Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » ma 27 mei 2019, 18:44

Eindhoven dekt ten oosten van Utrecht ook bestemmingen vanaf Vianen in zuidoostelijke richting af, dat wil niet zeggen dat Eindhoven als doel via een andere route bereikt kan worden vanuit Amersfoort.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 27 mei 2019, 19:46

^^ Dat was mijn gedachte. Wat vanaf Amersfoort geldt, geldt nog veel sterker voor de verbinding Zwolle-Eindhoven. Maar voor een doel als Den Bosch ligt een route via Utrecht des te meer voor de hand; zeker vanuit de regio Amersfoort-Zeist, maar zelfs uit de omgeving Zwolle kan het zomaar een logische keuze worden. Dit natuurlijk dubbel bij afsluitingen en calamiteiten. Je maakt de geleiding om Utrecht heen op zulke momenten makkelijker als je Eindhoven dan toch meeneemt.

De plek op de borden is er wel voor te maken: Amsterdam vervangen op Rijnsweerd (dat is pas echt een onlogische route); vervangen van Den Bosch door Eindhoven tussen Lunetten en Everdingen is al helemaal laaghangend fruit.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 27 mei 2019, 22:31

Foto van Peter over het al eerder genoemde nieuwe bord op de A28:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 mei 2019, 23:44

Pino schreef: ma 27 mei 2019, 13:05Dat ben ik niet per se met je eens. Juist bij het naderen van een netwerkdoel wordt dat netwerkdoel vanzelf minder richtinggevend en wordt het tijd de wereld daarachter eens in beeld te brengen. Dat geldt in het bijzonder voor netwerkdoelen als Utrecht, Zwolle, Breda en Eindhoven - die grote draaipunten zijn in ons wegennet. Arnhem/Nijmegen en Rotterdam in wat mindere mate, namelijk alleen op noord-zuidroutes. Juist in zo'n overgangsfase is het wel zaak om in een tijdige fase met doelen achter het netwerkdoel te kunnen komen.

Dit loopt in mijn optiek lang niet altijd goed in Nederland. Het 'doodlopen op Zwolle' van A28-verwijzingen heb jij al genoeg benoemd, terwijl ik ook aan de Utrechtse kant van de A28 graag al wat meer op de borden had willen zien dan alleen Utrecht, en zo zijn er nog wel wat te noemen. Elders bij Utrecht en ook bij Eindhoven heb je over de A2 goed doorlopende verwijzingen, omdat men daar historische verwijzingen over het (inmiddels) netwerkdoel heeft laten staan. Zelfde op de A12 bij Utrecht, maar dat geeft dan ook maar aan dat het idee "vlak voor een netwerkdoel heb je toch niet meer dan alleen het netwerkdoel op je afstandenborden" ook niet echt opgaat.
Op zich eens met je, al kan ik me voorstellen dat bv. netwerkdoelen als Zwolle en Arnhem niet zo 1-2-3 op de A27 tussen Everdingen en Lunetten gaan verschijnen. Goed, Arnhem is daar sowieso wat overbodig aangezien het gros al via de A15 zal zijn gegaan. Maar nu staat er alleen Utrecht en einddoel Almere, en dat is wel wat karig. Maar ik zie daar simpelweg geen verandering komen. Of die er moet komen? Voor zowel ja als nee is wel wat te zeggen.

Een doorgaande oost-westroute als de A12 wordt inderdaad anders behandeld dan een weg als de A27 die het nu nog steeds moet doen met einddoel Almere, terwijl het deel uitmaakt van de kortste en snelste route van Utrecht naar Groningen, en van de route tussen noordoost- en zuidwest-Nederland. Maar dat de route Utrecht-Groningen, een route tussen twee netwerkdoelen, niet wordt benoemd en dat doorgaand verkeer dat de borden volgt wordt geacht de langere en meer filegevoelige route via Zwolle te volgen, is ook iets waarover ik mij al meermaals heb beklaagd. ;)

Overigens wordt op de A28 voor Utrecht ook wel Rotterdam aangegeven, maar als supernetwerkdoel is dat een verwijzing die eigenlijk vanaf Hoevelaken continu op de borden zou moeten en ik ga ervan uit dat dat in de toekomst ook wel zou gaan gebeuren. Maar een verwijzing naar Breda vanaf daar zou ook niet misstaan. Zoals ik al meermaals heb aangegeven mogen achterliggende netwerkdoelen wat mij betreft op de borden als er ruimte voor is. Ik vind het onlogisch dat verwijzingen op de A50 tussen de eindpunten moeten verdwijnen, terwijl dat voor de geleiding tussen landsdelen juist goede verwijzingen waren, maar dat er wel een eerdere vermelding voor een plaats als Emmeloord is gekomen. Of dat het plan is dat op de A28 vanaf Groningen het doel Hengelo met 130+ km vermeld gaat worden, dat voor 55 km over N-wegen wordt geleid.

Verwijzingen tussen landsdelen, en dan met name tussen noord en zuid, worden inmiddels wel de nek omgedraaid omdat de bewegwijzering nog meer dan ooit point-to-point wordt. Tenzij het richting de Randstad is, dan heb je natuurlijk de supernetwerkdoelen Amsterdam en Rotterdam die wél over lange afstand verwezen worden. Maar wie van noord naar zuid moet mag eerst navigeren op Zwolle, dan op doelen in midden-Nederland als Utrecht en Arnhem, en wie naar pak 'm beet netwerkdoel Maastricht moet mag daarna nog netwerkdoel Nijmegen en hoofddoel (!) Venlo volgen alvorens Maastricht eindelijk eens een keer op de borden verschijnt, terwijl dat doel uiterlijk bij Ewijk op de borden zou moeten komen. Maar ik zie het nog wel een keer gebeuren dat Venlo uiteindelijk dezelfde status als Bergen op Zoom krijgt, een plaatsvervangend netwerkdoel, zodat er maar niet te veel aan de bewegwijzering hoeft te veranderen... :ongeduldig:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 mei 2019, 23:48

boe! schreef: ma 27 mei 2019, 17:09
Pino schreef: ma 27 mei 2019, 13:05 terwijl ik ook aan de Utrechtse kant van de A28 graag al wat meer op de borden had willen zien dan alleen Utrecht
Een paar jaar geleden is Rotterdam toegevoegd vanaf knooppunt Hoevelaken. Ten noorden daarvan wordt Rotterdam ingewisseld voor Amsterdam.
Het jammere is dat Rotterdam juist op het meest cruciale punt, op :KP: Hoevelaken zelf waar de richtingen Amsterdam en Rotterdam splitsen, op de A28 nog niet wordt vermeld. In ieder geval in september 2018 niet, maar ik kan me van recente datum ook niet zo herinneren dat het er staat. Maar hopelijk heb ik het mis: https://www.google.nl/maps/@52.1846852, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 28 mei 2019, 0:05

Coen Tunnel schreef: ma 27 mei 2019, 23:48Rotterdam juist op het meest cruciale punt, op :KP: Hoevelaken zelf waar de richtingen Amsterdam en Rotterdam splitsen, op de A28 nog niet wordt vermeld. In ieder geval in september 2018 niet, maar ik kan me van recente datum ook niet zo herinneren dat het er staat.
Vorige week stond het er ook niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 28 mei 2019, 0:08

Coen Tunnel schreef: ma 27 mei 2019, 23:44al kan ik me voorstellen dat bv. netwerkdoelen als Zwolle en Arnhem niet zo 1-2-3 op de A27 tussen Everdingen en Lunetten gaan verschijnen.
Zit opgenomen in het plan voor Houten-Hooipolder. Net als Hengelo.
Bij Everdingen start straks de doorverwijzing met netwerkdoelen voor ná Utrecht.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 28 mei 2019, 0:48

Coen Tunnel schreef: ma 27 mei 2019, 23:44 Maar nu staat er alleen Utrecht en einddoel Almere, en dat is wel wat karig. Maar ik zie daar simpelweg geen verandering komen. Of die er moet komen? Voor zowel ja als nee is wel wat te zeggen.
Dit stuk A27 komt er dus wel, zo lees ik. Het neemt de pijnlijke conclusie niet weg dat netwerkbenadering de navigatie tussen landsdelen (anders dan naar de Randstad) niet eenvoudiger of instinctiever heeft gemaakt. Je omschrijving van de pijnpunten spreekt voor zich.

Gebrek aan budget zal het project deels de nek hebben omgedraaid, hand in hand met smoezen als plaatsvervangend netwerkdoel en waarom het logischer is om Utrecht-Groningen via Zwolle te doen. Het had heel mooi kunnen zijn, geleiding tussen landsdelen op zijn Frans, maar uitvoering op het wegennet in ons land was altijd al complex, en als er dan ook nog eens geen budget is... Aan een dood paard moet je niet willen trekken, dus "nee" was geen onlogisch antwoord op je vraag geweest (maar ja, een groot project zorgt alsnog voor een "ja"). Het laat ook een gevoel dat, wanneer men indertijd simpeler op zijn Duits alleen doelen van nabije knooppunten onder de streep had gezet, we nu veel meer netwerk op onze borden hadden gehad.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 28 mei 2019, 11:55

harry schreef: ma 27 mei 2019, 22:31 Foto van Peter over het al eerder genoemde nieuwe bord op de A28:
Afbeelding
Ik zie nu eigenlijk pas dat er geen bordcodes op dit bord staan en RWS naam (of ze moeten superklein of lichtblauw zijn). Die staan meestal net boven de bies, dus kunnen niet door Walibi zijn overgeplakt. Foutje ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 28 mei 2019, 13:04

Peter schreef: di 28 mei 2019, 11:55Die staan meestal net boven de bies
Op de nieuwste borden staan ze in de bies. Ik kan op mijn verkleining van jouw foto niet goed zien of ze hier wel of niet staan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 28 mei 2019, 14:21

Ik kan ze in het origineel van 2.5 MB (en op een PC scherm) ook niet vinden in de bies, maar denkbaar is het bij een bepaalde lichtval niet te zien door een te klein kleurcontrast. Volgende keer bij bewolkt weer zal ik eens beter kijken. 8-)
Ik kom hier net als jij (iets te) vaak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » di 28 mei 2019, 17:12

harry schreef: di 28 mei 2019, 0:05
Coen Tunnel schreef: ma 27 mei 2019, 23:48Rotterdam juist op het meest cruciale punt, op :KP: Hoevelaken zelf waar de richtingen Amsterdam en Rotterdam splitsen, op de A28 nog niet wordt vermeld. In ieder geval in september 2018 niet, maar ik kan me van recente datum ook niet zo herinneren dat het er staat.
Vorige week stond het er ook niet.
Ik denk dat het ook pas komt als de borden vervangen worden tijdens de ombouw van knooppunt Hoevelaken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 28 mei 2019, 17:37

^^
Daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 mei 2019, 15:37

Op de A4 links voor Leiden heeft men een nieuwe vooraankondiging geplaatst. Deze vermeldt zowel de afrit Leiden als knooppunt Hofvliet. Saillant detail: deze bestaan allebei nog niet. Dit bord is bedoeld voor de eindsituatie, als straks alles klaar is bij Leiden. Dat duurt nog een paar jaar. Dit bord had of nog niet geplaatst moeten worden, of tenminste afgeplakt dienen te worden.

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » wo 29 mei 2019, 16:50

^^ Te vroeg dus en veel blauwvlak om het knooppuntsymbool, dat had beter gekund.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 mei 2019, 17:01

Dat blauwvlak had niet anders gekund, qua ontwerp klopt het. Heeft te maken met de uitlijning van de pictogrammen boven elkaar en de teksten+afstandsaanduidingen boven elkaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » wo 29 mei 2019, 17:18

^^ Heeft te maken met het afritnummer welke langer is dan normaal.
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 29 mei 2019, 18:35

Snelwegfreak schreef: wo 29 mei 2019, 15:37Dit bord had of nog niet geplaatst moeten worden, of tenminste afgeplakt dienen te worden.
Het lijkt me wel handig dat de verkeersinformatie alvast kan melden dat er een file staat voor Hofvliet.
En mensen kunnen alvast wennen aan de naam.

Trouwens, afrit "Leiden" bestaat al een tijdje, zij het op één bord en de andere kant op:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 29 mei 2019, 19:25

Wesso schreef: wo 29 mei 2019, 16:50 ^^ Te vroeg dus en veel blauwvlak om het knooppuntsymbool, dat had beter gekund.
Precies. Beetje out of the box denken. Waar een wil is, is een weg (in dit geval echter, nóg niet).
Het is niet het allermooiste, maar wel het meest efficiënte wat ik zo even kan uitdenken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 mei 2019, 19:49

Je maakt een grapje, hoop ik?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 29 mei 2019, 20:44

Alsjeblieft niet Nick dit is het tot nu toe slechtste idee wat ik van je gezien heb. Door ze boven elkaar te plaatsen creëer je een onrust op het bord waar je U tegen zegt
Svenlo

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Demassel » wo 29 mei 2019, 21:14

harry schreef:
Peter schreef: di 28 mei 2019, 11:55Die staan meestal net boven de bies
Op de nieuwste borden staan ze in de bies. Ik kan op mijn verkleining van jouw foto niet goed zien of ze hier wel of niet staan.
Op de nieuwe borden op de A6 bij Almere staan ze ook gewoon boven de bies.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 29 mei 2019, 21:17

Je hebt nieuw geplaatste borden, en je hebt de laatst ontworpen borden. Twee verschillende dingen.
Die borden bij Almere zijn al eerder ontworpen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 mei 2019, 21:21

En zo zal er ook de komende jaren nog veel geplaatst worden dat op moment van schrijven al lang geleden is ontworpen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Demassel » wo 29 mei 2019, 21:30

Ah. Duidelijk [emoji106]

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » do 30 mei 2019, 1:48

Weer een nietszeggende knooppuntnaam. Jammer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » do 30 mei 2019, 14:02

Samentrekking van Hofpolder en Vlietpolder.

Knooppunt met de A44 gaat :KP: Ommedijk heten naar de Ommedijkse polder. Net zo veelzeggend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » do 30 mei 2019, 14:40

Jackbauer1350 schreef: do 30 mei 2019, 14:02Samentrekking van Hofpolder en Vlietpolder.
Oh dat wist ik eigenlijk niet :top:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 mei 2019, 10:49

Wesso schreef: wo 29 mei 2019, 16:50 ^^ Te vroeg dus en veel blauwvlak om het knooppuntsymbool, dat had beter gekund.
Snelwegfreak schreef: wo 29 mei 2019, 17:01 Dat blauwvlak had niet anders gekund, qua ontwerp klopt het. Heeft te maken met de uitlijning van de pictogrammen boven elkaar en de teksten+afstandsaanduidingen boven elkaar.
Met net iets meer ruimte rechts van de tekst was de opmaak van het bord meer in evenwicht geweest. Maar had het bord wel wat groter gemoeten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 02 jun 2019, 9:41

Er hangt een nieuw afstandenbord op de A12 richting Oberhausen na knooppunt Waterberg t.h.v. 130,0.

Afbeelding

Plaats reactie