Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » vr 23 okt 2015, 21:03

Via schreef:Knooppunt 010-ZO. Verwarring uitgesloten...
Dat móet wel ergens aan de A10 zijn, bij Amsterdam-ZO.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Vinny » vr 23 okt 2015, 21:16

Gelukkig dat de meeste voetbaltokkies in netnummers denken en dus niet verdwaald raken :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Dennal » wo 28 okt 2015, 13:57

A50 aansluiting Helmond gewoon knooppunt De Bokt , of Knooppunt Koppenberg. Ekkersrijt lijkt teveel op Ekkersweier.) - Voor als die ringweg er dus komt
Hier zou ik eerder gaan voor Knooppunt Dommelvallei, dit vanwege de naam van het gebied.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 nov 2017, 11:43

Voortzetting vanuit deze draad: viewtopic.php?f=8&t=18609&p=987429#p987409
IIVQ schreef:
Feder schreef:... Wat een verademing vergeleken bij die moeilijk te plaatsen en soms kneuterige Nederlandse namen als Tiglia, Euvelgunne of Oudenrijn.

We kunnen het wél in Nederland (vooral in Noord Nederland komen normale knooppuntnamen voor, zoals knp. Assen/Drachten/Hoogeveen/Heerenveen/Joure/ Zuidbroek/Emmeloord),
Als Zuidbroek wél kan, waarom kan Euvelgunne dan niet?
Ik denk dat maar weinig niet-Groningers ooit van Zuidbroek zouden hebben gehoord als er geen kruispunt was geweest.

Je suggestie om het kruispunt naar de grootste stad te noemen (met evt "-oost" erbij werkt wel bij plaatsen als Assen of Joure die maar 1 knooppunt hebben. Maar Amsterdam heeft (afhankelijk van hoe/waar je telt) al 10 knooppunten, waarbij ook de historische naamgeving niet altijd klopt: Knooppunt Watergraafsmeer ligt dichter bij Diemen dan knooppunt Diemen.

Ik heb even een telling gemaakt van de benamingen van knooppunten in Nederland:
Grote plaats: 19
Kleine plaats (of wijk): 45
Water: 8
Polder: 6
Voormalig kleine plaats: 2
Persoon: 3 (2 koninklijken en Coen)
Historisch: 2 (Tiglia en Markizaat)
Ideaal: 1 (Benelux - de Europapleins hadden hier ook bij gepast)
Weg: 1 (Vaanplein)
Veld, bos of "berg" of Villa: 6
Onbekend: 3 (van Bankhoef, Het Vonderen en Westerlee kon ik de oorsprong van de naam zo niet vinden)

Waarbij ik iets "Grote plaats" noem als dat op het oog de grootste plaats is die dicht bij het kruispunt ligt. Dus wel Zuidbroek (en bijvoorbeeld ook Holsloot, dat echt in the middle of nowhere ligt) maar niet Badhoevedorp (Dat is meer Amsterdam-Zuidwest-Buiten)

Ofwel: bijna de helft van de kruispunten zijn naar kleine plaatsen of wijken genoemd,meer dan de helft als je ook de knooppunten in the middle of nowhere (zoals Zurich, Zuidbroek, Holsloot) meetelt. Dus je kan wel van een Nederlandse Traditie spreken.

Bovendien: bij de "Grote" Plaatsen zijn het alleen de wat kleinere steden die een knooppunt hebben. Van de top-25 van grootste plaatsen in Nederland hebben alleen Almere (8) en Zaandam (16) een knooppunt vernoemd gekregen, terwijl grote plaatsen als Apeldoorn, Tilburg en Hengelo die maar 1 knooppunt hebben géén knooppunt naar zich hebben genoemd gekregen.
De knooppunten rond Amsterdam had men ook allemaal "Amsterdam" in de knooppuntnaam kunnen meegeven zoals in België bijvoorbeeld Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Haven etc. Zelfde had men voor bijvoorbeeld Rotterdam en Eindhoven dan ook kunnen doen.
Wellicht dat men dit verwarrend vond werken voor de verkeersinformatie voor het onderscheid tussen de knooppunten maar ook omdat bijvoorbeeld alle aansluitingen van de A10 Amsterdam in de naamgeving hebben.
Bij Almere heb je dan wel knooppunt Almere en aansluitingen met Almere in de naam. Voor het nieuwe knooppunt N702xA6 heeft men het nabij gelegen Gooimeer als naam voor het knooppunt gekozen en niet bijvoorbeeld Knooppunt Almere-Zuid. Ook om verwarring met het bestaande knooppunt Almere te voorkomen.
De ironie wil dat Gooimeer weer op Kooimeer bij Alkmaar lijkt maar dat is in dit topic al ter sprake gekomen.

Wat betreft Westerlee, die hoort eigenlijk helemaal geen knooppuntnaam te hebben. Een verkeersplein van de A20 (met autowegstatus) met N-wegen die niet eens rijksweg zijn maar belangrijker, ook geen stroomwegen zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Coen Tunnel » za 04 nov 2017, 13:15

^^ Dat :KP: Westerlee die knooppuntstatus heeft is inderdaad raar. Intussen vind ik het nog steeds verbazingwekkend dat Drachten/Ureterpvallaat (A7-N31-N381), Barneveld (A1-A30-N301) en Middelburg/De Roode Leeuw (A58-N57) geen knooppuntstatus hebben...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Willem » za 04 nov 2017, 14:29

Westerlee is de naam van een gehucht dat net naast dat knooppunt ligt.

https://www.google.nl/maps/@51.9728342, ... 312!8i6656

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door verfmeer95 » za 04 nov 2017, 14:36

Wat voor mij het belangrijkste is bij knooppunten is dat de namen genoeg van elkaar verschillen. Iets als Gooimeer/Kooimeer is dan een slecht idee. Daarom ben ik ook tegen windrichtingen als knooppuntnamen. Rotterdam-Noordwest, Rotterdam-Noordoost en Rotterdam-Zuidwest lijken gewoon te veel op elkaar.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Jackbauer1350 » zo 12 nov 2017, 12:32

^^ In België en Duitsland hebben ze er kennelijk geen problemen mee.
Er zijn bijvoorbeeld al zes knooppunten met Hannover en Hamburg in de naam. En zelfs negen met München.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Pino » zo 12 nov 2017, 13:40

^^ Moeten zij weten. Ik zie zelf niet hoe je de weggebruiker daar nu echt mee helpt. Met negen namen kun je op basis van een windrichting alleen niet een soort plaatje bouwen in je hoofd, al helemaal niet wanneer dan ook nog eens gesmokkeld wordt met windrichting à la München-West en -Südwest die feitelijk noordwestelijk respectievelijk recht westelijk van de stad liggen. Eerder in deze draad kwam ooit heel illustratief de gedachte langs om Zonzeel dan Breda-Noord te noemen - waar ik en anderen die windrichting eerder zouden koppelen aan Princeville.

Ik zie op zich wel wat waarde in namen volgens stramien stadsnaam-knooppuntnaam (bijv München-Eschenried of Amsterdam-Amstel) omdat luisteraars naar de verkeersinformatie en de lezers van DRIPs de naam dan wat beter zouden koppelen aan de stad dan het geval is met "Nederlandse" knooppuntnamen, terwijl het niet leidt tot de verwarring van al die windrichtingen. Maar het zorgt wel voor volle borden. En als je je op het standpunt stelt dat verkeersinformatie en DRIPs vooral gericht zijn op ter plaatse bekenden, is veel te zeggen voor onze huidige korte namen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Vinny » zo 12 nov 2017, 20:54

Het punt is meer dat het weinig informatie toevoegt. "Op de A 2 Utrecht-Amsterdam staat een file van 12 kilometer voor Amsterdam-Amstel". Dat wist je al uit de eerdere omschrijving. Het is dus onnodige bordvulling en in de verkeersinformatie levert het redundantie op. Wat in Duitsland wellicht mee speelt is dat snelwegen langer zijn en dus in meerdere regio's kunnen lopen. Het toevoegen van de stadsnaam helpt dan de onbekende weggebruiker (de "Nederlander") wel wat meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 nov 2017, 21:34

^^ Dat geldt voor Nederland toch net zo goed. Want echt niet elke Nederlander zal bij het horen van "tussen knooppunt Batadorp en knooppunt De Hogt" de link leggen met Eindhoven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Pino » zo 12 nov 2017, 22:51

^^ En wat werkt bij het eindpunt van een snelweg, werkt natuurlijk niet automatisch zo bij tussengelegen knooppunten. Als je zou spreken over een file op de A20 bij Rotterdam, wordt die gemeld op de A20 Gouda-Hoek van Holland. Aldus bezien is die overbodigheid waarover Vinny spreekt per definitie iets uitzonderlijks.

Al speelt het natuurlijk wel rond de hoofdstad; dat is voor sommigen een excuus om zoiets dan toch tot hoofdregel te verheffen :evil:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door verfmeer95 » ma 13 nov 2017, 12:22

Coen Tunnel schreef:^^ Dat geldt voor Nederland toch net zo goed. Want echt niet elke Nederlander zal bij het horen van "tussen knooppunt Batadorp en knooppunt De Hogt" de link leggen met Eindhoven.
Nee, maar hoeveel mensen weten Abcoude, Maarheze of Eersel te vinden? Om het nog niet eens over Strand Nulde of Nieuwerbrug te hebben. Terwijl die plaatsen ook gewoon zo los op de verkeersinformatie gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 nov 2017, 12:55

^^ Helemaal mee eens hoor, mijn reactie was meer gericht op Vinny's laatste suggestie waarom ze het in Duitsland anders zouden doen. Daar geloof ik niet zo in.

Uiteindelijk ben ik best tevreden met de Nederlandse knooppuntnamen en zit ik niet te wachten op knooppunten met stadsnaam+windrichting, of stadsnaam+wijknaam.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Pino » ma 13 nov 2017, 13:11

verfmeer95 schreef:Hoeveel mensen weten Abcoude, Maarheze of Eersel te vinden? Om het nog niet eens over Strand Nulde of Nieuwerbrug te hebben. Terwijl die plaatsen ook gewoon zo los op de verkeersinformatie gebruikt worden.
Dat is ook meteen de reden waarom de waarde van het invoeren van herkenbare namen omwille van de verkeersinformatie beperkt is. We beschouwen het als gegeven dat er allerhande dorpen langskomen in de verkeersinformatie die voor mensen met beperkte topografische kennis van de bewuste regio niet zullen worden opgepikt; waarom dan moeilijk doen dat knooppunt-namen herkenbaar moeten zijn? Uiteindelijk is verkeersinformatie sterk gericht op ter plaatse bekenden, die een naam als Eersel even makkelijk herkennen als De Hogt.

Dat gezegd hebbende: de naam van een redelijk onbekend dorpje zal nog altijd sneller worden opgepikt door onbekenden dan de naam van een herberg, een historische naam van een plaats of iets soortgelijks. In die zin zou ik toch bij voorkeur werken met namen van dorpen en stadsdelen (inclusief, bij een plaats met maar een tweetal knooppunten, windrichtingen). Maar goed, dat is in mijn optiek alleen een uitgangspunt naar de toekomst -Knooppunt Flardinga kan nog worden gestopt- en geen basis voor het hernoemen van bestaande knooppunten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Vinny » wo 15 nov 2017, 20:58

Pino schreef:^^ En wat werkt bij het eindpunt van een snelweg, werkt natuurlijk niet automatisch zo bij tussengelegen knooppunten. Als je zou spreken over een file op de A20 bij Rotterdam, wordt die gemeld op de A20 Gouda-Hoek van Holland. Aldus bezien is die overbodigheid waarover Vinny spreekt per definitie iets uitzonderlijks.

Al speelt het natuurlijk wel rond de hoofdstad; dat is voor sommigen een excuus om zoiets dan toch tot hoofdregel te verheffen :evil:
Dit vind ik echt een heel vreemd verwijt richting mij. Volgens mij hoor ik bij regelmaat: "Op de ring Eindhoven, A 2 (of N 2) tussen de knooppunten Batadorp en De Hogt". Ook de regio's Den Haag, Rotterdam en Utrecht worden meestal expliciet genoemd. Alleen in Friesland schieten ze wel eens wat door door de A 7 te benoemen als "Afsluitdijk - Bremen" :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Pino » wo 15 nov 2017, 23:41

^^ Je voelde je kennelijk aangesproken :shutup: Je opmerking over verkeersinformatie herken ik wel -alleen Gouda-Hoek van Holland hoor ik toch wel vrij vaak hoor-, maar die geeft dan des te meer aan dat je de knooppuntnamen niet hoeft aan te passen om de weggebruiker de verkeersinformatie te laten begrijpen waar het gaat om knooppunten bij grote steden. En ik hoor toch liever "Bij Amsterdam, op de A10 buitenring, tussen Knooppunt De Nieuwe Meer en Amstel 2 kilometer en verderop nog een kilometer voor het Coenplein" dan "Op de A10 buitenring, tussen Knooppunt Amsterdam-Zuid West en Knooppunt Amsterdam-Zuid Oost 2 kilometer en verderop nog een kilometer voor Knooppunt Amsterdam Noord".

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Vinny » do 16 nov 2017, 19:33

Pino schreef:-alleen Gouda-Hoek van Holland hoor ik toch wel vrij vaak hoor-
De klassieke "ruit" bestaat uit doorgaande snelwegen met doorlopende nummering, dat maakt de term "Ring Rotterdam" wat moeilijker bruikbaar dan bij andere steden. Ik geloof niet dat je daarom de knooppunten anders moet gaan noemen. Het kan hooguit een inspiratie zijn om na aanleg van de nieuwe oeververbinding en de A 13-A 16 verbinding na te denken over een grote "buitenring".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Pino » do 16 nov 2017, 20:49

Op het Nederlandse snelwegennet zijn ringen die bestaan uit doorlopende wegen toch meer regel dan uitzondering. Naast Rotterdam hebben ook steden nummer 3, 4 en 5 van het land zo'n ring waarvan de drukste onderdelen onderdeel vormen van doorgaande wegnummers als de A4, A2 (in twee gevallen), de A12 en de A67. Files bij Den Haag werden ook vaak aangeduid als een file op de A4 Amsterdam-Delft. Maar goed, men heeft de verkeersinformatie voldoende gestroomlijnd en er is dus geen reden is om knooppuntnamen aan te passen om deze reden; dat zijn we wel met elkaar eens.

Plaats reactie