Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 11 mei 2018, 10:20

^^ Terechte opmerking. Ouderwets 'één doel links van de weg, één doel rechts van de weg' zou uitgangspunt moeten zijn, maar we moeten het er helaas mee doen dat decentraal Nederland er tegenwoordig op staat dat alles afsluitend vanaf de snelweg staat bewegwijzerd, om er maar absoluut zeker van te zijn dat al het verkeer de voorkeursroutes pakt die men lokaal heeft uitgedacht. De discussie Mijdrecht / Vinkeveen van een tijdje terug, dat een plaats moest worden toegevoegd omdat weggebruikers anders het bedrijventerrein van die plaats niet zouden kunnen vinden, is ook tekenend. En Rijkswaterstaat laat zich, onder het motto van bestuurlijke samenwerking, gewoon keihard ringeloren tot op het punt dat een strakke en sluitende geleiding ondergeschikt is gemaakt aan het pleasen van lokale overheden.
Vinny schreef: do 10 mei 2018, 22:55Ik ben zelf een beetje allergisch voor het gebruik van windrichtingen op bewegwijzering omdat het voor de weggebruiker geen herkenningswaarde heeft. Rotterdam-Oost of Amsterdam-Noord bewegwijzeren is vergelijkbaar met alle VINEX wijken "Rijtjeshuizen aan de Sleur" noemen en alle afritten die dergelijke wijken bedienen zo noemen. In mijn ogen kun je veel beter met kenbare punten werken (herkenningspunten, "points of interests") zoals "station Centraal" of "Stadion Feyenoord", in het laatste geval mag "De Kuip" ook wel denk ik.
Bij Amsterdam hoor ik mensen nog steeds heel regelmatig spreken over de afritten RAI en Olympisch Stadion (die laatste soms ook als VU). In Rotterdam zou De Kuip vermoedelijk het enige echte herkenbare object bij een afrit zijn. Maar die afrit heet al Feijenoord, dus da's ergens wel genoeg ;) De Erasmus Universiteit zou ergens ook nog kunnen. Uiteindelijk gebruikt men in Rotterdam van oudsher de namen van de pleinen onderaan de afritten van de Ruit: Giessenplein, Schieplein, Kralingseplein, IJsselmondseplein etc. Omdat zelfs wijknamen bij dit soort grote steden al snel te generiek worden -denk aan een Rotterdam-Kralingen dat door drie afritten aan A16 en A20 wordt bediend- zou ook ik graag werken met herkenbare punten of anders een straat- of pleinnaam.

Overigens mag wat mij betreft op toeleidende wegen best met Amsterdam-Noord worden gewerkt, en daarmee zelfs wanneer je de ring op rijdt. Als het maar geen afritdoel wordt. Bij Parijs bestaat op enig moment ook een splitsing Paris-Est / Paris-Centre.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 16 mei 2018, 7:42

Ik ben er nog niet geweest, maar afgelopen nacht zijn ze begonnen met het plaatsen van de bewegwijzering op de A58 bij Goes.
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/snelhe ... ~ac797cca/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 16 mei 2018, 14:52

^
Ik zal straks eens kijken. Misschien kan ik een paar foto's maken.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » vr 18 mei 2018, 1:28

Knooppunt de Poel.
Afbeelding
Afslag Goes-Zuid
Afbeelding

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 19 mei 2018, 18:01

Rotterdam-Noord, Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn er komen te hangen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » za 19 mei 2018, 20:45

^^ De eerste twee borden tonen een beetje propperig. Iets teveel blauwvlak bespaard?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 19 mei 2018, 21:05

^^ Lange pijlen en wat langere doelen bovenaan; geeft altijd een wat propperig effect. Zie geen specifieke move om blauwvlak te besparen, uitgezonderd het in afwijking van het omklapprincipe bovenaan zetten van Rotterdam-Noord. Had men wel netjes omgeklapt, dan had Rotterdam-Noord onderaan moeten staan, waren daarvoor twee regels nodig geweest en was het bord hoger maar minder opgepropt geweest.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 19 mei 2018, 21:16

nickdh schreef: za 19 mei 2018, 18:01 Rotterdam-Noord, Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn er komen te hangen.
We wisten toch al wat er zou komen de hangen? Alleen de volgorde is iets anders:
Rene schreef: wo 09 mei 2018, 19:25
verfmeer95 schreef: wo 09 mei 2018, 16:34Ik ben wel benieuwd wat er rechtdoor gaat komen te hangen.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 15:22

Op de A6 bij Almere-Poort staat de N701 bewegwijzerd, schijnbaar al een jaar of 3. Maar dat nummer N701 komt vervolgens nergens terug. Niet onderaan de afrit, geen duidelijke bestemmingen voor die richting en de N701 zelf heeft ook geen aparte hectometerpaaltjes waarop dat nummer aangegeven zou kunnen staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 18:30

Zoals gemeld in het A28 topic, de aansluiting Epe is nu de aansluiting Nunspeet-Oost. De aansluiting Elspeet is nog niet hernoemd naar Nunspeet, de wegwijzers zijn daar ook nog niet zo oud. De aansluiting Lelystad is ook hernoemd naar Harderwijk, maar volgens mij is daar alleen het 1200 m bord aangepast.

Afbeelding
A28 Nunspeet-Oost-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Nunspeet-Oost-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Nunspeet-Oost-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Harderwijk-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Harderwijk-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 20 mei 2018, 21:17

Chris schreef: zo 20 mei 2018, 15:22 Op de A6 bij Almere-Poort staat de N701 bewegwijzerd, schijnbaar al een jaar of 3. Maar dat nummer N701 komt vervolgens nergens terug. Niet onderaan de afrit, geen duidelijke bestemmingen voor die richting en de N701 zelf heeft ook geen aparte hectometerpaaltjes waarop dat nummer aangegeven zou kunnen staan.
Dat nummer is inmiddels afgeplakt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 21:27

Op de A6? Vanmiddag nog niet...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 20 mei 2018, 21:32

Huh? Is het er weer afgevallen? Ik heb het trouwens over de richting Lelystad. Richting Amsterdam ken ik de borden niet zo goed, want ik heb er geen foto van. ;)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 21:33

Ik reed in de richting van Amsterdam vandaag (en ging er bij Almere-Poort af).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » ma 21 mei 2018, 12:17

Ik reed gisteren van Amersfoort richting Zwolle, en mij viel op dat op de NBA-norden van :KP: Hoevelaken zowel Zwolle als Groningen wordt aangegeven, maar op alle nieuwe NBA-borden verder langs de A28 stond alleen nog Zwolle. Persoonlijk vind ik het wel een gemis dat op dit stuk niets achter Zwolle werd aangegeven, alsof de A28 stopt bij Zwolle. Voor veel richtingen is Zwolle ook geen logisch knooppunt qua afslaande richtingen, eigenlijk alleen voor Emmeloord.

Het toevoegen van Groningen zou meteen de richtingen Meppel, Hoogeveen, Assen en als verderop afslaande richtingen impliciet ook Emmen en Heerenveen/Leeuwarden afdekken en daarmee meer recht doen aan het verdere verloop van de A28 na Zwolle.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » ma 21 mei 2018, 12:39

Chris schreef: zo 20 mei 2018, 18:30 Zoals gemeld in het A28 topic, de aansluiting Epe is nu de aansluiting Nunspeet-Oost. De aansluiting Elspeet is nog niet hernoemd naar Nunspeet, de wegwijzers zijn daar ook nog niet zo oud. De aansluiting Lelystad is ook hernoemd naar Harderwijk, maar volgens mij is daar alleen het 1200 m bord aangepast.
Heel leuk en aardig, echter is de streep achter 'Nunspeet' verkeerd geplaatst. Deze hoort voor 'Oost' te staan.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mei 2018, 15:38

Kaaiman schreef: ma 21 mei 2018, 12:17 Ik reed gisteren van Amersfoort richting Zwolle, en mij viel op dat op de NBA-norden van :KP: Hoevelaken zowel Zwolle als Groningen wordt aangegeven, maar op alle nieuwe NBA-borden verder langs de A28 stond alleen nog Zwolle. Persoonlijk vind ik het wel een gemis dat op dit stuk niets achter Zwolle werd aangegeven, alsof de A28 stopt bij Zwolle. Voor veel richtingen is Zwolle ook geen logisch knooppunt qua afslaande richtingen, eigenlijk alleen voor Emmeloord.

Het toevoegen van Groningen zou meteen de richtingen Meppel, Hoogeveen, Assen en als verderop afslaande richtingen impliciet ook Emmen en Heerenveen/Leeuwarden afdekken en daarmee meer recht doen aan het verdere verloop van de A28 na Zwolle.
Op de A50 vanaf Eindhoven mist Zwolle nu juist bij het afstandsbord na :AS: Ravenstein. Nijmegen (dat er een paar kilometer verderop afgaat) en Arnhem (dat eigenlijk samen met Nijmegen een netwerkdoel is) staan daar als enige doelen op het afstandenbord. Ik vind dat ook wat mager. Je bent al bijna bij de regio Arnhem-Nijmegen en andere doelen zouden hier geen kwaad kunnen... zo vlak voor Nijmegen is Arnhem ook niet echt heel richtinggevend.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 21 mei 2018, 16:49

Chris schreef: zo 20 mei 2018, 18:30 Zoals gemeld in het A28 topic, de aansluiting Epe is nu de aansluiting Nunspeet-Oost. De aansluiting Elspeet is nog niet hernoemd naar Nunspeet, de wegwijzers zijn daar ook nog niet zo oud.
De kans bestaat dat het in de nabije toekomst anders wordt.
:AS: 14 Nunspeet-West
:AS: 15 Nunspeet

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » ma 21 mei 2018, 16:51

Gezien de dichtheid aan afslagen in Nederland is het de vraag of een afstandenbord wel na elke afslag nodig is, of pas om de x afslagen (afhankelijk van de afstand tussen afslagen).
Anders krijg je het idee van "Rotterdam 30", "Rotterdam 28", "Rotterdam 26", etc. Dat schiet niet op.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mei 2018, 16:55

^^ Maar in het oude systeem staat ook een afstandenbord bij elke afslag, alleen dan op 300 m voor de afslag. Tenzij er de ruimte niet is, en daarmee wijkt het nieuwe systeem niet af: dan wordt het afstandenbord ook weggelaten. Bij twee aansluitingen vlak achter elkaar staat alleen na de laatste aansluiting een afstandenbord.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » ma 21 mei 2018, 16:59

^^ Ook daarbij had ik al het idee dat er wel eens een afstandenbord overgeslagen kan worden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » ma 21 mei 2018, 17:11

^^ Wat is voor jou een goede afstand tussen afstandenborden?
Een gemiddeld halfklaverblad is van begin uitvoegstrook tot einde invoegstrook al zo'n 1000 tot 1200 meter lang, een Haarlemmermeeraansluiting gaat al naar de 1500 meter. De minimumafstand tussen aansluitingen zonder weefvak (waar ze al worden weggelaten) is dus al snel 3 km.
Als je bedenkt dat er genoeg weefvakken in Nederland zijn zit je met de huidige regels al snel op zo'n 5km gemiddeld.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Groningen » ma 21 mei 2018, 18:05

Kaaiman schreef: ma 21 mei 2018, 12:17 Ik reed gisteren van Amersfoort richting Zwolle, en mij viel op dat op de NBA-norden van :KP: Hoevelaken zowel Zwolle als Groningen wordt aangegeven, maar op alle nieuwe NBA-borden verder langs de A28 stond alleen nog Zwolle.
Klopt, pas bij KP Hattemerbroek verschijnt Groningen weer. Afgeplakt is Groningen ook niet, want ruimte op de borden die je noemt is er niet: het wegnummer en Zwolle passen er op en dat is het. Op de oude die her en der nog staan staat zowel Groningen als Zwolle.

Ben het wel met je eens dat het nu lijkt alsof Zwolle het eind van de wereld A28 is, terwijl dat uiteraard Groningen is (en alles ten noorden van Zwolle).

In dit bericht heb ik heel erg het gevoel alsof ik over mezelf in de 3e persoon praat. :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 21 mei 2018, 21:20

Willem schreef: ma 21 mei 2018, 16:59Ook daarbij had ik al het idee dat er wel eens een afstandenbord overgeslagen kan worden.
Ik snap die gedachte ergens wel, maar uiteindelijk ben ik ongetwijfeld niet de enige weggebruiker die heel veel afstandenborden gewoon langs zich heen laat schieten. Als je dan besluit dat het wel een aardig moment is om te kijken hoe en wat, is het wel zo prettig om te weten dat je in principe na iedere afrit een afstandenbord zult vinden (en dat dat alleen niet zo is bij kort opeenvolgende afritten, waardoor je bij het ontbreken van een bord na afrit 1 nog altijd zult weten dat het bord na afrit 2 nooit ver weg is). Ik vind dat prettiger dan om de paar afritten of met een vaste interval van iedere tien of vijftien kilometer. Daar komt nog bij dat het afstandenbord ook routebevestiging geeft aan degenen die net de autosnelweg op zijn komen rijden.

Europees bezien loopt Nederland hier ook niet enorm uit de pas, terwijl de afstand tussen twee Nederlandse afritten door de bank genomen niet heel veel kleiner is dan die tussen twee afritten in de ons omringende buitenlanden. Frankrijk en andere zeer dunbevolkte landen/streken zijn eerder de uitzondering dan de regel in West-Europa.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 21 mei 2018, 21:24

Gewoon het oude systeem van een rechtdoorbord met een control city voor de aansluiting. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 21 mei 2018, 21:25

^^ Met het drama van het bewegwijzeren op netwerkniveau in dit land zou je er bijna weer naar terug verlangen. Toch sta ik achter de keuze voor afstandenborden na de afrit, waarop je meer informatie kwijt kunt dan je voor de afrit zou moeten willen geven.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 21 mei 2018, 21:33

^^ Met een goede uitvoering had bewegwijzering op netwerkniveau best een succes kunnen zijn, ware het niet dat de uitvoering waardeloos is en NBA eigenlijk alleen wordt uitgerold op autosnelwegen, terwijl op bepaalde doorgaande autowegen ook best nba kan worden geplaatst.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 21 mei 2018, 21:38

Pino schreef: ma 21 mei 2018, 21:25 ^^ Met het drama van het bewegwijzeren op netwerkniveau in dit land zou je er bijna weer naar terug verlangen. Toch sta ik achter de keuze voor afstandenborden na de afrit, waarop je meer informatie kwijt kunt dan je voor de afrit zou moeten willen geven.
De rechtdoorborden stonden altijd 300 meter voor de uitrit. Als je informatie nodig had kon je het bord simpel terugvinden. Als je de informatie niet nodig had of alleen voor bevestiging kon gebruiken was het ook eenvoudig te filteren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018, 21:38

Er is eens uitgerekend dat de gemiddelde afstand tussen aansluitingen in Nederland 3,3 kilometer bedraagt. Dat is inclusief knooppunten maar exclusief verzorgingsplaatsen. In Duitsland zat dat wel een stukje hoger, ik meen een kilometer of 7. Frankrijk is inderdaad niet representatief. Ik denk dat de meeste landen op niet-tolwegen wel tussen de 4 en 7 kilometer gemiddeld uitkomen. De UK misschien iets meer, in mijn beleving hebben de Britse motorways wat minder aansluitingen dan in Duitsland. Maar ik heb dat niet nagerekend.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » ma 21 mei 2018, 22:00

^^ Bij dat gemiddelde zitten ook stukken waar je helemaal geen afstandenbord tegen komt, zoals
A2 Best-West-Leenderheide (12 afritten, 20 km)
A4 Leidschendam-Delft (7 afritten, 12 km)
A10 (22 afritten, 32 km)
A20 Vlaardingen-Prins Alexander (10 afritten, 17 km).

Plaats reactie