Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 29 aug 2018, 14:10

Emil schreef: di 28 aug 2018, 23:27 Het zou wel een verbetering zijn als verduidelijkingen in plaatsnamen, zoals 'aan den Rijn', worden weggelaten als het geen toegevoegde waarde heeft. Praktisch iedereen noemt Koudekerk a/d Rijn gewoon Koudekerk. Zelfde geldt voor plaatsen als Loenen, Millingen of Nieuwerkerk. Die lange plaatsnamen maken de borden lelijk en onoverzichtelijk.

En zoiets doen we in Nederland al. Oude Pekela en Nieuwe Pekela worden door RWS bewegwijzerd als Pekela's.
Men heeft een paar decennia geleden juist Alphen gewijzigd in Alphen aan den Rijn omdat de weggebruiker het naambeeld niet herkende. Hetzelfde voor H. I. Ambacht dat tegenwoordig alleen voluit gespeld wordt.
Bij Beneden-Leeuwen is de overgang nu aan de gang: alleen Leeuwen (voor Boven en Beneden) wordt niet meer op nieuwe wegwijzers gebruikt.

Ikzelf heb een tijdje moeten wennen aan Avezaath, voordat ik doorhad dat het een verzamelnaam was voor Kerk-Avezaath en Kapel-Avezaath.

Maar bij plaatsen als Rijswijk en Valkenburg is het vrij zinloos om de provincienaam erbij te zetten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 aug 2018, 15:13

Je komt op een hellend vlak. Zeker bij grotere plaatsen. Alphen aan den Rijn of Bergen op Zoom moet je niet willen inkorten tot Alphen of Bergen.

Sowieso is het soms noodzakelijk, zoals bij Krimpen aan de Lek en Krimpen aan den IJssel. Het zou uitermate vreemd zijn om bv. Krimpen aan den IJssel te vermelden vanwege mogelijke verwarring maar bv. het nabijgelegen Capelle aan den IJssel in te korten tot Capelle omdat geen verwarring mogelijk is.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 29 aug 2018, 19:25

^^ Ook niet met het Kapelle in Zeeland? ;)

Anyways. Nieuw bord gespot op de A59 na :AS: Terheijden. Scherper kon ik het mede dankzij de weersomstandigheden niet krijgen.

Overigens is het op z'n minst curieus te noemen dat dit bord geen enkele plaats bedient die op het bord staat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » wo 29 aug 2018, 19:53

Emil schreef: di 28 aug 2018, 23:27 Het zou wel een verbetering zijn als verduidelijkingen in plaatsnamen, zoals 'aan den Rijn', worden weggelaten als het geen toegevoegde waarde heeft.
Laten we het in ieder geval niet afkorten - zoals de Duitsers doen - tot bv Nieuwekerk a/d IJ. Een Amsterdammer zou eens denken dat het een buitenwijk is ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » wo 29 aug 2018, 19:54

nickdh schreef: wo 29 aug 2018, 19:25Overigens is het op z'n minst curieus te noemen dat dit bord geen enkele plaats bedient die op het bord staat.
Nee? Wat dacht je van Roosendaal?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 29 aug 2018, 19:55

^^ Roosendaal wordt over de A16-A58 gestuurd bij Zonzeel. Niet over de A16-A17.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 aug 2018, 19:57

nickdh schreef:Overigens is het op z'n minst curieus te noemen dat dit bord geen enkele plaats bedient die op het bord staat.
Dat ligt meer aan het feit dat dit een weg is van niks naar nergens. Beetje gechargeerd, maar het is bepaald geen logische route langs meerdere grote plaatsen. Overigens is dit een bord volgens de nieuwe NBd-templates met de bordcodes in de bies in plaats van erboven, grotere interlinies en ruimere routenummervelden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 29 aug 2018, 20:04

^^ Alsnog. Dan had er formeel toch overal een streep onder de A59 gemoeten met A16 schildjes voor iedere bestemming? 🤔

En als je dat wilt voorkomen, zet dan gewoon iets neer in de trend van;

[A59]
Rotterdam 42
Dordrecht 25
---------------------------------
[A16] Roosendaal 31
[A16] Breda 15

De A59 loopt immers nog wel een stuk mee over de A16 die richting Rotterdam/Dordt gaat.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 aug 2018, 20:05

Ik vind beide van jouw voorstellen geen goed idee. Ik kan me goed vinden in de keuze het op deze manier te doen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 29 aug 2018, 20:10

^^ Dat van alle doelen voorzien van een schildje zou ik zelf juist niet doen i.v.m. verwarring. ;) Echter, linksom of rechtsom, in dit geval vrij letterlijk, kom je onherroepelijk op de A16 uit. Een vermelding zou dan toch wel op z'n plaats staan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » wo 29 aug 2018, 20:46

Je zou bij Roosendaal ook A58 kunnen zetten. Vanaf de A59 zit er op de A16 toch maar één afrit tussen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos » wo 29 aug 2018, 21:47

nickdh schreef: wo 29 aug 2018, 20:04 Rotterdam 42
Dordrecht 25
---------------------------------
[A16] Roosendaal 31
[A16] Breda 15
Ook zonder streep en A16-schildjes had men beter deze volgorde van doelen kunnen aanhouden. Nu oogt het vreemd dat de noordelijke bestemmingen na Zonzeel niet bij elkaar staan, en de zuidelijke evenmin.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 29 aug 2018, 23:31

nickdh schreef: wo 29 aug 2018, 19:25 Anyways. Nieuw bord gespot op de A59 na :AS: Terheijden. Scherper kon ik het mede dankzij de weersomstandigheden niet krijgen.

Overigens is het op z'n minst curieus te noemen dat dit bord geen enkele plaats bedient die op het bord staat.
Inderdaad, dat stond er wel. Het doel Zierikzee is hier verdwenen.
Zierikzee staat vanaf Zonzeel aangegeven(NBA). Ik vermoed dat dit in de toekomst de vroegste verwijzing zal zijn.

Opmerkelijk is het doel Roosendaal. Op de nieuwste NBA borden in Breda(A27) staat het plaatsvervangend netwerkdoel Bergen op Zoom in plaats van Roosendaal. Waarom staat hier geen Bergen op Zoom?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 aug 2018, 23:46

^^ Geen idee, maar Bergen op Zoom leeft sowieso al boven zijn stand als plaatsvervangend netwerkdoel terwijl de knooppuntfunctie zeer beperkt is, dus ik kan er niet rouwig om zijn. Daarnaast, hoe wou je Bergen op Zoom verwijzen? Naar Roosendaal hangt het nog van je bestemming af wat de beste route is vanaf hier, maar naar Bergen op Zoom is vanaf Zonzeel A16-A17-A58 via :KP: Klaverpolder vaak de ietwat snellere route, en naar mijn mening ook de fijnere route met meer delen met Vmax 130.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 aug 2018, 23:49

nickdh schreef: wo 29 aug 2018, 19:25 ^^ Ook niet met het Kapelle in Zeeland? ;)

Anyways. Nieuw bord gespot op de A59 na :AS: Terheijden. Scherper kon ik het mede dankzij de weersomstandigheden niet krijgen.

Overigens is het op z'n minst curieus te noemen dat dit bord geen enkele plaats bedient die op het bord staat.

Afbeelding
Vreemd dat daar Breda staat. Of wordt dat komende vanuit het oosten niet meer bij :AS: Terheijden aangegeven als doel voor de N285?

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » wo 29 aug 2018, 23:54

Eigenlijk mis ik Antwerpen, is nota bene een netwerkdoel. Breda is hier onzin, verkeer voor Breda is al via de N285 gereden.

[A16] Rotterdam 42 (ND)
[A16] Dordrecht 25 (HD)
----------
[A16] Antwerpen ?? (ND)
[A16] Roosendaal 31 (HD)

Wat ze ook hadden kunnen doen (even out of the box):

Zierikzee ?? (HD via A59)
---------
[A16] Rotterdam 42 (ND via A16N)
[A16] Dordrecht 25 (HD via A16N)
----------
[A16] Antwerpen ?? (ND via A16Z)
[A16] Roosendaal 31 (HD via A16Z)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 30 aug 2018, 0:17

Ik had dat bord al een tijdje op de foto, maar had niet door dat het nieuw was.
Een (iets betere maar verre van perfecte) foto:
Afbeelding
http://notab.outducks.org/nba/nba059w.html#nba_059w_069
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » do 30 aug 2018, 5:36

Coen Tunnel schreef: wo 29 aug 2018, 23:46 ^^ Geen idee, maar Bergen op Zoom leeft sowieso al boven zijn stand als plaatsvervangend netwerkdoel terwijl de knooppuntfunctie zeer beperkt is, dus ik kan er niet rouwig om zijn. Daarnaast, hoe wou je Bergen op Zoom verwijzen? Naar Roosendaal hangt het nog van je bestemming af wat de beste route is vanaf hier, maar naar Bergen op Zoom is vanaf Zonzeel A16-A17-A58 via :KP: Klaverpolder vaak de ietwat snellere route, en naar mijn mening ook de fijnere route met meer delen met Vmax 130.
Mee eens.
Ik ben ook niet echt enthousiast over het plaatsvervangende netwerkdoel Bergen op Zoom vanuit het oosten. Het is een bekend doel in de regio, maar kan het niet landelijk bekend noemen.

In dat opzicht is Roosendaal net zo richtinggevend.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 30 aug 2018, 6:49

Emil schreef: wo 29 aug 2018, 23:54Wat ze ook hadden kunnen doen (even out of the box):

Zierikzee ?? (HD via A59)
---------
[A16] Rotterdam 42 (ND via A16N)
[A16] Dordrecht 25 (HD via A16N)
----------
[A16] Antwerpen ?? (ND via A16Z)
[A16] Roosendaal 31 (HD via A16Z)
Of nog simpeler;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 8:42

Mensen, gaan we er nu echt voor pleiten om Zierikzee weer terug te laten komen op de A59 op zo'n grote afstand?

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 30 aug 2018, 9:04

^^ Omdat na Terheijden hoofddoel Breda vervalt en een nieuw hoofddoel nodig is langs de A59 zeg ik in dit geval, ja. De optie van Nick vind ik eigenlijk beter dan mijn twee verzinseltjes.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 9:35

^^ Waarom zou er per se een doel langs de A59 nodig zijn? :dontknow: Die snelweg loopt vanaf hier het niets in en het ca. 10.000 inwoners tellende Zierikzee bereik je vanaf hier met 5 TOTSO's (Zonzeel, Klaverpolder, Noordhoek, Sabina, Hellegatsplein), 3 dubbelnummeringen (met de A16, A17 en A29) en met 35 km N-weg aan het eind. Het is absoluut niet de moeite waard om hier te vermelden.

Je moet dit doel dan ook continu houden over die dubbelnummeringen, zoals op de A16 tussen :KP: Zonzeel en :KP: Klaverpolder. Onnodige bordvulling.

Doelen langs afslaande wegen zijn vanaf hier veel relevanter. Rotterdam en Dordrecht voor de A16-noord, Roosendaal voor de A16-zuid en in plaats van Breda is Antwerpen misschien een goede toevoeging. Maar Zierikzee hier, dat is nauwelijks relevant.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Seat » do 30 aug 2018, 9:53

Zierikzee is niet logisch omdat weinig verkeer daadwerkelijk die richting uitrijdt.
Het gros zal richting Dordrecht/Rotterdam of richting Roosendaal/Bergen op Zoom rijden.
Eigenlijk zou de A59 tussen Sabina en Noordhoek een ander wegnummer moeten hebben.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » do 30 aug 2018, 10:06

^^ Inderdaad. En dan de N59-N256 ook meteen omnummeren met een 2-cijferig nummer. En de resterende N59 Serooskerke - Zierikzee een 3-cijferig nummer.

(Ik heb wel wat nummeringsvoorstellen en -varianten, maar dat lokt hier alleen maar een offtopic nummeringsdiscussie uit.)

Dat zou betekenen dat je op de N256-N59 tussen KP De Poel en KP Hellegatsplein richting zuiden Goes moet bewegwijzeren en richting noord Rotterdam. Zierikzee is dan als knooppunt niet zo relevant meer.

Maar om op de A59 tussen KP Noordhoek en KP Sabina dan maar Goes te bewegwijzeren... Dan zou je dat alsnog via de A4 moeten doen, dus dat is niet richtinggevens voor verkeer naar de N59(-N256). Maar verder is Bergen op Zoom iets teveel uit de richting, Steenbergen te klein en te weinig knooppuntfunctie, Rotterdam te veel om de hoek... Succes dus! :geenlach:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 30 aug 2018, 10:16

Coen Tunnel schreef: do 30 aug 2018, 9:35 Je moet dit doel dan ook continu houden over die dubbelnummeringen, zoals op de A16 tussen :KP: Zonzeel en :KP: Klaverpolder. Onnodige bordvulling.
Dat wordt nu ook al gecontinueerd. Op Klaverpolder zijn Zierikzee en Roosendaal de afslaande doelen. Maar goed, ik heb mijn mening gegeven en zo bijster belangrijk is het nou ook weer niet om er eeuwig over door te discussiëren. :lol:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » do 30 aug 2018, 10:50

Als de N59 zou worden omgedoopt in een ander nummer hadden we dit gedoe ook niet meer. Liefst met een bak geld mee overdoen aan de provincie en hem grotendeels N256 noemen. Dan wil je nog steeds niet Goes als doel op Hellegatsplein (korter maar trager), maar hoef je hier pas Zierikzee te noemen (als bekendste van de kleine plaatsen). Sabina-Noordhoek zou je evt ook nog A56 kunnen noemen nu de verbindende schakel wel nooit zal komen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 30 aug 2018, 11:49

Wie wel eens in Spanje rijdt weet waarom het om systeemtechnische redenen hernummeren van wegen doorgaans geen goed idee is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 30 aug 2018, 11:59

^^ Ik rij bijna nooit in Spanje. Ik heb ook geen idee waarom het geen goed idee zou zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 30 aug 2018, 12:03

^^ Het zal er wel nooit van komen vanwege de kosten, maar ik zie ook het nadeel van het omnummeren van belangrijke wegen met hoge wegnummers tot lagere niet Waarom is de beheerder belangrijk voor een wegnummer?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 30 aug 2018, 12:12

Ik weet zeker dat als de A59 tussen Zonzeel en Noordhoek er had gelegen en de N59 minstens 2x2 was, er wel degelijk Zierikzee vanaf Hooipolder had gestaan. Dan had Roosendaal ook zeer waarschijnlijk over de doorgetrokken A59 en A17 gegaan, ben je van 2 dubbelnummeringen af en is er tenminste een geldige reden om die doelen juist te benoemen.

Plaats reactie