Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door RSK » ma 16 mar 2015, 12:39

^^ Nette oplossing, behalve dan dat je er aan voorbij gaat dat er ter plaatse zes rijstroken zijn, waar jij maar vijf pijlen hebt. Maar als je dat nog op de een of andere manier kunt corrigeren, is hij top zo! 8-)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 12:44

^^ Ai, hij matcht inderdaad totaal niet met de configuratie. Zal het binnenkort vanavond nog even aanpassen. ;)
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 16 mar 2015, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 19:02

SPOILER: TOON

Afbeelding
Nog maar even iets in elkaar gezet, waarbij ik nog enkele kanttekeningen plaats:
  • Maatvoering en details zullen niet helemaal kloppen, daar heb ik geen kaas van gegeten.
  • Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wanneer ik de prefix RING voor het wegnummerschildje dien te plaatsen. Ik heb nu bij de portaalborden waar de RING rechtdoor gaat de vermelding RING + windrichting gehanteerd. Na het knooppunt zou ik het logisch vinden om RING A12 terug te laten komen op de borden van de parallelbaan, maar ik weet dus niet exact wat de richtlijn voorschrijft.
  • Op de eerste twee portaalborden komt Nieuwegein niet terug. Houten achtte ik belangrijker, aangezien je de A27-Zuid via knp. Lunetten alleen via de parallelrijbaan kunt bereiken. Vier doelen vind ik voor de leesbaarheid wat wenselijker. Ik zou er ook nog voor kunnen kiezen om voor het knooppunt een servicebord te plaatsen met daarop de namen van de afritten van de parallelrijbaan, waar dit ook een mooi voorbeeld van is.
  • Één bord om het weefvak richting A2-Zuid aan te duiden vond ik wat karig, vandaar het bord dat direct na de splitsing tussen hoofdrijbaan (HRB) en parallelrijbaan (PAR) via een arm geplaatst wordt.
  • Geen idee of de afstanden precies kloppen. Ik heb maar wat gegokt voor nu, voor het idee.
  • Wegnummerschildjes lijn ik graag uit met de bovenkant van de pijlen, puur een kwestie van smaak.
Eigenlijk moest de uitsmijter voor de A2 Noord (+ portaalbord rechtdoor) ook nog, maar die heb ik achterwege gelaten.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 16 mar 2015, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » ma 16 mar 2015, 20:13

Eindhoven en Breda komen zo wel als mosterd na de maaltijd...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 20:18

^^
Ben ik met je eens, de eerste twee portaalborden voor de A2 en de parallelrijbaan zijn een beetje vanuit de gedachte ''bewegwijzeren is de kunst van het weglaten'' gemaakt. Er staan nu al vijf regels voor de afslaande doelen. Eindhoven zal er wellicht wel verplicht op moeten als netwerkdoel voor de A2-Zuid. Maar Eindhoven is op dit punt zéker geen sterk doel om als enigste doel voor de A2-Zuid te vermelden, 's-Hertogenbosch is dat wel.
Breda zou ik zéker weglaten op die eerste twee borden. Vind het sowieso al een stukje service om Breda al bij knp. Oudenrijn aan te geven als doel voor de A2/A27.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 16 mar 2015, 20:57, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Vinny » ma 16 mar 2015, 20:20

Vroeger werd het rechtdoorgaande wegnummer alleen vermeld op de uitvoeger naar de parallelrijbaan als vanwege de vermelding van een ander A nummer er verwarring zou kunnen ontstaan over de te volgen route. Het lijkt me dat, zoals Boe! aangeeft, daar in dit geval zeker sprake van is. Het nummer A 12 staat derhalve ten onrechte niet genoemd op de wegwijzer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 16 mar 2015, 20:45

Mijn voorzet:
rs 1,2,3 A12 E30 E35: Arnhem, Hengelo, Zwolle, Amersfoort
rs 4,5 A2 A12 E25 RING-West/-Zuid: Amsterdam, Utrecht, Nieuwegein, Houten
rs 6 A2 E25: Eindhoven

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 20:51

^^
Ik plaats vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het vermelden van Hengelo en Zwolle als rechtdoordoelen hier voor de A12, maar dat zal wel binnen de nieuwe systematiek passen. Waarom zou je 's-Hertogenbosch willen weglaten? Lijkt me toch een erg belangrijk en richtinggevend doel voor de A2-Zuid.

Ring-West had ik inderdaad toe moeten voegen, dat is een stom foutje.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 16 mar 2015, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 16 mar 2015, 20:54

's-Hertogenbosch is slechts een hoofddoel. Eindhoven is het netwerkdoel.
Bij Oudenrijn moet je dus in alle richtingen het netwerkdoel na Utrecht tonen. Dus ook Eindhoven. En dan voegt 's-Hertogenbosch helemaal niets toe. (behalve dan veel te veel leestekens...)

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 21:01

^^
Ok, dan moet 's-Hertogenbosch vervangen worden voor Eindhoven op die eerste portaalborden met afslaande doelen. Maar wat is er op tegen om op de borden die het weefvak richting de A2-Zuid aankondigen 's-Hertogenbosch te vermelden? We zegt dat er geen vraag naar dat doel is hier op dit knooppunt? Wellicht komt de presentatie over als mosterd naar de maaltijd, maar zo kun je binnen de systematiek toch de belangrijkste doelen vermelden. Ik heb als weggebruiker in ieder geval wel vraag naar het doel 's-Hertogenbosch voor de A2-Zuid. Breda leek me mooi aangezien dat vrij direct na het knooppunt ook op de borden verschijnt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 16 mar 2015, 21:08

Het gaat er niet om of er "vraag" is naar een doel. Het gaat erom met zo min mogelijk doelen zo veel mogelijk ter plekke onbekenden te helpen. De invoering van de netwerkdoelen moet daarbij helpen. Ligt een hoofddoel tussen je punt en een netwerkdoel, dan moet er wel een hele belangrijke reden zijn om hem op te nemen. Gezien de rechte lijn van de A2 lijkt me die er voor Den Bosch niet te zijn. Echter Amersfoort is vanaf hier als hoofddoel wel opportuun. Die stad ligt veel dichterbij Utrecht dan Den Bosch, en uit de ligging kun je bij Oudenrijn nou ook niet meteen afleiden of het richting Zwolle, Hengelo of Arnhem zal zijn. Dan kun je het beter al losweken van die andere doelen nog voordat je echt Utrecht binnen rijdt - anders krijg je bij Lunetten de verwarring.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 21:11

^^
Merci voor deze info. Kan ik me wellicht ergens beter inlezen over deze systematiek of is er misschien zelfs ergens een lijst met netwerk- en hoofddoelen per weg?

Overigens ben ik in sommige gevallen nog niet overtuigd van de hulp van deze systematiek. Ik heb nu al twee voorbeelden voorbij zien komen waarbij ik enkele tekortkomingen ben tegen gekomen. De eerste is het ontbreken van Amersfoort bij knp. Watergraafsmeer en de tweede vind ik toch wel dit voorbeeld m.b.t. 's-Hertogenbosch. Op die twee laatste borden is immers ruimte zat. In die zin vraag ik me af in hoeverre je iemand hier een groot plezier mee gaat doen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 16 mar 2015, 21:23

Den Bosch kan iedere bewegwijzeraar in Nederland missen als kiespijn. Een veel te lange plaatsnaam.
Op de A59 is het logischerwijs een belangrijk doel, maar op de A2 kan het gemist worden.
In zuidelijke richting is Den Bosch vanaf Utrecht te verwijzen, in noordelijke richting vanaf Eindhoven. Op de A2 zelf.
Op kruisende snelwegen (zoals de A12 en A15) volstaat één doel. Het netwerkdoel.

Of er op het bord zelf ruimte genoeg is, is weinig terzake doende.
Als ik alle doelen op alle borden bij elkaar neem, kom ik zonder 's-Hertogenbosch al aan 9, met op 10. Het gewenste maximum is eigenlijk al 8. Dus als het zonder kan, heeft dat de voorkeur.
Bewegwijzering is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » ma 16 mar 2015, 22:22

boe! schreef:Een jaar of 10 geleden waren de afslagen gesplitst. Je kreeg eerst een afslag naar de A2 en pas daarna een afslag naar de parallelbaan van de A12 waar het wegnummer A12 wel keurig netjes stond aangegeven.
Dit is niet waar.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 22:35

Rene schreef:Den Bosch kan iedere bewegwijzeraar in Nederland missen als kiespijn. Een veel te lange plaatsnaam.
Omdat het een lange plaatsnaam is kan het gemist worden als kiespijn? Lijkt me niet het juiste uitgangspunt.
En of er plaats is op die borden lijkt me juist wel ter zake doen. Mocht er juist geen ruimte zijn, kun je ervoor kiezen het achterwege te laten ten behoeve van de leesbaarheid. Nu voegt die vermelding juist waarde toe. Overigens vind ik mijn borden geen overkill aan doelen, al kan Breda wel de prullenmand in.

Dat de vermelding van 's-Hertogenbosch niet in dit systeem past is dan weer een ander verhaal. De vermelding 's-Hertogenbosch komt op de gehele snelweg zelf terug, maar op één van de belangrijkste momenten, de borden bij de beslispunten op de knooppunten, laat je het weg. Ik vind dat niet wenselijk, ook al is Eindhoven voor mij persoonlijk richtinggevend genoeg. Een stad met ca. 150k inwoners die het eerste belangrijke doel langs de A2 is zou wat mij betreft gewoon een plekje op deze bebording moeten krijgen.

Wat dat betreft ben ik nog niet erg te spreken over deze systematiek. Dan vond ik de oude systematiek van hoofddoel + einddoel waardevoller. Deze systematiek is kennelijk in het leven geroepen om de weggebruiker op een efficiënte manier van de juiste doelen kennis te laten nemen, maar ik heb er nog maar weinig vruchten van geplukt. De toekomstige toevoegingen van Zwolle en Hengelo als rechtdoordoelen voor de A12 bij Oudenrijn in Oostelijke richting versterken dat gevoel.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door RSK » ma 16 mar 2015, 22:39

Rene schreef:Mijn voorzet:
rs 1,2,3 A12 E30 E35: Arnhem, Hengelo, Zwolle, Amersfoort
rs 4,5 A2 A12 E25 RING-West/-Zuid: Amsterdam, Utrecht, Nieuwegein, Houten
rs 6 A2 E25: Eindhoven
Kan me hier qua doelenkeuze in grote lijnen wel in vinden. Alleen vind ik Zwolle en Hengelo voor de A12 niet echt relevant. Met name voor Hengelo ben je hier normaliter nog 3 wegnummers verwijderd van het punt dat het je relevante netwerkdoel wordt, namelijk op de A1.

Waar ik voor de pijlen meer heil in zie, is om voor de middelste strook van de drie rechter stroken een splitsende pijl te gebruiken. Dan kun je boven de linker en de middelste pijl RING-A12 met doelen en nummers zetten, boven de rechter en de middelste A2 met doelen en nummers. Als ik morgen weer achter de PC zit, zal ik wel een opzetje maken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 16 mar 2015, 22:46

Albaufstieg schreef:Omdat het een lange plaatsnaam is kan het gemist worden als kiespijn? Lijkt me niet het juiste uitgangspunt.
Nee, dat zeg ik niet. Het is geen uitgangspunt. Maar het is wel een zegen als zo'n doel dat vrijwel altijd afgebroken of in Dd moet en daarmee de leesbaarheid van bewegwijzering sterk verslechtert achterwege kan worden gelaten. Wat dat betreft is 's-Gravenhage veel slimmer geweest bij de vaststelling van de komnaam...
Albaufstieg schreef:En of er plaats is op die borden lijkt me juist wel ter zake doen.
Nee. Aantal doelen in dwarsrichting varieert sterk over de hele linie. Daar waar hier ruimte is voor doel X, kan doel X verder stroomafwaarts teveel zijn in het geheel van doelen over het gehele dwarsprofiel. Ruimte op een bord is dus echt geen argument.
Albaufstieg schreef:Een stad met ca. 150k inwoners die het eerste belangrijke doel langs de A2 is zou wat mij betreft gewoon een plekje op deze bebording moeten krijgen.
Gaan we weer met de Enschede-discussie. Omvang van een plaats doet er niet primair toe bij de netwerkdoelen. Wel de ligging van de stad in relatie tot de regio en het hoofdwegennetwerk.
Albaufstieg schreef:Wat dat betreft ben ik nog niet erg te spreken over deze systematiek. Dan vond ik de oude systematiek van hoofddoel + einddoel waardevoller.
Op dwarsrichtingen werd in principe alleen het eerstevolgende hoofddoel genoemd. Dat was nog veel minder duidelijk.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » ma 16 mar 2015, 23:05

Rene schreef: [..] Maar het is wel een zegen als zo'n doel dat vrijwel altijd afgebroken of in Dd moet en daarmee de leesbaarheid van bewegwijzering sterk verslechtert achterwege kan worden gelaten. Wat dat betreft is 's-Gravenhage veel slimmer geweest bij de vaststelling van de komnaam...
Ik ben het zeker met je eens dat het niet heel handig is dat 's-Hertogenbosch een lange plaatsnaam heeft. Maar vind je mijn borden slechter leesbaar doordat 's-Hertogenbosch daar vermelding heeft gekregen dan wanneer dit doel geschrapt zou zijn? Gebruik van het Dd-schrift waar nodig lijkt me niet echt een pijnpunt.
Op de afstandenborden van de A2 wordt het doel inderdaad wel vaak afgebroken, vind ik inderdaad een storende factor hebben m.b.t. de leesbaarheid. Maar kan dat niet opgelost worden door iets bredere afstandenborden te hanteren? Op de portaalborden waar 's-Hertogenbosch ook terugkomt lijkt me meer dan voldoende ruimte voor een vermelding in Ee-schrift op maximale grootte.
Rene schreef:Nee. Aantal doelen in dwarsrichting varieert sterk over de hele linie. Daar waar hier ruimte is voor doel X, kan doel X verder stroomafwaarts teveel zijn in het geheel van doelen over het gehele dwarsprofiel. Ruimte op een bord is dus echt geen argument.
Oké. Maar in dit geval is er over de gehele linie van de A2 ruimte voor. Het doel komt nu immers al prominent terug op de bewegwijzering van de A2.
Rene schreef:Gaan we weer met de Enschede-discussie. Omvang van een plaats doet er niet primair toe bij de netwerkdoelen. Wel de ligging van de stad in relatie tot de regio en het hoofdwegennetwerk.

Van de Enschede-discussie heb ik nog nooit gehoord, maar dat komt wellicht doordat ik een relatief jong lid hier ben. Maar ook in relatie tot de regio en het hoofdwegennet heeft 's-Hertogenbosch toch een belangrijke functie? Blijkbaar niet voldoende voor de status netwerkdoel.
Rene schreef:Op dwarsrichtingen werd in principe alleen het eerstevolgende hoofddoel genoemd. Dat was nog veel minder duidelijk.

Het einddoel van de weg had daar inderdaad niet misstaan. Ik dacht ook dat dat het uitgangspunt was, maar als ik alleen al naar knp. Oudenrijn kijk kom ik tot de conclusie dat er inderdaad alleen 's-Hertogenbosch genoemd wordt voor de A2-Zuid. Maastricht of Eindhoven als toevoegingen waren wat mij betreft prima geweest.

Ik heb in ieder geval een beter beeld nu bij deze systematiek, in ieder geval bedankt voor de informatie. ;)
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 16 mar 2015, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 16 mar 2015, 23:06

Albaufstieg schreef:Maar ook in relatie tot de regio en het hoofdwegennet heeft 's-Hertogenbosch toch een belangrijke functie?
Nee. Zit op hetzelfde niveau als Zierikzee.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » di 17 mar 2015, 8:51

^^
Op basis van wat? Bij Zierikzee kan ik het me nog goed voorstellen dat het rond Rotterdam van de borden is gehaald. De A4/A29 heeft immers veel meer een doorgaand belang gekregen met de aanleg van de A4 rond Steenbergen. Bergen op Zoom is daarom een veel beter doel dat de doorgaande verbinding direct duidelijk maakt. Tevens ligt dat doel ook aan de A4 zelf, in tegenstelling tot Zierikzee. Maar om 's-Hertogenbosch nu direct over hetzelfde kam te scheren?

Revisie:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op wo 18 mar 2015, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Westfrisiaweg » di 17 mar 2015, 10:57

Het is volgens mij niet de bedoeling om zomaar extra doelen toe te voegen midden in een knooppunt.
Is alleen maar extra informatie die een bestuurder moet verwerken. Wordt je alleen maar zenuwachtig van.
Als 's-Hertogenbosch door Eindhoven is vervangen, is 's-Hertogenbosch gewoon exit.
De eerstvolgende afrit is vroeg genoeg voor een verwijzing.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » di 17 mar 2015, 11:24

Dat het niet de bedoeling is c.q. niet binnen de systematiek past bleek inderdaad wel uit de reacties van René. Maar nog steeds ben ik van mening dat 's-Hertogenbosch op die laatste twee borden waarde zal toevoegen. Die extra informatie creëert denk ik alleen maar meer duidelijkheid, meer bevestiging voor de keuze van de A2-Zuid en ter ondersteuning van het doel Eindhoven. Ik geloof ook niet dat je daar zenuwachtig van kan worden en al helemaal niet dat het je keuze voor de A2-Zuid negatief zal beïnvloeden doordat er mogelijk onduidelijkheid ontstaat. Integendeel, het is juist méér bevestiging. Na het knooppunt zie je de doelen Eindhoven en 's-Hertogenbosch ook terugkomen als doelen op de borden, dan lijkt me dit juist mooi gepaard gaan met elkaar.

Als ik naar dezelfde A2 kijk zie ik Breda op de portaalborden verschijnen vanaf Nieuwegein in Zuidelijke richting. Mag Gorinchem dan ook niet meer vermeld worden als afslaand doel voor de A27 bij knp. Everdingen?

Geloof niet dat ik het eens ga worden met deze systematiek. :nooo:

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Westfrisiaweg » di 17 mar 2015, 11:30

^^ Wij zijn het oude systeem gewend, daarom kijken we er misschien raar tegenaan.
Daar sturen we ook vanouds op. Wordt gewoon een kwestie van wennen.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Albaufstieg » di 17 mar 2015, 11:56

Gewenning zal wellicht een rol spelen, de tijd zal het leren. ;) Tot op heden ervaar ik dit soort zaken echter als tekortkomingen binnen de nieuwe systematiek. Ik vind het dus nog niet direct een verbetering, terwijl ik vrijwel altijd positief aankijk tegen pogingen tot verbetering en innovatie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 17 mar 2015, 13:18

Albaufstieg schreef:Tot op heden ervaar ik dit soort zaken echter als tekortkomingen binnen de nieuwe systematiek.
Hier zit niet zoveel nieuwe systematiek in. We hebben in Nederland altijd gewerkt met één doel per dwarsrichting. Meestal kiest men het hoofddoel van de dwarsrichting, maar soms een ander doel dat richtinggevender wordt geacht. Vroeger was dat al snel het einddoel (denk aan Rotterdam op de hele A15), nu komt logischerwijs het eerstvolgende netwerkdoel in beeld. Maar dat wordt dan dus het eerste doel; zoals René opmerkte wordt een tweede doel in een afslaande richting niet zomaar bewegwijzerd. Hoe ondersteunend het ook zou kunnen werken, men doet het simpelweg niet. Al decennialang redeneert men dat je dat ondersteunende doel vanzelf wel een keer ziet nadat je bent afgeslagen.

De reden dat men dit zo doet is niet dat de extra ondersteuning de weggebruiker zou kunnen verwarren, eerder omdat legere borden sneller overzicht verschaffen. Hoe meer richtingen je kunt samenvatten met één doel, des te beter (eigenlijk vind ik dat we dat in Nederland vaker zouden moeten doen met de rechtdoorrichting). Dat je op Everdingen een tweede afslaand doel krijgt is een combinatie van factoren: (i) Gorinchem als hoofddoel van de A27 was altijd al het bewegwijzerde doel terwijl Breda als netwerkdoel pas recentelijk voor een eerdere vermelding in aanmerking is gaan komen en (ii) er bij Everdingen voor het overige maar drie doelen bewegwijzerd zouden staan, zodat je iets flexibeler kunt zijn met de afwijking van het principe 'één doel per dwarsrichting'. Maar persoonlijk had ik hier volstaan met Breda als enig afslaand doel van de A27.

Jouw koppeling tussen doelen die op de A2 na het knooppunt staan bewegwijzerd en op het knooppunt bewegwijzerde doelen is ook om een andere reden niet realistisch. Het knooppunt is een belangrijke splitsing en daarna kun je vooruit gaan lopen op de wereld achter het knooppunt. Er zullen na een knooppunt altijd nieuwe doelen op de borden verschijnen, omdat er op het knooppunt een paar andere doelen zijn afgeslagen. Dat voelt wellicht scheef, omdat de eerdere vermelding van diezelfde doelen had kunnen helpen bij je net daarvoor genomen beslissing. Maar dat gevoel is tegelijkertijd een onmogelijkheid: iedere plaats wordt ergens voor het eerst vermeld, en je zult altijd denken "ietsje eerder was ook wel fijn geweest". Het mantra ' bewegwijzeren is weglaten' laat echter geen andere keuze dan dat je ergens een lijn moet trekken.
Laatst gewijzigd door Pino op di 17 mar 2015, 23:21, 5 keer totaal gewijzigd.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door hoevenpe » di 17 mar 2015, 13:25

Om het geheel nog wat complexer te maken, over een maand gaat de N421 open en moet Houten-Oost via de A12.
Hoort dit dan niet op het linkerbord, waarbij (A27) op het rechterbord dan wel heel verwarrend wordt?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » di 17 mar 2015, 14:11

hoevenpe schreef:waarbij (A27) op het rechterbord dan wel heel verwarrend wordt?
Dat is nu ook al verwarrend, omdat Houten al bij de afrit Laagraven van de A12 wordt geleid en de A27 dan ineens achter Breda staat.
(Breda kon nog niet bij Oudenrijn vermeld worden omdat de A2 naar Breda gaat. Houten is bij Oudenrijn gebruikt omdat dat het enige logische doel is voor het stukje A27 tussen Lunetten en Everdingen...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

BaldFett
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 24 jan 2007, 15:59

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door BaldFett » di 17 mar 2015, 14:35

Een nieuw volgbord dan maar? Mogelijk voor allebei (Houten en Houten-Oost), dan kan die plaatsnaam van de grote borden verdwijnen. (mogelijk met Nieuwegein, want dat kan je ook weer net zo goed bereiken via de A2, maar dat onderscheid wordt ook niet gemaakt...)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door RSK » di 17 mar 2015, 14:50

Even een poging van mijn kant. Sommige zaken zullen een kwestie van smaak zijn; ik heb een hekel aan ruiters en onnodig blauwvlak. Ook ik vond de vermelding van (A27) achter Houten niet noodzakelijk, eerder verwarrend.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door boe! » di 17 mar 2015, 15:03

Westfrisiaweg schreef:Het is volgens mij niet de bedoeling om zomaar extra doelen toe te voegen midden in een knooppunt.
Ach, dat gebeurt op de A28 richting Utrecht in knooppunt Rijnsweerd ook. Eerst Breda en Rotterdam als bestemmingen voor de A27 en daar komt op de verbindingsweg vervolgens Den Haag bij.
harry schreef:
boe! schreef:Een jaar of 10 geleden waren de afslagen gesplitst. Je kreeg eerst een afslag naar de A2 en pas daarna een afslag naar de parallelbaan van de A12 waar het wegnummer A12 wel keurig netjes stond aangegeven.
Dit is niet waar.
Foto?

Plaats reactie