Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 08 aug 2017, 18:45

^^ Heb het gezien in Oostenrijk en Zuid-Afrika.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » di 08 aug 2017, 19:00

Pino schreef:Duitsers nemen ook knooppunten mee in de afritnummering, en dat zijn ook geen afritten.
Dat is een interpretatieverschil tussen Nederland en Duitsland. In Nederland worden alleen afritten genummerd waar je de autosnelweg verlaat. Op een knooppunt verlaat je de autosnelweg niet, je wisselt alleen de ene autosnelweg voor de andere. Alhoewel nu alle stroomwegen ook als knooppunt bewegwijzerd worden, dat niet meer helemaal opgaat. In Duitsland nummert men alles waar je het routenummer verlaat. Dus ook knooppunten en grensovergangen.

Knooppunten nummeren kan ik nog wel begrijpen maar grensovergangen nummeren is m.i. vrij onzinnig.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 08 aug 2017, 20:25

Even ter illustratie wat ik nou bedoelde. Als je een beetje knutselt met wegnummers en posities kom ik op dit uit. Met Oberhausen, met N812, en het tankstation. Het kan wel als je creatief genoeg bent.

Afmetingen: 6,20m x 6,42m met kaptiaalhoogte 360 mm.
Met 305 mm wordt dat 5,26m x 5,44m.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » di 08 aug 2017, 20:32

^^ Waar ik me in kan vinden is de manier hoe je de VZP aanduidt. Zo had ik het ook in mijn hoofd toen ik de foto's zag.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 08 aug 2017, 23:13

Chris schreef:Knooppunten nummeren kan ik nog wel begrijpen maar grensovergangen nummeren is m.i. vrij onzinnig.
Duitsers kennen ook een nummer toe aan het einde van een snelweg op OWN. Als dan alleen de grensovergang zou overblijven als nummerloos einde van een snelweg, is dat wellicht ook weer wat apart.

Linksom of rechtsom vind ik het een gegeven dat voor de weggebruiker weinig nut heeft. Maar zolang het verder van de bewegwijzering blijft, vind ik het niet heel erg dat op menig snelweg de eerste reguliere afrit het nummer 2 heeft. Dat irriteert me op snelwegen die beginnen op OWN evenmin als op snelwegen die beginnen op de grens. Met snelwegen die eindigen op OWN of op de grens merk je er al helemaal niets van ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 aug 2017, 0:29

Pino schreef:Duitsers kennen ook een nummer toe aan het einde van een snelweg op OWN. Als dan alleen de grensovergang zou overblijven als nummerloos einde van een snelweg, is dat wellicht ook weer wat apart.
Klopt, een weg als de A23 begint ook met afrit 2, afrit 1 is feitelijk de overgang van de B5 naar A23.
Linksom of rechtsom vind ik het een gegeven dat voor de weggebruiker weinig nut heeft. Maar zolang het verder van de bewegwijzering blijft, vind ik het niet heel erg dat op menig snelweg de eerste reguliere afrit het nummer 2 heeft. Dat irriteert me op snelwegen die beginnen op OWN evenmin als op snelwegen die beginnen op de grens. Met snelwegen die eindigen op OWN of op de grens merk je er al helemaal niets van ...
Toch staat dat afritnummer 1 soms wel aangegeven. Maar door de summiere manier waarop Duitsers vaak hun afritnummers aangeven is dat niet bepaald storend.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 14 aug 2017, 18:24

Vandaag een nieuw bord gezien na :AS: Rilland op de A58. Routebevestigingsbord is vervangen. Terneuzen (TOL) is verdwenen van het bord, terwijl het nog wel bij Markiezaat staat.

Code: Selecteer alles

Vlissingen    XX
Middelburg  YY
Goes           ZZ
Geen idee of hij trouwens al ergens is langsgekomen, maar op de A76 staat er een routebevestigingsbord onleesbaar in de bossen. Volgens mij na :KP: Ten Esschen, maar ik weet het niet zeker meer.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 15 aug 2017, 20:35

Is mij niet opgevallen, morgen even beter opletten :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door JB81 » vr 01 sep 2017, 8:15

Deze wegwijzers op de afrit vanuit Breda van knooppunt Hooipolder lijken op knullige wijze te zijn voorbereid op de komst van NBA in de omgeving. Naar rechts is Nijmegen bijgeruiterd, naar links zijn Rotterdam en Zierikzee verdwenen en overgeplakt met Dordrecht.... in zwart op wit :facepalm:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » vr 01 sep 2017, 8:21

^^ Waarom verdwijnt Rotterdam daar voor Dordrecht? Rotterdam lijkt mij veelzeggender.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » vr 01 sep 2017, 12:12

Plus Rotterdam is een netwerkdoel.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 01 sep 2017, 12:39

Werd eens tijd dat Nijmegen daar aan wordt gegeven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 01 sep 2017, 20:05

verfmeer95 schreef:^^ Waarom verdwijnt Rotterdam daar voor Dordrecht? Rotterdam lijkt mij veelzeggender.
https://goo.gl/maps/Tpj9wa7JfRJ2

Toch lijkt het me logischer dat Rotterdam via Gorinchem verloopt?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » vr 01 sep 2017, 20:16

Het maakt niks uit qua tijd of je vanuit Hooipolder de A27-A15 neemt of de A59-A16 naar R'dam-Centrum. Via de A59-A16 is wel vijf km korter (53.1 tegenover 58.1 km)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » vr 01 sep 2017, 20:19

En onderaan de afrit heb je toch al voor de A59 gekozen. Dan kan je daar net zo goed Rotterdam vermelden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 sep 2017, 20:47

BHJ schreef:Het maakt niks uit qua tijd of je vanuit Hooipolder de A27-A15 neemt of de A59-A16 naar R'dam-Centrum. Via de A59-A16 is wel vijf km korter (53.1 tegenover 58.1 km)
Of het wel of niet sneller is zal er vanaf hangen wanneer je op Google Maps kijkt. Nu zou het volgens Google Maps 3 minuten sneller zijn, en 5 km korter.

De route A59-A16 is beduidend minder filegevoelig dan de A27-A15. Derhalve zou ik vanaf :KP: Hooipolder naar Rotterdam via de A59 en A16 rijden. Al zal hier niet heel veel verkeer op de A27 zitten dat naar Rotterdam moet. Maar ja, de A59 is zo'n snelweg die weinig grote plaatsen bedient en je moet toch iets aangeven.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door keokiracer » vr 01 sep 2017, 20:55

A59+A16 voor de Moerdijkbrug is anders ook geen pretje
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 02 sep 2017, 12:23

Met de twee nieuwe verzorgingsplaatsen (nu mét tankstation) langs de A4 bij Rijswijk, zijn onlangs ook de portaalborden vervangen. Voorheen werden de parkeerplaatsen helemaal niet aangegeven, maar nu worden de twee tankstations ook vanaf de snelweg verwezen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(de besliswegwijzer was richting Rotterdam nog niet vervangen)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » za 02 sep 2017, 13:59

Grappig, die zag ik vorige week op de vrachtwagen voorbij komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 02 sep 2017, 17:17

Ik vind de wegwijzers erg "opgepropt" en eerlijk gezegd ook niet zo overzichtelijk. Ik denk dat Snelwegfreak wel met een beter ontwerp kan komen 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » za 02 sep 2017, 18:48

De naam Peulwijk kan worden weggelaten. Dat maakt het al minder druk.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » za 02 sep 2017, 18:50

Ik blijf zo veel horizontale strepen de boel heel druk maken. De discussie hebben we al eens gehad over de streep bij de afstandsaanduiding. Op zich als die blijft staan, denk ik dat die bij de Ring-aanduiding wel weg kan. Die voegt niks toe voor de weggebruiker.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 02 sep 2017, 19:20

Wat een draken, die afslaande. De uitspraak "If it ain't broke, don't fix it" kan hier wel weer toegepast worden.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door hoevenpe » za 02 sep 2017, 20:02

Ik dacht dat bij 'normale' afslagen ook de volgende afrit aangeven moest worden? Dan zou Rijswijk in noordelijke richting niet misstaan hebben en andersom Den Hoorn (hoewel Delft dat ook afdekt).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 02 sep 2017, 20:37

Zelf zou ik eerder voor zoiets gaan, waarbij je inderdaad het liefst de naam van de VZP weglaat. Maar ja, daar kunnen economische gevolgen en wensen aan vast zitten. Daarentegen levert het wel een rustiger bord op. Ik weet alleen even niet hoe groot het bestaande bord is en of het portaal dit bord ook zou kunnen hebben qua windbelasting. Doordat de bestemmingen voor de A4 op dezelfde hoogte staan als die van de N211 is een L-portaal niet mogelijk/efficiënt.

Afbeelding

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 02 sep 2017, 20:38

Het is de vraag of de E-nummers het vermelden waard zijn (niet voor mij persoonlijk, maar dat terzijde). Alleen de RING-nummervelden, dus geen "RING-zuid" e.d. De P en de VZP, tja, waar moet je ze kwijt als je ze persé wilt vermelden?
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 02 sep 2017, 20:39

^^ Ik zou toch niet teveel willen ruiteren, dat oogt niet erg netjes. Alleen de E-nummers moet je eigenlijk willen ruiteren op portaalborden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » za 02 sep 2017, 21:04

^^ Maar aan de andere kant is het bord mooi even hoog en minder windbelasting. Dus in dat opzicht is het nog niet eens zo slecht.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 02 sep 2017, 21:26

Tja, als je de helft van de informatie ruitert wordt je bord zelf lager. Dat is logisch, maar of het wenselijk is, is een tweede. Daarnaast maakt Nick zich er natuurlijk wel een beetje makkelijk vanaf door de symbolen voor de VZP te verkleinen en vooral door de ring-vermelding richting Amsterdam te vervangen door RING-wegnummers ;) Het betreft hier een hoekpunt van de ring, een keuze tussen ring-Oost en ring-Zuid. Daar hoor je dus niet RING A4 of RING N211 aan te geven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » za 02 sep 2017, 21:43

Het eerste wat mij opviel is dat Wateringen aan beide kanten niet meer wordt aangegeven.

Verder had ik de VZP onderaan het bord gezet. Dat gebeurt al op de A4 bij Leiderdorp, de A12 bij Harmelen en Bodegraven en de A27 bij Nieuwegein. Zet net als daar de naam op een aparte regel als het niet past en het wordt al veel minder druk. Ik heb het idee dat ze hier geen steviger portaal wilden neerzetten en het daarom maar zo krapjes hebben opgelost.

De Oldschool-borden waren stukken beter: https://goo.gl/maps/FgQCX9UG5dv https://goo.gl/maps/aDkZiehu7A72
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op za 02 sep 2017, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie