Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 mar 2012, 17:51

Mwah, ik heb dan liever Redesign met Ee-schrift, hartkoppijlen en een dikke, wat meer afgeronde bies. Oh wacht... :lol:
Redesign is zoals ik al zei, met hier en daar wat kleine aanpassingen, prima geschikt voor bibeko, 60 -en 80-wegen. Daarbuiten heeft het niks te zoeken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 16 mar 2012, 18:15

Ik heb de recentste berichten even afgesplitst naar een nieuwe draad hier, want de discussie werd wel wat breder gevoerd dan enkel over Redesign. Hier kan je dus opmerkingen en/of verbeterpunten kwijt wat Nederlandse bewegwijzering betreft, net zoals er ook al een soortgelijke draad bestaat over Belgische bewegwijzering.

Wat vinden jullie eigenlijk van dit soort borden? Ze komen niet zoveel voor in Nederland, maar kunnen toch nuttig zijn denk ik, vooral als je wat meer bestemmingen kwijt wil. Dit bord bijvoorbeeld zou denk ik beter zijn als het als regelbord uitgevoerd zou zijn vermoed ik, misschien kan er iemand eentje maken hiervan om te vergelijken?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 mar 2012, 18:18

Bij rotondeborden (vooral met zoveel bestemmingen) moet je dat absoluut niet willen. Dan krijg je wolkenkrabbers van borden. Ik wil wel een poging wagen voor je hoor, maar doordat ik alles op schaal wil maken kan het even duren (moet hier en daar nog wat maten opzoeken) ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 16 mar 2012, 18:20

Dit soort borden met grote aantallen bestemmingen kunnen naar mijn mening alleen als je kleuronderscheid toepast (zoals bijv. in Frankrijk), zodat hoofdzaken eruit springen tegenover bijzaken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 mar 2012, 19:21

Zo, hier is hij dan. Qua hoogte valt het eigenlijk reuze mee met het verschil. Het rotondebord is 3,00 x 5,23 meter, terwijl het regelbord 3,00 x 5,35 meter is:

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 16 mar 2012, 19:31

Wat mij betreft halen ze Goes of Middelburg weg. 1 bestemming voor de overkant van de Westerschelde lijkt me meer dan voldoende. En wellicht kan Breskens ook wel weg. Twee bestemmingen minder en het bord zal al veel rustiger en Nederlandser ogen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 16 mar 2012, 19:32

Mooi gemaakt!

Een ding: Draaiburg = Draaibrug ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 mar 2012, 19:33

Rein schreef:Wat mij betreft halen ze Goes of Middelburg weg. 1 bestemming voor de overkant van de Westerschelde lijkt me meer dan voldoende. En wellicht kan Breskens ook wel weg. Twee bestemmingen minder en het bord zal al veel rustiger en Nederlandser ogen.
Mijn zegen hebben ze. Ik ben het 100% met je eens.
keokiracer schreef:Mooi gemaakt!
Een ding: Draaiburg = Draaibrug ;)
Dank je! En dat zijn details, dat kan de beste overkomen :lol:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 19 mar 2012, 1:15

Zo te zien is dat buiten de kom, dus maximaal 6 bestemmingen mogen er dan op een bord. Snel schrappen dus!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 30 mar 2012, 19:55

Ik zag deze week bij deze wegwijzer een kleine bijzonderheid: http://g.co/maps/8qa7c

Men heeft aan de onderkant een bordje bijgehangen met een verwijzing naar het plaatselijke ziekenhuis ZorgSaam, het opmerkelijke aan dat bordje is dat het in Ee uitgevoerd is. Dan zie je toch vrij goed dat Ee zeker vanop wat grotere afstand stukken beter leesbaar is.

Een ander iets wat ik toch ook graag in Nederland zou zien is een andere kleurstelling voor autosnelwegverwijzingen, zoals in Belgie, daar vind ik het een van de grote pluspunten aan de bewegwijzering.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 31 mar 2012, 9:32

Ja, eh, zonder foto is dat een redelijk loze claim. Wie maakt er even een foto van het opmerkelijke bordje? :)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 31 mar 2012, 22:52

Dit vind ik dus echt niet kunnen in Nederland: http://g.co/maps/jpujd
De richtlijn bewegwijzering is er vrij duidelijk over: maximaal 6 bestemmingen per doorsnede op bubeko-GOW's.
Ik begrijp echt niet waarom op dit soort locaties, waar een adaquate beslissing noodzakelijk is met hoge snelheid, af wordt geweken van de richtlijn.

Ik hoop dat met de nieuwe dienst bij het rijk dit echt gaat verbeteren, want dit soort situaties kunnen echt niet wat mij betreft!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 31 mar 2012, 23:40

Ik begrijp niet waarom er zo enorm veel lokale meuk op moet...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 apr 2012, 16:38

Bij de nieuwe rotonde N322/N329 net voorbij Druten staan ook 7 9 bestemmingen, in 3 kleuren. Bovendien is het bord deels onleesbaar omdat er een ander bord voor staat. Het wordt herhaald, maar ook hier wordt het bord afgeschermd door lichtmasten.

Afbeelding

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 01 apr 2012, 18:04

^^ Men had Boven en Beneden-Leeuwen gewoon als Leeuwen moeten bewegwijzeren. Dan kun je later wel weer het onderscheid tussen Boven en Beneden-Leeuwen maken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 01 apr 2012, 18:24

Gewoon beide weghalen. Zaltbommel is het hoofddoel dat aangeeft dat deze route oost-west over Maas en Waal blijft verlopen, Tiel is belangrijk als verwijzing naar de A15. Had trouwens liever een ander doel gezien om die snelweg aan te geven.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 01 apr 2012, 18:31

Rotterdam?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 01 apr 2012, 18:36

captain007 schreef:^^ Men had Boven en Beneden-Leeuwen gewoon als Leeuwen moeten bewegwijzeren. Dan kun je later wel weer het onderscheid tussen Boven en Beneden-Leeuwen maken.
Ik vind het juist prima dat de plaatsnamen volledig worden aangegeven. Voor niet-Nederlandstaligen is 'Leeuwen' echt niet zo duidelijk als voor ons.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 01 apr 2012, 18:44

Chris schreef:Bij de nieuwe rotonde N322/N329 net voorbij Druten staan ook 7 bestemmingen, in 3 kleuren. Bovendien is het bord deels onleesbaar omdat er een ander bord voor staat. Het wordt herhaald, maar ook hier wordt het bord afgeschermd door lichtmasten.

http://i.imgur.com/tYhGx.jpg
Ik zie toch echt 9 bestemmingen op dat bord staan, dat maakt het nog kwalijker. Op een 100-stroomweg horen 4 bestemmingen per doorsnede te staan. En anders gewoon lekker splitsen.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » ma 02 apr 2012, 13:22

mavas schreef:Dit vind ik dus echt niet kunnen in Nederland: http://g.co/maps/jpujd
De richtlijn bewegwijzering is er vrij duidelijk over: maximaal 6 bestemmingen per doorsnede op bubeko-GOW's.
Ik begrijp echt niet waarom op dit soort locaties, waar een adaquate beslissing noodzakelijk is met hoge snelheid, af wordt geweken van de richtlijn.
Waarom worden crematoria toch zo prominent aangegeven?
Zo ook hier en zelfs op de snelweg al: hier. Gelukkig blijft het aantal bestemmingen in deze situatie beperkt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 apr 2012, 13:39

^^ De redenering is dat het plekken zijn die in vrij groten getale door ter plaatse onbekenden worden bezocht, hetgeen dus zelfs de bewegwijzering vanaf nationale stroomwegen zou rechtvaardigen. Met ziekenhuizen zie je iets vergelijkbaars.

Ikzelf vind die strategie eigenlijk gewoon onjuist. Het mantra "bewegwijzeren is weglaten" vloeit voort uit het idee dat de borden een globale richting geven van een weg. Plaatsen staan niet zozeer op de bewegwijzering omdat er zoveel mensen naar op weg zijn, maar om een algemeen idee te geven hoe een route ongeveer verloopt. Over heel de wereld wordt op die manier bewegwijzerd, en in tijden van route-websites en navigatie-apparatuur wordt dat uitgangspunt alleen maar waardevoller. Maar in Nederland zijn we al een behoorlijk eind doorgeschoten naar bewegwijzering die is gebaseerd op de vraag hoeveel mensen naar een bepaalde plek op weg zouden kunnen zijn. Je kunt over bijvoorbeeld Italiaanse bewegwijzering zeggen wat je wilt, maar ik kan genieten van het feit dat de meeste wegen daar maar één hoofddoel hebben.

Om nog even terug te komen op de situatie daar bij Druten: normaal vind ik dat, van de twee Leeuwens, alleen Beneden-Leeuwen het vermelden waard is. Maar hier zit je op een punt dusdanig dicht bij Boven-Leeuwen dat het aangeven van alleen Beneden-Leeuwen twijfels zou kunnen opwerpen over de route naar Boven-Leeuwen. Daarom moeten ze dus óf beide op de borden óf geen van beide. Ikzelf opteer hier voor geen van beide. Zaltbommel is voldoende richtinggevend voor de rest van Maas en Waal; dan is Beneden-Leeuwen niet nodig en dus Boven-Leeuwen ook niet. Kom je toch ook weer een beetje uit op mijn opmerking in de vorige alinea.

Tenslotte Waldo's vraag over het A15-doel: ik moet zeggen dat het gebruik van Rotterdam op een provincieweg in het oosten wat overdreven overkomt. Rotterdam (A15) zou het speelveld alweer wat meer aangeven, maar dat doet Tiel (A15) ook. Het prettigste vind ik echter de benadering van sommige buitenlanden, waar de snelweg gewoon met nummer (en eventueel hoofddoel) in een afwijkende kleur op het bord wordt gezet. Dat geeft het speelveld "je bent op weg naar de snelweg" toch het beste weer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 02 apr 2012, 14:43

In de oude situatie prijkte, jouw ook bekend, Rotterdam tesamen met Tiel op de bewegwijzering bij de toerit naar de N323. Het zou niet vreemd zijn Rotterdam een positie op het bord te geven.
Overigens kom je binnen bijvoorbeeld Tiel ook Rotterdam langs de belangrijke uitvalswegen tegen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 02 apr 2012, 15:26

Wat denken we hier van?

Afbeelding

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 02 apr 2012, 15:54

^^
De rechtdoorgaande route suggereert nu dat je bij Zaltbommel op de A15 uitkomt.
Dan kun je beter *bootje* Tiel aanhouden i.p.v. A15

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 02 apr 2012, 16:08

Ik zou het splitsen in twee borden: 1 voor rechtdoor/linksaf met interlokale doelen, en 1 voor rechtsaf met de lokale industrieterreinen.
Verder is Tiel m.i. het meest logische doel in rechtdoorrichting.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 02 apr 2012, 16:38

kees schreef:^^
De rechtdoorgaande route suggereert nu dat je bij Zaltbommel op de A15 uitkomt.
Dan kun je beter *bootje* Tiel aanhouden i.p.v. A15
Als je met de boot naar Tiel wilt, moet je wel de auto laten staan bij het Veerhuis. Wamel-Tiel is een voetveer ;)
Ik zou er gewoon Tiel (A15) van maken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 apr 2012, 16:48

waldo79 schreef:In de oude situatie prijkte, jou ook bekend, Rotterdam tesamen met Tiel op de bewegwijzering bij de toerit naar de N323. Het zou niet vreemd zijn Rotterdam een positie op het bord te geven.
Rotterdam mét Tiel bij de toerit naar de N323 is niet meer of minder dan hoofddoel en einddoel van de A15, zoals dat ook altijd op de A15 bewegwijzerd heeft gestaan. Alleen Rotterdam zou alleen het einddoel van de route zijn, en dat is wat minder gebruikelijk in Nederland. Maar jouw omschrijving van de situatie in Tiel zelf laat zien dat het wél voorkomt. Vermoedelijk heeft dat dan toch te maken met het feit dat de A15 tussen de beide einddoelen Rotterdam en Nijmegen niet echt grotere plaatsen passeert. De tussenliggende hoofddoelen Gorinchem en Tiel zijn als hoofddoel vrij kleine steden, dus dan valt men toch makkelijker terug op gebruik van het einddoel. Dus "Rotterdam (A15)" lijkt mij inderdaad wel goed om ook op de N322 en de N323 te gebruiken, hoewel ook "Tiel (A15)" in mijn optiek prima is.

Zo bekend ben ik trouwens ook niet met de oude situatie. Het is toch alweer ruim 15 jaar terug dat ik nog met enige regelmaat in Maas en Waal kwam - en zelfs toen ben ik er niet heel vaak geweest.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 02 apr 2012, 18:27

^^ Oude situatie was dat er twee vooraankondingsborden waren. Een voor rechtsaf met de doelen Leeuwen, Tiel, Zaltbommel en dezelfde lokale doelen. Een voor linksaf met Appeltern, Oss en De Gouden Ham.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 02 apr 2012, 18:34

Snelwegfreak schreef:Wat denken we hier van?

Afbeelding
In de eerste plaats zou ik dan van Leeuwen liever Beneden-Leeuwen maken, als het zo nodig 1 doel moet worden.

Maar waar het vooral om gaat, is de verwijzing naar de A15. Hoewel het bord zeer netjes is ingericht, vind ik het op deze wijze te lastig om A15 als doel op zich te lezen. Ik zou de voorkeur geven aan een aparte regel voor of [A15] Rotterdam of # A15.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 02 apr 2012, 19:23

Deze combinatie beter?

Afbeelding

Het is nogal tegenstrijdig hier, de een wil Tiel, de ander Rotterdam... De een Leeuwen, de ander Beneden-Leeuwen. Dilemma's... :geenlach:
Feit is, dat het een stuk beter kan dan de Gelderse bordenboer hier heeft laten zien...