Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door EtienneM » do 09 mar 2017, 21:03

Robbert297 schreef:^^ Op de laatste foto is het schildje van de A76 wel goed. Ze kúnnen het dus wel! Ik snap dan werkelijk niet waarom de schildjes op de overige borden zo klein moeten...
Deze is eerder geplaatst dan de andere exemplaren die een zwarte rand om het N-nummer heen hebben (dit zijn exemplaren van de NBd). Dat verklaart ook waarom het wegnummerschildje hier wél goed is.
Pino schreef:^^ De A76 op het 600m-bord ziet er ook raar uit. Dat schildje is niet te klein, maar toch klopt er iets niet. Het dunne zwarte lettertype gebruikt in plaats van het dikkere witte?
De tekst is goed geplaatst, maar het rode schild eromheen is minder hoog dan de 'normale' schildjes, dat is wat je ziet.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 09 mar 2017, 22:48

^^ Verrek. Als je beide foto's over elkaar heen schuift, zie je dat de tekst in beide schildjes even groot is. Bijzonder hoe het oog je dan het idee geeft dat de tekst in het lagere schildje is neergezet met een dunnere letter.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 mar 2017, 6:49

De NBd houdt zo te zien de ontwerpregels voor het OWN aan hierin: hoogte schildje 1,5H. Bij NBA is dat wat hoger; bij Oldschool nog wat hoger.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » za 11 mar 2017, 12:10

Gisteravond zag ik dat er na al die jaren weer eens wat nieuwe bewegwijzering is geplaatst op de N31 tussen Harlingen-Zurich. Vanochtend het rondje even gemaakt en wat foto's gemaakt.

Alle opnames in een album gezet: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 9364695261

De nieuwe borden:

Harlingen->Zurich:

1.Vorkbord :AS: Kimswerd. Nummertje 16 dus
Afbeelding

2.Afstandenbord na de aansluiting
Afbeelding

Zurich->Harlingen

1.Niet scherp, het 1200 m. bord. Mist nog aan de andere kant
Afbeelding

2.Vorkbord
Afbeelding

3.Deze staat er nog
Afbeelding

4.Uitsmijter. Mist eveneens nog aan de andere kant. Hier is volgens mij alleen het stukje :AS: 16 nieuw. Het bord stond er al (Arum en Witmarsum staan er ook niet bij)
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 11 mar 2017, 12:32

Waarom staat de N31 niet op het doelenbord? Waarom op de uitsmijter alleen Kimswerd? Waarom zo'n groot knooppuntsymbool op de voorwegwijzer? Ook lijken de afritnummers wat klein.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 11 mar 2017, 13:16

Inderdaad, raar afstandenbord en veel te groot :KP:-symbool. Beetje amateuristisch.
Snelwegfreak schreef:Waarom op de uitsmijter alleen Kimswerd?
Dat legt GuteFahrt toch ook uit?
GuteFahrt schreef:4.Uitsmijter. Mist eveneens nog aan de andere kant. Hier is volgens mij alleen het stukje :AS: 16 nieuw. Het bord stond er al (Arum en Witmarsum staan er ook niet bij)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 11 mar 2017, 13:27

^^ Ah, juist. Bij het zien van foto's van nieuwe bewegwijzering wil ik de tekst nogal eens overslaan ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 11 mar 2017, 15:59

Getver, wat een rare borden!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 11 mar 2017, 20:27

Weer een stukje Italië aan de Waddenzee erbij dus :nothanks:

(Het niet vernoemen van het nummer van de weg waar je daadwerkelijk op rijdt, en in plaats daarvan in rode schildjes het wegnummer waar je op uitkomt)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » za 11 mar 2017, 23:53

Ik zie sowieso op dit soort wegen liever Ddesign, maar dat zal waarschijnlijk om redenen niet mogelijk zijn... (Rijksweg ipv provinciale weg).
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » zo 12 mar 2017, 11:48

Normaliter staat het wegnummer er toch ook wel bij als er een :KP: symbool in het spel is?

Het ontbreken daarvan is in ieder geval op de A7 niet anders:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2017, 12:53

Vinny schreef:Weer een stukje Italië aan de Waddenzee erbij dus :nothanks:
Strada Statale 31 Harlinga-Zurigo, op de borden aangegeven als Ha-Zu zonder wegnummer. :mrgreen:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » zo 12 mar 2017, 15:42

GuteFahrt schreef: De nieuwe borden:

Harlingen->Zurich:

2.Afstandenbord na de aansluiting
Afbeelding
Ayy die doet me toch even pijn aan de oogjes. Wat een iele wegnummers zijn dat zeg!
Svenlo

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » zo 12 mar 2017, 16:42

^^ Dat hoort zo. Hier had normaliter nog een wegnummer boven moeten staan.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » zo 12 mar 2017, 18:56

GuteFahrt schreef:Normaliter staat het wegnummer er toch ook wel bij als er een :KP: symbool in het spel is?
Nee
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » zo 12 mar 2017, 19:31

Robbert297 schreef:^^ Dat hoort zo. Hier had normaliter nog een wegnummer boven moeten staan.
Maar dan staat er meestal (altijd?) ook een bestemming die aan deze weg ligt, er vlak bij of minstens nog 2 afslagen via het wegnummer waarop je rijdt. Dat had Zurich kunnen zijn, maar die wordt al via het knooppunt benoemd.
Vergelijkbaar met de Duitse afstandsborden (nabij een knooppunt en einde van wegnummer) waar er alleen bestemmingen onder de streep staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 12 mar 2017, 19:45

Palance schreef:Nee
En dat is het enige correcte antwoord.
U gaat door voor de koelkast.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 12 mar 2017, 20:49

Peter schreef:Maar dan staat er meestal (altijd?) ook een bestemming die aan deze weg ligt, er vlak bij of minstens nog 2 afslagen via het wegnummer waarop je rijdt. Dat had Zurich kunnen zijn, maar die wordt al via het knooppunt benoemd.
Vergelijkbaar met de Duitse afstandsborden (nabij een knooppunt en einde van wegnummer) waar er alleen bestemmingen onder de streep staan.
Het kon feitelijk niet uitblijven dat er nog eens een Nederlands afstandenbord zou verschijnen met alleen maar kruisende doelen. Dit is bij mijn weten de eerste, maar ik heb niet het idee dat dit (niet het wegnummer waarop je rijdt, geen streep) richtinggevend zal zijn voor vergelijkbare situaties die nog komen gaan. Ik hoop van niet.

Overigens zie je in Duitsland bij dit soort eindige wegnummers vaak dat het knooppunt waar het wegnummer eindigt op een gegeven moment het enige doel boven de streep is. Dat vind ik dan weer nutteloze bordvulling; zet dan een streep direct onder het wegnummer zoals je in Duitsland bij grenzen en op ringwegen ziet. Tenslotte vind ik hier eigenlijk dat doelen in de rijrichting Amsterdam hier zo in lijn liggen met de A31 dat ze boven de streep zouden moeten, ondanks wegnummerwissel. Doet men op de A44 ook zo met hoofddoel/einddoel Amsterdam. En als het dan niet om alle doelen van de A7-zuid gaat, dan toch tenminste het A7-doel dat het bewegwijzerde hoofddoel van dit stuk A31 is.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » zo 12 mar 2017, 20:55

Pino schreef:Het kon feitelijk niet uitblijven dat er nog eens een Nederlands afstandenbord zou verschijnen met alleen maar kruisende doelen. Dit is bij mijn weten de eerste, maar ik heb niet het idee dat dit (niet het wegnummer waarop je rijdt, geen streep) richtinggevend zal zijn voor vergelijkbare situaties die nog komen gaan. Ik hoop van niet.
Afbeelding
Ook dit zijn kruisende doelen : De A27 loopt niet rechtstreeks Almere in.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2017, 21:31

^^ Dit is eenzelfde situatie:

Afbeelding

Al kun je vanaf de A18 ook alleen maar de A12 naar Arnhem op...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » zo 12 mar 2017, 23:14

Over de borden bij Simpelveld op de A76: Ligt het nou aan mij, of kunnen ze over 1 -2 jaar de borden weer aanpassen? Is er wel gedacht aan aanduiding van de N300?!?!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door keokiracer » zo 12 mar 2017, 23:17

^^ Kan toch gewoon rechts naast de N281 geplakt worden?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2017, 23:44

^^ Strikt genomen hoeft het niet eens, omdat het nummer N300 hier niet direct op de A76 zal aansluiten, er zit nog een stukje N281 tussen. Of ze moeten het stukje N281 tussen de N300 bij Avantis en de aansluiting met de A76 dubbelnummeren met N300. Zou misschien wel handig zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » ma 13 mar 2017, 6:26

Pino schreef: Het kon feitelijk niet uitblijven dat er nog eens een Nederlands afstandenbord zou verschijnen met alleen maar kruisende doelen. Dit is bij mijn weten de eerste, maar ik heb niet het idee dat dit (niet het wegnummer waarop je rijdt, geen streep) richtinggevend zal zijn voor vergelijkbare situaties die nog komen gaan. Ik hoop van niet.
Voor de A27 geldt dat er al 2 afslagen Almere zijn geweest en dat de S104 zo'n beetje in het knooppunt van de A6 ligt. De A6 zie je nauwelijks. De A18 en A44 (maar ook A5 zuid) lopen naadloos in een andere snelweg over. De keuze om snelwegen onder de streep te zetten zal zijn om de gebruiker reeds te wijzen op een snelweg of afslag, waar hij af moet slaan (of route moet kiezen, bij een TOTSO). A37 bij afslag Hoogeveen zou een bord kunnen hebben met alleen A28 (en evt N48) erop.

De keuze (los van willekeur van de lokale wegbeheerder, net als in Duitsland) zal te maken hebben met de afstand waarop het oude nummer nog bestaat en of er doelen net na het knooppunt zijn of niet.

Feitelijk speelt hetzelfde voor afslagen naar parallelbanen met meerdere afslagen. Hier wordt het nummer van de doorgaande weg niet genoemd, terwijl je toch op (zeg) de A12 blijft rijden en niet naar de A27 hoeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mar 2017, 9:47

Peter schreef:De A18 en A44 (maar ook A5 zuid) lopen naadloos in een andere snelweg over. De keuze om snelwegen onder de streep te zetten zal zijn om de gebruiker reeds te wijzen op een snelweg of afslag, waar hij af moet slaan (of route moet kiezen, bij een TOTSO). A37 bij afslag Hoogeveen zou een bord kunnen hebben met alleen A28 (en evt N48) erop. De keuze (los van willekeur van de lokale wegbeheerder, net als in Duitsland) zal te maken hebben met de afstand waarop het oude nummer nog bestaat en of er doelen net na het knooppunt zijn of niet.
Als je bij zo'n soort overgang al het nieuwe wegnummer onder de streep wilt plaatsen, zou ik er hoe dan ook mee wachten tot het allerlaatste moment. Oftewel op het afstandenbord volgend op de laatste afrit voor het knooppunt waar het wegnummer ophoudt. Dan is het een soort vroege waarschuwing voor het knooppunt geworden, en geef je op grotere afstand van het knooppunt niet de indruk dat je een richting aangeeft in een andere richting dan het hoofddoel van de weg.

Vroeg of laat kom je ook uit op een vraag die hier al vaker besproken is: wat geeft die streep precies aan? Mensen zullen zeggen: een weg waarvoor je moet afslaan, en daarmee dek je ook zeker minstens 95% van de gevallen. Maar bij TOTSOs is de keuze dan toch weer om de doelen van het wegnummer waarop je zit boven de streep te houden, dus het nemen van een afslag lijkt minder beslissend dan het wisselen van wegnummer. Min of meer naadloze overgangen (waarbij het wat mij betreft in het midden kan blijven of je nog de mogelijkheid hebt om op het bewuste knooppunt ook af te slaan in een andere richting) zijn in zekere zin verwant aan TOTSOs: je volgt de hoofdrichting, rijdend naar de stad die al op een groot deel van de eindigende route als hoofddoel staat aangegeven, maar je verandert ergens in het proces van wegnummer. Dat zou ik dan dus niet aangeven als een kruisende richting onder de streep.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » ma 13 mar 2017, 9:57

Het blijft gek als je alleen bestemmingen onder de streep hebt en het is wat raar omdat het bestemmingenbord ook een routebevestigingsbord is (dat dus niet klopt als je de huidige weg niet noemt). Als je toch niet van de snelweg afkan tot het knooppunt maakt het niet zoveel uit natuurlijk.

Maar goed: zo zijn er wel meer bijna-wegnummer inconsequenties zoals bij Delft Noord, waar in noordelijke richting overal A4 staat, terwijl je de A13 oprijdt en niet eens perse de A4 op hoeft (maar naar Rijswijk kan)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mar 2017, 10:32

Dit zijn momenten dat de Britse notatie van het slag A31 (A7) ineens heel handig blijkt. Die we natuurlijk zelf ook in een variant kennen bij opritten van de A10. Misschien is die benadering wel enige verdere uitwerking waard voor opritten vlakbij een knooppunt en afstandenborden waar een snelweg vrijwel naadloos overgaat in een andere.

EDIT: typo
Laatst gewijzigd door Pino op ma 13 mar 2017, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » ma 13 mar 2017, 10:55

^^ Dat is nou precies het manco van NBA, het is niet ver genoeg uitgewerkt. Er zijn nog veel grijze onderdelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 mar 2017, 11:17

Zoals ik het doe:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mar 2017, 11:31

mavas schreef:Dat is nou precies het manco van NBA, het is niet ver genoeg uitgewerkt. Er zijn nog veel grijze onderdelen.
Aan de ene kant ben ik dat graag met je eens. Aan de andere kant heb ik de beschikking over de richtlijnen van een paar grotere West-Europese landen (met name Duitsland, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië) en die zijn ook niet altijd even gedetailleerd. Dat we in die landen wel vrij redelijk weten wat we kunnen verwachten, is vooral omdat het grote landen zijn met een volledig uitgerold bewegwijzerings-systeem, waardoor je met de nodige rij-ervaring in die landen wel zo ongeveer weet wat je kunt verwachten. Tot de verschillen in benadering tussen bepaalde wegbeheerders aan toe, want volledig consistent is het ook in die landen vaak niet. Met NBA staan we daar nog niet, omdat het allemaal nog wordt uitgerold, laat staan dat er tussen Rijkswaterstaat-afdelingen, andere wegbeheerders en de NBd al eens lekker geëvalueerd is (c.q. ontwerpers van elkaar hebben kunnen afkijken).

De omvang van het Nederlandse wegennet in vergelijking met grote West-Europese landen zal uiteindelijk ook niet echt helpen op dit punt. Situaties die hier misschien maar een keer of vijf voorkomen (inclusief discussie of Knooppunt Zurich nu wel of niet hetzelfde kan worden behandeld als Burgerveen en Oud Dijk, omdat je bij Zurich nog wel een keuze hebt tussen twee rijrichtingen), doen zich in grotere landen makkelijker drie à vier keer zo vaak voor.

Plaats reactie