Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos » di 17 apr 2018, 12:32

Volgens mij was inderdaad rood-op-wit, met of zonder fietssymbool, vroeger tamelijk standaard voor verwijzingen die golden als alternatief voor een snelwegroute.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 17 apr 2018, 16:53

Pino schreef: di 17 apr 2018, 0:08 Weet wel dat ik in de loop der tijd genoeg 'fiets'-verwijzingen (zonder tractor) heb gezien op blauwe wegwijzers die verwezen naar routes die open waren voor alle verkeer.
Uiteraard. Fietsbewegwijzering hoeft niet alleen over fietspaden te lopen. Andersom kun je wel eens een fietspad tegenkomen als je zo'n fietsroute volgt.

Rode fietsbewegwijzering is standaard toegankelijk voor fietsers en bromfietsers. Daarom staat het er expliciet bij als dat niet zo is:
Afbeelding
(Zanddijk en Middelburg dus ook voor bromfietsers, Oranjeplaat en Arnemuiden niet.)

Trouwens, volgens mij is er geen verschil in betekenis tussen een rood-witte vermelding op een "blauwe wegwijzer" en op een aparte fietswegwijzer.
In beide gevallen alleen fietsers en bromfietsers, tenzij anders vermeld.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 17 apr 2018, 17:40

^^ Als gezegd: ik heb nooit officiële teksten gezien die een bepaalde brede(re) betekenis geven aan rood-witte vermeldingen op een verder blauw bord. Maar mijn gedachte (die ik volgens mij toch meerdere malen op het forum heb zien langs komen) begint met de vraag waarom je überhaupt zo'n extra arm zou plaatsten wanneer je de boodschap toch alleen aan (brom)fietsers wilt geven. Zeker integreren in klassieke lichtwegwijzers moet toch een vrij kostbare grap zijn geweest, vergeleken met een mooi klein fiets-wegwijzertje plaatsen. Was dat dan het creëren van een tegenstelling, omdat fietsers verward zouden kunnen raken bij het zien van een groot blauw bord Doel Y [snelweg/autoweg-symbooltje] wanneer zijzelf naar een kleiner paaltje zullen moeten uitkijken? Aan het symbool zouden ze toch in ieder geval moeten kunnen zien dat de route bewegwijzerd op het blauwe bord voor hen niet beschikbaar is...

Uit dat laatste bord vind ik het trouwens niet instinctief duidelijk worden dat de vermeldingen op de middelste arm alleen voor de onderste arm gelden. Het lijkt me de enige logische interpretatie, maar dat soort dingen zou je toch op één arm willen hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 17 apr 2018, 18:31

Pino schreef: di 17 apr 2018, 0:08 ^^ Niet geheel hoe ik het heb begrepen, maar kan op dit punt niet naar enige bron/richtlijn wijzen. Weet wel dat ik in de loop der tijd genoeg 'fiets'-verwijzingen (zonder tractor) heb gezien op blauwe wegwijzers die verwezen naar routes die open waren voor alle verkeer.

Een andere leuke is een wit-rode vermelding zonder fiets of tractor-symbool. Inmiddels staat hier geen wit-rode vermelding Amsterdam meer, maar voor zover ik het kan zien kent deze route geen enkele restrictie voor niet-fietsers. Op het eerstvolgende bord dat je tegenkomt wanneer je dit bord volgde, kwam je ook weer Amsterdam tegen in wit-op-blauw. Alleen op dat punt is de meest logische route naar de Afsluitdijk gelijk voor langzaam verkeer en mensen die wel de snelweg op kunnen.
Grappig, op dat bord hebben ze het fietssymbooltje afgeplakt.
. Weet wel dat ik in de loop der tijd genoeg 'fiets'-verwijzingen (zonder tractor) heb gezien op blauwe wegwijzers die verwezen naar routes die open waren voor alle verkeer.
Dat is volgens mij oneigenlijk gebruik van de rood-witte wegwijzers. Het kan zijn dat de ANWB/Wegbeheerder op die manier een lacune probeerde te vullen tussen wegwijzers voor (brom)-fietsers en auto's en overig snelverkeer. Sowieso zijn interregionale doelen in sneltreinvaart verdwenen van dit soort wegwijzers, in ieder geval in Friesland. Je mag blij zijn als ze nog iets als Bolsward willen aangeven :nothanks:
(maar goed deze bespiegeling is inderdaad wat off-topic voor deze draad.

Ik bedenk me trouwens dat in het old-school systeem de bewegwijzering sowieso niet limitief was: een autosymbooltje gaf niet aan dat de de aangegeven route (gedeeltelijk) over autowegen of wegen met een gesloten verklaring voor langzaam verkeer liep en een fietssymbooltje ook niet dat de route via fietspaden verliep. Alleen dat er een splitsing bestond dat fietsers beter via route A en auto's beter via route B de bestemming konden volgen en dat er dus mogelijk, maar niet noodzakelijk sprake was van een beperking.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 17 apr 2018, 23:55

Pino schreef: di 17 apr 2018, 17:40Zeker integreren in klassieke lichtwegwijzers moet toch een vrij kostbare grap zijn geweest, vergeleken met een mooi klein fiets-wegwijzertje plaatsen.
In die tijd (en ja ja, die heeft deze oude man nog meegemaakt) was het heel ongebruikelijk dat er meer dan 1 wegwijzer(paal) op een kruispunt stond.
Vinny schreef: di 17 apr 2018, 18:31 een autosymbooltje gaf niet aan dat de de aangegeven route (gedeeltelijk) over autowegen of wegen met een gesloten verklaring voor langzaam verkeer liep en een fietssymbooltje ook niet dat de route via fietspaden verliep. Alleen dat er een splitsing bestond dat fietsers beter via route A en auto's beter via route B de bestemming konden volgen en dat er dus mogelijk, maar niet noodzakelijk sprake was van een beperking.
Precies.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 20 apr 2018, 10:39

harry schreef: di 17 apr 2018, 16:53 Trouwens, volgens mij is er geen verschil in betekenis tussen een rood-witte vermelding op een "blauwe wegwijzer" en op een aparte fietswegwijzer.
In beide gevallen alleen fietsers en bromfietsers, tenzij anders vermeld.
Zoals hier?:
https://goo.gl/maps/9qa4vkvG7qJ2
Hier in de omgeving zie je met name fietswegwijzers geïntegreerd in de bewegwijzering voor wegverkeer.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » ma 23 apr 2018, 18:25

Het Archeon schijnt niet genoeg bezoekers te ontvangen voor plaatsing op de bewegwijzering. Dit is eerder gemeld, maar nu met beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Zou zo’n stickertje voldoende reflecterend zijn? :nothanks:

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 23 apr 2018, 18:56

^^ Laat ze dan maar voor de kosten opdraaien van een volgbord in plaats van deze onzin.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 23 apr 2018, 19:36

Wauw. Dit is toch wel een dieptepunt van de Nederlandse bewegwijzering. Dit kan toch onmogelijk iemand lezen die met 100 km/h dat bord voorbij rijdt?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 apr 2018, 19:39

Jij gaat er vanuit dat dit legaal geplaatst is?
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 23 apr 2018, 19:46

^^ Ik ga nergens van uit totdat ik weet waarvan ik uit moet gaan. ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 23 apr 2018, 20:04

Afbeelding ?

Pijnpunt is dat het Avifaune wél wordt vermeld. Zij zitten net boven de grenswaarde, het Archeon er net onder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rein » ma 23 apr 2018, 20:29

Overigens zijn die Archeon stickers prima te lezen als je met 100 km/h op die weg rijdt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 23 apr 2018, 21:55

Wesso schreef: ma 23 apr 2018, 18:25Dit is eerder gemeld, maar nu met beeld.
Er zijn ook al eerder beelden op het forum langsgekomen.

Wat mij meer stoort is dat de Ring van Alphen tegenwoordig niet meer over de N11 loopt. En dat mensen bij bijv. de afrit Ring-Oost niet weten waar de rest van de ring zou moeten zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » di 24 apr 2018, 9:23

Hmm. Lijkt mij dat die Archeon stickers voor in de stad zelf gemaakt zijn. En dat iemand dacht, laat ik ze ook maar op de N11 gebruiken. Ik hoop dat ze verwijderd worden.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 03 mei 2018, 13:05

Nieuws over de Zeeuwse A58:
,,Op het hele stuk van Bergen op Zoom tot aan Goes worden borden aangepast of nieuwe neergezet'', vertelt woordvoerder Matthanja Schipper van de gemeente. ,,Het heien in de buurt van de nieuwe afslag was nodig voor het plaatsen van nieuwe portalen over de A58 waaraan verkeersborden komen te hangen. Dat zijn enorme constructies en daarvoor moet worden geheid. ... ,,We hebben deze maand nodig om nieuwe verkeersborden te plaatsen.
PZC, 3-5-2018

Tussen Markiezaat en Rilland zijn ze deze week ook bezig met bermonderhoud, misschien ook ter voorbereiding op de nieuwe bewegwijzering.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door EtienneM » do 03 mei 2018, 13:37

^^ Bij AGMI stond al het een en ander voor knooppunt de Poel (Verwijzingen naar de A256)

Afbeelding

(Zie bordtekening linksonder)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 03 mei 2018, 20:21

^^ Zo te zien is het nog een NBD-2016 sjabloon, wat garant staat voor iele wegnummers. 😔

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 03 mei 2018, 20:31

Je moet je bedenken dat hetgeen nu geproduceerd is tot een jaar geleden ontworpen kan zijn :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Sibren » za 05 mei 2018, 19:26

In de spoiler een paar dashcambeelden van de nieuwe bewegwijzering bij :KP: De Punt (A28-N34). Ik vind het zelf mooi en duidelijk geworden, en een leuke viering van het feit dat de aansluiting onlangs is gepromoveerd tot knooppuntstatus :)
SPOILER: TOON

Groningen -> Assen
Afbeelding
1. Vorkbord. De lege regel voor de rechtdoorgaande richting is waarschijnlijk een afgeplakte Utrecht.

Afbeelding
2. Portaalborden.

Afbeelding
3. Uitsmijter.

Assen -> Groningen
Afbeelding
4. Portaalborden.

Afbeelding
5. Uitsmijter. Merk op dat er geen bord meer voor de rechtdoorgaande richting is, terwijl dit voorheen wel het geval was.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 05 mei 2018, 20:12

Pino schreef: wo 04 apr 2018, 9:11Steenbergen/Tholen
Op de A4 vanuit Bergen op Zoom staat een interessant geel bord, dat er desondanks nogal definitief uitziet (maar wel vrij klein, dus wellicht eigen makelij). Er staat dat Steenbergen niet te bereiken is via {afritsymbool} Halsteren. Het vreemde is dat Halsteren niet op het afritbord staat en je Halsteren hier toch al gepasseerd bent. Daarom denk ik dat er iemand een echt uitziend bord heeft neergezet om zo verkeer van deze afrit naar Steenbergen om te leiden via de A4.

Vlak er na is er overigens nog zo'n geel bord met "Steenbergen-Centrum volg Steenbergen".

Is er wellicht ooit een verzoek ingediend om aan te geven dat men Steenbergen niet via de oude N259 wil hebben en nu het niet gelukt is iemand zelf iets heeft bedacht?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 05 mei 2018, 20:25

Sibren schreef: za 05 mei 2018, 19:26
SPOILER: TOON

Groningen -> Assen
Afbeelding
1. Vorkbord. De lege regel voor de rechtdoorgaande richting is waarschijnlijk een afgeplakte Utrecht.
Waarschijnlijk is Hengelo hier afgeplakt. Als het goed is verdwijnt Utrecht van de A28 boven Zwolle.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » za 05 mei 2018, 21:26

Idd. Hengelo

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Sibren » za 05 mei 2018, 22:50

Ah, natuurlijk. En logisch, dat sluit ook aan op de nieuwe bewegwijzering langs de N48 waar Hengelo nog was/is afgeplakt.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » zo 06 mei 2018, 21:22

Vanmiddag weer een typisch NBA-dingetje meegemaakt. Op de A1 tussen afrit 30 en knp. Buren zijn er nieuwe NBA-borden geplaatst met de nieuwe doelen Arnhem en Utrecht. Helaas wordt deze doelen bij knp. Azelo niet gecontinueerd. Naar mijn mening moeten deze doelen afgeplakt worden, zolang ze nog niet overal op de borden staan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 mei 2018, 22:36

Ik zag vandaag op de N322 een afstandenbord in NBA-stijl, precies aan het einde van de RWS-deel. Zaltbommel en Druten staan vermeld, met 37 resp. 8 km.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » zo 06 mei 2018, 22:58

^
Zaltbommel 37. Dat is een behoorlijke afstand voor een klein stadje.

Ik vind het op zich goed, dat de doelen niet zijn afgeplakt.
Regelmatig worden doelen namelijk veel te lang afgeplakt terwijl andere borden al zijn aangepast of vervangen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 mei 2018, 23:06

Steptimer schreef: zo 06 mei 2018, 22:58 ^
Zaltbommel 37. Dat is een behoorlijke afstand voor een klein stadje.
En zeker over OWN, waarbij de langere snelwegroutes (A50-A59-A2 via Den Bosch of A50-A15-A2 via Tiel) in filevrije omstandigheden ongeveer net zo snel zouden moeten zijn. Maar de N322 is ook in de spits doorgaans vrij van files, waar dat voor de A15 en A50 zeker niet geldt.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 06 mei 2018, 23:26

Zaltbommel is op Ewijk naar mijn weten altijd al bewegwijzerd via de N322. Lijkt mij ook een prima richtinggevend doel voor deze weg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 mei 2018, 23:38

^^ Klopt, het stond er altijd al komende vanaf de A73, maar niet eerder zo vroeg met een afstand vermeld.

Plaats reactie