Taal op wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

In welke taal moet de plaatsnaam op een wegwijzer?

Peiling eindigde op wo 16 mar 2005, 13:50

Standaard in de taal van het gebied van de plaats zelf: Liège, Aachen, Jutryp, Waldsein en in Limburgs, Nedersaksisch etc.
16
31%
Altijd in het Nederlands: Aken, Luik, Jutrijp, Woudseind en natuurlijk geen Limburgs of wat dan ook.
7
13%
Zoals de plaatsnaam op de bebouwde kom bordjes staat aangegeven. Dus alleen in het Fries als de gemeente er voor gekozen heeft om op haar bb-kom bordjes de Friese taal boven te zetten.
14
27%
Pragmatisme: Grote plaatsen standaard in het Nederlands; kleine plaatsen mogen kiezen
4
8%
Standaard in de taal van het gebied waar de wegwijzer staat. Dus Sneek in het Nederlandstalig gedeelte van Friesland en de rest van de wereld, en Snits in het Friestalig gedeelte van Friesland
0
Geen stemmen
Tweetalige wegwijzers in geval van twijfel.
11
21%
Altijd in het Engels. Tenslotte heb je wegwijzers voor de ter plekke onbekenden en aangezien het topo-onderwijs in Nederland heel goed is, moet je je gaan richten op buitenlandse toeristen. Het is bovendien goed voor de economie.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 52

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 nov 2005, 14:08

Hajo schreef:Zo is-ie perfect:
(Let niet op m'n Paint-kunsten...)[
Ook in Paint kan dat wel perfect, Hajo ;)

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

batsjer_bv
zandpaadje

Bericht door batsjer_bv » wo 04 jan 2006, 11:18

Munster moet nabij Enschede (b.v. op de A35) zowel met als zonder Umlaut genoteerd worden :!:

Rosco P. Coltrane

reaktie op batsjer

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 05 jan 2006, 9:04

Münster heeft geen algemeen bekende nederlandse naam, zoals bijv Aken, Keulen, Kleef, Neurenberg, Berlijn en in iets mindere mate Brunswijk, Emmerik en Maagdenburg.
Wat betreft dit voorbeeld ben ik het dus niet met je eens. Oberhausen wordt ook niet van oudsher (letterlijk) vertaald met Overhuizen!
Voor alle andere gevallen vind ik dat (net zoals in vlaanderen) bijvoorbeeld op de A76 Aken (Aachen) moet komen te staan. Zo voldoe je aan de internationale normen en tevens doe je de nederlanders (die de wegen betalen, in tegenstelling tot duitsland, maut) geen tekort.
In de bijna alle andere EU-landen gaat dit zo. Maar het is typisch nederlands om de eigen taal weg te gooien. Zie Schiphol-onderwerp. Zie het feit dat de Koningin zelf in EU-verband erop aandringt het nederlands in EU-kringen af te schaffen.

VTB
autoweg

Re: reaktie op batsjer

Bericht door VTB » do 05 jan 2006, 9:40

Rosco P. Coltrane schreef:Zie het feit dat de Koningin zelf in EU-verband erop aandringt het nederlands in EU-kringen af te schaffen.
Aan de competenties van HKH Beatrix moet je weinig waarde hechten, Rosco. Inderdaad triest dat nota bene onze eigen Koningin, die van haar natie meer moet houden dan van haar eigen nakroost, onze taal zo verkwanselt. Er zal vast wel ergens een organisatie bestaan die opkomt voor de belangen des Nederlandse taal?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 05 jan 2006, 9:50

Dit is niet het weggooien van je eigen taal; het is het niet gebruiken van Nederlandse barbariseringen van buitenlandse plaatsnamen die wereldwijd onder hun eigen naam (als tegengesteld aan de barbarisering) bekend staan. Kleef, Aken, Neurenberg, Emmerik en Maagdenburg zijn stuk voor stuk fonetische weergaves van de incorrecte wijze waarop Nederlanders de plaatsnamen Kleve, Aachen, Nürnberg, Emmerich en Magdeburg uitspreken. Op dezelfde manier spreken we ook Hamburg verkeerd uit, maar daar is onze fonetisering goddank gelijk aan de originele schrijfwijze.

Voor het overige is men in Nederland vrolijk stil blijven staan, toen de oorspronkelijke plattdeutsche plaatsnamen naar hochdeutsch evolueerden. Is ook geen excuus. Constantinopel ging Istanbul heten en daar liftten we in Nederland wel op mee.

Verkijk je trouwens niet op het aantal Nederlandse varianten van plaatsnamen. Met name in de tijd dat Nederland nog wat sentimenten leefden over inlijving van Duits grondgebied hadden we het ineens ook weer over Osnabrugge en weet ik veel wat nog meer.

Al met al bestaat er een hellend vlak, in hoeverre de Nederlandse barbarismen in het dagelijks spraakgebruik worden ingezet. Dat varieert van vrijwel steeds (Berlijn) naar werkelijk nooit (ooit iemand horen zeggen dat 'ie naar Brunswijk gaat?). Daarbij is de kennis van de Duitse naam, zoals hij ter plekke op de komborden staat, geen hellend vlak. Die is namelijk vrijwel 100 %.

Op genoemd hellend vlak moet je je niet willen begeven. Houd de verwarrende barbarismen van de borden !

@Volkstribuun, de belangen der Nederlandse taal, zou ik menen. Overigens kost de volledige instandhouding van Nederlands op EU-niveau de Nederlandse belastingbetaler ieder jaar weer bakken vol met geld, terwijl onze taal op Europees ambtelijk niveau feitelijk niet wordt gebruikt. Europese wetgeving zou meertalig blijven, maar in de vertaling van alle stukken in alle talen van de EU zou gesneden gaan worden. Niet alleen voor het Nederlands, maar ook voor andere kleine talen.

Wordt er eindelijk eens gesneden in de kosten van de EU, is het nog niet goed ...
Laatst gewijzigd door Pino op do 05 jan 2006, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Re: reaktie op batsjer

Bericht door harry » do 05 jan 2006, 10:14

Rosco P. Coltrane schreef:Münster heeft geen algemeen bekende nederlandse naam
Wel degelijk! De Nederlandse naam is Munster. Uitgesproken met de korte u, en niet met de Duitse ü.
Vraag maar eens in Groningen van welk bisdom Bommen Berend de bisschop was...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 05 jan 2006, 10:41

Speciaal voor de liefhebbers een compromisbord :lol:

Afbeelding

Met dank aan ViaHaaren voor het voorbeeld!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 jan 2006, 10:51

:rofl:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rosco P. Coltrane

nou ja!

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 05 jan 2006, 13:27

Kleef komt van Cleef Clief Clif etc.. en betekent rots.
Vanuit de oorspronkelijke naam vlak na het jaar nul is de naam geevolueerd en eigenlijk is juist Kleef de naam die de originele naam meest gelijkt.
Echter kun je hier niet stellen dat Kleef een verbastering is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 05 jan 2006, 13:45

Ga dan vooral in Kleve vertellen dat de Nederlandse verbastering logischer is en dat de stad eigenlijk Kleef had moeten heten. Stuur meteen een mailtje naar Strassen NRW dat de borden ook worden aangepast.

Wat betreft de namen van steden: de ter plekke gebruikte naam (uitgangspunt is naam gemeente of kombord) is het uitgangspunt; al het andere is verbastering / barbarisme.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » do 05 jan 2006, 15:12

In Kleef zijn ze erg nederlands georienteerd. Het is langdurig nederlands gebied geweest. Enigszins te vergelijken met De pools-duitse situatie.
Breslau / Wrocklaw. In Kleef overigens staan zelfs tweetalige waarschuwingsborden. Bijna alle gele borden, ook de nieuwe, melden nog steeds nimwegen.

Pino, volgens jou doen alle andere landen het dus goed verkeerd met de bewegwijzering, door eerst de eigen naam te vermelden, vaak gevolgd door de buitenlandse tussen haakjes......
Nederland doet het wel goed.
Nee dus, we zijn sukkeltjes

VTB
autoweg

Bericht door VTB » do 05 jan 2006, 16:15

Rosco P. Coltrane schreef:Nee dus, we zijn sukkeltjes
Begrijp ik niet; je woont immers zelf in Kaldenkirchen (Deutschland). :?
Wees niet ongerust:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 05 jan 2006, 17:04

Rosco P. Coltrane schreef:In Kleef zijn ze erg nederlands georienteerd. Het is langdurig nederlands gebied geweest.
Onzin. Het Hertogdom Kleve had nogal wat bezittingen in Nederland, maar was zelf zo Duits als het maar zijn kan. Sinds 1614 hoorde het Hertogdom Kleve achtereenvolgens bij Brandenburg en Preußen. Het hertogdom is altijd bij het Duitse Rijk blijven horen en heeft nooit bij de Republiek gehoord.

Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Herzogtum_Kleve
Rosco P. Coltrane schreef:Pino, volgens jou doen alle andere landen het dus goed verkeerd met de bewegwijzering, door eerst de eigen naam te vermelden, vaak gevolgd door de buitenlandse tussen haakjes......
De landen die de buitenlandse naam niet vermelden, doen het hoe dan ook verkeerd, want er is een Europees verdrag dat landen verplicht om de buitenlandse naam te gebruiken. Duitse aanduidingen als Nimwegen, Arnheim en Stettin zijn dus achter elkaar fout. Gelukkig ziet men dit in Duitsland ook in en worden de foute borden langzaam vervangen. Overigens door borden met alleen de Nederlandstalige plaatsnaam.

De landen die voor tweetaligheid kiezen, moeten doen wat ze willen. Maar ze lopen dus tegen het probleem aan dat ik al eerder schetste: het hellend vlak van de barbarismen tegen een wél constante kennis van de buitenlandse naam. Koppel dat aan het feit dat tweetaligheid op borden tot onoverzichtelijke borden leidt, en je ziet mijn persoonlijke voorkeur. Waarbij overigens ook een rol speelt dat ik die paranoïde Belgische en Franse taalwetgeving niet trek.

@Volkstribuun, zei je daar Kaldenkirchen? Dat is wel vloeken in de Rosco-kerk :twisted:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 jan 2006, 18:52

Pino schreef:Dit is niet het weggooien van je eigen taal; het is het niet gebruiken van Nederlandse barbariseringen van buitenlandse plaatsnamen die wereldwijd onder hun eigen naam (als tegengesteld aan de barbarisering) bekend staan. Kleef, Aken, Neurenberg, Emmerik en Maagdenburg zijn stuk voor stuk fonetische weergaves van de incorrecte wijze waarop Nederlanders de plaatsnamen Kleve, Aachen, Nürnberg, Emmerich en Magdeburg uitspreken. Op dezelfde manier spreken we ook Hamburg verkeerd uit, maar daar is onze fonetisering goddank gelijk aan de originele schrijfwijze.
Maar dat doen de Engelsen ook; met bijvoorbeeld Nuremberg, Munich en Milan. Namen die helaas zelfs in het vliegverkeer gebruikt worden (en dientengevolge dus op luchthavens aangegeven staan).

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 05 jan 2006, 23:19

Coen Tunnel schreef: Ook in Nieuweschans staat wel Duitsland vermeld.
Op oudere borden staat op verschillende plaatsen hier in Aken ook nog Niederlande en Belgien. Alle nieuwere borden hebben gewoon de plaatsnamen erop staan (dus Vaals, Kelmis, Eupen, zie ook de avatar van Charles :-))

Rosco P. Coltrane

omgeving

Bericht door Rosco P. Coltrane » vr 06 jan 2006, 8:20

Ja, het is een ontzettend mooie omgeving, daar zo bij Berg und Tal.
Ik heb er veel gewandeld, onder meer een keer bij de 4-daagse (ja die gloeiend hete van 2003)
Verder heb ik een zus die woont in Kleef-Kranenburg, dit ligt vlakbij. Ik loop dan via Groesbeek langs het oude spoorlijntje (in onbruik) Kleve-Nijmegen. Het is er zuid-limburg in het klein, maar wel mooi. Het schijnt dat het ijs in de ijstijd vlak onder nijmegen is blijven steken en daar wat heuveltjes achtergelaten heeft.

Coentunnel: Veelal is de naam Neuschanz gebruikt. Zie de foto's die in dit forum getoond zijn.
Op de snelweg zie je op een afstandtabel wel de nederlandse naam.
In Venlo staat in inderdaad Duitsland vermeld, en ik zie niet zomaar Deutschland staan als ik eerlijk mag zijn. Men heeft dit overwogen, maar niet uitgevoerd... misschien over 50 jaar.... als nederland er rijp voor is...

Pino: de fransen houden zich ook aan de regels ondertussen. Bij Rijsel/Lille en bij Duinkerken staat Gand(Gent) en Zébruges (Zeebrugge).
Alleen ze verwerpen niet hun eigen namen, met als reden dat franstaligen de weg financieren. Duitsland is pas in 2002 overgegaan op vermelding van Nijmegen / Arnhem, nederland gooide het roer medio 80-er jaren om, zij het door de eigen naam compleet overboord te gooien
Verder zie je in duitsland bijvoorbeel Luttich (Liege) dus ook zij houden zich aan de regels, met dezelfde gedachten als Frankrijk. De denen zijn nog niet zover.
In Vlaanderen vermeld men Rijsel (Lille) en logischerwijs alleen Duinkerken omdat dit tot begin vorige eeuw ook in dit nederlandstalige deel van Frankrijk zo heette. Door onderdrukking van Parijs is dit verbasterd tot Dunkerque, anders zou het wel Eglise des Dunes heten.

tot slot: ik woon in het duitse Kaldenkirchen, in de regio limburg beter gekend als Kaldenkerken of kakerke. Ik woon vlak aan de nederlandse grens, maar zit in het sociale leven aan beide kanten van de grens. Het Kaldenkerkervolk is geindoctrineerd en slechts hoogbejaarden spreken nog ons dialect, omdat het devies daar is " een volk, een taal". Ze zijn daar heel erg positief over nederland(ers) en hoffelijk, maar tevens is hun kennis van hun westerburen erg beperkt. Ik ben overigens blij dat mijn dialectsprekende ouders niet zo achterlijk waren om me in (alleen) het ABN op te voeden, maar in het limburgs. Nu spreek ik mijn moedertaal Limburgs, verder spreek ik beter en accentlozer ABN dan de gemiddelde heerlenaar die uitsluitend mijnwerkersnederlands spreekt. En het limburgs heeft het me makkelijker gemaakt duits te beheersen.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: omgeving

Bericht door Pino » vr 06 jan 2006, 8:57

Rosco P. Coltrane schreef:de fransen houden zich ook aan de regels ondertussen. Bij Rijsel/Lille en bij Duinkerken staat Gand(Gent) en Zébruges (Zeebrugge). Alleen ze verwerpen niet hun eigen namen, met als reden dat franstaligen de weg financieren.
Hoe kom je erbij dat dit de reden is? Is de reden niet gewoon de paranoïde Franse taalwetgeving?
Rosco P. Coltrane schreef:Duitsland is pas in 2002 overgegaan op vermelding van Nijmegen / Arnhem, nederland gooide het roer medio 80-er jaren om, zij het door de eigen naam compleet overboord te gooien
Verder zie je in duitsland bijvoorbeel Luttich (Liege) dus ook zij houden zich aan de regels, met dezelfde gedachten als Frankrijk.
Nee, dat zijn niet de gedachten in Duitsland. Zie de nieuwere eentalige borden met alleen de anderstalige naam. Lüttich (Liège) is overigens in lijn met de Europese regels, zij het ongewenst (zie mijn eerdere posts en die van Patrick)
Rosco P. Coltrane schreef:In Vlaanderen vermeld men Rijsel (Lille) en logischerwijs alleen Duinkerken omdat dit tot begin vorige eeuw ook in dit nederlandstalige deel van Frankrijk zo heette. Door onderdrukking van Parijs is dit verbasterd tot Dunkerque, anders zou het wel Eglise des Dunes heten.
Right. En door onderdrukking van Amsterdam heet Siebengewald binnenkort Zevenbos. De streek rond Dunkerque is sinds de 17e eeuw in Franse handen en sindsdien is de streek langzaam verfranst. Daarbij zijn uiteraard de plaatsnamen mee verbasterd. Dat is een logisch proces en geen vorm van onderdrukking.

Nogmaals, het uitgangspunt moet zijn de huidige naam op de komborden, niet historisch sentiment. De Vlamingen zitten dus mis. Je hebt het neem ik aan ook nog steeds over Batavia in plaats van Jakarta?

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » vr 06 jan 2006, 10:10

Neen beste Pino, ik heb het gewoon over Jakarta, want ik ga met het algemene spreek- en schrijfgebruik mee.
Als ik als transportplanner een nederlander aanstuur dan spreek ik over
Lille, maar een Vlaming hoort van mij Rijsel. Overigens kent menig nederlands chauffeur Rijsel vanwege de borden in België, die overigens ook Lille als tweede naam vermelden.

Stel dat Braunschweig op wegwijzers zou moeten komen staan, zou ik er de variant Brunswijk niet op zetten, omdat dat in het nederlands spraakgebruik echt in onbruik is geraakt. Ook voor Geelkerken (Geilenkirchen) zou ik slechts de duitse naam hanteren om die reden.
In mijn ijver om de nederlandse taal niet overboord te gooien ga ik echt niet zover om in onbruik geraakte namen te hanteren.
Namen als Aken, Kleef, Emmerik, Keulen vind je constant terug in het spraakgebruik en alle media in dit land. Geldt ook voor Luik, Namen, Bergen.
Daar vind ik dus van dat ze op nederlandse wegwijzers vermeld dienen te worden, uiteraard met vermelding van de ter plaatse gebruikte naam erbij.
Dit maakt de borden niet onnodig druk omdat het meestal maar om 1 buitenlandse bestemming gaat die vaak ook nog slechts door 1 of 2 bestemmingen voor de grens vergezeld wordt.
Het een sluit het ander niet uit...
PS voor Kaldenkerken (tot voor 10 jaar geleden in het nederlands geschreven) twijfel ik even. Dubbel vermelden is hier een beetje dubieus.
In brede omtrek is de nederlandse naam bekend. In dit geval zou ik als enige uitzondering ALLEEN de nederlandse hanteren vanwege de gelijkenis.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 06 jan 2006, 10:58

Rosco P. Coltrane schreef:PS voor Kaldenkerken (tot voor 10 jaar geleden in het nederlands geschreven) twijfel ik even. Dubbel vermelden is hier een beetje dubieus.
In brede omtrek is de nederlandse naam bekend. In dit geval zou ik als enige uitzondering ALLEEN de nederlandse hanteren vanwege de gelijkenis.
Rosco, allereerst heet "Kaldenkirchen" in het Nederlands gewoon "Koudenkerken" en niet "Kaldenkerken". Bovendien is het een beetje raar om alleen de Nederlandse naam te vermelden, net zoals dat het compleet mesjogge zou zijn om op de A73 pertinent "Keulen" te schrijven. De door jouw aangedragen naam "Kaldenkerken" is vermoedelijk Limburgs en zal dus nooit of te nimmer op de Nederlandse bewegwijzering komen te staan. Limburgs heeft sinds 1997 alleen het statuut van streektaal gekregen, maar is geen officieel erkende landstaal, wat het Fries wel is. En zelfs het Fries (doch tweede landstaal van Nederland) staat op snelwegen in de provincie Friesland niet op de bewegwijzering! Ooit "Ljouwert", "Hylpen" of "Snits" op de rijksweg-bebording zien staan?
Rosco P. Coltrane schreef:Namen als Aken, Kleef, Emmerik, Keulen vind je constant terug in het spraakgebruik en alle media in dit land. Geldt ook voor Luik, Namen, Bergen.
Dan kun je wel aan de gang blijven...niemand die "Gorinchem" ook echt uitspreekt zoals het geschreven wordt. De uitspraak is "Gorkum", maar omdat dit de gangbare uitdrukking in onze taal is, wil je het als zodanig op de bewegwijzering plaatsen? Of een ander voorbeeld: "Mokum" vind je ook constant terug in ons spraakgebruik, maar deze stad heet officieel "Amsterdam"...eenzelfde verhaal geldt enigszins voor "'s-Gravenhage" en "Den Haag".
Rosco P. Coltrane schreef:Ik ben overigens blij dat mijn dialectsprekende ouders niet zo achterlijk waren om me in (alleen) het ABN op te voeden, maar in het limburgs. Nu spreek ik mijn moedertaal Limburgs, verder spreek ik beter en accentlozer ABN dan de gemiddelde heerlenaar die uitsluitend mijnwerkersnederlands spreekt. En het limburgs heeft het me makkelijker gemaakt duits te beheersen.
Rosco, nu spreek je jezelf wel een beetje tegen. Je bepleit continu dat het Nederlands niet overboord gegooid moet worden op wegwijzers. Je bent er echter blij om dat je niet in ABN bent opgegroeid, maar in het Limburgs. Hier schuilt een waardeoordeel in: "je ouders waren niet zo achterlijk je (alleen) in het ABN op te voeden". Je stelt het Limburgs dus boven het Nederlands. Als je consequent geweest zou zijn, zou je dus een bewegwijzering in het Limburgs hebben moeten bepleitten. Naast "Maastricht" ook een vermelding van "Mestreech" en gaan zo maar door...
Rosco P. Coltrane schreef:Het Kaldenkerkervolk is geindoctrineerd en slechts hoogbejaarden spreken nog ons dialect, omdat het devies daar is " een volk, een taal". Ze zijn daar heel erg positief over nederland(ers) en hoffelijk, maar tevens is hun kennis van hun westerburen erg beperkt.
Je begrijpt natuurlijk dat dit zeer gevaarlijke uitspraken zijn. "Één volk, één taal" doet denken aan de zwartste bladzijde uit onze geschiedenis en ik kan me niet voorstellen dat de mensen in Kaldenkirchen nog zo denken.
Wees niet ongerust:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 06 jan 2006, 11:25

Volkstribuun schreef:Rosco, allereerst heet "Kaldenkirchen" in het Nederlands gewoon "Koudenkerken" en niet "Kaldenkerken".
Onzin. Heet wel degelijk Kaldenkerken. :?
Rainier

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 06 jan 2006, 11:36

Ik vind dat één volk of één land minstens één taal gezamenlijk moet beheersen. Dat doet niets af van het feit dat met name de spreektaal best behouden kan en mag blijven. Verbieden, zoals de Fransen dat gedaan hebben voor de Nederlandse taal nabij Duinkerken, is overtrokken.

Veel Belgische semi-ambtelijke stukken (verslagen etc) worden in het Engels geschreven overigens en Engels is ook de voertaal bij het midden en hoger management van veel grotere bedrijven, om niet alles in 2 talen te hoeven doen. De gemiddelde Waal spreekt immer beter Engels dan zijn officiele 2e taal. Veel Vlamingen spreken ook beter Engels dan Frans, met name in de echt Vlaamse steden als Gent of Antwerpen.

De meeste Friezen vinden de heisa om de geschreven Friese taal (voor 80-90% fonetisch met Fries accent geschreven Nederlandse woorden) ook onzin en lezen bij voorkeur een krant of boek in het Nederlands, terwijl ze prima Fries kunnen praten en verstaan (en dat ook graag doen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 06 jan 2006, 11:38

Riva schreef:Onzin. Heet wel degelijk Kaldenkerken. :?
Nee hoor...jouw uitspraak is onzin; kijk maar eens o.a. hier. Bovendien ga je met zo'n opmerking voorbij aan de essentie van mijn post.
Wees niet ongerust:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 06 jan 2006, 12:08

Volkstribuun schreef:
Riva schreef:Onzin. Heet wel degelijk Kaldenkerken. :?
Nee hoor...jouw uitspraak is onzin; kijk maar eens o.a. hier. Bovendien ga je met zo'n opmerking voorbij aan de essentie van mijn post.
Kijk voor de gein eens op Google: 586 hits voor Kaldenkerken tegen 3 voor Koudenkerken.
Rainier

Rosco P. Coltrane

wikipedia

Bericht door Rosco P. Coltrane » vr 06 jan 2006, 12:48

Dat Koudekerken is compleet onzin. Iedereen kan dat toevoegen aan Wikipedia bestanden.

Nog niet zo lang geleden stond er op alle borden aan de streekweg, in Tegelen en Venlo KALDENKERKEN.
In het spraakgebruik en in de kranten in Limburg staat ook steevast Kaldenkerken.
In Venlo en Tegelen heb je de Kaldenkerkerweg en de Kaldenkerkergrensweg. Veel mensen in de duitse regio heten VAN KALDENKERKEN.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 06 jan 2006, 12:50

Rosco P. Coltrane schreef:In mijn ijver om de nederlandse taal niet overboord te gooien ga ik echt niet zover om in onbruik geraakte namen te hanteren. Namen als Aken, Kleef, Emmerik, Keulen vind je constant terug in het spraakgebruik en alle media in dit land. Geldt ook voor Luik, Namen, Bergen.
Dat is dus precies het hellend vlak, waar ik het over had. Kleef, Emmerik en Bergen gebruik ik nooit: niet in spreek- en niet in schrijftaal. Ik zeg Aken, maar zal altijd Aachen schrijven. De enige Duitse steden die in mijn taalgebruik in het Nederlands worden uitgeschreven zijn Keulen en Berlijn.

Wat betreft het gebruik in de media, moet je eens de online archieven van Nederlandse kranten doorzoeken. Emmerik levert geen hits op; Emmerich zit vol met verwijzingen naar het Duitse stadje. Kleve / Kleef loopt een beetje 50-50. Bij deelstaten loopt het ook altijd een beetje 50-50. Noordrijn-Westfalen of Nordrhein-Westfalen? Nedersaksen of Niedersachsen? Roept u maar.

Feit is dat je niet kunt terugvallen op een Groen Boekje of op Van Dale. De voorkeuren zijn daarmee puur persoonlijk: verschillen tussen Nederland en België, verschillen in de grensstreek, tussen oud en jong, enzovoort. Je geeft zelf al aan, hoezeer het eventuele gebruik van Nederlandse varianten persoonsgebonden is, nu je tegen Belgen andere dingen zegt als tegen Nederlanders. Waar een objectieve standaard volledig ontbreekt, kun je ook niet objectief zeggen welke barbarismen dan maar op de Nederlandse borden moeten komen te staan.

Rosco P. Coltrane

limburgs

Bericht door Rosco P. Coltrane » vr 06 jan 2006, 12:56

Wat ik wilde zeggen over dialect is dat met behulp van dialect je taalgevoel soms beter ontwikkeld wordt, met name richting duits. Limburgs hoeft ook geen enkele belemmering te zijn voor goed nederlands, een taal die ik ondanks mijn moedertaal limburgs ook liefheb.

In Kaldenkerken schamen ze zich wel voor het vroegere dialect, het is voor boeren en ze spreken alleen nog hoogduits. Terwijl het dialect gelijk was aan dat aan de nederlandsezijde. Dat verdwijnen van het plat heeft afstandvergroten gewerkt tussen de Tegel/Belfeldenaren en de Kaldenkerkenaren.

In Heerlen en Venray schamen de mensen zich enorm voor hun limburgs en zijn (zgn) ABN gaan spreken. Je moet ze eens horen......

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 06 jan 2006, 13:00

Bepaalde namen zul je altijd houden. Niemand zegt dat hij naar Paris, La France of Deutschland is geweest. En terecht, je mag best wat namen koesteren. We gooien vaak wel heel makkelijk wat dingen weg die Europa van ons verlangt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 06 jan 2006, 13:27

Rosco P. Coltrane schreef:Pino, misschien komt dat alles wel omdat jij maximaal in het westen woont terwijl men vanaf het midden tot het oosten van ons land wel bepaalde namen gebruikt.
Daarmee bevestig je precies wat ik al de hele tijd zeg. Er bestaat geen algemeen gebruik, maar iedereen maakt zijn eigen keuzes. Je kunt dus niet objectief duiden, van welke Nederlandse verbasteringen het draagvlak breed genoeg is om op de borden te komen.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » vr 06 jan 2006, 13:39

In Venlo en Tegelen staat op de wegwijzers overal "Kaldenkirchen", maar de weg ernaartoe heet de Kaldenkerkerweg. De plaats wordt door de Venlonaren en Tegelenaren ook steevast "Kaldenkerken" genoemd.

Als we nou eens gewoon de plaatsnamen op wegwijzers vermelden in de officiële taal van het land waarin die plaats ligt, met eventueel een dubbele vermelding als het gebied tweetalig is, dus:

Aachen
Emmerich

Paris
Lille Lille is officieel Franstalig, dus geen "Rijsel" erbij

St.-Martensvoeren (Fourons-St.-Martin)
Brussel (Bruxelles)

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: omgeving

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jan 2006, 17:19

Rosco P. Coltrane schreef:Coentunnel: Veelal is de naam Neuschanz gebruikt. Zie de foto's die in dit forum getoond zijn.
Dat weet ik, ik heb daar zelf een fotoreportage gemaakt voor mijn website en heb daar ook foto's gemaakt van de borden met Neuschanz.

Overigens stonden er in Coevorden borden met de Emmelkamp-route (voor fietsers), maar het laatst door jou genoemde bord met Emmelkamp ben ik niet tegengekomen (of je moet die fietsbordjes bedoelen). Weet je nog waar die staat?