Taal op wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

In welke taal moet de plaatsnaam op een wegwijzer?

Peiling eindigde op wo 16 mar 2005, 13:50

Standaard in de taal van het gebied van de plaats zelf: Liège, Aachen, Jutryp, Waldsein en in Limburgs, Nedersaksisch etc.
16
31%
Altijd in het Nederlands: Aken, Luik, Jutrijp, Woudseind en natuurlijk geen Limburgs of wat dan ook.
7
13%
Zoals de plaatsnaam op de bebouwde kom bordjes staat aangegeven. Dus alleen in het Fries als de gemeente er voor gekozen heeft om op haar bb-kom bordjes de Friese taal boven te zetten.
14
27%
Pragmatisme: Grote plaatsen standaard in het Nederlands; kleine plaatsen mogen kiezen
4
8%
Standaard in de taal van het gebied waar de wegwijzer staat. Dus Sneek in het Nederlandstalig gedeelte van Friesland en de rest van de wereld, en Snits in het Friestalig gedeelte van Friesland
0
Geen stemmen
Tweetalige wegwijzers in geval van twijfel.
11
21%
Altijd in het Engels. Tenslotte heb je wegwijzers voor de ter plekke onbekenden en aangezien het topo-onderwijs in Nederland heel goed is, moet je je gaan richten op buitenlandse toeristen. Het is bovendien goed voor de economie.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 52

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 14:55

niet dus. Ik weet niet hoe jij het Duits beheerst, maar je spreekt het niet hetzelfde uit, het lijkt wel wat op elkaar. de h in Rheinland hoor je dan toch wel, alleen kennen wij die klank niet echt in onze taal.
Spreek je de 'h' echt uit? :o :oops:

Hmm, mijn Duits is dan echt ver weggezakt...., ik zou zeggen dat je Rheinland als r [ai] n land uit zou moeten spreken, dat is nauwelijks anders dan ons Rijn - land. Overigens, heet betreffende rivier ook gewoon Rijn in het Nederlands. Knooppunt Oudenrijn dankt er zijn naam aan... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 14:57

Chriss heeft het lekker fout :PP:

Ik zat op een poef
In Krakow

(dat rijmt op elkaar... :lol:)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 14:58

edit: @ Volkstribuun: Wrocław spreek je zo uit ja
Ook niet... :)

Wro[tsj]waf!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jan 2006, 15:31

Vinny schreef:Met als toppunt natuurlijk Nederlanders die het over Bayern Munich (uitspr: Munnik) hebben.
Die mensen lezen te veel Engelstalige websites, denk ik dan maar. Annie M.G. Schmidt had overigens een blijspel, waarin een personage het vrij regelmatig over Beieren Muunsen had. Vond dat dan weer wel erg vermakelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 15:33

In het Nederlands is het toch "Muunsjen"? (in het plat-duits ook volgens mij...)

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 15:57

Als je het over de voetbalclub hebt, spreekt men inderdaad wel meestal van BAYERN München.
Echter niemand, (uitgezonderd Pino(kkio)) zegt Bayern, als ie naar Beieren op vakantie gaat en als er overstromingen zijn of andere ellende spreekt men in de media van modder in Beieren. Dat de mensen dan Bayern zeggen kan de overgrootmoeder van mijn schoonmoeder me nog niet eens wijs maken!

PS veel nederlanders :oops: zich als ze het duits niet goed beheersen, echter hoeveel duitsers (ik beperk me dan ook nog eens tot een smalle strook van 30 km langs de nederlandse grensstreek) weten iets van de nederlandse taal, laat staan van andere talen ?
Duitsers zorgen wel dat ze zich niet hoeven schamen, ze overvallen je gewoon met het duits, ze vragen niet eens of we liever engels horen. Dat zie je ook wel eens op dit forum (bedoel ik uiteraard niet dat deel waar je ook duits kan spreken)
Overigens verder een heel net en degelijk en integer volk over de gehele linie, veel van die credits worden weer door de onaangepastheid van taal verspeeld......

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jan 2006, 16:15

Rosco P. Coltrane schreef:Als je het over de voetbalclub hebt, spreekt men inderdaad wel meestal van BAYERN München.
Echter niemand, (uitgezonderd Pino(kkio)) zegt Bayern, als ie naar Beieren op vakantie gaat en als er overstromingen zijn of andere ellende spreekt men in de media van modder in Beieren. Dat de mensen dan Bayern zeggen kan de overgrootmoeder van mijn schoonmoeder me nog niet eens wijs maken!
Gezien de post van Chris ben ik in ieder geval niet de enige. Als je me niet gelooft, trek je dan vrolijk terug in je eigen fantasiewereld. Of wijt mijn taalgebruik eraan dat ik in het westen woon. Desnoods aan het feit dat ik in Duitsland heb gewoond.

Overigens geef ik met alle gemak toe dat de Nederlandse media het in de regel over Beieren heeft. Maar ik ben de media niet.
PS veel nederlanders zich als ze het duits niet goed beheersen, echter hoeveel duitsers (ik beperk me dan ook nog eens tot een smalle strook van 30 km langs de nederlandse grensstreek) weten iets van de nederlandse taal, laat staan van andere talen ?
Duitsers zorgen wel dat ze zich niet hoeven schamen, ze overvallen je gewoon met het duits, ze vragen niet eens of we liever engels horen. Dat zie je ook wel eens op dit forum (bedoel ik uiteraard niet dat deel waar je ook duits kan spreken)
En je was eerder in deze draad nog zo lovend dat Duitsers zo uitstekend vreemde talen spreken en die talenkennis ook nog eens op de juiste momenten inzetten?!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 jan 2006, 16:21

Opmerkelijk dat je mensen kennelijk moet uitleggen dat Rijn en Rhein toch echt verschillend klinken, en Bayern en Beieren dus ook. En dat Bazel de meest voor de hand liggende Nederlandse spelling is voor die plaats.
Jonge (randstedelijke?) Nederlanders horen kennelijk het verschil niet meer tussen s en z, f en v, ch en g, ai en ij. Die jeugd van tegenwoordig...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 16:22

Duitsers spreken, en dat heb ik inderdaad gezegd, wel goed engels.
Volgens mij heb ik nog nooit gezegd dat duitsers netjes proberen in het nederlands drie porties kibbeling en een maatje te bestellen in Domburg !
En iemand met een VIE (Viersen=15 km van de NL-grens bij Venlo) kenteken de weg vraagt in Tegelen doet dat echt niet in het nederlands of het regionale dialect (daar :oops: de oosterbuur zich trouwens een beetje voor)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 16:24

Gezien de post van Chris ben ik in ieder geval niet de enige.
Chris schiet nogal door in zijn aversie tegen exoniemen. Hij heeft het (bijv.) over 'Berlin' en 'Paris', iets dat je in Nederlandstalige geschriften echt nooit tegenkomt en ik nog nooit in een Nederlands gesprek gehoord heb (ook niet op het journaal ofzo)! Ook riviernamen als de Rijn en Maas zijn in het buitenland gekend als Rhein en Meuse, maar kunnen prima als 'Rijn' en 'Maas' genoemd blijven worden. Tenslotte zeg je niet, "ik ben de maas opgevaren totdat hij begon. Toen ben ik verder stroomopwaarts gegaan met de meuse..."

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 16:26

@ Harry: In Amsterdam spreken heel veel mensen de 'ij' als 'ai' uit. Is niet erg mooi, maar sluit wel aan bij de dagelijkse praktijk om de uitspraak van het Nederlands te accomoderen met de uitspraak van andere talen. vgl. de R, die tegenwoordig als een aangeblazen gooise 'arrrr' wordt uitgesproken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 jan 2006, 16:32

Vinny schreef:'Berlin' en 'Paris', iets dat ik nog nooit in een Nederlands gesprek gehoord heb
Kom eens langs in Groningen. Hier zeggen ze Berlien en Paries. :)

---
(vandaag postend vanuit Groningen)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 jan 2006, 16:35

Vinny schreef:In Amsterdam spreken heel veel mensen de 'ij' als 'ai' uit.
Alleen de vooogels vliegen van oost- naar west-Berlain
omdat ze soms in het oosten, soms ook in het westen willen zain...
(...soms op het Alexanderplain...)
:kots:

Tekst: "De Muur" - Klain Orkest
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 16 jan 2006, 16:37

Het is anders een heel mooi nummer van het Klein Orkest, Harry. ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

VTB
autoweg

Bericht door VTB » ma 16 jan 2006, 16:53

Rosco P. Coltrane schreef:Duitsers spreken, en dat heb ik inderdaad gezegd, wel goed engels.
En daar geloof ik dus helemaal niets van...zeker niet in vergelijking met het relatieve aantal Nederlanders dat het Engels beheerst. Toon me de cijfers maar eens die jouw uitspraken kunnen staven...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jan 2006, 18:38

Vinny schreef:Chris schiet nogal door in zijn aversie tegen exoniemen. Hij heeft het (bijv.) over 'Berlin' en 'Paris', iets dat je in Nederlandstalige geschriften echt nooit tegenkomt en ik nog nooit in een Nederlands gesprek gehoord heb (ook niet op het journaal ofzo)! Ook riviernamen als de Rijn en Maas zijn in het buitenland gekend als Rhein en Meuse, maar kunnen prima als 'Rijn' en 'Maas' genoemd blijven worden. Tenslotte zeg je niet, "ik ben de maas opgevaren totdat hij begon. Toen ben ik verder stroomopwaarts gegaan met de meuse..."
Laat Chris een "doorgeschoten" aversie tegen exoniemen hebben. Laat ik een halve Duitser zijn door Bayern te zeggen (vind Bayern ook veel makkelijker in de mond liggen dan Beieren - laat dat de reden zijn).

Feit is - en dat is het punt dat ik in deze draad al meerdere malen heb gemaakt - dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Exoniemen laten zich niet voorschrijven in de zin dat eenieder een bepaald exoniem standaard wél moet gebruiken of juist niet. Als ik voor de ter plaatse gebruikelijke schrijfwijze / zegswijze kies, moet ik niet voor volkomen idioot worden uitgemaakt (je weet wel wie). Op dezelfde manier moeten anderen gewoon Beieren of Emmerik kunnen gebruiken als ze dat willen.

Of het kiezen voor een exoniem of juist de oorspronkelijke naam verstandig is, is een tweede (denk aan Arabische namen of obscure Nederlandse varianten van vreemde plaatsnamen). Maar dan kom je weer terug bij de wijze woorden van René, ver terug in deze discussie: je moet datgene kiezen wat in de gegeven context functioneel is. Dat geldt voor 1-op-1 communicatie, maar net zozeer voor massacommunicatie in de media of op bewegwijzering.

Ergens toch jammer dat dát gedeelte van de discussie op de een of andere manier steeds ondersneeuwt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 18:59

Maar dan kom je weer terug bij de wijze woorden van René, ver terug in deze discussie: je moet datgene kiezen wat in de gegeven context functioneel is. Dat geldt voor 1-op-1 communicatie, maar net zozeer voor massacommunicatie in de media of op bewegwijzering.
Hehe, de grote vraag: wanneer is iets in de gegeven context functioneel? Daar zijn inmiddels 25 bladzijden meningsverschillen, in deze draad alleen al over vol geschreven. Ik blijf erbij dat een vertaling van Breslau/Wroclaw écht nuttig en gegeven de context functioneel is in Duitsland. Net als Mons/Bergen en Leeuwarden in Amsterdam, mocht de FNP het zo ver gedaan krijgen dat deze plaats ook in het Fries moet worden bewegwijzerd. Aachen/Aken, Arnheim/Arnhem, dat gaat maar over één letter op een zeer beperkt aantal borden. Luik/Liège is een echt discussiepunt. Op de N 2 lijkt het me idd ten koste gaan van de leesbaarheid om beide vormen op te nemen. Ik vind het Nederlandse exoniem (zeker voor knp. Kruisdonk) voor de meerderheid van de weggebruikers meerzeggend dan Liège. In zo'n geval kan het [eerder in de draad] ontworpen routebord van pas komen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 jan 2006, 19:01

harry schreef:Opmerkelijk dat je mensen kennelijk moet uitleggen dat Rijn en Rhein toch echt verschillend klinken, en Bayern en Beieren dus ook...
Tja, er zit echt verschil tussen R-ij-n en R-ai-n. Ik kan dat ook niet op dezelfde manier uitspreken. Zal wel zo'n gebrek wezen :shock:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jan 2006, 19:11

Vinny schreef:Hehe, de grote vraag: wanneer is iets in de gegeven context functioneel? Daar zijn inmiddels 25 bladzijden meningsverschillen, in deze draad alleen al over vol geschreven.
Was het maar zo. De 25 pagina's van deze draad staat vol met posts van het slag "de borden in Kleve zijn tweetalig", "niemand in Nederland zegt Bayern" en "hoe spreek je Wroclaw uit". Dat alles overgoten met een flinke saus "je bent een landverrader / provinciaal, wanneer je de exoniemen niet / wel op de borden wilt hebben."

De redenering lijkt een beetje te verlopen "we doen het op manier X en de mensen moeten het maar begrijpen". Redeneren vanuit de weggebruiker - en niet vanuit taalpolitiek of andere principes - zou het devies moeten zijn. Een devies dat ik hier helaas maar zelden aan de dag zie komen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 jan 2006, 19:16

@Pino: Helaas wordt er op beleidsniveau ook zo gewerkt als in deze discussie. 2 namen om 1 plaats aan te duiden is niet zo heel praktisch (meer ruimtebeslag op een bord :arrow: meer leeswerk).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 19:21

De 25 pagina's van deze draad staat vol met posts van het slag "de borden in Kleve zijn tweetalig", "niemand in Nederland zegt Bayern" en "hoe spreek je Wroclaw uit"
Deze draad is wat mij betreft een prima vergaarbak voor dat soort vragen. Liever dan dat dit in andere draden opduikt en leidt tot een off-topic discussie over hoe het op de wegwijzers moet worden weergegeven....
je bent een landverrader / provinciaal, wanneer je de exoniemen niet / wel op de borden wilt hebben
MIJ hoor je dat niet zeggen... :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 19:25

Afbeelding
Het Made-By-Vinny route-bord, wanneer men toch overzichtelijk tweetalig wil zijn!

Rosco P. Coltrane

ho ho ho

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 20:48

Pino schreef:Was het maar zo. De 25 pagina's van deze draad staat vol met posts van het slag "de borden in Kleve zijn tweetalig", "niemand in Nederland zegt Bayern" en "hoe spreek je Wroclaw uit". Dat alles overgoten met een flinke saus "je bent een landverrader / provinciaal, wanneer je de exoniemen niet / wel op de borden wilt hebben.
Pino ! Pino !!
Ik heb niet gezegd dat DE borden in Kleve tweetalig zijn. Lees nou toch eens voordat je voor de zoveelste keer op de man genaamd Rosco speelt, als je dat überhaupt al moet doen. Er komen in Kleef relatief vaak borden voor die ook in het nederlands zijn. En ook elders in die regio komt dat voor. Daar wilde ik eigenlijk aanvullende informatie mee geven. Dat ook de duitsers langzaam loskomen, wat meertaligheid en verbondenheid betreft.
Van de laatste passage zou ik eigenlijk het liefst willen horen, Pino, dat dit een uitglijder van de tong (dan wel van je vingers) was. Bah! Dit moest toch niet mogen.....

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en zolang die in het goede draadje gegeven en uitgebouwd wordt, dan is er geen enkele redelijke webmeester die mij zou willen deleten, dunkt me. Al wordt het draadje nog zolang, iemand die het beu is, kan er mee kappen. Dit forum heeft genoeg andere onderwerpen. Waar ik trouwens ook steeds meer aan mee ga doen.

Rosco P. Coltrane

follow me.

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 16 jan 2006, 20:52

Vinny goede borden, goede opzet.
Dat follow kan er wat mij betreft nog wel uit.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 16 jan 2006, 20:56

Ik moet zeggen dat ik na 26 pagina's nog steeds niet overtuigd ben van het nut om Nederlandse benamingen te gebruiken voor steden die al een andere naam hebben. In dat opzicht is er blijkbaar niet veel zinvols gemeld. Wat dat betreft heeft Pino wel gelijk dat emotionele argumenten voor sommigen een rol spelen, als het op de Nederlandse namen aankomt. Je mag het van mij best jammer vinden dat bepaalde namen misschien uitsterven, maar ze zijn nou eenmaal niet functioneel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jan 2006, 21:09

Vinny schreef: Chris schiet nogal door in zijn aversie tegen exoniemen. Hij heeft het (bijv.) over 'Berlin' en 'Paris'
Ik vind gewoon dat je een stad moet uitspreken zoals hij heet. En dat is niet een of andere Nederlandse vertaling, al klinkt dat makkelijker, maar dat is maar hoe je het gewend bent. Als men altijd van København had gesproken, was daar niks geks aan geweest. Maar wij volgen vaak de Duitsers: Kopenhagen, Warschau, Krakau etc.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 21:09

e mag het van mij best jammer vinden dat bepaalde namen misschien uitsterven
Daarom verzamel ik tegenwoordig borden met daarop Neuschanz of Aix-la-Chapelle. Gewoon omdat ik dat mooi vind... :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jan 2006, 21:10

Op pagina 25 heb ik een handzaam overzicht gepost over het beleid in de diverse Europese landen. Dit voor de mensen die van feiten houden, en de meningen overslaan. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Re: ho ho ho

Bericht door Pino » ma 16 jan 2006, 21:13

Rosco P. Coltrane schreef:Ik heb niet gezegd dat DE borden in Kleve tweetalig zijn. Lees nou toch eens voordat je voor de zoveelste keer op de man genaamd Rosco speelt, als je dat überhaupt al moet doen. Er komen in Kleef relatief vaak borden voor die ook in het nederlands zijn. En ook elders in die regio komt dat voor. Daar wilde ik eigenlijk aanvullende informatie mee geven. Dat ook de duitsers langzaam loskomen, wat meertaligheid en verbondenheid betreft.
Van de laatste passage zou ik eigenlijk het liefst willen horen, Pino, dat dit een uitglijder van de tong (dan wel van je vingers) was. Bah! Dit moest toch niet mogen.....
Juist ... moderator doe er iets aan :P

Maar nee, dit was geen slip of the tongue, maar een welbewuste stelling dat deze discussie (overigens al maanden) heel gemakkelijk van haar onderwerp wegraakt. Verder niet op één persoon gericht. En Vinny heeft overigens gelijk, dat het afdwalen misschien helemaal geen slechte zaak is.

Maar goed, als jij je zo aangesproken voelt, dan zal dat wel een reden hebben. Tenslotte: de onwaarheden in jouw posts als zodanig duiden is geen vorm van "op de persoon spelen". Dat heet "discussiëren".

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jan 2006, 21:25

Ds79m schreef:Je mag het van mij best jammer vinden dat bepaalde namen misschien uitsterven, maar ze zijn nou eenmaal niet functioneel.
Talen leven, dus woorden (en ook Nederlandse varianten van plaatsnamen) verdwijnen.

Inmiddels, na 26 pagina's, begint mij voorkeur zich tóch steeds verder uit te kristalliseren.

Uitgangspunt is de naam, zoals die op het kombord staat, dus de vreemde naam. Daarvan moet de bewegwijzeraar zich afvragen: begrijpt de weggebruiker dit? Weet hij waar hij naartoe rijdt? Is het antwoord positief, dan hoeft er hoe dan ook geen exoniem op de borden te komen en doen we het dus gewoon met de buitenlandse naam. Is het antwoord negatief, dan moet je haast wel tweetalig gaan werken, hoe lelijke borden dat ook oplevert (de oplossing-Vinny lijkt me al met al toch niet praktisch).

Als je dat uitgangspunt op de Nederlandse praktijk gaat toepassen, dan lijken me alle Duitse en Franse namen voor de Nederlandse weggebruiker duidelijk genoeg. Met name Liège is wat afwijkend, maar intussen toch ook wel dusdanig ingeburgerd dat de Nederlander dat aan zou moeten kunnen. Op de Nederlandse borden staat terecht Visé; dat is namelijk duidelijk genoeg, waar Wezet alleen maar voor verwarring zou zorgen. Voor de Duitsers en de Walen zijn op dezelfde manier de Nederlandse namen duidelijk genoeg, zodat ook daar geen exoniemen nodig zijn. Op de Duits-Poolse grens ... tja.

Kortom:
- vanuit Nederland: Köln, Aachen, Liège
- vanuit Duitsland: Arnhem, Nijmegen, Praha - maar ook: Wroclaw (Breslau)
- vanuit België: Maastricht