Knooppunten: definitie en naamgeving

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 okt 2015, 23:32

^^ Dat zou inderdaad leuk zijn, want de laatste tijd zijn de nieuwe knooppuntnamen niet erg origineel. Eerlijk gezegd had ik wel wat beters verwacht dan Assen en Zuidbroek bijvoorbeeld. Vooral voor Assen waren er gewoon veel verschillende potentiële namen die naar de directe omgeving verwijzen: De Haar, Twijfelveld, Witterbroek, Baggelhuizen, Graswijk, Bedeldijk, Stroomdrift. Maar nee, men koos voor het saaie Assen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door RSK » wo 21 okt 2015, 23:41

Ja, ik zie het helemaal voor me: "En dan nu de verkeersinformatie. N7 Drachten-Bremen, ring Groningen: 2 kilometer voor het Eierbalplein. A16 Rotterdam-Breda, tussen knooppunt Geelhoed en de Moerdijkbrug 3 kilometer vanwege een verkeerd geplaatst bord. A30 tussen Barneveld en knooppunt Kippenschuur..." En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ik zou eigenlijk nog liever zien dat knooppuntnamen bij opbod voor 5 jaar verkocht worden aan bedrijven als reclame-uiting. De meest filegevoelige wegvakken zullen het populairst zijn, de opbrengst kan dan in een speciaal fonds om de problemen op dat punt aan te pakken. En dan staan we in de tussentijd maar even in de file tussen de knooppunt Microsoft en het Coca Colaplein...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Wouter N14 » wo 21 okt 2015, 23:43

Naamgeving moet uiteraard wel onderbouwd worden met bv. historische verwijzing of oude topografische bronnen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » do 22 okt 2015, 0:01

hoevenpe schreef:A1-A30 of is die al genoemd?
^^
Coen Tunnel schreef:En ja, ook Barneveld zou een knooppuntstatus moeten krijgen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » do 22 okt 2015, 0:05

Coen Tunnel schreef:men koos voor het saaie Assen.
Zodat men knooppunt en afrit op 1 bord kon aankondigen, ook op de vorkborden bij de vorige en volgende afrit. Toch wel handig eigenlijk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 0:36

^^ Goed, er is wat voor te zeggen omdat er ook een afrit in het knooppunt is geïntegreerd. Maar ik vind het wel jammer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Rene » do 22 okt 2015, 0:42

Assen is voor iedereen goed en snel leesbaar. Een korte naam, en iedereen weet meteen waar het ligt. Prima.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 0:46

^^ Dat soort argumenten zijn voor eerdere naamgevingen van knooppunten nooit overwegingen geweest. Daar is juist niet voor de namen van grotere plaatsen gekozen maar voor historisch verantwoorde namen (zeer recentelijk nog bv. Tiglia en Het Vonderen). Er zijn maar een paar uitzonderingen zoals Hoogeveen en Heerenveen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Wouter N14 » do 22 okt 2015, 9:20

En bestaat de richtlijn nog die zegt dat een knooppuntnaam niet ook als afritnaam in gebruik mag zijn?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Jackbauer1350 » do 22 okt 2015, 9:57

Voor Barneveld wordt een naam nog lastig mocht de naam Barneveld onwenselijk zijn. (hoewel de aansluiting in de A30 Barneveld-Noord heet).

Er ligt niet veel (historisch) interessants in de buurt. Al zou de naam van het industrieterrein kunnen, Knooppunt Harselaar. Of Knooppunt Esveld naar de Esvelderbeek die er vlakbij ligt.
Historisch gezien is Barneveld bekend om z'n kippen. Dan krijg je knooppunt Kip of zoals RSK al noemde, knooppunt kippenschuur. Maar dat klinkt erg belachelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 10:33

Wouter N14 schreef:En bestaat de richtlijn nog die zegt dat een knooppuntnaam niet ook als afritnaam in gebruik mag zijn?
Als er een paar kilometer tussen zit lijkt het mij onwenselijk, maar als knooppunt en afrit geïntegreerd zijn (zoals bij Assen, en ook bij knooppunten met parallelstructuren als Gorinchem) lijkt het mij minder problematisch.
Jackbauer1350 schreef:Er ligt niet veel (historisch) interessants in de buurt. Al zou de naam van het industrieterrein kunnen, Knooppunt Harselaar.
De Harselaarsche Beek ligt ook dicht bij het knooppunt, dus als Barneveld niet zou kunnen ligt Harselaar voor de hand.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Wesso » do 22 okt 2015, 11:18

Ik ga mee met Vinny's richtlijn.
Vinny's richtlijn schreef:1. "knooppunten een knooppunt-symbool mee te geven als in alle richtingen het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld"
2. "aansluitingen een afritsymbool mee te geven als in de hoofdrichting het verkeer conflictvrij wordt afgewikkeld"
3. "Alle andere aansluitingen of kruisingen moeten dan een symboolloze aanduiding krijgen"
Aansluiting Barneveld zou hierdoor hetzelfde kunnen blijven, dus een afrit van de A1 en geen symboolloze aanduiding op de A30, die ter plaatse VRI-kruisingen heeft. De vermelding "Barneveld" zou hier kant noch wal raken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door captain007 » do 22 okt 2015, 14:29

Jackbauer1350 schreef:Voor Barneveld wordt een naam nog lastig mocht de naam Barneveld onwenselijk zijn. (hoewel de aansluiting in de A30 Barneveld-Noord heet).
Er ligt niet veel (historisch) interessants in de buurt.
Dan zal het iets als Appel, Kallenbroek of Terschuur kunnen zijn, die er vlakbij liggen. Wel namen die niet verwarren met andere knooppunten en ook in de verkeersinformatie nog eens fatsoenlijk uitspreekbaar is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Wouter N14 » do 22 okt 2015, 14:48

Appeltje-eitje zou dan wat meer voor de hand liggen :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Jackbauer1350 » do 22 okt 2015, 18:11

Terschuur, Esveld, Harselaar zijn dan de meest normale te bedenken namen voor de huidige aansluiting Barneveld.
Wouter N14 schreef:Zou leuk zijn om inspraak te hebben op al die nieuwe knooppuntnamen ;)
Even wat verzinnen voor mogelijke andere knooppunten dan. Die deels weliswaar buiten de nationale stroomwegen vallen maar goed:

A6xN711: Knooppunt Swifterband (er ligt verder geen aansluiting met dezelfde naam), Knooppunt Pleisterplas (plas naast de aansluiting) of Knooppunt Vorrink (windpark langs de dijk heet Irene Vorrink). Ketel in de naam zal te verwarrend zijn met Kethelplein.
A6xN702: Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn Knooppunt Kromsloot (Kromslootpark wat erbij ligt)
A58xN57: Knooppunt Mortiere (polder) of Knooppunt Nieuwland (naar nieuw- en st joosland)
A50 aansluiting Helmond gewoon knooppunt De Bokt , of Knooppunt Koppenberg. Ekkersrijt lijkt teveel op Ekkersweier.) - Voor als die ringweg er dus komt
A28xN34: Knooppunt De Punt, bekt alleen niet echt lekker in de verkeersinfo. Knooppunt Westerdiep (nabijgelegen watertje) Eelde valt af, zelfde naam als aansluiting en Laren in de naam geeft weer verwarring met het Noord-Hollandse Laren.
A7:N31xN381: Drachten ongewenst vanwege gelijknamige aansluiting in de N31. Knooppunt Ureterp is dan een optie.
A59xN261: Heeft de gemeente Waalwijk al een naam voor bedacht, Langstraat.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door keokiracer » do 22 okt 2015, 18:24

^^ Swifterbant dan ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 18:55

Jackbauer1350 schreef:Terschuur, Esveld, Harselaar zijn dan de meest normale te bedenken namen voor de huidige aansluiting Barneveld.
Wouter N14 schreef:Zou leuk zijn om inspraak te hebben op al die nieuwe knooppuntnamen ;)
Even wat verzinnen voor mogelijke andere knooppunten dan. Die deels weliswaar buiten de nationale stroomwegen vallen maar goed:

A6xN711: Knooppunt Swifterband (er ligt verder geen aansluiting met dezelfde naam), Knooppunt Pleisterplas (plas naast de aansluiting) of Knooppunt Vorrink (windpark langs de dijk heet Irene Vorrink). Ketel in de naam zal te verwarrend zijn met Kethelplein.
Vorrink zal wel niet, dan wordt het naar een persoon vernoemd, en dat gebeurt in Nederland weinig. Knooppunt Kamperhoek zou ook kunnen. De hoekpunten van de Flevopolders (en ook de Noordoostpolder) hebben namen gekregen en de A6 komt op de Kamperhoek Oostelijk Flevoland binnen. De naam van het natuurgebiedje naast de aansluiting is ook Kamperhoek en de Kamperhoektocht loopt vlakbij de aansluiting, dus de naam Kamperhoek (of Pleisterplas) is gezien de locatie een mooie naam.
A6xN702: Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn Knooppunt Kromsloot (Kromslootpark wat erbij ligt)
Lijkt me de beste optie. De kans dat er verwarring optreedt met Holsloot lijkt me vrij klein. Je kunt het knooppunt ook niet naar Almere noemen want er is al een knooppunt Almere en historisch is er ook weinig waar je het knooppunt naar zou kunnen vernoemen.
A58xN57: Knooppunt Mortiere (polder) of Knooppunt Nieuwland (naar nieuw- en st joosland)
Ik zou gewoon voor De Roode Leeuw gaan, die naam is al eerder ter sprake gekomen.
A50 aansluiting Helmond gewoon knooppunt De Bokt , of Knooppunt Koppenberg. Ekkersrijt lijkt teveel op Ekkersweier.) - Voor als die ringweg er dus komt
De Bokt kan niet, want dat lijkt teveel op De Hogt, en dat kan voor verkeersinformatie problemen opleveren, beide knooppunten liggen ook bij Eindhoven. Knooppunt Blixembosch zou ook kunnen.
A28xN34: Knooppunt De Punt, bekt alleen niet echt lekker in de verkeersinfo. Knooppunt Westerdiep (nabijgelegen watertje) Eelde valt af, zelfde naam als aansluiting en Laren in de naam geeft weer verwarring met het Noord-Hollandse Laren.
En het Gelderse Laren. Maar Laren is in Drenthe helemaal niks. Er is geen plaats die Laren heet, er zijn alleen plaatsen die Zuidlaren, Westlaren, Midlaren en Noordlaren (net in de provincie Groningen) heten. Dus Laren zou ook nergens op slaan. Knooppunt De Punt lijkt me geen optie, maar knooppunt Ydermade of knooppunt Oostbroeken zou wel kunnen. Andere namen die naar het gebied verwijzen bekken niet lekker, zoals Karrenstroeten, Okkerveen en Grijze Steen. Het Westerdiep waar jij op doelt is volgens mij gewoon onderdeel van de Drentsche Aa. Maar Drentsche Aa lijkt mij als knooppuntnaam niet geschikt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Ydermade.
A7:N31xN381: Drachten ongewenst vanwege gelijknamige aansluiting in de N31. Knooppunt Ureterp is dan een optie.
Historisch gezien heette de aansluiting, al toen het nog een gelijkvloers kruispunt was, Ureterpvallaat. Dat is een wat lange naam, maar zo wordt het in regionale media nog steeds wel genoemd. Het is historisch ook een verantwoorde keuze. Een andere goede optie is knooppunt Haudmare. Het viaduct van de N31/N381 over de A7 heet zo, de N381 heeft ook als straatnaam Opper Haudmare. Waar de benaming Haudmare precies vandaan komt weet ik echter niet.
A59xN261: Heeft de gemeente Waalwijk al een naam voor bedacht, Langstraat.
Dat zou ook een prima naam zijn.

Mocht het krappe trompetje A35-N36 nog in aanmerking komen voor een knooppuntstatus, dan stel ik knooppunt Wendelgoor voor.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 22 okt 2015, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Palance » do 22 okt 2015, 19:10

Coen Tunnel schreef:
A6xN702: Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn Knooppunt Kromsloot (Kromslootpark wat erbij ligt)
Lijkt me de beste optie. De kans dat er verwarring optreedt met Holsloot lijkt me vrij klein. Je kunt het knooppunt ook niet naar Almere noemen want er is al een knooppunt Almere en historisch is er ook weinig waar je het knooppunt naar zou kunnen vernoemen.
Knooppunt Zuiderzee :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 19:25

^^ Touché. :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door boe! » do 22 okt 2015, 20:03

Jackbauer1350 schreef:Terschuur, Esveld, Harselaar zijn dan de meest normale te bedenken namen voor de huidige aansluiting Barneveld.
Esveld niet. Esveld ligt een paar kilometer ten oosten van Barneveld. Dan heb je ook nog het Amersfoortse Esveld (het gebied ten zuiden van Hoevelaken tussen de A1 en ten noorden van de Barneveldsche Beek). Beide liggen op kilometers afstand van het knooppunt. Kallenbroek ligt nog het meest in de buurt.
Laatst gewijzigd door boe! op do 22 okt 2015, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Rene » do 22 okt 2015, 20:13

Coen Tunnel schreef:
A7:N31xN381: Drachten ongewenst vanwege gelijknamige aansluiting in de N31. Knooppunt Ureterp is dan een optie.
Historisch gezien heette de aansluiting, al toen het nog een gelijkvloers kruispunt was, Ureterpvallaat. Dat is een wat lange naam, maar zo wordt het in regionale media nog steeds wel genoemd. Het is historisch ook een verantwoorde keuze. Een andere goede optie is knooppunt Haudmare. Het viaduct van de N31/N381 over de A7 heet zo, de N381 heeft ook als straatnaam Opper Haudmare. Waar de benaming Haudmare precies vandaan komt weet ik echter niet.
Drachten is kort en goed uitspreekbaar, en is prima qua herkenbaarheid. Wat mij betreft is dat de ideale naam.

Op de tweede plek zou ik Aazeven zetten. Met de klemtoon op de eerste lettergreep. :p

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Vinny » do 22 okt 2015, 20:21

Is dit nu sarcastisch? Dan kun je alle knooppunten tussen Zaandam en Bad Nieuweschans wel omnoemen naar Aazeven...., En bij Papendrecht en 's Gravendeel kun je twee knooppunten Adri krijgen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2015, 20:36

Rene schreef:Drachten is kort en goed uitspreekbaar, en is prima qua herkenbaarheid. Wat mij betreft is dat de ideale naam.
Herkenbaarheid... Overal kun je aan wennen. We zijn nu ook gewend aan Hattemerbroek, Grijsoord, Kerensheide, Hooipolder, Zonzeel, Sint Annabosch en Ekkerswijer. Ik vind die traditie van knooppuntnamen die verwijzen naar een klein dorp, een heuvel, een bos, een beek, een polder of iets anders in de omgeving ook wel wat hebben.
Vinny schreef:Is dit nu sarcastisch? Dan kun je alle knooppunten tussen Zaandam en Bad Nieuweschans wel omnoemen naar Aazeven....
Maar alleen bij Drachten ligt pal naast het knooppunt een industrieterrein met de naam Azeven (met één a), vernoemd naar de snelweg. ;)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 22 okt 2015, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Vinny » do 22 okt 2015, 20:40

Dat is zo'n historisch verantwoorde naam hé. Al in de prehistorie werden er Romeinse vazen gemaakt waar de naam van betreffend gehucht in hiëroglieven bedrukt werd zoals recente opgravingen in Tunesië hebben aangetoond.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » do 22 okt 2015, 21:55

Vinny schreef:Aazeven.... Adri
Ik zie een naam ontstaan voor het knooppunt in de A6 bij Almere waar geen historie in de buurt zou zijn: Knooppunt (André) 'Azes.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door harry » do 22 okt 2015, 21:58

Wouter N14 schreef:Appeltje-eitje zou dan wat meer voor de hand liggen :lol:
Het restaurant/carpoolplaats aldaar heet Appel en Ei.

Bijna niemand schijnt meer te weten dat "appeltje-eitje" een contaminatie is van 2 uitdrukkingen. Iets is een eitje als het makkelijk is, en je krijgt het voor een appel en een ei als het goedkoop is. De combinatie hiervan was 10 jaar geleden nog gewoon fout. Tegenwoordig praat iedereen elkaar na en is het gewoon geworden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knooppunten: definitie en naamgeving

Bericht door Rene » do 22 okt 2015, 22:30

Appeltje-eitje is al jaar en dag Amsterdams voor "gemakkelijk".

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door JB81 » vr 23 okt 2015, 7:59

Coen Tunnel schreef:En het Gelderse Laren. Maar Laren is in Drenthe helemaal niks. Er is geen plaats die Laren heet, er zijn alleen plaatsen die Zuidlaren, Westlaren, Midlaren en Noordlaren (net in de provincie Groningen) heten. Dus Laren zou ook nergens op slaan.
Larens dan :duck:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Pino » vr 23 okt 2015, 11:09

Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Drachten is kort en goed uitspreekbaar, en is prima qua herkenbaarheid. Wat mij betreft is dat de ideale naam.
Herkenbaarheid... Overal kun je aan wennen. We zijn nu ook gewend aan Hattemerbroek, Grijsoord, Kerensheide, Hooipolder, Zonzeel, Sint Annabosch en Ekkerswijer. Ik vind die traditie van knooppuntnamen die verwijzen naar een klein dorp, een heuvel, een bos, een beek, een polder of iets anders in de omgeving ook wel wat hebben.
Het heeft zeker iets. Maar dat soort namen dragen wel wat minder bij aan de geleiding dan de naam van een plaats die iedereen kent. Ter plaatse enigszins bekenden zullen weten wat er wordt bedoeld wanneer op DRIPs of verkeersinformatie naar dit knooppunt wordt verwezen, maar mensen die ter plaatse onbekend zijn zullen weinig kunnen met zo'n naam. Krijg je een beetje wat ik heb met de namen van Britse kruispunten (bewegwijzerd) en knooppunten (onbewegwijzerd).

Daarmee wil ik niet zeggen dat namen van bekende plaatsen beter zijn dan namen van nabijgelegen gehuchten, herbergen etc. Het eerste brengt je onvermijdelijk naar lange namen als Knooppunt Rotterdam-Zuidoost. Het brengt je ook gegarandeerd terug naar de eeuwige vraag of een knooppunt dezelfde naam mag hebben als een afrit. Die laatste komt niet alleen terug bij lange samengestelde knooppuntnamen, maar net zozeer bij enkelvoudige plaatsnamen als Drachten en Assen. Dat we bij Hoevelaken en Badhoevedorp historisch gegroeide knooppuntnamen hebben die even verderop ook als afrit bewegwijzerd zijn, wil niet automatisch zeggen dat we dat soort situaties ook moeten opzoeken bij nieuwe knooppuntnamen.

Laat ik zeggen dat je in knooppuntnamen kunt kiezen voor een Brits systeem en een Duits systeem. Ik heb geen principieel bezwaar tegen Brits, omdat ik vind dat het belang van knooppuntnamen maar relatief klein is en er dus wel een voordeel zit in het kiezen van een naam die niet verder bewegwijzerd staat. Het Duitse systeem heeft daarentegen een herkenbaarheid in zich elders weer wreekt. In Nederland zwalken we heen en weer tussen beide systemen. Misschien moet er toch eens een keuze worden gemaakt ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Knooppuntdefinitie

Bericht door Via » vr 23 okt 2015, 18:27

Pino schreef:Daarmee wil ik niet zeggen dat namen van bekende plaatsen beter zijn dan namen van nabijgelegen gehuchten, herbergen etc. Het eerste brengt je onvermijdelijk naar lange namen als Knooppunt Rotterdam-Zuidoost.
Knooppunt 010-ZO. Verwarring uitgesloten... :dyn_hyp:

Plaats reactie