Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » za 02 jun 2018, 19:06

Middelburg is de hoofdstad van Zeeland en heeft in die hoedanigheid enige importantie.
Netwerktechnisch gezien vervult de staf geen knooppuntfunctie en is dus een bescheidener rol op wegwijzers te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 02 jun 2018, 19:59

nickdh schreef: za 02 jun 2018, 13:55 De 2 rechtdoorportalen zijn dus feitelijk omgewisseld.
Dan zouden de rechtsafpijlen niet even kort moeten zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 02 jun 2018, 20:01

Coen Tunnel schreef: za 02 jun 2018, 10:30 De doelenvolgorde Rotterdam - Amsterdam - Den Haag. :facepalm: Hoe moeilijk is het nou?
Ik denk dat Rotterdam rechtdoor bovenaan staat omdat Rotterdam-zuid rechtsaf bovenaan staat. Dat leest misschien iets makkelijker.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 02 jun 2018, 20:37

nickdh schreef: za 02 jun 2018, 10:21 Het laatste old-school van Dordrecht naar Rotterdam is nu echt gesneuveld.
Ik vind nog de combinatie RING-Zuid en Rotterdam-Zuid nogal dubbelop overkomen. Ik weet ook wel waarom Rotterdam (niet zijde zuid) via RING-Oost wordt bewegwijzerd en zuid hier wel als windrichting wordt gebruikt, maar volgens mij is het idee van een RING nou juist dat je de stad niet meer zo hoeft te benoemen.

Verder is op dit punt die rare dubbelbestemming Europoort/Maasvlakte alleen nog als Europoort zichtbaar terwijl verderop op het knoopppunt wel Maasvlakte genoemd wordt.

De pijlenkwestie: Dat is niet iets dat een gemiddelde weggebruiker op zal vallen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 02 jun 2018, 20:48

^^ Het grappige is dat op :KP: Vaanplein helemaal geen "Rotterdam-windrichting" voorkomt. Europoort/Maasvlakte wordt hier ook alleen als Europoort bewegwijzerd dacht ik.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » za 02 jun 2018, 21:35

Die dubbele verwijzing naar Europoort en Maasvlakte vind ik zelf een beetje dubbelop.
De Maasvlakte komt wel bij Rozenburg ofzo.

Gebruikersavatar
Drenthe
dorpsstraat
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 17 sep 2010, 23:35
Locatie: Emmen / Beilen

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Drenthe » za 02 jun 2018, 23:15

Nieuwe borden bij Hattem op de A50. Op de afstandenbord word alleen Arnhem en Apeldoorn vermeld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 02 jun 2018, 23:26

Willem schreef: za 02 jun 2018, 21:35 Die dubbele verwijzing naar Europoort en Maasvlakte vind ik zelf een beetje dubbelop.
De Maasvlakte komt wel bij Rozenburg ofzo.
Je kunt ook zeggen dat Europoort zijn plek op de borden te danken heeft aan het feit dat er bij aanleg van de Ring Zuid nog geen Maasvlakte was en Europoort dus als einddoel bewegwijzerd stond. Of dat decennia na de aanleg van de (Eerste) Maasvlakte nog steeds logisch is, daarover kun je twisten. Dubbel doordat de Tweede Maasvlakte het gebied achter Europoort natuurlijk alleen maar belangrijker heeft gemaakt.

Wil daarmee niet zeggen dat ze Europoort maar moesten vervangen door Maasvlakte, maar de combinatie kan ik inkomen. Een goede naam die beide lekker dekt kan ik ook zo vlug niet verzinnen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 03 jun 2018, 0:50

Pino schreef: za 02 jun 2018, 23:26
Willem schreef: za 02 jun 2018, 21:35 Die dubbele verwijzing naar Europoort en Maasvlakte vind ik zelf een beetje dubbelop.
De Maasvlakte komt wel bij Rozenburg ofzo.
zeggen dat ze Europoort maar moesten vervangen door Maasvlakte, maar de combinatie kan ik inkomen. Een goede naam die beide lekker dekt kan ik ook zo vlug niet verzinnen.
Een naam die Botlek, Maasvlakte en Europoort dekt is lastig. Rotterdam-Havens zou kunnen, maar is wel verwarrend met de binnenstedelijke havens. Mijn voorkeur zou dan toch uit gaan naar het einddoel en dat is Maasvlakte.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 03 jun 2018, 11:04

Pino schreef: za 02 jun 2018, 23:26 Je kunt ook zeggen dat Europoort zijn plek op de borden te danken heeft aan het feit dat er bij aanleg van de Ring Zuid nog geen Maasvlakte was en Europoort dus als einddoel bewegwijzerd stond.
Misschien speelt mee dat de A15 tot voor kort ophield vlak voor Europoort. De rest was N15.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 03 jun 2018, 13:16

^^ Mwa. Europoort stond al als einddoel op de A15-borden vanaf Ridderkerk toen de snelweg nog vrij kort na de Botlektunnel ophield en daarna N15 werd. Maar die N15 hield wel op vóór de Maasvlakte; hij is pas later verlengd naar het huidige eindpunt.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » zo 03 jun 2018, 13:38

Drenthe schreef: za 02 jun 2018, 23:15 Nieuwe borden bij Hattem op de A50. Op de afstandenbord word alleen Arnhem en Apeldoorn vermeld.
Vreemd dat Eindhoven niet meer vermeld staat?
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » zo 03 jun 2018, 14:15

^^ Eindhoven stond daar alleen als einddoel van de A50. Omdat Arnhem net na Zwolle nog leidinggevend genoeg is, is het dus in principe overbodig. Daarom verdwijnt het dus op het eerste stuk van de A50, net als Zierikzee bij Waalwijk of Utrecht bij Groningen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » zo 03 jun 2018, 14:24

^^ Binnen een netwerkbenadering zou er op zich wat voor te zeggen zijn om Eindhoven wel vanaf Zwolle aan te geven om het verkeer niet via Utrecht te sturen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 03 jun 2018, 14:33

Via Utrecht is 25 kilometer extra. Dat is een verschil waarvoor toch niet zo snel twijfel zou ontstaan. Overigens is er net op dit moment flinke vertraging op de A50 waardoor die omweg via Utrecht toch loont. Dat faciliteer je dan net wat makkelijker (via DRIPs en verkeersinformatie) door de reguliere route via Arnhem niet te bewegwijzeren.

Von Karman
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 11:34

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Von Karman » zo 03 jun 2018, 15:59

Naar het noorden op de A50 hangt nu ook wat NBA voor Beekbergen. Afslaand wordt Apeldoorn-Zuid en -West niet meer gegeven, maar Amsterdam en Utrecht, Amersfoort blijft staan. Voor het knooppunt staat een enorm volgord met allerlei secundaire bestemmingen.
Villacher Bier

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ernst76 » zo 03 jun 2018, 17:22

Systemen zoals NBA hebben nut, om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk consistentie ontstaat. Maar de valkuil van systeem-autisme moet worden vermeden.
Ik snap werkelijk niet voor wie Utrecht een relevant doel kan zijn, komend vanaf A50 richting Zwolle rijdend. Voor die paar mensen uit Loenen?
Een ander voorbeeld is als je richting Hoogeveen rijdt op de A28 voor knooppunt Assen. Wie zou er dan op weg zijn naar de Eemshaven? Toch wordt dat voor de N33 aangegeven. Waarmee of volle borden ontstaan of meer relevante doelen niet worden vermeld.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 03 jun 2018, 17:55

Het hoofddoel-einddoel systeem werkte prima. Uiteraard met de nodige uitzonderingen daargelaten, maar dat heb je in ieder systeem en dat is bijna niet te voorkomen, dan wel genezen.

Wat mij betreft gaan we visueel voor NBA, met een doelensysteem wat old school en NBA mixt.

Primair; max 2 hoofddoelen, einddoel
Secundair; volgende afrit, kruisend doel
Tertiair; witte bestemmingen zoals industrie- en bedrijventerreinen

Over Utrecht op de A1 vanaf Azelo zal ik verder maar m'n mening voor me houden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » zo 03 jun 2018, 19:06

Het vervangen van Amersfoort door Hengelo bij Amsterdam is ook zoiets.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » zo 03 jun 2018, 20:36

Ernst76 schreef: zo 03 jun 2018, 17:22 Systemen zoals NBA hebben nut, om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk consistentie ontstaat. Maar de valkuil van systeem-autisme moet worden vermeden.
Ik snap werkelijk niet voor wie Utrecht een relevant doel kan zijn, komend vanaf A50 richting Zwolle rijdend. Voor die paar mensen uit Loenen?
Een ander voorbeeld is als je richting Hoogeveen rijdt op de A28 voor knooppunt Assen. Wie zou er dan op weg zijn naar de Eemshaven? Toch wordt dat voor de N33 aangegeven. Waarmee of volle borden ontstaan of meer relevante doelen niet worden vermeld.
Het zijn dit soort "nutteloze doelen" die juist bij NBA geïntroduceerd zijn om omleidingen makkelijker aan te geven. Aangezien Utrecht toch al op de A1 staat aangegeven hoef je het alleen op het knooppunt extra aan te geven, maar voor omrijders van de A12 bespaar je er een hoop gedoe mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jun 2018, 23:12

Dennal schreef: zo 03 jun 2018, 13:38
Drenthe schreef: za 02 jun 2018, 23:15 Nieuwe borden bij Hattem op de A50. Op de afstandenbord word alleen Arnhem en Apeldoorn vermeld.
Vreemd dat Eindhoven niet meer vermeld staat?
Zwolle is in noordelijke richting net zo goed geschrapt op nieuwe borden. Ik ben er geen fan van. Er is hier ruimte zat op de borden om Eindhoven in zuidelijke richting en Zwolle in noordelijke richting te vermelden.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » ma 04 jun 2018, 8:57

^^ Zwolle staat rond Eindhoven nog op de bewegwijzering (A50), maar verdwijnt idd op de nieuwe borden.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jun 2018, 9:24

^^ Op oudere borden staat het inderdaad, maar op de nieuwste borden in Brabant ontbreekt Zwolle. Na :AS: Ravenstein staat bijvoorbeeld een afstandenbord met uitsluitend Arnhem en Nijmegen vermeld.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » ma 04 jun 2018, 11:05

Het is wel begrijpelijk want bij Arnhem zit toch een soort van knip in de A50.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 04 jun 2018, 11:19

^^ Als je zo redeneert kan je dus ook Deventer en Osnabrück weglaten, Europoort en Nijmegen, Tilburg en Roosendaal en 's-Hertogenbosch en Maastricht; in feite dus alle dubbelnummeringen. Sorry, maar als je een netwerkbenadering als systeem werkend wilt hebben, moet je daarvoor wel de middelen creëren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 04 jun 2018, 12:01

verfmeer95 schreef: zo 03 jun 2018, 20:36Het zijn dit soort "nutteloze doelen" die juist bij NBA geïntroduceerd zijn om omleidingen makkelijker aan te geven. Aangezien Utrecht toch al op de A1 staat aangegeven hoef je het alleen op het knooppunt extra aan te geven, maar voor omrijders van de A12 bespaar je er een hoop gedoe mee.
Het gebeurt op zijn minst gezegd niet structureel, en ik denk dat dat ook wel goed is. Bespaart dat borden aan de vollere kant raken en dat je daardoor in een reguliere situatie de boodschap niet meer zo snel oppakt als het geval zou zijn geweest als daar alleen de absolute basis had gestaan.

Er zijn ook veel voorbeelden denkbaar waar deze extra vermeldingen alleen maar averechts zouden werken. Deze vermelding op Beekbergen zou lastig zijn wanneer verkeer de A50-A12 op was geleid vanwege een calamiteit tussen Amersfoort en Rijnsweerd bijvoorbeeld.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » ma 04 jun 2018, 18:46

Coen Tunnel schreef: ma 04 jun 2018, 9:24 ^^ Op oudere borden staat het inderdaad, maar op de nieuwste borden in Brabant ontbreekt Zwolle. Na :AS: Ravenstein staat bijvoorbeeld een afstandenbord met uitsluitend Arnhem en Nijmegen vermeld.
Dat bord is echt de misser van de eeuw; alsof de wereld na 25km ophoudt. Dat zelfs Apeldoorn (in plaats van Zwolle of liever zelfs Arnhem) hier niet staat aangegeven is onbegrijpelijk. Arnhem voegt hier niets toe (pas na Bankhoef/voor Ewijk zou ik zeggen) terwijl er prima alternatieven zijn, Apeldoorn of Zwolle voor de A50 lijken mij het meest voor de hand liggend (Arnhem is zelfs eigenlijk alleen maar een kruisend doel voor de A15). De TOTSO zal de reden vast niet zijn, maar het is wel heel opvallend dat er geen enkel doel aangegeven staat boven de A12.
Andersom hoort wat mij betreft Eindhoven ook al voor Hattemerbroek op de borden; als er 1 snelweg is waarbij de "einddoelen" niet echt het einde van de weg is is het de A50 wel. Boven Zwolle kom je nog wel een paar grotere steden tegen, voorbij Eindhoven ook. Daarnaast zijn het plaatsen die voor iedereen herkenbaar zijn en een grote knooppuntfunctie in het netwerk hebben (zeker bij Eindhoven kun je letterlijk alle kanten op). Bovendien is het veel fijner om langere tijd 1 doel te kunnen volgen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 04 jun 2018, 20:08

Zwolle is blijkbaar geen netwerkdoel en Arnhem wel. Misschien is gewoon de keuze van netwerkdoelen niet goed geweest, terwijl het (onderliggende) systeem wel prima is uitgedacht. Voor mijn gevoel verbindt de A 50 Zwolle met Eindhoven via Arnhem/Nijmegen. Het lijkt me dat je over de hele weg de "einddoelen" prima kunt aangeven als netwerkdoelen en tussen Arnhem en Nijmegen een keuze maakt welke je aangeeft. Binnen NBA is juist gekozen voor kruisende netwerkdoelen en ik vind dat je daar dus erg mee moet uitkijken omdat zulke doelen vaak niet erg richtinggevend zijn. Utrecht in noordelijke richting aangeven op de A 50 voor knooppunt Hattemerbroek is zo'n mooi voorbeeld: het past prima in het nieuwe systeem, maar voor de gemiddelde weggebruiker is het wel verwarrend, omdat je Utrecht op zo'n route niet verwacht aan te treffen voor een noordwaartse verplaatsing. Het doel kan prima pas vermeld worden op de knooppuntborden zelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 04 jun 2018, 20:52

Vinny schreef: ma 04 jun 2018, 20:08 Zwolle is blijkbaar geen netwerkdoel en Arnhem wel.
Zowel Zwolle als Arnhem zijn netwerkdoelen. Omdat we hier nog voor Nijmegen zitten is Zwolle niet verplicht (?) en Arnhem wel vanwege de dubbelfunctie met Nijmegen (?).
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 05 jun 2018, 13:18

^^ Inderdaad.
Op de A28 verdwijnt Utrecht (richting Z) ook ten noorden van Zwolle, en Groningen (richting N) ten zuiden van Zwolle.
Ze willen kennelijk niet verder kijken dan één netwerkdoel.
Maar waarom wordt op de A2 vanuit Amsterdam dan zowel Utrecht als Eindhoven aangegeven?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie