Afritnummering N-wegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Afritnummering N-wegen

Bericht door jms » do 31 jan 2013, 11:13

De huidige A31 heeft een hele rare nummering beginnend met afrit 19 (Midlum) en eindigend met afrit 22 (Marssum) dit stamt waarschijnlijk nog uit de tijd dat deze route deel uit maakte van rijksweg 9 dan wel later rijksweg 7. Het lijkt mij een goed idee om met de aanstaande opening van de haak om Leeuwarden en daarmee het voltooien van de gehele weg als stroomweg dan wel snelweg de afritnummers te vervangen en ook de afritten op de niet-snelwegdelen te gaan nummeren. Het zou neerkomen op de volgende nummering:
1 Zurich
2 Kimswerd
3 Harlingen (alle huidge losse op en afritten in de stad worden gebundeld op een punt bij het aanleggen van de verbrede stradstraverse)
4 Midlum
5 Franeker
6 Dronrijp
7 Marssum
8 Leeuwarden Noord
9 Leeuwarden West
10 Leeuwarden Zuid/centrum
11 Leeuwarden Oost
12 Garijp
13 Nijega
14 Drachten Noord
15 Drachten Centrum

Wat vinden jullie van dit plan?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afritten A/N31

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 12:12

Tsja, geen verkeerd plan natuurlijk, maar waarom zou je die moeite doen? Alles maar hernummeren is wel een leuk wegenforumhobbyisme, maar in de praktijk is het alleen maar verwarrend omdat alle verwijzingen naar die nummers (in bijvoorbeeld de media en routebeschrijvingen) moeten worden aangepast, om maar te zwijgen over de borden. Beter kun je gewoon de huidige nummering in stand houden: beginnend bij afrit 16 zurich en oplopend tot afrit 31 Drachten-Centrum. Dit sluit namelijk aan op de afritnummering op de A7 vanuit de richting Afsluitdijk. N31 is nu afrit 15, je zou dan het afritje naar Zurich zelf ook afrit 16 kunnen noemen (is nu nummerloos) zodat de rest gewoon aansluit op mekaar.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 13:48

jms schreef:De huidige A31 heeft een hele rare nummering beginnend met afrit 19 (Midlum) en eindigend met afrit 22 (Marssum) dit stamt waarschijnlijk nog uit de tijd dat deze route deel uit maakte van rijksweg 9 dan wel later rijksweg 7.
Nee. De afritnummers zijn veel later ingevoerd. De afrit Zurich in knooppunt Zurich heeft op de A7 het nummer 15 en het leek handig om datzelfde nummer ook op de A31 te gebruiken.
(Bijvoorbeeld omdat op wegenkaarten dan 1 afritnummer hoeft te staan.)
Om diezelfde reden zijn bijvoorbeeld op het kleinpolderplein de afritten vanaf de A20 en vanaf de A13 allebei nummer 13.
sirdanilot schreef:N31 is nu afrit 15, je zou dan het afritje naar Zurich zelf ook afrit 16 kunnen noemen (is nu nummerloos)
Nee, afrit Zurich is afrit 15, de N31 is knooppunt Zurich (vanuit het oosten ten onrechte op 1 bord aangeduid als afrit 15).

Met de afritnummers van de A31 is niets mis.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afritten A/N31

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 13:57

Nee, afrit Zurich is afrit 15, de N31 is knooppunt Zurich (vanuit het oosten ten onrechte op 1 bord aangeduid als afrit 15).
Kip of het ei? Oftewel: bepalen de borden het afritnummer, of andersom? Ik zou de eerste optie zeggen, omdat de tweede tot een tegenspraak leidt. Het afritje naar Zurich heeft geen nummer; de afrit naar de N31 wél (namelijk 15).

Vanaf de andere kant precies zo: de afrit naar de N31 heeft wél een nummer (15) en de afrit naar Zurich heeft hetzelfde nummer ! Dat laatste is natuurlijk foutief, dit zou 15a moeten heten. Maar dat doet aan mijn verhaal niks af.

De knooppuntstatus van dit knooppunt is dus ook maar discutabel omdat de afritten naar de N31 gewoon genummerd zijn. Vergelijkbare gevallen hebben meestal geen officiële knooppuntnaam.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 14:11

^^
1. Het is een knooppunt met een knooppuntnaam. Knooppunten zijn geen afrit. Alleen afritten die verweven zijn met een knooppunt hebben een nummer.
2. Vanuit het oosten staat afrit 15 op één bord ten onrechte vermeld. Op de andere knooppunt-borden staat niet afrit 15.
3. Vanuit het westen staat afrit 15 al vermeld in de richting van de N31, omdat dat de enige manier is om bij afrit 15 uit te komen. Op de N31 zelf had bij afrit Zurich ook afrit 15 moeten staan.

Conclusie: op diverse plekken is er iets mis gegaan met de borden. Maar de meest logische benadering is dat de N31 op de A7 aansluit via knooppunt Zurich en dat afrit Zurich, die daarin verweven is, het nummer 15 heeft.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afritten A/N31

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 14:33

Ken je Occam's Razor? De meest simpele verklaring voor gelijke gevallen is de beste. In dit geval is de verklaring waarin de borden het het minste fout hebben de beste. In jouw verklaring zijn er drie fouten (afrit 15 twee keer aangegeven voor de richting harlingen en afrit 15 ten onrechte niet aangegeven voor afrit zurich vanuit het westen), in mijn verklaring is er maar één fout (afritje naar zurich heet 15 ipv 15b). Dat betekent dat mijn verklaring simpeler en dus beter is dan jouw verklaring ;)

Ik ben het met je eens dat de bebording niet echt klopt hier. Dit spaghettiknooppunt zweeft een beetje tussen de staat van knooppunt en afrit. Zodra er NBA komt wordt het hopelijk enigszins opgelost !

Tenzij je natuurlijk ander bewijs hebt (zoals bijvoorbeeld een document waarin de afritnummering is vastgelegd). Dan geef ik geheel toe dat je gewoon gelijk hebt.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Afritten A/N31

Bericht door nederland24 » do 31 jan 2013, 15:07

sirdanilot schreef:Tsja, geen verkeerd plan natuurlijk, maar waarom zou je die moeite doen? Alles maar hernummeren is wel een leuk wegenforumhobbyisme, maar in de praktijk is het alleen maar verwarrend omdat alle verwijzingen naar die nummers (in bijvoorbeeld de media en routebeschrijvingen) moeten worden aangepast, om maar te zwijgen over de borden. Beter kun je gewoon de huidige nummering in stand houden: beginnend bij afrit 16 zurich en oplopend tot afrit 31 Drachten-Centrum. Dit sluit namelijk aan op de afritnummering op de A7 vanuit de richting Afsluitdijk. N31 is nu afrit 15, je zou dan het afritje naar Zurich zelf ook afrit 16 kunnen noemen (is nu nummerloos) zodat de rest gewoon aansluit op mekaar.
Je kan beter de A/N31 hernummeren naar de A7. De A31 is een belangrijkere route dan de huidige A7.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Afritten A/N31

Bericht door jms » do 31 jan 2013, 15:15

Dat er bij Zurich bordfouten zijn zijn we nu met elkaar eens, maar hoe had dat bord er dan uit moeten zien. Hoe kun je op een portaal boven één rijstrook netjes zowel een knooppunttak als een afrit weergeven. vanaf de Afsluitdijk kun je nog vrij makkelijk smokkelen door op de rechter afrit 15 Zurich en het wegrestaurant en en op de linkerbaan het knooppunt aan te geven.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Afritten A/N31

Bericht door jms » do 31 jan 2013, 15:29

nederland24 schreef:
sirdanilot schreef:Tsja, geen verkeerd plan natuurlijk, maar waarom zou je die moeite doen? Alles maar hernummeren is wel een leuk wegenforumhobbyisme, maar in de praktijk is het alleen maar verwarrend omdat alle verwijzingen naar die nummers (in bijvoorbeeld de media en routebeschrijvingen) moeten worden aangepast, om maar te zwijgen over de borden. Beter kun je gewoon de huidige nummering in stand houden: beginnend bij afrit 16 zurich en oplopend tot afrit 31 Drachten-Centrum. Dit sluit namelijk aan op de afritnummering op de A7 vanuit de richting Afsluitdijk. N31 is nu afrit 15, je zou dan het afritje naar Zurich zelf ook afrit 16 kunnen noemen (is nu nummerloos) zodat de rest gewoon aansluit op mekaar.
Je kan beter de A/N31 hernummeren naar de A7. De A31 is een belangrijkere route dan de huidige A7.
Niet helemaal het deel ten oosten van Joure is als route Amsterdam er belangrijk en kent hoge intensiteiten (50000+) het stuk Zurich Joure is inderdaad niet het belangrijkste stukje snelweg van NL. Maar een hernummeringsdiscussie over deze snelwegen is als een gevoerd op het forum.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door Rene » do 31 jan 2013, 15:30

harry schreef:Conclusie: op diverse plekken is er iets mis gegaan met de borden. Maar de meest logische benadering is dat de N31 op de A7 aansluit via knooppunt Zurich en dat afrit Zurich, die daarin verweven is, het nummer 15 heeft.
Dat is gegeven de Nederlandse systematiek inderdaad de meest logische benadering.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 15:38

sirdanilot schreef:In jouw verklaring zijn er drie fouten (afrit 15 twee keer aangegeven voor de richting harlingen en afrit 15 ten onrechte niet aangegeven voor afrit zurich vanuit het westen)
Ik tel er maar 2.
sirdanilot schreef:in mijn verklaring is er maar één fout (afritje naar zurich heet 15 ipv 15b).
Plus afrit 15 ontbreekt op 2 van de 3 borden van wat volgens jou afrit 15 is.
Plus het feit dat knooppunt Zurich afritnummers heeft.
Dat zijn er in totaal 3.
sirdanilot schreef:Dat betekent dat mijn verklaring simpeler en dus beter is dan jouw verklaring
3 is meer dan 2. :)
sirdanilot schreef:Tenzij je natuurlijk ander bewijs hebt (zoals bijvoorbeeld een document waarin de afritnummering is vastgelegd).
Die heb ik wel, maar ergens verstopt in mijn archief waar ik hem niet makkelijk kan terugvinden.
Het stamt uit de tijd van de invoering van de afritnummers. Toen communiceerde men nog voornamelijk op papier...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door mhkamp » do 31 jan 2013, 16:18

sirdanilot schreef:...om maar te zwijgen over de borden.
Mwa, borden die nog niet aan het eind van hun levensduur zijn, worden nu ook vervangen door NBA. Kunnen ze direct hernummeren. Kost geen geld, hé?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afritten A/N31

Bericht door sirdanilot » do 31 jan 2013, 16:20

Hangt af van je definitie van hoeveel fouten je telt per bord natuurlijk.

Ik vermoed dat de A7 Zurich - Joure vooral van nut is voor Sneek en in mindere mate bolsward. Het beste was geweest als men meteen de N31 (inclusief rondweg leeuwarden) had voltooid tot A31 of op zijn minst dubbelbaans en ongelijkvloers. De huidige A7 naar sneek is wel handig om die plaats te ontsluiten, maar het deel Zurich - Sneek had in principe ook wel autoweg 1x2 kunnen zijn. Nu ben ik er overigens niet voor om dat deel maar af te breken, het ligt er nu zoals het is dus laat het maar lekker liggen, maar mocht er anno 2013 een plan zijn om die weg aan te leggen was ik tegen geweest.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door captain007 » do 31 jan 2013, 16:26

^^ Op de A7 zitten bij Bolsward echter de intensiteiten rond de 30.000 wat wel veel is voor een 1x2 weg.... Nee de A7 is terecht aangelegd, want de A31 is tot op de dag van vandaag nog steeds geen hoogwaardig uitgebouwde doorgaande weg. Dat wordt het in de toekomst natuurlijk wel als aquaduct Harlingen en Haak om Leeuwarden zijn opgeleverd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Afritten A/N31

Bericht door Chris » do 31 jan 2013, 16:40

sirdanilot schreef:om maar te zwijgen over de borden.
€ 10 per sticker of een popnagelbordje, dat kost je de kop niet. Ze hoeven echt niet de complete bewegwijzering te vervangen als er alleen een nummer aangepast moet worden.
sirdanilot schreef:Ik vermoed dat de A7 Zurich - Joure vooral van nut is voor Sneek en in mindere mate bolsward. Het beste was geweest als men meteen de N31 (inclusief rondweg leeuwarden) had voltooid tot A31 of op zijn minst dubbelbaans en ongelijkvloers. De huidige A7 naar sneek is wel handig om die plaats te ontsluiten, maar het deel Zurich - Sneek had in principe ook wel autoweg 1x2 kunnen zijn. Nu ben ik er overigens niet voor om dat deel maar af te breken, het ligt er nu zoals het is dus laat het maar lekker liggen, maar mocht er anno 2013 een plan zijn om die weg aan te leggen was ik tegen geweest.
Je denkt teveel in lange afstanden. Dagelijks verkeer van Groningen naar Noord-Holland is nihil, het meeste verkeer gaat sowieso niet via de A31 of A7, maar via de A6 naar West-Nederland. De intensiteiten op de A7 zullen niet wezenlijk veranderen als de A/N31 straks volledig 2x2 is.

Een autoweg 1x2 had betekent dat het een enorme dodenweg was en dat er frequent file zou staan. Een autosnelweg is volledig gerechtvaardigd daar, zeker gezien de relatief lage aanlegkosten en verkeersintensiteiten tussen Zurich en Sneek. In vrijwel elk ontwikkeld land ter wereld zijn wegen zoals dit met 20.000 - 30.000 voertuigen een autosnelweg of in elk geval een ongelijkvloerse 2x2-weg. Dat er geen Randstad-intensiteiten gehaald worden maakt een autosnelweg niet meteen oversized. Het halve snelwegennet van Europa verwerkt dergelijke intensiteiten.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Afritten A/N31

Bericht door jms » do 31 jan 2013, 17:47

Maar wat vindt men hier van het algehele idee om in navolging van de N50 ook hier de niet-snelwegdelen te voorzien van afritnummering?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritten A/N31

Bericht door Vinny » do 31 jan 2013, 18:32

Een autoweg 1x2 had betekent dat het een enorme dodenweg was en dat er frequent file zou staan. Een autosnelweg is volledig gerechtvaardigd daar, zeker gezien de relatief lage aanlegkosten en verkeersintensiteiten tussen Zurich en Sneek. In vrijwel elk ontwikkeld land ter wereld zijn wegen zoals dit met 20.000 - 30.000 voertuigen een autosnelweg of in elk geval een ongelijkvloerse 2x2-weg. Dat er geen Randstad-intensiteiten gehaald worden maakt een autosnelweg niet meteen oversized. Het halve snelwegennet van Europa verwerkt dergelijke intensiteiten.
Ik geloof zelf wel dat de "31" een belangrijkere route is dan de "7". Op het moment dat deze weg een doorgaande autosnelweg zou zijn geweest dan was dat zelfs de kortste route tussen de Afsluitdijk en Drachten geweest. Dat wordt het nu ook wel wanneer de Haak om Leeuwarden klaar is, maar gegeven het feit dat Harlingen een knelpunt blijft en je bij Drachten in een krappe klaverbladlus terecht komt, terwijl de passage Sneek recent ongelijkvloers gemaakt is, en knooppunt Joure over niet al te lange tijd getransformeerd is zal deze optie niet voor het doorgaand verkeer aantrekkelijk worden.
Het is een knooppunt met een knooppuntnaam. Knooppunten zijn geen afrit. Alleen afritten die verweven zijn met een knooppunt hebben een nummer.
Er zijn in het verleden wel afritten geweest zonder nummer (bijvoorbeeld op de A 22), en er zijn knooppunten geweest die een afritnummer hadden gekregen (Knooppunt Rottepolderplein-zuid). Volgens mij zijn de meeste van dit soort afwijkingen wel verholpen.

De N 31 heeft trouwens helemaal geen afritnummering:
https://maps.google.nl/maps?q=zurich+fr ... 11.97&z=16
Vandaar dat ik denk dat de afrit Zurich alleen vanaf de A 7 een nummer heeft gekregen.

Verder maakt het mij niet veel uit of de nummering bij "1" begint, maar ik heb zelf een hekel aan opvulnummers als 1a of wanneer er nummers moeten worden overgeslagen om e.e.a. passend te krijgen. Begin dan opnieuw met tellen: stukken duidelijker :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritten A/N31

Bericht door Peter » do 31 jan 2013, 19:02

Afrit 15 wordt naar Zurich zelf (dus zonder (mede) naar de N31) tegenwoordig aangegeven op 2 van de 3 richtingen. Vanuit Harlingen op de N/A31 (N of A mag je kiezen hier)
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53. ... ,,0,-21.78
en vanuit A7 Bolsward. Vanuit de A7 Afsluitdijk is men inderdaad het afritbord (naar mijn mening) vergeten te herhalen op de afrit van de N/A31 verbindingsboog. Hij staat ook teveel op de N31boog vanaf Bolsward.

Ik ben ervan overtuigd, dat de persoon die de ruiters geplaatst heeft (jaren na de borden denk ik), dit ook een erg verwarrend knooppunt vond en maar wat aangeklooid heeft. De bedoeling lijkt mij inderdaad zoals Harry en Rene die al schetsten.

Dat ruiteren is ook hier misgegaan: Is afrit 5 hier naar de N227 ? Nee: Afrit 5 is de A28 afrit naar de N221 EN de N227. Deze ruiter moet dus weg.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 5,,0,-6.14
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritten A/N31

Bericht door Peter » do 31 jan 2013, 19:12

Vinny schreef: De N 31 heeft trouwens helemaal geen afritnummering:
https://maps.google.nl/maps?q=zurich+fr ... 11.97&z=16
Vandaar dat ik denk dat de afrit Zurich alleen vanaf de A 7 een nummer heeft gekregen.
Wel dus op de A31 (volgens hm-paaltjes, niet de borden) bij Zurich vanuit Harlingen. Maar dit is dan ook snelweg.
Gezien de N-weg-afritnummering op de N7, N50, N15, etc zal de N31 ook wel genummerd worden, zodra de Haak klaar is en er geen gelijkvloerse kruisingen meer zijn (die lastig zijn in afritnummering)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritten A/N31

Bericht door Vinny » do 31 jan 2013, 19:27

De afritnummering is in de jaren '90 ingevoerd. Toen was de N 31 nog een enkelbaansweg met gelijkvloerse kruisingen tussen Zurich en Harlingen. Het is dan ook niet vreemd om te veronderstellen dat de afrit alleen op deze tak een nummer zou moeten hebben:
https://maps.google.nl/?ll=53.09722,5.3 ... ,,0,-11.63
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door Kaaiman » do 31 jan 2013, 19:29

jms schreef:Maar wat vindt men hier van het algehele idee om in navolging van de N50 ook hier de niet-snelwegdelen te voorzien van afritnummering?
Dat juich ik ten zeerste toe.

Afritnummering op de hele route 31 zie ik wel zitten, eventueel zelfs doornummeren over de N381.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritten A/N31

Bericht door Peter » do 31 jan 2013, 19:33

Vinny schreef:De afritnummering is in de jaren '90 ingevoerd. Toen was de N 31 nog een enkelbaansweg met gelijkvloerse kruisingen tussen Zurich en Harlingen.
Bij Zurich was hij 2+2 en deels snelweg. Op het snelwegdeel hoorde een afritnummer. Bij aanleg van knooppunt Zurich (en de A31 bij Franeker) was voorzien dat de A31 tussen Zurich en Harlingen ook snelweg zou worden. Dat gebeurt wellicht nooit, maar hij is wel ongelijkvloers nu.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Afritten A/N31

Bericht door boe! » do 31 jan 2013, 19:41

sirdanilot schreef:Tsja, geen verkeerd plan natuurlijk, maar waarom zou je die moeite doen? Alles maar hernummeren is wel een leuk wegenforumhobbyisme, maar in de praktijk is het alleen maar verwarrend omdat alle verwijzingen naar die nummers (in bijvoorbeeld de media en routebeschrijvingen) moeten worden aangepast, om maar te zwijgen over de borden. Beter kun je gewoon de huidige nummering in stand houden.
Ik sluit me bij deze post aan. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door Palance » do 31 jan 2013, 19:53

Gewoon alle afritnummering afschaffen, dan heb je nooit een problerm met hernummeringen ;)

(Of de Oostenrijkse methode: afritnummers benoemen op basis van kilometrering.)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Afritten A/N31

Bericht door Chris » do 31 jan 2013, 19:56

Palance schreef:(Of de Oostenrijkse methode: afritnummers benoemen op basis van kilometrering.)
Dat werkt alleen bij voltooide snelwegen en als de kilometrering geen verspringingen heeft. Ik denk dat het ook een reden in Polen is om nog geen afritnummering op nieuwe snelwegen in te voeren. Exacte tracé's en daarmee kilometerwaarden zijn nog niet bekend.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door Palance » do 31 jan 2013, 19:59

Als je geen suffices wilt hebben, dan is die Oostenrijkste methode het beste. Dat geldt ook voor niet-afgemaakte snelwegen trouwens, dan hoef je geen nummeringen aan te passen als er nog een afrit tussenfietst of de weg wordt verlengd. Pas als je de hectometrering gaat veranderen, dan wordt het wel wat anders.

Ik vraag me af of die verspringingen die we nu hebben tot echt grote problemen gaat leiden. De verspringingen worden alleen wel wat zichtbaarder dan dat ze nu zijn, maar of dat erg is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritten A/N31

Bericht door Vinny » do 31 jan 2013, 20:00

Peter schreef:
Vinny schreef:De afritnummering is in de jaren '90 ingevoerd. Toen was de N 31 nog een enkelbaansweg met gelijkvloerse kruisingen tussen Zurich en Harlingen.
Bij Zurich was hij 2+2 en deels snelweg. Op het snelwegdeel hoorde een afritnummer. Bij aanleg van knooppunt Zurich (en de A31 bij Franeker) was voorzien dat de A31 tussen Zurich en Harlingen ook snelweg zou worden. Dat gebeurt wellicht nooit, maar hij is wel ongelijkvloers nu.
Maar ik heb het idee dat de afrit die er in verwerkt zit geen nummer had moeten krijgen, vergelijk dit met deze situatie:
https://maps.google.nl/maps?q=Assen&hl= ... 8,,0,11.53

Het vreemde is eigenlijk de situatie in Amersfoort waar afrit 5 wel overal wordt aangegeven op de N 221. Wellicht is dat nog overgebleven uit de tijd dat de weg bewegwijzerd was als de A 28.
https://maps.google.nl/maps?q=Assen&hl= ... 45,,0,1.82

Duidelijk is te zien dat het wegnummer N 221 veel later is overgeplakt. In de jaren '90 had het stuk weg nog autosnelwegstatus en stond hier A 28 aangegeven, ondanks dat de nieuwe snelweg tussen Amersfoort en Utrecht al zo'n 10 jaar "en service" was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door marcel » do 31 jan 2013, 20:24

Palance schreef:Als je geen suffices wilt hebben, dan is die Oostenrijkste methode het beste. Dat geldt ook voor niet-afgemaakte snelwegen trouwens
Ik zie inderdaad ook niet wat het uitmaakt bij wegen met onderbrekingen.
Ik vraag me af of die verspringingen die we nu hebben tot echt grote problemen gaat leiden. De verspringingen worden alleen wel wat zichtbaarder dan dat ze nu zijn, maar of dat erg is?
Je hebt toch ook wegen waar de kilometering weer de andere kant oploopt, en waarden die meerdere keren voorkomen? Of is dit inmiddels allemaal opgeschoond?
In Duitsland heb je bijv. 4 keer km 81 op de A1, dat zou natuurlijk niet werken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 21:10

Vinny schreef:er zijn knooppunten geweest die een afritnummer hadden gekregen (Knooppunt Rottepolderplein-zuid).
Een korte tijd heeft er bij Rotterpolder ten onrechte een bord "afrit 8" gehangen. Dat was gewoon fout, want afrit 8 bestond ook al verderop.
Ik ken geen knooppunten met afritnummers. (En dan heb ik het niet over knooppunten die later afrit genoemd zijn, zoals Lindenholt, of geïntegreerde knooppunt/afritten, zoals de genoemde Zurich, Kleinpolderplein en Vaanplein.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 21:16

marcel schreef:Je hebt toch ook wegen waar de kilometering weer de andere kant oploopt, en waarden die meerdere keren voorkomen? Of is dit inmiddels allemaal opgeschoond?
Op de A73 loopt de kilometrering in de andere richting als de afritnummering (maar daar die ik het probleem niet zo van).
Er zijn volgens mij geen stukken snelweg in Nederland meer met hetzelfde wegnummer én dezelfde hectometerwaarde. Daar hebben hulpdiensten wel voor gezorgd.

Ik heb het idee van afritnummers-op-de-km-waarde ooit wel eens voorgelegd aan "gewone" mensen (niet-wegenfreaks) en toen vond iedereen dat een onlogische en niet te begrijpen oplossing.
"Na afrit 15 hoort gewoon afrit 16 te komen." Nou ja, of 14 dan. Of 15a. Of 14a. Of 14b. Maar dat vond men dus allemaal véél logischer dan dat 4 kilometer verderop afrit 19 zou volgen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie