Hieronder wat observaties en mijn gedachten.
Portalen / rechtdoorrichting
De rechtdoorrichting van portaalborden wordt vrijwel overal gecentreerd neergezet. Je zou zeggen dat dat vooral esthetische redenen heeft. Hoewel je het bord vermoedelijk sneller kunt lezen als de doelen links zouden zijn uitgelijnd, ziet een bord met de breedte van enkele rijstroken er onevenwichtig uit als de doelen links staan uitgelijnd. Ook helpt het centreren denk ik bij het creëren van het gevoel dat de doelen bij meerdere rijstroken horen. Voornaamste uitzondering is de Duitse deelstaat Hessen. Ik heb wel eens begrepen dat zij vooral links zijn gaan uitlijnen om ruimte te creëren voor hun geleiding van alternatieve routes op basis van kantelwalsborden. Niet onbegrijpelijk, maar wat mij betreft geen doorslaggevend argument.
Daarnaast heb je nog de portaalborden waarop doelen voor de doorgaande richting deels naast elkaar worden gezet om op die manier een lager bord te creëren en minder het beeld te geven van "lijsten" van doelen (voorbeeld in de spoiler). Uiteraard kan dit alleen maar wanneer de doelen in kwestie korte namen hebben. Ik ben zeker niet tegen dit systeem, maar je kunt er weinig algemene criteria op loslaten wanneer het precies kan worden gebruikt. Wel denk ik dat het alleen kan op de "Duitse" manier waarin je een of meerdere regels hebt met twee doelen erop, en dan een laatste regel met één doel helemaal in het midden. Op deze manier voorkom je de suggestie dat mensen een onderscheid in richting menen te zien tussen de doelen die links staan en de doelen die rechts staan. Het wél gecentreerde doel laat zien dat het één gezamenlijke richting is.
- SPOILER: TOON
In Nederland centreren we de afslaande doelen wanneer die meerdere rijstroken heeft (inclusief tapers). Je zou er ook over kunnen denken om links uit te lijnen en daarmee wat meer het beeld te creëren van een afslag. Volgens mij doen ze dat in Duitsland meestal zo. Op dit punt laat heel Europa een beetje verdeeld beeld zien. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij links uitlijnen. Een verdere variant is de afslaande richting met maar één doel. In die context gaat men in sommige landen nog wel eens over tot het centreren van dat doel. Dat creëert wellicht een evenwichtiger bord.
België centeert de afslaande richting op haar vorkborden. Ook in sommige andere landen komt dat voor; ik denk zo snel aan Australië. Het levert in mijn optiek nogal rommelige borden op en de toegevoegde waarde voor centreren ontgaat me.
Regelborden
Wanneer een regelbord één boodschap heeft (pak 'm beet "Afrit 2 / Nergenshuizen / 1200m"), wordt dit boodschap vrijwel in alle landen gecentreerd. Voorbeeld in de spoiler. Daarmee creëer je veel meer één boodschap dan wanneer je diezelfde informatie links zou uitlijnen. Maar in het verlengde hiervan zie je in sommige landen ook wel dat alle afslaande doelen van een bepaalde afrit plus de afstandsaanduiding gecentreerd op de borden worden gezet. Ook dit zie je weer terugkomen in België; op de uitsmijters in het hele land en in de voorwegwijzers in de nieuwere Waalse bewegwijzering. Idem dito in Australië en op regelborden in Noord-Amerika. Ook hier zie ik de toegevoegde waarde niet.