Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Mark » di 17 mar 2015, 15:15

RSK schreef:Ook ik vond de vermelding van (A27) achter Houten niet noodzakelijk, eerder verwarrend.
Hoe maak je duidelijk dat je alleen via de parallelbaan naar de A27 richting het zuiden kan en niet via de hoofdrijbaan?

(Weet niet of dit daadwerkelijk een hele drukke of belangrijke relatie is.)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door captain007 » di 17 mar 2015, 15:25

^^ Die relatie wordt wel redelijk gebruikt, maar eigenlijk alleen maar door verkeer wat naar Houten moet. Voor de meeste andere bestemmingen gelegen langs dat deel van de A27 is het sneller om via afritten van de A12 of A2 te rijden. Dit is wel anders in geval van calamiteiten op de A2 uiteraard.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » di 17 mar 2015, 22:43

@RSK: netjes ontworpen. Er zijn inderdaad een paar smaak-gerelateerde verschillen tussen onze bordensets, maar ook wat dingen die je een hele andere invulling hebt gegeven. Nog een paar algemene opmerkingen van mij, waarbij een reactie op Hoevenpe's opmerking over Houten-Oost ook nog even is meegenomen:
  • Ruiters en wegnummers:
    Ik ben juist wel weer een fan van ruiters voor de E-nummers en in dit geval ook voor de afritnummers. De E-nummers integreer ik alleen als er écht voldoende ruimte voor over is. In de gevallen waar ik nu de E-nummers heb geruiterd is dat gedaan ten behoeve van de leesbaarheid van de borden en omdat er simpelweg ruimtegebrek is vanwege het feit dat je op sommige borden meer dan drie wegnummers tegelijk moet bewegwijzeren, hetgeen de borden bij integratie van de nummers denk ik niet rustiger maakt dan wanneer je ruiters zou toepassen.
  • Uitlijning doelen portaalborden A12 ri. Arnhem:
    De uitlijning van de doelen op de eerste twee portaalborden voor de A12 vind ik niet heel wenselijk. Je bespaart er inderdaad wat blauwvlak mee, maar liever wat meer blauwvlak indien dat de duidelijkheid bevordert. In dit geval kan ik het me voorstellen indien mensen die richting Arnhem moeten voorsorteren voor de twee linker rijstroken c.q. niet rechts aanhouden. Ik denk dat je met die uitlijning verkeershandelingen (op een niet gewenste manier) kunt beïnvloeden, maar uiteraard kan ik dat niet bewijzen. ;)
  • Doelen:
    Om de reden die René aangaf vind ik het wenselijk om Amersfoort wél te vermelden op bovengenoemde portaalborden.
    Ook het belang van het vermelden van (A27) achter Houten lijkt me van belang omdat je toch die configuratie van knp. Lunetten beknopt wilt meenemen, lijkt me. Mensen die daar naartoe moeten, moeten hier al daarvan op de hoogte worden gesteld. Zoals Captain007 aangaf wordt er dus toch nog redelijk gebruik van gemaakt en is het bij calamiteiten op de A2 handig.
    Wat er met Houten-Oost via de N421 gedaan moet worden weet ik niet. Ik weet ook niet of het wenselijk is om dat doel te vermelden op de portaalborden voor de A12 richting Arnhem. Zeker niet indien Zwolle en Hengelo daadwerkelijk een vermelding op die borden gaan krijgen. Misschien is een routebord dan inderdaad beter:

    Code: Selecteer alles

    Houten-Oost
    route 
    [A12] Arnhem
  • Portaalborden A12-PAR / A2:
    Je eerste twee portaalborden voor de A12-PAR / A2 vind ik wel mooi, maar of ze de configuratie het beste representeren? Dan is die derde bordenset wel écht cruciaal om de configuratie te verduidelijken. De eerste twee portaalborden richting de A12 PAR / A2 maken nog geen onderscheid in welke rijstrook naar welk deel van de A2 zal gaan leiden. Dit komt ook doordat er geen onderscheid gemaakt kan worden op deze borden in de verschillen in afstand tot de beslispunten voor richting A2-Zuid en A2-Noord. Aan de hand van die twee borden zou je namelijk ook eerst kunnen denken dat je zowel voor Amsterdam als voor Eindhoven moet afslaan en dat er eerst één rijstrook aftakt en je later via een taper ook nog kunt uitvoegen.

    Momenteel is er nog geen portaal aanwezig voor de derde set en daarom had ik het maar met een arm opgelost, maar portaalborden lijken me inderdaad beter hier. Maar zou je dan niet mijn eerste twee bordensets beter vinden? Eerst drie rijstroken voor rechtdoor en drie rijstroken afslaand, om vervolgens direct na de splitsing tussen hoofdrijbaan en parallelrijbaan het weefvak richting A2-Zuid te bewegwijzeren en de A12-Par en de A2-Noord voor rechtdoor? In mijn bordenset zou de arm dan achterwege blijven en zou er nog een extra portaal moeten komen met die genoemde bebording.
  • Uitsmijter A2-Noord:
    De uitsmijter richting de A2-Noord lijkt me niet juist, deze heb je als weefvak aangegeven terwijl het een reguliere uitvoeger betreft.
Ik ben ook slechts een hobbyist en heb ook geen richtlijn liggen, dus indien ik er ergens naast zit bij het uitleggen van een bepaalde systematiek hoor ik het graag.. Verder complimenten voor de nette presentatie! :blauweduim:
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op wo 18 mar 2015, 1:04, 4 keer totaal gewijzigd.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Dennal » vr 20 mar 2015, 10:43

RSK schreef:Even een poging van mijn kant. Sommige zaken zullen een kwestie van smaak zijn; ik heb een hekel aan ruiters en onnodig blauwvlak. Ook ik vond de vermelding van (A27) achter Houten niet noodzakelijk, eerder verwarrend.

Afbeelding

Welke stad moet er nu eigenlijk plaatsmaken voor Eindhoven als alle netwerkdoelen zijn uitgerold? Maastricht of 's-Hertogenbosch op de A2?
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » vr 20 mar 2015, 11:13

^^
Maastricht! Eindhoven vervangt het einddoel Maastricht. 's-Hertogenbosch is een hoofddoel voor het wegvak Utrecht - 's-Hertogenbosch en komt derhalve ook op de bebording.

Bij knp. Amstel zie je bijvoorbeeld ook Eindhoven en Utrecht voor de A2 vermeld staan, waarbij Utrecht dus hoofddoel is en Eindhoven netwerkdoel.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » vr 20 mar 2015, 17:30

Albaufstieg schreef:Bij knp. Amstel zie je bijvoorbeeld ook Eindhoven en Utrecht voor de A2 vermeld staan, waarbij Utrecht dus hoofddoel is en Eindhoven netwerkdoel.
Beiden zijn netwerkdoel. Alleen is Utrecht te dichtbij om voldoende richtinggevend te zijn, vandaar dat er dan 2 netwerkdoelen vanaf de A10 te zien zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door RSK » vr 20 mar 2015, 20:19

^^ Mij viel het vanmiddag op dat Eindhoven bezuiden Oudenrijn nog niet op de borden staat, daar is het nog 's-Hertogenbosch en Maastricht wat de klok slaat. Heeft dat er mee te maken dat het aldaar geplaatste NBA van een eerdere generatie is?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » vr 20 mar 2015, 20:22

^^ Ja.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Dennal » zo 22 mar 2015, 12:30

Omdat ik geen nieuw topic hiervoor wil openen stel ik hier m'n vraag even. Weet iemand de 10 netwerkdoelen in Nederland toevallig? Dit kreeg ik zo 1,2,3 niet terug gevonden :(
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door hmeer » zo 22 mar 2015, 12:38

^^
Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Maastricht, Breda, Zwolle, Groningen, Hengelo en Arnhem/Nijmegen afhankelijk van welke richting je 1 van deze 2 steden nadert.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door captain007 » ma 23 mar 2015, 19:20

Alle historische foto's en bijbehorende discussie over bewegwijzering op de A12 bij Utrecht is verplaatst naar dit topic.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 jun 2015, 11:52

Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door RSK » wo 03 jun 2015, 12:37

^^ Tja, ik kom daar wel eens en snap wat het probleem is. Men wil het toekomstig verloop van de weg aangeven, omdat de linkerstrook van de drie rechtdoorgaande stroken verderop overgaat in een linkse uitvoeger. Dan wil je dus niet dat dat verkeer na deze kruising nog rechts zit. Een beetje een vergelijkbaar verhaal met de foto van het bord uit Harry's draad. (Zie spoiler)
SPOILER: TOON

Ds79m schreef:Afbeelding

14 bestemmingen en 11 wegnummers, waarvan het merendeel dubbel genoemd wordt. Kan zoiets nou echt niet anders?
RSK schreef:^^ Dat kan wel Ddegelijk anders. Mijn oplossing houdt het bij 9 bestemmingen en 5 wegnummers. Kan wellicht iets beter uitgelijnd worden, maar het ging mij om het idee.

Afbeelding
Een vergelijkbare oplossing met staande pijlen zou alles hier een stuk duidelijker maken dan de huidige vijf vallende redesignpijlen (waarvan één met verlenging).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 03 jun 2015, 13:33

^^ Niet helemaal, wat mij betreft. Op dit bord in Nieuwegein zijn de drie doorgaande stroken al verdeeld: de meest linkse voor de parkeergarages en de twee rechter gaan door naar Houten. In Rotterdam is de situatie anders en is alleen de linkerstrook bedoeld voor één richting. De andere twee doorgaande stroken zijn nog bruikbaar voor twee richtingen (wat mogelijk is dankzij de rijstroken die er na dit kruispunt zowel links als rechts bijkomen). De Rotterdamse situatie vraagt om een portaalbord met combipijlen; de Nieuwegeinse situatie vraagt om een portaalbord waar boven iedere rijstrook gewoon de doelen staan die bij die rijstrook horen.

Dat dat laatste niet is gebeurd lijkt het gevolg van veranderend inzicht over de rijstrookverdeling, gecombineerd met een creatief staaltje "hoe gooi ik de inhoud van een portaalbord met dure geïntegreerde variabele geleiding om zonder het te hoeven vervangen". Het feit dat de parkeergarages nogal breeduit zijn bewegwijzerd en moeilijk boven één rijstrook passen zal verder hebben bijgedragen aan de niet alledaagse oplossing.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » wo 03 jun 2015, 20:37

Misschien ietsje makkelijker dan Streetview: hier nogmaals het bord in Nieuwegein.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Juerd » wo 03 jun 2015, 22:41

Wát een gedrocht.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 jun 2016, 14:24

Nieuw lettertype op de bewegwijzering ontdekt!
Afbeelding
Bron: https://twitter.com/Agmi_NL/status/742330713370828800

(dit lijkt me dus niet helemaal de bedoeling... :neenee: )
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Steptimer » do 16 jun 2016, 2:41

Afbeelding
Aparte omleiding vanwege werkzaamheden in de tunnel.

En de afstand naar Rotterdam is fout.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jun 2016, 10:36

^^ Wat is de precieze locatie van dit bord?


Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 16 jun 2016, 12:28

De boodschap dat je in geval van een afsluiting in de Westerscheldetunnel via Antwerpen naar Terneuzen moet, is zo raar toch niet? Ik verbaas me wat dat betreft eerder over de plek van het bord. Pas bij het naderen van de A58 maak je de keuze tussen route Antwerpen en de route Westerscheldetunnel, dus waarom staat het hier?

En verder ga ik ervan uit dat dit bord nu nog staat gekeerd naar de verkeerde rijrichting, omdat de omleiding nog niet is ingesteld. Je zult het dus uiteindelijk lezen in de rijrichting Goes, niet de rijrichting Zierikzee. Daarnaast is de suggestie dat je om zou moeten rijden over Brugge wat apart. Bedoeld zal zijn dat je bij Antwerpen Brugge moet aanhouden totdat je de borden Terneuzen tegenkomt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jun 2016, 13:34

^^ Het lijken me inderdaad de bestemmingen die je moet volgen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door RSK » do 16 jun 2016, 23:27

Vanavond reed ik in de buurt van de Heineken-fabriek bij Hazerswoude, waar 90% van de bewegwijzerde doelen in een wit vlak stonden. Diverse borden waren blauw met enkel witte vlakken. Zou het niet beter zijn om borden en handwegwijzers met enkel witte doelen volledig zwart-op-wit te maken? Ik denk dat het een rustiger beeld geeft en ook wat chiquer oogt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Steptimer » vr 17 jun 2016, 1:50

Dat klinkt heel aannemelijk Pino.

Het bord moest inderdaad nog omgedraaid worden.
Toch blijft het voor onbekende weggebruikers een beetje onduidelijk.

Zeeuws-Vlaanderen via Antwerpen/liefkenshoektunnel zou misschien iets duidelijk zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 17 jun 2016, 10:16

^^ Die laatste boodschap is dan wellicht weer wat te cryptisch voor ter plaatse onbekenden die niet paraat hebben welke doelen ze bij Goes zullen moeten volgen om in Antwerpen te komen.

Ideaal zou wellicht zijn:
Bord 1: Omleiding, Westerscheldetunnel afgesloten
Bord 2: Terneuzen via Antwerpen, volg Bergen op Zoom
En dan bij het naderen van Markiezaat gele ruiters toevoegen met Terneuzen, en achter het knooppunt de boodschap dat je eerst Antwerpen en dan Brugge moet volgen. Die oplossing raakt een beetje aan de ruiters Köln bij Kerensheide en omleidingsborden bij Eindhoven toen er zo'n 15 jaar terug grote werkzaamheden waren op de Duitse A61.

Los daarvan zou het doel Antwerpen bij De Poel denk ik niet misstaan als vast doel. En dan uiteraard continue houden onder de streep op de afstandenborden van de A58.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Widejo » vr 17 jun 2016, 13:45

Pino schreef: Los daarvan zou het doel Antwerpen bij De Poel denk ik niet misstaan als vast doel. En dan uiteraard continue houden onder de streep op de afstandenborden van de A58.
Hier sluit ik mij (al een tijd) bij aan. Ik vind de afwezigheid van het doel Antwerpen in Zeeland in het algemeen opvallend.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 17 jun 2016, 14:02

^^ Het is pas sinds 1993 dat Zeeland een eigen hoogwaardige verbinding met Antwerpen heeft. De oude rijksweg langs Ossendrecht en Putte is nooit hoogwaardig geweest, en had ook niet een status van planvervangende rijksweg. Dus niet echt een verbinding die toen het bewegwijzeren waard was.

Toen dit deel van de A4 tot stand kwam, is qua bebording weinig meer gebeurd dan het absoluut noodzakelijke. Tussen Bergen op Zoom en Markiezaat kon Antwerpen nog net worden toegevoegd op de uiteindelijke dubbelnummering A4/A58, maar ten westen van Markiezaat is weinig tot niets gebeurd. Misschien viel dat nog net te rijmen met pre-NBA doelenkeuze-principes, maar ik vind het zeker jammer dat men de uitrol van het NBA-systeem met netwerkbenadering niet heeft willen gebruiken als aanleiding voor een herziening van de doelen op de A58 op Walcheren en Zuid-Beveland. Het niet bewegwijzeren van iets voorbij Bergen op Zoom (op één keer Roosendaal na) heeft iets heel provinciaals. Alsof dit niet de verbinding is van een aanzienlijk deel van Zeeland met de rest van de wereld, maar alleen met die ene grotere plaats net over de Brabantse grens.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » vr 17 jun 2016, 19:41

Pino schreef:De oude rijksweg langs Ossendrecht en Putte is (..) niet echt een verbinding die toen het bewegwijzeren waard was.
Daar dacht de ANWB kennelijk anders over, toen ze die weg N4 noemde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 17 jun 2016, 22:03

^^ Allicht, maar dat hield weinig meer in dan dat Antwerpen verscheen als afritdoel. Iets heel anders dan de manier waarop tot in de jaren '80 relaties tussen Zeeland en Rotterdam bewegwijzerd stonden.

Overigens neem ik aan dat niet de ANWB het nummer N4 had verzonnen?

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Steptimer » za 18 jun 2016, 1:38

Dat zou inderdaad ideaal zijn Pino :top:

Op de nieuwere NBA-borden tussen knooppunt Stelleplas en knooppunt de Poel staat tegenwoordig Breda naast Bergen op Zoom.

Antwerpen komt pas te voorschijn bij knooppunt Markiezaat(14 km van de ring vandaan). Dat is wel heel erg laat voor zo'n grote stad.

Na Goes zou ik Antwerpen ook graag onder de streep willen zien op het afstandenbord. Al lijkt dat niet te gebeuren.
Bij de afslag Kapelle staat er een vrij NBA-bord met alleen het doel Bergen op Zoom. Er is nog 1 regel vrij, maar daar komt Breda te staan.
Afbeelding

Plaats reactie