Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Opmerkingen en verbeterpunten Nederlandse bewegwijzering

Bericht door Rene » ma 02 apr 2012, 19:39

Nee, want de turborotonde heeft 2 stroken voor rechtdoor. Als je deze twee opstelt, dan zouden weggebruikers in de veronderstelling kunnen geraken dat de rechter strook alleen voor rechtsaf is. Komt door al die andere turborotondes waar vaak rijstrookpijlen ipv rijrichtingpijlen worden gebruikt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 02 apr 2012, 20:11

Aha, dat wist ik niet. Dan krijg je wel extreem lelijke borden, met die extra pijlen...
Jij dacht meer aan zoiets, René?

Afbeelding

Dit is trouwens op 50 a 75 meter voor de rotonde. De voorwegwijzer kan een probleem blijven, mist je ze opsplitst in twee borden zoals ik op de vorige pagina liet zien. Bij voorwegwijzers is het aantal rijstroken nog niet van belang, dus volstaat 1 pijl voor rechtdoor. Deze borden als voorwegwijzers zouden dus prima volstaan:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 apr 2012, 20:23

Ik heb de indruk dat de bewegwijzering bij die rotonde ook meer is om verkeer van de oude route te weren gezien de nieuwe situatie, dan dat het echt zinvol is om Beneden-Leeuwen en Boven-Leeuwen hier als richtinggevende bestemming te vermelden. Ik vraag me ook af hoe relevant Oss vanuit het oosten is, als je uit die richting komt zal het toch sneller zijn om via de A50 te rijden gezien de veerdienst naar Megen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 02 apr 2012, 20:25

Lijkt mij ook, maar volgens sommigen is het blijkbaar wel nodig. Als je Leeuwen weghaalt, kom je helemaal niet meer in de problemen met teveel bestemmingen (als je tenminste niet weer alles op één bord wil proppen).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 02 apr 2012, 21:41

Het probleem van het toevoegen van de twee Leeuwens als attendering op het bestaan van de nieuwe route is dat je nooit meer van die nieuwe vermelding afkomt. Want als over een paar jaar nieuwe borden moeten worden geplaatst, krijg je óf te maken met lokale infra-mensen die het oude bord zonder nadenken blind kopiëren òf je krijg te maken met lokale politici voor wie het van de borden verwijderen van dit soort meuk het einde van de wereld is (dan wel een scoop om veel stemmen binnen te halen).

De enige manier om verkeer adequaat op een nieuwe verbinding te wijzen blijft toch met tijdelijke gele borden, die een half jaar na opening weer weg kunnen. Met teksten als "Verlengde N323 nu open: Beneden-Leeuwen en Boven-Leeuwen volg Zaltbommel".

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 02 apr 2012, 21:48

Chris schreef:Ik heb de indruk dat de bewegwijzering bij die rotonde ook meer is om verkeer van de oude route te weren gezien de nieuwe situatie, dan dat het echt zinvol is om Beneden-Leeuwen en Boven-Leeuwen hier als richtinggevende bestemming te vermelden.
Gezien het feit dat de oude weg deels als 30 km zone wordt heringericht wordt dat doel wel bereikt ;)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 08 apr 2012, 12:17

Wat diverse foto's van rarigheden op Nederlandse bewegwijzering:

Wordt hier de "Ring"-aanduiding niet fout weergegeven?
Afbeelding

Vreemd geval dit, gemeentelijk brouwsel geproduceerd door AGMI:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook fout:
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 08 apr 2012, 12:48

daviedoff schreef: Vreemd geval dit, gemeentelijk brouwsel geproduceerd door AGMI:
https://lh6.googleusercontent.com/-m-0R ... M_2133.JPG
Het mooie aan dit brouwsel vind ik dat er boogjes in de lijnen zitten in plaats van rechte hoeken. Dat laat het verloop van de wegen veel duidelijker zien dan op echte redesign-exemplaren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 apr 2012, 13:30

^^
Maar welke kant moet ik nu op als ik naar industrieterrein Hoogveld wil rijden? M.a.w. ontbreekt er niet ergens een pijlpunt?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 08 apr 2012, 14:49

daviedoff schreef:Wordt hier de "Ring"-aanduiding niet fout weergegeven?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat bord is een oudje en dateert nog uit de tijd dat er geen richtlijnen waren voor een ringaanduiding.
Seat Ibiza schreef:Maar welke kant moet ik nu op als ik naar industrieterrein Hoogveld wil rijden? M.a.w. ontbreekt er niet ergens een pijlpunt?
Met de bocht mee naar rechts. Vroeger ging de doorgaande weg rechtdoor naar Heijen, maar tegenwoordig word je het doodlopende Hoogveld opgestuurd. Het bord geeft de huidige configuratie van het kruispunt goed weer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 apr 2012, 15:02

daviedoff schreef:Wat diverse foto's van rarigheden op Nederlandse bewegwijzering:

Wordt hier de "Ring"-aanduiding niet fout weergegeven?
https://lh5.googleusercontent.com/-PPXI ... M_2061.JPG
Nee dus,maar het interessantste op deze foto vergeet je: het kombord. Weinig mensen, ook hier in de regio, weten dat er een stukje Rotterdam bestaat dat niet in de gemeente Rotterdam ligt, maar in de buurgemeente Albrandswaard (waartoe Rhoon en Poortugaal behoren).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 08 apr 2012, 18:21

^^ Ja, daar heb ik over gelezen. Rotterdam heeft op Albrandswaards grondgebied een distripark aangelegd en als plagerijtje zijn er komborden met Rotterdam geplaatst.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 apr 2012, 20:38

boe! schreef:
Seat Ibiza schreef:Maar welke kant moet ik nu op als ik naar industrieterrein Hoogveld wil rijden? M.a.w. ontbreekt er niet ergens een pijlpunt?
Met de bocht mee naar rechts. Vroeger ging de doorgaande weg rechtdoor naar Heijen, maar tegenwoordig word je het doodlopende Hoogveld opgestuurd. Het bord geeft de huidige configuratie van het kruispunt goed weer.
Wat ik wil zeggen is: op het bord mist dus de pijlpunt op de tak naar rechts. Ofwel als men wil aangeven dat het doodlopend is daar, mist er een een rood dwarsbalkje. Ik zou in elk geval niet begrepen hebben dat dit bord aangeeft dat de weg doodloopt.

Edit: dit lijkt me dus vele malen duidelijker

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 08 apr 2012, 20:51

^^
Dat is helemaal erg. :facepalm:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 apr 2012, 20:54

Het ligt er maar net aan over hoeveel meter die weg dood gaat lopen. Als dat vrij direct is, vind ik zo'n rood streepje (desnoods de integratie van bord L8) een goede toevoeging. Als dat pas over een paar honderd meter is, vind ik normale pijlpunt wenselijk. Waarom deze afbuigende pijl zoveel dikker is dan de afslaande, is mij overigens ook een raadsel.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 apr 2012, 20:55

^^
@René: Snapte jij dan wel de bedoeling van "het bord zonder pijl"? Ik schat mijzelf toch wel iets hoger in dan de gemiddelde automobilist, maar voor mij zou het echt niet duidelijk zijn geweest dat die weg naar rechts doodlopend is (en er daarom geen pijlpunt staat). Ik denk dat door toevoegen van rode dwarsstreep het bord voor (vrijwel) iedereen duidelijk wordt.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 08 apr 2012, 21:01

Ter verduidelijking: de streetviewsituatie van het bord: http://g.co/maps/rqh7q
Locatie bord op de kaart: http://g.co/maps/xg3qg

Hoogveld loopt dus na zo'n 300 meter op beide takken dood...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 apr 2012, 21:03

Een duidelijk geval mijns inziens: geen noodzaak om de doodlopende straat aan te geven, en een pijlpunt op het bord voor rechtsaf was gewenst geweest.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 08 apr 2012, 21:06

Seat Ibiza schreef:@René: Snapte jij dan wel de bedoeling van "het bord zonder pijl"? Ik schat mijzelf toch wel iets hoger in dan de gemiddelde automobilist, maar voor mij zou het echt niet duidelijk zijn geweest dat die weg naar rechts doodlopend is (en er daarom geen pijlpunt staat). Ik denk dat door toevoegen van rode dwarsstreep het bord voor (vrijwel) iedereen duidelijk wordt.
Het bord suggereert dat de doorgaande richting 'rechtsaf' is. Niets meer en niets minder. Het suggereert ook geen doodlopende weg.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 08 apr 2012, 21:07

Snelwegfreak schreef: Waarom deze afbuigende pijl zoveel dikker is dan de afslaande, is mij overigens ook een raadsel.
De enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken is de voorrangssituatie. Maar als dat staat haaks op welke richtlijn dan ook.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 apr 2012, 21:08

boe! schreef:Het bord suggereert dat de doorgaande richting 'rechtsaf' is. Niets meer en niets minder. Het suggereert ook geen doodlopende weg.
Leuk en aardig, maar volgens mij uniek in Nederland... En daarom onduidelijk.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 08 apr 2012, 21:11

Uniek is niet per se onduidelijk. Volgens mij gaat op dit punt niemand verkeerd rijden (het is een lokale weg, niet bedoeld voor doorgaand verkeer), dus met die onduidelijkheid valt het wel mee.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 apr 2012, 21:13

^^
Zoals Snelwegfreak ook al aangeeft: er is eigenlijk geen reden om de pijlpunt weg te laten... Waarom men dat wel doet hier, is mij dus een raadsel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 08 apr 2012, 21:19

Ik snap erg goed waarom men de voorrangssituatie zo hebben ingericht als ze het gedaan hebben en waarom ze het bord zo geplaatst hebben als ze dat gedaan hebben, alleen ik vind toch dat er of een pijlpunt of een dwarsbalkje op het bord hadden moeten zetten. Dat zou het bord namelijk zodanig "af"maken, dat het veel makkelijker interpreteerbaar wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 08 apr 2012, 21:19

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 08 apr 2012, 21:21

...op plaatselijke brouwsels ja. Het wordt er alleszins niet duidelijker op (al is het in jouw link een stuk makkelijker te interpreteren dan in het bord hierboven).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 23 apr 2012, 17:59

Zomaar een paar nieuwe foto's van een recent opgeleverd project:

http://www.agmi.nl/pix/lib/agmi-traffic ... ijzers.jpg
Neeltje Jans niet op bruine achtergrond, terwijl dit tegenwoordig wel de standaard is. :roll:

http://www.agmi.nl/pix/lib/agmi-traffic ... einweg.jpg
Rotondesymbool gedraaid in AutoCAD zonder de aansluitende pijlpunt van onderen mee te draaien. Gelukkig wel een eenduidige keuze om de R altijd in hoofdletters te doen, zoals dat tegenwoordig volgens mij standaard is.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 apr 2012, 18:13

Toch klopt er iets niet aan het r-nummer, het is r106 oldschool of R106 bij redesign (en volgens mij dan ook een rodere achtergrond)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 23 apr 2012, 18:40

Dit vind ik wel in de categorie mierenneuken thuishoren. Overigens is RWS-NBN een vreemde combinatie van redesign en old-school dus kennelijk gaan ze zo met R nummers om tegenwoordig. Er valt wat voor te zeggen, op nieuwe borden zie je ook een hoofdletter S staan (niet in onderkast). Maar ik hoop dat er een eenduidige richtlijn voor het OWN in het verschiet ligt, want nu is het te zeer afhankelijk van wat de wegbeheerder wil.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 apr 2012, 19:24

Beetje jammer van de dunne pijlstaart, dat is het enige. Voor de rest een keurig bord en de kleur van het R-schildje lijkt mij juist. Ik weet 100% zeker dat de gemiddelde automobilist niet doorheeft dat er een 'r' of een 'R' staat dus wat dat betreft vind ik dit niet zo ergerlijk.