Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » di 29 mei 2018, 7:47

^^ Ik had toch liever Groningen gehad. Dat Lelystad en Almere dezelfde kant op zijn, is hier vrij logisch.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 29 mei 2018, 7:53

Ook meteen een wegweizer: Het wegnummer N234 ontbreekt op de uitsmijter afrit Bilthoven (maar staat wel op het vorkbord).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » di 29 mei 2018, 12:52

Von Karman schreef: ma 28 mei 2018, 20:27 Op de A35 na Enschede-West staat sinds kort ook een afstandenbord in NBA. Amsterdam, Zwolle (nieuw), Almelo en Hengelo staan er op zonder streepstructuur. Zwolle is momenteel nog discontinu tot Azelo.
Goede zaak. Het is immers een netwerkdoel voor verkeer vanuit Twente en Duitsland richting Noord Nederland.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » di 29 mei 2018, 13:11

Consistentie is dus nog ver te zoeken...
Svenlo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » di 29 mei 2018, 13:21

Steptimer schreef: di 29 mei 2018, 1:30 Waarom wordt Lelystad opeens zo prominent aangegeven?
Misschien heeft de lobby vanuit Bataviastad grote invloed? :)
boe! schreef: ma 28 mei 2018, 21:02
Palance schreef: ma 28 mei 2018, 20:25 Dat wordt een onduidelijke afritnaam om voor te lezen bij de verkeersinformatie: “Er staat een file bij afrit Soest Baarn-Noord”. Dat gaat niemand duidelijk vinden.
Er is geen ruimte voor een 1200 meter-bord met één bestemming.
Wellicht, maar een afrit heeft maar één naam (per richting), niet twee. Dat wordt nu wel gesuggereerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 29 mei 2018, 15:54

Vinny schreef: di 29 mei 2018, 7:39 Provinciehoofdstad. Het gebrek van Lelystad op de bewegwijzering is juist een tekortkoming geweest.
Een provinciehoofdstad is niet per definitie een heel belangrijke of richtinggevende plaats. Steden als Haarlem, Assen en Middelburg worden ook niet heel prominent aangegeven (goed, Assen al vanaf :KP: Lankhorst maar daar ligt enkel Hoogeveen nog tussen). En 's-Hertogenbosch wordt op de bebording tegenwoordig overschaduwd door Eindhoven

Voor zover ik weet is de status van provinciehoofdstad geen criterium geweest bij de doelenkeuze binnen de NBA-systematiek. Lelystad hoeft hier echt niet op de borden, Almere is hier toch wel richtinggevend genoeg als Flevolands doel, het is ook veel groter. En Lelystad heeft, zeker gezien vanaf Hilversum, nauwelijks een functie in het netwerk, minder nog dan steden als Roosendaal en Zierikzee die ook geslachtofferd zijn. Maar voor de Lelystedelingen is het uiteraard leuk. Maar dit is wel weer zo'n NBA-inconsequentie die ik niet snap.

Voor de duidelijkheid: dat Lelystad op de N50 gelijk na :KP: Hattemerbroek op het afstandenbord wordt vermeld vind ik overigens wel een goede zaak.
nederland24 schreef: di 29 mei 2018, 12:52
Von Karman schreef: ma 28 mei 2018, 20:27 Op de A35 na Enschede-West staat sinds kort ook een afstandenbord in NBA. Amsterdam, Zwolle (nieuw), Almelo en Hengelo staan er op zonder streepstructuur. Zwolle is momenteel nog discontinu tot Azelo.
Goede zaak. Het is immers een netwerkdoel voor verkeer vanuit Twente en Duitsland richting Noord Nederland.
Ik verwacht dat op :KP: Azelo het doel Groningen er ook nog bij komt voor de N36.
Rein schreef: ma 28 mei 2018, 20:28 Ik vind Hilversum-Noord op het vorkbord waarop ook Eemnes staat erg raar. Die afrit ligt niet eens aan de A27.
Dat soort dingen doet men wel vaker als een deel van een stad beter via een andere aansluiting aan een andere snelweg te bereiken is. Iets andere situatie, maar enigszins vergelijkbaar: https://www.google.nl/maps/@51.9349785, ... 312!8i6656

In veel gevallen staan in dat soort situaties portaalborden. Zo staan op de A12 bij :AS: Oosterbeek/:KP: Grijsoord op één portaal drie vermeldingen naar Arnhem (Arnhem-Centrum via N224, Arnhem-Zuid via A50/N837, Arnhem via A12/N325): https://www.google.nl/maps/@52.0220009, ... 312!8i6656

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 29 mei 2018, 16:51

Coen Tunnel schreef: di 29 mei 2018, 15:54Voor zover ik weet is de status van provinciehoofdstad geen criterium geweest bij de doelenkeuze binnen de NBA-systematiek. Lelystad hoeft hier echt niet op de borden, Almere is hier toch wel richtinggevend genoeg als Flevolands doel, het is ook veel groter. En Lelystad heeft, zeker gezien vanaf Hilversum, nauwelijks een functie in het netwerk, minder nog dan steden als Roosendaal en Zierikzee die ook geslachtofferd zijn. Maar voor de Lelystedelingen is het uiteraard leuk. Maar dit is wel weer zo'n NBA-inconsequentie die ik niet snap.
Volgens mij is dit upgraden van Lelystad wel eens eerder langsgekomen hier. Lelystad verscheen voorheen voor het eerst ergens tussen Eemnes en Almere, waar je logischerwijs ook op een punt terecht komt dat Almere verminderd richtinggevend wordt. Dat is dan weer op een plaats waarvan een criticus zomaar zou kunnen zeggen "waarom wordt dat doel dan voor het eerst bewegwijzerd op een plaats waar een weggebruiker feitelijk niets te kiezen heeft." Dit rechtvaardigt dan met zoveel woorden het stroomopwaarts brengen naar Eemnes, waar het doel eigenlijk nog niet nodig is maar ook niet enorm misstaat.

Resteert dat hier met Groningen een veel richtinggevender doel achter Almere had kunnen worden geplaatst. Maar ja, daar loop je aan tegen een combinatie van (i) het feit dat Lelystad al sinds opening van dit stuk A27 bewegwijzerd staat en dat onder de bewegwijzeringsprincipes van toen ook geen onlogische keuze was; (ii) het feit dat Rijkswaterstaat heeft besloten dat verkeer Utrecht-Groningen via Zwolle rijdt; en (iii) waarschijnlijk de echte reden, onwil om een beetje geld uit te geven aan wat popnageltjes 'Groningen' over Lelystad heen op de afritten tussen Eemnes en :KP: Almere. Heel jammer, maar verbazen doet het niet (meer)...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » di 29 mei 2018, 17:42

Lelystad is wel provinciehoofdstad, maar verder in de structuur van het wegennet geen richtinggevend doel omdat er geen knooppunten of anderszins zijn. Dan hoef je de stad ook niet van ver aan te geven, dat heeft geen richtingevend nut.

Op de achtergrond speelt mee dat de Markerwaard nooit is aangelegd en dat daardoor Lelystad nooit de (centrale) functie heeft kunnen vervullen die de stad ooit is toegedicht. Daarbij komt dat Almere is aangemerkt als groeikern voor Amsterdam en in die rol Lelystad voorbij streeft. En binnen Flevoland een dominante rol speelt als woonplaats van de helft van de bevolking.

Er is op het nieuwe land een discrepantie ontstaan tussen Almere en de rest van Flevoland en daar heeft vooral Lelystad last van.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » di 29 mei 2018, 18:41

Zou het wat met het vliegveld van doen hebben? Dat lijkt me eigenlijk de enige reden om Lelystad nu ineens beter te gaan bewegwijzeren. Of zouden er ineens plannen gaan opdoemen om Lelystad als nieuwe uitwijkhaven voor de gespannen woningmarkt te gaan benoemen?

Wat netwerkfunctie betreft lijkt het me wel duidelijk dat die er niet is, daar zal het vast niet mee samenhangen.

Von Karman
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 11:34

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Von Karman » di 29 mei 2018, 19:18

Coen Tunnel schreef: di 29 mei 2018, 15:54
nederland24 schreef: di 29 mei 2018, 12:52
Von Karman schreef: ma 28 mei 2018, 20:27 Op de A35 na Enschede-West staat sinds kort ook een afstandenbord in NBA. Amsterdam, Zwolle (nieuw), Almelo en Hengelo staan er op zonder streepstructuur. Zwolle is momenteel nog discontinu tot Azelo.
Goede zaak. Het is immers een netwerkdoel voor verkeer vanuit Twente en Duitsland richting Noord Nederland.
Ik verwacht dat op :KP: Azelo het doel Groningen er ook nog bij komt voor de N36.
Ja, volgens de regels zou dat inderdaad moeten. Wat er hangt op Azelo is nog niet zo oud dus of het ook echt gaat gebeuren is afwachten. De borden richting A1 kunnen ze dan meteen meepakken door de discontinuïteit die nu bestaat voor Utrecht en Arnhem.

De noodzaak van zowel Zwolle als Almelo vanaf Enschede zie ik trouwens niet. Als Hengelo eerstvolgend hoofddoel is mag volgens mij de volgende (Zwolle) inderdaad verschijnen, Almelo hoeft volgens de regels geloof ik niet. Een kruisend doel voor A1 oost was misschien ook een idee voor geleiding vanaf de N18, maar ook zeker geen noodzaak.
Villacher Bier

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 29 mei 2018, 20:13

https://goo.gl/maps/EAHmcYX5q1B2
Uit dit bord blijkt niet dat er een belangrijke afrit volgt.

Een afrit later zie je dit:
https://goo.gl/maps/GUmSpzpnqcp (summiere informatie)
https://goo.gl/maps/tm7K7mEvHp12 (extra service, voor wie eigenlijk?)
https://goo.gl/maps/we1cKbcovDz (waar staat het wegnummer?)
https://goo.gl/maps/6AsrUHs4vr92 (oh ik had deze afrit toch moeten hebben)

En afgelopen zaterdag waren er ook wat wegwijzers langs de A 28 overwoekerd.

Normaal gesproken rijdt ik denk ik te veel uit mijn hoofd, maar hier vond ik de navigatie toch nodeloos extra lastig. Bewegwijzering is voor de ter plaatste onbekenden en ik rijd dit stuk A 28 bijna nooit dus een mooi moment om de werking van NBA in mij op te nemen :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » di 29 mei 2018, 20:38

Ds79m schreef: di 29 mei 2018, 7:47 ^^ Ik had toch liever Groningen gehad. Dat Lelystad en Almere dezelfde kant op zijn, is hier vrij logisch.
Exact. Groningen is het eerstvolgende netwerkdoel, dus was ook vele malen logischer geweest. Dit mag rene uitleggen, hoe kan dit in de huidige systematiek voorkomen? Ik snap er de ballen van. :dontknow:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » di 29 mei 2018, 20:43

Vinny schreef: di 29 mei 2018, 20:13 https://goo.gl/maps/EAHmcYX5q1B2
Uit dit bord blijkt niet dat er een belangrijke afrit volgt.
Ik vind het ontbreken van aansluitende wegnummers op de vooraankondiging sowieso een lacune in het hele systeem.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 29 mei 2018, 21:24

Emil schreef: di 29 mei 2018, 20:38Groningen is het eerstvolgende netwerkdoel, dus was ook vele malen logischer geweest. Dit mag rene uitleggen
Ik ben René niet en heb geen toegang tot enige officiële bron, maar de manier waarop ik het ervaar is als volgt. Bewegwijzerd staan tenminste het eerstvolgende hoofddoel van de weg waarop je rijdt en het eerstvolgende netwerkdoel langs de weg waarop je rijdt ("in lijn"). Wanneer je praat over netwerkdoelen gelegen aan kruisende wegen, komen die pas in aanmerking voor bewegwijzering wanneer Rijkswaterstaat dat opportuun acht. En dat lijkt vooral te gebeuren op de corridors tussen netwerkdoelen (lees: de wegen die RWS daarvoor heeft aangewezen; daar zit zoals hieronder mag blijken iets arbitrairs in). Begeef je je buiten zo'n gebaand pad, dan houdt netwerkbenadering volkomen op. Invoering van het hele systeem mocht niets kosten, dus je kunt raden waar dan minimalistische vandaan komt.

Welnu, hier zit Groningen in de categorie "kruisend doel". Rijkswaterstaat heeft in al haar bezuinigingsdrift wijsheid bepaald dat er geen rechtstreekse corridor tussen netwerkdoelen Utrecht en Groningen bestaat, want "het netwerkdoel dekt de hele regio en dat het naar Groningen-stad sneller gaat via Joure neemt niet weg dat er ook delen in de regio zijn die je beter via Zwolle benadert". En dus is Groningen op de A27 optioneel, met bewegwijzering die niet verder strekt dan Almere en uiteindelijk Lelystad tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Pino op di 29 mei 2018, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » di 29 mei 2018, 21:26

Vinny schreef: di 29 mei 2018, 20:13 https://goo.gl/maps/EAHmcYX5q1B2
Uit dit bord blijkt niet dat er een belangrijke afrit volgt.
Het is eigenlijk altijd al een probleem geweest dat belangrijke afritten naar niet-snelwegen er niet echt uitspringen. Ik zou er binnen het huidige systeem ook niet echt een structurele oplossing voor hebben. In Frankrijk heb je de groene bestemmingen die eruit springen bij afritten naar grote RN-wegen, maar dat is uiteraard een flinke stap.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » di 29 mei 2018, 21:31

Voorheen zag je in die regio wel eens een afritnaam van een plaats veel verderop. Bijvoorbeeld de afritten Epe, Lelystad en Ommen. Men is daar nu vanaf aan het stappen, aangezien het ook wat vaag is in de benaming. Lelystad ligt helemaal niet in de buurt van de A28.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 29 mei 2018, 21:58

^^ Daarmee haal je de files "aan de A28 voor Ommen" weg, maar het probleem dat Ds79m omschrijft niet. Maar goed, hoe problematisch is het? Je praat over maar iets meer dan een handvol afritten in het land. Zou je Franse groene vermeldingen willen invoeren, dan zou je die vooral heel veel tegenkomen bij afritten nabij grotere steden waar het maar heel weinig toevoegt ("hoera, nu A13-afrit Delft in het groen!").

Apart genoeg is historisch uitgangspunt van onze bewegwijzering (maar ook die van veel buitenlanden) dat er helemaal niet zoveel verschil zit tussen de bewegwijzering van gewone afritten en die van knooppunten. Knooppunten hebben pas in de loop der tijd hun extra "features" gekregen waardoor je de borden daar sneller duidt als iets belangrijks: wegnummerschildjes (eerst in E-groen, later nog iets feller A-rood) waren een begin, borden met knooppuntnamen kwamen daarbij en uiteindelijk hebben we nu een groot knooppuntsymbool op het eerste aankondigingsbord (veel opvallender dan wat we ooit hadden met de oude knooppuntnaam-borden). Andere landen plaatsen ook sneller meer voorwegwijzers in zo'n situatie, ook sneller op portaal. Dat geeft ook een gevoel van belang. Bij niet-knooppunten ontbreekt al dat soort tingel-tangel en een geel N-schildje voelt ook veel meer als dertien-in-een-dozijn, dubbel met een driecijferig nummer.

Ikzelf zou oplossingen eerder in de hoek zoeken van meer en op portalen geplaatste voorwegwijzers. Als je in Duitsland een eerste voorwegwijzer ziet met "2000m" of "1500m" erop, weet je het wel; je nadert iets belangrijks. We hebben dat in Nederland nooit zo willen doen, zelfs tot op het punt dat we dankzij NBA pas alle doelen van een belangrijke aansluiting of knooppunt zien op 600 meter. Wat voor een simpele afrit prima volstaat, maar dán naar mijn mening wel heel krap wordt. Een laatste relatief makkelijke manier om de weggebruiker het gevoel "belangrijke aansluiting" te geven lijkt me de wegnummering van de belangrijkere niet-autosnelwegen. Ken daar gewoon een tweecijferig wegnummer aan toe -ook al is de weg in provinciaal beheer. Dat triggert de mensen ook veel meer bij het naderen van zo'n aansluiting dan N302.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » wo 30 mei 2018, 5:30

^^ Dat laatste kost een hoop geld en moeite, maar zou m.i. ook echt de oplossing zijn. Dan rest alleen de vraag wat een tweecijferige n-weg voor criteria moet hebben. En dan vind ik dat ongelijkvloerse autowegen van (inter)regionaal belang sowieso een tweecijferig nummer moeten krijgen. Denk dan aan een weg als de N381, die best omgenummerd kan worden naar N31. Deze omnummering kan dan meteen leiden tot de introductie van afritnummers en NBA op deze wegen. Maar ook gelijkvloerse wegen van interregionaal belang zouden een tweecijferig nummer moeten krijgen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 30 mei 2018, 9:18

^^ Een discussie over welke wegen met driecijferig nummer een nummer onder 100 zouden kunnen krijgen (F99, zoals dat dan zo mooi heet op SABRE) is hier gevoerd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » wo 30 mei 2018, 19:07

Palance schreef: di 29 mei 2018, 13:21
boe! schreef: ma 28 mei 2018, 21:02
Palance schreef: ma 28 mei 2018, 20:25 Dat wordt een onduidelijke afritnaam om voor te lezen bij de verkeersinformatie: “Er staat een file bij afrit Soest Baarn-Noord”. Dat gaat niemand duidelijk vinden.
Er is geen ruimte voor een 1200 meter-bord met één bestemming.
Wellicht, maar een afrit heeft maar één naam (per richting), niet twee. Dat wordt nu wel gesuggereerd.
Er wordt niets gesuggereerd. Op een 600 meter bord staan altijd meerdere bestemmingen (tenzij er überhaupt maar één bestemming is). Het 1200 meter bord geeft de naam van de afslag aan en het 600 meter bord in dit voorbeeld is niet de vervanger van het ontbrekende 1200 meter bord en geeft dus ook niet de naam van de afrit aan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 30 mei 2018, 20:33

Ik denk dat het probleem wel te ondervangen is door op 1200 meter en 0 meter alle blauwe bestemmingen en eventuele wegnummers te vermelden. Op 600 meter zet je het vorkbord met in rechtdoorgaande richting de naam van de volgende afrit (of iets dergelijks) én een control city. In afslaande richting alleen de afritnaam. Zo voorkom je enerzijds volle vorkborden, en presenteer je de informatie in de voor de weggebruiker behapbare vorm. Op 300 meter van de afrit kun je een servicebord kwijt voor witte bestemmingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Mandelsoft » wo 30 mei 2018, 20:44

^^ Als je het zo doet, zou ik het vorkbord en de afritaankondiging omwisselen. Dan haal je benedenstrooms dus geen doelen weg.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 31 mei 2018, 7:34

Direct na de Vlaketunnel staat de eerste van de nieuwe borden rondom Kapelle, het 600m vorkbord met Kapelle-Zuid als afritnaam en Kapelle als volgende.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 02 jun 2018, 10:21

Het laatste old-school van Dordrecht naar Rotterdam is nu echt gesneuveld. Tevens is er een best amateuristische fout begaan, maar eens kijken of iemand die kan vinden. Hints- de foto's staan allemaal op volgorde zoals ze in het echt staan, en de fout is in 2 foto's te zien.
SPOILER: TOON

Apart bord voor vrachtwagens.

Afbeelding

Ini-mini vorkbord; wellicht het kleinste vorkbord na die van afrit Delft?

Afbeelding

Ridderkerk-Zuid voor de A16 is nu dus geheel in NBA, de A15 vanuit Gorinchem is nog wel in oldschool.

Afbeelding

Afbeelding

Ridderkerk-Zuid als doel op :KP: Ridderkerk-Zuid...

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jun 2018, 10:30

^^ De doelenvolgorde Rotterdam - Amsterdam - Den Haag. :facepalm: Hoe moeilijk is het nou?

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 02 jun 2018, 11:14

^^ Dat ook, maar het was wat anders waar ik op doelde.

"Je kunt er geen pijl op trekken." is de nieuwe hint. Kijk eens goed naar foto 4, en dan naar foto 3.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » za 02 jun 2018, 11:51

Na de afrit Kapelle-Zuid op de A58 een nieuw afstandenbord gespot.

Code: Selecteer alles

Vlissingen
Terneuzen (TOL)
---
[A256] Zierikzee
[A256] Goes
Het ziet er dus naar uit dat Middelburg in de toekomst pas verschijnt bij :KP: De Poel.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » za 02 jun 2018, 13:34

nickdh schreef: za 02 jun 2018, 11:14 ^^ Dat ook, maar het was wat anders waar ik op doelde.

"Je kunt er geen pijl op trekken." is de nieuwe hint. Kijk eens goed naar foto 4, en dan naar foto 3.
Dat rechtdoorbord heeft 2 lange buitenste pijlen 🤦
Svenlo

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 02 jun 2018, 13:55

^^ Dat is inderdaad de fout die ik bedoelde. De 2 rechtdoorportalen zijn dus feitelijk omgewisseld.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 02 jun 2018, 18:49

BHJ schreef: za 02 jun 2018, 11:51 Na de afrit Kapelle-Zuid op de A58 een nieuw afstandenbord gespot.

Code: Selecteer alles

Vlissingen
Terneuzen (TOL)
---
[A256] Zierikzee
[A256] Goes
Het ziet er dus naar uit dat Middelburg in de toekomst pas verschijnt bij :KP: De Poel.
Zierikzee heeft er bewegwijzering bijgekregen op de A58 :mrgreen: :top:.

Vreemd dat Middelburg niet meer staat aangegeven.
Een jaar of 20 geleden stond Middelburg pas aangegeven vanaf Goes. Na een klacht van de gemeente Middelburg is Middelburg toegevoegd op het Zeeuwse deel van de A58.

Plaats reactie