Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door jms » wo 13 jun 2012, 17:56

Om nieuw leven te blazen in deze discussie een opsomminkje van alle niet als knooppunt bekend staande kruisingen die in deze discussie de revue zijn gepasseerd omdat zij misschien dit predicaat wel verdienen plus een aantal aanvullingen van mijn kant

Edit A27 afrit 31 (Utrecht ring noord)
A50 afrit 6 (J.F. Kennedylaan)
Assen-Zuid
Barneveld
Bodegraven
Noorderhogebrug
Ureterpvallaat
Zuidlaren

Graag hoor ik uw reacties en of aanvulling
Laatst gewijzigd door jms op do 14 jun 2012, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Groningen » wo 13 jun 2012, 18:22

^^ Zuidlaren (aftakking N34 van de A28) is gewoon een halve afrit, die dan wel vloeiend verloopt. Ik vind er niks knooppuntachtigs aan. Assen-Zuid zie ik ook niet als knooppunt. De overige zou je het m.i. wel kunnen noemen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door keokiracer » wo 13 jun 2012, 18:46

jms schreef:Graag hoor ik uw reacties en of aanvulling
Wat dacht u van degene boven uw post ;) (A58xN57 afrit Arnestein a.k.a. knp. De Roode Leeuw a.k.a. knp. Nieuwland)

Verder nog A15xN57 afrit Brielle
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jun 2012, 21:56

^^ Die laatste vind ik meer een ingewikkelde afrit.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door sirdanilot » wo 13 jun 2012, 23:35

Waarom per se zo'n onderscheid afrit/knooppunt? In Engeland kan men prima zonder. Ik vind het systeem daar zelfs beter: belangrijke rotondes of kruispunten op het OWN krijgen daar óók een knooppuntnaam, een naam die vaak bij mensen bekend is wat dus kan helpen bij bijvoorbeeld verkeersinformatie. Deze naam is vaak vernoemd naar een nabijgelegen object (bijvoorbeeld Parliament Square in central london).

Dan heb je dus geen problemen meer met of iets een afrit is of een knooppunt, en of dat knooppunt nu rotondes, verkeerslichten of viaducten heeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Rene » do 14 jun 2012, 8:28

^^
In GB gebruikt men in de verkeersinformatie voor motorways vooral de junction-nummering. "...between junctions 5 and 6". Zo beknopt is het daar. Het systeem waarbij je een knooppunt ziet als een genummerde afrit is erg lastig, je krijgt dan van die Duitse toestanden waarbij de afritnummering op een knooppunt doorloopt en beide snelwegen dus een ander afritnummer kennen voor hetzelfde knooppunt - wat niet handig is dus heb je alsnog de knooppuntnamen nodig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Pino » do 14 jun 2012, 10:01

Zelf zie ik juist liever een systeem waarin een knooppunt gewoon ook een nummer heeft. Dat scheelt dit soort discussies over grensgevallen, is robuust met het oog op toekomstige upgrades, geeft aan de weggebruiker het meest consistente beeld dat je maar kunt krijgen én het geeft aan de weggebruiker de mogelijkheid om eenvoudig zijn positie ten opzichte van een belangrijke kruising te bepalen.

Dat zo'n knooppunt dan ook nog een ander nummer heeft dan de weggebruiker op weg 1 te zien krijgt, zie ik niet als probleem. Dat andere nummer krijg je namelijk toch niet te zien, zelfs niet als je afslaat. Op kaarten is het lastiger, maar dat moet in mijn optiek geen beletsel vormen. Overigens neemt dit niet weg dat de bestaande knooppunten wat mij betreft gewoon hun naam kunnen behouden, met die naam kunnen worden bewegwijzerd en met die naam kunnen worden genoemd in de verkeersinformatie. Feitelijk zoals in Duitsland. Maar de keuze om knooppunten buiten de nummering te houden vind ik geen geslaagde.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door jms » do 14 jun 2012, 20:47

jms schreef:
Edit A27 afrit 31 (Utrecht ring noord)
A50 afrit 6 (J.F. Kennedylaan)
Assen-Zuid
Barneveld
Bodegraven
Noorderhogebrug
Ureterpvallaat
Zuidlaren
Hier in ieder geval mijn onderbouwingen.

Volledig ongelijkvloerse half-stack met substandaard snelweg die zelf ook deels ongelijkvloers is.
Deels ongelijkvloerse aansluiting tussen een snelweg en de ter plaatse voormalig snelweg (A/N33)
Kruising tussen twee snelwegen dus sowieso knooppunt.
Ongelijkvloerse aansluiting tussen een snelweg en een stroomweg.
Volledig ongelijkvloerse aansluiting tussen twee stroomwegen.
Volledig ongelijkvloers aansluiting tussen een snelweg en een stroomweg.
Volledig ongelijkvloerse aansluiting tussen een snelweg en een stroomweg.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door jms » di 15 jan 2013, 15:41

Schopperdeschop

Vandaag hoorde ik in de verkeersinfo kp Ekkersrijt voorbij komen. Dit was me nog niet eerder opgevallen. Maar ook is het me nog niet eerder opgevallen de kruisingen die als afrit bewegwijzerd staan bij de verkeersinfo als knooppunt werden genoemd. Weet iemand meer over de status van dit knooppunt?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Palance » di 15 jan 2013, 15:52

Dit is ooit een 'werktitel' geweest voor een knooppunt, maar gelukkig is die naam er nooit van gekomen (Ekkersweijer ligt een paar kilometer verderop en dat is qua naam erg verwarrend).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Palance » di 15 jan 2013, 16:02

Ik hoorde hem trouwens net ook noemen, en ook de VID heeft hem ineens verzonnen:
A50 Eindhoven - Oss
tussen Eindhoven/Knooppunt Ekkersrijt en Sint-Oedenrode
4 km langzaam rijdend verkeer door een ongeval
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door jms » di 15 jan 2013, 16:29

Was verkeersinfo op 538 dus dat is ook VID.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Pino » di 15 jan 2013, 16:57

^^ Correct is volgens mij "afrit Eindhoven-Ekkersrijt", lijkt dus een simpele verschrijving in plaats van een nieuwe knooppuntnaam.

Overigens: op papier is het natuurlijk niet ideaal om de namen Ekkersrijt en Ekkersweijer naast elkaar te hebben. Echte verwarring onder weggebruikers zal echter beperkt blijven. In beide gevallen denkt de weggebruiker "noordwestkant van Eindhoven". En met het wegnummer A2 of A50 erbij, of de richting Nijmegen of Den Bosch, zal de luisteraar bij de verkeersinformatie genoeg weten.

EDIT: tekst doorgestreept na terechte opmerking in volgende post.
Laatst gewijzigd door Pino op di 15 jan 2013, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door captain007 » di 15 jan 2013, 17:00

^^ De desbetreffende aansluiting heet officieel Eindhoven-Centrum.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door boe! » di 15 jan 2013, 20:04

^^ Nee, dat staat verkeerd op Wegenwiki. De afrit heet Helmond. Ik heb nog even gezocht naar een foto, maar kan er zo snel niet een vinden.

Edit: op autosnelwegen.net staat het wel correct.
Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door captain007 » di 15 jan 2013, 22:11

^^ Dat heb ik dus meteen maar even aangepast.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Sophie » di 15 jan 2013, 22:30

Afrit Helmond op de A50 - wat een rare naam zeg. Helmond ligt ver van de afrit, en vanuit het noorden is dit geen logische weg naar Helmond.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Mark » wo 16 jan 2013, 0:32

Juist wel. Via de Ring Eindhoven en de N270 scheelt het zo'n 20 minuten ten opzichte van de route via de Randweg volgens Google Maps.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Sophie » wo 16 jan 2013, 4:52

^^ Volgens mij gaan wij van twee verschillende noorden uit. :mrgreen:
Ik ga van de A50 uit, waar je richting Helmond beter de N279 pakt vanaf Veghel... Via de huidige afrit Helmond is gewoon om...
Jij gaat van de A2 uit. Daar is Helmond via de A50 zeker sneller dan de randweg, maar ook daar is de route via de N279 vanaf Den Bosch 11 kilometer korter en het tijdverschil lijkt bij enkele secondes te liggen...
Vanuit westelijke richting is de afritnaam dus goed (voor mensen van de A2 misschien niet, maar voor die van de A58 in ieder geval), vanuit het Noorden (dus Veghel/Nijmegen) niet...
Eindhoven-Woensel zou ik een goed idee vinden...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Pino » wo 16 jan 2013, 8:17

^^ Komt dan ook weer bij dat het, zeker voor de verkeersinformatie, handig is om een afritnaam te hebben die niet al te ver van de afrit ligt. Daarmee voorkom je meldingen als "A28 tussen Ermelo en Lelystad 3km file". Misschien dan toch de reden dat de oude (werk)naam Ekkersrijt nog op een paar plaatsen opduikt?

Maar goed: :offtopic:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door waldo79 » wo 16 jan 2013, 10:30

boe! schreef: Edit: op autosnelwegen.net staat het wel correct.
Afbeelding
En Son en Breugel heeft er een "h" bijgekregen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Kaaiman » wo 16 jan 2013, 11:17

Het hangt wellicht samen met de ontwikkelingen betreffende de grote Ruit om Eindhoven en Helmond in combinatie met de Noordoostcorridor.

De Ruit en NOC moeten stroomwegen worden, dus een knooppuntconfiguratie met een naam die aansluit op de toekomstige wegenstructuur is nog niet eens zo heel raar. Of het ook nu al praktisch is, is natuurlijk een ander verhaal.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » do 17 jan 2013, 18:36

Timmetje schreef:Afrit Helmond op de A50 - wat een rare naam zeg. Helmond ligt ver van de afrit, en vanuit het noorden is dit geen logische weg naar Helmond.
Hangt er vanaf waar je in Helmond moet zijn. Om te zeggen dat het per definitie geen logische weg is, dat ben ik niet met je eens. Anderhalf jaar geleden moest ik een keer naar Stiphout, toen heb ik ook de A50 tot aan afrit Helmond genomen. Ook naar Brandevoort en 't Hout is de route via de afrit Helmond en de A270 een betere optie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door mavas » zo 26 jan 2014, 23:07

*schop*

In de nieuwe richtlijn bewegwijzering is de definitie van een knooppunt nu als volgt gedefinieerd:
- ongelijkvloers kruispunt van twee stroomwegen

Voorheen was dit:
- ongelijkvloers kruispunt van twee nationale stroomwegen

Daarmee is de definitie gelijkgetrokken met het Handboek Wegontwerp.
Een knooppunt kan dus nu ook aangeduid worden als een autosnelwegen en autoweg elkaar ongelijkvloers kruisen, of twee autowegen. Dat kunnen dus ook wegen zijn die niet in beheer bij het rijk zijn. Ben benieuwd of dit ook gaat gebeuren. Men zou dan mooi kunnen beginnen met knooppunt Bodegraven. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door RSK » ma 27 jan 2014, 0:59

^^ Bodegraven is nu net het voorbeeld wat volgens de oude richtlijn ook al als knooppunt kon worden gedefinieerd. Maar inderdaad, gelijk doen! ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » ma 27 jan 2014, 1:09

Wat mij betreft is de eerste kandidaat het knooppunt Noorderhoogebrug (N46/N370).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Peter » ma 27 jan 2014, 9:13

Er zal toch wel niet gedegradeerd worden vermoedelijk voor gelijkvloerse snelwegaansluitingen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door nederland24 » ma 27 jan 2014, 13:44

Dat zou betekenen dat er binnenkort heel wat gaten in de wegnummering kunnen gaan vallen. Rijkswaterstaat geeft knooppunten immers geen nummer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jan 2014, 13:54

Op sommige plekken is in de afritnummering (in ieder geval bij de aansluitingen van de N11 met de A4 en A12) al voorzien in een toekomstige uitbouw tot knooppunt. Afrit Bodegraven is vanaf het begin af aan al afrit 12a. Als dat een knooppunt wordt valt er dus geen gat in de afritnummering.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door verfmeer95 » ma 27 jan 2014, 14:15

De N11 tussen Bodegraven en Alphen a/d Rijn is pas in 2004 geopend, lang nadat de afritnummering was ingevoerd. Daardoor heeft die afrit het nummer 12a gekregen.
Bij een al eerder genoemde knooppuntstatus zou dat nummer weer de prullenbak in kunnen.

Plaats reactie