Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Groningen » di 28 okt 2014, 19:04

^^ En de weg komt helemaal niet bij Laren. Wel bij Zuidlaren ;)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door mhkamp » di 28 okt 2014, 20:28

Jackbauer1350 schreef:^^ De huidige N34 is daar nooit snelweg geweest.
Er heeft tot in ik meende halverwege jaren '90 een inhaalstuk gelegen. Deze is in de recente geschiedenis nog gebruikt voor een aantal proeven.

Daarnaast heeft er op de einde van de N34 ook een inhaalstuk gelegen zodat je voor het invoegen langzaam rijdende voertuigen kon inhalen. Op Streetview is het weg, maar op Maps nog zichtbaar. Ik begrijp echt niet waarom dit stuk is versmald, nu krijg je (met name in de spits) aardige treintjes die willen invoegen op de A28. Lijkt me voeding voor file.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » di 28 okt 2014, 21:08

jms schreef:met deze regels komen dus opeens ongelijkvloerse halve aansluitingen zoals bij Zuidlaren op de A28 ook in aanmerking. Naar analogie van bijvoorbeeld ten esschen al waren dat natuurlijk ooit gewoon twee snelwegen.
Jackbauer1350 schreef:De huidige N34 is daar nooit snelweg geweest.
jms heeft het over Ten Esschen, niet over Zuidlaren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Peter » wo 29 okt 2014, 9:04

mhkamp schreef: Daarnaast heeft er op de einde van de N34 ook een inhaalstuk gelegen zodat je voor het invoegen langzaam rijdende voertuigen kon inhalen. Op Streetview is het weg, maar op Maps nog zichtbaar. Ik begrijp echt niet waarom dit stuk is versmald, nu krijg je (met name in de spits) aardige treintjes die willen invoegen op de A28. Lijkt me voeding voor file.
De weefstrook met de afslag Eelde is lang genoeg. Een inhaalstrook in een bocht vlak voor een invoegstuk sowieso een beetje raar, hoewel dit ook wel voorkomt of verbindingsbogen van snelwegen (die ik ook niet begrijp als er geen 2 in of uitvoegstroken zijn)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 okt 2014, 11:09

^^ Meest bizarre situatie is natuurlijk KP Bankhoef, van de A326 naar de A50-zuid. Invoegen van 2 naar 1 strook, dan komt er weer eventjes een inhaalstrook bij, en voor je op de A50 moet invoegen moet je andermaal weer invoegen naar 1 strook https://maps.google.nl/maps?q=knooppunt ... 1&t=h&z=17

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Rein » wo 29 okt 2014, 11:14

Heb je op KP Deil ook als je vanaf de A2 noord naar de A15 oost wilt.

Op het moment dat de tweede strook erbij komt staat er zo'n beetje al een bordje dat aankondigt dat de strook er na x meter weer af gaat vallen…...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 okt 2014, 11:36

Maar hier loopt de hoofdrijbaan door naar de A50, je hoeft niet uit te voegen. Dus je hebt eerst 2 rijstroken, dan 1, dan weer 2 en dan weer 1.

In verbindingsbogen van knooppunten komt er inderdaad zo nu en dan wel even kort een strookje bij.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door kees » wo 29 okt 2014, 11:46

Rein schreef:Heb je op KP Deil ook als je vanaf de A2 noord naar de A15 oost wilt.

Op het moment dat de tweede strook erbij komt staat er zo'n beetje al een bordje dat aankondigt dat de strook er na x meter weer af gaat vallen…...
dat geldt ook voor kp Deil. A15 west - A2 zuid.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Kaaiman » di 20 okt 2015, 11:12

Nu er recentelijk een aantal nieuwe knooppuntnamen bij is gekomen, lijkt de definitie van een knooppunt ook te veranderen. Bij geen van de knooppunten gaat het om een kruising tussen twee A-wegen en in één geval zelfs niet om een kruising van een autosnelweg en een autoweg.

KP Assen: A28 (asw) x N33 (exw)
KP Bodegraven: A12 (asw) x N11 (exw)
KP Stelleplas: A58 (asw) x N62 (exw)
KP Werpsterhoek: N31 (exw) x N32 (exw)
KP Westerlee: A20 (asw) x N213 (gow) x N223 (gow)
KP Zuidbroek: A7 (asw) x N33 (exw)

asw = autosnelweg
exw = expresweg (autoweg 2x2)
gow = gebiedsontsluitingsweg

De kruisingen tussen autosnelwegen en expreswegen zijn mijns inziens goed te verdedigen. De expresweg is feitelijk een autosnelweg-light. KP Westerlee valt in dit rijtje nogal op, omdat hier geen sprake is van kruisende autowegen/expreswegen en het 'knooppunt' bovendien geen enkele ongelijkvloerse relaties heeft. Daarbij gaat het ook nog eens om een kruising van een rijksweg met twee provinciale wegen, waar de andere knooppunten huidige of toekomstige (N62) rijkswegen betreffen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Vinny » di 20 okt 2015, 18:55

Met de symbolisering van knooppunten en afritten zou ik er voor pleiten om knooppunten een knooppunt-symbool mee te geven als in alle richtingen het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld, ongeacht wegnummer, -beheerder of status en aansluitingen een afritsymbool mee te geven als in de hoofdrichting het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld. Alle andere aansluitingen of kruisingen moeten dan een symboolloze aanduiding krijgen als men vindt dat rotondes e.d. te "moeilijk" zijn om te begrijpen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » di 20 okt 2015, 19:42

^^ Lijkt me onhoudbaar. Een afritsymbool voor knooppunt Hooipolder op de A59? :knetter:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door RSK » di 20 okt 2015, 19:48

^^ Inderdaad, en de aansluiting Bodegraven-Centrum aan de N11 wordt dan ook alweer een twijfelgeval: dat is in zekere zin gewoon een trompetknooppunt met de N458.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Wesso » di 20 okt 2015, 20:12

harry schreef:^^ Lijkt me onhoudbaar. Een afritsymbool voor knooppunt Hooipolder op de A59? :knetter:
Vinny heeft het over een symboolloze aanduiding. Misschien een blauwvlak in plaats van een knooppunt- of afritsymbool (maar wel "Hooipolder" en de rest). Op zich niet verkeerd... en blauwvlak is niet ongebruikelijk. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2015, 20:37

harry schreef:^^ Lijkt me onhoudbaar. Een afritsymbool voor knooppunt Hooipolder op de A59? :knetter:
Kruisingen tussen snelwegen zouden per definitie een knooppuntstatus moeten krijgen, ook gevallen die geheel of gedeeltelijk gelijkvloers zijn zoals Joure, Hooipolder, Velperbroek en Leenderheide. En ja, ook Barneveld zou een knooppuntstatus moeten krijgen.
RSK schreef:^^ Inderdaad, en de aansluiting Bodegraven-Centrum aan de N11 wordt dan ook alweer een twijfelgeval: dat is in zekere zin gewoon een trompetknooppunt met de N458.
Mwa, komende vanaf de N11 vanaf Utrecht moet je bij die aansluiting wel eventueel voorrang geven aan verkeer komende vanaf de N11 vanaf Leiden. Dat is niet helemaal conflictvrij, maar vergelijkbaar zoals de aansluiting Drachten-Centrum aan de A7.

Bij de aansluiting Almelo-West is het weer anders, daar heb je geen voorrangssituaties en dat is wel een trompetknooppunt tussen twee stroomwegen (A35 en N36), zij het met vrij krappe bochten. Tot de eerste afrit naar Wierden heeft dat stukje N36 bovendien kortstondig 2x2 rijstroken. Dat voldoet dus ook enigszins aan de definitie expressweg (ongelijkvloerse autoweg met 2x2 rijstroken).

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog wat OWN-knooppunten, zoals het trompetknooppunt N46xN370 bij Groningen ("KP Noorderhoogebrug") en het toekomstige trompetknooppunt tussen de provinciale stroomwegen N366 en N391 bij Ter Apel, beiden uitgevoerd met 1x2 rijstroken. Maar het onderscheid is soms lastig. Afrit Zuidlaren aan de A28, een mooie vloeiende vorkaansluiting naar de autoweg N34, zou dat een knooppunt moeten zijn of niet? De N34 heeft maar 1x2 rijstroken.
Wesso schreef:Vinny heeft het over een symboolloze aanduiding. Misschien een blauwvlak in plaats van een knooppunt- of afritsymbool (maar wel "Hooipolder" en de rest). Op zich niet verkeerd... en blauwvlak is niet ongebruikelijk. :dyn_hyp:
Bij Werpsterhoek stonden (toen het nog een kruispunt was) ook een soort knooppuntborden, maar dan zonder het woord knooppunt met alleen de naam Werpsterhoek. Dus het is niet nieuw. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Vinny » di 20 okt 2015, 22:01

harry schreef:^^ Lijkt me onhoudbaar. Een afritsymbool voor knooppunt Hooipolder op de A59? :knetter:
Dat lijkt me inderdaad wel echt hard nodig ja. Het was vroeger ook gewoon afrit Waalwijk. Dat is ooit een knooppunt geworden zonder fysieke aanpassing aan het kruispunt. Ik vind dat ronduit schandalig: daar had natuurlijk allang een klaverblad of iets dergelijks moeten liggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2015, 23:30

Vinny schreef:
harry schreef:^^ Lijkt me onhoudbaar. Een afritsymbool voor knooppunt Hooipolder op de A59? :knetter:
Dat lijkt me inderdaad wel echt hard nodig ja. Het was vroeger ook gewoon afrit Waalwijk.
Toen was de onderliggende weg nog de N59. Het is pas een knooppunt geworden toen de N59 werd omgebouwd tot A59.
Dat is ooit een knooppunt geworden zonder fysieke aanpassing aan het kruispunt. Ik vind dat ronduit schandalig: daar had natuurlijk allang een klaverblad of iets dergelijks moeten liggen.
Neemt niet weg dat het wel een aansluiting is tussen twee autosnelwegen. Ondanks de configuratie denk ik dat het verwarrender is als dit knooppunt wordt gedegradeerd tot afrit, dat is onlogisch voor de gebruiker. De naam knooppunt Hooipolder is inmiddels aardig bekend en de A59 is ook geen onbelangrijke snelweg. Dit soort gevallen komen ook in andere landen waar ze knooppuntnamen gebruiken wel voor (Jonction Lankelz A4/A13 in Luxemburg, AK Wuppertal-Nord A1/A43/A46 in Duitsland).

Ik ben het wel met je eens dat er dringen wat moet gebeuren aan knooppunt Hooipolder. Gelukkig komt er straks een fly-over voor de drukste linksafslaande relatie van de A59 vanaf Zonzeel naar de A27 richting Utrecht.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » wo 21 okt 2015, 0:07

Wesso schreef:Vinny heeft het over een symboolloze aanduiding. Misschien een blauwvlak in plaats van een knooppunt- of afritsymbool (maar wel "Hooipolder" en de rest).
Nee, Vinny heeft het over:
1. "knooppunten een knooppunt-symbool mee te geven als in alle richtingen het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld"
2. "aansluitingen een afritsymbool mee te geven als in de hoofdrichting het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld"
3. "Alle andere aansluitingen of kruisingen moeten dan een symboolloze aanduiding krijgen"

Volgens mij hoort Hooipolder bij 2. Of moet het vanaf de A59 bij 3 horen en vanaf de A27 bij 2? Over (on)duidelijkheid gesproken...
Vinny schreef:daar had natuurlijk allang een klaverblad of iets dergelijks moeten liggen.
Dat kan, maar dat staat helemaal los van de feitelijke situatie, die leidend zou moeten zijn voor de bewegwijzering.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Rene » wo 21 okt 2015, 14:25

De Richtlijn Bewegwijzering stelt dat de knooppunten van twee nationale stroomwegen worden voorzien van een naam (CROW322, §1.5.3, p.27).
In principe is een nationale stroomweg uit te voeren als een autosnelweg, maar enkele nationale stroomwegen zijn geen autosnelweg.

In functionele zin zijn dus conform de richtlijn alle knooppunten van autosnelwegen aan te duiden met een knooppuntnaam. Dus ook gevallen als Hooipolder, Julianaplein of A1-A30. Knooppuntnamen waren dus al toegestaan voor een knooppunt van een A-weg met een N-weg, als die N-weg de status van nationale stroomweg had.

Het zou mij niet onlogisch lijken om daar waar een volledig ongelijkvloerse aansluiting van een N-weg op een A-weg zodanig is vormgegeven dat bij het vloeiende alignement van de verbindingswegen voldaan wordt aan de ontwerprichtlijnen uit de ROA, en de aansluitende weg over tenminste een bepaalde afstand een ongelijkvloerse stroomweg is (en juridisch autoweg), dit ook als knooppunt kan worden beschouwd. Waarbij het niet uitmaakt of de N-weg een nationale of een regionale stroomweg is, immers de weggebruiker kan dat verschil in wegbeheer niet zien.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Wesso » wo 21 okt 2015, 14:35

harry schreef: Nee, Vinny heeft het over:
1. "knooppunten een knooppunt-symbool mee te geven als in alle richtingen het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld"
2. "aansluitingen een afritsymbool mee te geven als in de hoofdrichting het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld"
3. "Alle andere aansluitingen of kruisingen moeten dan een symboolloze aanduiding krijgen"

Volgens mij hoort Hooipolder bij 2. Of moet het vanaf de A59 bij 3 horen en vanaf de A27 bij 2? Over (on)duidelijkheid gesproken...
Als ik het zo beredeneer is Hooipolder een afrit en geen knooppunt, maar ook een ongedefinieerde aansluiting als je het vanaf de A59 beschouwt. Een dinges.
Ik stel voor om dinges Hooipolder geen symbool meer te geven op de A59.
Laatst gewijzigd door Wesso op wo 21 okt 2015, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Kaaiman » wo 21 okt 2015, 14:46

Hoe is KP Westerlee dan eigenlijk ontstaan? Want de N213/N223 zijn bij mijn weten geen nationale stroomwegen en hebben zeker geen autowegstatus. :dontknow:

Sowieso vind ik het verschil tussen 'nationale stroomweg' en 'regionale stroomweg' best wel arbitrair. Hoe moet je die indelen? Op wegbeheerder, op wegnummer (zou overeen moeten komen, maar doet dat niet), op uitbouwstandaard of nog iets anders?

De N7, N11, N31, N33 en N50 zijn vrij duidelijk nationale stroomwegen: rijksautowegen met 2x2 of ambities voor 2x2.
Bij de N18, N35, N36, N48, N57 en N59 wordt het onderscheid tussen regionaal en nationaal al vager, wat mede te danken is aan de matige uitbouwstandaard van deze wegen.
Wegen als N34, N46, N62 zijn waarschijnlijk regionale stroomwegen, maar kunnen prima door als nationale stroomwegen qua uitbouwstandaard en de kernen die zij verbinden.
Regionale stroomwegen als de N242, A/N256, N302/N307 en N381 zouden ook zeker niet misstaan als nationale stroomwegen. En dan zijn er nog wat regionale gebiedsontsluitingswegen die eigenlijk regionale of misschien zelfs nationale stroomwegen hadden moeten zijn: N213/N222 (N54), N233 en N319.

Is het dan ook zo, dat regionale stroomwegen Ddesign krijgen en nationale stroomwegen NBNA? Dat zou namelijk betekenen dat bijvoorbeeld de N36 een regionale stroomweg in beheer van het rijk zou zijn. Dat zou betekenen dat de aansluiting op de A35 geen knooppuntstatus zou krijgen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Rene » wo 21 okt 2015, 14:51

Kaaiman schreef:Hoe is KP Westerlee dan eigenlijk ontstaan?
Al sla je me dood...
Kaaiman schreef:Dat zou betekenen dat de aansluiting van de N36 op de A35 geen knooppuntstatus zou krijgen.
Dat sowieso niet. De vormgeving is die van een aansluiting, de verbindingswegen zijn totaal niet vloeiend.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Kaaiman » wo 21 okt 2015, 14:59

Toch is de aansluiting A35/N36 al een stuk verbeterd. Het is nu in feite een trompet met krappe bochten. Het is niet meer zo dat er voor de lol haaientanden op het wegdek staan en dergelijke. Vergelijk bijvoorbeeld de recente beelden van Google met de oudere van Bing:
http://mmaps.net/2b_g18r52d341864740692 ... 8066s.html

Op zich is er ruimte om de trompetlus in een later stadium vloeiender uit te bouwen, maar goed, daar moeten we maar niet op rekenen...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door RSK » wo 21 okt 2015, 16:16

^^ Voor wat betreft de N36 zie ik toch liever dat men tijd en geld steekt in uitbouw naar 2+1 zonder fysieke rijbaanscheiding, zodat je ook eens de 100 haalt. Ik moest een tijdje terug van Paterswolde naar Haaksbergen en heb me aan alles op die weg geërgerd, behalve de aansluiting op de A35.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 okt 2015, 16:31

Rene schreef:Het zou mij niet onlogisch lijken om daar waar een volledig ongelijkvloerse aansluiting van een N-weg op een A-weg zodanig is vormgegeven dat bij het vloeiende alignement van de verbindingswegen voldaan wordt aan de ontwerprichtlijnen uit de ROA, en de aansluitende weg over tenminste een bepaalde afstand een ongelijkvloerse stroomweg is (en juridisch autoweg), dit ook als knooppunt kan worden beschouwd. Waarbij het niet uitmaakt of de N-weg een nationale of een regionale stroomweg is, immers de weggebruiker kan dat verschil in wegbeheer niet zien.
Jij vindt dus ook dat de vloeiende aansluiting A28-N34 een knooppuntstatus verdient?
Kaaiman schreef:Hoe is KP Westerlee dan eigenlijk ontstaan? Want de N213/N223 zijn bij mijn weten geen nationale stroomwegen en hebben zeker geen autowegstatus. :dontknow:
Misschien om het feit dat hier E-nummers afslaan? :dontknow:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Vinny » wo 21 okt 2015, 20:33

CoenTunnel schreef:Toen was de onderliggende weg nog de N59. Het is pas een knooppunt geworden toen de N59 werd omgebouwd tot A59.
Ook nadat de aansluitende wegen in oostelijke- en in westelijke richting A 59 was geworden bleef het nog een tijdje afrit Waalwijk, ik heb de aansluiting zonder knooppuntborden gezien. In ieder geval op de kaart, in het echt kan ik het knooppuntbord natuurlijk gemist hebben.
Harry schreef:Volgens mij hoort Hooipolder bij 2. Of moet het vanaf de A59 bij 3 horen en vanaf de A27 bij 2? Over (on)duidelijkheid gesproken...
In het ergste geval hangt er op de A 27 een afritsymbooltje en op de A 59 geen afritsymbooltje of knooppuntsymbooltje. Lijkt me nauwelijks verwarrend, zeker niet als het hele aansluitingscomplex wel "Hooipolder" blijft heten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Jackbauer1350 » wo 21 okt 2015, 21:25

Volgens de definitie die Rene hierboven heeft gepost zouden de volgende aansluitingen officiele knooppunten kunnen worden (enkele zijn daarvan ook al zeker dat ze dat gaan worden)

A58xN57 (trompet)
A50 aansluiting Helmond, als die oostring wordt aangelegd en ook stroomweg wordt. (stack)
A28xN34 (splitsing)
A6xN702 (halfturbine)
A59xN261 (trompet)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Rene » wo 21 okt 2015, 21:41

^^
De definitie uit de RL Bewegwijzering betreft nationale stroomwegen. De N-wegen die je noemt zijn dat niet.
(Met uitzondering van de N57 die wel onderdeel is van het rijks-hoofdwegennet, en nabij de A58 uitgebouwd als stroomweg.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 okt 2015, 21:44

Jackbauer1350 schreef:Volgens de definitie die Rene hierboven heeft gepost zouden de volgende aansluitingen officiele knooppunten kunnen worden (enkele zijn daarvan ook al zeker dat ze dat gaan worden)

A58xN57 (trompet)
A50 aansluiting Helmond, als die oostring wordt aangelegd en ook stroomweg wordt. (stack)
A28xN34 (splitsing)
A6xN702 (halfturbine)
A59xN261 (trompet)
Natuurlijk ook A7xN31xN381 bij Drachten. En als A28xN34 telt, dan A6xN711 bij Swifterbant ook, een mooie splitsing en de N711 heeft namelijk autowegstatus.

N46xN370 zou ook nog kunnen, ook al is daar geen snelweg bij betrokken. Maar dat is ook niet het geval bij Euvelgunne en Werpsterhoek.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door hoevenpe » wo 21 okt 2015, 23:06

A1-A30 of is die al genoemd?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Wouter N14 » wo 21 okt 2015, 23:23

Zou leuk zijn om inspraak te hebben op al die nieuwe knooppuntnamen ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie