(Ontbrekende) wegnummers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Coen Tunnel » za 16 apr 2016, 18:58

mhkamp schreef:^^ Dat zal best, maar het is zekers niet de snelste verbinding.
Van pak 'm beet Groningen, Drachten, Assen of Hoogeveen naar Almelo, Hengelo of Enschede is het zeker wel de snelste verbinding. Vanaf Leeuwarden is A32-A28-N48-N36 vrijwel even snel als A32-A28-N35 (via Zwolle), al is de route via Zwolle in kilometers korter, maar zul je via de N48 en N36 wat beter kunnen doorrijden zonder bebouwde kommen.
En je weet ook dat de provincie Overijssel helemaal gek is van inhaalverboden. Alleen op het Drentse gedeelte mag je, mits het niet druk is, inhalen.
Je mag op het Overijsselse deel inderdaad niet inhalen, al weet ik niet in hoeverre de provincie invloed heeft op inhaalverboden op een rijksweg. De provincie is immers niet de wegbeheerder. Op de aansluitende N36 zijn er immers ook gewoon delen waar je wel kan inhalen, in ieder geval tussen Mariënberg en Westerhaar-Vriezenveensewijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Willem » za 16 apr 2016, 19:03

Die N48 vormde een logische verbinding toen deze nog doorliep naar Arnhem, via wat nu de N/A348 is. Sindsdien eindigt de N48 op een wat non-descripte plek. Dit is dus een voorbeeld hoe een logisch N-nummer om administratieve redenen kan veranderen in twee N-nummers waarvan mensen de logica niet meer kunnen begrijpen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Kaaiman » za 16 apr 2016, 19:13

Ik ben vandaag nog over de N48/N36 gekomen. Legale inhaalmogelijkheden zijn:
  • N48 Zuidwolde - Linde (Dr)
  • N48/N36 rotonde Ommerkanaal (Ov)
  • N36 rotonde Witte Paal (Ov)
  • N36 VRI Beerze (Ov)
  • N36 Beerzerveld - Westerhaar (Ov)
  • N36 Vriezenveensewijk - Vriezenveen (Ov)
  • N36 Almelo-Zuid - A35 (Ov)
Ooit was het plan om vanaf Linde naar de Witte Paal rijksweg 36 aan te leggen via Dedemsvaart. Het accent van dit plan is echter verschoven naar de route N34-N340 in de vorm van de omlegging Ommen.

Het plan voor een rechtstreekse autoweg Assen - Almelo dateert al van 1953 trouwens.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 apr 2016, 19:27

Een omnummering van N48 naar N36 is eentje die nog wel zoden aan de dijk zet. Het is maar een relatief kort stuk stuk weg en het geeft nog duidelijker belang aan de N36.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Vinny » za 16 apr 2016, 20:07

https://goo.gl/maps/HMBqXrueUot
https://goo.gl/maps/9AYFWzBG8zj

Kennelijk eindigt de N 48 hier om over te gaan in de N 348. Dat is wel een erg bizarre plek geworden ja. Ik zou bijna zeggen, trek hem dan als nummer door tot Raalte.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Rene » za 16 apr 2016, 21:07

Willem schreef:Eigenlijk dacht ik dat Rene meer doelde op dingen als het aanpakken van iets als de A59 met al zijn (on-)logica. En dat heeft wat meer consequenties dan een N-nummer toevoegen op enkele kruispunten hier of daar.
Klopt. De A59 is het schoolvoorbeeld van een weg "van niets naar nergenshuizen": wel een samenstel van belangrijke schakels in verschillende deelnetwerken, maar verbindt niet echt ballingsgebieden. Met als gevolg dat het samenrijgen tot één nummer weinig zoden aan de dijk zet, en slechts tot veel hinderlijke dubbelnummeringen en TOTSO's leidt. Opsplitsen zou bewegwijzeringstechnisch best kunnen. De N59 zou best N29 kunnen worden. Tussen Sabina en Noordhoek zou een A19 goed passen. Tussen Zonzeel en Empel zou dan de A59 resteren. Het oostelijk stuk tussen Hintham en Paalgraven zou dan A55 kunnen worden. Probleem is echter dat de kosten meer zijn dan slechts wat bordjes en hectometerpaaltjes. Je hebt het tegenwoordig ook over aanpassing van vele (gegevens in) computersystemen, niet alleen bij de wegbeheerder maar ook bij de hulpdiensten. Dat laatste maakt dat je niet zomaar even snel kunt zeggen of een aanpassing maatschappelijk verantwoord is.
Jackbauer1350 schreef:Een omnummering van N48 naar N36 is eentje die nog wel zoden aan de dijk zet. Het is maar een relatief kort stuk stuk weg en het geeft nog duidelijker belang aan de N36.
Vinny schreef:Kennelijk eindigt de N 48 hier om over te gaan in de N 348. Dat is wel een erg bizarre plek geworden ja.
Hier kan ik jullie geen ongelijk in geven. Maar dan omgekeerd: trek de N348 door tot Witharen, en de rest van de N48 tot Hoogeveen kan dan N36 worden. Maar of het ooit zover zal komen ? De tijd zal het leren. Ik vind het zelf in elk geval het serieus overwegen waard.

@moderatoren: van Weginfrastructuur/Nederland/Algemeen verplaatsen naar Bewegwijzering/Nederland ?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Snelwegfreak » za 16 apr 2016, 21:19

Rene schreef:@moderatoren: van Weginfrastructuur/Nederland/Algemeen verplaatsen naar Bewegwijzering/Nederland ?
Goed plan. Uitgevoerd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 apr 2016, 21:50

Wat betreft rijksweg 59, de dubbelnummering A16/A59 en A17/A59 komt nog het meest geforceerd over om een routenummmer doorlopend te krijgen.
De dubbelnummering met de A29 (A4) is vrij kort. Zou zelfs kunnen om de N59/A59 tussen Serooskerke en knooppunt Noordhoek N19/A19 te maken. Dan is de dubbelnummering met de A16 en A17 in ieder geval pleitte. MTM staat er niet op de N59/A59 en de hectometerwaardes kunnen hetzelfde blijven.

De dubbelnummering A2/A59 zou in feite op dezelfde manier kunnen behandelen als de A15 en A16 tussen Ridderkerk-Noord en -Zuid. Feitelijk is bij Ridderkerk geen sprake van een dubbelnummering maar van twee snelwegen die naast elkaar lopen. Verschil met de A2/A59 is alleen dat je vanaf de A59 bij Empel en A59 bij Hintham geen directe verbindingswegen hebt met de binnenste rijbanen, die alleen A2 zijn. Bij de A15 kan in beide knooppunt direct naar de A16 gereden worden en rijdt men niet eerst parallel.
Aansluiting 20 zou dan alleen in de afritnummering van de A59 moeten worden opgenomen. Daarnaast de naam veranderen in 's-Hertogenbosch-Centrum en het afritnummer aanpassen. Die afritnummering kan dan mooi worden doorgeschoven aangezien er gaten in komen door de sanering van enkele aansluitingen tussen Waalwijk en Empel. De hectometering op wat de parallelbaan is kan vanaf Empel tot Hintham worden doorgetrokken met de A59-waardes. Tussen de laatste A59-hm-waarde bij Empel en de eerste na Hintham zit een gat.
Wat dat betreft zou de A59 tussen Zonzeel en Paalgraven zo kunnen blijven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Rene » za 16 apr 2016, 21:58

^^
Nee, dan schiet je er dus niks mee op. Dan houdt je dubbelnummeringen en TOTSO's, en je houdt dan onduidelijkheid bij de parallelstructuur A2.
Want dat is dus allemaal A2. Alleen het nummer 59 "lift een kort stukje mee" over de parallelstructuur.

Als het al overwogen zou moeten worden, dan kun je beter in één klap alle TOTSO's en dubbelnummeringen eruit halen.
En logische routenummers zijn dan van belang als je toch tot een dubbelnummering zou besluiten. Eén routenummer Zierikzee-Rotterdam is logischer dan één routenummer Zierikzee-Stampersgat.
Anders is het de investering echt helemaal niet waard.

MTM is niet zo'n probleem, dat kan vrij snel geregeld worden als het op een feitelijke hernummering aankomt.
Ik heb het vooral over bijvoorbeeld GIS-systemen, locatiesystemen voor hulpdiensten, etcetera.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Coen Tunnel » za 16 apr 2016, 22:20

Vinny schreef:https://goo.gl/maps/HMBqXrueUot
https://goo.gl/maps/9AYFWzBG8zj

Kennelijk eindigt de N 48 hier om over te gaan in de N 348. Dat is wel een erg bizarre plek geworden ja. Ik zou bijna zeggen, trek hem dan als nummer door tot Raalte.
Dat is al sinds 1993 de situatie. Op zich zou het inderdaad niet gek zijn om het nummer door te trekken naar Raalte of zelfs naar de A1 bij Deventer, want vanuit het noorden bezien is Raalte ook geen logisch eindpunt. Maar dan krijg je toch weer een lange N48.
Rene schreef:Hier kan ik jullie geen ongelijk in geven. Maar dan omgekeerd: trek de N348 door tot Witharen, en de rest van de N48 tot Hoogeveen kan dan N36 worden. Maar of het ooit zover zal komen ? De tijd zal het leren. Ik vind het zelf in elk geval het serieus overwegen waard.
Ik zie dan meer in een N36 Hoogeveen-Almelo en een doorgetrokken N348. Dan vervalt de N48 geheel.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door harry » za 16 apr 2016, 22:35

Jackbauer1350 schreef:41 - De huidige N46. Nummer 41 nu vrij.
mhkamp schreef:http://notab.outducks.org/nl/b003/n41.jpg
Van Harry's wegnummersite af.
Rijksweg 41 is de huidige N360.
Die foto is meer dan 10 jaar oud. Die wegwijzer is allang verdwenen. Ik begrijp niet helemaal waarom je hem aanhaalt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Coen Tunnel » za 16 apr 2016, 23:00

^^ En de post waarop wordt gereageerd is ook al meer dan 4 jaar oud. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Rene » za 16 apr 2016, 23:04

harry schreef:Die foto is meer dan 10 jaar oud. Die wegwijzer is allang verdwenen. Ik begrijp niet helemaal waarom je hem aanhaalt.
Misschien om met jouw foto te bewijzen dat niet de N46, maar de N360 vroeger de N41 is geweest...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door Coen Tunnel » za 16 apr 2016, 23:08

^^ Dat schreef Harry zelf ook al in deze topic op 9 maart 2012.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: (Ontbrekende) wegnummers

Bericht door mhkamp » zo 17 apr 2016, 5:16

Rene schreef:Misschien om met jouw foto te bewijzen dat niet de N46, maar de N360 vroeger de N41 is geweest...
Inderdaad.
CoenTunnel schreef:Dat schreef Harry zelf ook al in deze topic op 9 maart 2012.
En die heb ik even gemist. Als ik hem gezien had, had ik dit niet aangehaald.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie