Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 04 nov 2019, 22:31

Het is meer dat ik de hele "superdoel" functie nooit echt begrepen heb. Zeker vanaf de grens voldoen andere doelen veel beter dan Amsterdam resp. Rotterdam.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 04 nov 2019, 22:48

^^ Het hele argument dat weggebruikers die op doelen als Gent, Krefeld en Liège onze landsgrenzen hebben gehaald daarna ineens hun eindbestemming niet meer kunnen vinden als die niet direct op de borden staat, heeft me nooit kunnen bekoren. Maar waar ruimte en relevantie bestaat, moet je het niet laten. Op een A12 Arnhem-Utrecht heeft het wel zin om over het netwerkdoel heen te springen. Op de A2 ergens ook nog wel, ware het niet dat je bij Eindhoven te krap in de bordruimte zit. Dat laatste lijkt onvoldoende te zijn meegenomen in (in ieder geval de eerste, hier uitgebreid besproken) planning.
Steyn_E schreef: zo 03 nov 2019, 22:06 Wat mij opvalt is dat het overplakken van Maastricht met Eindhoven nog niet echt wil vlotten. Ik had verwacht dat men dat tijdens de weekendafsluitingen wel had kunnen doen.
Zeker met popnagels had dat makkelijk moeten kunnen, zou je zeggen. Weet niet waarom dat dat achterwege blijft. Productietijd zal het toch niet zijn. Geeft wel weer aan hoe weinig prioriteit men toekent aan uitrol van dit systeem dat alweer een kleine tien jaar klaar staat.
Laatst gewijzigd door Pino op do 07 nov 2019, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chrysa » di 05 nov 2019, 0:38

Op de A17 is er gepopnageld, waardoor afrit 26 nu Moerdijk-West heet. Een klein dorpje met grootheidswaanzin. :lol:

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 05 nov 2019, 1:41

^
Waarom heeft de afrit een andere naam gekregen?

Op het nieuwe bord op de A17/A59 richting Roosendaal is het doel Antwerpen toegevoegd. Het doel Zevenbergen is hier verdwenen(Foto Harry).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » di 05 nov 2019, 7:05

Pino schreef: ma 04 nov 2019, 22:48 ^^ Het hele argument dat weggebruikers die op doelen als Gent, Krefeld en Liège onze landsgrenzen hebben gehaald daarna ineens hun eindbestemming niet meer kunnen vinden als die niet direct op de borden staat, heeft me nooit kunnen bekoren. Maar waar ruimte en relevantie bestaat, moet je het niet laten. Op een A12 Arnhem-Utrecht heeft het wel zin om over het netwerkdoel heen te springen. Op de A2 ergens ook nog wel, ware het niet dat je bij Eindhoven te krap in de borderliner zit. Dat laatste lijkt onvoldoende te zijn meegenomen in (in ieder geval de eerste, hier uitgebreid besproken) planning.
Waar ik zelf meer en meer aan begin te denken is om Eindhoven ook een soort superdoelnetwerk te geven. Kan m.i. prima. Het is er groot en bekend genoeg voor. Dan kan ook de aanduiding op de A50 weer terug bijvoorbeeld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 05 nov 2019, 7:41

Steptimer schreef: di 05 nov 2019, 1:41 ^
Waarom heeft de afrit een andere naam gekregen?
Omdat de afritnaam eerder een 'wit' doel was, in dit geval een industrieterrein. En dat mag met NBA niet meer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 05 nov 2019, 7:53

Kennelijk wel als er geen ander logisch doel is zoals The hagueRdam airport ( in wit ) of Strand Nulde ( in bruin) en nog een paar havens rond Rotterdam.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 05 nov 2019, 7:58

^^ Klopt, zelfs op die regel worden wel uitzonderingen gemaakt. Maar in dit geval kon men er natuurlijk makkelijk Moerdijk-West van maken.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 05 nov 2019, 8:02

Peter schreef: di 05 nov 2019, 7:53 Kennelijk wel als er geen ander logisch doel is zoals The hagueRdam airport ( in wit ) of Strand Nulde ( in bruin) en nog een paar havens rond Rotterdam.
^^ Nee joh, de A15 door de Europoort moet gewoon afritnamen krijgen als:

- 9 Europoort-West
- 10 Europoort-Centrum/Brexit
- 11 Europoort-Oost

Want ja, aan havennummers in een wereldhaven heb je nou eenmaal niks en die moeten worden verbannen naar serviceborden. :emo:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 8:38

^^ Europoort-Havens Westzijde :sadley:
mavas schreef: di 05 nov 2019, 7:05 Waar ik zelf meer en meer aan begin te denken is om Eindhoven ook een soort superdoelnetwerk te geven. Kan m.i. prima. Het is er groot en bekend genoeg voor. Dan kan ook de aanduiding op de A50 weer terug bijvoorbeeld.
Met netwerkdoelen en supernetwerkdoelen moet je er toch voor waken het systeem groter te maken dan het hogere doel van geleiding van ter plaatse onbekenden (buitenlanders met beperkte topografische kennis van ons land in het bijzonder). Onderliggende gedachten zijn mooi, maar het moet wel allemaal binnen functionele properties blijven. Dus zonder te morrelen aan status, vind ik het niet heel problematisch om verkeer vanaf Venlo, Bocholtz en Maastricht op weg naar de Randstad eerst nog op het netwerkdoel Eindhoven te laten rijden om pas rond De Hogt/Batadorp met de doelen Rotterdam en Amsterdam te beginnen. Eindhoven is er zoals je zegt groot en bekend genoeg voor. Op de A2 ten zuiden van Leenderheide heb je Amsterdam al wel wat eerder nodig, omdat Eindhoven alleen na Weert niet echt richtinggevend meer is.

Utrecht komt er dan iets later bij, omdat het overschaduwd wordt door Amsterdam en vanaf Eindhoven bezien toch niet echt een netwerk-verdeelfunctie heeft.

Op het noordelijke stuk van de A50 voegt Eindhoven in mijn optiek niet veel toe. Ik zou het verwachten op een moment dat Arnhem alleen niet lekker richtinggevend is, wat op een kilometer of 25 van Grijsoord gaat spelen. Maar hiervoor is niet echt een supernetwerkdoel-status nodig. Eerder het aanleggen van een NBA-brede standaard dat bij het naderen van netwerkdoelen langs doorlopende routes vanaf een X moment moet worden begonnen met het bewegwijzeren van het achterliggende netwerkdoel. En dat dat bij duo-netwerkdoel Arnhem/Nijmegen moet bestaan uit de achterliggende van die twee én het daarachter liggende netwerkdoel.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » di 05 nov 2019, 9:31

^^ En zoals eerder al aangegeven een extra netwerkdoel bij Eindhoven heeft weinig zijn. Het is sowieso daar een drukke bedoelingen met doelen, A67 vanuit België als voorbeeld. Wat ik ooit begrepen had is dat Helmond er bij Leenderheide bijkomt als doel?
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 11:00

^^ Helmond erbij op Leenderheide kan nog wel uit, want daar heb je voor de A67-oost nog maar twee doelen op de borden staan. Als je Helmond ook wilt bewegwijzeren vanuit Weert of al stroomopwaarts op de Randweg, loop je wel tegen ruimtegebrek aan.

Maar in algemene zin was het zo ongeveer mijn eerste reactie toen rond 2010/2011 de lijsten netwerkdoelen met bijbehorende routebomen beschikbaar kwamen: dat gaat knellen bij Eindhoven richting noord. Zelfs als je met wat hangen en wurgen de (super)netwerkdoelen nog op de borden kwijt kunt, blijft er te weinig ruimte over voor lokale/regionale geleiding en reguliere hoofddoelen die vanuit de stad moeten worden gecontinueerd en dat moet je niet willen. Dan vraag je je af waarom mensen in het projectteam dat niet ook onderkend hebben; het was geen heel moeilijke conclusie om te trekken tenslotte.

Ik denk dat je op iedere snelweg eigenlijk nooit meer dan drie doorgaande doelen op de borden moet willen hebben, om daarmee lokale/regionale geleiding af te kunnen doen op een vierde regel (wat je naar het 'in principe' maximumaantal rechtdoordoelen brengt), en nog een vijfde beschikbaar te hebben voor de uitzonderingsgevallen. Dus kies maar uit welke drie (super)netwerkdoelen je vanuit Maastricht/Venlo/Antwerpen nog langs Eindhoven wilt geleiden. Ikzelf zou denken aan het volgende:
SPOILER: TOON

Uitgangspunten:
- Je zult op de A2 vanuit Maastricht en op de A67 doelen nodig hebben achter Eindhoven die het vervolg van deze wegen beschrijven
- Vanuit zowel Maastricht als Venlo lijkt een A58-doel me wenselijk voor doorgaand verkeer
- A50-doel Nijmegen is daarentegen alleen echt relevant voor verkeer afkomstig van de A67 uit Antwerpen en vanuit Eindhoven zelf
- Doelen om vanuit Eindhoven zelf continu te houden zijn Tilburg en 's Hertogenbosch, maar dat speelt tot Batadorp alleen op de A2 parallelbaan en is aldaar gedekt door de bestaande rechtdoorvermelding "Andere richtingen"

Afstandenborden richting Eindhoven (c.q. te continueren doelen op de Randweg)
Vanuit het zuiden: Amsterdam / Eindhoven [streep] Venlo / Antwerpen / Breda
Vanuit het oosten: Antwerpen / Eindhoven [streep] Maastricht / Amsterdam / Breda
Vanuit het westen: Venlo / Eindhoven [streep] Maastricht / Amsterdam

Leenderheide vanuit het zuiden: > Venlo / Eindhoven [lokale doelen] ^ Amsterdam / Breda / Antwerpen
Leenderheide vanuit het oosten: > Maastricht / Eindhoven [lokale doelen] ^ Amsterdam / Breda / Antwerpen
De Hogt vanuit het westen: > Venlo / Maastricht [lokale doelen] ^ Amsterdam [lokale doelen]

Leenderheide -> De Hogt: Amsterdam / Antwerpen / Breda [lokale doelen]
De Hogt -> Batadorp: Amsterdam / Breda / Nijmegen [lokale doelen / op parallelbaan na Strijp 's Hertogenbosch / Tilburg]
Batadorp vanuit het zuiden: > Amsterdam / 's Hertogenbosch / Nijmegen ^ Breda / Rotterdam / Tilburg
Ekkersweijer vanuit Batadorp: > Amsterdam / Utrecht / 's Hertogenbosch ^ Nijmegen [lokale doelen]

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » di 05 nov 2019, 11:31

^^ Vanuit Venlo is op dit moment rekening gehouden met Rotterdam op de afstandenborden. Tevens is hier ook Helmond met 33 km vermeld.
Lijkt mij logisch dat dit vanuit Eindhoven ook zal gebeuren naast : Duisburg / Venlo.

Vanuit het zuiden staat Helmond bij de afrit Nederweert als doel via het kanaal.
De Hogt -> België zal wat aangepast worden i.v.m. de nieuwe afrit Veldhoven-West. Antwerpen / Eersel / Veldhoven-West.

Als ze bij Eindhoven ook Rotterdam willen aangeven op de borden dan zal er wel behoorlijk geknutseld dienen te worden.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 11:51

^^ Ook op de A2 vanaf Weert (of beter gezegd: op de A76-A2 vanaf Bocholtz) is ruimte gereserveerd voor Rotterdam. Je ziet op de nodige afstandenborden ten zuiden van Eindhoven een lege bovenste regel boven Amsterdam. Maar als gezegd: het is iets waarmee men altijd bij Eindhoven in de ruimte-knoop zou komen.

Er zijn natuurlijk wel manieren om dit te laten werken, namelijk door alle vermeldingen Breda in mijn overzicht te vervangen door Rotterdam. Tot aan Batadorp uiteraard. Daar zou in mijn gedachten de eerste vermelding van Rotterdam komen, maar dat wordt dan de eerste vermelding van Breda. Het knutselwerk zou op zich ook heel beperkt kunnen blijven, namelijk door op de bestaande borden bij Leenderheide en De Hogt (alleen op A2-hoofdbaan) simpelweg verwijzingen Rotterdam te popnagelen over huidige verwijzingen Tilburg. Batadorp wordt dan het eerste punt waar op de A2-hoofdbaan Breda en Tilburg verschijnen. Die doelen verschijnen dan al eerder op A2-parallel, en daar laat je dan Rotterdam weg tot aan Batadorp. Dat is niet bewerkelijker dan het verder noordelijk op de A2 vervangen van Maastricht door Eindhoven. Maar mijn voorkeur heeft het niet, omdat ik Breda veel geschikter vind als doel om verkeer richting Zuidwest Nederland langs Eindhoven te geleiden dan Rotterdam.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » di 05 nov 2019, 12:01

^^ Rotterdam is inderdaad echt niet richtinggevend voor de A58 Eindhoven uit. Vanaf daar kan Rotterdam zowel via de A58-A16 als A2-A59-A16 als A2-A15. Ik weet niet of die routes elkaar veel maken qua afstand en tijd.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 12:38

^^ De A58-A16 route is wat korter en in beginsel ook sneller (zie Google Maps). Maar het verschil is zo klein dat als je bij Batadorp per ongeluk de A2 op gaat het al niet meer loont om bij de eerstvolgende afrit om te draaien.

Ik denk niet dat dit geringe verschil je ervan moet weerhouden om bij Eindhoven al Rotterdam te vermelden. Uiterlijk bij Batadorp stuur je als Rijkswaterstaat de weggebruiker een bepaalde kant uit, ook al betekent dat voor iemand die naar pak 'm beet het oosten van Ridderkerk moet al dat hij niet Rotterdam moet volgen - wat een nogal contra-intuïtieve keuze zal zijn. Het is meer dat je verkeer naar Zeeland en West-Brabant beter helpt met Breda, terwijl dat doel ook de richting Rotterdam nog prima dekt - wat uiteindelijk dan wordt bevestigd met een expliciete vermelding bij Batadorp. Je grootste risicogroep is wellicht nog de groep buitenlanders die maar een paar plaatsen in Nederland kennen en die de verwijzing Breda niet goed op waarde kunnen schatten. Maar ja, die hebben ook eerder navigatie aan staan.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » di 05 nov 2019, 13:10

BHJ schreef: ma 04 nov 2019, 22:05 ^^ Natuurlijk niet. Amsterdam schrappen voor Utrecht zou imo de logische optie zijn maar dat wordt m natuurlijk nooit.
Euh... Ik doelde op Utrecht toevoegen
Svenlo

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chrysa » di 05 nov 2019, 13:26

Coen Tunnel schreef: di 05 nov 2019, 7:41 Omdat de afritnaam eerder een 'wit' doel was, in dit geval een industrieterrein. En dat mag met NBA niet meer.
Had allebei niet gekund dan? Een plaats en een wit doel erbij. Deze afrit is bedoeld voor (waarschijnlijk veel lokaal onbekend) verkeer richting de haven, en niks meer dan dat. Moerdijk-west (wat dat ook mag zijn) kan niet eens bereikt worden in de avonden en nachten, want om 20:00 gaat het hek op de weg tussen het dorp en de haven dicht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 05 nov 2019, 14:21

Pino schreef: ma 04 nov 2019, 22:48Zeker met popnagels had dat makkelijk moeten kunnen, zou je zeggen. Weet niet waarom dat dat achterwege blijft. Productietijd zal het toch niet zijn. Geeft wel weer aan hoe weinig prioriteit men toekent aan uitrol van dit systeem dat alweer een kleine tien jaar klaar staat.
Werk-met-werk-maken is uitgangspunt. Wegafzettingen kosten vermogens, dus dat maakt dit soort projecten duur. En dure kantelwalsaanpassingen bij Maarssen helpen ook niet echt. Want je moet dan wel namelijk in korte tijd een hele trits vervangen. Dat hangt dus simpelweg op geld, en aangezien districten niet bepaald daarin badderen, ligt hun prioriteit elders. Overigens is het "Eindhoven route Maastricht" bord bij Holendrecht niet voor niets zonder locatiecodering uitgevoerd: men kan het later verder stroomafwaarts plaatsen.

Afbeelding
bron: Harry's site Wegnummers.nl

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 15:09

^^ Mijn gedachte was bepaald niet om hier een beetje frivool met geld te gaan smijten door wegen af te zetten voor een simpele popnagel-actie. Maar op de A10 bij Amsterdam zijn al heel snel na totstandkoming van de netwerkdoelen-systematiek reguliere wegafzettingen gebruikt om ook even wat ruiters en popnagels te plaatsen met Hengelo en Groningen. Elders in het land hebben we genoeg vergelijkbare afzettingen gezien, zonder dat die gelegenheid te baat werd genomen om ook iets aan de netwerkdoelen te doen. In het bijzonder denk ik dan aan weekendafsluitingen van de A2 waarop Steyn E doelde. Misschien was het te lastig om te combineren met de afzetting van slechts drie rijstroken tussen Holendrecht en Oudenrijn laatst (anderzijds: tussen Holendrecht en Leidsche Rijntunnel praat je maar over twee portaal-rechtdoorborden, en verder alleen afstandenborden die boven de vluchtstrook hangen), maar tussen Deil en Empel is de A2 gedurende enkele weekends eerder dit jaar volledig afgesloten geweest.

Dus wat zorgt er dan voor dat die gelegenheden niet te baat worden genomen voor een popnagel-actie? Toch slechte ervaringen met de move aan de A10, die een aantal van de lelijkste wegwijzers van het land heeft opgeleverd? De kosten van ingrepen aan die paar kantelwalsborden die je tegenkomt? De potjes van de districten zijn eigenlijk nog te leeg voor een ingreep zonder dat je de kosten van een wegafzetting hoeft te maken? Zeggen andere districten “ze doen in Noord-Holland maar, maar wij gaan dit conform algemene NBA-instructie doen in de eerstvolgende vervangingsronde.”?

Ik meen dat ten zuiden van Empel geen verdere doelen behoeven te worden toegevoegd/gewijzigd, dus we hadden met popnagelen in de genoemde reguliere afsluitingen nu tenminste vanaf Deil de hele A2 op orde kunnen hebben en mogelijk eigenlijk alles behalve Oudenrijn-Deil. Waarvoor je nu juist dat bord zonder locatiecode hebt, dat nu achter Holendrecht staat. Maar goed, ik zie hier vast iets over het hoofd...
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 nov 2019, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 05 nov 2019, 16:25

^^ De A10 heeft eigenlijk teveel uitgangswegen om het nog redelijk behapbaar te houden. (Zaanstad, Leeuwarden, Hengelo, Groningen, Utrecht, Den Haag, Schiphol, Rotterdam).

Daarbij komt het probleem van de A7 én de A8 waarvoor je niet één doel kunt kiezen omdat die eerste al dichtbij de A10 begint c.q. eindigt. Dat moeten er dan twee zijn (waarbij Leeuwarden en Zaanstad overigens prima voldoen). Waarom Purmerend nog niet is vervangen door Leeuwarden is mij een raadsel.

Wat betreft Groningen: dat komt niet terug op de A1 op afstandenborden zover ik weet, maar wel direct na :KP: Zaandam op de A7, vergezeld door Leeuwarden, Den Helder en Purmerend. Hengelo is al talloze keren over gediscussieerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 17:00

nickdh schreef: di 05 nov 2019, 16:25Wat betreft Groningen: dat komt niet terug op de A1 op afstandenborden zover ik weet.
Da's niet zo gek, want er staat geen enkel afstandenbord tussen Watergraafsmeer en Muiderberg. Groningen is wel continu bewegwijzerd op alle rechtdoorborden op dit stuk.

Ik vind het aantal uitvalswegen van Amsterdam trouwens niet ondoenlijk groot: niet als je het vergelijkt met andere Europese hoofdsteden en zelfs niet in vergelijking met steden als Rotterdam, Eindhoven en Utrecht. Amsterdam heeft het in zekere zin ook nog vrij makkelijk omdat het veel minder een tussenstation is op routes tussen landsdelen. Als je de A6 en de A9 richting Alkmaar (al dan niet te benaderen via Zaandam) meerekent, kom je op zes uitvalswegen. Het aardige van het getal zes is dat die zich, bij een gesloten ring, in beginsel gelijkelijk verdelen: voor drie uitvalswegen neem je de binnenring, voor de andere drie de buitenring. Betekent dus ook dat je, wanneer je maar één doorgaand doel per uitvalsweg bewegwijzert, je prima kunt houden aan mijn uitgangspunt van maximaal drie doorgaande doelen waaraan je dan eventueel nog twee lokale/regionale doelen (waaronder Schiphol, Haarlem, Zaandam en Purmerend) kunt toevoegen. En laten we eerlijk zijn, zo vol staan de borden bij Amsterdam dan ook niet. Het enige echte probleem dat Amsterdam in die zin heeft is het feit dat Leeuwarden geen doel is aan de oostkant en weggebruikers het in die zin moeten doen met Purmerend. Maar goed, dat is even vaak besproken als de verwijzingen naar Hengelo.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 05 nov 2019, 18:17

nickdh schreef: di 05 nov 2019, 8:02Want ja, aan havennummers in een wereldhaven heb je nou eenmaal niks en die moeten worden verbannen naar serviceborden. :emo:
Dat is vooral handiger omdat die havennummers nu onderdeel zijn van de naam van de afrit.
Op de verkeersinformatie hoor je nu wel eens "er staat een file op de A15 bij afrit Havens vijfenvijftighonderd tot en met zevenenvijftighonderd".
Dan klinkt "afrit Europoort-Oost" toch een stuk duidelijker.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 05 nov 2019, 22:03

^^ Alleen afritnummers voldoen ook wel. ;)

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos » wo 06 nov 2019, 16:41

Chrysa schreef: di 05 nov 2019, 13:26 Moerdijk-west (wat dat ook mag zijn) kan niet eens bereikt worden in de avonden en nachten, want om 20:00 gaat het hek op de weg tussen het dorp en de haven dicht.
Had men die afrit dan niet beter Moerdijk-Haven of Moerdijk-Industrie kunnen noemen?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 nov 2019, 21:24

^^ Dat zou ik ook denken, maar in een soortgelijke situatie bij Kampen heeft men de afrit Kampen-Noord genoemd, terwijl er vrijwel alleen maar een industrieterrein/haven mee wordt ontsloten. Het lijkt dus dat men daar niet de voorkeur aan geeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 06 nov 2019, 22:03

Richtlijn: bij slechts enkele aansluitingen zijn windrichtingen te gebruiken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » wo 06 nov 2019, 22:13

Op de A28 heb je Zwolle-Zuid en Zwolle-Noord, aansluitingen die geografisch aan de west- en oostkant van Zwolle zitten. Al leiden ze wel naar delen van Zwolle die daadwerkelijk zo genoemd worden. Vooral Zwolle-Zuid is echt een begrip dat iedereen kent, een wijk met ruim 30.000 inwoners. Daarentegen is Zwolle-West eigenlijk helemaal niet in gebruik en Zwolle-Oost ook amper, dus op zich is de benaming van de afritten wel verklaarbaar ondanks dat het geografisch wat afwijkt.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » wo 06 nov 2019, 22:30

Rene schreef: wo 06 nov 2019, 22:03 Richtlijn: bij slechts enkele aansluitingen zijn windrichtingen te gebruiken.
De haven is dusdanig bekend, dat je voor dit soort gevallen prima kan afwijken van de richtlijn met goede argumenten. Voor sommige gevallen moet je ook maatwerk kunnen leveren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 06 nov 2019, 22:40

Dorp en haven/industrie vind ik maar moeilijk een eenheid te noemen, met een industriegebied waar het dorp twintig keer in past. Waar ik bij één kern prima het uitgangspunt kan volgen “bij slechts enkele aansluitingen alleen windrichtingen” valt dat hier gewoon niet vol te houden. Gewoon Moerdijk (Haven) en Moerdijk (Dorp).

Plaats reactie