Taal op wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

In welke taal moet de plaatsnaam op een wegwijzer?

Peiling eindigde op wo 16 mar 2005, 13:50

Standaard in de taal van het gebied van de plaats zelf: Liège, Aachen, Jutryp, Waldsein en in Limburgs, Nedersaksisch etc.
16
31%
Altijd in het Nederlands: Aken, Luik, Jutrijp, Woudseind en natuurlijk geen Limburgs of wat dan ook.
7
13%
Zoals de plaatsnaam op de bebouwde kom bordjes staat aangegeven. Dus alleen in het Fries als de gemeente er voor gekozen heeft om op haar bb-kom bordjes de Friese taal boven te zetten.
14
27%
Pragmatisme: Grote plaatsen standaard in het Nederlands; kleine plaatsen mogen kiezen
4
8%
Standaard in de taal van het gebied waar de wegwijzer staat. Dus Sneek in het Nederlandstalig gedeelte van Friesland en de rest van de wereld, en Snits in het Friestalig gedeelte van Friesland
0
Geen stemmen
Tweetalige wegwijzers in geval van twijfel.
11
21%
Altijd in het Engels. Tenslotte heb je wegwijzers voor de ter plekke onbekenden en aangezien het topo-onderwijs in Nederland heel goed is, moet je je gaan richten op buitenlandse toeristen. Het is bovendien goed voor de economie.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Taal op wegwijzers

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 13:50

Er wordt in veel draden gediscuseerd over het Limburgs, het Fries en het Nedersaskisch. Hoe moeten de plaatsnamen worden vermeld op de wegwijzers van de ANWB en Tebodin etc.?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 15 mar 2005, 14:07

Optie 1: Alleen in de nationale taal als er een taal is die vrijwel iedereen in de nationale staat kan spreken.

Optie 2: Laat elk taalgebied vaststellen hoe zet het wil, en vervolgens graag overal binnen dat gebied volgens die regels. Als Friesland het Fries wil, prima. Maar dan ook Ljouwert en It Hearrenfean.

Mijn keuze staat er dus niet bij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 14:11

Ik pas mijn poll aan. Even geduld a.u.b.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 14:13

Grr. Dat kan dus niet kennelijk als er al gestemd is. Overigens optie 1 van jou staat er wel bij. Dat is namelijk alles in het Nederlands weergeven René.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 15 mar 2005, 19:42

Ik heb optie 1 gestemd, ik vind het goed dat we voortaan Aachen i.p.v. Aken aangeven. Maar in Friesland wringt voor mij de schoen. De meeste Nederlanders kennen de Friese namen niet, dus de Nederlandse lijken me toch beter. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 15 mar 2005, 19:47

Aken vind ik een afschuwelijke vertaling. We noemen Osnabrück toch ook geen Osnabrug? Neurenberg Keulen vind ik ook niet mooi. Londen, Parijs en Berlijn gaan nog. Maar zoals je vaak wel ziet in mijn posts, probeer ik altijd de echte naam aan te houden. dus London, Paris en Berlin.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 15 mar 2005, 20:06

We noemen Osnabrück toch ook geen Osnabrug?


De Belgen doen dat wel hoor, ik heb het wel eens op de Belgische radio horen langskomen. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 15 mar 2005, 21:32

Namen in vreemde talen sterven ook weer uit.
Dat het Franse Arras vroeger Atrecht werd genoemd, is nu niet meer van belang. Bij buitenlandse plaatsen kan het handig zijn om de echte naam te noemen, of de lokale en de echte naam op de borden zetten (bv. Rijsel-Lille).

Plaatsnamen in Nederland moet je in het Nederlands houden. Nedersaksisch of Limburgs kunnen best mooie talen zijn, maar het einde is zoek als al die namen op de borden verschijnen. En niet elke vertaling is even makkelijk terug te vertalen naar het Nederlands.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 15 mar 2005, 23:44

"Zoals de plaatsnaam op de bebouwde kom bordjes staat aangegeven. Dus alleen in het Fries als de gemeente er voor gekozen heeft om op haar bb-kom bordjes de Friese taal boven te zetten."

Ik heb voor deze optie gekozen, maar ik zou toch volgende kleine nuancering in mijn antwoord willen aanbrengen. Ik neem aan dat Fries de enige 'minderheidstaal' is in Nederland (dus geen streekdialecten e.d.)? De keuzemogelijkheid voor gemeenten zou volgens mij enkel mogen toegelaten worden wanneer deze gemeenten zich in Friesland bevinden. Want anders kan je natuurlijk alles toelaten, en dan is het einde inderdaad zoek.

Maar ik zie er geen probleem in om de Friese naam op wegwijzers aan te brengen, wanneer deze bovenaan op de kombordjes verschijnt. Dan weet iedereen dat dat de gemeentenaam is die de voorkeur geniet.

Buiten Nederland geldt dit principe natuurlijk ook wat mij betreft. Aangezien er Liège op de kombordjes staat, en niet Luik, moet de stad in de originele taal worden aangegeven. Idem voor Aachen of Osnabrück.

Tot slot zou ik het aanbrengen van tweetalige wegwijzers zoveel mogelijk willen vermijden. Als je zo enkele wegwijzers onder elkaar plaatst, verlies je erg veel tijd met dat allemaal te lezen... En echt veilig is het m.i. ook niet.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 15 mar 2005, 23:52

Willem schreef:Namen in vreemde talen sterven ook weer uit.
Dat het Franse Arras vroeger Atrecht werd genoemd, is nu niet meer van belang..
Op zich wel grappig. Ergens in de zestiende eeuw kwam er toch de Unie van Atrecht? Als reactie daarop kwam men in het toenmalige Nederland met de Unie van Utrecht. (Niet toevallig.) :P

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 16 mar 2005, 8:38

Volgens mij is Limburgs ook een officiele minderheidstaal. Ik zag laatst in Limburg ook tweetalige komborden. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 16 mar 2005, 8:49

Vreselijk. Het begin van het einde zeg ik. Straks heb je in elke streektaal en dialect 2 komborden! Het einde is dan zoek! Mokum en Amsterdam etc. Alleen bij grote officiële minderheidstalen. (Alleen Fries dus, zou ik het doen.)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 16 mar 2005, 9:08

Willem schreef:Namen in vreemde talen sterven ook weer uit.
Dat het Franse Arras vroeger Atrecht werd genoemd, is nu niet meer van belang. Bij buitenlandse plaatsen kan het handig zijn om de echte naam te noemen, of de lokale en de echte naam op de borden zetten (bv. Rijsel-Lille).
Merk je dat de Belgen toch verder gaan in het gebruik van oude namen, alles binnen het kader van de taalstrijd. Als de vertaling (beter gezegd: de naam zoals die lokaal wordt gebezigd) niet wordt bijgevoegd, raak je gegarandeerd de weg kwijt. Bastenaken voor Bastogne, Eigenbrakel voor Braine l'Alleud (of was dat omgekeerd), Amwal voor Amblève, Rijsel voor Lille, Bergen voor Mons, Doornik voor Tournai, enzovoorts.
Willem schreef:Nedersaksisch of Limburgs kunnen best mooie talen zijn, maar het einde is zoek als al die namen op de borden verschijnen. En niet elke vertaling is even makkelijk terug te vertalen naar het Nederlands.
Best leuk hoor, Mestreech (sp?) op de borden :-)

Puur juridisch zijn het Nederlands en het Fries de enige talen die mogen worden gebruikt in het Nederlandse openbare bestuur. Dat Nedersaksisch en Limburgs tegenwoordig als streektalen worden erkend, doet daaraan niet af. De overheid moet in het algemeen in het Nederlands communiceren en mag dat in Friesland onder omstandigheden ook in het Fries, maar moet daar op verzoek altijd een vertaling in het Nederlands bijvoegen.

Ik zie bewegwijzering als een vorm van communicatie door de overheid, dus het lijkt mij op zich logisch dat ook bij de bepalingen van het bestuursrecht wordt aangeknoopt. Kortom, geen borden in andere streektalen dan het Fries.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 16 mar 2005, 10:36

Kortom, geen borden in andere streektalen dan het Fries.
Aerdenhout
Oisterwijk

Mag dat dan ook niet?
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 16 mar 2005, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 16 mar 2005, 10:36

Wat mij betreft is een gemeente vrij om 1 naam te kiezen voor een plaats. Eén naam dus. Of die naam Fries lijkt (Nij Altoenae) of Gronings (Oostwold) of Duits (Einighausen) of Frans (Retranchement) doet niet ter zake.

En die ene naam moet dan ook op de wegwijzers staan.
Als een gemeente dus kiest voor Hurdegaryp, mag er nergens meer Hardegarijp gebruikt worden. (Daarmee zullen Remunj, Sjilvend, Snits, Ljouwert e.d. weer van de borden verdwijnen.)

Het zou leuk zijn als België en de rest van Europa dat ook deed. Desnoods door "neutrale" namen te verzinnen zoals "Bruxel" of het historische "Brucsel" (Brussel/Bruxelles).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 16 mar 2005, 12:24

harry schreef:Het zou leuk zijn als België en de rest van Europa dat ook deed. Desnoods door "neutrale" namen te verzinnen zoals "Bruxel" of het historische "Brucsel" (Brussel/Bruxelles).
O jee. Wat staat ons dan te wachten? Confederatio Brucselica? :?

Ik ben het overigens geheel met je eens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 16 mar 2005, 12:26

Nou Brussel is een grensgeval, netzoals Liége, maar Tournai, Bastogne en Mons zou ik niet in het Nederlands schrijven. Gent (Gand) weer wel. Rijssel is al helemaal uit den boze. Lille kent iedereen. Gewoon de lokale plaatsnamen aanhouden, in Latijn, dus geen Cyrillisch voor de Russisch/Oekrainse/Wit-Russische grens. Ook geen Bulgaars/Servisch Cyrillisch, behalve in het land zelf dus.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 16 mar 2005, 12:28

Liége lijkt me overigens ook duidelijk, dat is in principe volledig Franstalig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 16 mar 2005, 14:41

Wicher schreef:Liége lijkt me overigens ook duidelijk, dat is in principe volledig Franstalig.
Jep. Gent is op dezelfde manier volledig Nederlandstalig, dus als er als Gand op de borden moet, dan zeker Gent erbij.

Als een stad officieel tweetalig is, moet hij wat mij betreft ook tweetalig op de borden. Wat betreft steden van enige omvang kom ikzelf alleen niet verder dan vier: Biel / Bienne in Zwitserland, Brussel / Bruxelles in België, Merano / Meran in Italië en Bolzano / Bozen in Italië (met die twee eigenlijk heel Südtirol / Alto Adige).

Probleem van België is en blijft dat de sfeer daar volledig verziekt is. Je ziet elke keer weer, hoe gevoelig het ligt dat in Vlaams gebied óók Frans wordt gebruikt of in Waals gebied óók Vlaams, in ieder geval op ambtelijk niveau. Alleen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is wat dat betreft een vrijplaats.

Je ziet dat de Fransen - toch ook bekend om taalchauvinisme - er veel minder moeite mee hebben om plaatsen tweetalig aan te geven. En in Zwitserland wordt gewoon altijd de lokale naam gebruikt - kortom: niks Genf, gewoon Genève, ook in het Duitstalige deel. En altijd Biel / Bienne.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 16 mar 2005, 16:33

Ik vind dat we in Nederland gewoon het best Brussel op de (zeer spaarzame) wegwijzers kunnen houden. Tenslotte zie ik het in Vlaanderen voorlopig (en ik denk wel nooit) Bruxelles worden en alle wegen naar Brussel lopen via Vlaanderen vanuit Nederland. Ik geloof zelfs dat de enige plek waar Brussel staat aangegeven is op de A 76.
Voor Luik en Aken geldt dat wat mij betreft de Nederlandse naam best tussen haakjes mag blijven staan. Dat geld wmb altijd voor grensplaatsen die als 'control city' fungeren. Als het te veel ruimte kost (op de N 2 wil men per sé alle 15 wijken van Maastricht aangeven), dan kan men altijd nog een bord maken "Luik volg Liége". In Nederland nogmaals zal het bijna nergens een probleem opleveren, aangezien men niet naar heel veel buitenlandse plaatsen verwijst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 16 mar 2005, 16:52

Vinny schreef:Ik vind dat we in Nederland gewoon het best Brussel op de (zeer spaarzame) wegwijzers kunnen houden. Tenslotte zie ik het in Vlaanderen voorlopig (en ik denk wel nooit) Bruxelles worden en alle wegen naar Brussel lopen via Vlaanderen vanuit Nederland. Ik geloof zelfs dat de enige plek waar Brussel staat aangegeven is op de A 76.
Dankzij ons continuïteitsprincipe (Nederland gebruikt dezelfde benaming als het eerste bord ná de grens) laten we ons meeslepen in de Belgische taalstrijd. Of dat nou zo wenselijk is?

Brussel zie je trouwens ook vlak ten zuiden van Schiphol.

@Moderator: misschien een idee om deze discussie te splitsen in (1) de te gebruiken taal voor plaatsen in Nederland; en (2) de te gebruiken taal voor plaatsen in het buitenland?
In Nederland nogmaals zal het bijna nergens een probleem opleveren, aangezien men niet naar heel veel buitenlandse plaatsen verwijst.
Over het gebruik van buitenlandse plaatsen op Nederlandse borden, begin ik nog wel eens een apart draadje. Dan blijft deze discussie nog enigszins on-topic.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 16 mar 2005, 17:21

@Moderator: misschien een idee om deze discussie te splitsen in (1) de te gebruiken taal voor plaatsen in Nederland; en (2) de te gebruiken taal voor plaatsen in het buitenland?
Mmm. Voor het buitenland heb ik precies dezelfde mening als het bijvoorbeeld om Bretonse of Ierse plaatsnamen gaat in het Keltisch, als om Nederlandse namen in Friesland of andersom.
En wat te denken van Duinkerke. Dat heet ook geen l'eglise des dunes, maar heeft haar Vlaamse naam gehouden (met een kleine spellingscorrectie). En zeg nou zelf hoeveel Frans-vlamingen spreken nog een soort van Nederlandstalig dialect?
Sommige andere plaatsen zijn wel volledig verfranst. Lille en Arras (Rijssel en Atrecht) bijvoorbeeld. Waarom zou de laatste strategie altijd gevolgd moeten worden?
Voor grensplaatsen (bijvoorbeeld Duitsland/Polen) zie ik liever tweetalige wegwijzers, wanneer er verwarring kan ontstaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » wo 16 mar 2005, 18:32

Chrizz schreef:Nou Brussel is een grensgeval, netzoals Liége, maar Tournai, Bastogne en Mons zou ik niet in het Nederlands schrijven. Gent (Gand) weer wel. Rijssel is al helemaal uit den boze. Lille kent iedereen. Gewoon de lokale plaatsnamen aanhouden, in Latijn, dus geen Cyrillisch voor de Russisch/Oekrainse/Wit-Russische grens. Ook geen Bulgaars/Servisch Cyrillisch, behalve in het land zelf dus.
In Nederland misschien wel.Maar in Vlaanderen zegt de naam Rijsel toch heel wat meer dan Lille.Wij hebben trouwens al een dorp in Vlaanderen die Lille noemt zorgt alleen maar voor verwaring.Gewoon bij de mooie vlaamse naam Rijsel houden.Zelfde voor Doornik en Bergen.Bij sommmige plaatsen is echter de franse naam bekender geworden dan de nederlandse.In dat geval zou de nederlandse naam moeten afgeschaft worden.Een voorbeeld hiervan is Bastenaken dat iedereen gewoon Bastogne noemt.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 16 mar 2005, 21:44

Pino schreef:Brussel zie je trouwens ook vlak ten zuiden van Schiphol.
En ook op de A2 ten zuiden van Maastricht. Vóór de grensovergang bij Eijsden staat dan een bord "Brussel: volg Luik", omdat dit doel niet op de Belgische A25 staat aangeduid.
Alfa schreef:In Nederland misschien wel.Maar in Vlaanderen zegt de naam Rijsel toch heel wat meer dan Lille.Wij hebben trouwens al een dorp in Vlaanderen die Lille noemt zorgt alleen maar voor verwaring.Gewoon bij de mooie vlaamse naam Rijsel houden.Zelfde voor Doornik en Bergen.Bij sommmige plaatsen is echter de franse naam bekender geworden dan de nederlandse.In dat geval zou de nederlandse naam moeten afgeschaft worden.Een voorbeeld hiervan is Bastenaken dat iedereen gewoon Bastogne noemt.
Behalve wanneer het gaat om de wielerkoers Luik-Bastenaken-Luik. :D

België
Ik vind dat men in de taalkwestie gewoon consequent moet zijn. Alle Franstalige plaatsen in het Frans, ongeacht het taalgebied waarin de wegwijzer zich bevindt. Idem voor Nederlands.
Tweetalige wegwijzers enkel toelaten wanneer:
  • het een wegwijzer betreft die zich in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest situeert, én
    de bestemming op de wegwijzer eveneens gelegen is binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Misschien moet deze laatste regel ook gelden voor de faciliteitengemeenten; daar ben ik zelf nog steeds niet uit.
In het Duitstalig gebied vermeldt men dan Franse plaatsen enkel in het Frans, en Duitse enkel in het Duits (hoewel de meeste gemeenten in de Oostkantons ook faciliteiten ter beschikking stellen). Voor onze hoofdstad zou ik dan volgende uitzondering maken: "Bruxelles (Brüssel)", want Brussel is niet Duitstalig en de Oostkantons liggen in Wallonië.
Buitenlandse plaatsen - dat spreekt voor zich - gewoon in de taal aangeven van de streek waarin ze gelegen zijn. Dus Dunkerque, Bailleul, Lille, Paris, Aachen en Maastricht, m.a.w. de naam die op de kombordjes staat. Verwarring uitgesloten; enkel wat wennen in het begin.

Nederland
Ik wist niet dat Nedersaksisch en Limburgs ook erkend waren als minderheidstalen. Beide talen leunen blijkbaar toch sterk tegen elkaar aan, toen ik het tekstje van Harry las én verstond. Toch is er volgens mij een verschil met Friesland: mogen onderborden met "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" - ik zeg maar wat - dan ook in het Limburgs of in het Nedersaksisch verschijnen? Ik vermoed van niet.
Anyway, plaatsnamen simpelweg aangeven zoals ze op de kombordjes staan. Als Sittard ervoor kiest om zijn naam officieel te verlimburgsen, dan heb ik daar weinig problemen mee, zolang het maar overal op dezelfde manier wordt aangegeven. Verwarring uitgesloten; enkel wat wennen in het begin.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 16 mar 2005, 22:46

Pino schreef:
Brussel zie je trouwens ook vlak ten zuiden van Schiphol.

En ook op de A2 ten zuiden van Maastricht. Vóór de grensovergang bij Eijsden staat dan een bord "Brussel: volg Luik", omdat dit doel niet op de Belgische A25 staat aangeduid.


Ja dat verraste mij ook toen we daar vorig jaar eens langsrijden. Is er iemand die weet waarom men het nodig heeft gevonden om Brussel hier aan te geven op de A2? Ik vond het wel grappig, maar nut en noodzaak ontgingen me toen eigenlijk.


Voor wat betreft de taalregels, sluit ik me helemaal aan bij het verhaal van Rien. Die is ook ervaringsdeskundige als Belg natuurlijk. ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 17 mar 2005, 0:15

Ds79m schreef:Voor wat betreft de taalregels, sluit ik me helemaal aan bij het verhaal van Rien. Die is ook ervaringsdeskundige als Belg natuurlijk. ;)
*kuch* Juist ja :roll:
Ik moet wel zeggen dat heel die taalproblematiek me al van kindsbeen af boeit. Die afkeer van de vertalingen is eigenlijk nog relatief recent. Maar ja, het inzicht komt met de jaren he. ;) Vroeg of laat komt de Belgische (of tegen dan: Vlaamse?) staat er ook nog wel toe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 17 mar 2005, 0:34

ach. Als Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart dan dan zit je sowieso met een heel andere situatie :evil:
Maar serieus. Bij twijfel zou ik gewoon tweetalig blijven aangeven. En Brussel blijft voor Nederlandstaligen Brussel en voor Franstaligen Bruxelles. Daar lijkt me geen kruit tegen gewassen.
En ik zie zelf graag Luik op de borden in Nederland. Maar goed dat is persoonlijk, ik kén die stad als Luik...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 17 mar 2005, 17:34

Ik heb gekozen voor de optie "Alles in het Nederlands".

Ik vind het vreemd dat wij onze taal altijd aan de kant schuiven voor andere talen. Er is natuurlijk geen Nederlander die Keulen Köln noemt, Aken wordt nooit Aachen genoemd en ook Berlin is gewoon Berlijn.

In Duitsland zetten ze toch ook rustig Arnheim op de borden. En wat zetten ze ook al weer voor Nijmegen neer. Ik vind dat zolang er een Nederlandse naam bestaat voor een plaats je deze ook gewoon moet gebruiken. Eventueel kun je de buitenlandse namen tussen haakjes erachter zetten, maar dat vind ik geen must. Taalverschillen zijn misschien ouderwets in een verenigd Europa, maar geven er ook wel wat jeu aan. In Amerika is er ook geen bal aan als je 4000 km. verder nog steeds met je eigen taal terecht kunt.

In België is het natuurlijk een ander verhaal, aangezien daar twee grote talen naast elkaar bestaan. Hier zou ik kiezen voor weergave van bestemmingen in beide talen (en in Duitstalig gebied voor evt. drie, al zal dat niet veel voorkomen).

Voor Fries zou je ook in beide talen kunnen weergeven, maar dan alleen als de betreffende plaats ook een officiële Friese naam heeft en ALTIJD naast het Nederlands.
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 19 mar 2005, 12:51

Mijn keuze staat er niet bij:

Altijd in de taal van het land waar de plaats ligt. Friesland is Nederland, dus Leeuwarden en niet Ljouwert. Aken ligt in Duitsland, dus Aachen. Luik ligt in het Frans-talige deel van Belgie, dus: Liege. Etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 20 mar 2005, 18:42

Ja daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Om voor die paar honderdduizend friezen tegen de miljoenen Nederlanders nou de hele bewegwijzering fries te doen... Of willen ze ook dat Ljouwert al zo vanaf Amsterdam staat? Liever niet. doe mij maar leeuwarden.

Gesloten