NBA: Losse borden III

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: NBA: Losse borden III

Bericht door harry » ma 17 jun 2013, 14:35

Pino schreef:Als je dan toch aan het kijken bent naar het land waar dit systeem vandaan komt: daar zijn ze niet zo van de uitzonderingen en dat siert het systeem
Ik ben er in Duitsland nog niet achter wanneer er wel en wanneer er niet een knooppuntnaam op een portaalbord hoort te staan...
Pino schreef:In een eerdere post noemde je trouwens netwerkdoelen als iets dat we hebben overgenomen uit Duitsland.
OK, misschien doen ze het in Duitsland anders. Maar ik vind het wel een voorbeeld van een verandering t.o.v. het oude systeem, waarvan de directe noodzaak (voor mij) niet duidelijk is.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 jun 2013, 19:16

De situatie bij vorkborden na grensovergangen is later toegevoegd, en is niet in de richtlijn terug te vinden.
Toch weer niet... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 jun 2013, 20:57

Hoe is met dan met vorkborden voor de grenzen? Ik heb nu al 2 borden gezien waarbij als volgende afrit de naam van die over de grens wordt aangegeven. Dan weer wel met een Nederlands wegnummer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 17 jun 2013, 21:19

harry schreef:Ik ben er in Duitsland nog niet achter wanneer er wel en wanneer er niet een knooppuntnaam op een portaalbord hoort te staan...
Niet vastgelegd in Richtlijn.
harry schreef:IMaar ik vind [netwerkbenadering] wel een voorbeeld van een verandering t.o.v. het oude systeem, waarvan de directe noodzaak (voor mij) niet duidelijk is.
Ik denk dat het hoe dan ook iets is dat je los moet zien van de veranderde lay-out van de borden. Toen ze NBA begonnen uit te rollen, waren de gedachten over netwerkbenadering nog in een veel vroeger stadium. Zelf denk ik dat het afstappen van de oude hoofddoel-einddoelsystematiek (lijnbenadering) iets onvermijdelijks had. Maar er had van alles voor in de plaats kunnen komen dat niet lijkt op de huidige netwerkbenadering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 jun 2013, 21:22

Ach netwerkbenadering. Dat klinkt in het Linked-Inn tijdperk van 2013 zo 2.0 weet je.

Ik denk dat het voor een groot deel een piemkes-siemkes operatie is. Ik denk niet dat voorspelbaarheid van de doelkeuze toeneemt, ik denk ook niet dat de geleiding op ringwegen van grote steden beter wordt, én ik denk niet dat de logica inzichtelijker wordt voor de weggebruiker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 17 jun 2013, 21:57

Met die netwerkdoelen is in beginsel niet mis. Het leidt tot voorrang voor doelen die echt relevant zijn. Het enige probleem is dat er itt in Frankrijk geen andere categorie is tussen de netwerkdoelen en de rest. Met dat gedoe rond Purmerend merk je dan dat er onwenselijke bewegwijzering bijkomt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 jun 2013, 22:05

^^
Wat een raar sentiment toch. Een situatie die niet verandert wordt afgedaan als zou er "iets onwenselijks bijkomen".
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 17 jun 2013, 22:10

Ah, ik mag geen afwijkende mening hebben van bewegwijzeringsgoeroe. :shutup:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 jun 2013, 22:19

Dat mag je wel, maar je overdrijft een beetje teveel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 17 jun 2013, 22:29

Ik vind de gedachte nochthans valide. Juist doordat men, met netwerkdoelen, is gaan differentiëren, komt een simpel hoofddoel als Purmerend meer dan voorheen over als een rare keuze. Het oude systeem was rigide; onder het mom van voorspelbaarheid zaten we muurvast in de hoofddoel-einddoelregel. Als je dan van de einddoelen af gaat stappen om de weggebruiker hoegenaamd te helpen, moet je je toch ook afvragen of je de weggebruiker niet ook moet helpen op een route waar je toevallig even geen netwerkdoel op kunt plakken. Met rigide op hoofddoelen blijven hangen koop je uiteindelijk evenveel als met rigide op einddoelen blijven hangen. Dat geldt met name voor hoofddoelen waarop je de in de richtlijn gegeven kwalificatie 'regionaal centrum' maar met moeite kunt plakken.

Met een hoofdstad waarvan borden richting noord niet verder komen dan de eerstvolgende slaapstad, mag je je houden aan aloude principes, maar je helpt er niemand mee. Een wat omvattender benadering, waarin ook hoofddoelen opnieuw waren getoetst en naar resterende einddoelen op de borden werd gekeken, had de weggebruiker meer opgeleverd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 jun 2013, 22:43

Pino schreef:Juist doordat men, met netwerkdoelen, is gaan differentiëren
Neen, er wordt niet meer gedifferentieerd. Alleen is het einddoel vervangen door een netwerkdoel. Een doel dat meestal dichterbij ligt dan het oorspronkelijke einddoel. Dat is alles, meer is er niet veranderd. En juist daarom heb ik niet de behoefte om het gebrabbel over wat er nu allemaal extra fout gaat te moeten gaan weerleggen. Want er is verder helemaal niks veranderd. Ook op de A10 niet, want op de A10 bestond namelijk geen einddoel. Daar is het namelijk een ring voor, snap je...

Daarom is het allemaal zo onzinnig, dat geleuter wat ik hier heb moeten lezen. Het is namelijk blijkbaar NOOIT geod. Zelfs als je helemaal niks verandert is het niet goed. *zucht*

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 jun 2013, 22:51

Naar aanleiding van de discussies hier heb ik besloten om niet meer op dit forum achtergronden te verstrekken bij bepaalde keuzes.
Het slaat toch nergens op dat als er iets NIET verandert, men nog blijft doorleuteren over onwenselijke ontwikkelingen.
Ik ben het gezeur meer dan beu. Einde oefening.
Ik heb wel wat anders te doen in mijn avonduren.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 jun 2013, 22:53

Dat kan je natuurlijk ook enigszins verwachten op een forum...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 jun 2013, 22:56

Het is niet mijn doel om heel het NBA elke keer opnieuw ter discussie te stellen. Ik probeerde wat openheid van zaken te geven; duidelijk te maken waarom iets erop staat, en waarom iets niet. Stukje toelichting. Ik dacht dat dat wel op prijs werd gesteld, maar niets blijkt minder waar. Blijkbaar is het enkel en alleen aanleiding om de discussie steeds breder en wat mij betreft ook steeds onzinniger uit te meten.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 17 jun 2013, 23:05

^^Wij mogen toch wel discussiëren over de bewegwijzering in Nederland?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 17 jun 2013, 23:06

Als er nu er richtlijn was (zoals het Duitse RWBA en RWB) dan was de discussie minder geweest. Maar omdat elke wegbeheerder er zijn eigen interpretatie in een 'richtlijn' ziet, krijg je discussie en vragen over waarom wel en waarom niet.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 18 jun 2013, 7:02

Rene schreef:Het is namelijk blijkbaar NOOIT geod.
maar altijd fuot. ;)

Er is geen zaligmakend systeem en elke keuze heeft voor- en nadelen. Er zitten op dit forum nu eenmaal veel stuurlui, die liefst vanaf de wal willen meesturen. Die moeten soms toch even uitleg van de schipper hebben. 8-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 jun 2013, 8:33

Rene schreef:Neen, er wordt niet meer gedifferentieerd. Alleen is het einddoel vervangen door een netwerkdoel. Een doel dat meestal dichterbij ligt dan het oorspronkelijke einddoel.
Het is mij volkomen duidelijk dat dat de benadering is, maar ik noem die benadering wel degelijk een vorm van differentiatie. We hebben er in Nederland altijd voor gekozen om een rijrichting te omschrijven aan de hand van de combinatie van twee doelen. Historisch was dat de combinatie van hoofddoel en einddoel; nu is dat de combinatie van hoofddoel en netwerkdoel dan wel einddoel. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot Duitsland en Italië, waar één doel iedere rijrichting beheerst. Je moet naar beide dus ook gecombineerd kijken; en dat het oude systeem "bord voor de kop hoofddoel - bord voor de kop einddoel", nu is aangepast naar "bord voor de kop hoofddoel - beargumenteerd netwerkdoel" kan ik dan ook niet anders zien dan als differentiatie.

Hoe goed het ook is om einddoelen te vervangen door netwerkdoelen (althans dat vind ik), je bedient de ter plaatse onbekende weggebruiker alleen optimaal wanneer naast het eerstvolgende netwerkdoel van de route ook een hoofddoel staat waar die ter plaatse onbekende weggebruiker iets mee kan. Juist ook omdat onze bewegwijzering uitgaat van situaties waarin slechts het hoofddoel wordt bewegwijzerd, bijvoorbeeld op knooppunten en bij indirecte verwijzingen. Aan één knopje draaien, namelijk de einddoelen/netwerkdoelen, en het andere muurvast laten zitten, namelijk de hoofddoelen, levert een resultaat op dat op mij niet steeds geslaagd overkomt. En op anderen blijkbaar ook niet. Stuurlui aan wal zijn we zeker, in zekere zin vast ook Rupsjes Nooitgenoeg, maar het is een feit dat niets veranderen soms inderdaad niet goed is. Stilstand is achteruitgang, zegt een spreekwoord daarover.

Nou goed, jij wilt er niet meer over praten. Dat scheelt in ieder geval een hoop nodeloos gesmijt met termen als "geleuter" en "onzinnig" wanneer kanttekeningen worden geplaatst bij bewegwijzeringskeuzes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 jun 2013, 13:00

Hier zal ook wel NBA komen:
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 jun 2013, 13:04

Zal wel een eerste vooraankondiging zijn:

[/\ 13]

Uden-Zuid
_____
900 m

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 19 jun 2013, 13:07

Opvallend - op Streetview is een plakstrip boven "-Zuid" te zien. Was die plakstrip tijdelijk of is die bij het ongeval losgeraakt?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 jun 2013, 13:14

Die zal bij de klap wel losgeraakt zijn aangezien het bord precies bij de naad van ''Zuid'' geknakt is. Zo'n strip die erop zit vliegt er dan vanaf.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 21 jun 2013, 12:29

Op de A50 Apeldoorn ri. Zwolle staat een nieuw doelenbord t.h.v. afrit Vaassen zag ik gisteren. De onderste helft is nog afgeplakt, Daar zal Kampen komen te staan denk ik. Het bord staat overigens nog wel voor de aansluiting. Heb er geen foto van aangezien het al te donker was.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 21 jun 2013, 12:41

Emmeloord zou nog een andere mogelijkheid kunnen zijn.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 21 jun 2013, 13:04

^^ klopt, misschien ben ik iets te voorbarig. Tot aan knp. Hattemerbroek staan in noordelijke richting nog geen nieuwe borden en op het knooppunt zelf wordt zowel Emmeloord als Kampen voor de N50 bewegwijzerd. Wie weet...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 21 jun 2013, 15:03

Wat te denken van Groningen? Dat zou, meen ik hier ergens gelezen te hebben, worden aangeduid op de A50.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 21 jun 2013, 16:04

De doelen die ooit zijn benoemd in ander topic, helpen ons helaas niet echt verder bij het vinden van de oplossing voor de vraag:
Vanaf KP Waterberg
Zwolle (N)
Hengelo (N)
Apeldoorn (H)

Vanaf KP Beekbergen
Zwolle (N)

Vanaf KP Hattemerbroek (N50)
Emmeloord (H)
Lelystad (H)
Kampen (H)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 21 jun 2013, 16:54

^^Dit zijn de doelen die sowieso aangegeven moeten worden. De wegbeheerder mag altijd extra doelen toevoegen. Bovendien is een rechtdoordoel gewoon te weinig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 jun 2013, 17:02

GuteFahrt schreef:Op de A50 Apeldoorn ri. Zwolle staat een nieuw doelenbord t.h.v. afrit Vaassen zag ik gisteren.
Die staat er al 3,5 jaar. Om de één of andere reden hebben ze het nog steeds afgeplakt, wellicht vanwege continuïteit, maar ze doen geen moeite om de rest van NBA te voorzien.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 21 jun 2013, 18:51

^^ Dan is het nieuwe er wel af :mrgreen: Zo vaak kom ik daar (helaas) niet, ik had 'm nog niet eerder gezien en het viel wel op tussen de oude borden. ;)