Afritnummering N-wegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door harry » di 26 aug 2014, 23:14

Vinny schreef:Volkomen nutteloze toevoeging, die afritnummers op gelijkvloerse rijkswegen en provinciale wegen.
Volgens mij worden ze vooral ingevoerd om NBA-achtige serviceborden te kunnen plaatsen. Dingen als "Archeon [afrit] 2". Om de "gewone" wegwijzers wat behapbaarder te houden, ook bij gelijkvloerse kruisingen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Albaufstieg » di 26 aug 2014, 23:24

Het lijkt me ook mogelijk dat als vervanging van de serviceborden bij gelijkvloerse kruisingen er een bord staat met ''volg route X?'' Als je op een gelijkvloerse kruising een verwijzing wilt plaatsen naar een bezienswaardigheid zoals het Archeon, kan er toch gewoon een bord staan met Archeon volg route 'X.' X staat dan voor het doel van de route waaraan het Archeon ligt.

Voor ongelijkvloerse aansluitingen is de afritnummering meer dan prima, maar voor gelijkvloerse aansluitingen zou ik graag normale wegwijzers willen zien. De borden die bijvoorbeeld op de ongelijkvloerse kruising van de N11 staan bij Alphen a/d Rijn, vind ik een onnodige en onduidelijke mix van oldschool en NBA. De kruising heeft een afritnummer, terwijl het alles behalve een afrit is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Peter » wo 27 aug 2014, 9:20

Maar het creeren van een gat in de afritnummering, wel er wel een afslag is, is ook verwarrend. Als de weg vrijwel geen gelijkvloerse kruisingen heeft (of hoogstens T-aansluingen zoals de N33 noord of de N34 in Drenthe), kan je natuurlijk de hele weg geen afslagnummers geven (zoals vroeger de N11 of N33), maar dat is wellicht een te zware tol.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Albaufstieg » wo 27 aug 2014, 9:56

Er hoeft natuurlijk geen gat te ontstaan in de afritnummering. Als we de N11 als voorbeeld nemen heeft de ongelijkvloerse aansluiting Alphen a/d Rijn-Centrum afrinummer 3, daarna volgt de gelijkvloerse aansluiting Alphen a/d Rijn-West, waar dan gewoon normale verkeersborden kunnen staan zonder afritnummering. Voor eventuele servicedoelen staan er dan ''volg route x'' borden. Na de gelijkvloerse aansluiting kan er wat mij betreft wel een NBA-afstandenbord staan.

De volgende aansluiting in de N11 is de ongelijkvloerse aansluiting Hazerswoude, deze zou dan het afritnummer 4 kunnen krijgen. Zo is er geen gat in de afritnummering, wordt men bij ongelijkvloerse aansluitingen prima geïnformeerd met NBA-borden en bij gelijkvloerse aansluitingen met mooie ONW-borden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » wo 27 aug 2014, 10:39

^^ Lijkt mij niet handig. De kans is verre van denkbeeldig dat het op de kortere termijn komt tot ongelijkvloerse ombouw van deze aansluiting en dan moet je weer een nummer 3a invoegen. Op de kaart is ook moeilijker te zien dat je een ongenummerde gelijkvloerse aansluiting nadert. Kijkend naar een serie genummerde aansluitingen zullen veel mensen concluderen dat op dit punt wel geen aansluiting tussen de N11 en het OWN zal bestaan.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Albaufstieg » wo 27 aug 2014, 13:23

Pino schreef:^^ Lijkt mij niet handig. De kans is verre van denkbeeldig dat het op de kortere termijn komt tot ongelijkvloerse ombouw van deze aansluiting en dan moet je weer een nummer 3a invoegen.
Dat zou ik persoonlijk niet heel erg vinden. Het is jammer dat het gat in de nummering dan zo gevuld moet worden, maar zowel in de oude als nieuwe situatie wordt er dan wel duidelijk bewegwijzerd. In de oude situatie is het duidelijk dat het om een gelijkvloerse kruising gaat, in de nieuwe situatie is het duidelijk dat het om een afrit gaat.

Afbeelding

Als op dit kaartje het nummer weggelaten zou worden er alleen de naam van de aansluiting zou staat, is het mij ook duidelijk dat het om een aansluiting naar het ONW gaat. Uiteraard zijn er andere kaarttypen waar het moeilijker gesymboliseerd kan worden, waardoor verwarring kan ontstaan. Op de weg zelf maakt de bewegwijzering wel duidelijk dat het om een gelijkvloerse kruising gaat en dit wordt dan ondersteund door navigatiesystemen.

Het plaatsen van een afritnummer bij een gelijkvloerse kruising zorgt bij mij juist voor verwarring.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 aug 2014, 14:54

Peter schreef:Maar ik acht de kans groot dat er meerdere gaan volgen, op wegen die grotendeels ongelijkvloers zijn, maar niet helemaal, zoals de N50 of N33 ten noorden van de A7. En dan zullen er wel provincies gaan meedoen ...
De N50 heeft al afritnummering, zelfs op het deel dat 1x2 is, alleen de aansluiting naar VZP Zalkerbroek op het 2+1-deel is gelijkvloers. Maar dat is dus een VZP, er is daar geen verbinding met het OWN en dus ook geen afritnummer. De aansluiting naar de Bomenweg is momenteel nog niet bewegwijzerd en ook niet genummerd, maar ik vermoed dat dat in de toekomst wel zal gebeuren als deze aansluiting volleding ongelijkvloers is gemaakt.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door jms » wo 27 aug 2014, 18:03

Zijn jullie het met mij eens dat een logisch gevolg van het Nederlandse afritnummeringssysteen is dat een kruising tussen twee wegen met afritnummering is dat deze kruising knooppuntstatus krijgt?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door RSK » wo 27 aug 2014, 19:06

Dat lijkt me inderdaad geen onlogische zet. Wat betreft het gat in de nummering op de N11 valt er natuurlijk nog wel meer af te dingen op die weg. Zo heeft men de nummering gebaseerd op de A4 en een eventuele doortrekking van het nummer N11 over de Rijnlandroute. Daar is men echter al voor de plaatsing van de borden van af gestapt. Ik had liever gezien dat voor elke (mogelijke) kruising/afrit een nummer was gereserveerd, te beginnen bij knooppunt Bodegraven. Het is toch een farce dat bij een gloednieuwe nummering al een suffix moet worden toegevoegd voor een afrit die er al 10 jaar ligt? Gewoon de afritten nummeren, en kruisingen pas na ombouw.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » wo 27 aug 2014, 19:16

Knooppunt staat in de richtlijn bewegwijzering gedefinieerd als een aansluiting tussen twee stroomwegen. Voor wegen die afritnummering kunnen krijgen bestaat vooralsnog geen vast criterium, terwijl trouwens ook de definitie van knooppunt vaak met voeten is/wordt getreden. Dus puur technisch bezien kan ik je stelling niet bevestigen. In de praktijk zal het wel vaak zo gaan, al ligt de N11 ook hier moeilijk: wel afritnummers, maar de aansluitingen tussen N11 en A4 en A12 geen knooppuntstatus zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Vinny » wo 27 aug 2014, 20:45

Rein schreef:^^ Eerlijk gezegd zie ik het verschil in nut niet tussen een ongelijkvloerse weg en een gelijkvloerse weg. Waarom zou het bij een ongelijkvloerseweg wel nuttig zijn en bij gelijkvloerse kruisingen totaal niet. :dontknow:

Niet dat ik er voorstander ben om afritnummering op gelijkvloerse wegen te gaan invoeren, maar ik wil graag begrijpen waarom afritnummering daar zo erg of onwenselijk is.
Het afritsymbool is ronduit verwarrend, het nummer niet noodzakelijk. Men heeft niet 20 jaar fout gereden omdat er op de N 11 geen afritnummers aangeduid stonden. Er zijn plaatsen waar het verkeer door allerlei oorzaken wel massaal verkeerd rijdt, en daar zou de energie dan ook op gericht moeten zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » wo 27 aug 2014, 21:29

Vinny schreef:Men heeft niet 20 jaar fout gereden omdat er op de N 11 geen afritnummers aangeduid stonden. Er zijn plaatsen waar het verkeer door allerlei oorzaken wel massaal verkeerd rijdt, en daar zou de energie dan ook op gericht moeten zijn.
Dat is een argument dat je in de vroege jaren '90 net zo makkelijk had kunnen inzetten tegen afritnummering in het algemeen. Hoewel men zich natuurlijk moet richten op black spots mag dat nooit een argument zijn om een algemene verbetering van de informatievoorziening in te voeren zonder dat weggebruikers hiervoor massaal fout hoeven te zijn gereden. Over de vraag in welke situatie afritnummers een voldoende verbetering zijn mag uiteraard getwist worden, maar laten we elkaar het drogargument over de afgelopen twintig jaar besparen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door captain007 » wo 27 aug 2014, 22:23

Ben zelf van mening dat men gewoon beter gaten had kunnen laten vallen en de gelijkvloerse kruisingen gewoon geen nummer had gegeven in het geval van de N11. Gaten in afritnummering komen ook in Nederland (en daarbuiten) voor dus dat is op zich geen reden om het niet te doen. Een weggebruiker zal het ook weinig uitmaken, want die weet vaak van tevoren al bij welk nummer hij/zij eraf moet (afritnummers zijn niet nuttig als je enkel op bewegwijzering rijdt zonder voorbereiding, dus daar ik ga er vanuit dat het enkel gebruikt wordt in combinatie met routebeschrijving/navigatie). Als de gaten niet te groot zijn is dat absoluut geen probleem, want de gebruiker controleert gewoon of het nummer al bereikt is of niet.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door verfmeer95 » wo 27 aug 2014, 23:30

^^ Als je er bij afrit 3 eraf moet, mist zo'n afrit 4 echt wel. Toen wij vroeger naar familie gingen reden we van Den Haag naar Driebergen, dus dat was de A12 afrijden. Dan weet je dat je afrit 20 moet nemen, en let je bij de afritten op waar je zit. Dat dan na afrit 18 afrit 19 ontbreekt, dan schrik je dat opeens afrit 20 komt. Hoewel ik weet dat er genoeg halve afritten zijn die een eigen afritnummer hebt, maar dit moet zo veel mogelijk moeten worden voorkomen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door marcel » wo 27 aug 2014, 23:32

Daarom zie je ook weleens borden dat een bepaald nummer ontbreekt, ik weet niet meer waar, maar ik denk in België of Duitsland.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door harry » do 28 aug 2014, 1:00

^^ In ieder geval op de ring van Antwerpen.
En in Nederland vroeger ook op de A10-Noord, toen de A10 nog de enige snelweg met afritnummers was, en afrit s117 nog ontbrak.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » do 28 aug 2014, 9:23

Antwerpen had inderdaad van die borden 'afrit 3' met een doorgestreepte 'afrit 2' eronder. Bij het naderen van afrit 3 werd je er dan voor het eerst mee geconfronteerd dat er geen afrit 2 was geweest. Volgens mij bestaan deze borden niet meer en zijn ze weggehaald toen de oude volledig groene borden met afritnummers zijn vervangen door witte borden waarop naast afritnummer ook de naam van de afrit staat. Men zal de toegevoegde waarde dus gering hebben geacht, mede gezien het feit dat ze in andere Europese landen evenmin gangbaar zijn.

Uiteraard is dit soort gedoe wel vaak aangehaald als reden om afritnummering in te voeren die gekoppeld is aan de kilometerwaarde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Coen Tunnel » do 28 aug 2014, 11:32

Pino schreef:Antwerpen had inderdaad van die borden 'afrit 3' met een doorgestreepte 'afrit 2' eronder. Bij het naderen van afrit 3 werd je er dan voor het eerst mee geconfronteerd dat er geen afrit 2 was geweest. Volgens mij bestaan deze borden niet meer en zijn ze weggehaald toen de oude volledig groene borden met afritnummers zijn vervangen door witte borden waarop naast afritnummer ook de naam van de afrit staat. Men zal de toegevoegde waarde dus gering hebben geacht, mede gezien het feit dat ze in andere Europese landen evenmin gangbaar zijn.
Die borden staan er nog steeds, in een nieuwe variant: https://maps.google.nl/?ll=51.246068,4. ... 41,,0,1.97

Overigens precies omgekeerd zoals jij beschrijft: bij afrit 1 wordt al aangegeven dat afrit 2 mist.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » do 28 aug 2014, 11:35

^^ Dat verklaart waarom ik het bord bij afrit 3 niet kon vinden 8-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » ma 21 dec 2015, 11:06

Vraag die bij me opkwam naar aanleiding van de discussie over de A4 op Skyscrapercity: de huidige A4 tussen Ypenburg en Delft is geopend in 1998. Ten tijde van de invoering van de afritnummers had je nog een inprikker vanaf Ypenburg die N4 heette. Was die voorzien van afritnummers of zijn de afritnummers daar pas ingevoerd met de verlenging van de A4 in 1998?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Peter » ma 21 dec 2015, 11:22

Volgens mij liep de N4 maar tot de Beatrixlaan, dus hoogstens PPP als afslag. Ik denk niet dat er afslagnummers waren, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker meer. Alles was "tijdelijk" aangelegd en de N4 zelf zal geen afslag zijn geweest van de A4 of A13 denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 dec 2015, 11:40

^^ Afgaande op topografische kaarten lag bij de Plaspoelpolder eerst nog een gelijkvloerse kruising. Daarna werd er een afrit aangelegd, waarna het gedeelte tussen KP Ypenburg en Plaspoelpolder A4 werd, maar het verlengde daarvan N4.

Op de topografische kaarten zijn geen afritnummers te vinden, maar het is aannemelijk dat de afrit Plaspoelpolder het afritnummer kreeg op het moment dat deze aansluiting werd geopend en de A4 tussen Ypenburg en Plaspoelpolder een feit was. Op dat moment was er dus geen sprake van een ongelijkvloerse aansluiting aan de N4; hooguit in de richting van de Beatrixlaan naar het Prins Clausplein, want het deel tussen Plaspoelpolder en de Beatrixlaan was volgens de kaart nog wel N4. Of vanaf de N4 het afritnummer stond aangegeven weet ik niet, maar op zich zijn dat soort situaties niet ongewoon. Afrit 21 van de N31 bij Marssum stond jarenlang als zodanig bewegwijzerd vanaf de N383, komende vanuit Leeuwarden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Mark » ma 21 dec 2015, 15:27

Foto's van wegwijzers met N4 zou sowieso leuk zijn. Ik heb van die periode nog nooit beelden gezien, behalve enkele beelden van het einde bij Rijswijk (zonder borden) op de Beeldbank.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Wouter N14 » ma 21 dec 2015, 16:16

^^ Op de Rijswijkse Beeldbank staat het foto uit 1985 met als enige nummer de E8 rechtdoor richting Den Haag-Zuid.
(Fotonummer 663)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Rene » ma 21 dec 2015, 16:17

Pino schreef:Vraag die bij me opkwam naar aanleiding van de discussie over de A4 op Skyscrapercity: de huidige A4 tussen Ypenburg en Delft is geopend in 1998. Ten tijde van de invoering van de afritnummers had je nog een inprikker vanaf Ypenburg die N4 heette. Was die voorzien van afritnummers of zijn de afritnummers daar pas ingevoerd met de verlenging van de A4 in 1998?
Knooppunt Ypenburg. Geen afritnummer aan de A13, geen afritnummer voor de Plaspoelpolder.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » ma 21 dec 2015, 17:29

Wouter N14 schreef:Op de Rijswijkse Beeldbank staat het foto uit 1985 met als enige nummer de E8 rechtdoor richting Den Haag-Zuid.
Ik herinner me zeker nog N4-schildjes op Knooppunt Ypenburg. Maar verder is het een weg die ik pas ben gaan gebruiken toen sprake was van een complete A4 tot aan de N470. Want daarmee was het een alternatieve route geworden naar Rotterdam of Schiedam. Heb dus total geen beeld bij hoe de weg er toen uitzag.

Wat de vraag op Skyscrapercity triggerde was trouwens vooral de vraag wat op de huidige A4 heeft gezorgd voor de sprong van afrit 14 Delft naar afrit 16 Vlaardingen-Oost. Mijn vlugge gedachte was dat ten tijde van de invoering van de afritnummering nog helemaal geen A4 tussen Ypenburg en Delft bestond en dat daarom dus ook het aantal afritten dat mogelijk tussen tussen Ypenburg en het Kethelplein zou komen te liggen onduidelijk was. Maar wellicht lag daaraan een heel andere wijsheid ten grondslag?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 21 dec 2015, 18:10

De afritnummering van de A4 komt nu wel heel erg toevallig gelijk uit met die van de A15 tussen Benelux en Vaanplein (afrit 18 en 19).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » ma 21 dec 2015, 18:18

^^ Vind je? Als je de Ring volgt, ga je van afrit 16 Vlaardingen-Oost naar 17a Pernis naar afrit 18 Heijplaat. Daar ontbreekt een afrit 17. En als je richting Europoort afslaat, ga je van deze zelfde 16 en 17a naar afrit 17 Hoogvliet en dan naar 16 Spijkenisse. Dat is alleen al niet logisch omdat je van oplopend weer terug gaat tellen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Mark » ma 21 dec 2015, 18:49

^^ Die situatie is recent veranderd, vroeger liep het wel in de pas (zie hier).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afritnummering N-wegen

Bericht door Pino » ma 21 dec 2015, 19:34

^^ Dat verklaart in ieder geval dat deel, en ik herinner me nu ook de discussie weer over continuïteit in de afritnummering tussen A4-A15-A29. Maar hier zit wel een kip-ei-kwestie in. Want de afritnummering van de A4 lijkt het basisgegeven te zijn geweest, waarvan men op de A15/N15 is gaan terugtellen. En de A29 loopt in die zin ook gewoon door waar de A15-nummering ter hoogte van het Vaanplein was gebleven. Dus dan zit je toch weer met de vraag waarom de A4 Kethelplein-Benelux dan de afritnummers 16 en 17 kreeg. Hadden ze daar 15 en 16 van gemaakt, dan had je én perfecte doorloop gehad met de A4 Ypenburg-Kethelplein zoals uiteindelijk gerealiseerd én had je de nummers van de A15 en de A29 gewoon eentje lager gemaakt dan nu het geval is. Er moet toch iets van samenhang hebben bestaan met de plannen om de A4 te completeren, maar waarom zou er dan één nummer teveel zijn gereserveerd?

Plaats reactie