Verweven knooppunten en afritten

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wat vindt jij de beste bewgwijzeringsmethode van gecombineerde afrit-knooppunten?

De aansluiting bewegwijzeren als afrit
7
25%
De aansluiting bewegwijzeren als knooppunt
16
57%
De aansluiting bewegwijzeren als een mengvorm (leg uit hoe)
5
18%

Totaal aantal stemmen: 28

Vinny
4x5 autosnelweg

Verweven knooppunten en afritten

Bericht door Vinny » di 06 nov 2012, 21:32

Soms zijn knooppunten en afritten met elkaar verweven. Denk aan knp. Vaanplein, knp. Amstel, maar je kunt ook denken aan alle situaties waarbij afritten alleen te bereiken zijn door een verbindingslus in het knooppunt te gebruiken (afrit Stein in Kerensheide).

Bewegwijzeringstechnisch is er de laatste jaren steeds meer onderscheid tussen knooppunten en afritten gekomen. Afritten hebben een nummer, knooppunten een naam. Op de portaalborden wordt in het eerste geval afstanden voor de rechtdoorrichting genoemd, maar in het laatste geval niet. Hoe moet hier mee worden omgegaan?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg

Re: Verweven knooppunten en afritten

Bericht door nederland24 » di 06 nov 2012, 21:36

Ik heb de tweede optie gekozen. De aansluiting is meestal verweven met het knooppunt. De weggebruiker ziet het denk ik als onderdeel van een knooppunt. Ook voor de bewegwijzering is het makkelijker.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 06 nov 2012, 21:42

De eerste optie.

Eigenlijk zou Nederland, in navolging van bijvoorbeeld Duitsland, de knooppunten moeten nummeren. Dan heb je deze verwarring niet meer.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 nov 2012, 22:26

Als eerste: ik zou eigenlijk knooppunten mee willen nemen in de afritnummering. Knooppunten mogen daarnaast uiteraard een naam hebben, maar in ieder geval geen gedoe meer met knooppunten die wel of geen naamof juist een nummer moeten hebben. Voor Nederland is dit een gepasseerd station, maar wel de ideale situatie.

In de verdere bewegwijzering zou ik menen dat de knooppunt-aspecten van de situatie belangrijker zijn dan die van de geïntegreerde afrit. De kruisende snelweg zal immers veel meer verkeer trekken. Dat betekent dat ik sowieso zou beginnen met het zoveel mogelijk reduceren van het aantal doelen van de afrit. Verder zet je uiteraard de rechtdoordoelen in van een knooppunt, niet de summiere benadering van een reguliere afrit. Wat betreft afstanden op het rechtdoorbord: die horen daar in mijn optiek nooit op thuis. Niet op een gewone afrit en niet op een knooppunt. Een onderscheid tussen beide benaderingen bij knooppunten lijkt me niet echt een detail om je druk over te maken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 06 nov 2012, 22:29

Wat mij betreft zoals bij KP Amstel. Stad in vanaf de A10 is het afrit 10.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 nov 2012, 22:49

Maar niet vanaf de A2. Dus dat lijkt een beetje op het Vaanplein, dat een genummerde afrit is van de A15, maar niet van de A29. De inprikkers van Ridderkerk-Noord, Ressen en Rijnsweerd hebben daarentegen in geen enkele richting een nummer.

Hoe dan ook zou ik dit soort inprikkers wel als iets anders willen zien dan veel andere knooppunten met geïntegreerde afrit, namelijk knooppunten waar een afrit ergens aan de rangeerbaan ligt: Kethelplein, Hoevelaken, Gorinchem, enzovoort. Die geïntegreerde afritten hebben bij mij weten allemaal een nummer. En vermoedelijk zijn er wel wat andere punten waarin je die situaties anders kunt bewegwijzeren dan een knooppunt met OWN-inprikker.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 nov 2012, 11:02

Belangrijker is dat er een keuze wordt gemaakt. Nu is het willekeur.
Rariteiten zijn nog de afritnummerloze N205, zogenaamd tot Rottepolderplein behorend en de overmatig benoemde afrit 15 Zurich (vanuit A7 oost zijn er twee afritten 15: het knooppunt naar de A31/N31 en dan de OWN afslag)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 07 nov 2012, 12:03

Als een snelweg gewoon overgaat in het OWN, zoals de A29 naar de Vaanweg, vind ik het wel logisch om geen afritnummer te vermelden. Maar als je fysiek moet afslaan (zoals van de A15 naar de Vaanweg), vind ik het juist logischer om wél een afritnummer te vermelden. Hetzelfde zou moeten gelden voor bijvoorbeeld de A28 bij Rijnsweerd, of de A7 bij Zaandam (maar dus wel nummers aan resp. de A27 en A8).

Het gaat hierbij om de afsla-beweging. Dus ook bij de A13 wél een afritnummer, omdat je fysiek moet afslaan naar Rijswijk (ook al ga je in principe rechtdoor).

Dit omdat eindpunten van snelwegen bij ons géén nummer hebben. In bijvoorbeeld belgië is dit anders (afrit 1 Gent-Zeehaven is gewoon het eindpunt van de snelweg-R4, bijvoorbeeld, al gaat de route R4 natuurlijk wel verder maar de verdere VRIs en afritten hebben geen nummer).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 12:48

sirdanilot schreef:Als een snelweg gewoon overgaat in het OWN, zoals de A29 naar de Vaanweg, vind ik het wel logisch om geen afritnummer te vermelden. Maar als je fysiek moet afslaan (zoals van de A15 naar de Vaanweg), vind ik het juist logischer om wél een afritnummer te vermelden. Hetzelfde zou moeten gelden voor bijvoorbeeld de A28 bij Rijnsweerd, of de A7 bij Zaandam (maar dus wel nummers aan resp. de A27 en A8).
Maar dat is wel veranderlijk. Knooppunt Amstel was een inprikker waarvoor je vanaf de A2 echt rechtdoor ging. Inmiddels is de inprikker daar omgeturnd tot een echte linkerafrit. Iets soortgelijks is ooit gebeurd met de inprikker naar Ridderkerk, komende vanuit Europoort over de A15. Ooit de rechtdoorrichting van het knooppunt; nu ergens verstopt in het meest gecompliceerde weefsysteem dat ons land kent. En zelfs op een plattelands-knooppunt als Ressen hebben ze met de markering lopen zooien zodat die inprikker er nu heel anders uitziet dan tien jaar terug (al kun je hem daar nog steeds als rechtdoorrichting aanduiden).

Kortom: je nummering aanpassen op de huidige configuratie zou best kunnen, maar dan moet je ook wel klaar staan om bij een verandering van de configuratie consistent te zijn en dus alsnog een nummer toekennen. Wat dan natuurlijk ook weer leidt tot een nummer als 17a, zoals bij het Vaanplein ooit is gebeurd. Of je daar dan blij mee moet zijn ...?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 07 nov 2012, 12:57

Linkerafritten bestaan in ons land eigenlijk alleen bij zulke stedelijke knooppunten, dus die zou ik geen nummer geven. Alleen als je rechts af moet slaan krijg het een nummer. Maar goed, daar kun je natuurlijk in van mening verschillen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 14:01

^^ De voormalige linkerafrit naar Strijp had geloof ik wel een nummer. Thans is Amstel de enige linkerafrit van Nederland, zonder nummer. Het criterium "afslaande beweging" is een hellend vlak, en vaak ook niet heel eenduidig te benoemen. Neem Ridderkerk: vanuit Europoort eerst rechts aanhouden, dan links en dan rechtdoor. Je moet er voor waken om binnen de al kleine categorie inprikkers dan ook nog subcategorieën aan te brengen. Op een gegeven moment kun je voor ieder geval wel rechtvaardigen waarom je het anders behandelt. Dat heb je dan mooi beredeneerd, maar voor de weggebruiker is er geen consistentie meer over. Terwijl bewegwijzering toch het beste tot zijn recht komt als voorspelbaar is wat er op de borden zal komen te staan.

Mede hierom kan ik helaas niet anders concluderen dan dat het indertijd een betere oplossing was geweest om knooppunten gewoon mee te nemen in de nummering. Dat had de hele discussie of een knooppuntachtige aansluiting of een inprikker nu wel of geen nummer moet krijgen voorkomen. Hoewel je dan natuurlijk nog steeds van mening kunt verschillen. Want moet dan op Knooppunt Amstel de inprikker van het afritnummer worden voorzien, of juist de beide A10-richtingen? En het valt ook dan niet uit te sluiten dat het een of andere knooppunt met inprikker wordt omgebouwd, zodat het afritnummer moet worden verplaatst van de ene naar de andere richting.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 07 nov 2012, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 nov 2012, 14:17

En hoe moet het bij het Kleinpolderplein? De afritten naar het OWN hebben al een nummer (niet geheel toevallig vanaf A13 en A20 hetzelfde).
Moet de inprikker (toek. s113) dan maar hetzelfde afritnummer hebben? Of een ander nummer, zodat je een knooppunt en 2 afritnummers op dezelfde plek hebt?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 07 nov 2012, 14:41

^^ Wellicht op z'n Amerikaans: 13A en 13B.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 16:34

In Duitsland laten ze de A en B doorgaans weg en heeft het knooppunt (met inprikker of met afrit ergens in een rangeerbaan) maar één nummer. Ik vind dat wel zo overzichtelijk, hoewel natuurlijk niet ultiem precies.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 nov 2012, 17:49

harry schreef:En hoe moet het bij het Kleinpolderplein? De afritten naar het OWN hebben al een nummer (niet geheel toevallig vanaf A13 en A20 hetzelfde).
Moet de inprikker (toek. s113) dan maar hetzelfde afritnummer hebben? Of een ander nummer, zodat je een knooppunt en 2 afritnummers op dezelfde plek hebt?
In dit geval zou afrit 14 op de A13 voor de hand liggen, omdat je later (maar links!) uitvoegt dan afrit 13. Voor de A20 hoeft er niets te veranderen omdat er maar 1 uitvoeger is (afrit 13) naar het OWN.

Aan de andere kant kan de A29 in een afrit 19 eindigen (of 19a als je dat consistenter vind met de afslag van de A15)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 nov 2012, 17:51

Pino schreef:In Duitsland laten ze de A en B doorgaans weg en heeft het knooppunt (met inprikker of met afrit ergens in een rangeerbaan) maar één nummer. Ik vind dat wel zo overzichtelijk, hoewel natuurlijk niet ultiem precies.
Daar is het ook niet zozeer een afslag maar een aansluiting. Maar het advies "neem aansluiting 19" is dan niet handig als je daarmee ook de verkeerde kant opgestuurd kunt worden bij een knooppunt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 18:18

^^ De vraag is hier feitelijk welk detailniveau je met een afritnummer / aansluitingsnummer wilt geven: een pure plaatsbepaling van het complex waar je moet afslaan, of de precieze lus? Met de precieze lus geef je de meest exacte informatie en help je een stukje meer te voorkomen dat mensen verkeerd rijden. Maar het gaat wel ten koste van de eenvoud op de borden, en die is ook wat waard. Ik kies tegen die achtergrond voor de Duitse benadering, maar dit is een kwestie van smaak natuurlijk.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 07 nov 2012, 18:44

^^ Zoals in 'KP' Drachten (het is geen knooppunt, maar het zijn 2 afritten van de A7): afrit Oosterwolde heeft afritnummer 30, afrit Drachten (vanaf Heerenveen dus de klaverlus) heeft afrit 30a.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 19:40

^^ Belgen doen het precies zo met hun knooppuntachtige afritten. Zie bijvoorbeeld de aansluiting tussen E411 en N97 bij Dinant.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 nov 2012, 19:44

Hier kom je overigens wel weer op de vraag wat een "verweven afrit" is. Zijn dat alle takken die niet (slechts) naar een snelweg leiden ? Dan moet je nog eens nadenken over Holsloot (A37 en N34; geen snelwegknooppunt) en Euvelgunne (geheel geen snelweg aanwezig). Is de N46 een afrit van de N7 of is eigenlijk de N7oost>N7west de afrit, want die slaat af en niet de N46.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 nov 2012, 19:59

Pino schreef:^^ Belgen doen het precies zo met hun knooppuntachtige afritten. Zie bijvoorbeeld de aansluiting tussen E411 en N97 bij Dinant.
Maar ik vind dit soort oplossingen in de regel erg verwarrend omdat ze schijnnauwkeurigheid bieden. Hoe weet je nou bij een grofschalige kaart waar 16bis heen gaat ten opzichte van afrit 16?
Ik heb dan ook sterk de voorkeur om bij meervoudige afslagen (zeg maar: klaverbladen) gewoon een knooppuntnaam te gebruiken ook al is de aansluitende weg geen autosnelweg.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 20:10

Vinny schreef:Maar ik vind dit soort oplossingen in de regel erg verwarrend omdat ze schijnnauwkeurigheid bieden. Hoe weet je nou bij een grofschalige kaart waar 16bis heen gaat ten opzichte van afrit 16?
Op een grofschalige kaart niet, op een routebeschrijving wel. En met navigatie aan kan het ook wat extra routebevestiging bieden.
Ik heb dan ook sterk de voorkeur om bij meervoudige afslagen (zeg maar: klaverbladen) gewoon een knooppuntnaam te gebruiken ook al is de aansluitende weg geen autosnelweg.
Daarmee haal je wel de waarschuwende functie van een knooppuntnaam -let op: dit is een belangrijk punt voor doorgaand verkeer- weg. En in je afritnummering kan het gatenkaas opleveren wanneer een afrit eens een keertje wordt omgebouwd. Wat dat betreft vind ik het veel toekomstvaster om alle complexen gewoon te nummeren (waarbij je vervolgens kunt kiezen tussen één nummer per complex of A-B-nummers).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 nov 2012, 20:12

Daarmee haal je wel de waarschuwende functie van een knooppuntnaam -let op: dit is een belangrijk punt voor doorgaand verkeer- weg.
Niet mee eens. Voor doorgaand verkeer zijn ook punten belangrijk waar een N weg aftakt van de snelweg. Vaak hebben die overigens een knooppuntnaam, maar bijv. in het geval van Drachten niet, terwijl de N 31 daar toch echt wel relevant is voor het doorgaand verkeer. :yes:
(En het genoemde Belgische voorbeeld levert hetzelfde beeld op)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 20:45

^^ In Nederland gaat dat tot nu toe nog wel redelijk goed. Plaatsen als Drachten zijn de kruising tussen twee rijkswegen. Maar in Duitsland zie je toch al dat afritten met weinig meer dan een lokaal belang wel als klaverblad zijn uitgevoerd. Die kant kan het in Nederland ook zo op gaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 nov 2012, 21:16

Ik denk dat er meer snelwegen in Nederland zijn die (netwerktechnisch) gezien niet bijster belangrijk zijn voor het doorgaand verkeer, denk bijv. aan wegen als de A 59 en zo, dan dat er (onderliggend) wegennet is aangesloten op de snelweg in de vorm van knooppuntwaardige afritten. Meestal gaat er dan toch wel een control city af (Hilversum, Schiphol, Maastricht - vanaf 2016).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 07 nov 2012, 21:20

Pino schreef:^^ In Nederland gaat dat tot nu toe nog wel redelijk goed. Plaatsen als Drachten zijn de kruising tussen twee rijkswegen. Maar in Duitsland zie je toch al dat afritten met weinig meer dan een lokaal belang wel als klaverblad zijn uitgevoerd. Die kant kan het in Nederland ook zo op gaan.
In Nederland worden dat soort doorstromingsbevorderende maatregelen als 'veel te gevaarlijk' beschouwd door de deskundigen. In de rest van de wereld zijn dat soort verbeteringen wel waarschijnlijk, en dan vind ik een oplossing met -bis of -A (en -B) wel het meest duidelijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 07 nov 2012, 21:26

Overigens begon dit topic naar aanleiding van deze foto:

Afbeelding

Ik denk dat het grootste probleem in dit soort situaties (vergelijk bijv. Gorinchem op dezelfde weg) is dat er vaak niet echt duidelijk wordt gemaakt dat er naast het knooppunt tussen 2 snelwegen ook een lokale afrit is. Dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat alle bewegwijzering in wit-op-blauw is. Een afritnummer toevoegen lijkt me dan wel het minste om dit enigszins te verduidelijken. Zonder de bewegwijzering al te veel overhoop te gooien, zou ik het ook toejuichen als er een streep wordt geplaatst tussen de verschillende richtingen. Dat wordt immers op dezelfde A15 bij KP Valburg ook al gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 nov 2012, 21:42

Eens. De situatie wordt overigens wat duidelijker als het knooppunt niet wordt aangekondigd met een portaal met combipijl, maar met een vorkbord. Dan staan de drie afslagen van de rangeerbaan namelijk van elkaar gescheiden. Maar dat is dan meteen ook weer een pleidooi voor de horizontale streep op de portaalborden. Zo creëer je een level playing field tussen vorkborden en portaalborden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 08 nov 2012, 1:33

Ik zou ervoor pleiten om gewoon alle belangrijke complexen (dus niet alleen knooppunten, maar ook belangrijke afritten met bijvoorbeeld rijkswegen zoals A4xN11) een naam te geven. Indien deze als knooppunt zijn uitgevoerd, kun je de aparte lusjes een verschillend nummer of lettertje geven (bijvoorbeeld gewoon a en b of zo, dan kun je in de fileinfo zeggen 'bij knooppunt Prins Clausplein in lus b is er een file...). "Belangrijk" zou ik dan vinden:

- Huidige knooppunten
- Snelweg x rijksweg
- Knooppuntachtige afritten

Je zou nog kunnen overwegen om iets als A4xN201 ook 'belangrijk' te beschouwen, maar dat zou ik niet doen. Dan vervaagt je definitie namelijk nogal. Maar die specifieke afrit wordt in de toekomst wel soort van knooppuntachtig, dus dat is dan al opgelost. Dat geldt wel voor de meeste twijfelgevallen (zoals afrit heinkenszand N62 op de A58, dat wordt ook i nde toekomst een trompetknooppunt).