Afritnummering N-wegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Afritten A/N31

Bericht door boe! » do 31 jan 2013, 21:48

Vinny schreef:Het vreemde is eigenlijk de situatie in Amersfoort waar afrit 5 wel overal wordt aangegeven op de N 221. Wellicht is dat nog overgebleven uit de tijd dat de weg bewegwijzerd was als de A 28.
Dit is inderdaad een relikwie uit het verleden. Het afritnummer staat overigens nog steeds op het bord.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritten A/N31

Bericht door Vinny » do 31 jan 2013, 22:07

Ik negeer afritnummering trouwens in zijn geheel. Ik navigeer op wegnummer en bestemming. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door marcel » do 31 jan 2013, 23:01

harry schreef:Ik heb het idee van afritnummers-op-de-km-waarde ooit wel eens voorgelegd aan "gewone" mensen (niet-wegenfreaks) en toen vond iedereen dat een onlogische en niet te begrijpen oplossing.
"Na afrit 15 hoort gewoon afrit 16 te komen." Nou ja, of 14 dan. Of 15a. Of 14a. Of 14b. Maar dat vond men dus allemaal véél logischer dan dat 4 kilometer verderop afrit 19 zou volgen.
Toch zijn er genoeg landen die een systeem met afstanden gebruiken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 23:31

^^ Inderdaad. En zelfs er toe overgaan. Mijn genoemde discussie was naar aanleiding van een Amerikaanse staat die was overgegaan op afstands-afritnummers (in mijlen).
Afbeelding
(Pennsylvania, 2005. Let op het bordje "OLD EXIT 2". Deze foto is 7 mijl vanaf de staatsgrens genomen. :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Afritten A/N31

Bericht door Sophie » vr 01 feb 2013, 0:45

Goede oplossing.
Men kann ook oplossingen vinden voor niet-bestaande problemen:
Afbeelding
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door Palance » vr 01 feb 2013, 6:43

harry schreef: Ik ken geen knooppunten met afritnummers. (En dan heb ik het niet over knooppunten die later afrit genoemd zijn, zoals Lindenholt, of geïntegreerde knooppunt/afritten, zoals de genoemde Zurich, Kleinpolderplein en Vaanplein.)
Afrit 15 op de A1 :mrgreen:
harry schreef:Ik heb het idee van afritnummers-op-de-km-waarde ooit wel eens voorgelegd aan "gewone" mensen (niet-wegenfreaks) en toen vond iedereen dat een onlogische en niet te begrijpen oplossing.
Het is maar de vraag of die steekproef relevant genoeg was. Maar goed, afgezien daarvan, het is bijna logisch dat mensen dat zeggen, omdat we hier een ander afritsysteem kennen, en verandering is lastig. Als je mensen voorlegt om voortaan witte borden op snelwegen te gebruiken, het snelwegnummer in een gele letters op een blauwe achtergrond, is de kans ook zeer groot dat, afgezien van je relevantie van je steekproef, een groot deel het onlogisch en niet te begrijpen vindt. Of als je voorlegt dat wij het imperiale stelsel invoeren, dan zal de weerstand nog groter zijn, omdat men dat niet logisch vindt ten opzichte van ons metrieke stelsel.

Kortom, dat ligt m.i. eerder aan wat je gewend bent, dan aan veronderstelde logica.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Afritten A/N31

Bericht door Chris » vr 01 feb 2013, 16:37

Palance schreef:Kortom, dat ligt m.i. eerder aan wat je gewend bent, dan aan veronderstelde logica.
Inderdaad. Een Brit of Italiaan vindt hun bewegwijzering geweldig terwijl mensen uit andere landen dat meestal niet vinden. Europeanen vinden Amerikaanse bewegwijzering meestal niks, en vaak is dat andersom ook.

De valkuil van gewenning is dat men niet meer open staat voor verbetering. Dan krijg je de "we doen dit al 50 jaar zo dus waarom zouden we het veranderen" attitude. Wat ik links en rechts op fora lees vinden Amerikanen Clearview en staande pijlen maar niks. Dat wordt nu gefaseerd ingevoerd in sommige staten. Alhoewel objectief te meten is dat deze veranderingen een verbetering zijn, wordt het toch vaak afgeschilderd als een verslechtering. Ik lees zelfs over lui die terug willen naar button-copy (dat zijn borden met reflecterende puntjes rond de letters).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door marcel » za 02 feb 2013, 11:14

Chris schreef: Inderdaad. Een Brit of Italiaan vindt hun bewegwijzering geweldig terwijl mensen uit andere landen dat meestal niet vinden.
Precies daar dacht ik ook aan.

Wat betreft aanpassingen van afritnummers, het mooiste vind ik nog altijd het bord dat ik 10 jaar geleden op de A16 in Frankrijk zag: 's.v.p. bij alle afritnummers 29 optellen'. Helaas heb ik er geeen foto van.
Het was overigens bijna precies 10 jaar geleden: 1 februari 2003.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Afritten A/N31

Bericht door Willem » za 02 feb 2013, 11:17

Chris schreef: Een Brit of Italiaan vindt hun bewegwijzering geweldig terwijl mensen uit andere landen dat meestal niet vinden.
Het maakt dus niets uit wat je qua bewegwijzering verzint, als het maar logisch en consequent is. Dan wennen mensen eraan en functioneert het systeem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritten A/N31

Bericht door Vinny » za 02 feb 2013, 11:26

Een Italiaan die zijn bewegwijzering geweldig vindt? Dat is nieuw voor me.

Wel zijn er wat Italiaanse-bewegwijzerings-liefhebbers op het Zwitserse Autobahnen-forum actief. Maar bij mijn weten zijn dat gewoon Duitstalige Zwitsers...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Afritten A/N31

Bericht door boe! » zo 03 feb 2013, 13:27

Peter schreef:
Vinny schreef: De N 31 heeft trouwens helemaal geen afritnummering: https://maps.google.nl/maps?q=zurich+fr ... 11.97&z=16
Vandaar dat ik denk dat de afrit Zurich alleen vanaf de A 7 een nummer heeft gekregen.
Wel dus op de A31 (volgens hm-paaltjes, niet de borden) bij Zurich vanuit Harlingen. Maar dit is dan ook snelweg.
Op één bord is het afritnummer verwijderd. :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Afritnummering N-wegen

Bericht door Kaaiman » ma 17 mar 2014, 9:05

Uit een ander topic:
mavas schreef:Afritnummering op N-wegen zou alleen weergegeven worden als de N-weg deel uitmaakt van een nationale stroomweg, dus bv de N50 die aansluit op de A50, of de N2 die tussen 2 delen van de A2 loopt, etc.
Een N11 en een N33 zouden daar dus niet voor in aanmerking moet komen volgens de richtlijn bewegwijzering.
Mark schreef:Maar zowel de N11 als N33 verbinden wel weer 2 autosnelwegen en zijn vrijwel ongelijksvloers uitgevoerd, dus afritnummering is imo wel wat voor te zeggen.
RSK schreef:Ben het met deze opmerking wel eens, ook om andere redenen. Bijvoorbeeld de gezellige metropool Bodegraven heeft 2 afritten langs de N11. Je zit nu toch altijd met aanduidingen als Noord/Zuid/Centrum die vaak verwarrend door elkaar gebruikt worden. 'Afrit 6 en 7' is een stuk minder ondubbelzinnig.
De N7, N15, N32, N33 en N50 zijn inmiddels reeds voorzien van afritnummering. De N11 en N31 zijn wat dat betreft de grote afwezigen. In de toekomst zou wat mij betreft ook de N62 in aanmerking mogen komen (die weg wordt misschien ook rijksweg en wordt i.i.g. 2x2 ongelijkvloerse autoweg).

De N50 is een uitzonderingetje met de gelijkvloerse aansluiting voor VZP Zalkerbroek en de enkelbaans gedeelten, al is er nog steeds de ambitie om deze weg uit te bouwen tot volwaardige autosnelweg.
TOEVOEGING
Zie commentaar volgend bericht... :facepalm:
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 17 mar 2014, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritten A/N31

Bericht door Peter » ma 17 mar 2014, 11:08

^^ Grote afwezigen (N11 en N31 met NBA) bedoel je. De N31 komt vast ook aan de beurt, zodra de Haak (zo goed als) klaar is. Drachten-Leeuwarden heeft goeddeels ouwe meuk. Bij Harlingen (of Zurich-Harlingen) zal men wel wachten tot het aquaduct klaar is over een jaar of 3-4.

Ik denk dat de N33 ten noorden van de A7 NBA-loos (en afritnummerloos) blijft. Past niet zo met linkse uitvoegers.

Bij de N31 ben ik wel benieuwd of straks ook de N381 afritnummers krijgt opvolgend aan de N31 of nieuwe telling. Ik denk het niet (provinciaal beheer).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Afritten A/N31

Bericht door Kaaiman » ma 17 mar 2014, 11:15

Ik ben wel benieuwd in hoeverre enkelbaans rijksautowegen zoals de N36 en N48 worden voorzien van afritnummering/NBNA. De eerste NBNA-borden zijn al gesignaleerd op de N48.

Ook de N50 heeft op het enkelbaans gedeelte al afritnummers, maar daar zijn duidelijke (doch financieel ongedekte) plannen voor latere uitbreiding tot autosnelweg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Afritten A/N31

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 mar 2014, 15:52

Peter schreef:Ik denk dat de N33 ten noorden van de A7 NBA-loos (en afritnummerloos) blijft. Past niet zo met linkse uitvoegers.
Ach, het kan wel. ;) Op de Spaanse A-7 zit een gelijkvloerse kruising met afritnummer: https://maps.google.nl/maps?q=algeciras ... 1,,0,-0.41

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Vinny » wo 19 mar 2014, 20:00

Genummerde gelijkvloerse kruisingen heb je ook op Texel. Met het afritsymbool is het wel buitengewoon apart te noemen, en m.i. tevens volkomen misplaatst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door harry » wo 19 mar 2014, 20:42

^^ Dat is geen verrassing, jij vindt een knooppuntsymbool voor een gelijkvloers knooppunt ook misplaatst. :)
(Maar ik ben het in dit geval met je eens.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door marcel » wo 19 mar 2014, 22:09

Rotonde met afritnummer in Noorwegen:
https://picasaweb.google.com/1141285805 ... 6215461170

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Coen Tunnel » do 20 mar 2014, 12:21

Vinny schreef:Genummerde gelijkvloerse kruisingen heb je ook op Texel. Met het afritsymbool is het wel buitengewoon apart te noemen, en m.i. tevens volkomen misplaatst.
Op de A-7 in Algeciras zijn twee gelijkvloerse kruisingen vlak achter elkaar, die beiden zijn opgenomen in de afritnummering. Ten noorden en ten zuiden van die kruisingen is de A-7 gewoon ongelijkvloers met afritnummering, en van de twee gelijkvloerse kruisingen heeft de meest noordelijke ook nog een tunnel van het noorden naar de haven en v.v., dus wordt het kruispunt voor afslaand verkeer in die richtingen niet gelijkvloers gepasseerd.

Gezien de zeer korte onderbreking van het ongelijkvloerse deel voor minder dan een kilometer, het wegnummer A-7 ook gewoon doorloopt, het feit dat beide gelijkvloerse kruisingen aan het begin danwel einde van een ongelijkvloers deel liggen en dat de kruisingen mogelijk nog eens ongelijkvloers worden gemaakt kan ik het wel begrijpen dat ze zijn opgenomen in de afritnummering. Het is een situatie die nou eenmaal weinig voorkomt.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door jms » ma 25 aug 2014, 14:58

Hoe zou er bij doortrekking van de nummering richting N381 moeten worden omgegaan met de aansluiting op de A28?

Edit: knooppuntje? ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Kaaiman » ma 25 aug 2014, 15:51

Ongenummerd. Het is tegenwoordig niet gebruikelijk om normale afritconstructies als knooppunt te bewegwijzeren. Die aansluiting zal dan enkel vanaf de A28 genummerd blijven.

Hoewel ik het nut van afritnummering wel inzie, betwijfel ik of provincies die ook invoeren voor hun ongelijkvloerse autowegen. De N381 zou wel een goede kandidaat zijn, omdat het een nogal lange (straks ongelijkvloerse) stroomweg betreft, net als de N34 en N62 zodra die geheel ongelijkvloers zijn. De N46 zou vandaag nog genummerde afritten kunnen krijgen.

Je zou kunnen doornummeren vanaf de N31. De afritten 31 t/m 38 kunnen toegekend worden aan het deel tussen de A7 en A28, en de nummers 39 t/m 42 aan het deel tussen de A28 en N34. De aansluitingen met de A28 en N34 blijven nummerloos vanaf de N381 gezien.

Overigens had de aansluiting A28/N381 wel ruimtereservering voor een klaverblad, maar inmiddels is het zuidoostelijke kwadrant volgebouwd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Peter » ma 25 aug 2014, 17:05

We hebben toch een paar semi-gelijkvloerse knooppunten als Hooipolder ? Of wat is "tegenwoordig" ? Of bedoel je N-op-A aansluitingen ?

Als de N381 afritnummer zou krijgen, dan zouden de twee aansluitingen op de A28 (en de N34) bij voorkeur hetzelfde nummer met a en b moeten krijgen, een beetje zoals het klaverblad Drachten nu op de A7. Maar geen nummer en geen knooppuntnaam is raar. Voor gelijkvloerse kruisingen met een linksaf EN rechtsaf op een kruising (zoals op de N11) kun je erover twisten, maar daar is nu wel een afritnummer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Ds79m » ma 25 aug 2014, 17:43

Een afritsymbool suggereert een afrit, dus zou ik eigenlijk altijd achterwege laten bij een gelijkvloerse oplossing.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 aug 2014, 18:13

Dat ligt aan de definitie. Als het 'afritsymbool' staat voor "aansluiting" dan zou deze ook bij gelijkvloerse kruisingen gebruikt kunnen worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Vinny » ma 25 aug 2014, 19:58

Wat mij betreft wordt het afritsymbool alleen gebruikt voor aansluitingen die ongelijkvloers zijn en waar de hoofdrichting conflictvrij verloopt, en het knooppuntsymbool alleen gebruikt voor aansluitingen die ongelijkvloers zijn en alle aansluitingen conflictvrij zijn. Voor in knooppunt verweven afritten gebruik je dan alsnog het afritsymbooltje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door harry » ma 25 aug 2014, 20:04

^^ De (enige) uitzondering vind je tegenwoordig op de N11 bij Alphen aan den Rijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Peter » di 26 aug 2014, 9:31

Maar ik acht de kans groot dat er meerdere gaan volgen, op wegen die grotendeels ongelijkvloers zijn, maar niet helemaal, zoals de N50 of N33 ten noorden van de A7. En dan zullen er wel provincies gaan meedoen ...

PS Is de A348 de enige provinciale weg met afritnummering ?. Als volledig gemeentelijke weg heb je de Bibeko Utrechtsebaan nog, ook al heet deze A12.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Vinny » di 26 aug 2014, 10:00

Volkomen nutteloze toevoeging, die afritnummers op gelijkvloerse rijkswegen en provinciale wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Rein » di 26 aug 2014, 10:16

^^ Eerlijk gezegd zie ik het verschil in nut niet tussen een ongelijkvloerse weg en een gelijkvloerse weg. Waarom zou het bij een ongelijkvloerseweg wel nuttig zijn en bij gelijkvloerse kruisingen totaal niet. :dontknow:

Niet dat ik er voorstander ben om afritnummering op gelijkvloerse wegen te gaan invoeren, maar ik wil graag begrijpen waarom afritnummering daar zo erg of onwenselijk is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » di 26 aug 2014, 10:35

^^ De N501 op Texel kent een vorm van afritnummering, neergezet door de gemeente. Voor ter plaatse onbekenden zeker een handige manier om zich te oriënteren op een lange doorgaande weg met veel op elkaar lijkende afslagen van ondergeschikt belang. Desalniettemin zeker niet iets voor alle N-wegen. Maar op lange N-wegen die grotendeels ongelijkvloers zijn heeft het in mijn optiek wel zin om te nummeren. Ik zou willen beginnen met de N-wegen met een lange-afstandsfunctie (N-nummers < 100) die al in meerderheid bestaan uit ongelijkvloerse aansluitingen. Of een aansluiting op zo'n weg gelijkvloers is of ongelijkvloers: voor de gebruiker heeft de aansluiting een vergelijkbare functie, zodat nummering dus ook gelijke toegevoegde waarde heeft. De ter plaatse onbekende weggebruiker c.q. de gebruiker van kaartmateriaal zal ook verwachten dat de aansluiting genummerd is. Het is tenslotte eenvoudiger als voorbereiding op een mogelijke toekomstige situatie waarin de gelijkvloerse aansluiting wordt omgebouwd naar een ongelijkvloerse.
Vinny schreef:Wat mij betreft wordt het afritsymbool alleen gebruikt voor aansluitingen die ongelijkvloers zijn en waar de hoofdrichting conflictvrij verloopt, en het knooppuntsymbool alleen gebruikt voor aansluitingen die ongelijkvloers zijn en alle aansluitingen conflictvrij zijn. Voor in knooppunt verweven afritten gebruik je dan alsnog het afritsymbooltje.
Als gezegd, een weggebruiker zal doorlopende nummers verwachten. Ik snap anderzijds ook jouw probleem wel met het afritsymbool in een situatie die er heel anders uitziet dan het symbool, net zoals ik je problem snap met knooppuntsymbolen op situaties die niet geheel conflictvrij zijn. Ik geloof echter niet in een oplossing waarin je voor vijf verschillende soorten aansluitingen vijf verschillende symbolen moet gaan gebruiken. Vijf symbolen voor aansluitingen van snelwegen en N-wegen zijn er drie of vier teveel, en het leidt gegarandeerd ook weer tot nieuwe discussies over situaties die weer net ietsje afwijken van een stereotype waarvoor dan ook weer een symbool zou moeten worden verzonnen. Natuurlijk dubbel wanneer een situatie ineens twee symbolen nodig blijkt te hebben. Het levert uiteindelijk in het algemeen de beste borden op om werkelijkheden sterk versimpeld weer te geven. Ook afritnummering zal moeten geloven aan die stilering.

Voor mijzelf is het hoe dan ook een van de redenen geweest om in mijn eigen fictieve systemen een zo neutraal mogelijke nummering van aansluitingen door te voeren. Als je geen symbool gebruikt, maar gewoon een nummer in een afwijkend vlak, bespaar je jezelf iedere discussie over mismatch tussen symbool en werkelijkheid. De ultieme stap zou bestaan uit nummeren van alle aansluitingen van autosnelwegen (en de voor nummering geselecteerde N-wegen), dus ook aansluitingen die nu als knooppunt buiten de nummering zijn gehouden. Dat is een verdure uiting van dezelfde neutraliteit waar je jezelf haarkloverij mee helpt besparen. Voor Nederland is dat helaas wel een gepasseerd station door in het verleden gemaakte keuzes.

Plaats reactie