Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » di 22 sep 2015, 21:01

^^ Ja. En helemaal als de kortsluiting naar de A16 klaar is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » di 22 sep 2015, 21:36

^^ Omdat je hier nog wel een stukje van netwerkdoel Rotterdam zit, vermoed ik dat Rijkswaterstaat zal betogen dat op Ypenburg voor achterliggend netwerkdoel Breda (sowieso een redelijk ondergeschoven kindje in netwerkdoelenland) geen plek is. Zelf vind ik het niet misstaan, juist voor het onderscheid met Bergen op Zoom, maar denk wel dat je tegen grenzen aanloopt qua aantal doelen op de borden. Komend vanaf het Prins Clausplein komt, op hoofd- en parallelbaan, het beslissingsmoment tussen A13 en A4 heel snel. Ruimte voor voorwegwijzers is er niet; het voorsorteren begint meteen. Dat lijkt me een gepast moment om niet het maximale aantal bewegwijzerde doelen van acht op te zoeken.

Op dit moment heeft Ypenburg, komende vanaf het Prins Clausplein, zes bewegwijzerde doelen. Voor Bergen op Zoom is plaats gereserveerd, dus dat wordt zeven. Moet je dan werkelijk voor de A13 ook nog een achtste doel bewegwijzeren? Of moet je dan toch maar vertrouwen op netwerkdoel Rotterdam?

Mocht men al wel Breda gaan bewegwijzeren, dan trouwens bij Rotterdam graag vooral ten koste van de huidige verwijzingen naar Dordrecht. Dus op de A20 Dordrecht vervangen door Breda. Op het Terbregseplein, waar dan nu Breda voor het eerst verschijnt, voeg je dan voor het eerst Dordrecht toe. Bij aanleg van een verlengde A16 wordt dat op zich niet anders.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Rene » di 22 sep 2015, 21:40

Zo logisch lijkt me dat niet, zeker Breda lijkt me niet logisch om plotseling via de A13 te gaan verwijzen. Breda kan net zo goed via de Beneluxtunnel en de A15.
Je stuurt immers geen verkeersstromen, maar ter plekke onbekenden. En voor hen is het veel handiger om tot in het Rotterdamse via de A4 te blijven verwijzen.

En Bergen op Zoom, dat is ook pas vroeg genoeg ergens bij het Kethelplein. Tot daar is Rotterdam richtinggevend genoeg.

Het aantal te verwijzen doelen is bij Clausplein/Ypenburg namelijk noodzakelijkerwijs al erg groot voor één raai.
Uitgaande van de bestaande verwijzingen zou het mijns inziens minimaal iets als hieronder moeten zijn:
A13: Rotterdam-Noord/Oost, Delft, Rijswijk-Zuid.
A4: Rotterdam, Hoek van Holland, Den Haag-Zuid en Rijswijk.

Als daar ook nog eens Breda en Bergen op Zoom bij moeten, wordt het allemaal wel erg gortig.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Albaufstieg » di 22 sep 2015, 21:44

Sorry voor de onderbreking in de discussie, maar:
Snelwegfreak schreef:Bodegraven krijgt een L-bord:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dit bord wordt vanavond/vannacht opgehangen. Men is nu tussen Nieuwerbrug en Reeuwijk aan het werk en de aanhanger met het bord erop stond geparkeerd op een afgekruiste rijstrook, met een hoop werkers eromheen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Ds79m » di 22 sep 2015, 21:47

@Rene: Daar ben ik het mee eens, en het kiezen van één van de twee is eerder misleidend als een synoniem voor heel de westelijke helft van Brabant.
Pino schreef:Mocht men al wel Breda gaan bewegwijzeren, dan trouwens bij Rotterdam graag vooral ten koste van de huidige verwijzingen naar Dordrecht. Dus op de A20 Dordrecht vervangen door Breda. Op het Terbregseplein, waar dan nu Breda voor het eerst verschijnt, voeg je dan voor het eerst Dordrecht toe. Bij aanleg van een verlengde A16 wordt dat op zich niet anders.
Dan zit er wel een zekere willekeur in het bewegwijzeren van de uitvalswegen van Rotterdam en de bijbehorende netwerkdoelen -> A20 en Utrecht wel, A16 en Breda wel, A15 en Nijmegen niet. Momenteel wordt dat met Dordrecht vrij elegant opgelost, omdat dat zowel nabij de A16 als de A15 ligt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » di 22 sep 2015, 21:52

Pino schreef:Ruimte voor voorwegwijzers is er niet; het voorsorteren begint meteen.
Dat speelt nu al op meerdere knooppunten, dat je "opeens" op het keuzepunt bent aanbeland. Ook met nba.
Rene schreef:Breda kan net zo goed via de Beneluxtunnel en de A15.
Bij nader inzien klopt dat wel, maar geldt dat nog steeds als de A13-16 open is? Sterker nog, ik zou er dan voor pleiten om het nummer 13 op te ruimen en de 16 door te trekken naar Ypenburg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door hmeer » di 22 sep 2015, 22:22

Het blijft inderdaad gissen wat er op kp Ypenburg komt te hangen.
Wat me vooral verbaasd is waarom er voor Bergen op Zoom is gekozen voor de A4. Natuurlijk dit ligt aan t wegnummer gezien verder op de route, maar ik zou eerder ervoor kiezen Europoort te verwijzen als je toch tussen twee hoofddoelen moet kiezen. Samen met toevoeging van Rotterdam geeft dit een goed beeld van waar de A4 naartoe leidt. Vanaf de Ketheltunnel inderdaad pas beginnen met Bergen op Zoom.

Verder zou ik voor de A13 Rotterdam vervangen door Rotterdam-Centrum, beetje hoe dat nu met Den Haag gebeurd bij kp Burgerveen. Later als de A13-16 is aangelegd zou mijns inziens Breda toegevoegd kunnen worden, omdat dit op dat moment dan wel de enige snelle route die kant op is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » di 22 sep 2015, 22:28

^^ Als je op Ypenburg de A13 alleen maar ziet als route naar Rotterdam-Centrum (hmeer) of naar Rotterdam-Noord/Oost (René) kijk je in mijn optiek verkeerdom. Vanaf Ypenburg zijn er maar een paar stukken Rotterdam-stad die je beter via de A4 doet. Heel veel meer dan Charlois zal het niet zijn. Bedank jezelf ook dat in Rotterdam alles ten zuiden van de Maas als Zuid wordt ervaren (net zoals Amsterdam ten noorden van het IJ geen oost en west heeft). Dus ga nu niet lopen roepen dat gebieden als Feijenoord en IJsselmonde wel binnen de noemer Rotterdam-Oost zouden vallen. De default toegang vanuit Den Haag richting Rotterdam moet dus altijd de A13 blijven. De enige zinnige splitsing tussen delen van Rotterdam die je op Ypenburg t.z.t. zult kunnen aanleggen is die tussen Rotterdam (A13) en Rotterdam-Havens (A4).
Ds79m schreef:Dan zit er wel een zekere willekeur in het bewegwijzeren van de uitvalswegen van Rotterdam en de bijbehorende netwerkdoelen -> A20 en Utrecht wel, A16 en Breda wel, A15 en Nijmegen niet. Momenteel wordt dat met Dordrecht vrij elegant opgelost, omdat dat zowel nabij de A16 als de A15 ligt.
De rechtdoordoelen op de Ring-Noord en de Ring-Zuid bestonden van oudsher altijd uit (i) Ring, (ii) hoofddoel van de eerstvolgende kruisende snelweg, (iii) einddoel van de snelweg waarop je rijdt en (iv) Havens. Op de A4 en de A16-noord een lichte afwijking, in de zin dat die geen einddoel hadden waardoor het hoofddoel van de tweede kruisende snelweg kon worden toegevoegd. En de A16-zuid opereerde op regulier hoofddoel-einddoel. Het bewegwijzeren van Dordrecht op de A20 Kleinpolderplein-Terbregseplein was de logische invulling van dat systeem. Als compromis-hoofddoel om ook de A15 maar te dekken heb ik Dordrecht ook nooit gezien. Hoewel ik weet dat er best wel wat delen van Dordt zijn waarvoor je beter via Papendrecht kunt rijden, ademt Dordrecht voor de Rotterdammer "eerste stad op weg naar het zuiden".

Ik kan nog niet helemaal zeggen hoe de geleiding rondom Rotterdam er met NBA-netwerkdoelen nu precies uit komt te zien. Op de A15 zien we al enigszins dat, dankzij het wegvallen van de havenbewegwijzering op de portalen, een extra interlokaal doel kan worden toegevoegd. Maar tot lekkere netwerkbenadering heeft dat nog bepaald niet geleid. Oude verwijzingen Zierikzee zijn vervangen door Bergen op Zoom, op de A15 netwerkdoeletje Utrecht wat eerder bewegwijzeren en klaar (laten we het maar niet hebben over het terugbrengen van Zierikzee). Breda staat nergens zonder Dordrecht. Als men in Rotterdam er een keertje voor zou gaan zitten, kun je prima alle relevante netwerkdoelen op de borden hebben. Maar dan moet er afstand worden genomen van de Zierikzees en de Dordrechten om ruimte te maken voor netwerkdoelen.
Wouter N14 schreef:
Pino schreef:Ruimte voor voorwegwijzers is er niet; het voorsorteren begint meteen.
Dat speelt nu al op meerdere knooppunten, dat je "opeens" op het keuzepunt bent aanbeland. Ook met NBA.
Natuurlijk is dat een gegeven. Het enige dat ik wil zeggen is dat je bij dat soort knooppunten een extra incentive hebt om het aantal doelen beperkt te houden.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 23 sep 2015, 2:01, 10 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » di 22 sep 2015, 22:45

Heb je gelijk in.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » wo 23 sep 2015, 1:44

Albaufstieg schreef:Sorry voor de onderbreking in de discussie, maar:
Snelwegfreak schreef:Bodegraven krijgt een L-bord:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dit bord wordt vanavond/vannacht opgehangen. Men is nu tussen Nieuwerbrug en Reeuwijk aan het werk en de aanhanger met het bord erop stond geparkeerd op een afgekruiste rijstrook, met een hoop werkers eromheen.
Het L-bord is ergens tussen 23:30 en 0:00 opgehangen. Men was ook bezig met het bord op de splitsing. Opvallendste wijziging tussen oude en nieuwe borden is het verdwijnen van afritnummer 12a.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Rene » wo 23 sep 2015, 7:34

Pino schreef:ls je op Ypenburg de A13 alleen maar ziet als route naar Rotterdam-Centrum (hmeer) of naar Rotterdam-Noord/Oost (René) kijk je in mijn optiek verkeerdom. Vanaf Ypenburg zijn er maar een paar stukken Rotterdam-stad die je beter via de A4 doet. Heel veel meer dan Charlois zal het niet zijn. Bedank jezelf ook dat in Rotterdam alles ten zuiden van de Maas als Zuid wordt ervaren (net zoals Amsterdam ten noorden van het IJ geen oost en west heeft). Dus ga nu niet lopen roepen dat gebieden als Feijenoord en IJsselmonde wel binnen de noemer Rotterdam-Oost zouden vallen. De default toegang vanuit Den Haag richting Rotterdam moet dus altijd de A13 blijven. De enige zinnige splitsing tussen delen van Rotterdam die je op Ypenburg t.z.t. zult kunnen aanleggen is die tussen Rotterdam (A13) en Rotterdam-Havens (A4).
Je denkt teveel vanuit het nu. Plus dat je voor een agglomeratie niet persé uit moet gaan van het centrum van de stad. Het netwerkdoel "Rotterdam" staat niet alleen maar voor het centrum van die stad. Zeker voor ter plekke onbekenden moet je niet al bij stad X keuzes voor bij stad Y willen, als dat niet persé noodzakelijk is. Alle Rotterdam-doelen zijn vanaf de A4 namelijk ook via de met de A4 verbonden A15 en A20 te bereiken.
Pino schreef: Als men in Rotterdam er een keertje voor zou gaan zitten, kun je prima alle relevante netwerkdoelen op de borden hebben. Maar dan moet er afstand worden genomen van de Zierikzees en de Dordrechten om ruimte te maken voor netwerkdoelen.
Het systeem bestaat uit netwerkdoelen èn hoofddoelen. Met alleen maar netwerkdoelen neerzetten ben je er niet. Je zult vanaf de Rotterdamse ruit ook naar doelen in de regio moeten verwijzen, zoals Den Haag, Gouda, Dordrecht en Hoek van Holland.
hmeer schreef:Wat me vooral verbaasd is waarom er voor Bergen op Zoom is gekozen voor de A4. Natuurlijk dit ligt aan t wegnummer gezien verder op de route, maar ik zou eerder ervoor kiezen Europoort te verwijzen als je toch tussen twee hoofddoelen moet kiezen. Samen met toevoeging van Rotterdam geeft dit een goed beeld van waar de A4 naartoe leidt.
Europoort is op afstand Rotterdam. Dat zegt dus niet zoveel. Kortom: bij Kethelplein worden Bergen op Zoom (als plaatsvervangend netwerkdoel voor de grens) en Europoort pas interessant. Bij Den Haag is Rotterdam richtinggevend genoeg. Vanuit Den Haag bezien gaan alle wegen naar het zuiden via Rotterdam.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door hoevenpe » wo 23 sep 2015, 7:46

RSK schreef:Opvallendste wijziging tussen oude en nieuwe borden is het verdwijnen van afritnummer 12a.
Helemaal geen afritnummer meer?
Is N11 soms een sticker en zit daar A11 onder... :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door keokiracer » wo 23 sep 2015, 7:52

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » wo 23 sep 2015, 9:17

Rene schreef:Het netwerkdoel "Rotterdam" staat niet alleen maar voor het centrum van die stad. Zeker voor ter plekke onbekenden moet je niet al bij stad X keuzes voor bij stad Y willen, als dat niet persé noodzakelijk is. Alle Rotterdam-doelen zijn vanaf de A4 namelijk ook via de met de A4 verbonden A15 en A20 te bereiken.
Prima uitgangspunt om in het Haagse alleen keuzes voor het Rotterdamse te moeten maken, wanneer dat strikt noodzakelijk is. Ik reageerde alleen maar op jouw voorstel om op Ypenburg met Rotterdam-Noord/Oost te gaan werken. Ik zou daarentegen menen dat dit principe maar tot één oplossing kan leiden, namelijk op Ypenburg Rotterdam naar de A13 leiden en voor de A4 op zijn best Europoort. Draai je dit om, dan bewegwijzer je een omweg. Gevolg is verwarring bij de ter plaatse onbekende die routebevestiging zoekt. Verkeerskundige of politieke noodzaak om de niet-bewegwijzerde route te ontzien kan dit rechtvaardigen, maar die zie ik hier bepaald niet.

Ik zie ook niet in waarom je hiermee geen recht zou doen aan de verschillende functies van het netwerkdoel Rotterdam in de geleiding. De ligging van Rotterdam-Centrum is centraal ten opzichte van de voorsteden en de meeste bedrijvigheid. Alleen de haven ligt excentrisch, maar die werd niet voor niets altijd al bewegwijzerd met het zelfstandige doel Europoort. Voor zover de rol van netwerkdoel is bedoeld om ook de uitvalswegen te dekken die vanuit het Haagse relevant zijn, biedt de A13 je de meest logische toegang tot wat vanuit Den Haag bezien altijd de belangrijkste uitvalswegen van Rotterdam zullen blijven, de A15 en bovenal de A16.
Pino schreef:Als men in Rotterdam er een keertje voor zou gaan zitten, kun je prima alle relevante netwerkdoelen op de borden hebben. Maar dan moet er afstand worden genomen van de Zierikzees en de Dordrechten om ruimte te maken voor netwerkdoelen.
Het systeem bestaat uit netwerkdoelen èn hoofddoelen. Met alleen maar netwerkdoelen neerzetten ben je er niet. Je zult vanaf de Rotterdamse ruit ook naar doelen in de regio moeten verwijzen, zoals Den Haag, Gouda, Dordrecht en Hoek van Holland.
Zeker. Maar Rotterdam mag hierin een voorbeeld nemen aan Amsterdam. Wanneer een uitvalsweg door een netwerkdoel kan worden omschreven, bewegwijzer je dat netwerkdoel en niet het eerstvolgende hoofddoel. Dat laatste voeg je later toe.

Met Gouda/Utrecht gebeurt dat eigenlijk al zo'n beetje van oudsher. Utrecht staat op de Ruit bewegwijzerd als een soort van hoofddoel van de A20. Pas op het Terbregseplein komt het werkelijke hoofddoel Gouda voor het eerst in beeld. De A20-west heeft geen netwerkdoel, dus daar blijft Hoek van Holland op de oude manier gebruikt. Den Haag moet je in Rotterdam feitelijk als netwerkdoel benaderen. Bij de bijzondere status die men indertijd aan de stad als niet-netwerkdoel heeft gegeven hoort dat de bestaande geleiding naar Den Haag min of meer in stand moest blijven. Ik stel ook niet voor hier iets aan te wijzigen, behalve dan de onvermijdelijke wijzigingen op de A20 bij opening van de A4 Delft-Schiedam en de verlengde A16.

Veranderingen zijn vooral gevraagd met de doelen aan de zuidkant. Op de combinatie Dordrecht/Breda zou men dezelfde benadering moeten loslaten als op Gouda/Utrecht: op de Ring Breda bewegwijzeren, en dan bij Ridderkerk Dordrecht toevoegen. Dan resteert de A29. Als minst belangrijke uitvalsweg van allemaal neemt hij wel heel veel bordruimte in aan de zuidwestkant van Rotterdam, zeker na de laatste aflevering in de Zierikzee-blues. Introduceer die doelen nou wat later, en de netwerkdoelen van A15 en A16 wat eerder, en je hebt een zeer representatief plaatje. Wat dat laatste betreft mag ik graag naar München kijken, waar men de minder belangrijke uitvalswegen gewoon minder ver van tevoren aankondigt dan de belangrijke.

Voorstel voor deze doelendiscussie:
SPOILER: TOON

Binnenring
Kethelplein-Schiedam: Schiedam / Utrecht
Schiedam-Kleinpolderplein: Den Haag / Utrecht / Breda
Kleinpolderplein-Terbregseplein: Utrecht / Breda / Nijmegen
Terbregseplein-Ridderkerk/Vaanplein: Breda / Nijmegen / Europoort (Zierikzee / Bergen op Zoom introduceren in de aanloop naar Ridderkerk)
Vaanplein-Benelux: Europoort / Den Haag / Amsterdam
Benelux-Kethelplein: Amsterdam / Den Haag / Hoek van Holland

Buitenring
Kethelplein-Benelux: Europoort / Nijmegen (Bergen op Zoom toevoegen wanneer de A4 wordt doorgetrokken)
Benelux-Vaanplein/Ridderkerk: Breda / Utrecht / Nijmegen (Zierikzee / Bergen op Zoom introduceren in de aanloop naar het Vaanplein)
Ridderkerk-Terbregseplein: Den Haag / Utrecht / Amsterdam
Terbregseplein-Kleinpolderplein: Den Haag / Amsterdam / Hoek van Holland
Kleinpolderplein-Schiedam: Schiedam / Europoort / Hoek van Holland
Schiedam-Kethelplein: Europoort / Hoek van Holland
Laatst gewijzigd door Pino op wo 23 sep 2015, 13:47, 4 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » wo 23 sep 2015, 9:34

hoevenpe schreef:
RSK schreef:Opvallendste wijziging tussen oude en nieuwe borden is het verdwijnen van afritnummer 12a.
Helemaal geen afritnummer meer?
Nee, geen afritnummer. Ik had gisteravond al de meest waardeloze foto van de afgelopen maanden het internet op geslingerd toen het L-bord in de takels hing:

Afbeelding

Toen ik een uurtje later terug kwam met een fatsoenlijke camera, hing het bord al op het portaal. Hierbij een echte foto, de rest in de spoiler:

Afbeelding
Het L-bord op het portaal. Het oude bord is inmiddels op de vrachtwagen gezet. Ik had het ook wel willen hebben als wanddecoratie, maar ik denk niet dat ik het er thuis doorheen had gekregen. :lol:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Een paar minuten nadat ik ter plaatse was, werd de signalering aangesloten. Drie rode kruizen en een 70.

Afbeelding
Ook de uitsmijter wordt vervangen. Idem hier: geen 12a meer...


Afbeelding
Het L-bord vanuit een ander perspectief gezien.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » wo 23 sep 2015, 9:48

Dat lijken toch de eerste stappen naar een knooppunt :yes:

En het blijft eeuwig zonde dat ze bij de omvangrijke werkzaamheden een tijd terug niet ook een taper hebben aangelegd naar de feitelijke N11 toe.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door sven_engelen » wo 23 sep 2015, 9:49

^^ Wie weet komt het afritnummer te vervallen en krijgt het eindelijk de naam: Knooppunt Bodegraven :D
Svenlo

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Widejo » wo 23 sep 2015, 12:44

Is men zonder de vermelding Bergen op Zoom in de omgeving Den Haag niet sneller geneigd om alsnog de A13-A16 te volgen voor West-Brabant en Zeeland? Vanuit het zuiden is Rotterdam ook gesplitst door Dordrecht te plaatsen op knp. Zoomland via A58-A17, waarom dan niet hetzelfde komende vanuit het noorden met Bergen op Zoom en Breda. Is een 'Bergen op Zoom volg A4 Rotterdam-Zuid' dan niet op zijn plaats (of iets in die trant) ter hoogte van Ypenburg? Ik mis trouwens zo'n 'volg-aanwijzing' ook in de omgeving van Rotterdam voor Vlissingen.

Ik zie Zierikzee het liefst in het hele land verdwijnen. Behalve op de A17 en de A29.
Hamburg, meine Perle

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2015, 13:15

^^Je ziet Rene al argumenteren dat de borden rond Rotterdam al tamelijk vol zitten en dan wil je een tamelijk nietszeggend doel op 150 km afstand eraan toe gaan voegen. Bergen op Zoom vertegenwoordigt de zuidelijke Zeeuwse eilanden voldoende en de noordelijke eilanden worden bediend met Europoort, als zijnde de westelijke richting.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » wo 23 sep 2015, 13:31

^^ Die argumentatie wil ik ook best voeren hoor, want ik zou dat met René eens zijn. Het begint er al mee dat je de verkeersstromen van Zoomland naar de Zuidvleugel van de Randstad totaal niet kunt vergelijken met verkeer van Den Haag naar Zeeland/West-Brabant. Absoluut en relatief praat je over heel andere getallen. Een volgbord naar Dordrecht op Zoomland heeft wel zin, omdat je daarmee een significant deel van de ter plaatse onbekende weggebruikers in deze omgeving bedient. Die significantie ontbreekt wanneer je praat over een volgbord bij Den Haag om verkeer richting Zeeland/West-Brabant een steuntje te geven.

Zolang je voor Bergen op Zoom nog over het Vaanplein moet, is er maar een marginaal verschil tussen de route over de A4-A15 en de route over de A13-A20-A16-A15. De eerstgenoemde route zal ongetwijfeld prettiger rijden en minder filegevoelig zijn, maar er is absoluut geen man overboord als je op de laatste komt. En dan kom je vanzelf op Knooppunt Ridderkerk terecht, waar het doel Bergen op Zoom staat bewegwijzerd. Misschien wordt dat ooit eens anders, wanneer het nog eens tot een A4 Benelux-Klaaswaal mocht komen, maar dat zien we dan wel...
Ik mis trouwens zo'n 'volg-aanwijzing' ook in de omgeving van Rotterdam voor Vlissingen.
De provincie Zeeland is pertinent tegen bewegwijzering van doelen als Middelburg en Vlissingen rondom Rotterdam. Men wil de N57 niet al te populair maken voor doorgaand verkeer. Dit is een van de redenen waarom je het in de Botlek met Hellevoetsluis (N57) moet doen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door verfmeer95 » wo 23 sep 2015, 15:13

^^ Ik denk dat Wedejo bedoelt dat er een bord "Vlissingen route Bergen op Zoom". Daar kan Zeeland niet tegen zijn.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Steptimer » wo 23 sep 2015, 15:15

Vlissingen zou kunnen vanaf het Vaanplein. Als je de weg blijft volgen dan kom je namelijk in Vlissingen uit. Voor Antwerpen moet je afslaan bij knooppunt Markiezaat. Al zal Vlissingen pas voor het eerst verschijnen op het Hellegatsplein: Noord-Zeeland: Schouwen-Duiveland/Noord-Beveland volg Zierikzee N59. Voor de andere Zeeuwse eilanden en Zeeuws-Vlaanderen volstaat Vlissingen A29/A4.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door harry » wo 23 sep 2015, 18:04

Rene schreef:Alle Rotterdam-doelen zijn vanaf de A4 namelijk ook via de met de A4 verbonden A15 en A20 te bereiken.
Voor een niet onbelangrijk doel, het vliegveld, is het toch behoorlijk om...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Ds79m » wo 23 sep 2015, 18:50

Pino schreef:Zeker. Maar Rotterdam mag hierin een voorbeeld nemen aan Amsterdam. Wanneer een uitvalsweg door een netwerkdoel kan worden omschreven, bewegwijzer je dat netwerkdoel en niet het eerstvolgende hoofddoel. Dat laatste voeg je later toe.
Amsterdam is nou net een slecht voorbeeld, omdat je daar het gezeik hebt dat de ene richting verwezen wordt naar een provinciestad aan de Duitse grens Hengelo en de andere richting naar een veredelde voorstad Purmerend. Voor een leek die het systeem niet kent, is het ook nog wel wenselijk dat er enige mate van voorspelbaarheid in de bewegwijzering voorkomt. In een groot land kun je dan vrij makkelijk terugvallen op een systeem van netwerkdoelen. In Parijs, Lyon, Bordeaux, Toulouse of Reims kun je zonder al te veel moeite wel intekenen naar welke grote steden de verschillende uitvalswegen leiden. In een klein land als Nederland, met meer steden dicht op elkaar, moet je eerder met kortere afstanden werken. Waarbij het in Frankrijk ook lastig zat zou worden als steden als van het formaat Dijon, Orléans of Le Havre per ongeluk op 30 km hadden gelegen.

In Nederland is het in zoverre makkelijk dat op de kaart Rotterdam die grote stad is tussen Den Haag en Dordrecht. Niet ergens in de driehoek Bergen op Zoom, Hellevoetsluis, Amsterdam in elk geval. Hou het dan ook simpel, en vermeld die plaatsen wanneer het logisch is op de bewegwijzering, en volg niet een systeem dat niemand herkent.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » wo 23 sep 2015, 19:59

Amsterdam is nou net een slecht voorbeeld, omdat je daar het gezeik hebt dat de ene richting verwezen wordt naar een provinciestad aan de Duitse grens Hengelo en de andere richting naar een veredelde voorstad Purmerend. Voor een leek die het systeem niet kent, is het ook nog wel wenselijk dat er enige mate van voorspelbaarheid in de bewegwijzering voorkomt. In een groot land kun je dan vrij makkelijk terugvallen op een systeem van netwerkdoelen. In Parijs, Lyon, Bordeaux, Toulouse of Reims kun je zonder al te veel moeite wel intekenen naar welke grote steden de verschillende uitvalswegen leiden.
Iedere Europese metropool heeft wel een of twee uitvalswegen die een beetje het niets in lijken te gaan en waar je nu niet geen lekker herkenbaar doel op kunt plakken. De A1(M) naar Hatfield, de A25 naar Geesthacht, de Franse A5 waar dan maar het doel Lyon op is geplakt, spaar ze allemaal. Wat er dan als bewegwijzerd doel uit komt rollen, is nooit echt lekker voorspelbaar, maar je moet toch iets proberen. In zoverre vind ik Amsterdam wél een goed voorbeeld, omdat men in de afgelopen jaren tenminste een slag heeft willen maken naar bestemmingen die niet zijn geënt op regionaal verkeer. Dat het in de leegte van de A1 feitelijk onmogelijk was een echt lekker voorspelbaar doel te vinden, kun je ze moeilijk verwijten. Oorspronkelijk Amersfoort was niet veel voorspelbaarder. Daarmee resteert mij bovenal het verwijt dat ze op de A7 wel heel kortzichtig hebben geredeneerd met "geen netwerkdoel, dus dan blijven we toch de eerste twee bomen na het Coenplein pakken?". Maar goed, het glas is half vol...

Met snelwegen die in de regio blijven hangen, kun je natuurlijk ook weinig anders dan die regionale doelen bewegwijzeren. Bij Rotterdam kun je op de snelwegen westelijk van de Ruit dus nooit iets echt interregionaals plakken. Maar daarom bepleit ik ook dat je die uitvalswegen met regionaal belang wat minder aandacht geeft voordat je ze kruist, en de wegen die regio's met elkaar verbinden prominenter bewegwijzert op de hele ring.
Laatst gewijzigd door Pino op do 24 sep 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 sep 2015, 23:41

Pino schreef:Bij Rotterdam kun je op de snelwegen westelijk van de Ruit natuurlijk nooit iets echt interregionaals plakken.
London als bestemming op de A20, met een veerbootsymbool erbij. :lol:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door harry » do 24 sep 2015, 0:19

^^ Maar dan wel London-Zuid (!) via de A15.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Coen Tunnel » do 24 sep 2015, 8:11

^^ Want...? Vanaf Europoort gaat er een boot naar Hull, dat zou je dan nog kunnen verwijzen. Maar om op de A15 London-Zuid te verwijzen, dat snap ik niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » do 24 sep 2015, 8:23

Ongetwijfeld via de N57 en Zeebrugge ... Op de N15 maken we van Leeds het netwerkdoel, en op de A9 vervangen we dat al te regionale gepruts gewoon ook door Newcastle. Moet het volgens endoniemenregels trouwens London-South zijn of mag London-Zuid ook? 8-)

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door JB81 » do 24 sep 2015, 8:56

Coen Tunnel schreef:^^ Want...? Vanaf Europoort gaat er een boot naar Hull, dat zou je dan nog kunnen verwijzen. Maar om op de A15 London-Zuid te verwijzen, dat snap ik niet.
Volgens mij haakt harry hier gewoon mooi in op de eerdere discussie over de A13/A4 verwijzingen.

Plaats reactie