Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 20 dec 2017, 11:21

Wellicht maar zo dan?
Afbeelding
Svenlo

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos » wo 20 dec 2017, 11:52

Mooi, maar ik denk dat Valkenswaard vervangen moet worden door Waalre/Veldhoven. Verder weet ik niet of op de Randweg-noord Rotterdam moet worden aangegeven, het probleem speelt denk ik meer op de Randweg-west, dus De Hogt-Batadorp.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 20 dec 2017, 12:04

Verkeer wat uit Veghel en Son/Breugel komt kan het doel Rotterdam wel gebruiken eerlijk gezegd...
Svenlo

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos » wo 20 dec 2017, 12:14

Pino schreef: wo 20 dec 2017, 10:24 Wat de boel nog een beetje verder compliceert is de geringe afstand tussen Eindhoven en Tilburg. Het is vanaf Batadorp nog geen kwartier rijden tot aan De Baars. Met doelen die zo dichtbij zijn moet je naar mijn mening in algemene zin terughoudend zijn om er een uitvalsweg mee aan te geven, ook al zijn het wat grotere plaatsen. Dat geldt voor Tilburg bij Eindhoven evenzeer als voor Dordrecht bij Rotterdam en Zaanstad bij Amsterdam. Alleen Den Haag bij Rotterdam, daar kun je niet echt omheen (al komt het niet slecht uit dat ook Amsterdam daar nu oprukt als eerstvolgende netwerkdoel naar het noorden toe vanuit Rotterdam).
Tja, dan kom je aan de vraag wat richtinggevender is, een nabij doel of een ver doel. Voor beide moet je het wegennet een beetje kennen. De algemene opinie is nu dat een ver (netwerk-)doel beter is dan een nabij (hoofd-)doel, terwijl de kans groter is dat een ter plaatse onbekende weggebruiker in de buurt van een nabij doel moet zijn. Zelf zou ik daarom op de A10 eerder Almere vermelden dan Groningen, en eerder Amersfoort dan Hengelo (ook als dat Enschede was geweest). Maar goed, die discussie is inmiddels een gepasseerd station, en dus zullen we bij Eindhoven wel vast zitten aan Breda en Rotterdam.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Dennal
stadsweg
Berichten: 437
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » wo 20 dec 2017, 13:51

sven_engelen schreef: wo 20 dec 2017, 11:21 Wellicht maar zo dan?
https://puu.sh/yKja1/ad12566c12.png
Hoe zou jij het aanpakken kijkend vanuit A67 Eersel? Ook Helmond op de bewegwijzering voor rechtdoor?
Laatst gewijzigd door Mark op wo 20 dec 2017, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding verwijderd uit de quote.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 20 dec 2017, 14:02

evos schreef: wo 20 dec 2017, 12:14Tja, dan kom je aan de vraag wat richtinggevender is, een nabij doel of een ver doel. Voor beide moet je het wegennet een beetje kennen. De algemene opinie is nu dat een ver (netwerk-)doel beter is dan een nabij (hoofd-)doel, terwijl de kans groter is dat een ter plaatse onbekende weggebruiker in de buurt van een nabij doel moet zijn. Zelf zou ik daarom op de A10 eerder Almere vermelden dan Groningen, en eerder Amersfoort dan Hengelo (ook als dat Enschede was geweest). Maar goed, die discussie is inmiddels een gepasseerd station, en dus zullen we bij Eindhoven wel vast zitten aan Breda en Rotterdam.
De discussie over de bij Amsterdam bewegwijzerde netwerkdoelen Hengelo en Groningen zal wel nooit helemaal verdwijnen, vermoedelijk. Door hun grote afstand en vrij kleine omvang (zeker in het geval van Hengelo) kun je ook moeilijk anders zeggen dan dat ze niet ideaal zijn en in meerdere opzichten afwijken van de netwerkverwijzingen elders in het land.

Maar goed, netwerkdoelen komen niet in de plaats van hoofddoelen, maar hetzij in de plaats van de voormalige einddoelen hetzij als extra kruisend doel. Situaties als bij Amsterdam, waar de netwerkdoelen wél de plaats van hoofddoelen hebben ingenomen, zijn bovenal ingegeven door ruimtegebrek. Dat zou jou nog voldoende hoop moeten geven voor Tilburg bij Eindhoven. Er valt bij Eindhoven nog best wel wat te schuiven; in het bijzonder bestaat op het genoemde stukje De Hogt - Batadorp wel enige ruimte. De enige doelen die daar echt verplicht zullen zijn, zijn de al vanuit Limburg bewegwijzerde 'supernetwerkdoelen' Rotterdam en Amsterdam die je continu moet houden. Tilburg én Breda zal teveel van het goede zijn, maar in de te maken afweging is er best iets te zeggen voor het uitstellen van de eerste vermelding van Breda tot aan Batadorp en Tilburg al een paar borden eerder vermelden op of direct na De Hogt. Dit met name omdat Breda, bekeken vanaf Eindhoven, vooral een knooppuntfunctie heeft naar Rotterdam toe en Rotterdam zelf al bewegwijzerd zal staan. Met het langere-afstandsdoel Rotterdam is ook het voornaamste bezwaar tegen een behoorlijk dichtbij gelegen hoofddoel Tilburg ondervangen. De Zeeuwen en West-Brabanders, voor wie Breda richtinggevender is dan Tilburg, zouden dan maar moeten wachten tot Batadorp, waar de eerste vermelding Breda hen een wat betere geleiding zou geven.

Overigens geldt hetzelfde voor de richting A2-noord, waar Amsterdam het eerstvolgende netwerkdoel Utrecht wel dekt. Alleen ik zie wat meer argumenten om Tilburg te bewegwijzeren naast Rotterdam dan om 's Hertogenbosch te bewegwijzeren naast Amsterdam.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » wo 20 dec 2017, 15:12

sven_engelen schreef: wo 20 dec 2017, 11:21 Wellicht maar zo dan?
Afbeelding
Dat vliegtuigje vind ik verwarrend. Lijkt alsof het alleen een verwijzing naar Eindhoven Airport is...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 20 dec 2017, 16:14

Dennal schreef: wo 20 dec 2017, 13:51
sven_engelen schreef: wo 20 dec 2017, 11:21 Wellicht maar zo dan?
https://puu.sh/yKja1/ad12566c12.png
Hoe zou jij het aanpakken kijkend vanuit A67 Eersel? Ook Helmond op de bewegwijzering voor rechtdoor?
Vanuit Eersel zou ik Helmond via de A67 en de N612 laten lopen ipv de A2.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 dec 2017, 17:38

^^ Geen reden om Helmond al bij :KP: De Hogt te vermelden. A67-N612 is naar het centrum de voorkeursroute, maar wie verkeerd rijdt komt er via de A2-A50-JFK-RING-N270 ook wel. En naar sommige delen van Helmond is de A67-N612 ook niet geschikt, naar bv. Brandevoort is dat ver om. Dan kun je nog beter vanaf :KP: Leenderheide over de Leenderweg en Piuslaan naar de N270 rijden.

Helmond zou je, als daar behoefte aan is, bij :KP: Leenderheide als doel voor de A67 kunnen vermelden. Maar noodzakelijk lijkt het mij niet. Ik heb niet de indruk dat verkeer naar Helmond nu massaal verkeerd rijdt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » wo 20 dec 2017, 18:21

sven_engelen schreef: wo 20 dec 2017, 12:04 Verkeer wat uit Veghel en Son/Breugel komt kan het doel Rotterdam wel gebruiken eerlijk gezegd...
Vanuit Veghel is (uiteraard) N279-A2-A15 de snelste route naar Rotterdam, ik ga echt niet via Eindhoven ;)
Best is zo'n beetje de enige plaats waarvoor je het beste A50-A2 kunt rijden voor plaatsen langs de A50, Boxtel is al sneller via Den Bosch (of nog wat sneller, binnendoor via Schijndel). Bovendien is het met Rotterdam zo dat er eigenlijk 3 mogelijkheden zijn vanaf Eindhoven die allemaal vergelijkbaar zijn qua afstand en tijd. De verkeersdrukte zal dan uit moeten maken wat het snelste is. Zonder file is dat denk ik niet eens de A58 maar de A2, en dan staat Rotterdam sowieso al niet op de juiste plaats.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 20 dec 2017, 18:33

^^ Vanaf Batadorp naar Ridderkerk praat je over een verschil van 10 kilometer: 91 kilometer over de A58, 101 kilometer over de A15. Dat is toch fors genoeg om de route over Breda de bewegwijzerde route te maken, ook al kan de situatie het natuurlijk rechtvaardigen dat je over Deil rijdt. Vanuit Eindhoven Centrum en plaatsen als Best worden de verschillen uiteraard ook snel kleiner, maar aangezien de verwijzingen Rotterdam op de Randweg er vooral staan voor verkeer dat aankomt over de route Leenderheide-De Hogt-Batadorp en dat krijgt de volle 10 kilometer voor de kiezen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 20 dec 2017, 19:52

Aangezien Rotterdam "supernetwerkdoel" is zou dit bij de Randweg Eindhoven neerkomen op Rotterdam plus iets. Ik vind het dan logischer om voor Tilburg te kiezen en eenmaal op de A 58 Breda toe te voegen. Een Brabants doel is bij de vermelding van Rotterdam wel nodig, omdat er ook andere denkbare routes naar de Havenstad bestaan. Zonder Rotterdam zie ik meer in Breda omdat dat richtinggevender is voor Zuidwest-Nederland (richting Zeeland, West-Brabant, Zuid-Holland) voor chauffeurs met een redelijke topografische kennis. Zowel Tilburg als Rotterdam zouden daarmee afdoende worden afgedekt.
Rotterdam-Breda zonder Tilburg vind ik niet te prefereren. Beide steden wijzen al op de richting (ZW Nederland) en binnen de provincie Brabant is het wellicht onvoldoende.
Mijn keuze zou dus zijn (in volgorde van voorkeur):
1. Alleen Breda
2. Tilburg-Rotterdam
3. Tilburg-Breda-Rotterdam
4. Alleen Tilburg
5. Breda-Rotterdam
6. Alleen Rotterdam
7. Tilburg-Breda
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » wo 20 dec 2017, 22:31

Pino schreef: wo 20 dec 2017, 10:24de ene stad is groter en belangrijker, de andere is richtinggevender voor interregionaal verkeer in het algemeen. Wat kies je dan?
Tilburg lijkt mij alleen groter. Of dat Tilburg een belangrijkere rol vervult als Breda, valt te bediscussiëren. Breda is de grootste stad van Zuidwest-Nederland en heeft het daarnaast voor het zeggen in West-Brabant. Na Eindhoven is West-Brabant de industriële topregio van de provincie. Alleen het inwoneraantal en de Universiteit pleiten voor Tilburg. En vergeet ook niet, Tilburg-Reeshof met 43.000 inwoners ligt achter Tilburg-Centrum als je van Eindhoven komt.

Ik prefereer Breda naast Rotterdam, aangezien ik de omleidingsfunctie van de A58/A16 voor Antwerpen, en daarmee Breda als netwerkdoel, belangrijker vind als Tilburg. Door de relatief korte afstand tussen Eindhoven en Tilburg, fungeert het doel Tilburg als hoofddoel zodra je Eindhoven passeert. Dus op Batadorp of direct daar achter. Dus ja, een 'Amersfoortje' in mijn optiek.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 23 dec 2017, 15:11

Je kunt inwoneraantallen gewoon vinden op wikipedia:
Breda: 181.000
Tilburg: 214.000

Tilburg is dus inderdaad iets groter, maar het scheelt ook weer niet superveel. Meeste onbekende weggebruikers die Tilburg kennen, kennen Breda ook lijkt me. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » vr 05 jan 2018, 16:31

Nieuwe borden gespot: Knooppunt Sint-Annabosch(A-27) vanuit Utrecht.

^
A-58
Eindhoven
Tilburg

>A-27 A-58
Antwerpen
Bergen op Zoom

Hoofddoel Roosendaal is daar verdwenen.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 05 jan 2018, 19:35

Hadden we al. ;) Behalve de uitsmijters waar toen geen beeldmateriaal van was.

Dus dan neem ik aan dat het afstandenbord na Ulvenhout gaat sneuvelen omdat daar BoZ op moet staan ipv Vlissingen?

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » vr 05 jan 2018, 20:10

^
Ik denk voorlopig niet. Dat zijn nog vrij nieuwe borden.
Op de A-58(Kruiningen + Rilland) in Zeeland staan bijvoorbeeld borden met het doel Roosendaal terwijl vanaf Stelleplas tot De Poel, Breda al jaren staat aangegeven. Vermoed dat de doelen pas veranderd worden als de borden aan vervanging toe zijn. Anders is het zonde van het geld.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 05 jan 2018, 20:14

Geld wegsmijten doordat de bewegwijzeringsplannen inmiddels al 632 keer gewijzigd zijn, zijn we de beste in. Misschien een les voor de volgende generatie bewegwijzering; gewoon één goed plan opstellen en je daaraan houden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » vr 05 jan 2018, 20:57

Het is inderdaad een gegoochel wat bewegwijzering betreft. Hetzelfde geval is gebeurd met het doel Maastricht op de A2 wat grootendeels vervangen/gepopnageld door Eindhoven maar op de lokale bewegwijzering nog niet goed staat en op sommige portalen Maastricht weer verschijn/op sommige portalen Eindhoven. De NBD moet consequent zijn met de doelen op de bebording wat ik hier helaas enorm zie verdwijnen.
Svenlo

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 05 jan 2018, 21:24

^^
Het is duidelijk dat in de toekomst Roosendaal qua bereik inkrimpt op de A58. Dus het verdwijnt uit Zeeland tot :KP: Zoomland. Vanuit Breda tot :KP: Princeville. En verder tot :KP: Sabina en :KP: Klaverpolder. Bergen op Zoom neemt de plek in naast Vlissingen. In Zeeland verwacht ik met de afronding van de nieuwe aansluiting Goes-Zuid ook tussen Bergen op Zoom en de Vlaketunnel op korte termijn vernieuwingen bij asfaltwerkzaamheden. Maar op de A58 tussen Breda > Roosendaal is de bewegwijzering redelijk nieuw en daar is Bergen op Zoom weggelaten, zonder ruimtereservering op één enkel afstandenbord na t.h.v. Etten-Leur-West. Maar een eindje verderop is er eenzelfde afstandenbord zonder ruimtereservering met alleen Roosendaal/Vlissingen.

Ook Antwerpen op de A58 is nog een dingetje waar de bewegwijzering tekort komt. Ik hoop dat ze Antwerpen nog meepakken onder de streep vanaf Kruiningen-Yerseke met de NBA-vernieuwing. Dan zou je het gedeelte :KP: De Poel - Kruiningen kunnen doen als die aan vervanging toe zijn.

De A58/A4 door Bergen op Zoom moet ook nog volledig vernieuwd worden alsmede de A29. De routing voor Amsterdam vanuit A12/Zandvliet is gedateerd. Dus nog aardig wat werk aan de winkel in de West-Brabantse hoek.
SPOILER: TOON

Voor :KP: Zoomland lijkt mij:
^Amsterdam
^Rotterdam
^Tholen
^Bergen op Zoom-Noord

Dordrecht >
Breda >
Roosendaal >
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » vr 05 jan 2018, 22:46

Wat moet Tholen daar?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » vr 05 jan 2018, 23:02

^^ Zierikzee vervangen? :hap:

Von Karman
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 11:34

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Von Karman » za 06 jan 2018, 0:50

^^ Vergeet niet dat volgens de autoriteit Peter de Koning ook Steenbergen verwezen moet worden.
Villacher Bier

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 06 jan 2018, 12:09

^
Inderdaad. :lol:
Link

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » za 06 jan 2018, 14:19

BHJ schreef: vr 05 jan 2018, 22:46 Wat moet Tholen daar?
Tholen gaat via N286 en de aansluiting bedient industrienummers van Bergen op Zoom (zoals aangegeven op serviceborden, NBA uitgevoerd), aangezien er een vrachtwagenverbod van toepassing is in Halsteren. Ook is er geen ruimte voor een vorkbord t.h.v. aansluiting Bergen op Zoom-Noord, dus is het zichtbaar op de portalen (ook als je vanuit de richting Roosendaal komt). De aansluiting Tholen heeft dus een grotere rol in de algemene bewegwijzering rond Bergen op Zoom, als dat men denkt. Als laatste zou je natuurlijk verkeer uit Brabant er op willen attenderen dat dit stukje Zeeland niet via de A58 gaat.
Widejo schreef: vr 05 jan 2018, 21:24 De A58/A4 door Bergen op Zoom moet ook nog volledig vernieuwd worden alsmede de A29. De routing voor Amsterdam vanuit A12/Zandvliet is gedateerd.
Oké niet alles bedenk ik mij net. Er zijn al serviceborden geplaatst en de aansluiting Hoogerheide is NBA. Het gaat dus om de aansluitingen Bergen op Zoom-Zuid, Bergen op Zoom, Bergen op Zoom-Noord en :KP: Zoomland zelf. Vanuit de richting Roosendaal idem.
Als toevoeging op de gedateerde routing voor Amsterdam is ook een DRIP welkom t.b.v. omleidingen naar Rotterdam via A17/Dordrecht.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 06 jan 2018, 16:36

Roosendaal staat trouwens wel aangegeven op nieuwe wegwijzers bij opritten zoals op de A-29 in Numansdorp en in Breda richting de A-27, terwijl het daar op de snelweg verdwenen is.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » za 06 jan 2018, 18:00

^^
In Bergen op Zoom zelf is Roosendaal, en ook Steenbergen nog heer en meester. Rotterdam is mondjesmaat toegevoegd terwijl het Steenbergen volledig moet vervangen in de stad. Het was ook pas zeer recent dat Rotterdam überhaupt via A4 werd verwezen i.p.v. A58. Breda is onzichtbaar. Vlissingen en Antwerpen zijn vanuit de oude systematiek gelukkig wel voldoende zichtbaar.

Ze lossen het nu naar mijn mening onvoldoende op door voor dit soort bordjes te gaan, vrijwel in elk straatje wat op de rondweg om het centrum uitkomt en ook op kruispunten waar een volledig bewegwijzeringsplan te rechtvaardigen is:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Streetview https://www.google.nl/maps/@51.4951942, ... 312!8i6656
Voor de richting A4, Rotterdam zou ik bijvoorbeeld naar links gaan.
Dat ze rond Numansdorp ook kiezen voor Roosendaal is ook jammer, want dan zou er alleen sprake zijn van een doel voor de A59. Niet voor de A4.

Met name in Breda ten oosten van het centrum zie je vrijwel geen bewegwijzering voor de richting Roosendaal. Op de Claudius Prinsenlaan vanuit Chasséveld volg je lang Tilburg, pas rond het Amphia Ziekenhuis komt Roosendaal en ook Antwerpen pas in beeld. A58 en A16 doelen gaan aan de oostzijde van het centrum via uitvalswegen die ook naar de A16/A58 lopen.
Hamburg, meine Perle

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door timmie_1606 » za 06 jan 2018, 19:13

Ik ben op zoek naar het kruispuntnummer dat hoort bij de bewegwijzering op de A20, afrit 18 Moordrecht.
In de Signweb van de NBd alsmede de open database van RWS alsmede de wegstatus/signsnl/ kan ik hem niet vinden.
De enige verwijzing vind ik in de kruispuntbeschrijvingslijst '"19077","RW 20 MOERKAPELLE-MOORDRECHT","ZH","ZUIDPLAS"', maar dat hoeft niet de goede te zijn, en dat nummer bestaat niet. Ik vermoed dat RWS/Tebodin er een nieuw nummer voor bedacht heeft na de herbouw maar dit zelf nog niet weet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » za 06 jan 2018, 22:27

RWS en Tebodin gebruikten BPS-code, en geen kruispuntnummer.
De NBd heeft de oude ANWB kruispuntnummers overgenomen, en kent tegenwoordig bij nieuwe situaties nieuwe kruispuntnummers toe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » zo 07 jan 2018, 16:24

Coen Tunnel schreef: wo 11 okt 2017, 22:25Nog eentje: de N307 (met doel Lelystad) staat op de N50 direct na :KP: Hattemerbroek onder de streep.
Ik kon via de zoekfunctie niet zo snel vinden of iemand er een foto van had gemaakt (schaduw is van een lichtmast).

Afbeelding
N50 Hattemerbroek by European Roads, on Flickr

Plaats reactie