Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door harry » zo 19 jun 2016, 20:41

Steptimer schreef:Bij de afslag Kapelle staat er een vrij (nieuw) NBA-bord met alleen het doel Bergen op Zoom. Er is nog 1 regel vrij, maar daar komt Breda te staan.
Als daar Breda komt te staan, waarom is dat dan onder Bergen op Zoom?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Steptimer » zo 19 jun 2016, 22:34

^
Geen idee. Waarschijnlijk een fout.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Widejo » di 21 jun 2016, 12:55

In mijn optiek zou er vanaf Knp. de Poel, continu Breda / Bergen op Zoom / Antwerpen bewegwijzerd moeten worden.

Roosendaal zien we nu nog lukraak overal verschijnen. Doorn in het oog. Zowel op de A58 als op de A29/A4. Spijtig dat Roosendaal als doel afgewaardeerd is, maar de doorvoering van het weghalen is inconsistent. Ik vind overigens niet dat Roosendaal in zijn geheel verdwijnen moet. Vanaf/op: Knooppunt Zoomland (A4xA58), Knooppunt Klaverpolder (A16xA17), Knooppunt Sabina (A4/A29xA59), Knooppunt Noordhoek (A17xA59) en Knooppunt Princeville (A16xA58) blijft Roosendaal van toepassing.
Hamburg, meine Perle

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Riva » di 21 jun 2016, 17:57

Vanaf Hooipolder (vanuit Utrecht) vind ik het ook altijd wel nuttig, om omrijden via Sint-Annabosch/Galder te voorkomen.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » di 21 jun 2016, 18:11

^^ Er staat nu toch ook Roosendaal?

Probleem van de A59 vanaf Hooipolder vind ik wel dat je dan vanaf Zonzeel ook een route naar Roosendaal zal moeten aangeven, terwijl er twee ongeveer even snelle en even lange routes tot aan KP De Stok zijn; ofwel A16-A58 via KP Princeville, ofwel A16-A17 via KP Klaverpolder. Dan hangt het echt af van waar je in Roosendaal moet zijn; naar bestemmingen aan een afrit van de A17 is de route via de A16-A17 de beste optie, naar bestemmingen aan een afrit van de A58 kun je beter via de A16-A58 rijden. Nu wordt het per definitie via Breda gestuurd, wat naar het centrum en de oost- en zuidkant van Roosendaal wel het beste is, maar naar de noord- en westkant niet, en voor doorgaand verkeer richting Bergen op Zoom en Zeeland is de route A16-A17 ook beter, want één TOTSO minder (alleen afslaan bij Zonzeel en Klaverpolder, en niet bij Zonzeel, Princeville en De Stok) en een hogere Vmax (geen passage met Vmax 100 zoal op de A58 door Roosendaal en langere delen met Vmax 130).

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door evos » di 21 jun 2016, 20:44

^^ Dat onderscheid zou je natuurlijk bij Zonzeel kunnen aangeven, op de reguliere wegwijzer of eventueel met een servicebord:
Roosendaal-Zuid route A16 Breda / Roosendaal-Noord route A59 Zierikzee.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Widejo » di 21 jun 2016, 22:03

^^
Alleen Roosendaal-Borchwerf (industrieterrein van formaat) is het beste te bereiken via de A17. Om vanaf knp. Zonzeel doorgaand verkeer te stimuleren via de A17 is wellicht Bergen op Zoom een optie, je zou daarmee Zierikzee kunnen vervangen. Ik zou Roosendaal via A16/A58 laten lopen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » di 21 jun 2016, 22:20

^^ Ook de afrit bij Rosada is volgens Google Maps iets sneller te bereiken over de A16-A17 via Klaverpolder. Het scheelt in ieder geval een TOTSO.

In filevrije omstandigheden is vanaf Utrecht de route A27-A15-N3-A16-A17 volgens Google Maps overigens even snel als A27-A59-A16-A17 en A27-A59-A16-A58, maar dan heb je natuurlijk wel meer verkeerslichten dan het ene verkeerslicht bij Hooipolder. Het is zo'n 5 km korter.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Widejo » wo 22 jun 2016, 11:35

Coen Tunnel schreef: Ook de afrit bij Rosada is volgens Google Maps iets sneller te bereiken over de A16-A17 via Klaverpolder. Het scheelt in ieder geval een TOTSO.
Dat zou Roosendaal-West zijn, geïntegreerd in Knp. de Stok. Voor Rosada Outlet is het zeker de beste optie. Maar de afstand van aansluiting Roosendaal-West naar het centrum van Roosendaal is volgens mij niet zo zeer sneller als de route naar het centrum via aansluiting Roosendaal op de A58 vanuit Knp. Zonzeel (vanuit Bergen op Zoom/Vlissingen/Antwerpen via A58 is aansluiting Roosendaal-West de beste optie voor het centrum van Roosendaal).
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Palance » di 28 jun 2016, 11:42

Op Streetview zie je op de N477 deze borden (ook te zien op Harry's foto Die stonden lekker verstopt.

De wegwijzer met de 2 plaatsnamen is flink opgetild. De afstand naar Kinderdijk is sinds het vervangen van de oude borden overigens met 2 kilometer ingekort.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het overigens wel duidelijker om zulke borden wat hoger te plaatsen.

In Krimpen aan de Lek trof ik trouwens nog dit mooie oudje aan.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door kees » di 28 jun 2016, 12:37

^^
Ik vind het persoonlijk heel raar om borden aan de linkerkant van de weg neer te zetten, ook al zet je ze in een bocht, zodat je er recht tegenaan kijkt als er geen tegenliggend verkeer rijdt.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Widejo » di 28 jun 2016, 15:13

^^ Het doet wat Belgisch aan. Tevens vind ik het aantal kilometers slecht leesbaar.
Hamburg, meine Perle

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door RSK » di 28 jun 2016, 22:04

Volgens mij is het ook meer routeverloopbevestigend dan richtinggevend bedoeld. Het weggetje 'rechtdoor' is een woonerf dat zo smal is dat twee motorrijders elkaar er al nauwelijks kunnen passeren. Kortom: een combinatie van de waarschuwing 'de hoofdweg gaat hier naar rechts' met de herinnering waar die weg ook alweer heen ging.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door verfmeer95 » ma 26 sep 2016, 11:56

Bij gebrek aan een beter topic:
Gisteren reed ik door Amsterdam Zuidoost en kwam ik dit bord tegen. Verkeer richting Haarlem wordt richting de A9 gestuurd, terwijl verkeer richting Rotterdam naar de A10 moet. Dat terwijl beide verkeersstromen via KP Badhoevedorp gaan. Is er een rede om het zo te doen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 26 sep 2016, 12:33

^^ Je kunt betogen dat verkeer naar (grote delen van) Rotterdam hier beter de A2/A12 kan pakken en dus niet op Badhoevedorp komt. Maar ongetwijfeld is dit bedoeld als verwijzing naar de A4, dus dan kom je inderdaad voor beide plaatsen langs Knooppunt Badhoevedorp. Vanaf dit punt kom je in beginsel sneller op Knooppunt Badhoevedorp via de A10 en De Nieuwe Meer. Dat roept dan dus eerder de vraag op waarom Haarlem hier dan toch staat bewegwijzerd als doel waarvoor je via Holendrecht wordt geleid, dan waarom Rotterdam via de A10 wordt bewegwijzerd. Misschien is dat een poging om grotere hoeveelheden verkeer afkomstig uit de Amsterdam ArenA, HMH en Ziggo Dome een beetje te kunnen verdelen na wedstrijden of concerten. Maar de kans lijkt me ook aanzienlijk dat men het gepast heeft gevonden om hier naar de A9 te verwijzen met een doel dat de A9-west omschrijft.

Het is maar weer eens een voorbeeld waarom ik toch liever verwijzingen naar snelwegen zie, met daar gekoppeld dan eventueel de hoofddoelen, in plaats van alleen die hoofddoelen en daaraan dan eventueel gekoppeld het wegnummer. Op die manier kun je hier duidelijker maken dat je verwijst naar de A9 met als hoofddoelen Haarlem en Almere, en een beetje in het midden laten wat eigenlijk de meest efficiente route is naar Haarlem. Maar goed, daar is onze bewegwijzeringssystematiek eigenlijk helemaal niet op voorbereid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 26 sep 2016, 19:46

verfmeer95 schreef:Is er een reden om het zo te doen?
Ja.

Rotterdam staat wel verwezen op de A10 maar niet op de A9.
Haarlem staat niet verwezen op de A10 maar wel op de A9.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 26 sep 2016, 21:41

^^ Zou Rotterdam die verwijzing op de A9 niet wel moeten krijgen? Als Groningen vermeld kan worden vanaf Badhoevedorp, deels met als doel doorgaand verkeer van de A10 te houden, zou je met Rotterdam vanaf Diemen niets raars doen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 26 sep 2016, 22:36

Dan wordt het allemaal wel erg veel op de A9 in westelijke richting.
Vanaf Holendrecht is het namelijk de bedoeling om ook Alkmaar te gaan verwijzen in de toekomst.
Dat tezamen met Haarlem, Schiphol en Amstelveen is al 4 doelen. Een vijfde doel is erg veel. Op portalen moet je namelijk ook nog rekening houden met afgaande richtingen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 26 sep 2016, 23:48

^^ Rotterdam als vijfde doel is wat teveel van het goede, ja. Maar ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd van de eerste vier, waarvan ik met name Amstelveen niet hoofddoelwaardig vind. Tot aan Badhoevedorp vind ik Haarlem én Alkmaar ook twee doelen om hetzelfde mee te omschrijven.

Maar goed, ik zal wel tegen wat heilige huisjes aantrappen hier. Als de wens om de grote interregionale verkeersstroom op de A9 te brengen kleiner is dan de wens om Noord-Hollandse grootheden langs de A9 te bewegwijzeren, dan moet men het vooral zo blijven doen. Maar dan staat denk ik ook wel vast dat verkeer vanaf Diemen richting Zuidvleugel Randstad lekker de A10 pakt. Met een bord Rotterdam vanaf Diemen had je tenminste nog een kans gehad om dat verkeer op de A9 te brengen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rein » di 27 sep 2016, 8:16

Pino schreef:Tot aan Badhoevedorp vind ik Haarlem én Alkmaar ook twee doelen om hetzelfde mee te omschrijven.
Op zich wel mee eens. Haarlem kan er inderdaad wel af, alleen Alkmaar is richtinggevend genoeg.
Of bedoelde je dat niet? ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Vinny » di 27 sep 2016, 8:49

Groep 8 frustratie, denken dat Alkmaar de hoofdstad van Noord-Holland is. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 27 sep 2016, 8:57

^^ Het is wel een stad die wat minder onder de rook van Amsterdam ligt, en daarmee wellicht richtinggevender voor de A9. Het blijft toch de makke van de bewegwijzering rond Amsterdam hoe vol die staat met doelen om de hoek: Amstelveen, Haarlem, Zaanstad, Purmerend, Almere. Hoofddoelen op ietsje grotere afstand zouden toch wel handig zijn geweest (al is een stad als Almere natuurlijk te groot om weg te laten).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rein » di 27 sep 2016, 9:06

Op de verkeersinformatie wordt een file op de A9 sinds jaar en dag al aangegeven met 'Op de A9 van Amstelveen naar Alkmaar staat tussen etc.'. Mede daardoor is Alkmaar bij veel weggebruikers een bekende naam. Daarbij ligt het in het midden van Noord-Holland en is daardoor vanaf A2 en de A4 bijvoorbeeld behoorlijk richtinggevend voor de kop van Noord-Holland en het westelijke deel van de noordelijke Randstad.

Persoonlijk heb ik Haarlem, ook al is het de hoofdstad van Noord-Holland, altijd een wat nietszeggend doel gevonden voor de A9, niet in het minst omdat Haarlem fysiek (en zeker ook voor het gevoel) een stuk van de A9 af ligt en die weg daar dus ook niet langs of naar toe gaat. Maar dat is puur persoonlijke smaak.

En als ik dan toch op de persoonlijke tour ga: ik heb weinig tot niks met Haarlem terwijl ik me in Alkmaar redelijk thuis voel (ook al heb ik er nooit gewoond of zo).

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door verfmeer95 » di 27 sep 2016, 15:37

^^ Alkmaar kan niet op KP Diemen. Verkeer richting Alkmaar en verder gaat (zeker met de nieuwe N8/A8 straks) via Zaandam. Dus als Rotterdam en Schiphol niet richtinggevend genoeg zijn is Haarlem gewoon nodig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 27 sep 2016, 21:02

^^ Je zou eens moeten onderzoeken waarheen verkeer op de Gaasperdammerweg op weg is. Ik denk dan toch sterk aan plaatsen tussen Diemen en Badhoevedorp (inclusief Schiphol) en naar de A2 en de A4. Veel minder naar de A9 voorbij Badhoevedorp, die geen landelijke hoofdverbinding is en vanaf hier bekeken eigenlijk niet heel veel meer bedient dan Haarlem - wat bepaald geen landelijke verkeersmagneet is.

Als dat inderdaad klopt, leeft Haarlem als doel een beetje boven zijn stand met een soort hoofddoel-status op de Gaasperdammerweg. Zelf zou ik dan eerder Schiphol als zodanig benoemen. Wat je vervolgens aanvult met netwerkdoelen Rotterdam en Utrecht. Vierde plek op Diemen is dan logischerwijs voor Amsterdam-Zuidoost, en daarna kun je vanaf Holendrecht (waar ook Utrecht afvalt) gaan denken aan grootheden stroomafwaarts langs de A9.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » di 27 sep 2016, 21:11

Rein schreef:Persoonlijk heb ik Haarlem, ook al is het de hoofdstad van Noord-Holland, altijd een wat nietszeggend doel gevonden voor de A9
Bij Haarlem gaat de noord-zuid A9 over in een oost-west A9.

Goed beschouwd volstaat Schiphol en eventueel Haarlem bij Holendrecht op basis van hoofddoelenverwijzing. Echter voor ter plekke onbekenden is Alkmaar echt veel comfortabeler te bereiken vanaf Holendrecht via de A9 dan via de route A2-A10-A8-N246-N203-A9. Heeft te maken met het feit dat er tussen Den Helder en Badhoevedorp geen rijksweg-dwarsverbinding is in Noord-Holland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 okt 2016, 12:26

Pino schreef:^^ Je zou eens moeten onderzoeken waarheen verkeer op de Gaasperdammerweg op weg is. Ik denk dan toch sterk aan plaatsen tussen Diemen en Badhoevedorp (inclusief Schiphol) en naar de A2 en de A4. Veel minder naar de A9 voorbij Badhoevedorp, die geen landelijke hoofdverbinding is en vanaf hier bekeken eigenlijk niet heel veel meer bedient dan Haarlem - wat bepaald geen landelijke verkeersmagneet is.

Als dat inderdaad klopt, leeft Haarlem als doel een beetje boven zijn stand met een soort hoofddoel-status op de Gaasperdammerweg. Zelf zou ik dan eerder Schiphol als zodanig benoemen. Wat je vervolgens aanvult met netwerkdoelen Rotterdam en Utrecht. Vierde plek op Diemen is dan logischerwijs voor Amsterdam-Zuidoost, en daarna kun je vanaf Holendrecht (waar ook Utrecht afvalt) gaan denken aan grootheden stroomafwaarts langs de A9.
Ten westen van KP Badhoevedorp heeft de A9 ook meer een regionale functie voor Noord-Holland en is er vrijwel geen doorgaand verkeer mee. Het deel ten zuiden van Amsterdam tussen KP Badhoevedorp en KP Diemen heeft echter ook een duidelijke interregionale functie en daar horen ook interregionale doelen bij. Dat gaat nu in ieder geval een beetje de goede kant op met Groningen er bij in oostelijke richting, al zou Rotterdam inderdaad niet misstaan vanaf KP Diemen in westelijke richting.

Kiezen voor regionale doelen als Haarlem en Alkmaar kan natuurlijk ook, dat soort keuzes moet je soms ook maken in stedelijke gebieden. Je kunt dan wel krijgen dat snelwegen die je kan/wil gebruiken voor interregionaal verkeer niet als zodanig bewegwijzerd worden. Kijk bijvoorbeeld naar de westelijke A86 om Parijs waar op drukke dagen nog de nodige restcapaciteit is, maar waarbij je moet weten dat je eerst doelen als Nanterre en Versailles (op zich best grote steden in Île-de-France) moet volgen voordat er iets richtinggevends voor doorgaand verkeer staat aangegeven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 03 okt 2016, 12:32

Pino schreef:Je zou eens moeten onderzoeken waarheen verkeer op de Gaasperdammerweg op weg is.
Bij bewegwijzering gaat het in het geheel niet om de omvang van de dagelijkse verkeersstromen, het gaat om richtingduiding op zowel weg- als netwerkniveau. Daarbij maakt de A9 een duidelijke knik bij Haarlem, dus in die zin is het wel een logisch, richtinggevend doel. Zeker voor verkeer vanaf de A2.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Pino » ma 03 okt 2016, 14:51

^^ Juist vanaf de A2 bekeken zie ik maar weinig verschil tussen Haarlem en Alkmaar. Het geeft allebei de noordwestelijke richting aan, "Noord-Hollandse kust" zo je wilt. De knik bij Haarlem is, bekeken vanaf Holendrecht, een draai van maar 30 procent ten opzichte van de rijrichting Holendrecht-Haarlem (samen met de knik bij IJmuiden kom je vermoedelijk op iets van 45 graden). De keuze om door die knik heen te kijken is wat mij betreft even logisch als de historische keuze om Utrecht het einddoel van de A9-zuid te maken. Er zitten in andere Nederlandse wegnummers wel wat uitgesprokener knikken, zonder dat de bijbehorende plaatsen daardoor prominenter bewegwijzerd worden. De knik is relevanter wanneer je de wereld bekijkt vanaf de Gaasperdammerweg, want hij markeert wel zo'n beetje het punt waar de A9 verandert van een logische oost-westverbinding naar "ja dag, als ik naar dat gedeelte van Noord-Holland moet, ga ik niet die enorme boog langs Haarlem nemen." Zie in die zin de opmerking van Verfmeer95 van vorige week.

In algemene zin heb je natuurlijk volkomen gelijk waar je zegt dat je doelen niet zozeer kiest op basis van een populariteitscontest, maar eerder op richtinggevendheid. Maar ik durf toch ook de stelling wel aan dat richtinggevende doelen gewoon worden weggelaten wanneer er geen verkeersvraag naar is (je zult nooit Zwolle bewegwijzeren op de A1 tussen Hoevelaken en Beekbergen) en dat je, wanneer er meer richtinggevende doelen denkbaar zijn dan er bordruimte beschikbaar is, je toch zult kijken met welk doel je nu het meeste mensen bedient. Je wilt als wegbeheerder toch niet een behoorlijk grote groep weggebruikers maar laten raden en een maar marginale groep uitgebreid routebevestiging geven. Dit alles met inachtneming van het feit dat het grootste gedeelte van de weggebruikers ter plaatse bekend zal zijn en/of een lokale bestemming zal hebben, zodat je voor de richtinggevende doelen dus maar een beetje aan het peilen bent onder een vrij kleine groep.

Vanuit dit uitgangspunt zal ik verder kort zijn om te voorkomen dat dit een ordinaire doelendiscussie wordt:
- jouw punt ging over verkeer vanaf de A2 c.q. vanaf Holendrecht, het mijne over de Gaasperdammerweg c.q. Diemen richting Holendrecht
- op de Gaasperdammerweg is Alkmaar onlogisch om de reden die verfmeer95 al gaf, en legt Haarlem het wat mij betreft af tegen Rotterdam
- het spreekt wat mij betreft voor zich dat vanaf Holendrecht Haarlem of Alkmaar wordt bewegwijzerd
- op Holendrecht valt het doel Utrecht af, dus als je daar Alkmaar of Haarlem toevoegt, blijft het aantal doelen gelijk
- wanneer je vanaf Holendrecht Haarlem én Alkmaar wilt bewegwijzeren, moet dat wat mij betreft ten koste gaan van Amstelveen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door mavas » ma 28 nov 2016, 7:01

Kan iemand mij dit uitleggen:
https://www.google.nl/maps/@52.4082216, ... 312!8i6656
Dit bord staat bij het beslissingspunt.

Vervolgens bij de stopstreep kom je dit bord tegen:
https://www.google.nl/maps/@52.4070211, ... 312!8i6656

Waarom staat dit laatste bord bij de stopstreep, en het andere bord bij het beslissingspunt??!?!?
Vroeger stonden beide borden ter hoogte van het eerste bord.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie