Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 08 sep 2018, 15:11

Voor sommige delen van Rotterdam zou ik dan toch echt de A12 volgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 08 sep 2018, 15:23

^^ Dat is in ieder geval wat ik denk bij het zien van de vermelding Rotterdam op Grijsoord. Vanaf De Liemers lijkt deA15 me wel de snellere route te worden. Het feit dat je de drukkere steden Arnhem en Utrecht vermijdt helpt dan ook wel. Misschien alleen voor Nesselande niet.

Groningen zou met vermeldingen vanaf Amsterdam en Zwolle nog steeds niet heel veel mogen klagen, ook wel vind ik dat op de A27 en op de A28 ten zuiden van Zwolle ten onrechte de keuze is gemaakt om het weg te laten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » za 08 sep 2018, 15:26

Zijn die super netwerkdoelen nu te vergelijken met de Franse klasse 5 bestemmingen? Van die steden die overal staan aangegeven waarvoor je vaak nog 2 of 3 verschillende snelwegen moet volgen?

Ik snap op zich de gedachte wel, het bewegwijzeren van verkeersstromen in plaats van alleen de richting van de fysieke snelweg / het wegnummer. Maar toch doet Utrecht op de A1 wat ongebruikelijk aan voor mijn gevoel.

Zoals dit soort volgborden.

Afbeelding

overigens wel een gruwelijk bord met 9 regels tekst...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 08 sep 2018, 15:51

Moeilijk. De Franse Categorie 5-bestemmingen zijn er deels om verkeer naar de verschillende landsdelen te geleiden. Ze symboliseren in die zin een regio, en dit is uiteindelijk ook waarom relatief kleine plaatsen als Clermont-Ferrand en Rouen in deze categorie zijn gebracht. Dit lijkt eerder op de functie van onze netwerkdoelen. Onze supernetwerkdoelen staan vrijwel buiten alle principes vanaf waar je een doel zou bewegwijzeren. Dat is een status die in Frankrijk zelfs Parijs niet heeft.

Route A1 Utrecht: hoe verzinnen ze het om daar geen doel in lijn voor te gebruiken?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 08 sep 2018, 16:01

Ja, Amsterdam staat daar ook aangegeven, dat kan je veel beter gebruiken.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » za 08 sep 2018, 17:20

Pino schreef: za 08 sep 2018, 15:51 Moeilijk. De Franse Categorie 5-bestemmingen zijn er deels om verkeer naar de verschillende landsdelen te geleiden. Ze symboliseren in die zin een regio, en dit is uiteindelijk ook waarom relatief kleine plaatsen als Clermont-Ferrand en Rouen in deze categorie zijn gebracht. Dit lijkt eerder op de functie van onze netwerkdoelen. Onze supernetwerkdoelen staan vrijwel buiten alle principes vanaf waar je een doel zou bewegwijzeren. Dat is een status die in Frankrijk zelfs Parijs niet heeft.
Waarom is er in Nederland niet gekozen voor een Frans-geïnspireerd categorieënsysteem. Dan hadden Amsterdam en Rotterdam in de hoogste categorie gezeten (zeg 6), met de netwerkdoelen in de categorie daaronder (zeg 5), en doelen áls Leeuwarden, Bergen op Zoom en Den Haag in de categorie daaronder (categorie 4), samen met een gedeelte van de netwerkdoelen misschien zelfs. En de overige hoofddoelen in verschillende categorieën daaronder. Als we dan ook meteen de buitenlandse doelen hadden gecategoriseerd was het geheel misschien iets logischer geweest. Maar goed, dat is in een ideale wereld. We zitten nu eenmaal vast aan de netwerkdoelensystematiek (met alle problemen van dien) bij NBA.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » za 08 sep 2018, 17:45

^^ Als iets uit de 228 pagina’s van dit topic duidelijk had moeten worden, dan is het toch wel dat de beleidsmakers niet al te veel interesse hebben in welk ander land dan ook dan Duitsland :lol:

Dat gezegd hebbend, vind ik het systeem van de netwerkdoelen prima. Soms zou wat aansturing met maatwerk beter zijn, zoals Zwolle/Eindhoven over de hele A50, en Hengelo als netwerkdoel is natuurlijk een misser, maar goed het basisidee is zeker niet slecht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 08 sep 2018, 18:20

petervdveen schreef: za 08 sep 2018, 8:07
mavas schreef:Dat is de uitzondering in Nederland, althans, volgens mij is het geen beleid om de volgende afrit aan te duiden als er een knooppunt volgt. In Ede gebeurt het bijvoorbeeld ook niet, en op diverse andere locaties ook niet.
Bij Hilversum is het wel zo.
Dat is alleen maar omdat Hilversum verschillende delen aan verschillende kanten van het knooppunt heeft liggen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 08 sep 2018, 18:23

Pino schreef: za 08 sep 2018, 15:23 ^^ Dat is in ieder geval wat ik denk bij het zien van de vermelding Rotterdam op Grijsoord. Vanaf De Liemers lijkt deA15 me wel de snellere route te worden. Het feit dat je de drukkere steden Arnhem en Utrecht vermijdt helpt dan ook wel. Misschien alleen voor Nesselande niet.
Ik denk eigenlijk dat alle Rotterdamse buurten ten noorden van de Maas via de A12 geleid kunnen worden, ook vanaf het nieuwe knooppunt. Verkeer hoeft dan niet nog eens een oeververbinding van Rotterdam te benutten maar zit dan gelijk aan de goede kant van het water. Een Rotterdam-Noord of Rotterdam-Zuid zou in dit stadium al behoorlijk bijzonder zijn. De splitsing Antwerpen en Antwerpen-Haven nabij Rotterdam komt daarbij in de buurt (als die ook als zodanig op de borden gaat verschijnen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 08 sep 2018, 21:10

^^ Sorry, maar al ruimschoots 120 km van tevoren te splitsen tussen Rotterdam-Noord en -Zuid op de bewegwijzering vind ik echt complete onzin.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 08 sep 2018, 21:18

Waarom?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 08 sep 2018, 21:20

Ik verwacht geen gesplitste verwijzing Rotterdam-Noord/Zuid. Als je ziet hoe nu al heel Rotterdam vanaf Grijsoord naar de A50 wordt geleid, kun je het wel uittellen. Het is echter zeker niet uniek, splitsen op zo'n afstand. Het zal niet veel schelen met de oude gesplitste verwijzing naar Amsterdam op Joure. En elders er nog wel meer te vinden, zoals de gesplitste verwijzingen naar Parijs rond Amiens (Ouest via A16, Est via A1) op een 150km van de stad of naar London bij Birmingham op een 180km (South&West via M40, rest via M1).

Kijkend naar wat onze navigatiesystemen tzt zullen zeggen: tegenover het vermijden van een Rotterdamse oeververbinding staat natuurlijk het vermijden van de drukke A12-passage van Arnhem en in wat mindere mate die van Utrecht. Anderzijds is ook de A15 niet helemaal probleemvrij, zeker ook met de hoeveelheid vrachtverkeer. Veel hangt, naast stadsdeel van bestemming in Rotterdam, wellicht af van de vraag op welk tijdstip van de dag je rijdt. Naast het precieze verschil in kilometers vanaf het splitspunt :KP: De Liemers. Ik kan nog niet echt inschatten hoe de verschillen in afstand eruit zullen zien.
Ds79m schreef: za 08 sep 2018, 17:45 Als iets uit de 228 pagina’s van dit topic duidelijk had moeten worden, dan is het toch wel dat de beleidsmakers niet al te veel interesse hebben in welk ander land dan ook dan Duitsland.
Dat geldt nochthans meer voor de lay-out dan voor de doelensystematiek. Die vind ik toch wel veel meer lijken op de Franse wijze van geleiding tussen Categorie 5-doelen cq landsdelen dan op de Duitse "hoofddoelen van eerstvolgende kruisende weg onder de streep." Dat het er wat anders uitkomt, komt dan eerder door de vrij matige uitwerking van het geheel in Nederland. Waarbij men zich wellicht ook onvoldoende heeft gerealiseerd dat tien netwerkdoelen kiezen op de kleinere schaal van dichtbevolkt Nederland een heel andere druk geeft op beschikbare bordruimte dan tien C5-doelen kiezen in veel groter en dunnerbevolkt Frankrijk.

Denk overigens dat het die twee factoren zijn die ook de reden zijn dat je in Nederland de gewone netwerkdoelen niet bewegwijzerd ziet op punten waar je nog 2 à 3 keer van wegnummer wisselt. Een laatste factor is het verloop van het Franse snelwegennet. In Nederland bestaan vrij rechtstreekse lijntjes tussen onze grotere steden cq netwerkdoelen. In Frankrijk gaat het zeker in het dunbevolkte midden anders. Routes van of naar een Nantes of Strasbourg lopen niet direct naar de andere grote steden, maar zijn aan geografie en verkeersvraag aangepast. Vaak houdt dat in: vaak meeliften op belangrijkere hoofdverbindingen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 08 sep 2018, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 08 sep 2018, 21:21

Palance schreef: za 08 sep 2018, 21:18Waarom?
Het heeft totaal geen nut. Op dit moment scheelt het 7 minuten op Zevenaar-Terbregseplein in het voordeel van de A12. Nu verwacht ik dat de nieuwe A15 zeker meer dan 7 minuten sneller zal zijn, dus dan is het zelfs voor Zevenaar-Terbregseplein in filevrije omstandigheden sneller om via de A15 te gaan. Dan lijkt het mij dus zwaar overbodig om Rotterdam-Noord via Utrecht te leiden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » za 08 sep 2018, 21:52

Pino schreef: za 08 sep 2018, 21:20 Ik verwacht geen gesplitste verwijzing Rotterdam-Noord/Zuid. Als je ziet hoe nu al heel Rotterdam vanaf Grijsoord naar de A50 wordt geleid, kun je het wel uittellen. Het is echter zeker niet uniek, splitsen op zo'n afstand. Het zal niet veel schelen met de oude gesplitste verwijzing naar Amsterdam op Joure. En elders er nog wel meer te vinden, zoals de gesplitste verwijzingen naar Parijs rond Amiens (Ouest via A16, Est via A1) op een 150km van de stad of naar London bij Alconbury (East via A14-M11, rest via A1).
We hebben wel degelijk een voorbeeld in Nederland. Antwerpen en Antwerpen-Havens op de Ring Rotterdam. Antwerpen wordt via A16 geleid en Antwerpen-Havens via de A29/A4.

Een splitsing tussen Rotterdam-Noord en -Zuid zie ik niet zitten. In de praktijk kun je Rotterdam en Den Haag al als een metropoolregio zien en is een verwijzing naar Den Haag in principe ook een verwijzing naar Rotterdam-Noord. De steden in de zuidelijke Randstad en noordelijke Randstad liggen dermate dicht op elkaar dat ik het niet nodig acht om op lange afstand twee steden in dezelfde regio te verwijzen. Rotterdam en Amsterdam is voldoende.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » zo 09 sep 2018, 0:28

In de regio zelf is Europoort al verworden tot netwerkdoel, dus dat lijkt mij niet eens zo gek om op grotere afstand ook toe te passen. Op De Liemers Rotterdam via de A12 en Europoort via de A15.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 09 sep 2018, 8:29

^^ Even een subtiele reminder dat Rotterdam nu ook via de A50-A15 wordt verwezen. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » zo 09 sep 2018, 10:31

We hebben wel degelijk een voorbeeld in Nederland. Antwerpen en Antwerpen-Havens op de Ring Rotterdam. Antwerpen wordt via A16 geleid en Antwerpen-Havens via de A29/A4.
Ik vind dat niet zo'n sterk voorbeeld eerlijk gezegd. Antwerpen-Havens is toch wel een heel ander gebied, vergelijkbaar met Schiphol en Amsterdam of Europoort en Rotterdam. Het uitsplitsen in richtingen is iets dat Rijkswaterstaat zo min mogelijk doet en dat lijkt me over het algemeen terecht. Ik vind dat nou net één van de sterkere kanten van het systeem: alleen uitsplitsen als er een significant verschil in keuzemogelijkheden bestaat waarbij het echt uitmaakt of je aan de noord- of zuidkant van de stad moet zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 sep 2018, 10:52

^^ We hebben natuurlijk ook nog de splitsing tussen Den Haag en Den Haag-Centrum bij :KP: Burgerveen, terwijl tot het kruispunt van de Utrechtsebaan met de Zuid-Hollandlaan de A4-A12 toch ook vaak sneller is dan de A44-N44-S101 die vanaf Wassenaar niet heel erg opschiet.

En we hebben bij :AS: Oosterbeek / :KP: Grijsoord nog de situatie dat Arnhem over drie richting wordt verdeeld: N224 voor Arnhem-Centrum, A50-N837 voor Arnhem-Zuid en A12 voor de rest (waarbij Arnhem-Noord vervolgens via de N784 gaat en de rest via de N325). Maar dat is wat dichter bij de stad.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 09 sep 2018, 21:10

Emil schreef: za 08 sep 2018, 21:52We hebben wel degelijk een voorbeeld in Nederland. Antwerpen en Antwerpen-Havens op de Ring Rotterdam. Antwerpen wordt via A16 geleid en Antwerpen-Havens via de A29/A4.
Is bekend natuurlijk (als het je interesseert: ik stelde ooit deze lijst op), maar bij de opmerking dat een gesplitste verwijzing op ruim 100 kilometer ongepast zou zijn, had ik even wat buitenlandse voorbeelden nodig.
Een splitsing tussen Rotterdam-Noord en -Zuid zie ik niet zitten. In de praktijk kun je Rotterdam en Den Haag al als een metropoolregio zien en is een verwijzing naar Den Haag in principe ook een verwijzing naar Rotterdam-Noord. De steden in de zuidelijke Randstad en noordelijke Randstad liggen dermate dicht op elkaar dat ik het niet nodig acht om op lange afstand twee steden in dezelfde regio te verwijzen. Rotterdam en Amsterdam is voldoende.
De gedachte dat je Rotterdam en Den Haag op zo'n grote afstand niet beide op de borden moet hebben, kan ik heel goed volgen. Je kunt wachten met de vermelding Den Haag totdat je hetzij dichterbij komt hetzij de richtingen Rotterdam/Den Haag uit elkaar gaan lopen. Maar in de huidige situatie is dat dus al op Grijsoord en over een paar jaar vermoedelijk op De Liemers. Dus dan is Den Haag logisch doel geworden, dat je dan inderdaad mag lezen als "ook Rotterdam-Noord." Uiterlijk bij Lunetten moet Rotterdam er dan weer op voor E30-verkeer, terwijl ik het vanaf pak 'm beet Ede ook wel weer een wat logischer A12-doel vind worden voor onder de streep.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 09 sep 2018, 23:03

^^ Daarom zei ik ook. De A12 is een uniek geval waarbij over een relatief grote afstand de snelste route naar twee steden binnen één metropoolregio via een andere route lopen. Naar mijn idee kun je dat beter opvangen met een volgbord dan Den Haag upgraden tot plaatsvervangend supernetwerkdoel, terwijl het binnen NBA zelfs slechts een hoofddoel is. Anders krijg je de situatie dat er vanaf De Liemers drie (plaatsvervangende) netwerkdoelen gecontinueerd moeten worden (Den Haag, Amsterdam en Utrecht) en theoretisch zelfs een tijdje Zwolle. Als je dan hier en daar ook nog lokale doelen wil bewegwijzeren dan blijft er geen ruimte over voor hoofddoelen.

Dennal
stadsweg
Berichten: 437
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » ma 10 sep 2018, 15:18

Emil schreef: za 08 sep 2018, 14:38 Ach ja, Groningen is vanaf 1 januari de vijfde stad van Nederland en wordt ook genegeerd op de A28, A27 en A50. Als je één lijn wil trekken dan hoort Den Haag niet thuis zo oostelijk op de A12. Rotterdam is prima als supernetwerkdoel voor zuidelijke Randstad en Amsterdam voor noordelijke Randstad.

Voor het keuzemoment voor knp De Liemers (A15 voor Rotterdam en A12 voor Utrecht/Amsterdam) zou je eventueel een 'Den Haag volg Utrecht' kunnen plaatsen omdat hier een zeldzame situatie ontstaat waarbij verkeer voor Den Haag of Rotterdam over grote afstand een andere route moet volgen.
Groningen zal de 6de stad worden, Eindhoven zit met 230.000 inwoners (na fusie met Nuenen +250.000) boven de 229.502 inwoners die de nieuwe gemeente per 1 januari zal hebben.

Maar zo kunnen we wel over elke plaats beginnen ;)
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » ma 10 sep 2018, 17:09

Maar Groningen is veruit de grootste stad van Noord-Nederland en dat bijt qua bewegwijzering nergens met Eindhoven wat 230 kilometer naar het zuidwesten ligt.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » ma 10 sep 2018, 19:52

Dennal schreef: ma 10 sep 2018, 15:18
Emil schreef: za 08 sep 2018, 14:38 Ach ja, Groningen is vanaf 1 januari de vijfde stad van Nederland en wordt ook genegeerd op de A28, A27 en A50. Als je één lijn wil trekken dan hoort Den Haag niet thuis zo oostelijk op de A12. Rotterdam is prima als supernetwerkdoel voor zuidelijke Randstad en Amsterdam voor noordelijke Randstad.

Voor het keuzemoment voor knp De Liemers (A15 voor Rotterdam en A12 voor Utrecht/Amsterdam) zou je eventueel een 'Den Haag volg Utrecht' kunnen plaatsen omdat hier een zeldzame situatie ontstaat waarbij verkeer voor Den Haag of Rotterdam over grote afstand een andere route moet volgen.
Groningen zal de 6de stad worden, Eindhoven zit met 230.000 inwoners (na fusie met Nuenen +250.000) boven de 229.502 inwoners die de nieuwe gemeente per 1 januari zal hebben.
De 229.502 is een getal van net voor de zomervakantie. Traditioneel is dat in een stad met 25% studenten het moment in het jaar met het minst aantal inwoners. Volgens berekeningen gaat Groningen toch echt Eindhoven voorbij op 1 januari 2019 8-) :PP:

Dennal
stadsweg
Berichten: 437
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » ma 10 sep 2018, 23:28

^^ Gelukkig maar tot 2021 :dyn_hyp: :p En we gaan weer on-topic ;)
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 10 sep 2018, 23:33

Precies. Het lijkt me evident dat studentensteden tussen eind augustus en begin december een veel prominentere plek op de bewegwijzering verdienen. De ouders van de eerstejaarsstudenten die net op kamers zijn gaan wonen zouden zo makkelijk verdwalen op het snelwegennet. Is het niet een idee om gewoon wat ruiters te bestellen en in de zomervakantie bestemmingen als Groningen, Maastricht en Enschede gewoon op te schroeven en in de kerstvakantie kunnen ze wel weer worden weggehaald...

;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » di 11 sep 2018, 7:41

^^ Ik ken genoeg mensen die nog nooit ten noorden van Lelystad/Zwolle zijn geweest. Bewijst wel dat langeafstandsbewegwijzering en afstanden langs snelwegen echt niet alleen voor de buitenlanders nodig is. :p

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » di 11 sep 2018, 8:47

^^ Persoonlijk vindt dat ook fijn. Het 'Eindhoven 133km' bord dat nu weg is op de A50 bij Hattem en dat daar alleen Arnhem en Nijmegen staat doet mij denken dat de A50 daar ophoudt :?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 11 sep 2018, 14:21

^
Waar zal Eindhoven voor het eerst verschijnen op de A50 als de doelen overal correct zijn uitgerold?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 11 sep 2018, 14:41

:KP: Waterberg, was ooit het verhaal. Zoals het hele systeem er wel vrij sterk op lijkt dat pas zeer kort voor een eerste netwerkdoel vermeldingen beginnen te verschijnen naar de wereld achter dat netwerkdoel. Uitgezonderd uiteraard de verwijzingen naar super-netwerkdoelen, en enkele andere uitzonderingen die min of meer al bestaande situaties in stand houden. Arnhem blijft bewegwijzerd op de A12 ruim westelijk van Utrecht; en op de A2 vanuit Amsterdam begint men al meteen met Eindhoven (op alle plaatsen waar voorheen Maastricht stond). Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een vooraf bestaande situatie standaard beschermd wordt. De A50 is wat dat betreft niet het enige voorbeeld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 11 sep 2018, 19:54

mhkamp schreef: di 11 sep 2018, 8:47 ^^ Persoonlijk vindt dat ook fijn. Het 'Eindhoven 133km' bord dat nu weg is op de A50 bij Hattem en dat daar alleen Arnhem en Nijmegen staat doet mij denken dat de A50 daar ophoudt :?
Nijmegen verschijnt pas bij :KP: Beekbergen, daarvoor is het enkel Apeldoorn en Arnhem op de NBA-borden. Gemiste kans.

Plaats reactie