Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Frits » di 08 mar 2005, 19:48

Toen ik daar vorige week langs kwam, vroeg ik mij af waarom dit knooppunt bij Tilburg "De Baars" heet. Wat onderzoek bracht de oplossing. Ten tijde van de aanleg van de A58 ontstond er een zandafgraving, de Put van Heel. Aan de westkant was vroeger een visplas. Verschillende vissoorten werden hierin uitgezet, waaronder -je voelt 'm al aankomen- baarzen, snoeken en snoekbaarzen. De visplas is door de zandafgraving groter geworden. Het is een populaire plas voor vissers en duikers, hoewel dat laatse illegaal is. Lokatie van deze Put van Heel:

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/alg/baars.jpg

Knooppunt De Baars dankt zijn naam dus aan de vissen in de Put van Heel.
TOEVOEGING
RSK, 21 oktober 2015: vier afzonderlijke topics over het hetzelfde onderwerp samengevoegd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 08 mar 2005, 21:16

Op die manier krijgen we misschien nog eens een knooppunt "De Goudvis".

:lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 08 mar 2005, 21:19

Dan is de oplossing voor het knooppunt A50/A58 nu dus ook bekend:
knooppunt Gras.
Altijd wel ergens een grasveldje in de buurt...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 08 mar 2005, 22:01

Er is nu volgens mij nog één knooppunt waarvan ik niet weet waarom het zo heet, n.l. knooppunt Grijsoord bij Arnhem. Weet iemand waarom knooppunt Grijsoord zo heet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 08 mar 2005, 22:20

Misschien is daar in een grijs verleden wel een of ander oord geweest :lol:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2005, 14:34

Frits schreef:Weet iemand waarom knooppunt Grijsoord zo heet?
Volgens mij was "Grijsoord" een landgoed of streek in die omgeving. "Grijsoord" = grijze plaats of plek: als ik het goed heb is dat landgoed of die streek destijds (17e of 18e eeuw) zo genoemd wegens de troosteloze aanblik van het gebied (bos en heide) in de herfst. Ik ben hier niet zeker van, maar meen ooit zoiets gelezen te hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 09 mar 2005, 19:06

Ik meen ooit een overzichtje te hebben gepost met bijzondere knooppuntnamen. Een cc-tje heb ik gemaild naar Erwin, helaas geen copie meer op deze computer :cry:
Maar goed ik zal kijken of ik nog iets kan vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 09 mar 2005, 19:47

Op http://www.autosnelwegen.net/knp.html te vinden, hoewel die pagina eigenlijk wel een update en upgrade nodig heeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 09 mar 2005, 20:06

Palance schreef:Op http://www.autosnelwegen.net/knp.html te vinden, hoewel die pagina eigenlijk wel een update en upgrade nodig heeft.
Leuk overzicht, had ik nog niet eerder gezien.

In het kader van nutteloze informatie:

Driebond: genoemd naar industrieterrein, genoemd naar polder (ooit een "verbond" tussen 3 verschillende polders)

Europaplein (2x): zo genoemd op verzoek van de Raad van Europa (o.i.d.): deze riep in de jaren 50 alle gemeenten op een straat of plein naar Europa te noemen, om de "Europese gedachte" uit te dragen.

Joure: is niet een van de 11 Friese steden, dus (?) eerder een dorp...

Lunetten: eigenlijk een soortnaam voor een vestingwerk in de vorm van een halve maan (Frans: lunet).

Sabina: opmerkelijk is dat een viaduct verderop "Fort Sabine" heet, met een "e" dus.

Vaanplein: inderdaad genoemd naar de Vaanweg, op zijn beurt genoemd naar Tuindorp De Vaan. Dit tuindorp heet zo omdat de oorspronkelijke grondeigenaar, ene Vaandeldrager of zo, eiste dat zijn naam op een of andere manier gebruikt werd!

Zonzeel: een dijk in de buurt van het KP heet Zonzeelsedijk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 20:08

Driebond? Waar is dat nou weer dan? Een echt knooppunt? Of een N-weg/A-weg knooppunt?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 09 mar 2005, 20:17

Zonzeel: een dijk in de buurt van het KP heet Zonzeelsedijk.


Zonzeel is genoemd naar een verdronken dorp. Zie ook dit topic op het oude forum: http://www.board-z.de/board2372/topic37268-0.html
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 09 mar 2005, 20:17

Driebond was toch tussen de A/N7 en N46?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 20:18

Oei jij weet t, en ik woon er nogwel 150km dichter bij ook:-S

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 09 mar 2005, 20:22

Rescue examen in de Baars
Afgelopen zaterdagmiddag was het examen rescue in de baars. Het was zeer mooi weer, het zicht onder water was perfect en de inzet was natuurlijk goed, anders had ik dit niet kunnen melden.
Fedde en Hedwig gefeliciteerd, de anderen nog even theorie en dan???
Op naar divemaster nu.!!
http://www.molamola.nl/nieuws_archief.html

Kennelijk is 'de Baars' gewoon de naam van de vijver geworden. Of in ieder geval een bijnaam.

Grijsoord is de naam van een nabijgelegen park/natuurgebied: bron: http://www.arnheminfo.net/10000095dd142 ... f012cdd1e/

Meer wensen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » do 10 mar 2005, 1:24

Toch nog een vraagje

Coenhaven, Coentunnel, Coenplein...

Who or what is Coen :?:
It aint over 'till it's over...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » do 10 mar 2005, 1:26

Ook Vaanplein... genoemd naar Vaanweg... maar waarkomt de VAAN vandaan :?:
It aint over 'till it's over...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » do 10 mar 2005, 1:28

En... toch nog eentje... vliegveld Ypenburg is toch ook wel ergens naar genoemd? Is het de polder heeft er een boerderij met die naam gestaan?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 10 mar 2005, 8:17

harry schreef:
Palance schreef:Op http://www.autosnelwegen.net/knp.html te vinden, hoewel die pagina eigenlijk wel een update en upgrade nodig heeft.
Leuk overzicht, had ik nog niet eerder gezien.

In het kader van nutteloze informatie:

Vaanplein: inderdaad genoemd naar de Vaanweg, op zijn beurt genoemd naar Tuindorp De Vaan. Dit tuindorp heet zo omdat de oorspronkelijke grondeigenaar, ene Vaandeldrager of zo, eiste dat zijn naam op een of andere manier gebruikt werd!
Heh, je bent hierin verder gekomen dan ik, en dat terwijl ik zowat bovenop het Vaanplein woon :) In Rotterdam-Zuid komt die naam "Vaan" ook heel veel voor, ik heb nooit kunnen achterhalen waar dit nou vandaan komt.

Een aantal jaren terug ben ik bij een voorstelling geweest van Pater Moeskroen in Barendrecht (ik ben de titel van de voorstelling kwijt). Het was een soort sprookje (niet Roodkapje :) ) over o.a. ridders. Daarbij vertelde de zanger dat het men op was gevallen dat er nogal wat verwijzingen naar de riddertijd in de regio waren: Vaanweg/-plein, Ridderkerk, Mijnsheerenland, Heerjansdam. Of het zo is weet ik niet, maar erg toevallig is het allemaal wel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 10 mar 2005, 10:55

LennyKravitz schreef:Toch nog een vraagje

Coenhaven, Coentunnel, Coenplein...

Who or what is Coen :?:
Tot voor kort mij ook onbekend, maar toen er in het college "Geschiedenis van de Nederlanden" vorige week sprake was van ene Jan Pieterszoon Coen, kon ik meteen de link leggen naar dit forum. :)

Meneer Coen was in het begin van de zeventiende eeuw (na de oprichting van de VOC) gouverneur-generaal van de Republiek in Nederlands-Indië. Hij wilde het monopolie van de handel op Indië in handen van de Republiek houden, wat Engeland uiteraard niet zinde. Zodus vormde hij een van de aanleidingen tot een reeks oorlogen met Engeland.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 10 mar 2005, 15:59

Tja, het geschiedenisonderwijs is tegenwoordig niet meer wat het geweest is, Rien. Ik vrees dat als je de gemiddelde Nederlander tegenwoordig naar markante figuren uit de 17e eeuw vraagt, men hoogstwaarschijnlijk blijft steken bij ene M.A. de Ruyter. Bij een zilvervloot denkt men eerder nog aan een type kinderspaarrekening uit de jaren '70 en '80... :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 10 mar 2005, 16:59

J. P. Coen is de iemand die op de nominatie staat als meest foute Nederlander allertijden. Iemand die slavenhandel tot grote hoogte heeft doen stijgen.
Overigens onze held van Speyk kan er ook wat van. Hij is de uitvinder van het moderne zelfmoord-terrorisme geweest. Hij heeft zichzelf opgeblazen in de haven van Antwerpen omdat zijn boot (met hem erin) anders in de handen van de vijand, de Belgen viel. (Belgie had zich net onafhankelijk verklaard...). Misschien een leuke naam voor de Westerschelde-tunnel: De Van Speyk-tunnel :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 10 mar 2005, 19:04

René schreef:men hoogstwaarschijnlijk blijft steken bij ene M.A. de Ruyter.
Die is toch van de hagelslag?
Vincent schreef:Misschien een leuke naam voor de Westerschelde-tunnel: De Van Speyk-tunnel
:lol:

(Ivo de Wijs, vlak na de opening, in een Vlaams TV-programma: Nederlanders wees gerust, na de tunnel bent u niet metéén in België.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 10 mar 2005, 19:56

harry schreef:Die is toch van de hagelslag?
Da's een grapje, toch? :lol:

Michiel de Ruyter was de admiraal die, samen met Maarten Tromp, tijdens de eerste Engels-Hollandse Oorlog (1652-1654) de vloot van de Republiek aanvoerde.
Had ik toch verwacht dat jullie meer van jullie vaderlandsche geschiedenis afwisten, zeker wat betreft de Gouden Eeuw... :P

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » do 10 mar 2005, 21:52

Mooie verklaringen hierboven... en Ypenburg... waar is dat (voor het vliegveld) vandaan gekomen?
It aint over 'till it's over...

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 11 mar 2005, 22:39

Palance schreef:Op http://www.autosnelwegen.net/knp.html te vinden, hoewel die pagina eigenlijk wel een update en upgrade nodig heeft.
Op die pagina staat onder andere:
Zaarderheiken Limburg A67/A73 Polder

Nu woon ik in Venlo en ik kan met niet herinneren dat hier ooit een polder is geweest... (alles ligt hier tussen de 20 en 50m boven NAP)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 9:49

Misschien een uiterwaard van de Maas? Of hebben ze die daarniet/te ver van de Maas af?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 12 mar 2005, 14:45

hmzzz.... nee is net iets te ver. Ik heb wel net in de provincie-atlas gekeken en daar zag ik wel dat het bos wat daar ligt (knooppunt ligt in een bos) zaardeheijken heet en een gebouw aldaar "De Zaar". Dus mss is het vernoemt naar dat bos?

Ruud
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 14:36
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Bericht door Ruud » za 12 mar 2005, 20:28

Dit vond ik op een site van Geolution. Het klinkt in ieder geval waarschijnlijker dan het verhaal van de "Limburgese polder".

Knooppunt zaarderheiken ligt in het bos, of op de hei, die vroeger Zaarderheike werd genoemd. Genoemd naar de Zaar, een weggetje door dit gebied met wat boerderijtjes en weilandjes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 20:28

Kijk... nou komen we ergens!

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 12 mar 2005, 20:29

Dat kan kloppen. Want het ligt idd iets hoger (20m boven NAP) en is omringt door veel naaldbomen. Zie ook mijn foto's op mijn site

Plaats reactie