Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2011, 11:51

Door alle draden over NBA, redesign, en creatieve andere bewegwijzering sneeuwt de grote lijn een beetje onder.
Tot 2005 ongeveer was de ANWB monopolist in de bewegwijzering. De eerste redesignwegwijzers stonden er volgens mij in 1997 (alleen nog handwegwijzers). In 2005 ging Rijkswaterstaat over op een andere bewegwijzeringsontwerpbureau, namelijk Tebodin (hoe dat nu is weet ik niet) en een aantal jaar later werd NBA ingevoerd.

Hoe staat het er nu mee?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Rene » zo 30 okt 2011, 16:59

ANWB heeft 2 stichtingen opgericht, SBN en IBN, om daarmee zoveel mogelijk wegbeheerders aan zich te blijven binden en de politieke keuze voor wat betreft de toekomst van de bewegwijzering te kunnen beïnvloeden. Helaas voor de ANWB bleken er toch wat EU-aanbestedingsbezwaren te zijn voor de vorm met de stichtingen, om zo alles weer in één hand te kunnen brengen. Daarna kwam de Cie-Van Twist die zijn oordeel heeft geveld over mogelijke toekomstscenario's. Inmiddels is duidelijk dat er één landelijke bewegwijzeringsdienst gaat komen voor alle Nederlandse wegbeheerders. Hoe dat in detail ingevuld gaat worden, is nog onderwerp van gesprek en zal in de komende maanden nader worden uitgewerkt.

Sasla
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 14:21
Locatie: Houten

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Sasla » ma 31 okt 2011, 17:33

De meeste mensen zal het niet eens opgevallen zijn dat er nieuw bordenfabrikanten zijn, omdat nog steeds grotendeels hetzelfde format wordt gebruikt. En aan de andere kant: wie kijkt er nog op borden nu vrijwel iedereen een navigatiesysteem heeft?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Palance » ma 31 okt 2011, 17:40

'Vrijwel' vind ik wel erg overdreven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door sirdanilot » ma 31 okt 2011, 17:41

Ik moest mensen er in de auto zelfs op wijzen dat sommige borden tegenwoordig pijlen omhoog hebben, en andere nog pijlen naar beneden - dat hadden ze nooit opgemerkt. Mijn broer zei na lang nadenken 'dan vind ik pijlen omhoog toch beter'. Ook vond hij Utrecht-De Uithof beter dan De Uithof, omdat het onder Utrecht valt.

De meeste mensen vinden groene streep-autowegen ook een verbetering t.o.v. de oude situatie (alleen mensen op dit forum dus niet...).

Dus, als je mensen er niet op wijst, dan valt het ze helemaal niet op. Het gezeur op dit forum over lelijke redesignborden en NBA-gedrochten heeft dus in werkelijkheid maar weinig impact op de weggebruiker. Die heeft meer baat bij doelenconsisentie en een duidelijke rijstrookindeling dan bij een aestethisch mooi bord. Zo merken wij het wel als Zierikzee niet aangegeven staat bij Den Bosch (waardoor mijn vader een keer een puntstukje moest pakken om niet fout te rijden), maar merken wij het niet als er een lelijk NBA bord staat bij Den Bosch, of als er "Crematorium" staat aangegeven bij een afrit (nou ja, ik wel natuurlijk, maar het boeit ons niks...)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door keokiracer » ma 31 okt 2011, 17:42

Wij hebben geen navigatiesysteem in de auto, meestal weet ik de weg wel :dyn_hyp: ;)
Maar ik ken idd nog genoeg mensen zonder navigatie, dus dat vind ik idd wat overdreven gesteld.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » ma 31 okt 2011, 18:44

Sasla schreef:De meeste mensen zal het niet eens opgevallen zijn dat er nieuw bordenfabrikanten zijn, omdat nog steeds grotendeels hetzelfde format wordt gebruikt. En aan de andere kant: wie kijkt er nog op borden nu vrijwel iedereen een navigatiesysteem heeft?
De verschillen zijn soms klein. Aan de andere kant: De Zuid-Hollandse wegbeheerder lijkt old-school te plaatsen terwijl Noord-Holland nog altijd redesign voorwegwijzers neerzet. En dan heb ik het niet over de afwijkende bordenlayout van Agmi (Zoetermeer en Almelo).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door mavas » ma 31 okt 2011, 19:25

^^ Omdat Zuid-Holland nou eenmaal een contract heeft met Tebodin en Noord-Holland met SBN/IBN. En de borden die in Zoetermeer en Almelo staan hebben in zijn geheel niets te maken met AGMI. Dat is alleen de plaatser van de borden. De ontwerper van de borden, daar komt het door.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » ma 31 okt 2011, 19:30

Apart, van Agmi had ik begrepen dat het concept van hun kwam. Nou ja zal wel gewoon goed "marketing" plaatje geweest zijn dan. Van de overige wegbeheerders weet ik echt niet meer wie nou een contract met wie heeft... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door harry » ma 31 okt 2011, 19:36

De meeste borden zijn blauw met witte letters. Daar is niks aan veranderd. Dat er ergens een pijl omhoog staat in plaats van omlaag valt ook niet echt op, want er staan al jaren pijlen omhoog. Zelfs op de snelweg. :!:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » ma 31 okt 2011, 19:37

Ik zag vandaag anders weer een bruin bord met witte letters. Die zag je vroeger noooooit....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Rene » ma 31 okt 2011, 20:04

Vinny schreef:Van de overige wegbeheerders weet ik echt niet meer wie nou een contract met wie heeft... :shutup:
Het Rijk heeft een overeenkomst met Tebodin voor het ontwerp van de bewegwijzering en het bijhouden van de database. Verder heeft het Rijk een overeenkomst met Agmi, Heijmans en De Naamplaat voor de levering van panelen. Nu nog exclusief voor alle borden, maar vanaf volgend jaar mogen grote projecten zelf een leverancier uitzoeken.

De provincies hebben op twee na allemaal een contract met SBN/IBN/ANWB. Zuid-Holland en Overijssel zijn meegegaan met het RWS-contract. SBN/IBN/ANWB werkt van oudsher met meerdere leveranciers.

Gemeenten hebben over het algemeen ook een contract met SBN/IBN/ANWB. Er zijn echter gemeenten die vroeger alles zelf deden. Utrecht en Zoetermeer hebben dat jarenlang gedaan. Utrecht is bij mijn weten tegenwoordig weer bij SBN/IBN/ANWB, maar Zoetermeer en Almelo zitten tegenwoordig bij iRoute. In die laatste gemeenten is Agmi thans hofleverancier.

Dat is het zo ongeveer in kort bestek.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Willem » ma 31 okt 2011, 20:20

Rene schreef:. Nu nog exclusief voor alle borden, maar vanaf volgend jaar mogen grote projecten zelf een leverancier uitzoeken.
Dat zal de uniformiteit niet ten goede komen en misschien meer gevallen zoals bij de A73-zuid opleveren.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Seat Ibiza » ma 31 okt 2011, 20:57

^^
Als het grootste deel van de weggebruikers niet eens het verschil opmerkt tussen omhoog- en omlaagwijzende pijlen, hoeveel % van de weggebruikers zou dan opmerken dat de borden op de A73-zuid een wat dikkere bies hebben? En hoeveel procent daarvan zou dat als storend ervaren? Kortom: ik zie in de minimale afwijkingen van de borden op de A73-zuid geen enkel probleem en vind dit dus echt een gevalletje van spijkers op laag water zoeken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door captain007 » ma 31 okt 2011, 21:26

Dat de leverancier veranderd wil toch niet automatisch betekenen dat het ontwerp veranderd. Lijkt mij dat er hooguit verschillen zullen zijn in gebruikte materialen, zoals we dat nu ook al zien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » ma 31 okt 2011, 23:12

Seat Ibiza schreef:^^
Als het grootste deel van de weggebruikers niet eens het verschil opmerkt tussen omhoog- en omlaagwijzende pijlen, hoeveel % van de weggebruikers zou dan opmerken dat de borden op de A73-zuid een wat dikkere bies hebben? En hoeveel procent daarvan zou dat als storend ervaren? Kortom: ik zie in de minimale afwijkingen van de borden op de A73-zuid geen enkel probleem en vind dit dus echt een gevalletje van spijkers op laag water zoeken.
De borden zien er gewoon slecht vormgegeven uit. Dat stoort denk ik meer. Zelfs mijn zusjes vinden redesignwegwijzers slechter leesbaar, zonder dat ze zich in de materie verdiept hebben...

Daarnaast: vrijwel iedereen die ik ken klaagt over de bewegwijzering in België. Het moet dus opvallen dat er een verschil bestaat... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door sirdanilot » ma 31 okt 2011, 23:18

Mensen klagen over het algemeen niet over slecht vormgegeven wegwijzers, maar over de doeleninconsistentie en onduidelijkheid in België. Zo klaagt mijn vader dat er op de ring west bij elke afrit 'Gent' staat. 'Ach joh, maakt niet uit welke afrit dat je neemt, in Gent kom je toch wel'. Of het ontbreken van duidelijke aanwijzingen dat de R2 een tolweg is, of onvoldoende verwijzing naar autosnelwegen, borden ná een kruising etc.

Het zal hem een worst wezen welk type pijl er wordt gebruikt, of een wegwijzer een lichtbak is of niet (toen ik hem erop wees vond hij dat trouwens beter dan de Nederlandse borden), of er Engschrift wordt gebruikt, het juiste type wegnummerschild etc. Maakt allemaal helemaal niets uit.

Het helpt af en toe om door de ogen van een niet-wegennerd te kijken.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Hensepens » di 01 nov 2011, 7:40

Ik erger er mij meer aan dat op het OWN zoveel verschillen bestaan in lay-out. Wat dat betref mis ik de consistentie die we vroeger hadden tussen snelwegen en own. Wat dat aangaat juich ik de aanzet om weer te komen tot één overkoepelende instantie toe.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Seat Ibiza » di 01 nov 2011, 10:43

Vinny schreef:De borden zien er gewoon slecht vormgegeven uit. Dat stoort denk ik meer. Zelfs mijn zusjes vinden redesignwegwijzers slechter leesbaar, zonder dat ze zich in de materie verdiept hebben...
Het ging hier niet over redesign (of over Belgische wegwijzers), maar over de borden op de A73-zuid. Vergelijk dit bord eens met een normaal old-school-bord. Ik denk dat nog geen 5% van de weggebruikers de verschillen zal opmerken (zonder de borden naast elkaar te zetten). Laat staan dat dit als storend ervaren wordt...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » di 01 nov 2011, 10:55

Hmm bord op de A 73 ziet er beter uit dan in mijn herinnering. Er waren borden waarbij de uitlijning niet deugde, dat valt ook een gewone weggebruiker op :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door sirdanilot » di 01 nov 2011, 14:50

^^ Misschien valt een héél slechte layout nog op als je het vraagt, maar een wegwijzer moet echt héél slecht zijn dat mensen er uit zichzelf een opmerking over zouden maken (zoals portalen direct na een viaduct, een half afgebroken of gedeukt bord, vervaagde letters, onzichtbaar door een laag vuil...)

Mensen zullen eerder lachen om gekke plaatsnamen als 'Ohé en Laak' (toen we met wat studenten naar Luxemburg reden stuitte dat op veel gelach langs de A2) of, op bovenstaand bord, 'St. Odiliënberg' dan om het feit dat het woordje 'afrit' hier iets kleiner is dan normaal of dat het biesje dichter tegen de rand staat. Daar letten mensen nu eenmaal niet op.

Mensen zijn vaak totaal niet bekend met de wegsituatie buiten de eigen regio. Toen er werd afgesproken om een pauze te nemen in de McDonalds bij het eerste kruispunt op de A2 bij Maastricht, vonden ze de instructie 'bij het stoplicht linksaf' nogal raar. Maar dat is ook logisch, want het betreft mensen die zelden in Limburg zijn geweest... Er ontbreekt bij de meeste mensen zelf maar een globale kaart van het Nederlandse wegennet in hun hoofd, in ieder geval buiten de eigen regio. Ook houden mensen niet van nieuwe routes: ik zat laatst bij iemand in de auto die deze route nam van Terneuzen naar Neeltje Jans...

http://maps.google.nl/maps?saddr=terneu ... 1&t=m&z=10

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Seat Ibiza » di 01 nov 2011, 15:24

sirdanilot schreef:...ik zat laatst bij iemand in de auto die deze route nam van Terneuzen naar Neeltje Jans...
Nou ben ik daar ook niet zo bekend, maar de standaard routesuggestie van Maps is maar liefst 3 hele minuten sneller dan de route die jij noemde. Wat is er dan zo enorm vreemd aan de gereden route?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door harry » di 01 nov 2011, 17:34

^^ Wellicht dat je met de nieuwe N57 meer minuten uitspaart.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Vinny » di 01 nov 2011, 21:31

Nieuwe wegen zorgen er wel vaak voor dat mensen gewoon hun "richtinggevoel" kwijt raken. Ik ken wat mensen uit Alphen aan de Rijn die de nieuwe kruising N 11/ N207 niet snappen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door harry » di 01 nov 2011, 23:09

^^ Mijn familie had ook grote moeite met de nieuwe N7/N46 bij Groningen. En die wonen er zo ongeveer naast...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Wouter N14 » di 01 nov 2011, 23:38

Vinny schreef:Nieuwe wegen zorgen er wel vaak voor dat mensen gewoon hun "richtinggevoel" kwijt raken. Ik ken wat mensen uit Alphen aan de Rijn die de nieuwe kruising N 11/ N207 niet snappen...
Maar daar ligt het ook wel aan die kruising :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door sirdanilot » wo 02 nov 2011, 14:56

harry schreef:^^ Wellicht dat je met de nieuwe N57 meer minuten uitspaart.
De nieuwe N57 is inderdaad sneller en vooral in kilometers korter. Bovendien is die route comfortabeler (minder stoplichten en rotondes, en ook geen gedowngrade ongelijkvloerse kruisingen met drempels zoals hier)

Brabant
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 13:33

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Brabant » ma 14 nov 2011, 8:28

Sasla schreef:De meeste mensen zal het niet eens opgevallen zijn dat er nieuw bordenfabrikanten zijn, omdat nog steeds grotendeels hetzelfde format wordt gebruikt. En aan de andere kant: wie kijkt er nog op borden nu vrijwel iedereen een navigatiesysteem heeft?
http://www.verkeerskunde.nl/crow-naviga ... 0007.lynkx

Brabant
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 13:33

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Brabant » ma 14 nov 2011, 8:31

Rene schreef:
Vinny schreef:Van de overige wegbeheerders weet ik echt niet meer wie nou een contract met wie heeft... :shutup:
Het Rijk heeft een overeenkomst met Tebodin voor het ontwerp van de bewegwijzering en het bijhouden van de database. Verder heeft het Rijk een overeenkomst met Agmi, Heijmans en De Naamplaat voor de levering van panelen. Nu nog exclusief voor alle borden, maar vanaf volgend jaar mogen grote projecten zelf een leverancier uitzoeken.

De provincies hebben op twee na allemaal een contract met SBN/IBN/ANWB. Zuid-Holland en Overijssel zijn meegegaan met het RWS-contract. SBN/IBN/ANWB werkt van oudsher met meerdere leveranciers.

Gemeenten hebben over het algemeen ook een contract met SBN/IBN/ANWB. Er zijn echter gemeenten die vroeger alles zelf deden. Utrecht en Zoetermeer hebben dat jarenlang gedaan. Utrecht is bij mijn weten tegenwoordig weer bij SBN/IBN/ANWB, maar Zoetermeer en Almelo zitten tegenwoordig bij iRoute. In die laatste gemeenten is Agmi thans hofleverancier.

Dat is het zo ongeveer in kort bestek.
Op de site van de stichtingen, www.stichtingbewegwijzering.nl, staan alle gemeenten waar men een contract mee heeft. Dit zijn er 'slechts' 22. Is de site dan niet up to date, omdat jij spreekt over bijna iedere gemeente?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzeri

Bericht door Rene » ma 14 nov 2011, 9:30

Of de site up to date is weet ik niet, maar ik heb 'de stichtingen' en de oude 'ANWB Bewegwijzering' even voor het gemak als één organisatie genomen, en vele gemeenten hebben van oudsher gewoon een contract met de ANWB.

Plaats reactie