Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door boe! » za 09 jan 2016, 10:33

Vinny schreef:Ik citeer de Grote Roerganger: "Gaat heen en vermenigvuldig u". Dan moet je natuurlijk wel in een keurig net museum leren hoe dat ook al weer moet. :dyn_hyp:
Daar heb je toch gemeenschapshuizen voor? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Willem » za 09 jan 2016, 18:18

boe! schreef:
Vinny schreef:Ik citeer de Grote Roerganger: "Gaat heen en vermenigvuldig u". Dan moet je natuurlijk wel in een keurig net museum leren hoe dat ook al weer moet. :dyn_hyp:
Dat weten ze best. Ook weten ze van de kaders die de Bijbel daarvoor aangeeft. Daar is niets mis mee; het kan een hoop verdriet op relationeel vlak schelen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Widejo » ma 11 jan 2016, 14:13

Widejo schreef:
Ik was laatst weer eens in Nijmegen, toen viel mij op dat Eindhoven vanaf de Wijchenseweg (S103) over de A73 wordt verwezen, waarom niet rechtdoor via A326?
SPOILER: TOON

Locatie: https://www.google.nl/maps/@51.8236768, ... 312!8i6656
Iemand?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jan 2016, 14:25

^^ Omdat sinds KP Ewijk weer volledig is gemaakt men geen doorgaand verkeer over de A326 meer wil hebben. Dat wil men liever over de A73 via Ewijk geleiden.

Het meeste verkeer dat de weg daar een beetje kent of navigatie gebruikt zal echter alsnog de A326 nemen, en mijns inziens kan dat ook prima...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door captain007 » ma 11 jan 2016, 14:29

^^ Buiten de ochtendspits wel ja, in de spits is het via de A73 sneller dan 20 minuten in de file staan bij Bankhoef :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jan 2016, 17:53

^^ Is die file daar zo lang dan? :schrikreactie: En dat terwijl de A50 van Ewijk tot Paalgraven en aansluitend de A59 tot aan Den Bosch in de spits eveneens een drama is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door captain007 » di 12 jan 2016, 8:32

^^ De files zijn niet lang (hooguit 2 kilometer), maar de vertragingstijden lopen in de spits door die twee versmallingen achter elkaar fors op. Dit is overigens al een paar jaar zo en daarom zijn er op een bepaald moment ook vaste :J33: borden geplaatst bij de aansluiting Bergharen. Overigens zal dat niet de echte reden zijn van de bewegwijzering van Eindhoven via de A73, maar gewoon omdat ze niet zoveel verkeer over de N326 willen hebben bij Bijsterhuizen.

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door hmeer » di 19 jan 2016, 17:42

Bij het teruglezen van dit draadje, kwam ik erachter dat dit de vroegere draad was van de site van Rene, bewegwijzering.autosnelwegen.nl dus ik kan me vraag hier het beste stellen, aangezien er geen nieuw draadje voor is.
Mijn vraag is namelijk of deze site nog geüpdate wordt, aangezien een flink aantal borden die al bekend zijn (ook op SV) hier nog niet tussen staan. Ik vond dit altijd een handige site voor een overzicht van alle NBA, dus vandaar dat ik benieuwd ben of deze nog aangevuld wordt met nieuwe foto's.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Rene » di 19 jan 2016, 20:51

De wil is er wel, maar op dit moment heb ik simpelweg heel weinig tijd in de weekenden om foto's te bewerken. Ik val van het ene project om een kamer op te knappen in het andere...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » vr 22 jan 2016, 20:20

Waarom is de titel veranderd in "Discussie bewegwijzering in NL (NBA)"?
Er is toch al een topic genaamd "NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie"?
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » vr 22 jan 2016, 21:21

Ik verbaasde me er ook al een beetje over. Ik zag altijd graag de nieuwe NBA-foto's los van al teveel discussie eromheen. Mijn idee is iets van "NBA-2016" te lanceren. Om vervolgens discussie van foto's + korte commentaren te scheiden. Zoiets.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » vr 22 jan 2016, 22:41

^^ Ook dat. Ik begin die foto's ook wel een beetje te missen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » vr 22 jan 2016, 23:38

Nu is Bergen op Zoom de control city voor de A58 richting oost op de provinciale wegen in Walcheren. In hoeverre zal Breda deze plek overnemen, of blijft Bergen op Zoom gewoon het hoofddoel voor de A58 richting oost (boven Goes)?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 23 jan 2016, 0:05

Robbert297 schreef:Ik begin die foto's ook wel een beetje te missen.
Ik ben gestopt met het maken van NBA-foto's. Ik kom er veel tegen, maar kan niet onthouden welke nieuw zijn.
Bovendien is het in de winter lastiger om goede drive-by foto's te maken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » za 23 jan 2016, 9:25

En het nieuwe is er inmiddels van af :)

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 23 jan 2016, 12:59

Toch vind ik het leuk om al die nieuwe NBA foto's te zien. :D
Als ik de auto of zelfs in de trein zit hoop ik nieuwe NBA te kunnen spotten. 8-)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » za 23 jan 2016, 13:05

Dit setje borden, maar ook die daarvoor zijn vervangen. Opvallend:

- De ferry naar Engeland staat niet aangegeven. Vanaf dit punt lijkt het me wel handig om als zodanig aan te geven.
- De E25 is een opvallende afwezige.

Op de terugweg viel mijn oog op NBA afstandenbord. Twee lokale doelen + Rotterdam. Utrecht wordt niet aangegeven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 23 jan 2016, 13:30

mhkamp schreef:Dit setje borden, maar ook die daarvoor zijn vervangen. Opvallend:
- De ferry naar Engeland staat niet aangegeven. Vanaf dit punt lijkt het me wel handig om als zodanig aan te geven.
- De E25 is een opvallende afwezige.
Raakt dat niet aan het feit dat ze verkeer naar Hoek van Holland tegenwoordig anders geleiden? Namelijk pas bij Westerlee linksaf? Niet voor niets stond Hoek van Holland ook op het oude bord al afgeplakt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » za 23 jan 2016, 14:26

^^ Klopt. Men gaat nu via Westerlee. Maar onder Hoek van Holland had wat mij betreft wel [ferrysymbool] Engeland mogen staan.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 23 jan 2016, 14:44

^^ Dan kan je dat op het Kethelplein alvast gaan doen. Iedereen die met die veerboot mee moet weet dat hij in Hoek van Holland aanlegt. Dus zolang de routes naar het dorp en naar de haven zich niet scheiden is een vermelding naar het dorp voldoende.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » za 23 jan 2016, 16:24

harry schreef: Ik ben gestopt met het maken van NBA-foto's. Ik kom er veel tegen, maar kan niet onthouden welke nieuw zijn.
In het noorden is dat nog wel te onthouden. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 23 jan 2016, 17:07

verfmeer95 schreef:Dan kan je dat op het Kethelplein alvast gaan doen. Iedereen die met die veerboot mee moet weet dat hij in Hoek van Holland aanlegt. Dus zolang de routes naar het dorp en naar de haven zich niet scheiden is een vermelding naar het dorp voldoende.
Eens met die laatste opmerking. Juist het feit dat iedere Harwich-ganger weet dat hij in Hoek van Holland moet zijn, zou toch de reden moeten zijn om een aparte vermelding achterwege te laten. Dus dat zou je dan op het Kethelplein precies nog willen doen?

Op zich vind ik de ferry-symbooltjes die tegenwoordig op de A15 staan geplaatst best elegant. Dat geldt niet alleen voor het symbool zelf, maar ook het feit dat ze nergens een zelfstandige regel krijgen. Maar je kunt raden waarom ze op de A15 wel gebruikt worden en op de A20 niet, namelijk omdat de boot naar Hull niet lekker aan een bewegwijzerd doel op de A15 kan worden gekoppeld en de boot naar Harwich is gedekt door het bewegwijzerde doel Hoek van Holland. Dat wordt pas anders als men zou stoppen met het van grotere afstand bewegwijzeren van Hoek van Holland. Voor dat laatste zijn best argumenten te verzinnen. Rijksweg 20 is niet voor niets ingekort, want Hoek van Holland is in de loop der jaren veel minder belangrijk is geworden als toegangspoort naar Engeland. Dus waarom nog een dorp bewegwijzeren dat aan een weg ligt die de A20 slechts kruist? Wellicht geniet HvH vooral nog haar status door het ontbreken van een werkelijk geschikt alternatief.

Mocht men HvH gaan vervangen, dan moet je op het Kethelplein nog wel uitkijken met alleen dat ferry-symbool. Er komen daar namelijk ook weggebruikers die op weg zijn naar de andere veerhaven in de Europoort...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 23 jan 2016, 17:30

^^ Die Kethelplein-opmerking was een verkeerd begrepen argument. Op dit moment heeft niemand er problemen mee dat bij het Kethelplein geen aparte veerbootvermelding staat, en dat men Hoek van Holland moet volgen. Volgens mhkamp is dat 10 km verderop opeens wel een probleem.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » za 23 jan 2016, 17:45

^^ Ik zeg niet dat het een probleem is. Ik schreef dat het handig zou zijn. Goed lezen is een vak :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 23 jan 2016, 18:01

^^ Waarom is daar opeens handig. Ik zou eerder een geel bord in de berm zetten, met:
Situatie gewijzigd-Situation changed
[Haven]Harwich via [A20] [N223].

Dat kan je dan na een jaar weghalen (voor zover er nu nog verkeer fout rijdt). Om de hele route richting Hoek van Holland met veerbootsymbooltjes te beplakken lijkt me te veel van het goede.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » za 23 jan 2016, 18:08

^^ En waarom zou het niet op de definitieve bewegwijzering kunnen? Alleen omdat Hoek van Holland volstaat?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 23 jan 2016, 18:21

^^ Omdat je het dan moet gaan continueren, en bij Westerlee zijn de borden al zo vol. Ik zie het hier niet zitten om nog eens een veerbootsymbooltje toe te voegen. Dan nog liever een apart servicebord.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » za 23 jan 2016, 18:26

^^ Er is genoeg blauwvlak, dus het kan (principeverhaal).

Overigens erger ik me wel aan het huidige doelensystematiek. Alles wordt zo kort van te voren aangekondigd, dat ik de wat verder weg gelegen doelen mis. Maar dat is een ander verhaal.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 23 jan 2016, 18:31

Of een ovaaltje met GB erin.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » za 23 jan 2016, 18:51

^^ Dat zou ook een optie zijn, ja.

Hoek van Holland (GB)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie