Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » wo 21 mar 2018, 12:43

Binnenkort kan het weer vervangen worden, uit dit artikel begreep ik dat P+R Noorderhelling binnenkort gaat sluiten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 21 mar 2018, 20:45

harry schreef: di 20 mar 2018, 15:58 Misschien een bord op 450 meter of zo. Het hoeft wat mij betreft maar één keer aangegeven te worden; de afwijkende groene kleur trekt al aandacht genoeg voor wie het moet weten. Wat mij betreft nooit integreren met andere wegwijzers.
Op dusdanig korte afstand kan zo’n groene wegwijzer eigenlijk uitsluitend dienen als routebevestiging. Weggebruikers gaan zich dan niet echt meer aanpassen. Overigens denk ik dat 450 meter op veel stedelijke knooppunten nog best een uitdaging gaat zijn. Sorry dat zo hamer op punten als Amstel (vanaf A10 binnen- en buitenring), Oudenrijn (vanaf A2 Leidse Rijntunnel) of Ridderkerk (vanuit het noorden en westen). Er zijn natuurlijk veel knooppunten waarop het wél zal passen, maar de grote doorgaande routes splitsen van oudsher bij uitstek bij onze steden waar knooppunten en afritten elkaar kort opvolgen.

Als het dáár niet werkt, koop je weinig voor het feit dat je ze op Knooppunt Zurich wel kwijt kunt. Zelfs niet voor het feit dat je ze op Knooppunt Deil (waar tenminste nog twee E-routes kruisen) kwijt zou kunnen. Een mogelijk alternatief zou nog de Spaanse benadering kunnen zijn waar je de voorwegwijzer met afslaande doelen op grotere afstand ook los kunt plaatsen ergens in de laatste kilometers voor een knooppunt.
Pino schreef: di 20 mar 2018, 9:32waar afstandenborden op punten waar het wel uit kan leeg worden.
Hm... maar ook die zijn soms al overvol. Bovendien komen ze te snel op elkaar voor deze lange-afstandsinformatie. Misschien na ieder knooppunt één groen bevestigingsbord. Maar dus los van de andere borden.
Dat “soms overvol” moet toch eerder een uitvloeisel zijn van de huidige netwerkbenadering dan van aloude hoofddoel-einddoel-combinaties. Nou goed, op een paar stukjes dubbelnummering en ringweg na dan, waar we altijd al vrij volle rechtdoorborden hadden. Netwerkdoelen die niet in lijn liggen standaard terugbrengen naar deze groene borden voelt dan ook als het kind met het badwater weggooien. Hoogstens kunnen deze groene borden een plekje geven aan netwerkdoelen die nu bewegwijzerd worden maar wat overdreven aanvoelen, netwerkdoelen die door ruimtegebrek sneuvelen of op een andere manier zijn geslachtofferd in een Rijkswaterstaat-oekaze (ik laat de voorbeelden maar even achterwege). Voeg daar een klein zetje internationale doelen aan toe en je hebt wat te melden op de groene borden dat nu niet op blauwe borden staat of blauwe borden een beetje stom loopt te vullen - kortom, doelen die echt niet bij iedere afrit hoeven te worden herhaald.

Maar ik denk ook dat de problematiek die zou vragen om deze groene borden zich maar op enkele wegen concentreert. Slechts enkele stukken weg in Nederland bedienen meerdere netwerkverbindingen op een manier dat overvolle blauwe borden dreigen, en op maar enkele wegen kun je zinvol iets buitenlands toevoegen. Als de groene borden op de wegen richting Randstad zo’n beetje zouden eindigen met alleen aangeven welke kant je uit moet voor Amsterdam en Rotterdam, en ook voor veel snelwegen van de Randstad weg maar met moeite één groen doel kan worden gevonden (zelfs voor E-wegen: wat zou je bijvoorbeeld nog willen toevoegen op Deil komend uit Utrecht of Rotterdam?), vind ik wel dat je een flink circus aan het optuigen bent voor weinig toegevoegde waarde.

Dat doet dan ergens denken aan de regelborden die je altijd tegenkomt voor Italiaanse knooppunten. In het netwerk in de Povlakte voegen die best iets toe. Geraak je in de laars of anderszins verder naar buiten, dan worden die heel snel heel leeg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 22 mar 2018, 17:54

Snelwegfreak schreef: wo 21 mar 2018, 8:02 [RING[A16]Oost en [RING[A15]Zuid komt op mij heel erg onlogisch over. Na een paar seconden snap ik dat ze oost- en zuidkant van de ring bedoelen, maar op deze manier associeerde ik het als oostbaan van de A16 en zuidbaan van de A15
En je dacht zeker dat er op die rijbanen geparkeerd kon worden. :knetter: :)
nickdh schreef: wo 21 mar 2018, 11:27Wat het P+R bord betreft, is het geen idee om gewoon met rode kruisjes en gele / groene vinkjes te werken?
V = vrij en V = vol. De kleuren zijn niet onderscheidend genoeg, zeker als het dynamisch is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 22 mar 2018, 18:21

harry schreef: do 22 mar 2018, 17:54En je dacht zeker dat er op die rijbanen geparkeerd kon worden
Dat mag alleen jij. Om foto's te nemen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » vr 23 mar 2018, 14:55

Bij het vernieuwen van de borden op de A28 richting noorden is een slordig foutje gemaakt (wellicht communicatiefoutje met provincie...). Airport Groningen is van de afritborden naar een servicebord verplaatst, maar die staat voor de oprit van de N34 naar het weefvak van afrit Eelde. Wie via de N34 naar het vliegveld wil komt nergens een vermelding van het vliegveld tegen (of een symbooltje). Men had of een duplicaat van het servicebord op de N34 moeten zetten danwel deze herhalen na de oprit. Of gewoon WEL op de normale borden plaatsen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » vr 23 mar 2018, 17:40

Peter schreef: vr 23 mar 2018, 14:55Men had of een duplicaat van het servicebord op de N34 moeten zetten
Misschien komt die nog? Niet alle borden worden tegelijkertijd geplaatst.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 23 mar 2018, 18:20

JB81 schreef: En in noordelijke richting nu ook nieuw materiaal. Den Haag is verdwenen op het rechtdoor-bord bij Hendrik Ido Ambacht. Daar staat nu alleen nog Rotterdam.
Beeldmateriaal; dit is alle nieuwe zooi.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door nickdh op vr 23 mar 2018, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » vr 23 mar 2018, 18:55

Ik dacht dat die vrachtwagenverboden in o.a. de Drechttunnel afgeschaft waren, maar nu is die hier weer terug.

Overigens is dit niet de A59 bij Made ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » vr 23 mar 2018, 19:11

Ik vermoed dat als een Wegenforumlid in zijn eigen (al dan niet fictieve) systeem het onderste bord had ontworpen, hij (/zij) toch wel de nodige negatieve commentaren had gekregen met betrekking tot de windbelasting.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 23 mar 2018, 19:18

^^ Dat niet alleen. De A15 doelen kan je op z'n best zeer matig noemen. Gorinchem als enig oostelijk doel vind ik echt helemaal nergens op slaan. Europoort is logisch, maar Ridderkerk?? Kan dat niet op een volgbord komen te staan, waar nu het volgbord voor Amsterdam staat?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » vr 23 mar 2018, 19:20

Ridderkerk staat hier als bestemming van de A38.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » vr 23 mar 2018, 20:18

Ds79m schreef: vr 23 mar 2018, 19:11 Ik vermoed dat als een Wegenforumlid in zijn eigen (al dan niet fictieve) systeem het onderste bord had ontworpen, hij (/zij) toch wel de nodige negatieve commentaren had gekregen met betrekking tot de windbelasting.
Als een bestaand portaal een groot rechthoekig paneel aan kan, dan wordt dat zo ontworpen.
Als een bestaand portaal dat niet aan kan wegens windbelasting, dan krijgt het bord een L-vorm.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 23 mar 2018, 20:28

nickdh schreef: vr 23 mar 2018, 19:18 De A15 doelen kan je op z'n best zeer matig noemen. Gorinchem als enig oostelijk doel vind ik echt helemaal nergens op slaan.
Was op de oude borden niet anders, dat. De toegevoegde waarde van netwerkdoel (tevens voormalig einddoel) Nijmegen is ook vrij beperkt wanneer je van deze kant aankomt. De bezwaren bij Ridderkerk snap ik ergens wel, maar ook dat wijkt niet af van de oude borden.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » vr 23 mar 2018, 20:31

Rene schreef: vr 23 mar 2018, 20:18 Als een bestaand portaal een groot rechthoekig paneel aan kan, dan wordt dat zo ontworpen.
Als een bestaand portaal dat niet aan kan wegens windbelasting, dan krijgt het bord een L-vorm.
Waarom kan een bord niet standaard een L-vorm krijgen, geeft dat een extra kostenplaatje? Met een L-bord bespaar je ook weer blauwvlak en dus kosten.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 mar 2018, 20:36

Omdat een L-bord een absolute noodmaatregel is. Qua esthetica maar goed ook dat ze niet teveel worden toegepast.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 23 mar 2018, 20:45

^^ Kan dat alleen maar met je eens zijn, maar feit is dat best wel wat forummers (gezien discussies uit het verleden) L-portalen helemaal niet zo’n esthetisch drama vinden. Ergens is het toch een kwestie van smaak.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » vr 23 mar 2018, 21:03

Snelwegfreak schreef: vr 23 mar 2018, 20:36 Omdat een L-bord een absolute noodmaatregel is. Qua esthetica maar goed ook dat ze niet teveel worden toegepast.
Als het kosten uitspaart, kan het natuurlijk nog steeds wenselijker zijn. Al begrijp ik dat dit hier niet zo speelt.

Het is verder overigens wel een geluk dat je hier Hellevoetsluis of Bergen op Zoom nog niet nodig hebt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » vr 23 mar 2018, 21:55

BHJ schreef: vr 23 mar 2018, 20:31Waarom kan een bord niet standaard een L-vorm krijgen, geeft dat een extra kostenplaatje? Met een L-bord bespaar je ook weer blauwvlak en dus kosten.
De kostenbesparing in materiaal moet je in perspectief zien. De kosten van het plaatsen van het paneel zijn namelijk zeker niet minder. Denk verder dan louter oppervlak. De L-vorm is zoals Snelwegfreak al aangeeft louter een noodgreep, om bestaande portalen niet te hoeven vervangen. Een portaal kost namelijk een veelvoud van een bord.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » vr 23 mar 2018, 23:06

Tijdje terug ging het hier over de bewegwijzering bij Markiezaat. Vanmiddag gezien dat er werklichtmasten zijn geplaatst langs het weefvak ri Bergen op Zoom, dus mogelijk dat er met het geplande groot onderhoud dit weekend ook aan de bewegwijzering gewerkt gaat worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » za 24 mar 2018, 2:25

Dat hele knooppunt Vaanplein/Ridderkerk is natuurlijk de hel der bordenstructuren. Het is een van de ingewikkeldste knooppunten ter wereld. Waar ik mij altijd over heb verbaast zijn de doelen op het keuzemoment net voor Ridderkerk vanuit Gorinchem. Europoort en Den Haag voor de A16 zijn hier wel erg karig en Rotterdam is al niet meer terug te vinden, uitsluitend 'Ring Rotterdam'. Europoort is hierin het doel voor de A15 west en Den Haag het doel voor A16 noord. Ik mis hier eigenlijk een doel voor de A29 én A38, dus Zierikzee en S105. De beslissingsmomenten voor de A29 liggen al op Ridderkerk, dus waarom wordt het wegnummer daar niet al bewegwijzerd?

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 24 mar 2018, 7:44

^^ Ridderkerk vanuit Gorinchem wordt via de afrit HIA gestuurd, nog voor het knooppunt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » za 24 mar 2018, 12:31

Emil schreef: za 24 mar 2018, 2:25Rotterdam is al niet meer terug te vinden, uitsluitend 'Ring Rotterdam'.
Dat verandert dus als ook daar NBA wordt aangebracht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 24 mar 2018, 18:58

nickdh schreef: vr 23 mar 2018, 18:20
JB81 schreef: En in noordelijke richting nu ook nieuw materiaal. Den Haag is verdwenen op het rechtdoor-bord bij Hendrik Ido Ambacht. Daar staat nu alleen nog Rotterdam.
Beeldmateriaal; dit is alle nieuwe zooi.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201803 ... c83a16.jpg
Ik zag de oude meuk vanmorgen op een oplegger staan bij VZP Steenenhoek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » zo 25 mar 2018, 21:13

Pino schreef: vr 23 mar 2018, 20:45 ^^ Kan dat alleen maar met je eens zijn, maar feit is dat best wel wat forummers (gezien discussies uit het verleden) L-portalen helemaal niet zo’n esthetisch drama vinden. Ergens is het toch een kwestie van smaak.
Ik zie het probleem met een L-portaal totaal niet eerlijk gezegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Seat » di 27 mar 2018, 13:49

Het bord 'Amsterdam volg route Den Haag' kan worden verwijderd, zodra Amsterdam is toegevoegd op de borden bij het Terbregseplein.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 27 mar 2018, 19:30

In theorie staat dat er al. Althans, wel op de parallelbaan vanaf afrit 25.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door IQ[] » wo 28 mar 2018, 17:48

Palance schreef: vr 23 mar 2018, 18:55 Ik dacht dat die vrachtwagenverboden in o.a. de Drechttunnel afgeschaft waren, maar nu is die hier weer terug.
Er stonden kleine bordjes met rijstrookindelingen langs de weg incl. vrachtwagenverbod, terwijl het op de portaalborden was weggepopnageld.

In zuidelijke richting zijn nu ook de borden voor de Drechttunnel vervangen. Met idem nieuwe kantelwals voor vrachtwagenverbod. Nieuw is doel "Antwerpen": Antwerpen / Breda / Dordrecht staan nu op beide borden.

Edit: Antwerpen / Eindhoven / Breda / Dordrecht staan nu op beide borden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 28 mar 2018, 23:47

Waarom nou Eindhoven?? Breda voldoet 🤦🤦🤦
Svenlo

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » do 29 mar 2018, 9:01

^^ Je valt in herhaling ;)
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » do 29 mar 2018, 13:53

Het doel Eindhoven valt ook in herhaling :dyn_hyp:
Svenlo

Plaats reactie