Nieuwe borden Coentunnel/Westrandweg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg

Re: [A005] aanleg A5 Westrandweg

Bericht door hoevenpe » vr 23 nov 2012, 9:27

Dit gaat echt niemand begrijpen. Zelfs op dit forum zullen weinig mensen dit erin lezen en het verschil met de dichte pijl is te klein.

Je vraagt je af wie zoiets bedenkt...

Rene
Secretaris

Re: NBA: Foto's van borden

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 9:36

Willem schreef:Het lijkt wel of dat Amsterdam-Tuindorp Oostzaan op het 700 meter bord bewust diagonaal is uitgelijnd. Erg fraai ziet het er allemaal niet uit.
Dezelfde afrit gaat naast Amsterdam-Tuindorp Oostzaan ook naar Oostzaan zelf (en naar Oostzanerwerf...), om het "makkelijk" te maken. Ik heb nog getracht om Tuindorp Oostzaan van de borden af te krijgen (bv vervangen door Molenwijk), maar daar is geen draagvlak voor.
Rein schreef:Waarom staat hier 'Amsterdam' ? Je bent hier al nagenoeg op de A10 en de andere kant op (A10 Noord), dus de linkerrijstroken volgend, zit zo ongeveer net zoveel Amsterdam als de kant van Coentunnel/A10West op. Sterker, voor bijvoorbeeld het Centrum zou ik hier de A10 Noord op gaan en dan via de IJtunnel de stad ingaan.
Wat je ziet is de kantelwalsstand bij geopende wisselbaan. De linker set doelen behoort bij de wisselbaan. Als de wisselbaan open is, is het de bedoeling om in de spits zoveel mogelijk verkeer dat niet bij de s101 en s102 eraf moet, de wisselbaan op te krigen. Dat voorkomt fileterugslag op de A8. Om die reden is het gewenst dat dagelijks verkeer richting Westrandweg, A10-west en -zuid en richting A4 zoveel mogelijk van de wisselbaan gebruik maakt. Daarbij wordt in de spits alleen Amsterdam -Sloterdijk en -Hemhavens verwezen voor de hoofdrijbaan. Alle andere Amsterdamse bestemmingen kunnen beter via de wisselbaan bereikt worden. Daarbij is een waslijst aan wijknamen bij een knooppunt onwenselijk. Vandaar deze verdeling in Amsterdamse doelen.
Buiten de spits wordt richting wisselbaan een soepbord getoond (C1), en de hoofdrijbaan verwijst dan alleen maar Rotterdam en Schiphol.
Rein schreef:En waarom staan komend vanaf de A8 Rotterdam en Schiphol op de borden en als je vanaf de A10 Noord richting Coentunnel rijdt Rotterdam en Haarlem (zie onder)? Het lijkt niet heel erg consequent (al zal er vast een goede reden voor zijn).
Ja, die reden is er. Bij knooppunten is het zaak het aantal doelen te beperken. Om die reden wordt naast netwerkdoel Rotterdam volstaan met één ander regionaal doel. In principe zou dit Haarlem zijn, echter vanaf de A8 komende zit heel wat ter plekke onbekend verkeer van over de Afsluitdijk op weg naar Schiphol. Zij hebben bij nadering van de Ring deze informatie nodig. Vandaar dat vanaf de A8 komende niet Haarlem is verwezen, maar Schiphol. Daarbij komt, dat het meeste verkeer richting Haarlem vanuit het noorden via de A9 rijdt. Vanover de Afsluitdijk meestal via de N242, en regionaal verkeer rijdt meestal door de Zaanstreek naar de A9 toe. Daarom dus vanaf de A8 geen Haarlem, maar Schiphol.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 23 nov 2012, 9:43

Rene schreef: Wat je ziet is de kantelwalsstand bij geopende wisselbaan. De linker set doelen behoort bij de wisselbaan.
Bijzonder! Er is nog niet eens een wisselbaan en toch is de betreffende stand voorlopig (?) opengeklapt. :D

Maar dan nog een vervolgvraag: wat komt er dan komend vanaf de A8 (Zaanstad) op de borden te staan voor de richting A10 noord. Volgens mij moet je ook niet willen dat verkeer dat richting Amsterdam-Noord, -Centrum, -Oost/Zeeburg/IJburg en -Zuid-Oost moet hier de wisselbaan richting A10 West op gaat. Dat vraagt toch wel hele duidelijke bewegwijzering richting A10 Noord. Kan je een kijkje in de keuken bieden wat er op die borden komt te staan?

Trouwens ook wel apart om te zien dat verkeer dat vanaf de noordkant door de Coentunnel gaat een hoogtebeperking heeft van 4,0 m (oude Coentunnel) en verkeer vanaf de zuidkant 4,3 m (Tweede Coentunnel).
Laatst gewijzigd door Rein op vr 23 nov 2012, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Re: Nieuwe borden Coentunnel/Westrandweg

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 9:54

Voor knooppunt Coenplein komt op de A8 dit bord te staan voor lokaal verkeer:
(Dergelijke borden staan inmiddels al op de A1, A2 en A4)

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 10:03

hoevenpe schreef:Dit gaat echt niemand begrijpen. Zelfs op dit forum zullen weinig mensen dit erin lezen en het verschil met de dichte pijl is te klein.

Je vraagt je af wie zoiets bedenkt...
Ik heb het bedacht.

Van fout rijden zal geen sprake zijn. Maar de contourpijl ondersteunt bij een afgesloten rijstrook op een subtiele en onderbewuste wijze het kruis op de signalering.
"Hier ligt wel een rijstrook, maar het is niet de bedoeling dat u erop gaat rijden", is dan zo ongeveer de boodschap. Bij twee volle pijlen is de kans op kruisnegatie naar verwachting groter.

(En mocht stand B ècht niet begrepen worden en tot verkeersonveilige situaties leiden - wat ik overigens sterk betwijfel - dan heeft het bord altijd nog stand A)

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 23 nov 2012, 10:11

Was niet lullig bedoeld hoor ;)

Ik dacht dat het alleen maar de pijl was die het verschil aan zou geven, dat zou denk ik echt niemand begrijpen.
Met een rood kruis eronder snap ik het al meer, hoewel dit soort open pijlen op zoveel verschillende manieren gebruikt worden (juist ook waar je wel mag rijden) dat je je kunt afvragen of helemaal geen pijl niet duidelijker is.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » vr 23 nov 2012, 10:21

Hmmm. Ik vind de bewegwjzering van de wisselbaan toch wat dubieus. De uitleg van René gaat over het aanspreken van doelgroepen (dit soort weggebruikers moeten over deze baan) terwijl m.i. Bewegwijzering de situatie zo goed mogelijk moet weergeven en weggebruikers bevestiging moet geven over dat ze op de goede weg zitten.

Deze borden zorgen op momenten van splitsing niet voor bevestiging, maar juist voor verwarring, omdat wat op de borden staat (een keuze tussen Purmerend en Leeuwarden, of een keuze tussen Amsterdam en Amsterdam Hemhavens) niet overeenkomt met de werkelijkheid. Uiteindelijk komt het wel goed, maar ik voorzie veel getwijfel en last minute rijstrookverandering.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » vr 23 nov 2012, 10:27

Om 'Amsterdam' via de wisselbaan te leiden lijkt me ook wat verwarrend omdat Amsterdam-Centrum via de afrit Sloterdijk zou moeten worden geleid, toch?

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 23 nov 2012, 10:30

Zou Rotterdam trouwens niet boven Schiphol moeten staan?
Doel dat ver weg is bovenaan was het toch...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 10:31

@woutero
Wat komt niet overeen met de werkelijkheid ?

Wie naar Zaanstad of Purmerend wil, kan het best 's avonds de wisselbaan nemen. Wie verder wil dan de s101 en de s102, kan het best 's ochtends de wisselbaan nemen. Dat wordt nu duidelijk benadrukt in de bewegwijzering. Punt is namelijk dat als de wisselbaan niet optimaal wordt gebruikt, de files langer zullen zijn dan nodig. De nieuwe Coentunnel zal de files immers niet helemaal doen oplossen, omdat men voor het MMA heeft gekozen. Als er bij uitstek één middel is om verkeer te geleiden bij een optimale vulling van de wisselbaan, dan is het wel de bewegwijzering. En uiteindelijk is iedereen gebaat bij zo min mogelijk fileterugslag.

Het probleem is dat hier de functie voor de ter plekke onbekende, en de functie van sturing/geleiding van dagelijks verkeer, verenigd moeten worden. Daarbij moeten wel eens concessies worden gedaan. Zelf vind ik het eindresultaat heel goed verdedigbaar. Ik denk niet dat er als gevolg van de bewegwijzering onveilige situaties gaan ontstaan.

Amsterdam-Centrum kun overigens je via elke s-weg en elke afrit bereiken. Wie de Ring A10 blijft volgen, komt vanzelf een afrit naar het centrum tegen.
Als je op deze locatie specifiek Amsterdam-Centrum via de hoofdrijbaan had verwezen, zou je in de toekomst problemen krijgen. Het is namelijk het plan om de verwijzing naar het centrum te dynamiseren. Kijk naar de dynamische delen op het vorkbord dat ik als laatste heb getoond. (P+R is slechts aangeduid om grafisch vermogen van de strip te benadrukken; er kan later ook direct "Centrum" aangegeven worden).

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » vr 23 nov 2012, 11:03

Ik snap de keuzes die gemaakt zijn, maar het uiteindelijke resultaat zorgt volgens mij voor meer verwarring dan nodig.

De borden geven de splitsing aan tussen de [A7]/[A8] en de [A10]/[E22]. Dit komt niet overeen met de werkelijke situatie.
De borden geven een splitsing aan tussen de richtingen Purmerend en Leeuwarden. Komt ook niet overeen met de werkelijke situatie.

Mensen rijden niet alleen op wegnummer en ook niet alleen op bestemming. Veel mensen weten het allebei, en dan moet het op de borden wel met elkaar overeenkomen. Mensen naar Friesland weten echt wel dat ze de A7 moeten hebben en dat die via Purmerend loopt. Maar waarom is Leeuwarden dan 'de andere kant op'? Het ontkoppelen van de A7 en Leeuwarden zal mensen verwarren. Er wordt hier dus een keuze gesuggereerd die er op dit punt niet is.

Ik zou op het bord gewoon zetten wat het is: [wisselbaan naar Knp Zaanstad]. Net als op de A1: [Wisselbaan Amersfoort]. De forenzen hebben dat na 2x wel door.

Verder: over A'dam-Centrum: ik snap het. In de huidige situatie is echter de eerstvolgende afrit waar A'dam Centrum bewegwijzerd staat afrit 12 (Gooiseweg).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 23 nov 2012, 11:30

Rene schreef:Wat je ziet is de kantelwalsstand bij geopende wisselbaan. De linker set doelen behoort bij de wisselbaan. Als de wisselbaan open is, is het de bedoeling om in de spits zoveel mogelijk verkeer dat niet bij de s101 en s102 eraf moet, de wisselbaan op te krigen.
Waarom is E22 dan niet via de wisselbaan bewegwijzerd?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 12:39

woutero schreef:De borden geven de splitsing aan tussen de [A7]/[A8] en de [A10]/[E22]. Dit komt niet overeen met de werkelijke situatie.
De borden geven een splitsing aan tussen de richtingen Purmerend en Leeuwarden. Komt ook niet overeen met de werkelijke situatie.
Een wisselbaan is een bijzondere situatie, die vraagt om bijzondere bebording. Je zult het in de toekomst wel vaker gaan zien. Bij SAA gaat in de toekomst de wisselbaan naar Almere. Bij knooppunt Diemen zullen er dan borden komen die in de spits voor de wisselbaan wijzen naar Almere, terwijl op de hoofdrijbaan permanent verwezen wordt naar Groningen.
woutero schreef:Mensen rijden niet alleen op wegnummer en ook niet alleen op bestemming.
De meesten rijden in Europa voornamelijk bestemming, en slechts in geringe mate op wegnummer, dat is uit onderzoek gebleken. (In Amerika ligt dat overigens anders, gezien de totaal andere systeemopzet aldaar).
woutero schreef:Mensen naar Friesland weten echt wel dat ze de A7 moeten hebben en dat die via Purmerend loopt. Maar waarom is Leeuwarden dan 'de andere kant op'? Het ontkoppelen van de A7 en Leeuwarden zal mensen verwarren. Er wordt hier dus een keuze gesuggereerd die er op dit punt niet is.
Ter plekke onbekenden die naar Friesland willen, zullen heus wel de hoofdrijbaan volgen. Bij knooppunten kom je het ook wel tegen dat een wegnummer dat je moet hebben in de andere richting ook andere doelen heeft.
woutero schreef:Ik zou op het bord gewoon zetten wat het is: [wisselbaan naar Knp Zaanstad]
Dat is wel het slechts denkbare "doel" dat je kunt verzinnen, wel ? Het gaat ook om een optimale vulling van die baan, en knooppunt Zaandam weergeven naast de bestemming Zaanstad is pas echt vragen om moeilijkheden. Dat schept pas echt verwarring. Zaanstad en Zaandam lijken nu eenmaal teveel op elkaar (en worden ook met elkaar geafficheerd), waardoor het idee ontstaat dat een doel in twee richtingen verwezen wordt.
(En waar je overigens net zo goed jouw eigen theorietje op los kunt laten: mensen die naar Zaanstad moeten en weten dat ze via KP Zaandam moeten rijden...) :roll:
harry schreef:Waarom is E22 dan niet via de wisselbaan bewegwijzerd?
E-routes worden alleen via de permanent geopende rijbanen verwezen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 23 nov 2012, 13:14

Rene schreef:Afbeelding
Ik begrijp 1 ding nog niet van deze serie: Ik wil naar Volendam of bepaalde buurten van Amsterdam-Noord. Dan heb ik de Ring-Noord nodig.
1. Waarom staat Ring-Noord niet verwezen ipv west?
2. Waarom staat er A10 ipv RingA10?
3. Waarom ontbreekt A7 op de rechtdoorrichting? Zou prima boven A10 passen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 23 nov 2012, 13:54

Afbeelding
harry schreef:Waarom is E22 dan niet via de wisselbaan bewegwijzerd?
Rene schreef:E-routes worden alleen via de permanent geopende rijbanen verwezen.
Dat heeft het grappige resultaat dat richting zuid de lange-afstandsdoelen (Rotterdam) niet gekoppeld zijn aan het (lange-afstands-)E-wegnummer.
In noordelijke richting kennelijk wel (Leeuwarden; zie plaatje 1 posting eerder).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 13:59

@mavas:
1. Om dezelfde reden waarom de Ring-West niet verwezen is bij KP Amstel of KP Watergraafsmeer. De Ring-West eindigt pas noordelijk van de Coentunnel.
2. Je zit nog op de A5 (aan het einde weliswaar, maar je zit nog niet op de RIng A10 zelf)
3. Voor de permanente rijbaan wordt de gewone systematiek aangehouden, en dat betekent dat pas bij de splitsing A8-A10-noord het wegnummer A8 op de borden komt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 14:01

harry schreef:Dat heeft het grappige resultaat dat richting zuid de lange-afstandsdoelen (Rotterdam) niet gekoppeld zijn aan het (lange-afstands-)E-wegnummer.
Alleen tijdens de spits. Daarbuiten staat er gewoon Rotterdam en Schiphol op het bord dat ook de E22 verwijst. Zoals gezegd, alles heeft te maken met het feit dat de wisselbaan een bijzonder geval is, waarbij niet alleen doelstelling is de ter plekke onbekende te geleiden, maar ook doelstelling om de wisselbaan optimaal te vullen.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » vr 23 nov 2012, 17:17

René: ik snap de keuzes die gemaakt zijn. Alle respect voor jou en de jouwen die deze complexe materie hebben aangepakt. Dat in tegenstelling tot mijzelf: ik zit hier gewoon in mijn bureaustoel wat vrijblijvend en zonder enige verantwoordelijkheid mijn mening te geven. Dat is het dan ook: alleen mijn indruk. Desalniettemin nog even mijn reactie op jouw punten.
Rene schreef:
woutero schreef:De borden geven de splitsing aan tussen de [A7]/[A8] en de [A10]/[E22]. Dit komt niet overeen met de werkelijke situatie.
Een wisselbaan is een bijzondere situatie, die vraagt om bijzondere bebording. Je zult het in de toekomst wel vaker gaan zien. Bij SAA gaat in de toekomst de wisselbaan naar Almere. Bij knooppunt Diemen zullen er dan borden komen die in de spits voor de wisselbaan wijzen naar Almere, terwijl op de hoofdrijbaan permanent verwezen wordt naar Groningen.
Tsja, dat is inderdaad net zo verwarrend omdat de gemiddelde Henk via Almere richting Groningen wil rijden. Zet er wat mij betreft alleen het woordje Wisselbaan bij, dan is het al meteen duidelijker. Je moet als weggebruiker de redenering leren te maken dat niet kiezen voor Almere niet betekent dat je niet in Almere terechtkomt. ;)
Rene schreef:
woutero schreef:Mensen rijden niet alleen op wegnummer en ook niet alleen op bestemming.
De meesten rijden in Europa voornamelijk bestemming, en slechts in geringe mate op wegnummer, dat is uit onderzoek gebleken. (In Amerika ligt dat overigens anders, gezien de totaal andere systeemopzet aldaar).
Voornamelijk ja. Maar het lijkt me wel het streven om bij elkaar horende bestemming en wegnummer bij elkaar te houden (dus A7 bij Leeuwarden). Mensen zoeken in de borden bevestiging.
Rene schreef:
woutero schreef:Mensen naar Friesland weten echt wel dat ze de A7 moeten hebben en dat die via Purmerend loopt. Maar waarom is Leeuwarden dan 'de andere kant op'? Het ontkoppelen van de A7 en Leeuwarden zal mensen verwarren. Er wordt hier dus een keuze gesuggereerd die er op dit punt niet is.
Ter plekke onbekenden die naar Friesland willen, zullen heus wel de hoofdrijbaan volgen. Bij knooppunten kom je het ook wel tegen dat een wegnummer dat je moet hebben in de andere richting ook andere doelen heeft.
Ja, in de andere richting lijkt me dat niet zo gek. Maar in dezelfde richting is het toch wel nieuw voor mij.
Rene schreef:
woutero schreef:Ik zou op het bord gewoon zetten wat het is: [wisselbaan naar Knp Zaanstad]
Dat is wel het slechts denkbare "doel" dat je kunt verzinnen, wel ? Het gaat ook om een optimale vulling van die baan, en knooppunt Zaandam weergeven naast de bestemming Zaanstad is pas echt vragen om moeilijkheden. Dat schept pas echt verwarring. Zaanstad en Zaandam lijken nu eenmaal teveel op elkaar (en worden ook met elkaar geafficheerd), waardoor het idee ontstaat dat een doel in twee richtingen verwezen wordt.
(En waar je overigens net zo goed jouw eigen theorietje op los kunt laten: mensen die naar Zaanstad moeten en weten dat ze via KP Zaandam moeten rijden...) :roll:
Ik snap dat het een lastige situatie is. Wat mij betreft zou alleen het toevoegen van het woordje "Wisselbaan" al veel verduidelijken. Dan voelt het minder als een keuze tussen Purmerend en Leeuwarden (of tussen A7 en Leeuwarden).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 23 nov 2012, 17:33

Rene schreef:Nee, het is juist de bedoeling om verkeer met de specifieke bestemmingen Zaanstad en Purmerend op de wisselbaan te krijgen. (Maar niet diegenen die in Zaanstad-Zuid moeten zijn.)
Als dit de bedoeling is, waarom staat er op het linkerbord dan niet gewoon Zaanstad en op het rechterbord Zaanstad-Zuid? Zelfde informatie, maar met één bestemming minder.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » vr 23 nov 2012, 17:53

Omdat het rechter deel geen kantelwalsbord is en dus bij gesloten wisselstrook zou dat wat onlogisch zijn.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 23 nov 2012, 18:26

@René: waarom hebben de RVV-borden die in de bewegwijzering zijn geintegreerd eigenlijk geen witte bies?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 19:09

^^
De bewegwijzering voor Coentunnel en Westrandweg is al in 2010 ontworpen. De laatste kleinere aanpassingen waren van maart en juni '12 - dus nog voor de introductie van de nieuwe borden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 nov 2012, 19:15

Als de borden nog niet geproduceerd zijn kunnen ze nog aangepast worden, neem ik aan?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 19:21

Nee, op een gegeven ogenblik is iets definitief. Tot op zekere hoogte kan er nog wel gesleuteld worden aan een ontwerp, vooropgesteld dat de betreffende panelen nog niet in productie zijn genomen. Echter, voor zover ik heb vernomen zijn alle borden voor het Coentunnelproject al een paar maanden geleden geproduceerd, ook de exemplaren die nu nog niet op hun plekje hangen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 23 nov 2012, 20:00

Op de stadsroute door Luik had je bij die tunnels vroeger borden met 'Transit' erop voor doorgaand verkeer. Dat waren dan geen bestemmingen, maar het was wel een eenvoudige en duidelijke manier van verwijzen. Op vergelijkbare wijze zou je hier iets kunnen neerzetten als "Wisselstrook naar KP Zaandam".
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 23 nov 2012, 20:39

^^ Dat wordt toch ook op de A1 gedaan? Volgens mij staat daar Wisselstrook naar Amersfoort.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 23 nov 2012, 20:56

Waarom wordt bij knooppunt Amstel geen Leeuwarden aangegeven? Alleen Zaanstad en Schiphol zijn wel erg karig.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 nov 2012, 20:58

Geen buitenlander natuurlijk die begrijpt waar "Wisselstrook" of "Wisselbaan" ligt.

Verder ben ik toch wel benieuwd hoe dat met navigatierijders zal gaan, hoewel je inderdaad de forenzen niet snel als probleemgeval meer kunt bestempelen.

Verder doet de combinatie Leeuwarden en A10 voorkomen alsof deze stad nu via de A10-noord (en dus verder via de A1 en Flevoland) bereikt moet worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2012, 21:16

De disussie over de bewegwijzering van wisselstroken is wellicht interessant voor een aparte draad. De gekozen oplossing vind ik overigens wel verdedigbaar, maar inderdaad is het niet aan mijn nichtje van 14 uit te leggen en zou dus verworpen moeten worden. Immers Rijkwaterstaat propageert het gebruik van routenummers in navigatie: dan moeten de nummers A 7-E 22-Leeuwarden wel gekoppeld worden: dat is wat mensen van hun TomTom (of andere navigatiesoftware) meekrijgen, alsmede hen die hun route plannen via kladpapier en potlood.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 22:13

Palance schreef:Geen buitenlander natuurlijk die begrijpt waar "Wisselstrook" of "Wisselbaan" ligt.
Yep, en geen Nederlander die snapt wat tidal flow betekent.
Zeker bij meer dan 1 doel is het daarom m.i. niet verstandig om ook nog eens het woord 'wisselbaan' te gebruiken.