Arnhem-Nijmegen:
Achterhoekplein (A12-A18)
IJsselplein (A12-A348)
Valleiplein (A12-A50)
Veluweplein (A12-A50)
Betuweplein (A15-A50)
Maas- en Waalplein (A15-A73)
Waalsprongplein (A15-A325)
Hertogenplein (A15-A326)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Ds79m » wo 24 mar 2010, 20:46

Rene schreef:Dan krijg je dus van dit soort dingen.
Ik weet niet of ik daar echt vrolijker van word... :?
Hoewel ik de creativiteit bewonder, had ik het zelf een stuk genuanceerder bedacht. Dit systeem zou je naar mijn mening slechts nodig hebben op de ringen van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Bij alle andere knooppunten moet het mogelijk zijn om het knooppunt te noemen naar een plaatsnaam in de buurt, in bepaalde gevallen aangevuld met een windrichting. Dan hou je enkel dit over, en dat lijkt me (al dan niet met iets andere namen) prima werkbaar:
Regio Amsterdam:
Haagsepoort (A4-A10)
Zaansepoort (A8-A10)
Utrechtsepoort (A2-A10)
Amersfoortsepoort (A1-A10)

Regio Utrecht:
Noordhollandseplein (A2-N230)
Gooiseplein (A27-N230)
Stichtseplein (A27-A28)
Gelderseplein (A12-A27)
Zuidhollandseplein (A2-A12)
Brabantseplein (A2-A27)

Regio Rotterdam:
Haagsehoek (A4-A20)
Delftsehoek (A13-A20)
Goudsehoek (A16-A20)
Dordtsehoek (A15-A16)
Zeeuwsehoek (A15-A29)
Havenhoek (A4-A15)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Wouter N14 » wo 24 mar 2010, 21:02

^^ Wordt ik niet echt vrolijk van en ik heb zo'n vermoeden dat dit niet beter te begrijpen is dan de huidige namen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Riva » do 25 mar 2010, 8:16

^^ Inderdaad, zouden mensen die niet weten waar Watergraafsmeer ligt, wel weten aan welke kant van Amsterdam het Gooi ligt of wat überhaupt het Sticht is/was?
Rainier

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door hoevenpe » do 25 mar 2010, 8:44

Voor zover ik weet is er geen enkel ander land waar er een ander systeem is dan gewoon een 'naam' zoals we nu ook hebben. Als er echt een briljant plan zou zijn geweest dan zou dat toch al ergens eerder zijn bedacht?

Beter goed gejat dan zelf verzonnen zeg ik altijd maar...
Hoewel NBA ook bewijst dat je een goed idee ook weer slecht kan namaken... ;)

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Queue » do 25 mar 2010, 10:24

Riva schreef:^^ Inderdaad, zouden mensen die niet weten waar Watergraafsmeer ligt, wel weten aan welke kant van Amsterdam het Gooi ligt of wat überhaupt het Sticht is/was?
Sticht zegt mij ook niks, ik associeerde het met Stichtse Brug. Maar die uitzondering daargelaten... ik denk dat veel meer mensen weten hoe regio's als het Gooi en steden ten opzichte van elkaar liggen, dan hoe een bepaald knooppunt heet.

Zouden de knooppunten nu geen naam hebben en zouden de namen ingevuld mogen gaan worden, dan zou ik zeggen: profiteer van die situatie en maak ze waar mogelijk zo dat ze veelzeggend zijn zonder omslachtig te worden. Wel Utrechtsepoort dus, maar geen Eindhoven-Zuidwest (om de eerder genoemde redenen).

Maar nu ze al namen hebben, denk ik ook dat bij een goedgekozen nieuwe naam het voordeel niet op zal wegen tegen het nadeel. Het is prima als een knooppunt een nietszeggende naam heeft. Een naam is immers ter identificatie, net zoals de naam van welk ander object dan ook. Als die geen bekendheid geniet, dan is die blijkbaar ook niet belangrijk genoeg om bekendheid te genieten. Als het dus echt gaat over een voorstel om knooppuntnamen te wijzigen dan zou ik het beperken tot diegene waar de naam echt verbetering behoeft. Het wegnemen van verwarring over Rotterpolderplein en Kleinpolderplein en lastige namen zoals Zaarderheiken, zoals Rene noemt, zou ik dus toejuichen, maar daar zou ik het bij laten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Wouter N14 » do 25 mar 2010, 10:31

Wat een beetje is ondergesneeuwd is mijn voorstel om nieuwe knooppunten toe te voegen. Daar is dit toch een goede gelegenheid voor. Qua constructie zijn ze dat namelijk, alleen hebben ze vreemd genoeg niet die status. Het gaat dan met name om de A12-N11 en de A28-N34. Suggesties: KP Bodegraven en KP De Punt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Feder » do 25 mar 2010, 10:33

Volgens mij is het veel eenvoudiger dan sommige forummers denken. Het is inderdaad lastig als zich rondom een stad meerdere knooppunten bevinden, maar dat komt niet eens vaak voor. Volgens mij is zoiets alleen lastig bij Amsterdam en Eindhoven. In de meeste andere situaties is daar vrij eenvoudig een oplossing voor te vinden.

Mijn voorstel:
1) In principe krijgt het knooppunt de naam van de grote plaats waarbij het knooppunt ligt. (knp. Meppel, knp. Apeldoorn, knp. Goes, knp. Geleen, knp. Amersfoort enz). Dat is voor de meeste mensen het meest herkenbaar.
2) Is er geen grote plaats, dan krijgt het knooppunt de naam van de grotere plaats die in de buurt van het knooppunt ligt (knp. Dalen ipv Holsloot, knp. Geldermalsen ipv Deil, knp. knp. Moerdijk ipv Klaverpolder, knp. Raamsdonkveer ipv Hooipolder enz) - Een naam als Dalen, Raamsdonkveer, Maasbracht of Boxmeer is veel herkenbaarder en gemakkelijker te plaatsen dan nietszeggende namen als knp. Klaverpolder, Holsloot, Rijkevoort of Het Vonderen)
3) Liggen er meerdere grotere plaatsen in de buurt van het knooppunt, dan kan je terugvallen op een bekende naam in de omgeving van het knooppunt. Dat kan een gebiedsnaam zijn (knp. Twente ipv Azelo), of een rivier of meer (knp. Naardermeer ipv Muiderberg). Ook zo'n naam is geografisch gemakkelijker te plaatsen dan iets vaags als Azelo.
3) Bevinden zich rondom een stad twee knooppunten, dan krijgt het meest belangrijke knooppunt de naam van die stad. Het andere knooppunt krijgt de toevoeging van een windrichting of wijknaam (knp Venlo en knp. Venlo-zuid ipv Zaarderheiken en Ulingsheide)
4) Bevinden zich rondom een stad twee knooppunten die ongeveer even belangrijk zijn, dan krijgen beide knooppunten de toevoeging van een windrichting of wijknaam (geen voorbeeld)
5) Bevinden zich rondom een stad meer dan 2 knooppunten, dan kan worden teruggevallen op namen van nabijgelegen wijken of plaatsen (Ring Rotterdam: knp. Capelle, knp. Barendrecht, knp. Hoogvliet, knp. Vlaardingen, knp. Zestienhoven, ipv Terbregseplein, Vaanplein, Benelux, Kethelplein en Kleinpolderplein) of (bij 3 of 4 knooppunten) windrichtingen (DenBosch-noord, DenBosch-oost, DenBosch-zuid, ipv Empel, Hintham en Vugth). Het toevoegen van windrichtingen en namen van nabijgelegen plaatsen/wijken kan eventueel worden gecombineerd (A12 bij Arnhem: knp. Oosterbeek, knp. Arnhem-noord, knp. Arnhem-Velp)

Ook mijn voorstel zal ongetwijfeld in enkele situaties bij sommige mensen tot verwarring kunnen leiden (is knp. Hengelo de nieuwe naam voor Buren of voor Azelo? / of: Bij knp. Twente kan je zowel denken aan Azelo als aan Buren, want ze liggen beide in Twente - bla bla bla / of : Als je het hebt over knp. Venlo dan zullen sommige mensen denken aan Ulingsheide, want ook Ulingsheide ligt bij Venlo - bla bla bla) - maar ik vraag me af in hoeverre dat nu echt een probleem is. Immers, afritten krijgen soms ook de toevoeging van een windrichting (Assen-noord, Assen[zonder toevoeging], Assen-zuid) en dat is ook zelden een probleem.

Volgens mij willen sommige mensen toe naar een systeem waarin voor 100% van de knooppunten de naamgeving perfect (maar daardoor nogal ingewikkeld) is geregeld, terwijl ik liever een systeem heb waarin voor 95% van de knooppunten een eenvoudige en herkenbare naam wordt gevonden. Voor de 5% van de knooppunten die niet in dat eenvoudige systeem passen is dan wel weer een pragmatische oplossing te vinden.
Laatst gewijzigd door Feder op do 25 mar 2010, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Kaaiman » do 25 mar 2010, 10:35

Wouter N14 schreef:Wat een beetje is ondergesneeuwd is mijn voorstel om nieuwe knooppunten toe te voegen. Daar is dit toch een goede gelegenheid voor. Qua constructie zijn ze dat namelijk, alleen hebben ze vreemd genoeg niet die status. Het gaat dan met name om de A12-N11 en de A28-N34. Suggesties: KP Bodegraven en KP De Punt.
KP A12/N11
KP A28/N34
KP A7/N31/N381
KP A28/N33
KP A73/A74 (toek.)
KP A58/N62 (toek.)
KP A28/N340 (toek.)
KP N36/N48 (toek.)
KP A6/N711 :puh2:

8 fatsoenlijke (toekomstige) knooppunten om eens wat ideeën op los te laten, verspreid door heel Nederland.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 25 mar 2010, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Wouter N14 » do 25 mar 2010, 10:37

Feder schreef:knp. Zestienhoven, ipv Terbregseplein.
Ik associeer Zestienhoven veel meer met Kleinpolderplein :?

@ Kaaiman: ja, waarom niet? De definitie van een knooppunt is helder dus waarom niet vaker die status toepassen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Feder » do 25 mar 2010, 10:45

Wouter N14 schreef:
Feder schreef:knp. Zestienhoven, ipv Terbregseplein.
Ik associeer Zestienhoven veel meer met Kleinpolderplein :?
Je hebt niet goed gelezen, want na ipv volgt een opsomming van knooppuntnamen.
Beter was het misschien als ik het woord 'respectievelijk' voor 'Terbregseplein' had geplaatst.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Meedenken over knooppuntnamen

Bericht door Wouter N14 » do 25 mar 2010, 10:47

^^ Ik heb het goed gelezen maar zie nog steeds niet dat je wat anders bedoelt ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie