Enkel-grensoverschrijdende doelen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » di 18 dec 2012, 16:53

Snelwegenkenner schreef:Leuke andere vraag zou zijn: waar wordt per grensovergang langere tijd twee grensoverschrijdende doelen aangegeven.
In Nederland?

A74: Op de A73 vanaf KP Zaarderheiken Mönchengladbach en Koblenz.
A77: Vanaf KP Rijkevoort Goch en Köln.
A2: Vanaf Maastricht Brussel en Luik, maar vlak voor de grens staat een bord 'Brussel volg Luik'.

A76 misschien nog Köln en Aachen, maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Mandelsoft » di 18 dec 2012, 17:00

^^ Voeg daaraan toe:
A7: Oldenburg en Bremen
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door mhkamp » di 18 dec 2012, 17:39

Mandelsoft schreef:A7: Oldenburg en Bremen
Bremen komt pas op de A31 bij Dreieck Leer op de borden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Steptimer » di 18 dec 2012, 17:46

Bedankt voor de uitleg Vinny :top:.
Snelwegenkenner schreef:Leuke andere vraag zou zijn: waar wordt per grensovergang langere tijd twee grensoverschrijdende doelen aangegeven.
N62
Gent
Zelzate

Gent staat er al op vanaf het Tolplein. Zelzate komt er volgens mij ergens op net na Terneuzen. Nog best een redelijk stukje tot aan de grens..

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Snelwegenkenner » di 18 dec 2012, 18:55

Coen Tunnel schreef:
Snelwegenkenner schreef:Leuke andere vraag zou zijn: waar wordt per grensovergang langere tijd twee grensoverschrijdende doelen aangegeven.
In Nederland?

A74: Op de A73 vanaf KP Zaarderheiken Mönchengladbach en Koblenz.
A77: Vanaf KP Rijkevoort Goch en Köln.
A2: Vanaf Maastricht Brussel en Luik, maar vlak voor de grens staat een bord 'Brussel volg Luik'.

A76 misschien nog Köln en Aachen, maar dat weet ik niet zeker.
In Europa. 8-)
De bruine grensovergangen doelen in Turkije tellen ook mee.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Sophie » di 18 dec 2012, 21:46

Ik Duitsland is het in ieder geval de A3 met Utrecht en Arnhe(i)m.
De A4 hebben we je al gehad.
In België worden op de E42 Saarbrücken, Prüm en Trier aangegeven, maar zelden meer dan een te gelijk, dat is een twijfelgeval...
In Luxemburg heb je op de A1 Trier en Saarbrücken, op de A6 Brussel en Luik.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door boe! » di 18 dec 2012, 21:55

Steptimer schreef:Gent staat er al op vanaf het Tolplein. Zelzate komt er volgens mij ergens op net na Terneuzen.
Zelzate wordt pas vanaf Westdorpe vermeld, de laatste afslag voor de grens.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Steptimer » di 18 dec 2012, 21:59

Op de A16 net voorbij Dunkerque worden zelfs 5 buitenlandse doelen aangegeven in dezelfde richting. Allemaal tegelijk. Is dit het record? 8-) :yes:

Bruxelles
Bruges
Ostende
La panne
Furnes(Veurne)

Bron: zie google Maps A16! Afslag Bray-Dunes..
Laatst gewijzigd door Steptimer op wo 19 dec 2012, 0:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Willem » di 18 dec 2012, 22:40

In Luxemburg worden op de A6 Brussel en Luik aangegeven en op de A7 St. Vith en Bastogne.

Verder in Denemarken op de E45 vlak voor de Duitse grens Flensburg en Hamburg en in omgekeerde richting nog net in Duitsland Padborg en Kolding.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Mandelsoft » di 18 dec 2012, 22:45

mhkamp schreef:
Mandelsoft schreef:A7: Oldenburg en Bremen
Bremen komt pas op de A31 bij Dreieck Leer op de borden.
Maar voor de grens staat er toch minstens één afstandenbord met twee Duitse steden erop.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Sophie » di 18 dec 2012, 22:46

Steptimer schreef:Op de A16 net voorbij Dunkerque worden zelfs 5 buitenlandse doelen aangegeven in dezelfde richting. Allemaal tegelijk. Is dit het record? 8-) :yes:

Bron: zie google Maps A16! Afaslag Bray-Dunes..
Ik heb 6 (of 5,5) op de A22

Courtrai (Kortrijk)
Gand (Gent)
Bruges (Brugge)
Tourcoing
- La Bourogne
Z.I. Neuville
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Willem » di 18 dec 2012, 22:50

In feite zijn dat er 3, want die Belgische plaatsen staan er in tweevoud op.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Steptimer » di 18 dec 2012, 23:01

Timmetje schreef:
Steptimer schreef:Op de A16 net voorbij Dunkerque worden zelfs 5 buitenlandse doelen aangegeven in dezelfde richting. Allemaal tegelijk. Is dit het record? 8-) :yes:

Bron: zie google Maps A16! Afaslag Bray-Dunes..
Ik heb 6 (of 5,5) op de A22

Courtrai (Kortrijk)
Gand (Gent)
Bruges (Brugge)
Tourcoing
- La Bourogne
Z.I. Neuville
Tourcoing ligt in Frankrijk. Dat zijn er dus maar 3...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Vinny » di 18 dec 2012, 23:05

Z.I. Neuville zal wel een grensoverschrijdende economische kansenzone zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Sophie » di 18 dec 2012, 23:23

Steptimer schreef:
Tourcoing ligt in Frankrijk. Dat zijn er dus maar 3...
Oeps, ik had per ongeluk bij de een-na-laatste afrit voor de grens gekeken... en Tourcoing met Tournai door elkaar gehaald.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Steptimer » wo 19 dec 2012, 3:18

Timmetje schreef:
Steptimer schreef:
Tourcoing ligt in Frankrijk. Dat zijn er dus maar 3...
Oeps, ik had per ongeluk bij de een-na-laatste afrit voor de grens gekeken... en Tourcoing met Tournai door elkaar gehaald.
Kan gebeuren, de eerste vier letters zijn namelijk precies hetzefde!

Wat me verder opvalt is dat de Belgen zeer karig te werk gaan met Nederlandse doelen!

Ik kan me alleen Rotterdam en Breda op de E19 en Bergen op Zoom en Rotterdam op de A12 herinneren.

Op de E34 staat alleen Eindhoven en op de E25 alleen Maastricht. Op de R4 in Gent staat alleen Middelburg.

De Belgen kunnen nog heel wat leren van de Fransen op dit gebied!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door waldo79 » wo 19 dec 2012, 9:35

^^De Nederlandse doelen die vanuit België staan aangegeven zijn toch alleszins adequaat te noemen ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 dec 2012, 10:40

Timmetje schreef:In België worden op de E42 Saarbrücken, Prüm en Trier aangegeven, maar zelden meer dan een te gelijk, dat is een twijfelgeval...
Saarbrücken komt bij mijn weten alleen op de borden bij Échangeur de Battice voor. Daarna staat Prüm nog in Verviers op de borden, maar voor de rest blijft het bij Trier/Trèves, waarbij de Franstalige naam Trèves in het Duitse deel van België met graffiti is weggespoten. :mrgreen:

Een verdere nominatie voor dit topic zou Salzburg en Innsbruck kunnen zijn vanaf Dreieck München-Eschenried (A8/A99a) ten westen van de stad. Pas bij Dreieck Inntal splitsen de twee doelen zich. Dat is toch zo ca. 95 kilometer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Enkel-grensoverschrijdende doelen? Dat slaat nergens op...

Bericht door harry » wo 19 dec 2012, 11:02

SnarfFlevoland schreef:in het Duitse deel van België met graffiti is weggespoten.
Dat zou ik geen graffiti noemen. Het is gewoon door de wegbeheerder gedaan, en op een vrij nette manier.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door harry » wo 19 dec 2012, 11:14

waar wordt per grensovergang langere tijd twee grensoverschrijdende doelen aangegeven?
"Langere tijd" is een betrekkelijk begrip... In ieder geval staat onderstaand bord er al 7 jaar. :)
Afbeelding

Borden vlak bij de grens zijn er wel meer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Luxemburg ligt eigenlijk alles dicht bij de grens:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 dec 2012, 11:47

harry schreef:Dat zou ik geen graffiti noemen. Het is gewoon door de wegbeheerder gedaan, en op een vrij nette manier.
Is de daadwerkelijke graffiti dan alweer weggehaald? Overigens... De wegbeheerder kan dat op een veel nettere manier doen. Het lijkt mij echt sterk dat iemand dat op een dergelijke manier zou doen. Plak dan er een magneet overheen of spuit dezelfde kleur blauw of wit overheen als de borden het hebben. Ik vind het er werkelijk als troep uitzien... Bovendien vind ik het ook van de wegbeheerder vrij kinderachtig om zoiets dergelijk te doen. Maar goed, ik vind het alsnog allemaal wat onrealistisch klinken dat een wegbeheerder zoiets zou doen...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 dec 2012, 17:33

Mandelsoft schreef:
mhkamp schreef:
Mandelsoft schreef:A7: Oldenburg en Bremen
Bremen komt pas op de A31 bij Dreieck Leer op de borden.
Maar voor de grens staat er toch minstens één afstandenbord met twee Duitse steden erop.
Waar dan? De enige verwijzing naar Bremen die ik ken staat ergens in de bebouwde kom van Bad Nieuweschans.
SnarfFlevoland schreef:
Timmetje schreef:In België worden op de E42 Saarbrücken, Prüm en Trier aangegeven, maar zelden meer dan een te gelijk, dat is een twijfelgeval...
Saarbrücken komt bij mijn weten alleen op de borden bij Échangeur de Battice voor. Daarna staat Prüm nog in Verviers op de borden, maar voor de rest blijft het bij Trier/Trèves, waarbij de Franstalige naam Trèves in het Duitse deel van België met graffiti is weggespoten. :mrgreen:
Prüm staat zelfs nog op de A602 voor het knooppunt Loncin op de borden. Volgens mij is dat gewoon de oude vermelding, voordat Trier werd gebruikt.
SnarfFlevoland schreef:
harry schreef:Dat zou ik geen graffiti noemen. Het is gewoon door de wegbeheerder gedaan, en op een vrij nette manier.
Is de daadwerkelijke graffiti dan alweer weggehaald? Overigens... De wegbeheerder kan dat op een veel nettere manier doen. Het lijkt mij echt sterk dat iemand dat op een dergelijke manier zou doen. Plak dan er een magneet overheen of spuit dezelfde kleur blauw of wit overheen als de borden het hebben. Ik vind het er werkelijk als troep uitzien... Bovendien vind ik het ook van de wegbeheerder vrij kinderachtig om zoiets dergelijk te doen. Maar goed, ik vind het alsnog allemaal wat onrealistisch klinken dat een wegbeheerder zoiets zou doen...
Een magneet op lichtbakken? En ja, het is inderdaad door de wegbeheerder gedaan, en het heeft met de taalwetgeving te maken. In het Duitse taalgebied worden plaatsen die daar liggen enkel in het Duits aangegeven. Overigens staat er in de buurt van Malmédy ook nog een bord met enkel Trèves en geen Trier.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Snelwegenkenner » wo 19 dec 2012, 17:44

harry schreef:
waar wordt per grensovergang langere tijd twee grensoverschrijdende doelen aangegeven?
"Langere tijd" is een betrekkelijk begrip... In ieder geval staat onderstaand bord er al 7 jaar. :)
Met langere tijd bedoelde ik langer dan de laatste afrit voor de grens. Sorry voor de verwarring.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » wo 19 dec 2012, 17:48

SnarfFlevoland schreef:Een verdere nominatie voor dit topic zou Salzburg en Innsbruck kunnen zijn vanaf Dreieck München-Eschenried (A8/A99a) ten westen van de stad. Pas bij Dreieck Inntal splitsen de twee doelen zich. Dat is toch zo ca. 95 kilometer.
Da's een gedeeld tracé naar twee buitenlandse hoofddoelen. Zit op die manier niet heel ver weg van wat je zou kunnen duiden als datgene wat je in Europa het meeste ziet: één buitenlands doel voor een weg prima, maar additionele buitenlandse doelen krijg je doorgaans pas vlakbij de grens. Meestal zo wanneer je het gebruikte "grensdoel" bent gepasseerd. De Duitse A93 komt wel om een andere reden in mij op. Die heeft ten zuiden van Dreieck Inntal namelijk geen binnenlandse doelen meer. Het grensdoel is Kufstein, dat als bekend in Oostenrijk ligt. Dus op dat volledige traject ook meerdere buitenlandse doelen, terwijl je toch nog wel even een stukje te gaan hebt tot aan de grens.

Ik denk zo snel nog aan de volgende andere gevallen waar al op grotere afstand van de grens meerdere buitenlandse doelen worden gebruikt voor één verbinding.
België / E19: vanaf Antwerpen Breda en Rotterdam
Frankrijk / A2: over de gehele lengte Bruxelles en Liège
Frankrijk / A40 en A43: over de gehele lengte Turin - Milan (als gecombineerd doel op de rechtdoorborden, individueel vermeld op de afstandenborden)
Zwitserland / A13: verwijzing Feldkirch / Vaduz / München, allemaal één verbinding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Snelwegenkenner » wo 19 dec 2012, 17:50

Duitsland weinig. Echt bijna altijd maar 1 doel over de grens. Nederland idem dito.

In Duitsland kan ik me slechts de situatie bij Aken en de BAB4 bedenken en in Nederland bij Venlo en de A74/A73.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door boe! » wo 19 dec 2012, 17:55

Coen Tunnel schreef:
Mandelsoft schreef:
mhkamp schreef:
Mandelsoft schreef:A7: Oldenburg en Bremen
Bremen komt pas op de A31 bij Dreieck Leer op de borden.
Maar voor de grens staat er toch minstens één afstandenbord met twee Duitse steden erop.
Waar dan? De enige verwijzing naar Bremen die ik ken staat ergens in de bebouwde kom van Bad Nieuweschans.
Voor de grens staat geen enkel afstandenbord met twee Duitse steden er op. Wel één (Oldenburg) of drie (zie foto hieronder), maar een variant met twee Duitse steden komt niet voor. :dyn_hyp:
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door harry » wo 19 dec 2012, 23:31

Snelwegenkenner schreef:
harry schreef:
waar wordt per grensovergang langere tijd twee grensoverschrijdende doelen aangegeven?
"Langere tijd" is een betrekkelijk begrip... In ieder geval staat onderstaand bord er al 7 jaar. :)
Met langere tijd bedoelde ik langer dan de laatste afrit voor de grens. Sorry voor de verwarring.
Kennelijk wordt mijn soort humor niet altijd begrepen - zelfs als ik er een :) bij zet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Mandelsoft » do 20 dec 2012, 8:42

Pino schreef:
SnarfFlevoland schreef: België / E19: vanaf Antwerpen Breda en Rotterdam
Wordt helaas niet gecontinueerd; vanaf KP Antwerpen-Noord komt Rotterdam alleen nog op de nieuwe vorkborden voor.

Nog eentje:
Zwitserland E41/E54: Stuttgart en Singen: http://maps.google.com/?ll=47.713638,8. ... 37,,1,4.55
Een stukje terug staan er zelfs drie duitse doelen (die later in twee richtingen splitsen): https://maps.google.com/?ll=47.705182,8 ... 6,,1,-6.86
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » do 20 dec 2012, 8:58

boe! schreef:Voor de grens staat geen enkel afstandenbord met twee Duitse steden er op. Wel één (Oldenburg) of drie (zie foto hieronder), maar een variant met twee Duitse steden komt niet voor. :dyn_hyp:
Doel je dan op NBA-afstandenborden? De oude rechtdoorborden met afstanden bestonden bij de laatste afrit voor de grens doorgaans uit twee Duitse doelen, namelijk eerste gat achter de grens en hoofddoel achter de grens: Herungen / Duisburg (A67), Goch / Köln (A77), Bad Bentheim / Osnabrück (A1), enzovoort. Was die laatste afrit trouwens niet inmiddels voorzien van een NBA-afstandenbord met precies die inhoud?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Enkel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door jelger » do 20 dec 2012, 9:18

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie