Taal op wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

In welke taal moet de plaatsnaam op een wegwijzer?

Peiling eindigde op wo 16 mar 2005, 13:50

Standaard in de taal van het gebied van de plaats zelf: Liège, Aachen, Jutryp, Waldsein en in Limburgs, Nedersaksisch etc.
16
31%
Altijd in het Nederlands: Aken, Luik, Jutrijp, Woudseind en natuurlijk geen Limburgs of wat dan ook.
7
13%
Zoals de plaatsnaam op de bebouwde kom bordjes staat aangegeven. Dus alleen in het Fries als de gemeente er voor gekozen heeft om op haar bb-kom bordjes de Friese taal boven te zetten.
14
27%
Pragmatisme: Grote plaatsen standaard in het Nederlands; kleine plaatsen mogen kiezen
4
8%
Standaard in de taal van het gebied waar de wegwijzer staat. Dus Sneek in het Nederlandstalig gedeelte van Friesland en de rest van de wereld, en Snits in het Friestalig gedeelte van Friesland
0
Geen stemmen
Tweetalige wegwijzers in geval van twijfel.
11
21%
Altijd in het Engels. Tenslotte heb je wegwijzers voor de ter plekke onbekenden en aangezien het topo-onderwijs in Nederland heel goed is, moet je je gaan richten op buitenlandse toeristen. Het is bovendien goed voor de economie.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 52

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 09 jan 2006, 20:51

Rosco P. Coltrane schreef:engels..nederlands...duitse...europees
Heb je ook een principiële reden om deze woorden verkeerd (want zonder hoofdletter) te spellen? Dat doe je wel heel consequent.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 09 jan 2006, 20:52

Op de N431, de zuidelijke randweg van Metz in Frankrijk staan borden naar Saarbrücken in plaats van Sarrebruck. Hopelijk is dat een voorbode van een aanduiding in lokale namen op nieuwe wegwijzers in Frankrijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 09 jan 2006, 20:55

harry schreef:
Rosco P. Coltrane schreef:engels..nederlands...duitse...europees
Heb je ook een principiële reden om deze woorden verkeerd (want zonder hoofdletter) te spellen? Dat doe je wel heel consequent.
Middeleeuws-Nederlands, Harry ;). Rosco wil graag terugkeren naar de kern van onze taal :mrgreen:.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2006, 21:05

Pino schreef:De borden met Milano beginnen al in het Duitstalige gedeelte van Zwitserland. In het franstalige gedeelte van Luxemburg vind je op dezelfde manier ook borden naar Trier (en niet Trèves).
Volgens mij staat het rond Luxemburg-stad op de snelweg tweetalig aangegeven (de snelweg heet ook de Autoroute de Trêves).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2006, 22:12

Afbeelding

Opvallend: in Hardenberg staat deze wegwijzer naar Uelsen. Hierna wordt in Nederland nergens meer Uelsen aangegeven, toch passeer je de nodige wegwijzers tot aan de grens (waar enkel Hoogenweg, Radewijk of Nordhorn wordt vermeld). Uelsen is wel het eerste echt grote dorp na de grens, maar Nordhorn, nog zo'n 30 kilometer van de grens (!), is de enige Duitse plaats die consequent wordt aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 jan 2006, 22:15

Uelsen is wel een leuk dorpjes, niet te verwarren met Uelzen, op de Lüneburger heide tussen Hamburg en Braunschweig. Echt groot is Uelsen niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2006, 22:20

Echt klein ook niet. Dat verder alleen Nordhorn is aangegeven, wat vanaf de grens nog 30 kilometer is, vind ik wel erg summier.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 09 jan 2006, 22:45

Coen Tunnel schreef:
Pino schreef:De borden met Milano beginnen al in het Duitstalige gedeelte van Zwitserland. In het franstalige gedeelte van Luxemburg vind je op dezelfde manier ook borden naar Trier (en niet Trèves).
Volgens mij staat het rond Luxemburg-stad op de snelweg tweetalig aangegeven (de snelweg heet ook de Autoroute de Trêves).
Ik heb wat foto's van Luxemburg bekeken en er staat altijd alleen Trier.
Misschien op oude borden nog allebei.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 09 jan 2006, 22:46

Het is "Autoroute du Trier" volgens mij, formeel. Luxemburgers houden van "Eau de Köln" achtige mixjes in hun taal, op hun bewegwijzering ;) :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 jan 2006, 10:12

marcel schreef:Ik heb wat foto's van Luxemburg bekeken en er staat altijd alleen Trier. Misschien op oude borden nog allebei.
In Diekirch heb ik langer geleden Trèves [Trier] gezien. Maar of dat nog zo is :?:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 jan 2006, 15:20

OVERZICHT

Nederland:
* In Nederland worden bestemmingen in het Nederlands aangegeven, tenzij bij tweetalige gemeenten, de Friese naam bovenaan op de bebouwde kombordjes staat. Plaatsen in Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Engeland worden aangegeven in de taal waar de plaats ligt. Plaatsen in België worden standaard in het Nederlands aangegeven. (Visé is een uitzondering, dat wordt bij mijn weten als 'Visé' aangegeven, en niet als 'Wezet'). Luxemburg wordt als 'Luxembourg' aangegeven op de enige wegwijzer waar deze plaatsnaam vermeld wordt (langs de A 2/ E 25 t.h.v. Abcoude).
In 1956 werden alle buitenlandse en niet-Vlaamse plaatsen op zijn Frans genoemd (Aix-la-Chapelle in plaats van Aachen). Medio jaren '60 werden alle buitenlandse plaatsen in de Nederlandse vorm op geschreven (Aken, Keulen). Sinds medio jaren '90 geldt de huidige regel dat de officiele naam van een plaats altijd op de bewegwijzering moet verschijnen. Wanneer een plaats twee offciële namen heeft (betreft voornamelijk Belgische plaatsen) wordt de Nederlandse (of meest op het Nederlands gelijkende) naam gebruikt.
(c) http://www.monterie.com / http://www.anwb.nl

België:
* In België worden bestemmingen op de bewegwijzering weergegeven in de taal die gesproken wordt in het gebied waar de wegwijzer geplaatst is. Sinds medio jaren '90 geldt de regel dat bij plaatsen in het buitenland, de officiële naam tussen haakjes wordt bijgevoegd, zeker in geval dit voor verwarring kan zorgen.
Tweetalige wegwijzers zijn mogelijk in tweetalige gebieden. e.g. Luik-Liège in de voerstreek.
(c) http://www.wegcode.be

Luxemburg:
* In Luxemburg worden bestemmingen op de bewegwijzering weergegeven in het Frans, behalve bestemmingen die in Duitsland liggen, of in het Duitstalig gedeelte van Luxemburg zelf. Dan geschiedt de bewegwijzering in het Duits. De in Luxemburg gesproken streektaal (het Letzenbuergs) verschijnt slechts als onderbord op de bebouwde kom bordjes.

Groot Brittanië:
* In Schotland en Engeland komen slechts Engelse namen voor op de bewegwijzering.
* In Wales staan tweetalige wegwijzers.
* In Noord-Ierland staat slechts de Engelse naam op de bewegwijzering.

Ierland:
* In Ierland zijn de wegwijzers in principe tweetalig. Ook de wegwijzers die verwijzen naar bestemmingen in Noord-Ierland kennen een vertaling in het 'Gaelic', de oorspronkelijke Ierse taal. In een paar afgelegen gebieden (en op niet-doorgaande wegen) waar alleen het Keltisch/Gaelic wordt gesproken vind men ook bewegwijzering waar geen Engelse vertaling op staat. Hier staat wel de toeristische bestemming in het Engels

Frankrijk:
* In Frankrijk overheerst het Frans op de bewegwijzering. Tegenwoordig wordt in gebieden waar (ook) een andere taal wordt gesporken veelal tweetalige bewegwijzering toegepast. Bijvoorbeeld in Bretagne. Verwijzingen naar buitenlandse plaatsen worden meestal weergegeven in het Frans, met tussen haakjes de officiële naam van de plaats. Op regionale wegen geldt vaak het omgekeerde (en wordt de Franse naam juist tussen haakjes gezet). Dit is afhankelijk van de beheerder van de betreffende wegwijzer.

Zwitserland:
* In Zwitserland wordt de bestemming weergegeven op de bewegwijzering in de taal die gesproken wordt in de plaats zelf. Indien deze plaats tweetalig is, wordt door het hele land de plaats in twee talen aangeduid, onafhankelijk van de taal die gesproken wordt op de plek waar de wegwijzer staat.

Duitsland:
* In Duitsland kwam vroeger alleen maar Duits op de bewegwijzering voor, ook voor bestemmingen gelegen in buitenlandse plaatsen, hoewel men sporadisch ook Engels, Frans en Russisch kon waarnemen op de borden. Tegenwoordig wordt nog vaak een buitenlandse plaats in het Duits aangegeven met soms tussen haakjes de officiële naam van die plaats. Op nieuwe borden geeft men ook wel alleen de officiële plaatsnaam weer, ook al is de Duitse naam anders. Dit hangt van de wegbeheerder af. Ook geeft men de ruimte voor Deense en Slavische bewegwijzering op plaatsen waar men Deens en Slavisch spreekt. Dat was vroeger niet zo.

Italië:
* In Italië geeft men meestal tweetalige bewegwijzering weer voor buitenlandse plaatsnamen, waarbij de Italiaanse naam voor de streep wordt gezet.

Denemarken:
* In Denemarken geeft men plaatsnamen slechts in het Deens weer.

Finland:
* In het Zweedstalig gedeelte van Finland geeft men plaatsen slechts in het Zweeds weer, in het Finstalig gedeelte van Finland in het Fins. In tweetalige gebieden vindt men tweetalige wegwijzers.

Griekenland:
* In Griekenland vind men altijd Grieks op de bewegwijzering, en op de hoofdwegen of toeristische plekken ook met Engelse transcriptie of vertaling.

Israël:
* In Israël moet formeel de bewegwijzering in drie talen worden opgesteld. Het Hebreeuws, het Engels en het Arabisch. Veelal worden deze bestemmingen niet slechts in transcriptie geschreven, maar (verwarrend genoeg) geheel vertaald. Arabisch wordt overigens vaak 'vergeten', of gewoon door radicale personen zwart geschilderd. (Met name in Jeruzalem). Plaatsnamen in Palestijns gebied worden vermeld, in Jordanië en Egypte wordt slechts verwezen naar de grensovergang.

Palestina:
* In de Palestijnse gebieden zijn Hebreeuwse borden zeer zeldzaam. Ook wordt niet altijd een Engelstalige vertaling of transcriptie in Latijnse letters gegeven. In Bethlehem meestal wel.

Egypte:
* Alle borden op de bewegwijzering zijn voorzien van een transcriptie in Latijns schrift.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jan 2006, 16:32

Duitsland:
* In Duitsland kwam vroeger alleen maar Duits op de bewegwijzering voor, ook voor bestemmingen gelegen in buitenlandse plaatsen, hoewel men sporadisch ook Engels, Frans en Russisch kon waarnemen op de borden. Tegenwoordig wordt nog vaak een buitenlandse plaats in het Duits aangegeven met soms tussen haakjes de officiële naam van die plaats. Op nieuwe borden geeft men ook wel alleen de officiële plaatsnaam weer, ook al is de Duitse naam anders. Dit hangt van de wegbeheerder af. Ook geeft men de ruimte voor Deense en Slavische bewegwijzering op plaatsen waar men Deens en Slavisch spreekt. Dat was vroeger niet zo.
Bedoel je met Slavisch niet Sorbisch? Andere Slavische talen worden er toch niet gesproken in Duitsland?

Rosco P. Coltrane

Wezet

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 12:13

Bij mijn weten zijn er geen borden die naar het Belgische Visé verwijzen.
Als deze er wel zouden staan, zou er namelijk alleen de aanduiding Wezet staan.
Hoewel mijn voorkeur ernaar uitgaat om ten alle tijden (ook) de nederlandse benaming te hanteren, vind ik 't in dit geval niet erg logisch en zelfs ietwat onsympathiek om alleen Wezet te vermelden. Dit is eigenlijk erger dan bijv. de vermelding van alleen Luik, omdat de meeste mensen (nederlanders) de naam Wezet niet kennen.

Ik vind in het onderhavige geval het vermelden van beide versies erg logich en billijk, de gulden middenweg! Niet de nederlandse namen wegcijferen en de vlamingen voor 't hoofd stoten en evenmin de Walen en de andere vreemde weggebruikers passeren. Ik ben nl niet tegen andere talen. Bovendien: de nederlandstaligen betalen nog altijd de wegenbelasting en toevoeging tussen () van de ter plaatse gebruikte naam is een service naar de buitenlander toe plus een vereiste om aan de internationale afspraken te voldoen.
Gek genoeg is er op dit forum nog steeds weerstand tegen die paar namen, waarom het in nederland gaat, dubbel te vermelden.

dus:
Luik (Liege)
Wezet (Visé)

of eventuel Luik-Liege Wezet-Visé

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 16 jan 2006, 12:52

Volgens mij staat er één bord met (alleen) Visé, namelijk in Withuis ter hoogte van de weg naar Mesch.

@Rosco: p.s. ALT+138 geeft è... Liège dus ;)

Rosco P. Coltrane

Visé

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 13:00

Ja, zou best kunnen, Seat Ibiza!
Ik zal er eens op letten als ik er in de buurt kom.
Ja, Visé is geen echte wereldstad, zal ik maar zeggen en ik heb er in deze situatie geen enkele moeite mee dat alleen die naam gemeld is, omdat namelijk de meeste nederlanders de vlaamse (nederlandse) versie niet kennen en je de wegenbelastingbetalende nederlanders derhalve geen ''onrecht'' aandoet.
Echter dacht ik wel dat, als een plaats (zoals Luik) ook een nederlandse officiele naam in Belgie heeft, alleen de nederlandse versie gebruikt wordt, dus in dezen is officeel de richtlijn overschreden. Maar zoals gezegd: ik lig daar niet van wakker.
Ik zou van Emmelkamp, Benthem (Bad Bentheim) in duitsland ook niet wakker liggen als daar alleen de duitse variant wordt genoemd. Ik baal er alleen van dat Aken, Kleef en Keulen en in mindere mate van Emmerik niet in beide namen staan vermeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jan 2006, 13:04

Ik vraag me eigenlijk af waarom plekken zoals de Weser en Basel vertaald worden naar Wezer en Bazel? Die z is toch nergens voor nodig? Het lijkt me gewoon nutteloos om die te vertalen, aangezien we het ook over de IJssel hebben, en niet de IJzzel ofzo.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 13:27

Volgens mij staat er één bord met (alleen) Visé, namelijk in Withuis ter hoogte van de weg naar Mesch.
Ik meen één keer een bord met Visé in Zuid-Limburg tegen te zijn gekomen. Heel vreemd, omdat de weg eerst nog door de Voerstreek voert en daar wel degelijk weer Wezet op de borden staat. Over continuiteit gesproken... :roll:

Ik vind dat Visé ook thuis hoort op de E 25 voorbij Eijsden. Alleen staat daar om onnavolgbare reden Brussel... :neenee:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 13:33

Ik vraag me eigenlijk af waarom plekken zoals de Weser en Basel vertaald worden naar Wezer en Bazel? Die z is toch nergens voor nodig?
Omdat men in het Nederlands vaak de 'zachte' vorm weergeven, wanneer de uitspraak niet 'scherp' genoeg is. In "onze" taal verzachten wij die letters wanneer de orginele uitspraak minder scherp is dan zoals wij het lezen, en wanneer er een uitgang achter volgt. vgl. droef / droevig. Ook het eerder genoemde voorbeeld: Visé / Wezet, daar wordt in het Nederlands ook de letter 'verzacht' weergegeven. Andersom doen wij het ook, in het Nederlands kunnen woorden niet eindigen op een zachte letter, dat klinkt heel gek, vandaar dat we Kleev, uitspreken en schrijven als 'Kleef' (oorspronkelijk: Kleve); eigenlijk gedraagt dit woord zich als het werkwoord 'kleven' in het Nederlands. ("Ik kleef") ;)

Rosco P. Coltrane

equivalent

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 14:14

Overigens meen ik dat bij het uitrijden in Kleef een bord met de tweetalige tekst:" Kleve gruesst Euch" en "Tot ziens in Kleef" gezien heb.
Dus de duitsers kennen het nederlandstalige equivalent van hun stad Kleve dus soms ook.

Vlakbij de duitse grens valt (om commerciele redenen) veel duitstaligheid te lezen valt, zoals "Erdbeeren / Spargel zu Kaufen". Of Zigaretten. Vaak amateuristische borden. Of bij parkeerautomaten zie je wel eens tweetaligheid. In Duitsland (grensgebied) doet men dat omgekeerd vrijwel nooit om iets aan nederlanders verkocht te krijgen.

Maar wat je wel vaak ziet in duitsland is dat welkomstborden of officiele waarschuwingsborden (Let op, bocht / denk aan onze kinderen) ook een nederlandstalig opschrift hebben. Vooral in Kleef, Emmerik e.o. gaat dat zo wel eens. En dat doen ze juist in nederland weer nooit met het duits.

Ik ben het ermee eens dat Visé wel degelijk vermeld dient te worden, van mijn part in Maastricht al. Want het is dan wel geen wereldstad, maar een stad van toch wel zo'n 15000 koppen, de grootste tussen M-tricht en Luik, dunkt me zo en min of meer ook een ijkpunt.
Vaals staat in België en Duitsland ook al vanaf verbluffende afstand aangegeven, gewoon vanwege de ligging.

Rosco P. Coltrane

Basel

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 14:20

Wist trouwens niet dat Basel nog veelvuldig naar Bazel vertaald werd.
Ik heb het wel eens op teletekst gezien (Schiphol, nl: op teletekst zijn nog wel de bestemmingen op zijn nederlands vermeld, waarschijnlijk wenst teletekst niet hetzelfde beleid te voeren) en ook in de Telegraaf staat het bij de weerberichten. Bij de telegraaf wordt de nederlandse taal er trouwens vaak nog hoog opgeduwd. president Poetin en niet Putin (duits)
Ik ben zelf eigenlijk niet geneigd Bazel te schrijven en zeker niet Wezer.
Wel spreek ik over Stiermarken, Noordrijnwestfalen, Nedersaksen en Beieren. Werkelijk niemand zegt : Bayern.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Basel

Bericht door Pino » ma 16 jan 2006, 14:46

Rosco P. Coltrane schreef:Werkelijk niemand zegt : Bayern.
Jawel hoor. Om te beginnen ikzelf.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jan 2006, 14:48

Ik zeg meestal ook Bayern. Maar laten we eerlijk zijn, ik zeg wel weer Duitsland, en geen Deutschland ofzo. Maar wie zegt er eigenlijk ooit Rijnland-Palts? Ik vind dat werkelijk nergens naar klinken. Gewoon Rheinland-Pfalz dus.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 14:48

Met als toppunt natuurlijk Nederlanders die het over Bayern Munich (uitspr: Munnik) hebben. :kots:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 14:49

Chrizz, Rijnland spreek je precies het zelfde uit als Rheinland... :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jan 2006, 14:51

niet dus. Ik weet niet hoe jij het Duits beheerst, maar je spreekt het niet hetzelfde uit, het lijkt wel wat op elkaar. de h in Rheinland hoor je dan toch wel, alleen kennen wij die klank niet echt in onze taal.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 14:52

Quiz-vraag:

Hoe spreek je Krakow uit?

(René en Frank_NL weten dit wel denk ik...)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 16 jan 2006, 14:52

Vinny schreef:Met als toppunt natuurlijk Nederlanders die het over Bayern Munich (uitspr: Munnik) hebben. :kots:
De lokale naam is toch Bayern München? Munich is bij mijn weten Engels.
Wees niet ongerust:

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 16 jan 2006, 14:52

Vinny schreef:Hoe spreek je Krakow uit?
Wrotsjlav

Kom maar op met die koelkast. :mrgreen:
Wees niet ongerust:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jan 2006, 14:53

Vinny schreef:Quiz-vraag:

Hoe spreek je Krakow uit?

(René en Frank_NL weten dit wel denk ik...)
Krakuf.

Kraków is het trouwens :P

edit: @ Volkstribuun: Wrocław spreek je zo uit ja :)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 16 jan 2006, 14:54

Chrizz schreef:niet dus. Ik weet niet hoe jij het Duits beheerst, maar je spreekt het niet hetzelfde uit, het lijkt wel wat op elkaar. de h in Rheinland hoor je dan toch wel, alleen kennen wij die klank niet echt in onze taal.
Inderdaad, vergelijk (fonetisch):
• Rhainland (D) [de 'h' is een soort keelklank, die vanuit achterin de luchtwegen moet komen]
• Rijnland (NL)
Wees niet ongerust: