[A037] Routering Emmen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

[A037] Routering Emmen

Bericht door Kaaiman » za 17 nov 2012, 8:50

[url=http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article9548061.ece/Emmen-krijgt-nieuwe-borden-langs-invalswegen-]Dagblad van het Noorden[/url], 16 november 2012 schreef:Emmen krijgt nieuwe borden langs invalswegen

EMMEN - Automobilisten die vanaf de A37 of de N34 naar Emmen rijden, krijgen te maken met nieuwe verkeersborden. Daarmee wil de gemeente het verkeer beter stroomlijnen.

Wie naar de wijken Angelslo en Emmerhout en naar de industrieterreinen moet, wordt op de A37 vanuit beide richtingen via de afslag Klazienaveen geleid, terwijl het verkeer naar de zuidelijke wijken Bargeres en Rietlanden nu verondersteld wordt via afrit 5 te gaan. Op de ANWB-borden daar stonden tot dusverre alleen Schoonebeek en Erica vermeld.

Ook op de N34 gaat er het een en ander veranderen. Om duidelijk te maken dat het verkeer naar de zuidelijke wijken via de A37 moet, wordt de afslag Emmen-Zuid op de N34 omgedoopt in Emmen-West. Wijken en dorpen als Noordbarge en Delftlanden zijn via deze optie bereikbaar.

Afbeelding
Klik op de foto voor een grote versie
Het viel me gisteren ook al op dat afrit Schoonebeek nu Emmen-Zuid heet. Ik heb er overigens niet op gelet of ook de N853 weer op het NBA-bord staat aangegeven, maar ik ga ervan uit van wel.

Het routebord is me gisteren trouwens helemaal niet opgevallen, maar misschien heb ik 'm gemist omdat het al donker was.

Overigens denk ik dat het DvhN een fout maakt door te zeggen dat Bargeres bij Zuid hoort. Feitelijk niet onjuist, maar via de N34 en N391 is het korter en sneller, want de Nieuw-Amsterdamsestraat nou niet bepaald de rustigste weg van Emmen. Ik kan me niet voorstellen dat men al het verkeer met de bestemming Bargeres over de Nieuw-Amsterdamsestraat wil hebben. Ik acht het aannemelijker dat met Emmen-Zuid gewoon alles ten zuiden van de N391 (Rondweg) bedoeld wordt.

Dit gaat dan weer niet op voor Emmen-Oost, want dat ligt wel 'binnen' de Rondweg. Blijkbaar gaat het hier weer om alles ten oosten van de Emmerdennen.
Verkeerslichten zal het niet meer schelen op den duur, omdat de N391 op termijn helemaal VRI- en rotondevrij wordt.

Overigens past die routering via de N862 wel bij het Emmense voornemen om die weg te verdubbelen. Eerder ging men ook nog uit van een autoweg, maar ik vrees dat dat er niet in zal zitten, want ik verwacht geen nieuwe ongelijkvloerse kruisingen in de N862. Of het moet al op z'n Zeeuws: autoweg op de wegvakken, rotondes als aansluitingen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

fredirk
woonerf

Re: [A037] Routering Emmen

Bericht door fredirk » do 22 nov 2012, 19:33

Vanmmidag langsgereden en zag dat ze bezig waren om nieuwe nba borden te plaatsen. Ook zag ik dat de afrit Klazinaveen is hernoemd naar Emmen-Oost.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 22 nov 2012, 20:00

Dat eerste bord op de foto zou mij in verwarring brengen als ik die alleen zag:
- Welke afrit moet ik voor de bestemmingen Emmen-Noord, West en centrum hebben?
- Kan ik voor de rest van Emmen afrit 6 pakken of is dat alleen voor gevaarlijke stoffen?

Vooral de combinatie met een gevaarlijke-stoffensymbool en de aanduiding van bepaalde punten in Emmen is erg verwarrend. Zeer onhandig dat het op hetzelfde bord moet staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 22 nov 2012, 23:23

Het gevaarlijkestoffensymbool had niet voor de plaatsnaam Emmen moeten staan. Dat suggereert dat er een verband is.

Of, als er wel een verband bedoeld is, had Emmen op een oranje achtergrond gemoeten. Zoals [O] Rotterdam op de A16 via N3.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 23 nov 2012, 16:34

Voor 'gewoon' Emmen moet je via de N34. Met andere woorden: [O] Emmen is onnodig verwarrend. Overigens staan zulke borden m.b.t. gevaarlijke stoffen al wat langer langs de N34.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 nov 2012, 18:10

Wie weet is er een bestuurder uit een ander land dat dit voor centrumsymbool aanziet en zo verwacht het bruisende centrum van Emmen te bereiken. ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 23 nov 2012, 21:00

^^Alleen gevaarlijke goederen mogen in het centrum van Emmen komen. :lol:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 nov 2012, 21:03

Emmen ís een gevaarlijke stof :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » za 24 nov 2012, 1:21

Ik vind de nieuwe situatie een hele verbetering aangezien Emmen best een uitgestrekte stad is. De nieuwe bewegwijzering komt erg stedelijk over.
Dat mag ook wel aangezien Emmen een erg belangrijke stad is in die omgeving. Zelfs in de omgeving van Meppen'\Lingen is Emmen een bekende en geliefde stad.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 24 nov 2012, 9:50

Het is de grootste plaats, ja, maar afgezien van de dierentuin is het nou niet echt een spannende of 'geliefde' stad.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 24 nov 2012, 10:02

^^ Zoveel inwoners heeft Emmen ook helemaal niet, eigenlijk: ongeveer 57.500. En het is ook een stad waar veel mensen nog niet dood gevonden willen worden, laat staan levend. De stad ligt eigenlijk ook een beetje in the middle of nowhere.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 24 nov 2012, 11:26

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 24 nov 2012, 21:55

Palance schreef:is het nou niet echt een spannende of 'geliefde' stad.
Ik heb al moeite om het überhaupt een stad te noemen.
(Maar het is voor mij wel een geliefde plaats voor een ommetje op een zaterdagmiddag.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

schuiling
woonerf

Bericht door schuiling » za 24 nov 2012, 23:08

Ach als geboren en getogen Emmenaar lees ik met een smile de opmerkingen over mijn "dorp" :mrgreen:
(nee het is geen stad en zal het zelf nooit een stad noemen)
uut MM!

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 25 nov 2012, 2:04

Groningen schreef:^^ Zoveel inwoners heeft Emmen ook helemaal niet, eigenlijk: ongeveer 57.500. En het is ook een stad waar veel mensen nog niet dood gevonden willen worden, laat staan levend. De stad ligt eigenlijk ook een beetje in the middle of nowhere.
Omdat de plaats ''in the middle of nowhere'' ligt is het een erg belangrijk regiocentrum voor heel de omgeving.
Het is misschien niet de mooiste stad, maar toch ben ik van mening dat Emmen best uniek is. Zo loop je in het centrum en zo loop je in de Emmerdennen.
Als je een liefhebber ben van de natuur en je toch graag in een stad wil wonen dan is Emmen een hele goede optie.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 25 nov 2012, 10:23

^^ Maar dan ga ik er qua reistijd amper op vooruit :shutup:

schuiling
woonerf

Bericht door schuiling » zo 25 nov 2012, 10:44

De unieke combinatie van bos en centrum maken ook dat ik er met plezier woon.
Ik loop binnen 5 minuten het Valtherbos en/of Emmerdennen in en het station en centrum zijn lopend ook prima te doen(maar dat doe ik dan weer op de fiets).
Wat wel jammer is dat in Emmen weinig historische bebouwing tegenkomt (ja er zijn wel hunebedden :mrgreen: ) en het uitgaan kan je natuurlijk niet vergelijken met b.v. Groningen.

Ik heb in het verleden bezorg routes gereden door geheel noord-oost Nederland (het meeste in NO Friesland) en dan valt het middle of nowhere gehalte van Emmen wel mee.
uut MM!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 nov 2012, 11:11

schuiling schreef:De unieke combinatie van bos en centrum maken ook dat ik er met plezier woon.
Voor Nederland best bijzonder, maar niet uniek. Assen heeft dat ook, met het 114 ha grote Asserbos dat op zo'n 10 minuten lopen van het centrum ligt.
Ik loop binnen 5 minuten het Valtherbos en/of Emmerdennen in en het station en centrum zijn lopend ook prima te doen(maar dat doe ik dan weer op de fiets).
Wat wel jammer is dat in Emmen weinig historische bebouwing tegenkomt (ja er zijn wel hunebedden :mrgreen: ) en het uitgaan kan je natuurlijk niet vergelijken met b.v. Groningen.
Toch vind ik dat Emmen, met zijn ligging tegen de natuur aan, wel een zekere charme heeft.
Ik heb in het verleden bezorg routes gereden door geheel noord-oost Nederland (het meeste in NO Friesland) en dan valt het middle of nowhere gehalte van Emmen wel mee.
Mee eens, er zijn in Nederland zat plaatsen die een stuk meer afgelegen liggen dan Emmen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 25 nov 2012, 11:43

:offtopic:

Terug naar de bewegwijzering!

Bazzmann
zandpaadje

Bericht door Bazzmann » do 13 dec 2012, 11:40

Zolang de A37 er is had ik me al afgevraagd wanneer komt er een Emmen-Zuid/Oost/West afslag. Als grootste/meest uitgebreide stad in Drenthe moeten er toch van die afslagen komen. Veel kleinere plaatsen zoals Meppel en Heerenveen hebben dat toch ook? Komen er vanuit de richting van Duitsland van de A37 nu ook borden naar Zuid en Oost? Het is jammer dat de N34 niet dubbel doorgetrokken is naar Emmen-Noord. Want dit is helemaal onoverzichtelijk voor chauffeurs. Emmen-Noord word niet eens aangegeven vanaf zuidelijke richting en van noordelijke richting maar 1 bordje als ik het goed heb. Laten ze daar nu ook eens iets aan doen want deze entree van Emmen (Noord) ziet er allerbelabberst uit. :hap:

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 13 dec 2012, 15:10

Ik ben eerlijk gezegd ook benieuwd of er vanuit de richting van Duitsland soortgelijke borden komen.
Het zou in ieder geval een mooi visiteplaatje zijn voor de grootste indurstrie stad en 2e winkelstad van het Noorden :mrgreen:.
En inderdaad, minder grote plaatsen als Meppel en Heerenveen hebben het ook alhoewel die plaatsen dichter langs de snelweg liggen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 dec 2012, 17:44

Bazzmann schreef:Komen er vanuit de richting van Duitsland van de A37 nu ook borden naar Zuid en Oost?
Ja. Zie deze foto's uit een ander topic:

A37 richting Meppen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
A37 richting Hoogeveen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.