Gesplitste verwijzingen naar een plaats op afstand

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Gesplitste verwijzingen naar een plaats op afstand

Bericht door Pino » vr 12 okt 2012, 14:58

Hieronder enige gedachten over situaties zoals we die kennen op knooppunten als Burgerveen en Klaverpolder: hoewel je nog lang niet bij een bewegwijzerde plaats bent, wordt een splitsing gemaakt in de bewegwijzering tussen twee routes naar een stad. We hebben het al vaak gehad over de benadering van dit soort situaties. Het tegenkomen van een dergelijke splitsing in Korea zette me aan het denken voor een vergelijkend warenonderzoek. In de spoiler enige korte omschrijvingen van situaties in Nederland en daarbuiten. Ik realiseer me dat er in het buitenland nog vele andere situaties zullen zijn met dit soort gesplitste verwijzingen, maar het gaat om het idee.
SPOILER: TOON

• Lokatie: Burgerveen
    Verwijzingen: Den Haag /Leiden (voor A4), Den Haag-Centrum / Leiden-West (voor A44)
    Reden: De A44 geeft weliswaar de kortste route naar (delen van) Den Haag-Centrum, maar door de passage van Wassenaar toch zeker niet de snelste. Het heeft er veel meer de schijn van dat iets "Haags" op de borden moest om de A44 van een reëel einddoel te kunnen voorzien. De splitsing tussen Leiden en Leiden-West draait om het feit dat de A4 de meest logische verbinding naar het grootste gedeelte van Leiden is, maar de A44 naar de westkant van de stad.
  • Lokatie: Klaverpolder
    Verwijzingen: Antwerpen (voor A16), Antwerpen (Haven) (voor A17)
    Reden: Antwerpen en haar haven liggen dusdanig ver uit elkaar dat zij worden bediend door wegen die al ver buiten de stad splitsen.
  • Lokatie: Joure (historisch)
    Verwijzingen: Amsterdam (voor toenmalige A50), Amsterdam-Noord (voor A7)
    Reden: doordat de A10 destijds nog niet compleet was kon je daadwerkelijk zeggen dat je voor Amsterdam-Noord beter de A7 kon pakken. Ik vermoed dat de verwijzing is aangepast ten tijde van de oplevering van de Zeeburgertunnel.
  • Lokatie: Joure (historisch)
    Verwijzingen: Amsterdam (voor toenmalige A50), Amsterdam (via Afsluitdijk) (voor A7)
    Reden: hoewel heel Amsterdam beter te bereiken was via de polders, lijkt Amsterdam gehandhaafd omdat het nu eenmaal einddoel was van de A7 en dus de route goed omschreef. Uiteindelijk toch gesneuveld.
  • Lokatie: Le Havre, Frankrijk
    Verwijzingen: Rouen-Sud (voor A131), Rouen-Nord (voor A29)
    Reden: twee snelwegen die bewegen naar twee kanten van Rouen
  • Lokatie: Sens, Frankrijk
    Verwijzingen: Lyon (voor A19), Lyon par A5 [tegen gele achtergrond] (voor A5)
    Reden: promoten van een weg die tijdens de vakantie-uittocht minder filegevoelig is.
  • Lokatie: Courtenay, Frankrijk
    Verwijzingen: Paris-Sud (voor A6), Paris-Est (voor A19)
    Reden: A19 is weliswaar langer, maar meestal sneller voor doelen aan de oost- en noordkant van Parijs.
  • Lokatie: Scientrier, Frankrijk
    Verwijzingen: Lyon par Nantua (voor A40), Lyon par Annecy (voor A410)
    Reden: vrijwel gelijke afstanden naar Lyon. Je maakt uiteindelijk ook gebruik van niet ver uit elkaar liggende invalswegen van Lyon, dus een splitsing naar stadsdeel kan alleen al daarom niet aan de orde zijn.
  • Lokatie: Bourg-en-Bresse, Frankrijk
    Verwijzingen: Paris (voor A40), Paris par A5 [tegen gele achtergrond] (voor A39)
    Reden: promoten van een weg die tijdens de vakantie-uittocht minder filegevoelig is.
  • Lokatie: Dole, Frankrijk
    Verwijzingen: Paris par A5 (voor A39), Paris par A6 (voor A36)
    Reden: vanaf hier is de route over de A5 nog altijd 30 kilometer langer dan die over de A6, maar ze worden hier kennelijk als min of meer gelijkwaardig gezien. Daarom vermoedelijk ook niet langer de gele achtergrondkleur die je stroomopwaarts bij het knooppunt A40/A39 nog wel zag.
  • Lokatie: door heel Frankrijk bij begin tolweg
    Verwijzing: X [peage] (voor tolweg), X [tegen groene achtergrond, soms nog met toevoeging "par RN"] (voor tolvrije route)
    Reden: bewegwijzering tolvrij alternatief
  • Lokatie: Antwerpen-Zuid, België
    Verwijzingen: Brussel (voor E19), Brussel via Boom (voor A12)
    Reden: hoewel in principe niemand de A12 zal pakken om naar Brussel te gaan, was er voor de A12 kennelijk maar een goed hoofddoel te verzinnen, namelijk Brussel. Het "via Boom" dient als verduidelijking. Opvallend genoeg gebeurt aan de andere kant van de A12 bij Strombeek-Bever niet hetzelfde en wordt Willebroek gebruikt als hoofddoel van de A12 (althans wanneer je in de richting Machelen rijdt).
  • Lokatie: Birmingham, Verenigd Koninkrijk
    Verwijzingen: London (S&W) (M40) (voor M42), London (N&E) (M1) (voor M6)
    Reden: door de grote omvang van London zijn er, afhankelijk van je doel in London, twee logische routes.
  • Lokatie: Alconbury, Verenigd Koninkrijk
    Verwijzingen: London (E) (voor A14/M11), London (City & West) (voor A1(M))
    Reden: door de grote omvang van London zijn er, afhankelijk van je doel in London, twee logische routes. Op weg naar de City zou ik echter toch echt de M11 pakken ...
  • Lokatie: Altdorf, Zwitserland
    Verwijzingen: Zürich (voor A2), Zürich (voor A4)
    Reden: route via A4 is weliswaar korter, maar voor groot deel enkelbaans. Onderscheid wordt op geen enkele manier verduidelijkt.
  • Lokatie: Verzweigung Augst, Zwitserland (historisch)
    Verwijzingen: Zürich (voor A2), Zürich (via Frick) (voor A3)
    Reden: door het toenmalige gat in de A3 lag het bepaaldelijk nog voor de hand om via Härkingen te reizen op weg tussen Basel en Zürich, maar het meest directe, deels secundaire alternatief werd bewegwijzerd. Verwijzing via A2 verwijderd na completering A3.
  • Lokatie: Beresfield, Australië
    Verwijzingen: Brisbane via New England Hwy (voor A15), Brisbane via Pacific Hwy (voor A1)
    Reden: de New England Highway is weliswaar een langere route van Sydney naar Brisbane, maar historisch populair omdat zij door dunbevolkt gebied voert, waardoor hogere snelheden haalbaar waren. De route heeft echter haar belang verloren door de gestaag vorderende uitbouw van de Pacific Highway tot expresweg. Het bord staat er echter bij mijn weten nog steeds.
  • Lokatie: Ulsan, Zuid-Korea
    Verwijzingen: Busan (voor Route 1), E Busan (voor Route 16)
    Reden: Busan is zo uitgestrekt dat het oostelijke deel van de stad beter te bereiken is via een route oostelijker in het grid. Opvallend is overigens ook dat Zuid-Korea na de splitsing het doel E Busan continu houdt. Alle andere stadsdelen in dit overzicht worden na de splitsing niet langer gecontinueerd en je krijgt er het hoofddoel zonder stadsdeel weer voor terug.
Mijn conclusies:
  1. Er zijn drie soorten gesplitste verwijzingen op afstand: (i) steden met grote oppervlakte waarvoor de logische route daadwerkelijk afhangt van je doel binnen die stad, (ii) dezelfde stad is een logisch doel van beide splitsende routes, (iii) het bewegwijzeren van een omweg die gunstig zou kunnen zijn om te volgen.
  2. Type (i) staat in het algemeen op de borden door te werken met stadsdelen, waarbij het mogelijk is om aan beide routes een stadsdeel toe te kennen (X-oost tegenover X-west), maar ook om een hoofdroute te duiden naar X en alleen voor de route naar een excentrisch gelegen stadsdeel iets toe te voegen (X tegenover X-oost).
  3. Typen (ii) en (iii) staan in het algemeen bewegwijzerd door de hoofdroute op de borden te zetten als X, en de route die niet voor de hand ligt als hoofdroute als X via Y. Y kan daarbij een plaatsnaam of een wegnaam/-nummer zijn.
In het licht hiervan vallen de verwijzingen naar Den Haag-Centrum op Burgerveen op. De keuze voor dit doel suggereert dat je in categorie (i) zit, terwijl ik eigenlijk geneigd ben om Burgerveen in categorie (ii)/(iii) te brengen. Je pakt de A44 als alternatief bij vertraging op de hoofdroute, en Den Haag is een logisch doel op de A44. De case studies suggereren dat het veel meer voor de hand zou liggen om iets te bewegwijzeren als Den Haag via Wassenaar voor de A44. De splitsing op Burgerveen tussen Leiden en Leiden-West zit keurig in categorie (i) en verhoudt zich met de manier waarop de splitsing elders wordt aangelegd.

Ook denk ik dat op basis van deze principes ooit de juiste keuze is gemaakt om op Joure niet langer Amsterdam-Noord te bewegwijzeren. Die viel simpelweg niet langer in categorie (i). Maar de inmiddels ook verdwenen verwijzing Amsterdam (via Afsluitdijk) was een keurige toepassing van categorie (ii) en er was in mijn optiek niets op tegen geweest om die te handhaven. Je bewegwijzert dan weliswaar een omweg, maar dat heb je aangegeven door op het beslismoment een onderscheid te maken tussen hoofdroute en via-route. Over Klaverpolder valt dan niet veel meer te zeggen: hoofdroute naar Antwerpen is de A16; de verwijzing naar de excentrisch gelegen Antwerpse haven valt in categorie (i).
Laatst gewijzigd door Pino op di 24 feb 2015, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Gesplitste verwijzingen naar een plaats op afstand

Bericht door Vinny » vr 12 okt 2012, 21:17

Voor wat betreft Den Haag deel ik jouw conclusie niet. Volgens mij is het in kilometers korter en vrijwel altijd sneller door over de A 44 naar Den Haag te rijden, tenzij je in het deel van Den Haag moet zijn dat vlak bij de A 4 (of A 12, A 13) ligt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 12 okt 2012, 22:00

Dat klopt en daarom valt er wat voor te zeggen om de aanduiding -Centrum weg te halen en bij de A4 iets neer te zetten als Den Haag-Oost.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 okt 2012, 22:03

Of andersom: A4 onveranderd laten omdat ook Den Haag-Zuid het snelste is via de A4 en de A44 hernoemen naar Den Haag-West.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 12 okt 2012, 22:52

Oorspronkelijk lag bij Joure een kruispunt, en geen rotonde. Amsterdam ging uiteraard richting Afsluitdijk. Later kwam de rotonde. De verwijzing Amsterdam bleef via de Afsluitdijk, en dat bleef nog jaren zo, ook na gereed komen van de Ketelbrug. Pas toen knooppunt Muiderberg gereed kwam in 1976 ging er meer verkeer via Flevoland rijden, en de bewegwijzering werd op Joure aangepast toen in 1981 rijksweg 6 tussen Lelystad en Almere enkelbaans open ging. Vanaf dat moment ging Amsterdam via de A50, en werd richting A7 naar Amsterdam-Noord verwezen (en direct na het knooppunt uiteraard weer gewoon naar Amsterdam). In 1985 was de route door Flevoland volledig snelweg, in 1987 was de route door Noord-Holland volledig snelweg. De situatie bij Joure bleef min of meer zo tot Annemarie Jorritsma minister werd - twee van haar belangrijkste bewegwijzeringswapenfeiten waren het verwijderen van het bord "Laatste afslag voor de Afsluitdijk" bij Den Oever, omdat dat op haar waarschijnlijk overkwam als een bordje "Einde beschaafde wereld". Helemaal zeker zullen we het nooit weten. Het andere wapenfeit was dat ze op Joure de verwijzing Amsterdam definitief naar de A6 liet omleiden.

Zelf denk ik dat het geen kwaad kan om voor de A7 bij Joure te verwijzen naar "Amsterdam (via Afsluitdijk)"
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 13 okt 2012, 0:59

Rene schreef:Oorspronkelijk lag bij Joure een kruispunt, en geen rotonde.
Dat is wel héél lang geleden. Toen stond (vanaf Groningen) ook "Afsluitdijk" zelf als (blauwe) bestemming op de wegwijzers, in plaats van Amsterdam, dus als een soort eindbestemming.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 13 okt 2012, 1:21

Vinny schreef:Voor wat betreft Den Haag deel ik jouw conclusie niet. Volgens mij is het in kilometers korter en vrijwel altijd sneller door over de A 44 naar Den Haag te rijden, tenzij je in het deel van Den Haag moet zijn dat vlak bij de A 4 (of A 12, A 13) ligt.
Vanaf Burgerveen naar het Provinciehuis win je over de A44 2,3 kilometer. Volgens Google Maps is de route over het Prins Clausplein echter een minuut sneller. De reden zit hem uiteraard in het 70 km/h-trace en de stoplichten vanaf Wassenaar-Noord op de N44. Daar krijg je op de A4 en de A12 uiteraard ook wel wat snelheidsbeperking voor terug (gelukkig verdwijnt die bij Leiden op afzienbare termijn), maar de route rijdt in principe dus toch beter door. We weten uiteraard allemaal dat files de analyse kunnen doen kantelen. Dat is de reden waarom hier wordt opgemerkt dat mensen vaker de A44 pakken naar Den Haag-Centrum. Maar de reden dat mensen dat doen zit niet in snelheid, maar in rust op de weg. Op een rustige zondagochtend of laat op de avond pak je toch echt beter de A4. Daarom dus categorie (iii) en niet categorie (i).

Voor het wat oostelijker gelegen deel van Den Haag-Centrum (omgeving Spui / Den Haag Centraal) kantelt de analyse natuurlijk al helemaal naar de A4 toe.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 13 okt 2012, 11:44

Rene schreef:Oorspronkelijk lag bij Joure een kruispunt, en geen rotonde. Amsterdam ging uiteraard richting Afsluitdijk. Later kwam de rotonde. De verwijzing Amsterdam bleef via de Afsluitdijk, en dat bleef nog jaren zo, ook na gereed komen van de Ketelbrug. Pas toen knooppunt Muiderberg gereed kwam in 1976 ging er meer verkeer via Flevoland rijden, en de bewegwijzering werd op Joure aangepast toen in 1981 rijksweg 6 tussen Lelystad en Almere enkelbaans open ging. Vanaf dat moment ging Amsterdam via de A50, en werd richting A7 naar Amsterdam-Noord verwezen (en direct na het knooppunt uiteraard weer gewoon naar Amsterdam). In 1985 was de route door Flevoland volledig snelweg, in 1987 was de route door Noord-Holland volledig snelweg. De situatie bij Joure bleef min of meer zo tot Annemarie Jorritsma minister werd - twee van haar belangrijkste bewegwijzeringswapenfeiten waren het verwijderen van het bord "Laatste afslag voor de Afsluitdijk" bij Den Oever, omdat dat op haar waarschijnlijk overkwam als een bordje "Einde beschaafde wereld". Helemaal zeker zullen we het nooit weten. Het andere wapenfeit was dat ze op Joure de verwijzing Amsterdam definitief naar de A6 liet omleiden.

Zelf denk ik dat het geen kwaad kan om voor de A7 bij Joure te verwijzen naar "Amsterdam (via Afsluitdijk)"
Pino schreef:Lokatie: Joure (historisch)
Verwijzingen: Amsterdam (voor toenmalige A50), Amsterdam-Noord (voor A7)
Reden: doordat de A10 destijds nog niet compleet was kon je daadwerkelijk zeggen dat je voor Amsterdam-Noord beter de A7 kon pakken. Ik vermoed dat de verwijzing is aangepast ten tijde van de oplevering van de Zeeburgertunnel.
Lokatie: Joure (historisch)
Verwijzingen: Amsterdam (voor toenmalige A50), Amsterdam (via Afsluitdijk) (voor A7)
Reden: hoewel heel Amsterdam beter te bereiken was via de polders, lijkt Amsterdam gehandhaafd omdat het nu eenmaal einddoel was van de A7 en dus de route goed omschreef. Uiteindelijk toch gesneuveld.
Ik kan mij als jong jochie enkel de verwijzing Amsterdam via Afsluitdijk herinneren. Die is ergens in de tweede helft van de jaren '90 verdwenen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 13 okt 2012, 14:33

Bij Burgerveen zou ik pleiten voor:
A44: Den Haag via Sassenheim (of wassenaar, maar Sassenheim is hier al aangegeven dus dan krijg je een extra regel)
Leiden

A4:
Rotterdam
Den Haag
Leiden-Noord

Leiden-West vind ik een beetje arbitrair. Leiden heeft niet echt een 'westkant', namelijk. Vanuit het noorden is een groot deel van de stad beter bereikbaar via de A44 omdat de routes vanaf de A44 stad-in veel minder filegevoelig zijn dan de routes vanaf de A4; afslag Oegstgeest is geschikt voor de buurt rond het Station, en afslag Leiden is geschikt voor het centrum en een groot deel van de rest van de stad (en de aansluitende weg is ook gewoon mooi 2x2).
Bij de A4:Vooral afslag Leiderdorp is bruikbaar vanuit het noorden, want afslagen Zoeterwoude-Rijndijk en -Dorp zijn onlogisch georienteerd (dan maak je een omweg) en extreem filegevoelig (vooral de N206). En Leiderdorp bedient hooguit een deel van Leiden-Noord en een beetje de oostkant van de stad. Over de A44 kun je trouwens ook harder rijden, dat is ook prettig. Je maakt namelijk meer snelwegkilometers en minder OWN.

Ik denk dat men voor de algemene bestemmingen op de A4 heeft gekozen omdat dit een wenselijke doorgaande route is. Maar ik heb dan zoiets van, zet dan gewoon Rotterdam neer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 13 okt 2012, 16:21

Pino schreef: •Lokatie: Verzweigung Augst, Zwitserland (historisch)
Verwijzingen: Zürich (voor A2), Zürich (via Frick) (voor A3)
Reden: door het toenmalige gat in de A3 lag het bepaaldelijk nog voor de hand om via Härkingen te reizen op weg tussen Basel en Zürich, maar het meest directe, deels secundaire alternatief werd bewegwijzerd. Verwijzing via A2 verwijderd na completering A3.
Weet je zeker dat er ooit Zürich via beide wegen stond? In 1990, voor de opening van de A3, stond het alleen via de A2
https://picasaweb.google.com/1137659419 ... 5113227522

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 okt 2012, 18:10

Op een rustige zondagochtend of laat op de avond pak je toch echt beter de A4
Ook in die omstandigheden rijdt de A 44 beter is mijn ervaring. Wellicht als de tunnel bij Leiden helemaal af is, wordt het anders (de A 44 wordt niet uitgebouwd geloof ik)
Reden: hoewel heel Amsterdam beter te bereiken was via de polders,
Ik wil hier bij aantekenen dat dit dus niet meer zo is. Via de Polders (en vooral het laatste stuk A 1) rijdt helemaal niet beter door dan de A 7 door Noord-Holland. Ik heb er gisteravond 36 minuten extra over gedaan :nothanks:
Voortaan gewoon de afsluitdijk en de A10 west. Kom je voor Aalsmeer ook meteen aan de juiste kant van de stad uit. Via Amstelveen rijden is ook hopeloos, met voor je neus op rood springende verkeerslichten als je je keurig aan de maximumsnelheid houdt. :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 13 okt 2012, 20:35

Bij een ritje Limburg vandaag realiseerde ik me dat daar nog een voorbeeld op kleinere schaal is:
op de A2 vanuit het noorden voor de afrit richting A79 (afrit Bunde):
Valkenburg via A79, Valkenburg-Cauberg via A2.

En over de keuze A4/A44: de A44 is aantrekkelijker, omdat je er 120 mag in plaats van 100. Per saldo heft dat (vaak) de vertraging in Wassenaar op.
Vooral als je niet verder hoeft dan de N14.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 13 okt 2012, 22:32

^Bovendien is er een mooier uitzicht, in plaats van die saaie A4 :mrgreen:

smh
woonerf

Bericht door smh » za 13 okt 2012, 23:11

Pino schreef:
Vinny schreef:Voor wat betreft Den Haag deel ik jouw conclusie niet. Volgens mij is het in kilometers korter en vrijwel altijd sneller door over de A 44 naar Den Haag te rijden, tenzij je in het deel van Den Haag moet zijn dat vlak bij de A 4 (of A 12, A 13) ligt.
Mijn ervaring is anders. Ik twijfel niet eens meer en neem bijna altijd de A4. Den Haag uit is de A44 altijd 3-6 minuten langer tot aan Burgevreen. Ik neem deze dus alleen maar als ik weet dat er file staat op de A4

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 13 okt 2012, 23:17

sirdanilot schreef:Bovendien is er een mooier uitzicht, in plaats van die saaie A4 :mrgreen:
Na 3 jaar dagelijks heen en weer rijden over A4 en/of A44 zijn beide wegen even saai voor mij...
(OK, de bouwwerkzaamheden bij Leiderdorp maakten mijn dagelijkse ritje soms interessant.)
:offtopic:
--Harry.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 15 okt 2012, 9:58

^^ Op de A2 en A27 heb je voor Everdingen ook de splitsing tussen Utrecht en Utecht-West. Utrecht wordt hierbij via de A27 verwezen, terwijl m.i. het grootste deel van de stad sneller via de A2 te bereiken is.
Rainier

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 02 nov 2012, 9:33

Niet op een snelweg, maar op de N302 heb je bij Enkhuizen de splitsing naar Hoorn-Noord via de N302 en Hoorn via de oude weg.