Plan S nummers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Plan S nummers

Bericht door Mark » za 01 okt 2005, 21:21

Ik kan me vaag herrineren op het oude forum een plan over S nummers in andere regio's, oa Rotterdam. Heeft iemand deze oude plannen nog in bezit, ik zou ze graag willen zien en verder over willen discusieeren :)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 01 okt 2005, 22:24

Da's toevallig:

http://img150.imageshack.us/img150/4723 ... ers5ns.png

Overigens was ik destijds degene die de s-wegendiscussie begon. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 02 okt 2005, 12:02

Het zou in Eindhoven eigenlijk hartstikke mooi kunnen.

@Alain: Eindhoven gaat je aan het hart, merk ik. Ben je van plan na je studie terug te keren?

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 02 okt 2005, 12:30

Nee; alhoewel ik me nog wel Eindhovenaar voel, zie ik daar voor mezelf voorlopig geen toekomst weggelegd. Eerst Amsterdam, en daarna misschien de rest van de wereld. Maar ach, je weet maar nooit, nietwaar? ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 02 okt 2005, 15:20

Ik zou gewoon de N 270 doortrekken tot de s 100. Of anders (evt) s 270 nummeren. Maar dat is een kleinigheid ;)

(Verder wel geinig het s wegen plan. Ben benieuwd of er ooit nog meer steden dan Amsterdam en Almere het gaan invoeren...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 02 okt 2005, 16:24

De N270 liep vroeger tot het Insulindeplein (de 's100'). s270 nummeren zou ik natuurlijk niet doen, want dan breek je met het nummersysteem.
Overigens zie ik dat de kaart nu al niet meer actueel is: naast een exclusieve afslag voor de Philips Campus, komt er na de ombouw van de Randweg ook een extra afslag aan de Meerveldhovenseweg tussen Eindhoven en Veldhoven. Ook zijn er nog voorstellen voor een afslag aan de Oirschotseweg. Bovendien heb ik hier een aantal belangrijke secundaire wegen in Eindhoven niet genummerd.
Binnenkort zal ik eens met een nieuw plan komen - waarbij ik de s-nummers binnen de ring gewoon met een 1- laat beginnen, en de secundaire wegen (waaronder ook de s112 in V'hoven) met een 2-.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 02 okt 2005, 16:30

Alargule schreef:De N270 liep vroeger tot het Insulindeplein (de 's100').
Nu niet meer dan? :shock: :o :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 02 okt 2005, 16:34

Voor zover ik weet niet meer, nee...Evenals de N265 die 'vroeger' ook tot de ringweg liep, en op die manier samen met het stukje ring tussen Kennedylaan en Insulindeplein (weet ff niet meer hoe de ring hier heet; volgens mij Onze Lieve Vrouwelaan) en de N270 de route vanuit het noorden naar Helmond vormde. Nu nog steeds trouwens, maar de wegnummers zijn - voor zover ik dat dan weet - afgeschaft. De N265 staat overigens op de kruising Sterrenlaan - Kennedylaan nog netjes aangegeven...;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 okt 2005, 13:12

Alargule schreef:Voor zover ik weet niet meer, nee...
De laatste keer dat ik er was, en paar maanden geleden, is me niet opgevallen dat het wegnummer verdwenen was. Is dat kortgeleden gebeurd?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 03 okt 2005, 16:36

Het kan zijn dat ik me vergist heb, natuurlijk. ;)

In ieder geval: hier is een nieuw s-nummerplan voor Eindhoven:

Afbeelding

Naast s1xx wegen staan hier ook s2xx wegen op.

De s-nummering verloopt volgens de volgende regels:

- een s1xx-nummer moet altijd een afslag aan het landelijke snelwegennet met de stadsring s100 (nu nog gewoon RING geheten) verbinden. Dit, volgens een zo direct mogelijke route. Uitzondering: de s104, die overloopt in de s103 (Boschdijk) richting het centrum;
- s1xx-nummers worden alleen toegekend aan wegen binnen de Randweg, eventuele omwegen buiten dit gebied niet meegeteld (zoals de s102, die via een toekomstige afslag tussen knp. De Bokt en knp. Ekkersweijer moet gaan lopen, en de s103, die eigenlijk met de ring verbonden is via knp. Ekkersweijer). Uitzonderingen vormen die wegen, die buiten het beschreven gebied nog een belangrijke ontsluitende functie hebben, én geen ander officieel wegnummer dragen: de s104, die vliegveld Welschap ontsluit, en de s106, s107 en s108, die Veldhoven en de nieuwbouwwijk Meerhoven ontsluiten. De s111 vormt per uitzondering een verbinding tussen afslag Geldrop aan de A67 en de s100;
- een s2xx-nummer is bedoeld voor secundaire wegen, en sluit niet via een afslag aan op het landelijk snelwegennet (hiervoor moet altijd nog via een s1xx-weg worden gereden).
- s2xx-nummers zijn genummerd van noord naar zuid; de nummering van s1xx-wegen is niet bepalend voor het s2xx-nummer (alhoewel de s206 en s207 mooi aansluiten op resp. s106 en s107). Twee s2xx-wegen ontsluiten resp. Son en Breugel (via de oude route van de N265) en Nuenen (via Sterrenlaan-Europalaan);
- s2xx-nummers lopen zo ver als mogelijk door tot een aansluiting met een andere, genummerde weg. Dat kan een s-weg zijn, maar ook een N-weg, of in het geval van de s204 een A-weg.
- de s100 is de huidige RING. Daarbinnen worden de verlengden van de s1xx-wegen gewoon doorgenummerd, tot ze op de s200 stuiten, de 'binnenring', waarvan de noordkant door het belangrijke Fellenoord wordt gevormd. Hier loopt ook een deel van de 'Cityring' overheen; de éénrichtingsverkeersweg door het centrum van Eindhoven, aangegeven in rood op de kaart.

Op de kaart heb ik de toekomstige 4x2 Randweg ingetekend (ongeveer), met drie nieuwe afritten: bij industrieterrein Ekkersrijt (die waarschijnlijk zal aansluiten op de belangrijkste weg door het terrein (hier resp. genummerd als s102 en s201); aan de Meerenakkerweg (volgens het ED komt hier een nieuwe afslag; hier genummerd als s107) en aan de Philips-Campus. Deze laatste is echter een exclusieve afslag, en sluit dus niet aan op een weg die aansluit op de s100. Vandaar ook géén s1xx-nummer.
Ten opzichte van mijn vorige voorstel heb ik de N270 en de Europalaan/Sterrenlaan geen (s1xx) nummer gegeven, omdat deze wegen niet aansluiten op het landelijk snelwegennet (de A270 reken ik daar niet toe, omdat deze nergens rechtstreeks met een andere snelweg is verbonden). De Europalaan/Sterrenlaan heeft in plaats daarvan het nummer s204 meegekregen. Mocht het ooit van een oostelijke Randweg komen, dan kunnen deze wegen resp. s112 en s113 genummerd worden (waarbij de s204 wordt teruggedrongen tot de kruising met de s101, waar ook de s113 (Sterrenlaan) dan ophoudt).

Duidelijk genoeg? ;)
Laatst gewijzigd door Alain op vr 07 okt 2005, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 03 okt 2005, 17:47

Maar laat ik de discussie eens wat breder trekken, in plaats van te blijven hangen in eigen voorstellen voor mijn geboortestad.
1: Voor welke steden zou een s-nummering geschikt zijn? Alleen steden met een radiaal patroon, of ook steden met een grid-achtig patroon als Den Haag of 'organisch' zoals Rotterdam of Utrecht?
2: Moet een s-nummering uitgaan van de afslagen die aan de snelweg (of een belangrijke ontsluitende N-weg) om/langs de betreffende stad liggen - zoals ook bij Amsterdam, Almere en (fictief) Eindhoven is gedaan?
3: En een zeer belangrijke vraag: valt een s-nummering te prefereren boven het huidige systeem van straatnamen - ofwel: maakt het het navigeren in een (onbekende) stad gemakkelijker?

Om een antwoord te geven mbt Eindhoven:

Eindhoven is radiaal van opzet, en zowel de ringweg als de Randweg sluiten goed aan op dit patroon. Dat maakt een kloksgewijs systeem à la Amsterdam makkelijk te implementeren. Almere is echter niet radiaal van opzet, dus ook niet-radiale steden met veel afslagen aan de snelweg zouden een s-nummering kunnen implementeren.
Het Eindhovense systeem gaat dientengevolge uit van afslagen aan de snelweg. Bij Den Haag echter, heb je al het probleem dat je per snelweg slechts een deel van DH rechtstreeks kunt bereiken, want Den Haag mist een echte snelwegring. Hier zou de nummering dus ook moeten aansluiten op andere wegen. Wellicht dat een grid-nummering voor Den Haag beter zou zijn, met bijv. even nummers voor de oost-west- en oneven nummers voor de noord-zuidstraten.
Wat betreft navigatie: mij lijkt het overduidelijk dat een nummeringssysteem voordelen kan bieden boven straatnamen. Ze zijn ten eerste veel makkelijker te onthouden en ten tweede makkelijker te volgen. Dat voorkomt gevaarlijk gezoek naar straatnamen op drukke kruisingen. Met een s-nummersysteem zoals ik dat voor Eindhoven heb voorgesteld, kan ik iemand vanuit elke richting naar mijn ouderlijk huis loodsen via s-nummerwegen. Ik zou alleen nog hoeven aan te geven welke straat ze uiteindelijk in moeten rijden. Dus geen '3e afslag links, na 200 m rechtsaf, rotonde driekwart rond en dan na de 5e stoplichten rechts de ventweg op' of iets dergelijks.
Maar daar zit hem ook meteen het grootste minpunt: met de huidige on-board navigatiesystemen, die over een jaar of 5 à 10 waarschijnlijk standaard op elke auto zitten, kun je je afvragen of je een dergelijk duur in te passen nummeringssysteem überhaupt nog wel nodig hebt. Voor dit forum is een s-nummering voor andere steden bedenken dan nog wel leuk, maar ik denk dus dat het er in de praktijk niet meer van zal komen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 03 okt 2005, 19:36

Heel mooi plan Alargule :D HEt systeem wat je gemaakt hebt is zeer goed bedacht :toppie:

Het is inderdaad mss intessant af te vragen of de weggebruiker gebruikt maakt van de S nummers.
- s2xx-nummers lopen zo ver als mogelijk door tot een aansluiting met een andere, genummerde weg. Dat kan een s-weg zijn, maar ook een N-weg, of in het geval van de s203 een A-weg.
Je bedoelt denk ik de S203 ;) (zolang de A270 nog een A weg blijft :roll: )

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 03 okt 2005, 20:30

En jij bedoelt waarschijnlijk s204, net zoals ik :mrgreen: Tikfoutje, zullen we maar zeggen. En volgens mij blijft de A270 gewoon een A-weg, ja... :?:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 03 okt 2005, 21:01

Elke keer wordt er wat van die weg afgesnoept :roll: :(

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 04 okt 2005, 17:44

Alhoewel het een beetje overdone is, heb ik ook een ideetje voor Purmerend uitgewerkt; vooral om te laten zien dat de s-nummering ook in kleinere steden zou kunnen worden toegepast. Ik denk overigens wel dat die steden dan een redelijk planmatige opzet moeten hebben, zoals ook in Amsterdam, Almere (en Eindhoven) het geval is.

Afbeelding

Even een toelichting: de 'ring Purmerend' is gewoon de bestaande infrastructuur, van de N235 vanaf de Nelson Mandelabrug, via afslag P'end Zuid, de A7, afslag P'end Noord naar de N244. De s-nummering is min of meer kloksgewijs adhv deze ring opgezet. Bovendien is de s101 de belangrijkste noord-zuidweg door Purmerend en de s102 de belangrijkste oost-westverbinding (de tweede o-w-verbinding is hier de s103), dus correspondeert het nummer enigszins met het belang van de weg. Ik heb die wegen een nummer gegeven, die rechtstreeks met de 'ring' verbonden zijn. Eventueel zou de halve ring door Weidevenne het nummer s107 kunnen krijgen, maar dat lijkt me helemaal overdone...;)

@ René: jij had op het oude forum onder dit onderwerp eens een voorstel voor Rotterdam geplaatst. Heb je dat nog - en zo ja, zou je het dan ook hier kunnen linken? Ook de anderen (ik meen Utrecht, Maastricht) zijn natuurlijk van harte welkom hun voorstel opnieuw on-line te zetten!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 04 okt 2005, 22:03

Dat plaatje van Purmerend moet ik toch el heel erg lachen.
Dat wat jij S104 noemt is in de Purmer-Zuid een verzameling echte woonstraten, compleet met drempels en 30-km gebied (Clara Visserstraat). De S106 is ook wishfull thinking, want de Westerstraat zal voor het verkeer worden afgesloten.

Voor wat betreft Rotterdam: ik zal eens zoeken of ik die nog heb...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 04 okt 2005, 23:06

René schreef:Dat plaatje van Purmerend moet ik toch el heel erg lachen.
Dat wat jij S104 noemt is in de Purmer-Zuid een verzameling echte woonstraten, compleet met drempels en 30-km gebied (Clara Visserstraat). De S106 is ook wishfull thinking, want de Westerstraat zal voor het verkeer worden afgesloten.

Voor wat betreft Rotterdam: ik zal eens zoeken of ik die nog heb...
Tsja, dat weet ik...maar ik vond het op deze manier nog wel enige allure hebben...;) Hoe dan ook, het was sowieso een puur pro forma-idee, zonder enige toegevoegde waarde. Voor Eindhoven en andere grotere steden daarentegen zou een s-nummering zo'n gek idee nog niet zijn. Dat zijnde, als er ook ná het in-car navigatiesysteem behoefte is aan een dergelijke nummering.
Laatst gewijzigd door Alain op wo 05 okt 2005, 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 05 okt 2005, 10:57

Ik heb voor 'mijn' Barendrecht een poging ondernomen.

Ten oosten van de A29.
Afbeelding

Ten westen van de A29. Dit kaartje was nogal oud, dus bedenk dat het romdom de s101, s103 en s105 ondertussen al vrijwel helemaal is volgebouwd. De linkertak van deze s101 bestaat overigens nog niet, maar gaat binnen een half jaar open, en zal aantakken op de Rivierweg in Rhoon, die weer op de N492 aansluit.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 05 okt 2005, 11:59

Nog even mbt. Purmerend: de s104 zou kunnen worden teruggetrokken tot de IJsselmeerlaan (s102), waarmee het zuidelijk deel komt te vervallen. Het afsluiten van de Westerstraat voor verkeer vind ik vreemd; hier bevinden zich toch behoorlijk wat winkels aan. Wordt deze alleen afgesloten tot aan de kruising met de Neckerstraat, of helemaal, tot aan de Gedempte Where?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 06 okt 2005, 11:01

Palance schreef:Ik heb voor 'mijn' Barendrecht een poging ondernomen
Ik geloof dat ik "Ring" (en eventueel "Ring Carnisselande") toch duidelijker vind...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 okt 2005, 12:12

2 Ringen én een Rotterdamse ring wordt wat te verwarrend. Daarnaast is er geen echt goede Ring Carnisselande te definiëren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk