Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door sirdanilot » za 27 aug 2011, 15:26

Waar zijn de alleroudste old-schoolborden nog te vinden? Binnen Old-School zijn namelijk ook veranderingen geweest, zoals verandering van materiaal (reflectiefolie) en ook borddesign. Van de knoeroude borden met een zeer donkerblauwe kleur en scherp gehoekte pijlen zijn er volgens mij geen meer over, maar vooral rondom Rotterdam zijn er nog wel old-school borden die ouder lijken dan andere.

Op dit bord hebben sommige bestemmingen een groter lettertype.

Sommige borden op de A13 richting Rotterdam zien er 's nachts heel donker uit. Wellicht had men toen nog geen (goede) reflectorfolie? Alleen kan ik die nu even niet vinden omdat streetview alleen overdag heeft...

Iemand nog suggesties?

EDIT: Mag natuurlijk ook op ex-snelwegen of snelwegachtige wegen, zoals het gelinkte bord dat nét achter het einde autosnelwegbord staat.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door nederland24 » za 27 aug 2011, 19:33

Soms zie je nog wel eens wat donkerblauwe borden met aanstralers, al weet ik precies waar die borden staan. Hoe oud zijn die borden?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Willem » za 27 aug 2011, 23:05

Misschien staan er op de A44 nog een aantal vrij oude borden.

Van de borden op de A13 kan ik me de voorgangers nog wel herinneren, maar ik heb geen flauw idee wanneer deze opgehangen zijn. Vermoedelijk ergens in de jaren '90.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door sirdanilot » zo 28 aug 2011, 0:01

Weet je waar die borden met aanstralers staan? Heb je er toevallig een lijstje van? Het bord dat ik had gelinkt had volgens mij ook aanstralers (al staat het natuurlijk nét niet op de snelweg, maar goed).

^^ Ik dacht dat men toen toch wel al goede reflectorfolie had? Toch zien veel van de borden op de A13 er 's nachts nogal donker uit.

De A44 is wel grotendeels oldschool en de weg zelf is erg oud, maar van die écht oude borden zoals bij Rotterdam zijn er niet. Op streetview zie ik ook niet zo gauw borden met aanstralers, al moet ik zeggen dat ik maar een enkele keer op de A44 ben geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2011, 0:13

In de jaren '90 zijn nogal wat bewegwijzeringspanelen langs de A 44 vernieuwd. Ik kan me het oude afritbord van Noordwijkerhout nog herinneren: vol "kogel"gaten... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 aug 2011, 1:00

Ik weet niet of deze er nog staat, maar het is zeker een oudje. A7 is hier gewoon gepopnageld over (vermoedelijk) N7, als je goed kijkt, ook de plaatsing van de afritruiter is zeer merkwaardig, en het bord is eigenlijk ook veel te klein voor een autosnelweg:

http://maps.google.nl/maps?q=nieuwescha ... 4,,0,-1.37

Ik vermoed dat dit bord nog uit de jaren '80 stamt.

Deze op de A326 zal ook al erg oud zijn:

http://maps.google.nl/maps?q=wijchen&ll ... 8,,0,-0.73

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Jeroen O » zo 28 aug 2011, 9:12

Dit is ook een oude, op knooppunt Joure.

Zo te zien heeft er oorspronkelijk nog A50 op gestaan en is het later overgepopnageld met een bordje A6.

http://maps.google.nl/?ll=52.957199,5.8 ... 4,,1,-8.03

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Chris » zo 28 aug 2011, 9:28

Op knooppunt Hattemerbroek hangen, komende vanaf de A50, nog oude portalen met aanstralers. Misschien zijn die wel uit de tijd dat de snelweg werd geopend in 1977. Als dit het geval is, liep Nederland destijds wel voorop qua bordontwerp. Vergelijk het met die oude Franse borden op de A23 bij Valenciennes (dat stuk snelweg opende in 1978).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Pino » zo 28 aug 2011, 10:39

sirdanilot schreef:Op dit bord hebben sommige bestemmingen een groter lettertype.
Ik vermoed dat dit bord jonger is dan je denkt. Stadsdelen in het wit, al met havennummering. Dan praat je toch echt wel over eind jaren '80. En daar staan er vrij veel van rond Rotterdam. Borden gaan niet stuk, er hoeven geen nieuwe doelen op, er hoeven geen nieuwe pijlen op. Dan kan zo'n portaal het makkelijk dertig jaar houden. Dat raakt nog wel eens ondergesneeuwd, wanneer je ziet hoeveel borden uit het Diamond Grade-tijdperk alweer vervangen zijn door NBA, omdat ze kennelijk aan het einde van hun levensduur zaten.

Wat betreft het grotere lettertype voor sommige doelen, dat is al heel lang (sinds de invoering van de old school-bewegwijzering eind jaren '60) geen beleid meer. Ik vermoed in die zin dat de wat kleinere letter een improvisatie van de ANWB is geweest om te werken met het gebleken ruimtegebrek. Je praat hier ook over zo ongeveer de eerste generatie borden met witte doelen erop. Wellicht had men toen nog niet het speciale Ee-lettertype voor gebruik binnen witte vlakken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2011, 10:44

Ik heb sowieso het idee dat de meeste van de borden die zojuist zijn gepost uit het eind van de jaren '80 komen (en niet eind jaren '70). Overigens toont dit aan dat bewegwijzering veel langer mee kan gaan als 20 jaar (wat nu de afschrijvingstermijn is). Wegwijzers die gemaakt zijn van geëmailleerd beton, zoals op het OWN van Frankrijk te vinden zijn, kunnen zelfs 70 jaar meegaan, mits voldoende onderhoud wordt gepleegd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Pino » zo 28 aug 2011, 12:03

Afschrijven in twintig jaar vind ik niet zo heel raar, maar afschrijving is natuurlijk alleen maar iets economisch. Het wil zeggen dat je aan het einde van de economische levensduur van het bord maar beter geen grotere reparaties meer kunt doen. Maar als een bord nog in goede staat is, betekent ommekomst van de 20 jaar zeker niet dat toch vervangen moet worden.

Als ik naar oude borden in Frankrijk kijk, met van die enorme slijtage, vraag ik me af van welk materiaal ze zijn gemaakt. Werd daar in die tijd wel folie gebruikt? In andere landen kom ik ook wel eens wat oude borden tegen, maar daar herken je de ouderdom dan eerder aan zaken als lettertypen uit het verleden. Alleen in Frankrijk lijkt deze vorm van slijtage aan de orde op oudeborden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Rene » zo 28 aug 2011, 12:09

Voor 1990 waren in Nederland alleen de witte letters en biezen retroreflecterend. Na 1990 werd met Diamond Grade ook het blauw retroreflecterend uitgevoerd, met als gevolg dat voor die borden de aanstralers verdwenen.

Op snelwegen zijn er niet veel borden over met bouwjaar 1989 of ouder.
Degenen die ik zo snel kan bedenken:

A2, KP Amstel
A9, KP Badhoevedorp. Inmiddels is de 2e a van Haarlem ook al verdwenen.
A13, VZP Vrijenban

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Palance » zo 28 aug 2011, 12:31

A29 bij Barendrecht
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 12:58

N370 Groningen Hoort toch wel bij mijn favorieten.
Knooppunt Ewijk
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2011, 12:59

@ Palance: Dat bord is iets recenter dan die op de A 13. Dat was namelijk echt old oldschool ;), want toen hadden de borden in rechtdoorgaande richting dezelfde hoogte als de afrit. Dit vond men in de jaren '70 mooier. Dat is natuurlijk ook mooier, maar het kost wel veel meer geld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door captain007 » zo 28 aug 2011, 13:17

Op de A1 staan net voor knooppunt Muiderberg vanuit het Gooi ook nog een aantal oude portaalborden. Die zijn zelfs helemaal verkleurd. Helemaal een contrastverschil als je de nieuwe kantelwalsborden voor de wisselbaan er naast ziet hangen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door sanderl » zo 28 aug 2011, 13:20

Ik geloof niet dat die borden echt enorm verkleurd zijn. Volgens mij is er een tijd geweest dat de borden heel licht blauw waren.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Ties » zo 28 aug 2011, 13:26

Knooppunt Joure is volgens mij het grootste archief van oude borden dat er nog is. Niet alleen van bewegwijzering, maar ook van verkeersborden. We moeten er nu nog maar even van genieten, want als het knooppunt omgebouwd wordt, zullen al die mooie borden wel verdwijnen.

Ik meen mij te herinneren dat er een aantal jaar geleden langs de A7 in Noord-Holland nog veel non-Diamond Grade borden te vinden waren. 's Nachts lichtten die borden namelijk helemaal niet op en dat vond ik best bijzonder. Volgens Rene zouden die borden dus pre-1990 moeten zijn geweest. Een korte blik met Streetview doet mij vermoeden dat die borden vervangen zijn door retroreflecterende versies.

Oude borden die ik regelmatig tegenkom, zijn te vinden op knooppunt Ewijk. Dat mooie diepdonkerblauw, de aanstralers: heerlijk gewoon.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door sirdanilot » zo 28 aug 2011, 13:59

Heel mooie borden, bedankt !

Het bord met "afritten s101 tm s109" is echt een voorbeeld van "oude troep". RAI er slordig bijgeplakt, Ring Amsterdam (zuid) met ook A10 zuid... De meeste van dit oude type vind ik echter wel mooi. De kleur blauw ziet er minder speelgoedachtig uit dan het diamond grade, felle blauw. Het oogt zakelijker, professioneler. Hopelijk blijven deze borden nog lang hangen...

Het bord op de A7 lijkt me wel héél oud, omdat de borden gestapeld zijn.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door jan » zo 28 aug 2011, 14:38

Op de A325 bij Elst staat ook nog een oud bord met aanstralers: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51. ... 49,,1,-0.3

Maar gezien de reconstructie van de A325 verwacht ik dat dit bord op korte termijn gaat sneuvelen...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Via » zo 28 aug 2011, 15:17

Stuk voor stuk mooie borden uit een tijd dat bewegwijzering nog iets statigs had. Sindsdien is het zowel qua doelenkeuze als lay-out hard achteruit gehold.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Rene » zo 28 aug 2011, 15:26

captain007 schreef:Op de A1 staan net voor knooppunt Muiderberg vanuit het Gooi ook nog een aantal oude portaalborden. Die zijn zelfs helemaal verkleurd. Helemaal een contrastverschil als je de nieuwe kantelwalsborden voor de wisselbaan er naast ziet hangen.
Die hadden vervangen moeten worden met het wisselbaanproject, maar het spoedwetproject besliste anders. Nu wordt het gat met "oude wegwijzers" tussen Muiderberg en Bussum binnenkort aangepakt door het Wegendistrict. Het vervangingsplan is al zo goed als rond.
sirdanilot schreef:Het bord met "afritten s101 tm s109" is echt een voorbeeld van "oude troep". RAI er slordig bijgeplakt, Ring Amsterdam (zuid) met ook A10 zuid... De meeste van dit oude type vind ik echter wel mooi. De kleur blauw ziet er minder speelgoedachtig uit dan het diamond grade, felle blauw. Het oogt zakelijker, professioneler. Hopelijk blijven deze borden nog lang hangen...
RAI is er niet bijgeplakt, dat heeft er altijd al zo opgestaan, en die aanduiding met Ring Amsterdam (x) en A10-x was tot voor een paar maanden geleden nog de standaard bij het naderen van de ring op alle toeleidende snelwegen.

De door mij genoemde borden bij Amstel en Badhoevedorp heb ik bij het Wegendistrict aangedragen voor vervanging op zo kort mogelijke termijn. Dat wil dus zeggen: wanneer de centjes beschikbaar zijn. Dus ergens tussen nu en 2013.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door captain007 » zo 28 aug 2011, 19:51

mhkamp schreef:Knooppunt Ewijk
Ja dat is nog een oudje en die zal er waarschijnlijk sinds de jaren 80 staan. Daarvoor liep de A73 nog niet tot aan knooppunt Rijkevoort, dus voor die tijd was Köln denk ik nog niet bewegwijzerd vanaf knooppunt Ewijk (heeft iemand daar informatie over?). Deze is ook van ongeveer die tijd schat ik op de A73 net voor afrit Beuningen komende vanaf knooppunt Neerbosch:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Willem » zo 28 aug 2011, 19:57

Rene schreef: Na 1990 werd met Diamond Grade ook het blauw retroreflecterend uitgevoerd, met als gevolg dat voor die borden de aanstralers verdwenen.
Op die eerste borden met Diamond Grade kon je goed zien als het vochtig weer was. De vochtafzetting op de borden (dauw enzo) zorgde ervoor dat delen van het bord minder reflecteerde. Bij latere borden is dat verdwenen en zie je dit effect helemaal niet meer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 20:19

Deze is ook wel oud:

A7 Ri Groningen. De 'Afrit 41' bordje is er naderhand bijgeplakt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Mandelsoft » zo 28 aug 2011, 20:22

Coen Tunnel schreef:Ik weet niet of deze er nog staat, maar het is zeker een oudje. A7 is hier gewoon gepopnageld over (vermoedelijk) N7, als je goed kijkt, ook de plaatsing van de afritruiter is zeer merkwaardig, en het bord is eigenlijk ook veel te klein voor een autosnelweg:

http://maps.google.nl/maps?q=nieuwescha ... 4,,0,-1.37

Ik vermoed dat dit bord nog uit de jaren '80 stamt.
Volgens mij is dit bord intussen vervangen door NBA...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 20:30

^^ Ís NBA geworden na plaatsnaamwijziging Bad Nieuweschans. Was toch wel echt on-Nederlands.
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 28 aug 2011, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door harry » zo 28 aug 2011, 21:56

^^ We hebben ook nog Bad Arcen.

Wat betreft oude borden: ik let al sinds begin jaren 70 op de wegwijzers, maar kan me nooit herinneren wanneer een wegwijzer nou precies vervangen werd.
Wat jullie allemaal omschrijven als oud en stokoud komt mij allemaal nog vrij nieuw voor. :)
Laatst gewijzigd door harry op zo 28 aug 2011, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door mhkamp » zo 28 aug 2011, 22:04

^^ Veranderd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door sirdanilot » ma 29 aug 2011, 1:17

De door mij genoemde borden bij Amstel en Badhoevedorp heb ik bij het Wegendistrict aangedragen voor vervanging op zo kort mogelijke termijn. Dat wil dus zeggen: wanneer de centjes beschikbaar zijn. Dus ergens tussen nu en 2013.
Aan de ene kant jammer, maar het is inderdaad geen gezicht, zo'n oud bord naast een nieuwer model met ook nog eens "Badhoevedorp" er bijgeruiterd terwijl het er nauwelijks op past.

Zo'n bord is helaas iets te groot voor mijn studentenkamertje :mrgreen:

Plaats reactie